Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 231465
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports de 7 de juny de 2021 per la qual s’estableix la convocatòria d’acció concertada del servei d’ajuda a domicili per a persones en situació de dependència en el municipi de Palma amb entitats d’iniciativa privada que tenguin acreditat el servei d’ajuda a domicili

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. En data 15 d'abril de 2021, el director general d'Atenció a la Dependència va emetre una memòria justificativa relativa a la convocatòria d'acció concertada del servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència en el municipi de Palma amb entitats d'iniciativa privada que tenguin acreditat el servei d'ajuda a domicili.

2. En data 16 d'abril de 2021, la consellera d'Afers Socials i Esports va ordenar l'inici del procediment per dur a terme la convocatòria d'acció concertada del servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència en el municipi de Palma amb entitats d'iniciativa privada que tenguin acreditat el servei d'ajuda a domicili.

Fonaments de dret

1. La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

2. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

4. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

6. El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals. La disposició final novena de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, prorroga el termini de vigència de la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 fins al 31 de desembre de 2021.

7. El Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població, modificat pel Decret 54/2013 i pel Decret 31/2016.

8. El Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears, modificat pel Decret 5/2016.

9. El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

10. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

11. El Decret 63/2017, de 22 de desembre, de principis generals dels procediments d'accés als serveis de la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència.

12. L'Acord del Consell de Govern de 22 de febrer de 2021 pel qual s'aprova la previsió de les prestacions i els serveis que s'han de concertar durant l'any 2021 i es declaren els serveis d'interès econòmic general (BOIB núm. 26, de 23 de febrer), modificat per l'Acord del Consell de Govern de 12 d'abril de 2021 (BOIB núm. 49, de 13 d'abril).

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Establir el procediment de tramitació de la convocatòria d'acció concertada del servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència en el municipi de Palma, amb entitats d'iniciativa privada que tenguin acreditat el servei d'ajuda a domicili, d'acord amb l'annex.

2. Aplicar el procediment ordinari de convocatòria d'acció concertada que preveuen la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i el Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

3. Aprovar el Plec general de condicions tècniques per a la concertació de hores de servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència amb entitats d'iniciativa privada, que es pot consultar a la seu de la Direcció General d'Atenció a la Dependència i a la pàgina web http://aferssocialsiesports.caib.cat.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 7 de juny de 2021

La consellera d'Afers Socials i Esports

Fina Santiago Rodríguez

 

ANNEX Convocatòria d'acció concertada del servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència en el municipi de Palma amb entitats d'iniciativa privada que tenguin acreditat el servei d'ajuda a domicili per als anys 2021-2025.

1. Objecte i àmbit d'aplicació

1.1. S'estableix el procediment relatiu a la convocatòria d'acció concertada del servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència en el municipi de Palma amb entitats d'iniciativa privada que tenguin acreditat el servei d'ajuda a domicili, i es dicta a l'empara de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

1.2. Se subjecten a aquest procediment els concerts de reserva d'hores de servei d'ajuda a domicili. Aquest servei es presta en el domicili de les persones amb manca d'autonomia personal, amb dificultats de desenvolupament o amb problemàtiques familiars especials que els impedeixen dur a terme de manera autònoma les tasques habituals de la vida quotidiana. Mitjançant personal qualificat i supervisat, es proporciona a aquestes persones i al seu entorn un conjunt d'actuacions preventives, assistencials, educatives, rehabilitadores, de suport psicosocial, domèstic i d'atenció, a fi que mantenguin l'autonomia personal, la qualitat de vida i la relació amb l'entorn proper. Aquest servei està recollit en el punt 2.5.3 de l'annex del Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020.  La disposició final novena de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, prorroga el termini de vigència de la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 fins al 31 de desembre de 2021.

1.3. D'acord amb l'article 3.h) de la Llei 12/2018, també és objecte del concert assolir l'objectiu d'igualtat de gènere i d'innovació en la gestió de les entitats i els serveis públics.

2. Òrgan instructor

L'òrgan instructor del procediment és la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

3. Termini i forma de presentació de sol·licituds

3.1. El termini per presentar les sol·licituds és de deu dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el  Butlletí Oficial de les Illes Balears,.

3.2. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC). S'ha d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment, signada electrònicament, que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració. En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, conforme a allò que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els requerirà perquè realitzin la presentació telemàtica de les sol·licituds.

4. Requisits de les entitats

4.1. Les entitats han de tenir acreditat per l'administració competent el servei d'ajuda a domicili per concertar.

4.2. Les entitats han de tenir una experiència de, com a mínim, 1 any en el servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència.

4.3. les entitats han d'acreditar la solvència financera i tècnica d'acord amb els criteris que s'estableixen en les lletres d) i e) del punt 5.3. d'aquesta Resolució.

4.4. Així mateix, les entitats han de complir els requisits mínims que s'estableixen en el desplegament del títol VII de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, així com els requisits que fixa l'article 4 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials, i els requisits que fixa l'article 5 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

4.5. El servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència està declarat d'interès econòmic general en l'annex 2 de l'Acord del Consell de Govern de 22 de febrer de 2021 pel qual s'aprova la previsió de les prestacions i els serveis que s'han de concertar durant l'any 2021 i es declaren els serveis d'interès econòmic general, modificat per l'Acord del Consell de Govern de 12 d'abril de 2021. Per tant, en aquest procediment poden subscriure acords d'acció concertada, a més a més de les entitats del tercer sector d'acció social que prestin el servei objecte del concert i el sol·licitin, totes les persones físiques o jurídiques de caràcter privat, amb ànim de lucre o sense, sigui quina sigui la forma jurídica que adoptin, que prestin els serveis objecte del concert i el sol·licitin expressament en els terminis i la forma que es determinin.

5. Documentació que s'ha de presentar

5.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d'aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d'acord amb el model confeccionat per la Conselleria d'Afers Socials i Esports, que ha de signar la persona representant legal de l'entitat. Aquest model de sol·licitud es troba disponible al web http://aferssocialsiesports.caib.cat.

5.2. Les entitats han de presentar una sol·licitud en la qual s'han d'indicar el nombre de hores que ofereixin per concertar amb l'Administració.

5.3. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:

a) Resolució d'acreditació del servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència que es vol concertar.

b) Acreditació d'experiència de, com a mínim, 1 any en el servei d'ajuda  domicili per a persones en situació de dependència, mitjançant una declaració responsable signada per la persona responsable de l'entitat.

c) Declaració responsable que l'entitat no està afectada per cap prohibició de contractar amb l'Administració en virtut de sanció administrativa ferma, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària; així com de no incórrer en la prohibició que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i de no haver estat sancionada per resolució ferma en els darrers quatre anys per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.

d) Acreditació de solvència financera mitjançant l'aportació dels darrers comptes anuals de l'entitat presentats en el registre oficial corresponent.

e) Acreditació de solvència tècnica mitjançant una declaració responsable dels mitjans personals i materials destinats a la realització del servei objecte de concertació.

f) Certificat d'estar al corrent en el pagament de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

g) Declaració responsable, signada per la persona responsable de l'entitat, que el servei compleix la normativa general o específica aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.

h) Si l'entitat pertany al tercer sector d'acció social, ha d'aportar aquesta acreditació a l'efecte de tenir-la en compte com a criteri de preferència en la selecció.

5.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza la Direcció General d'Atenció a la Dependència perquè pugui demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que es considerin necessaris per tramitar l'expedient.

6. Tramitació del procediment de concertació

6.1. Els serveis tècnics de la Direcció General d'Atenció a la Dependència han d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta perquè l'òrgan instructor pugui determinar si compleixen els requisits que estableix la convocatòria.

6.2. L'òrgan instructor, una vegada revisades les sol·licituds i la documentació adjunta exigida en el punt 5 d'aquesta convocatòria, ha de fer els requeriments necessaris a les entitats les sol·licituds de les quals no incloguin la documentació acreditativa del compliment dels requisits, perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmenin el defecte o aportin la documentació que hi manca, amb la indicació que, si no ho fan, es considerarà que desisteixen de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que disposa l'article 21 de la Llei 39/2015.

6.3. Una vegada esmenades les sol·licituds, s'ha de comprovar si la quantitat i l'oferta que contenen s'ajusten a l'import i la demanda de l'Administració pública. Així, si l'import pressupostat resulta suficient per atendre totes les sol·licituds en els termes presentats, l'òrgan competent (la Conselleria d'Afers Socials i Esports) atorgarà directament a cada entitat sol·licitant el concert en aquests termes.

6.4. En el cas que no hi hagi la disponibilitat pressupostària suficient per atendre tota l'oferta per al servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència, l'òrgan instructor ha d'aplicar els criteris de preferència que preveu l'article 6.3 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears. Atès que es tracta d'un servei declarat d'interès econòmic general en el qual poden participar entitats privades amb ànim de lucre, sempre que existeixen anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, així com d'eficiència pressupostària, per formalitzar els acords d'acció concertada tenen preferència les entitats del tercer sector d'acció social.

6.5. En cas que la proposta de l'òrgan instructor sigui parcialment o totalment denegatòria, l'entitat interessada disposarà d'un termini de deu dies, des de l'endemà de la notificació de la proposta, per al·legar el que convengui al seu dret.

6.6. L'òrgan instructor ha d'elaborar la proposta definitiva dels concerts sol·licitats i l'ha d'elevar a la consellera d'Afers Socials i Esports per a la resolució corresponent. Aquesta resolució s'ha de notificar a les persones interessades.

6.7. Aquest procediment de concertació s'ha de resoldre en el termini de tres mesos comptadors des de l'endemà de l'entrada de la sol·licitud en el registre corresponent. Si en el termini indicat no se n'ha dictat una resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat desestimada.

7. Formalització dels concerts

7.1. Els concerts que s'estableixen a l'empara d'aquesta convocatòria s'han de formalitzar mitjançant un document administratiu denominat acord d'acció concertada, en el qual es faci constar el contingut mínim previst en l'article 8 de la Llei 12/2018, així com les característiques concretes del servei d'ajuda a domicili i altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009, de la Llei 12/2018, dels decrets de desplegament i aplicació d'aquestes lleis, i del Plec general de condicions tècniques del concert.

7.2. Els acords d'acció concertada s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableix la lletra f) de l'article 3 de la Llei 12/2018, i en el portal de transparència d'acord amb l'apartat g) de l'article 3 de la Llei 12/2018.

8. Nombre de hores concertades i distribució territorial

8.1. El nombre de hores de servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència d'aquesta convocatòria d'acció concertada és de 20.000 mensuals.

8.2. Les entitats que es presentin a aquesta convocatòria d'acció concertada podran sol·licitar com a màxim el 60 % de les hores que surten a concertació.

8.3. La distribució territorial d'aquestes 20.000 hores mensuals de servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència es la següent:

Localitat

hores/mensuals

Palma

20.000

TOTAL

20.000

9. Vigència del concert

La vigència d'aquesta acció concertada del servei d'ajuda a domicili per a persones en situació de dependència en el municipi de Palma amb entitats d'iniciativa privada que tenguin acreditat el servei d'ajuda a domicili és d'un període de quatre anys. El règim de concert s'iniciarà l'1 d'octubre de 2021 i finalitzarà el 30 de setembre de 2025.

10. Pressupost i preu màxim del servei

10.1. La quantia màxima prevista per a aquesta convocatòria d'acció concertada és de 21.792.000,00 € (vint-i-un milions set-cents noranta-dos mil euros). En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant.

10.2. Aquest import s'indica únicament a efectes de publicitat i no suposa cap compromís de despesa. Per això, no consta cap consignació pressupostària, que s'ha d'acreditar en el moment en què es materialitzi el servei concertat.

10.3. El preu de referència per hora aplicable és de 21,83 €/hora (sense IVA) i 22,70 €/hora (amb l'IVA inclòs), tant per a les hores d'atenció personal com per a les hores d'atenció de les necessitats domèstiques o de la llar.

11. Comitè Tècnic d'Assessorament

11.1. El Comitè Tècnic d'Assessorament estarà integrat pels membres següents:

a) President: el cap del Servei de Centres i Programes.

President suplent: el cap de departament de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

b) Vocals:

- La cap del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports o la persona que delegui.

- El cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports o la persona que delegui.

- Tres tècnics de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, nomenats pel director general d'Atenció a la Dependència.

c) Secretària: la cap de la Secció III del Servei de Centres i Programes.

Secretari suplent: el cap del Negociat IV del Servei de Centres i Programes.

11.2. El Comitè Tècnic d'Assessorament té, entre altres funcions, la d'informar l'òrgan instructor sobre el procediment de concertació i sobre les condicions específiques que facin referència al servei objecte del concert, així com la d'informar preceptivament de la modificació prevista en l'article 24 del Decret 48/2017. A més, pot fer propostes de millora relatives a les condicions d'aplicació dels criteris de preferència i a les condicions d'execució del concert.

11.3. El Comitè Tècnic d'Assessorament queda vàlidament constituït amb l'assistència, com a mínim, dels membres següents: el president o president suplent, la secretària o secretari suplent i tres vocals.

12. Condicions tècniques d'execució

12.1. Les condicions tècniques d'execució s'han d'ajustar al Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població, modificat pel Decret 54/2013 i pel Decret 31/2016:

  • Definició: el servei d'ajuda a domicili està constituït pel conjunt d'actuacions duites a terme en el domicili de les persones dependents, amb la finalitat d'atendre les necessitats bàsiques de la vida diària i incrementar-ne l'autonomia, amb la possibilitat de romandre en el domicili.

  • Població destinatària: s'adrecen a persones en situació de dependència, és a dir, que no tenen un grau d'autonomia suficient per dur a terme les activitats de la vida diària, que necessiten una atenció i una supervisió constants per les seves circumstàncies socials i familiars.

  • Equipaments/equips professionals: segons el que disposa l'article 17 del Decret 86/2010, referent a les condicions comunes a tots els serveis.

  • Ràtios i perfils professionals: els que estableixen el Decret 86/2010, de 25 de juny, referent a les condicions específiques dels serveis d'ajuda a domicili.

  • Estàndards de qualitat: d'acord amb els articles 14 i 15 del capítol II del Decret 86/2010, sobre els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis.

12.2. El Plec general de condicions tècniques detalla els aspectes recollits a l'article 8 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

12.3. Les aplicacions informàtiques de la Direcció General d'Atenció a la Dependència són les úniques vàlides per gestionar les hores de servei d'ajuda a domicili concertades i per a qualsevol ús aplicable que es derivi de l'execució d'aquest concert.

13. Seguiment

13.1. El seguiment periòdic de la situació de cada persona que tengui assignades hores de servei d'ajuda a domicili correspon al treballador o treballadora social signant del programa individual d'atenció (PIA) que hagi donat lloc a la prestació d'aquest servei, per la qual cosa pot demanar els informes pertinents a l'equip tècnic del servei d'ajuda a domicili.

13.2. D'acord amb l'article 19.2 de la Llei 4/2009, els tècnics dels serveis d'ajuda a domicili són els responsables de la coordinació dels casos atesos.

13.3. Els tècnics del Servei de Centres i Programes poden fer visites de comprovació del funcionament del servei i requerir-ne documentació quan ho considerin necessari.

13.4. L'entitat prestadora del servei concertat ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

13.5. Així mateix, l'entitat prestadora del servei concertat ha de facilitar tota la informació que li requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

14. Obligacions de les entitats concertades

14.1. L'acord d'acció concertada obliga les entitats prestadores del servei concertat a prestar els serveis del concert als usuaris sense cap cost afegit a la participació econòmica que es determini per resolució de la consellera.

14.2. Mitjançant l'acord d'acció concertada, l'entitat d'iniciativa privada titular del servei s'obliga a complir el Plec general de condicions tècniques i les normes establertes en el títol VII de la Llei 4/2009, en el capítol I de la Llei 12/2018 i en els decrets de desplegament i d'aplicació corresponents.

14.3. Les entitats prestadores del servei concertat s'obliguen a tenir en funcionament el nombre total de hores objecte del concert i a mantenir-ne l'autorització durant el període de vigència.

14.4. Les entitats prestadores del servei concertat s'obliguen a atendre els usuaris que hagin sol·licitat l'accés al servei i tenguin assignats hores d'ajuda a domicili per part de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

14.5. Les entitats prestadores del servei concertat han de facilitar a la Direcció General d'Atenció a la Dependència la relació dels usuaris que rebre hores d'ajuda a domicili cada mes i les comunicacions d'altes o baixes d'aquests usuaris.

14.6. Les entitats prestadores del servei concertat s'han de fer càrrec del personal laboral adscrit al servei concertat, de les seves retribucions i de les obligacions en matèria de seguretat social, el qual, en extingir-se el concert, no es pot consolidar, en cap cas, com a personal de l'administració que concerta el servei.

14.7. Les entitats prestadores del servei concertat han d'indemnitzar els afectats pels danys i perjudicis que causin, per si mateixes o per tercers, com a conseqüència de l'execució del concert social.

14.8. La percepció indeguda de quantitats per part de les entitats prestadores del servei concertat suposa l'obligació de reintegrament d'aquestes quantitats, amb la tramitació prèvia del procediment que correspongui.

14.9. Les entitats prestadores del servei concertat queden subjecta al control de caràcter financer i a les funcions inspectores i sancionadores de les administracions competents en la matèria.

14.10. Les entitats prestadores del servei concertat han de comunicar la prestació de serveis complementaris i assumir tota la responsabilitat de l'execució d'aquests serveis.

14.11. Les entitats prestadores del servei concertat han de comunicar qualsevol incidència que suposi una modificació o alteració respecte al Plec general de condicions tècniques pactat amb l'Administració.

14.12. Les entitats prestadores del servei concertat es comprometen a fer ús de les aplicacions informàtiques i de gestió de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

15. Penalitats

15.1. Les entitats prestadores del servei concertat s'han de responsabilitzar que els serveis objecte de concert es prestin en el termini previst, al lloc acordat i d'acord amb les característiques i els requisits que estableix aquesta convocatòria. Queden exemptes d'aquesta responsabilitat en els casos en què no hagi estat possible dur a terme el servei per causes de força major que es puguin justificar.

15.2. S'entendrà que hi ha un incompliment greu de les entitats prestadores del servei concertat quan no compleixin qualsevol de les condicions d'execució de caràcter obligatori que estableix el Plec general de condicions tècniques, així com les obligacions que estableix el punt 14 d'aquesta convocatòria. Es considera incompliment lleu que no compleixin qualsevol de les restants condicions d'execució del concert.

15.3. La realització d'un incompliment lleu suposa una penalització que pot arribar fins al 2% del pressupost total del concert. A partir de la realització d'un incompliment greu, l'òrgan instructor pot optar per imposar una penalització que pot arribar fins al 10% del pressupost total del concert o bé resoldre'l.

16. Criteris d'accés dels usuaris i llista d'espera

Els criteris d'accés dels usuaris a les hores del servei d'ajuda a domicili i la gestió de la llista d'espera es regulen en el Decret 83/2010, modificat pel Decret 5/2016. També s'ha de tenir en compte el Decret 63/2017, de 22 de desembre, de principis generals dels procediments d'accés als serveis de la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència.

17. Publicitat

17.1. Les entitats d'iniciativa privada acollides al règim de concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades) i en la publicitat la condició d'entitat pertanyent a la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència, segons les indicacions del Manual d'identitat corporativa que els facilitarà l'Administració, sempre amb el vistiplau de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

17.2. Les entitats d'iniciativa privada acollides al règim de concert social han de facilitar al seu personal un logotip, que els proporcionarà la Conselleria d'Afers Socials i Esports, amb la indicació “Servei d'ajuda a domicili concertat amb el Govern de les Illes Balears”. Així mateix, s'ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixin per escrit amb les persones usuàries del servei concertat.

18. Prerrogatives de l'Administració

18.1. L'òrgan instructor del procediment de concertació té la prerrogativa d'interpretar-lo i resoldre'n els dubtes que sorgeixin durant el compliment.

18.2. L'òrgan resolutori pot modificar el procediment per raons d'interès públic, acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes.

18.3. Els acords que adopti l'òrgan resolutori a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.

19. Causes d'extinció

Són causes d'extinció dels acords d'acció concertada les que estableix l'article 9 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

20. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció.