Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 228910
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova, per a l’any 2021, la convocatòria de les ajudes per reduir el potencial productiu del sector lleter davant la crisi provocada per la COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La situació epidemiològica que ha generat la crisi sanitària a conseqüència de la COVID-19 a Espanya ha obligat a adoptar mesures de salut pública que han alterat la normalitat en el desenvolupament de les relacions socials, econòmiques i productives. A causa de la pandèmia actual de COVID-19 i a les àmplies restriccions a la circulació de persones que s'han imposat als estats membres, el sector de la llet i els productes lactis està experimentant pertorbacions econòmiques que causen dificultats financeres i problemes de liquiditat als agricultors.

El sector lleter té la consideració de sector estratègic a les Illes Balears, especialment a les illes de Menorca i Mallorca. Es tracta d'un sector que agrupa 114 explotacions ramaderes orientades a la producció lletera i 82 indústries làcties, que no només generen prop de 800 llocs de treball directes i un valor afegit brut de prop de 70 milions d'euros a l'any, sinó que també configuren l'estructura social i les senyes culturals i d'identitat de Menorca.

El sector lacti a les Illes Balears té una dependència important respecte a la comercialització del canal HORECA. D'aquesta manera, el 60% de la comercialització es destina a restauració, hoteleria i turisme i el 40% al consum en llars. Amb aquesta estructura de comercialització, el volum comercialitzat s'ha reduït entre el març del 2020 i el març del 2021 un 20% de mitjana. Aquest percentatge és més gran en les indústries formatgeres més artesanals en les quals la producció estava més orientada al visitant.

A més, el fet que la producció làctica no es pugui adaptar a aquesta nova situació amb la rapidesa necessària ha provocat un desequilibri entre la producció i la demanda. Amb anterioritat s'han establert ajudes per fer front a l'increment de l'estoc emmagatzemat de productes lactis, però aquestes ajudes tenen un límit que no pot fer front a l'augment continu d'emmagatzematge de la producció lletera i, per tant, s'ha de començar a actuar reduint la producció.

A partir de les dades del control lleter i llibre genealògic de la frisona (memòries de l'AFB dels darrers anys), es constata que les explotacions eliminen entre un 20% i un 25% dels animals adults cada any (deixen un nombre equivalent d'animals joves per mantenir el ramat). Sobre aquestes dades generals, durant l'any de la pandèmia, l'estratègia que han desenvolupat les explotacions ramaderes ha estat reduir el nombre d'animals en les explotacions, destinant a sacrifici els animals amb un problema de lactació, amb la qual cosa s'ha reduït la cabana ramadera en un 15% aproximadament.

La informació aportada pel sistema de declaracions obligatòries dels operadors del sector lacti mostra com a Illes Balears, entre el març del 2020 i el març del 2021, s'ha produït en la pràctica una reducció del potencial productiu lleter d'un 15,64%, i s'ha passat de 5.225,4 tones de llet a 4.408,4 tones, però mantenint el mateix nombre de ramaders amb lliuraments declarats i el mateix nombre de compradors.

En data 20 de març del 2020 es va publicar al DOUE la comunicació de la Comissió que regula el marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19. En aquesta comunicació, la Comissió reconeix que el brot de COVID-19 és una emergència de salut pública greu per a la ciutadania i que suposa una gran pertorbació de les economies mundials de la Unió.

A l'empara d'aquest marc temporal, l'Estat espanyol va notificar a la Comissió Europea el Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19. Aquest marc nacional es va aprovar per Decisió de la Comissió europea de 2 d'abril de 2020 amb núm. SA.56851 (2020/N) i, posteriorment, se'n va prorrogar la vigència, amb núm. SA.58778 (2020/N) i SA.59723 (2021/N).

L'article 1.2.m de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, assenyala que poden ser objecte d'ajuda, entre d'altres, totes les activitats d'utilitat pública o d'interès social o la consecució d'una finalitat pública, relacionades amb els sectors agrari i pesquer i que podran especificar les convocatòries corresponents.

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova, per a l'any 2021, la convocatòria d'ajudes destinades a les explotacions de bestiar boví lleter de les Illes Balears que redueixin el potencial productiu del sector lleter per tal de fer front a la crisi d'excés productiu provocada per la COVID-19, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L'objecte d'aquesta línia d'ajudes és compensar la reducció del potencial productiu de les explotacions de bestiar boví lleter de les Illes Balears com a conseqüència de la crisis provocada per la COVID-19.

3. Aquestes ajudes s'han de concedir d'acord amb el Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, i d'acord amb el Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, publicat al DOUE el 20 de març del 2020.

4. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de cent mil euros (100.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de l'any 2021.

2. Els crèdits que es destinen a aquesta convocatòria es poden incrementar amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

Tercer Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució els titulars de les explotacions ramaderes de les Illes Balears que, en el moment de finalitzar el termini per presentar sol·licituds d'ajuda, compleixin els requisits següents:

a) Ser titular d'una explotació de bestiar boví lleter inscrita en el Registre d'explotacions ramaderes (REGA). La seva classificació ha de ser de producció i reproducció, llet o mixta.

b) Que l'explotació disposi d'un contracte d'entrega de llet o elabori la seva pròpia llet.

c) Que hagi reduït el potencial productiu de l'explotació en almenys un 5% entre els mesos de març del 2020 i setembre del 2021. Aquest requisit no serà aplicable als sol·licitants que hagin incorporat a la seva explotació un jove ramader durant l'any 2020 o 2021 i, en aquest cas, la persona interessada ho haurà de fer constar a la seva sol·licitud d'ajuda. A aques efecte, s'entén per jove ramader la persona que no ha complert els 41 anys.

2. La comprovació dels requisits anteriors es farà d'ofici, mitjançant consulta al Registre d'explotacions Ramaderes (REGA) i al Sistema unificat d'informació dels sector lacti (INFOLAC), excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. La comprovació de la incorporació d'un jove ramader a l'explotació es farà d'ofici mitjançant consulta al REGA en cas que així ho sol·liciti el beneficiari.

3. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Aquesta agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 57 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. No poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta resolució les empreses que a 31 de desembre del 2019 ja estiguessin en crisi, d'acord amb els termes que preveu l'article 2, punt 18, del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (DOUE 187, de 26 de juny de 2014).

5. A més dels requisits que estableix el punt 1 anterior, s'han de complir els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6. Els requisits generals que estableix el punt 1 s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

7. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, entitats o associacions sobre les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en aquestes prohibicions s'ha d'efectuar de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.

8. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no cal presentar els certificats corresponents.

En tot cas, i d'acord amb el que disposa l'article 11.f del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'acreditació que preveu el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant.

9. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables

L'actuació subvencionable és la sortida de l'explotació, entre el 14 de març del 2020 i el 30 de setembre del 2021, ambdós inclosos, d'animals productius cap a sacrifici.

La comprovació del nombre d'animals sacrificats la farà d'ofici el FOGAIBA, mitjançant consulta al Sistema d'Identificació Bovina (SGI-IB), excepte que el peticionari manifesti el contrari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

Cinquè Quantia de les ajudes

1. La quantia de l'ajuda és de 140,00 € per femella sacrificada.

2. En tot cas, l'ajuda que preveu aquesta convocatòria queda subjecta al límit que estableix el punt 23 del Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context del brot actual de COVID-19, en virtut del qual l'ajuda global no pot superar els 225.000,00 € per empresa.

Sisè Sol·licituds i documentació

1. El període per presentar la sol·licitud d'ajuda comença l'endemà de publicar-se aquesta resolució al BOIB i acaba el 15 d'octubre del 2021.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de l'annex 1, que figura a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), al registre del FOGAIBA, al registre de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o a qualsevol dels registres que preveu l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en cas de persones jurídiques.

b. Si escau, documentació acreditativa de la representació amb què se signa la sol·licitud.

c. En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, s'ha d'aportar:

  1. Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.
  2. Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.
  3. Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un, així com el número de DNI i del compte bancari (IBAN de 24 dígits) de cada un d'ells.
  4. Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.
  5. Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què s'hi faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. En cas que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no cal aportar-lo de nou i n'hi ha prou que s'esmenti l'expedient en què consta o, si escau, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha d'estar vigent en la data que es presenti la sol·licitud.

4. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l'agrupació, en cas d'entitats sense personalitat jurídica, la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com els certificats del Registre general d'explotacions ramaderes (REGA), del Registre d'identificació individual d'animals i moviments (RIIA), INFOLAC, o les declaracions voluntàries de lliurament de llet en cas de venda directa, ha d'aportar els certificats o la documentació corresponent.

5. A més, abans de concedir l'ajuda, el FOGAIBA ha d'obtenir del beneficiari una declaració relativa a la resta d'ajudes rebudes els anys 2020 i 2021 i ha de comprovar que la nova ajuda no excedeixi els límits aplicables.

6. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que calguin no reuneixen els requisits assenyalats, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o presenti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i de la resta de normativa d'aplicació.

8. D'acord amb l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

 

Setè Selecció dels beneficiaris

1. La selecció dels beneficiaris d'aquesta convocatòria es farà mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. En conseqüència, se seleccionaran tots els sol·licitants que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que incloguin a la sol·licitud la documentació adient.

2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, s'haurà de reduir el percentatge d'ajuda de les sol·licituds de manera proporcional.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan porta a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora corresponent d'aquest servei, en el qual s'ha d'acreditar, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a comptar des que finalitza el termini per presentar sol·licituds i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud. A la resolució de concessió de l'ajuda s'ha de fer constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda.

4. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar des del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Pagament de les ajudes

El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha realitzat i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

Desè Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions assenyalades és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè Incompatibilitats

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Dotzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears; els preceptes que s'apliquin de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i altra normativa d'aplicació.

Tretzè Controls

Per part del FOGAIBA es faran els controls administratius i sobre el terreny que es considerin necessaris per verificar que es compleixen les condicions reglamentàries per concedir i pagar l'ajuda.

Catorzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 7 de juny de 2021

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño