Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 230164
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual núm. 94 de les Normes Subsidiàries del TM de Santanyí (Mallorca) (58e/2021)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 28 de maig de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual núm. 94 de les Normes Subsidiàries del TM de Santanyí (Mallorca) , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Segons el que estableix la lletra a) del punt 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 desembre, d'avaluació ambiental, la modificació puntual núm. 94 de les NNSS de Santanyí ha de ser objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada atès que és una modificació menor de les NNSS de Santanyí, les quals estableixen un marc per la futura autorització de projectes legalment sotmesos a avaluació d'impacte ambiental i es refereixen a l'ordenació del territori urbà i rural. Així mateix, d'acord amb la lletra b) del punt 4 de l'article 12 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, la modificació puntual núm. 94 de les NNSS de Santanyí ha de ser objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada atès que les modificacions de plans o programes que, tot i no estar incloses a l'apartat 2 d'aquest article 12, suposin, per si mateixes, un nou marc d'autorització de projectes. Es considerarà que les modificacions de plans o programes comporten un nou marc de projectes quan la seva aprovació generi la possibilitat d'executar nous projectes, o augmenti les dimensions o l'impacte eventual dels permesos en el pla o programa que es modifica i, en tot cas, quan suposin un increment de la capacitat de població, residencial o turística, o habilitin transformació urbanística d'un sòl en situació rural. En aquest cas, la modificació puntual núm.94 de les NNSS de Santanyí estableix un marc d'autorització de projectes ja que la seva aprovació generarà la possibilitat d'executar el projecte d'optimització i reorganització de l'espai públic afectat, el qual suposarà un reajust de les alineacions i la amplària dels vials afectats, la transformació d'una façana urbana de morfologia corba a recta, la reubicació d'una zona d'aportació de residus urbans, la instal·lació d'un centre de transformació d'energia elèctrica comunitari, la instal·lació d'un aparcament amb 23 places amb 9 arbres i la generació d'un nou pas per a vianants.

Per tant, la modificació puntual núm. 94 de les NNSS de Santanyí s'ha de tramitar com una avaluació ambiental estratègica simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol I Avaluació ambiental estratègica de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental.

2. Descripció i ubicació de la modificació puntual

L'objecte de la modificació puntual núm 94. de les NNSS de Santanyí és l'adaptació o el reajust de les alineacions i les rasants prèviament indicades en el planejament de rang superior i seguint les seves especificacions, per tal de permetre una millor ordenació de l'espai públic afectat i per dotar a l'única façana urbana corba del poble de l'estètica tradicional de façana recta d'acord amb la de la resta del nucli urbà de Santanyí.

Mitjançant la cessió de 504,56 m2 del solar ubicat al carrer Consolació núm. 23 de Santanyí amb referència cadastral 1568818ED1516N0001MR a l'espai públic, es podrà realitzar la modificació de les alineacions i la reordenació de l'espai públic, amb un augment de places d'aparcament i sembra de nou arbrat.

El solar limita pel nord amb amb el carrer Gómez Ulla, per l'est amb el carrer sense nom que connecta els carrers Gómez Ulla i Consolació, pel sud amb el carrer Consolació, i per l'oest amb tres solars de la mateixa illeta, qualificats com Zona Residencial Intensiva C.

El solar té una geometria irregular assimilable a una circumferència amb una finta a la seva zona central. D'acord amb el cadastre, la seva superfície és de 3.164 m2 mentre que l'estudi topogràfic de la parcel·la determina que la superfície del solar és de 3.136,68 m2.

La superfície afectada per la modificació puntual és de 1.595,70 m2.

Les actuacions planejades són les següents:

a) Al cantó nord-est de la superfície cedida del solar amb contacte amb el carrer Gómez Ulla, amb 120,60 m2, es preveu la implantació d'una zona d'aportació de residus urbans amb un mínim de 6 contenidors de diferents fraccions (2 de rebuig, 1 d'orgànic, 1 de vidre, 1 de cartró i paper i 1 d'envasos). A més, en aquest punt s'ubicarà un nou centre de transformació comunitari. En aquesta zona es garantirà la servitud de pas per a l'accés al previsible aparcament soterrani que disposaria una eventual edificació en el solar afectat.

b) Generació d'una superfície en forma de falca de 26,96 m2, que amplia la zona de vorera/pas al carrer Gómez Ulla. En aquesta zona també es garantirà una altra servitud de pas que permeti abastir un possible equipament cívic-social – comercial.

c) A partir dels 353,05 m2 de superfície cedida del solar, realitzar la correcció de la traçada corba a traçada recta del vial sense nom que connecta amb la carretera Ma-19 en un únic sentit, el qual tendrà una amplària total de 21,95 m. La secció del vial corregit es compondrà de:

- Vorera de 3,50 m d'amplària amb arbres.

- Generació de 23 places d'aparcament en bateria de dimensions 2,50x5,00 m.

- Calçada d'un únic sentit amb una amplària de 5,50 m.

- Vorera de 2,95 m d'amplària.

d) Ampliació amb 2 petites porcions de la vorera cap al carrer Consolació, amb una superfície total de 3,95 m2.

e) Sembra de 9 exemplars de poll blanc (Populus alba) o similar.

f) Creació d'un nou pas per a vianants en el carrer Consolació.

Segons el Pla Territorial de Mallorca (PTIM), el solar es troba a sòl urbà.

La zona de la modificació puntual núm.94 es troba just a l'entrada del nucli urbà de Santanyí des de la carretera Ma-19, la qual comunica amb l'Alqueria Blanca, Portopetro, Cala d'Or i Cala Ferrera per la qual cosa és una de les vies més concorreguda del municipi.

La modificació puntual núm.94 no suposarà cap canvi a la fitxa urbanística del planejament municipal vigent atès que els paràmetres urbanístics es mantenen inalterats, únicament la seva incorporació suposarà la substitució del plànol núm. 8 d'ordenació.

3. Avaluació dels efectes previsibles

La modificació puntual núm. 94 prevista afecta a un reduït àmbit territorial de 1.595,70 m2 en sòl urbà i no presenta impactes ambientals significatius atesa les seves senzilles característiques. La modificació puntual suposa la modificació de les alineacions i la reordenació de l'espai públic, així com dotar a l'única façana urbana corba del poble de l'estètica tradicional de façana recta d'acord amb la de la resta del nucli urbà de Santanyí. Així mateix, suposa un augment de places d'aparcament que millorarà la mobilitat a la zona atès que es dota a la població resident i turística d'una zona addicional d'aparcament públic que permetrà reduir la circulació rodada dins el nucli urbà. A més, també suposarà la sembra de nou arbrat que millorarà la quota d'arbres del nucli urbà, així com, l'estètica visual de la zona amb concordança amb la illeta enjardinada i amb arbrat preexistent situada a l'entorn de les noves places d'estacionament.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

No s'han realitzat les consultes previstes en l'article 30 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, per a la modificació puntual núm 94. de les NNSS de Santanyí. Ateses les seves característiques, la seva ubicació a sòl urbà i la seva reduïda dimensió s'ha considerat que no hi ha administracions públiques que puguin veure-se afectades.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

Per la documentació presentada es considera que no s'han establert noves mesures correctores específiques per a la modificació puntual sinó que s'implantaran les mesures correctores generals que es varen proposar en el moment de l'aprovació de les NNSS de Santanyí, les quals permetran que els eventuals impactes ambientals de la modificació puntual núm. 94 no siguin adversos per al medi ambient. Així mateix, es presenta un programa de vigilància ambiental amb la finalitat de dur el seguiment ambiental d'aquestes mesures.

Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, no es preveu que la modificació puntual número 94 de les NNSS del planejament de Santanyí pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient.

Conclusions de l'informe ambiental estratègic

Primer: No Subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la modificació puntual núm. 94 de les NNSS de planejament del TM de Santanyí (Mallorca), atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixin les mesures previstes, així com les recollides en el programa de vigilància ambiental que figuren al document ambiental estratègic i els condicionants següents:

-Les possibles edificacions que es puguin construir al solar resultant una vegada realitzada la cessió, les quals crearan façana, s'hauran de realitzar amb els materials, colors i formes no discordants amb la resta de l'estètica tradicional del nucli urbà de Santanyí d'acord amb normes d'estètica i composició de la zona intensiva de les NNSS de Santanyí.

- Per assegurar l'ombra suficient a les places d'aparcament, s'ha de sembrar com a mínim 1 arbre per cada 2 places d'aparcament. Per tant, s'ha d'augmentar la sembra a 12 exemplars arboris.

- S'ha de replantejar la substitució dels exemplars de poll blanc per altra espècie arbòria de requeriment hídric baix, de fulla perenne, autòctona i amb cobertura d'ombra similar a la del poll blanc, al qual és de 4 a 6 metres, com per exemple el garrover (Ceratonia siliqua) amb una amplària de copa de 6- 10 m o l'olivera (Olea europea) amb una amplària de copa de 5-7 m atès que el poll blanc (Populus alba) és una espècie de de fulla caduca, amb uns requeriments hídrics elevats.

- D'acord amb l'article 63 del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2019, el reg dels espais enjardinats afectats per la modificació puntual núm 94 i del nou arbrat de l'aparcament s'ha de dur a terme mitjançant la utilització d'aigües pluvials i aigües regenerades.

- D'acord amb els articles 64 i 65 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica de les Illes Balears, s'ha de reservar com a mínim, una plaça per a ús exclusiu de vehicles lliures d'emissions i s'ha d'instal·lar com a mínim, un punt de recàrrega per a vehicles elèctrics.

- En la nova reubicació dels contenidors de recollida selectiva de residus en el carrer Gómez Ulla s'ha de mantenir com a mínim el nombre i el tipus de contenidors que existeixen en el vial sense nom, afegint com a mínim un nou contenidor de recollida selectiva residus de naturalesa orgànica.

- S'han de dur a terme en la fase d'obres les bones pràctiques detallades a la web

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construcció_i_demolició-30632/ per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica.

A més, es recorda que:

- S'ha de complir amb el que disposa el Reial Decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.

- Per a l'ús d'aigües regenerades s'ha de complir amb el Reial decret 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.

- Respecte a l'elecció de l'espècie arbòria per sembrar, s'ha de complir amb el Reial decret 1628/2011, de 14 de novembre, pel qual es regula la llista i catàleg espanyol d'espècies exòtiques invasores.

Així mateix, es recomana:

- Que l'Ajuntament de Santanyí realitzi una revisió total de les Normes Subsidiàries del Planejament del terme municipal de Santanyí vigents, atesa la nombrosa tramitació de modificacions puntuals realitzades per part de l'Ajuntament de Santanyí, per tal de facilitar l'aplicació de la normativa.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i se'n donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d'Avaluacions Ambientals.

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa, en aquest cas, la modificació puntual, en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, en aquest cas la modificació puntual, d'acord amb el que disposa l'article 31,5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 28 de maig de 2021

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias