Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 225118
Acord del Consell de Govern de 4 de juny de 2021 pel qual s’encarrega al servei territorial de l’Agència Tributària de les Illes Balears de la Recaptació de Zona de Mallorca que executi determinats serveis relacionats amb la gestió, tramitació i control dels ajuts directes a autònoms i empreses de la Línia Covid prevists en el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19, i se’n fixen les compensacions econòmiques corresponents

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1.  El Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19 preveu en el títol I la creació de la Línia Covid d'ajuts directes a autònoms (empresaris i professionals) i empreses que desenvolupin les activitats econòmiques que estigui incloses en algun dels codis de la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques (CNAE 09) prevists a l'annex I d'aquest Reial decret llei i que compleixin una sèrie de requisits generals i específics prevists en aquest Reial decret llei.

La Línia Covid d'ajuts compta amb una dotació total de 7.000 milions d'euros, dels quals, d'acord amb el que preveu l'Ordre HAC/283/2021, de 25 de març, per la qual es concreten els aspectes necessaris per a la distribució definitiva, entre les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, dels recursos de la línia COVID d'ajuts directes a autònoms i empreses prevista en el títol I del Reial decret llei 5/2021, correspon a les Illes Balears un import de 855.737.920,00 euros.

Aquests ajuts directes a autònoms i empreses tenen, per una banda, un caràcter finalista perquè estan destinats a satisfer les seves obligacions de pagament de deute, a proveïdors, creditors financers i no financers, com també de determinats costs fixos; i, per altra banda, el beneficiari assumeix una sèrie de compromisos en relació amb l'adopció de determinades mesures o decisions, d'acord amb allò que estableix el Reial decret llei 5/2021.

2. El Reial decret llei 6/2021, de 20 d'abril, pel qual s'adopten mesures complementàries de suport a empreses i autònoms afectats per la pandèmia de Covid-19 ha modificat el Reial decret llei 5/2021.

Amb aquesta modificació es permet que les comunitats autònomes, dins de l'import d'assignació total abans esmentat, puguin, per una banda, afegir a la llista de sectors o activitats econòmiques elegibles per estar incloses en algun dels codis de la CNAE que preveu l'annex I d'aquest Reial decret llei 5/2021, altres sectors addicionals que s'hagin vist particularment afectats en l'àmbit del seu territori; i, per l'altra, puguin atorgar ajuts a empreses viables que el 2019 hagin tingut un resultat negatiu en la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques o hagi resultat negativa la base imposable de l'impost sobre societats o de l'impost sobre la renda de no residents com a conseqüència de circumstàncies excepcionals.

3. Correspon a les comunitats autònomes fer les corresponents convocatòries per a la concessió dels ajuts directes als destinataris ubicats en els seus territoris, com també la tramitació, gestió i resolució de les sol·licituds, de l'abonament dels ajuts i els controls previs i posteriors al pagament i totes les actuacions que siguin necessàries per a garantir l'adequada utilització d'aquests recursos.

La comprovació del compliment de gran part dels requisits específics per poder ser beneficiari de l'ajut, com també del compliment dels compromisos, depenen de la informació que es remeti pel Ministeri d'Hisenda i, en particular per l'Agència Estatal d'Administració Tributària, atès que es tracta de dades que resulten de declaracions o comprovacions de tributs que gestiona l'Agència Estatal d'Administració Tributària, com ara, l'impost sobre la renda de les persones físiques, l'impost sobre la renda de no residents, l'impost sobre societats i l'impost sobre el valor afegit.

En aquest sentit, en aplicació del que preveu l'article 4.4 de Reial decret llei 5/2021, el Ministeri d'Hisenda, l'Agència Estatal d'Administració Tributària i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears han firmat un conveni dia 5 de maig de 2021 (publicat en el Butlletí Oficial de l'Estat núm. 112, d'11 de maig de 2021) que, entre d'altres qüestions, estableix la informació de caràcter tributari que l'Agència Estatal d'Administració Tributària ha de subministrar per a l'acreditació de les condicions i requisits d'elegibilitat i dels criteris per a la fixació de la quantia dels ajuts.

4. En l'àmbit de l'Administració autonòmica de les Illes Balears, l'article 1 de la Llei 3/2008, de 14 d'abril, de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears (d'ara en endavant, ATIB), estableix que aquesta entitat constitueix l'Administració tributària de les Illes Balears i es configura com un ens públic de caràcter estatutari amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'actuar per organitzar i exercir, en nom i per compte de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les funcions que, d'acord amb la seva normativa reguladora, li corresponen.

L'ATIB forma part del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, tal com estableix l'article 1.3.e) de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (i la disposició addicional quarta de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears) es regeix pel que estableix la seva normativa específica reguladora i, supletòriament, pel règim aplicable als organismes autònoms.

5. L'article 12 de la Llei 3/2008, de 14 d'abril, de creació i regulació de l'ATIB, disposa que s'adscriuen a l'Agència Tributària les recaptacions de zona, en els termes que estableixen els articles 8 a 11 de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives, i la resta de normativa aplicable.

Aquests preceptes configuren la recaptació de zona com a òrgan unipersonal de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, al capdavant de la qual hi ha un recaptador titular amb els drets i les obligacions establerts per la normativa reglamentària que la regula –expressament declarada en vigor en la disposició final primera de l'esmentada Llei 10/2003– i amb dret a percebre les retribucions que poden consistir en una quantitat fixa, en una quantitat resultant d'aplicar una tarifa, o en una combinació d'ambdós procediments, d'acord amb la naturalesa i les característiques de cadascuna de les funcions que s'han de dur a terme; retribucions que, en tot cas, s'han de determinar de manera que permeti cobrir les despeses de funcionament i personal, i que quedaran afectades a la cobertura directa d'aquestes despeses.

L'article 21.2.c) de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016 per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears, segons la modificació feta per la disposició final primera de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021, estableix que correspon a les recaptacions de zona, entre d'altres funcions, dur a terme determinades funcions materials relatives a la gestió, la liquidació, la inspecció, la recaptació i la revisió de tributs propis i cedits i de qualsevol altre ingrés de la Hisenda pública autonòmica, i també les relatives a l'execució de la finalitat dels ingressos que requereixi la intervenció de l'Agència Tributària de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 64.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la resta de la normativa aplicable.

A més, l'article 21.3.n) de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016 per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears, segons la modificació feta per la disposició final primera de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021, preveu que correspon a les recaptacions de zona, entre d'altres funcions, qualssevol altres funcions relacionades amb les anteriors i les que es prevegin en la normativa vigent aplicable a les recaptacions de zona, i també les que se'ls delegui o encarregui mitjançant una resolució del director de l'Agència en l'àmbit de les seves competències o mitjançant l'acord del Consell de Govern a què es refereix l'article 64.1 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En aquest sentit, l'article 64.1 del Decret 75/2004 abans esmentat, estableix que l'encàrrec per dur a terme aquestes funcions materials s'ha de fer mitjançant un acord del Consell de Govern, a proposta del conseller competent en matèria d'hisenda, que ha d'establir les retribucions a favor dels titulars de la recaptació de zona per dur a terme les funcions encarregades.

6. En virtut de l'Acord del Consell de Govern de 9 de desembre de 2020 pel qual s'encarrega al servei territorial de l'Agència Tributària de les Illes Balears de la Recaptació de Zona de Mallorca que executi determinats serveis i se'n fixin les compensacions corresponents, i s'atorga l'autorització per exercir la competència en matèria d'autorització i de disposició de la despesa derivada de l'expedient (publicat en el BOIB núm. 206, de 10 de desembre de 2020), correspon al servei territorial de l'Agència Tributària de les Illes Balears de la Recaptació de Zona de Mallorca dur a terme, entre altres serveis, el desenvolupament, el manteniment i l'actualització del Portal web de l'ATIB (<www.atib.es>), tant pel que fa als tributs autonòmics propis i cedits, com als recursos d'altres entitats o administracions públiques la gestió recaptatòria dels quals correspon a l'ATIB com també el desenvolupament i el manteniment d'aplicacions i eines d'atenció, de consulta i de tramitació per via telemàtica.

7. La Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball està interessada en agilitar la tramitació del procediment de gestió d'aquests ajuts amb la finalitat que els beneficiaris elegibles per complir els requisits generals i específics prevists, en cada cas, en la normativa aplicable puguin disposar de l'import que els correspongui el més aviat possible.

En aquest sentit, s'ha dictat l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19 (publicada en el BOIB núm. 70, de 29 de maig de 2021).

8. Atès el desenvolupament del Portal web de l'ATIB i, en particular els diferents mòduls que conformen la seu electrònica, el servei territorial de l'ATIB de la Recaptació de Zona de Mallorca està en condicions d'establir una plataforma que permeti als autònoms i a les empreses interessades en sol·licitar l'ajut de la Línia Covid, la gestió telemàtica dels tràmits relacionats amb la sol·licitud, així com de la seva tramitació i control, en col·laboració, si escau, amb els òrgans gestors i de control i de fiscalització autonòmics que pertoquin.

Per tant, tant per raons d'eficàcia i eficiència (que s'han acreditat no només amb el continu desenvolupament d'aplicacions relacionades amb la gestió i recaptació de tributs, sinó també amb els desenvolupaments concrets que s'han hagut de fer per la Recaptació de Zona com a conseqüència de les mesures adoptades per la declaració de l'estat d'alarma per la situació d'emergència i de crisi sanitària que ha generat la Covid-19, donant suport a determinades mesures adoptades pel Govern de les Illes Balears, com la possibilitat que, a través del Portal de l'ATIB, es puguin fer aportacions dineràries per part de persones físiques, institucions sense ànim de lucre i empreses privades destinades a ajuts socials i sanitàries en el marc de la plataforma Xarxa Junts) com d'economia (atès que l'import de les compensacions econòmiques per dur a terme aquests serveis és notablement inferior als preus habituals de mercat i cost de les prestacions econòmiques incloses, d'acord amb l'informe pericial que figura en l'expedient), es considera necessari encarregar al servei territorial de l'Agència Tributària de les Illes Balears de la Recaptació de Zona de Mallorca la plataforma que permeti als autònoms i empreses interessats la gestió telemàtica de tots els tràmits relacionats amb la sol·licitud dels ajuts directes de la Línia Covid, com també la tramitació i control de les mateixes, en col·laboració, si escau, amb els òrgans gestors i de control i de fiscalització que pertoquin.

Pel que fa a aquesta qüestió, s'ha de dir que en el Conveni de col·laboració signat dia 2 de juny de 2021 entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) es regulen les condicions i obligacions assolides per l'ATIB, en la seva condició d'entitat col·laboradora, en relació amb la gestió i tramitació de la línia d'ajuts directes a autònoms i empreses prevists en el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19.

Atès tot això, el Consell de Govern, a proposta conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, en la sessió de 4 de juny de 2021, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Encarregar al servei territorial de l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) de la Recaptació de Zona de Mallorca:

A) El desenvolupament de l'aplicació per a la gestió telemàtica a través de la seu electrònica de l'ATIB dels ajuts directes a autònoms i empreses de la Línia Covid prevists en el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19, d'acord amb allò que preveu el Conveni de col·laboració signat dia 2 de juny de 2021 entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a i l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) pel qual es regulen les condicions i obligacions assolides per l'ATIB, en la seva condició d'entitat col·laboradora.

A aquest efecte, s'habilitarà un enllaç específic i diferenciat en la seu electrònica de l'ATIB <https://ajutscovid.atib.es> amb el títol “Línia Covid d'ajuts directes a autònoms i empreses (finançada pel Govern d'Espanya)”.

En aquest enllaç hi haurà una pàgina informativa amb una explicació dels beneficiaris, els requisits (generals i específics), l'import del ajuts, els compromisos que assumeix el beneficiari elegible i les seves responsabilitats, el procediment de sol·licitud i tramitació dels ajuts (amb un apartat específic de dubtes i preguntes freqüents), així com una referència a la normativa reguladora dels ajuts i al tractament de les dades.

La gestió telemàtica del procediment d'ajuts desenvolupat per la Recaptació de Zona ha de preveure les fases següents:

- FASE 1: Presentació de la sol·licitud i, si escau, de documentació complementària en el termini previst en l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19.

Per sol·licitar l'ajut s'ha d'accedir al tràmit a la seu electrònica de l'ATIB i identificar-se amb DNI electrònic, certificat digital o Cl@ve. Un cop identificat es podrà iniciar la sol·licitud a través del corresponent formulari –que inclourà una declaració responsable–, que s'adaptarà a la tipologia del sol·licitant i al contingut que preveu l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021.

En el cas que el beneficiari actuï per mitjà de representant que no disposi d'un certificat electrònic de representació, prèviament a la presentació de la sol·licitud, s'ha de procedir a l'alta del representant en un registre (“Registre de presentadors”) habilitat a aquest efecte en la seu electrònica de l'ATIB.

El sol·licitant ha de poder modificar les dades introduïdes en la seva sol·licitud amb anterioritat a la finalització del termini de presentació. En el cas de sol·licituds presentades a càrrec de la Línia 1 de la convocatòria en què el criteri per a la seva tramitació és l'ordre d'entrada de dia i hora, s'ha de prendre de referència per a determinar l'ordre de prelació el dia i la hora en què es va presentar la modificació.

La presentació de la sol·licitud implica autoritzar l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'ATIB perquè puguin consultar les dades d'identitat del sol·licitant, les dades de residència, la situació en el cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'AEAT, la seva situació pel que fa al compliment de les obligacions tributàries amb l'AEAT i amb la Comunitat Autònoma i amb la Seguretat Social, i qualsevol altra que es trobi en poder de l'administració o hagi estat elaborat per aquesta que sigui necessària per determinar si es compleixen els requisits per poder ser beneficiari, tret que hi hagi una oposició expressa de l'interessat a aquestes consultes. A aquest efecte, s'ha d'indicar en el formulari que el sol·licitant queda informat i consent expressament el tractament de les dades subministrades voluntàriament i que s'autoritza a l'Administració de la Comunitat Autònoma i a l'ATIB a consultar les dades necessàries de l'AEAT o d'altres administracions o organismes per a la verificació de les dades de la sol·licitud i per a la comprovació de l'acompliment dels requisits per a la concessió de l'ajut.

En cas que el sol·licitant s'oposi de forma expressa a l'autorització a la qual fa referència el paràgraf anterior, s'habilitarà l'opció perquè, atenent a la tipologia del beneficiari, s'aportin els documents següents:

a) Per als beneficiaris de la Línia 1:

a.1) Certificat de l'AEAT acreditatiu de la Delegació o Delegació Especial en la qual es trobi el domicili fiscal.a.2) Certificat de l'AEAT acreditatiu dels epígrafs de l'impost sobre activitats econòmiques i codis de la CNAE que es consideren equivalents en què es classifica l'activitat exercida pel sol·licitant en els anys 2019, 2020 i 2021.

a.3) Certificat del Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors gestionat per l'AEAT acreditatiu que el sol·licitant continua en l'exercici de la seva activitat en el moment de la sol·licitud i la data d'alta en el Cens.

a.4) Certificat de l'AEAT acreditatiu de l'aplicació del règim d'estimació objectiva en l'impost sobre la renda de les persones físiques en 2019 o 2020.

a.5) Declaració responsable d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com de les obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social.

b) Per als sol·licitants de la Línia 2:

b.1) Certificat de l'AEAT acreditatiu de la Delegació o Delegació Especial en la qual es trobi el domicili fiscal.b.2) Certificat de l'AEAT acreditatiu dels epígrafs de l'impost sobre activitats econòmiques i codis de la CNAE que es consideren equivalents en què es classifica l'activitat exercida pel sol·licitant en els anys 2019, 2020 i 2021.

b.3) Certificat del Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors gestionat per l'AEAT acreditatiu que el sol·licitant continua en l'exercici de la seva activitat en el moment de la sol·licitud i la data d'alta en el Cens.

b.4) Certificat de l'AEAT acreditatiu del volum d'operacions anual declarat o comprovat per l'Administració en l'impost sobre el valor afegit i, si s'escau, en l'impost general indirecte canari en 2019 i 2020, si aquest volum d'operacions en l'any 2020 ha caigut més d'un 30% pel que fa al de 2019, i el percentatge de caiguda.

b.5) Certificat de l'AEAT en el cas que no es doni el supòsit previst en la lletra anterior en el que s'indiqui, en el cas de declarants de l'impost sobre la renda de les persones físiques l'import dels ingressos declarats en les autoliquidacions de pagaments fraccionats corresponents als exercicis 2019 i 2020. En el cas d'empreses subjectes a l'impost sobre societats o a l'impost sobre la renda de no residents la base imposable prèvia a la reserva i a la compensació de bases imposables que derivin dels pagaments a compte a realitzar d'acord amb l'article 40.2 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats.

b.6) Certificat de l'AEAT acreditatiu de la base imposable prèvia declarada en l'últim pagament fraccionat dels anys 2019 i 2020 respectivament en el supòsit que aquests pagaments fraccionats es calculin segons el que disposa l'article 40.3 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats, per a contribuents de l'impost sobre societats o de l'impost sobre la renda de no residents amb establiment permanent, quan el sol·licitant de l'ajut tingui el seu domicili fiscal a les ciutats de Ceuta o Melilla o realitzi exclusivament operacions que no obliguen a presentar autoliquidació periòdica de l'impost sobre el valor afegit (articles 20 i 26 de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit) o de l'impost general indirecte canari (article 57.2 del Reglament de gestió dels tributs del Règim Econòmic i Fiscal de Canàries, aprovat per Decret 268/2011, de 4 d'agost), segons informació proporcionada prèviament a l'Agència Tributària per la Comunitat Autònoma de Canàries, i no apliqui el règim d'estimació objectiva en l'impost sobre la renda de les persones físiques en els anys 2019 o 2020.

b.7) Certificat de l'AEAT acreditatiu de la base imposable prèvia declarada els anys 2019 i 2020 respectivament en el supòsit que els pagaments fraccionats es calculin segons el que disposa l'article 40.2 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats, per a contribuents de l'impost sobre societats o de l'impost sobre la renda de no residents amb establiment permanent, quan el sol·licitant de l'ajut tingui el seu domicili fiscal a les ciutats de Ceuta o Melilla o realitzi exclusivament operacions que no obliguen a presentar autoliquidació periòdica de l'impost sobre el valor afegit (articles 20 i 26 de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit) o de l'impost general indirecte canari (article 57.2 del Reglament de gestió dels tributs del Règim Econòmic i Fiscal de Canàries, aprovat per Decret 268/2011, de 4 d'agost), segons informació proporcionada prèviament a l'Agència Tributària per la Comunitat Autònoma de Canàries, i no apliqui el règim d'estimació objectiva en l'impost sobre la renda de les persones físiques en els anys 2019 o 2020.

b.8) Certificat de l'AEAT acreditatiu de el nombre d'empleats tenint en compte el nombre mitjà en l'any 2020 de perceptors de rendiments dineraris del treball consignats en les declaracions mensuals o trimestrals, de retencions i ingressos a compte.

b.9) Certificat de l'AEAT acreditatiu de no haver obtingut un resultat net negatiu en la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques corresponent a l'any 2019, per les activitats econòmiques en què haguessin aplicat el mètode d'estimació directa per a la seva determinació, o si ha resultat negativa en l'exercici esmentat, la base imposable de l'impost sobre societats o de l'impost sobre la renda de no residents, abans de l'aplicació de la reserva de capitalització i compensació de normes imposables negatives.

b.10) Certificat de l'AEAT acreditatiu de si el sol·licitant es troba d'alta en el cens d'empresaris, professionals i retenidors, i per al supòsit que s'hagi produït l'alta o la baixa en l'any 2019 o 2020, informació sobre les dates d'alta i de baixa en aquest cens, i causa de la baixa.

b.11) Certificat de l'AEAT acreditatiu de la caiguda de l'activitat en el territori, atenent el pes de les retribucions de treball personal satisfetes als treballadors amb què compten en aquest territori, en relació amb els grups i els empresaris, professionals o entitats el volum d'operacions en l'any 2020 dels quals hagi estat superior a 10 milions d'euros i que desenvolupin la seva activitat econòmica en més d'un territori autonòmic o en més d'una ciutat autònoma.

b.12) Certificat de l'AEAT d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries.

b.13) Certificat de l'Agència Tributària de les Illes Balears d'estar al corrent de les obligacions tributaries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b.14) Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social d'estar al corrent de pagament de les seves obligacions.

b.15) En el cas de grups, l'empresa dominant haurà d'aportar la documentació prevista en els apartats b.4), b.5) i b.6) anteriors, així com la relació d'empreses que formaven part del grup en els exercicis 2019, 2020 i 2021 en les quals ha de constar, en el seu cas, el NIF, la raó social i si tributen en una hisenda foral.

FASE 2: Comprovació de requisits i de dades del sol·licitant.

a) En el cas que el sol·licitant hagi autoritzat la consulta de les dades corresponents per determinar si es compleixen els requisits per poder ser beneficiari, l'ATIB comprovarà si es troba al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb l'AEAT i de les obligacions amb la Seguretat Social. En el cas dels sol·licitants de la Línia 1, aquesta comprovació es substituirà per una declaració responsable en els termes que preveu l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021.

b) D'acord amb allò que preveu l'apartat B de la clàusula segona i la clàusula 8.1 del Conveni de 5 de maig de 2021 esmentat en la clàusula 1.2 del present Conveni, s'han de trametre les dades del sol·licitant a l'AEAT, així com recepcionar i processar la informació i les dades que trameti l'AEAT.

c) En el cas que el sol·licitant s'hagi oposat de forma expressa a la consulta de les dades, s'ha de generar un justificant de presentació amb un text informatiu que indicarà que està pendent de presentar la documentació acreditativa de la sol·licitud i s'enllaçarà amb el mòdul de presentació d'expedients de la seu electrònica de l'ATIB on es crearan dos tipus d'expedients segons es tracti de sol·licitants de la Línia 1 o de la Línia 2 de la convocatòria.

Una vegada s'hagi presentat la documentació corresponent en el mòdul de presentació d'expedients, l'ATIB, amb la col·laboració, si escau, de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, comprovarà la documentació aportada i si es compleixen els requisits per tenir la condició de beneficiari, així com determinarà l'import de l'ajut que pugui correspondre.

FASE 3: En aquesta fase es distingirà, atès allò que estableix l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021, segons els sol·licitants siguin de la Línia 1 o de la Línia 2 de la convocatòria.

a) En el cas de sol·licitants de Línia 1 de la convocatòria, l'administrador tributari de l'ATIB emetrà un informe amb la relació dels sol·licitants susceptibles de ser beneficiaris amb indicació de l'import de l'ajut; dels sol·licitants als quals se'ls denegarà l'ajut així com, si s'escau, dels sol·licitants que hagin desistit de la sol·licitud.

b) En el cas de sol·licitants de Línia 2 de la convocatòria, una vegada calculat l'import de l'ajut atenent els criteris de repartiment establerts en l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021, l'administrador tributari de l'ATIB emetrà un informe amb la relació dels sol·licitants susceptibles de ser beneficiaris amb indicació de l'import de l'ajut; dels sol·licitants als quals se'ls denegarà l'ajut amb indicació del motiu de denegació; així com, si s'escau, dels sol·licitants que hagin desistit de la sol·licitud d'ajut.

Aquests informes s'han de trametre a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball perquè emeti les propostes de resolució i les resolucions corresponents.

Així mateix, a sol·licitud de la Direcció General de Modernització i Administració Digital de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, s'ha de poder generar un fitxer, amb el format que es determini a l'efecte, que s'ha de trametre a la Direcció General esmentada amb la relació dels beneficiaris de l'ajut i el seu respectiu import.

FASE 4: Preparar la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució favorable o desfavorable del procediment en els termes i contingut que determini la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.

Atès el que s'ha dit en la fase anterior, primer es preparà la publicació de la resolució dels sol·licitants de la Línia 1 de la convocatòria i, posteriorment, la dels sol·licitants de la Línia 2.

Pel que fa als beneficiaris elegibles, s'ha de preparar i trametre un fitxer amb les dades necessàries per a la seva incorporació en el sistema o aplicació informàtica economicofinancera de l'Administració la Comunitat Autònoma (SAP) per dur a terme la generació dels documents comptables corresponents i fer el pagament de l'import de l'ajut, així com per poder trametre la informació a la Base de Dades Nacional de Subvencions.

FASE 5: Una vegada publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la resolució dels beneficiaris de l'ajut, s'ha d'enviar un correu electrònic a cada beneficiari en l'adreça que s'hagi fet constar en la sol·licitud on s'informarà, en els termes que preveu l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021, del termini per justificar la destinació de l'import de l'ajut i aportar, si escau, la documentació acreditativa de les despeses subvencionables pagades.

FASE 6: Comprovació del compliment dels compromisos o obligacions per part del beneficiari.

Amb el disseny del fitxer de registre que es comuniqui a l'ATIB, s'ha de trametre a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball:

a) La declaració i, si s'escau, la documentació justificativa del beneficiari de la destinació de l'import de l'ajut al pagament de les despeses subvencionables.

b) La informació que es rebi de l'AEAT en virtut del que preveu l'apartat B de la clàusula segona del Conveni signat el 5 de maig de 2021 en relació amb el compliment dels compromisos del corresponent beneficiari respecte al manteniment de l'activitat corresponent a l'ajut fins al 30 de juny de 2022 i al no repartiment de dividends durant 2021 i 2022.

A més del correu electrònic esmentat a la Fase 5, durant el procediment es poden trametre al sol·licitant els correus electrònics que es considerin necessaris per informar de la tramitació del procediment d'ajut.

a. Prestar el servei d'assistència telefònica i, si s'escau, per correu electrònic a les persones interessades. A aquest efecte, s'habilitarà una línia específica de telèfon així com una adreça de correu electrònic que serà atès pel personal de l'ATIB amb la col·laboració, si escau, del personal de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball.

b. Habilitar en el Portal de l'ATIB <www.atib.es> un model d'autoliquidació (model 046) perquè, en el cas que procedeixi un reintegrament, l'interessat pugui generar el corresponent model i fer el pagament sense previ requeriment de l'Administració. En aquest cas, s'ha de trametre a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball la informació dels models pagats, amb indicació de la referència del procediment de subvenció, les dades del beneficiari i de l'import pagat.

c. Habilitar que els sistemes o aplicacions informàtiques que utilitzi l'ATIB per dur a terme les funcions encomanades siguin accessibles perquè les persones que autoritzi la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball o, si escau, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears puguin consultar en qualsevol moment l'estat de tramitació dels ajuts i les dades corresponents a les sol·licituds presentades.

Tot això sens perjudici, si s'escau, de preveure la interconnexió dels sistemes de l'ATIB amb les aplicacions o els sistemes de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a la remissió de les dades i de la informació necessària als efectes que pertoquin.

d. Dur a terme, a través de professionals o empreses especialitzades, les auditories de sistemes i aplicacions informàtiques que s'utilitzaran per a la gestió dels procediments d'ajuts a què es refereix la lletra A) anterior, com també de ciberseguretat (“pentesting”), per detectar les possibles debilitats o vulnerabilitats i procedir a la seva correcció.

Per al desenvolupament de les funcions encomanades, la Recaptació de Zona habilitarà els mitjans d'execució que consideri necessaris. En aquest sentit, cal assenyalar que l'ATIB i, en particular, la Recaptació de Zona de Mallorca, ha estat fent treballs preparatoris per assegurar la viabilitat d'aquest encàrrec des del moment en què es va elaborar l'esborrany de l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19.

Segon.- Els serveis i les funcions materials encomanades s'han de regir per les normes reguladores que siguin aplicables i, en particular, per les següents: el Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19; el Reial decret llei 6/2021, de 20 d'abril, pel qual s'adopten mesures complementàries de suport a empreses i autònoms afectats per la pandèmia de Covid-19; l'Ordre HAC/348/2021, de 12 d'abril, per la qual es concreten els criteris per assignació d'ajuts directes a autònoms i empreses en aplicació del que disposa el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i les seves respectives normes de desplegament que siguin d'aplicació i l'Ordre conjunta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors i del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 28 de maig de 2021 per la qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria extraordinària de la Línia COVID d'ajuts directes a empresaris i professionals a què es refereix el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial, en resposta a la pandèmia de la Covid-19.

Així mateix, també s'ha de tenir en compte el que estableix el Conveni abans esmentat que s'ha signat el dia 5 de maig de 2021 entre el Ministeri d'Hisenda, l'Agència Estatal d'Administració Tributària i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en aplicació de l'article 4.4 de Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19 (publicat en el Butlletí Oficial de l'Estat núm. 112, d'11 de juny de 2021).

Tercer. Fixar la compensació econòmica que ha de percebre el titular de la Recaptació de Zona de Mallorca per raó del compliment de les funcions i serveis que són objecte de l'encàrrec per import d'1.540.000 euros. Aquest import s'ha de pagar de la següent forma:

a. Un 50% en el termini de 30 dies a comptar des de la data de publicació d'aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b. Un 25% en el primer trimestre de 2022, previ informe favorable de la Comissió de coordinació, seguiment i control que preveu la clàusula 7 del Conveni de col·laboració de 2 de juny de 2021 entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'ATIB pel qual es regulen les condicions i obligacions assolides per l'ATIB, en la seva condició d'entitat col·laboradora, en relació amb la gestió i tramitació de la línia d'ajuts directes a autònoms i empreses prevists en el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19.

c. I, el 25% restant, en el segon trimestre de 2022, previ informe favorable de la Comissió de coordinació, seguiment i control esmentada en l'apartat anterior.

La compensació econòmica comprèn tant les retencions derivades d'imposts directes com la repercussió dels imposts indirectes que, si escau, puguin gravar els serveis prestats per la persona titular de la Recaptació de Zona de Mallorca.

A més, pel que fa la despesa derivada d'aquest encàrrec s'ha de tenir en compte el que assenyala la clàusula 2 del Conveni de col·laboració de 2 de juny de 2021 entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB) pel qual es regulen les condicions i obligacions assolides per l'ATIB, en la seva condició d'entitat col·laboradora, en relació amb la gestió i tramitació de la línia d'ajuts directes a autònoms i empreses prevists en el títol I del Reial decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19.

Quart. Atribuir a la persona amb funcions de Direcció de l'ATIB el control del compliment de les funcions i els serveis encarregats, sens perjudici de les mesures que s'acordin en la Comissió de coordinació, seguiment i control que preveu la clàusula 7 del Conveni de col·laboració signat dia 2 de juny de 2021 abans esmentat.

Cinquè. Disposar que la duració d'aquest Acord sigui fins a l'exhauriment del seu objecte.

Sisè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 4 de juny de 2021

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez