Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DES MERCADAL
Núm. 235512
Aprovació definitiva modificació Reglament d’organització i funcionament de la Junta Local de Fornells
Mitjançant acord de Ple en sessió ordinària del dia 26 de maig de 2021 es va adoptar el següent acord sobre el Reglament d'organització i funcionament de la Junta Local de Fornells:
“PRIMER: Desestimar les reclamacions i contestar els suggeriments presentats pel Sr. Piñol Sorrolla mitjançant escrit segons el tenor literal de l'informe emès per la secretaria
SEGON: Aprovar definitivament la modificació dels articles 7 i 8 apartat 4 del Reglament d'organització i funcionament de la Junta Local de Fornells, en execució de l'acord de ple adoptat en la sessió ordinària de dia 28 d'octubre de 2020, el contingut del qual quedaria el següent:
«REGLAMENT D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DE LA JUNTA LOCAL DE FORNELLS
CAPÍTOL I.
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1.
El present reglament té per finalitat regular l'organització i el funcionament de la Junta Local de Fornells (JLF).
Article 2.
La Junta Local de Fornells és un òrgan de consulta i gestió desconcentrada que possibilita la participació dels ciutadans en el govern i l'administració del nucli tradicional de Fornells, sense perjudici del manteniment de la unitat de gestió i govern municipal.
Article 3.
L'àmbit territorial on exercirà les seves competències la Junta Local de Fornells, serà exclusivament el nucli urbà i tradicional de Fornells.
Article 4.
En el que no estigui previst a aquest Reglament, serà, en tot cas, d'aplicació supletòria en qüestió d'organització, funcionament i règim jurídic totes les disposicions aplicables al règim local, així com les normes incloses en el Reglament Orgànic Municipal.
CAPÍTOL II.
ORGANITZACIÓ
Article 5.
La Junta Local de Fornells es renovarà després de cada procés d'eleccions municipals dins dels 2 mesos de la pressa de possessió de la Corporació, en aquests dos mesos estarà en funcions.
Article 6.
Els òrgans de la Junta Local de Fornells són la Presidència, la Vicepresidència, el Plenari i el Consell Territorial de la Junta.
Article 7.
Una volta nomenats els vocals proposats per cadascun dels partits polítics segons marca l'article 8, el batle prèvia consulta amb els citats vocals, nomenarà el/la president/a i el/la vicepresident/a de la Junta Local de Fornells d'entre els vocals que hagin estat nomenats i del seu nomenament en donarà compte al plenari municipal.
El/La president/a i el/la vicepresident/a de la JLF perdran aquests càrrecs en els casos següents:
a. Per renuncia.
b. Quan siguin cessats/des per l'Alcaldia .
c. Quan s'exhaureixin el termini pel qual foren nomenats/des.
d. A causa de defunció o bé declaració legal d'absència o de mort.
Article 8.
1.- El Plenari serà integrat per:
1. El/la president o presidenta de la JLF (Batle/essa de Fornells).
2. El vicepresident o vicepresidenta de la JLF.
3. El secretari o la secretària.
4. Els/les vocals
2.- La presidència del Plenari correspon al president o presidenta de la JLF.
3.- Serà secretari del Plenari el Secretari de la Corporació o funcionari de la Corporació en qui delegui. El secretari assistirà amb veu però sense vot a les sessions plenàries i assumirà les funcions d'assessorament i fe pública pròpies dels secretaris dels òrgans col·legiats administratius.
4. El Plenari estarà integrat per set vocals que seran nomenats per l'Alcaldia a proposta dels partits polítics amb representació a l'àmbit de la Junta Local de Fornells (empadronats a Fornells o Ses Salines). S'aplicarà el sistema d'Hondt per determinar el nombre de vocals que pot proposar cada partit en funció del resultats electorals en la mesa de Fornells i Ses Salines, si està diferenciada, o a les dues meses de Fornells si no hi estiguessin.
Els set vocals proposats obligatòriament han d'haver estat empadronats al nucli de Fornells o Ses Salines almenys 1 any abans del dia en que se celebren les eleccions municipals; han de ser majors d'edat; no han d'estar inclosos a alguna causa d'inelegibilitat o incompatibilitat prevista per la legislació de règim local per al desenvolupament del càrrec de regidor.
El/la president/a i vice-president/a, respectivament, seran elegits, d'entre els membres que formen la JLF i per votació de tots els membres, d'acord amb el següent procediment:
a) Poden ser candidats a president/a o vice-president/a qualsevol dels membres presentats pels partits polítics.
b) Es faran dues votacions separades: en primer lloc es votarà als candidats per President/a i en segon lloc als candidats a vice-president/a. Seran proclamats president/a i vice-president/a respectivament qui obtingui la majoria de vots en cada elecció.
c) En cas d'empat en el nombre de vots, s'elegirà com a president/a o vice-president/a al candidat/a del partit que hagi obtingut més vots en la Mesa de Fornells – Ses Salines, si està diferenciada, o a les dues meses de Fornells si no hi estiguessin. En el cas d'empat en el nombre de vots dels partits serà designat per sorteig.
d) El Ple de la Junta Local de Fornells elevarà el nomenament del President/a i vicepresident/a al Ple de la Corporació per a la seva ratificació.
e) En el supòsit cessament del president/a o vicepresident/a per causa diferent a l'extinció del termini per el qual foren nomenats, s'haurà de procedir a fer una nova elecció amb el mateix procediment anterior, i elevar el resultat al Ple per a la seva ratificació.
Els vocals de la Junta Local de Fornells perdran aquesta condició quan:
a. Per renúncia.
b. Siguin cessats per l'Alcaldia a proposta del corresponent partit polític o del plenari de la Junta Local de Fornells.
c. Quan s'exhaureixin el termini pel qual foren nomenats/des.
d. A causa de defunció o bé declaració legal d'absència o de mort.
5.- Els/les membres del Plenari no percebran retribucions per aquesta condició.
Article 9.
1. El Consell Territorial de la Junta Local de Fornells estarà constituït per:
Els membres del Plenari.
El representants dels clubs, associacions i entitats en l'àmbit de Fornells.
2. El representants seran nomenats pel Plenari de la Junta Local de Fornells a proposta de les respectives entitats. Es nomenarà un titular i un suplent. Les aportacions dels representats es tindran en consideració, tot i que el vot serà exclusivament pels membres del plenari assistents al Consell Territorial.
Poden ser proposades totes aquelles persones majors d'edat; que no estiguin incloses a alguna causa de inelegibilitat o incompatibilitat prevista per la legislació de règim local per al desenvolupament del càrrec de regidor, siguin o no siguin regidors de la corporació.
Els representants dels clubs, associacions o entitats perdran aquesta condició per decisió del Plenari de la Junta Local de Fornells o de l'associació que representa.
3. Els/les membres del Consell Territorial de la Junta no percebran retribucions per aquesta condició.
CAPÍTOL III.
RÈGIM DE LES SESSIONS I ADOPCIÓ D'ACORDS
Article 10.
1.- La JLF es reunirà en Plenari sempre que el president/ta de la JLF o l'Alcalde/ssa del municipi ho considerin necessari.
2.- La convocatòria per a les sessions s'han de fer amb una antelació mínima de 48 hores i també es comunicarà a l'Alcaldia.
3.- Se considera que el Plenari queda vàlidament constituït en sessió amb l'assistència mínima de tres dels seus membres amb dret a vot. Aquest quòrum haurà de mantenir-se durant tota la sessió. En tot cas serà necessària la presència del president o de qui legalment el substitueixi i del secretari.
4.- El desenvolupament de les sessions del Plenari es regirà per les regles de funcionament aplicables a les sessions plenàries de l'Ajuntament.
5.- Els acords del Plenari s'han d'adoptar per majoria dels assistents. En cas d'empat decidirà el vot de qualitat del president.
6.- Els vots seran personals i intransferibles tot i que els membres del Plenari poden abstenir-se de votar. L'absència una vegada començada la deliberació d'un assumpte equivaldrà a efectes de votació a l'abstenció.
Article 11.
1.- El Consell Territorial de la Junta es reunirà prèvia convocatòria del president/ta del la JLF o l'Alcalde/ssa ho considerin necessari.
2.- La convocatòria per a les sessions s'han de fer amb una antelació mínima de 48 hores i es comunicarà a l'Alcaldia.
3.- El Consell Territorial quedarà vàlidament constituït en sessió amb l'assistència mínima d'un mínim de tres membres del Plenari amb dret a vot i almenys els representats de dues entitats o associacions. Aquest quòrum haurà de mantenir-se durant tota la sessió. En tot cas serà necessària la presència del President de la JLF o de qui legalment el substitueixi i del secretari.
4.- El President de la JLF presidirà també el Consell Territorial de la Junta Local de Fornells.
5.- Pel que fa al desenvolupament de les sessions i l'adopció d'acords s'estarà al que preveuen els apartats 4 a 6 de l'article precedent.
Article 12.
Sens perjudici de l'anterior, la Junta Local de Fornells s'haurà de reunir, o bé en format de Plenari o bé en format de Consell Territorial de la Junta, almenys quatre vegades a l'any.
Article 13.
Les sessions del Plenari seran públiques i les del Consell Territorial ho seran, o no, segons ho marqui la convocatòria, no obstant el president podrà convocar reunions informatives no públiques amb els membres de la JLF que determini quant ho consideri oportú.
Article 14.
Si l'Alcalde-President de la Corporació assisteix a qualsevol sessió del Plenari o del Consell Territorial de la Junta Local de Fornells, la presidirà com a membre nat de tots els òrgans del Consistori. En aquest cas, el President de la JLF tindrà veu però no vot.
Article 15.
Els regidors de la Corporació podran assistir a les sessions del Plenari o del Consell Territorial, sempre que així ho autoritzi el President de la JLF, i tindran veu però no vot en les mateixes.
CAPÍTOL IV.
FUNCIONS I ATRIBUCIONS
Article 16.
Correspondrà al/la president/ta de la JLF:
Representar la JLF.
Representar a l'Alcalde/ssa del municipi quant aquest no hi sigui present.
Convocar, presidir i fixar l'ordre del dia de les sessions del Plenari i del Consell Territorial.
Elevar als òrgans competents de l'Ajuntament des Mercadal els acords, els informes, les propostes i els estudis que elabori el Plenari o el Consell Territorial.
Autoritzar, amb el vistiplau, totes les actes del Plenari o del Consell Territorial.
Exercitar el seu dret de vot que serà de qualitat en els supòsits d'empat reiterat.
Autoritzar amb la seva signatura els escrits oficials de la JLF.
Totes les altres funcions intrínseques al càrrec de president/a i les que li siguin expressament delegades per l'Alcaldia.
Article 17.
Correspondrà al vicepresident/ta del la Junta Local de Fornells substituir el president en cas de vacant, d'absència o malaltia assumint les seves atribucions i facultats a dins de la Junta Local, així com també exercir les funcions que li delegui el president de la Junta Local de Fornells o l'alcalde.
Article 18.
Correspon al Ple de la Junta Local de Fornells:
Instar, deliberar i informar sempre que ho sol·liciti el president o el Ple de la Junta Local de Fornells, en aquelles matèries importants que facin referència al nucli urbà de Fornells.
Informar sobre els afers que afectin al nucli de Fornells i que siguin sotmesos a la seva consideració.
Formular peticions a l'alcalde del municipi. La Junta Local de Fornells ha de remetre obligatòriament totes les seves peticions a l'alcalde del municipi i tota comunicació que es vulgui fer a altres administracions ha de ser remesa a l'Alcaldia i aquesta decidirà sobre la conveniència del seu tràmit. En reciprocitat, l'Alcaldia remetrà les comunicacions que es rebin d'altres administracions i que afectin al nucli de Fornells a la Junta Local.
Nomenar titular i suplent dels representants del Consell Territorial a proposta de les respectives entitats.
Cessar els representants de les entitats que formin part del Consell Territorial.
Contestar a les peticions que faci l'Alcaldia o el plenari municipal.
Emetre informe, no vinculant, durant el procés d'elaboració dels següents actes i disposicions municipals, en tant que afectin al seu àmbit territorial:
Planejament urbanístic general i convenis urbanístics que afectin al territori de la Junta Local.
Plans parcials, especials d'ordenació i estudi de detall que afectin a l'àmbit territorial de la Junta Local abans de ser sotmesos a l'aprovació inicial.
Així mateix al Ple de la JLF, se li atribueixen les següents funcions:
a. Redactar normes de règim intern que no contradiguin el present Reglament, ni infringeixin competències no atribuïdes, elevant-les al Ple de la Corporació per a la seva deguda aprovació.
b. Elevar anualment a l'Ajuntament un estat de necessitats de la Junta Local de Fornells, amb indicació i selecció de prioritats.
Així mateix el Ple de la Junta Local de Fornells, a través del seu President, podrà sol·licitar informació dels òrgans de govern de l'Ajuntament sobre quants antecedents obrin als mateixos respecte de les matèries objecte de la seva competència, estant obligats al mateix deure de diligència i reserva que correspon als regidors de l'Ajuntament. Els òrgans de govern de l'Ajuntament facilitaran, si s'escau, el més aviat possible, la informació sol·licitada i remouran els obstacles que impedeixin l'exercici efectiu d'aquest dret.
Les altres competències que expressament li deleguin els òrgans de govern de la corporació o el batle.
Article 19.
Correspon al Consell Territorial de la Junta Local de Fornells:
1. Fomentar la participació directa i descentralitzada dels ciutadans i les seves entitats, així com potenciar el diàleg i el consens entre aquests i les institucions municipals.
2. Sol·licitar propostes ciutadanes relatives a la millora del funcionament dels serveis i les actuacions municipals al seu àmbit d'actuació, i informar-ne, si escau, els òrgans de govern de l'Ajuntament.
3. Actuar com a fòrum comú i permanent el debat ciutadà a l'àmbit de Fornells per al desenvolupament dels processos de participació de l'Agenda local 21.
4. Promoure i fomentar l'associacionisme i la col∙laboració individual i entre organitzacions, i potenciar la coordinació entre les diverses institucions o entitats que actuïn al territori, siguin públiques o privades.
5. Promoure i dissenyar processos participatius i de desenvolupament comunitari al seu àmbit territorial.
6. Facilitar la major informació i publicitat sobre les activitats i els acords municipals que afectin el poble de Fornells.
7. Formular peticions a l'Alcalde del municipi. La Junta Local de Fornells ha de remetre obligatòriament totes les seves peticions a l'alcalde del municipi, tota comunicació que es vulgui fer a altres administracions ha de ser remesa a l'Alcaldia i aquesta decidirà sobre la conveniència del seu tràmit
8. Potenciar el coneixement i la coordinació entre institucions i entitats cíviques.
9. Proposar iniciatives d'actuació al nucli de Fornells.
10. Proposar i ajudar a organitzar activitats culturals, educatives, esportives, festives etc.. en el seu àmbit, a traves de les delegacions que puguin tenir el president i vicepresident.
11. Contestar a les peticions que faci l'Alcaldia o el plenari municipal.
Article 20.
La Junta Local de Fornells es podrà dissoldre per:
CAPITOL V.
SEU DE LA JUNTA LOCAL DE FORNELLS.
Article 21.
La Junta Local de Fornells estarà ubicada en el Local Social de Fornells, carrer de ses Escoles, núm. 23, de Fornells.
L'oficina de la JLF s'estructurarà d'acord amb la plantilla orgànica, inspirada en els principis de jerarquia, eficàcia i eficiència.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA El present reglament deroga el REGLAMENT REGULADOR DEL FUNCIONAMENT DE LA JUNTA LOCAL DE FORNELLS aprovat pel Consistori el 25 de gener de 2.012 i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 58 de 24 d'abril de 2.012.
DISPOSICIÓ FINAL El present Reglament entrarà en vigor transcorregut el termini de 15 dies hàbils comptats a partir de l'endemà del dia que es publiqui íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”
Es Mercadal, en la data de la signatura electrònica (10 de juny del 2021)
El batle
Francesc Ametller Pons