Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 225106
Acord del Consell de Govern 4 de juny de 2021 pel qual s’estableixen els nivells d’alerta sanitària que s’han d’aplicar en cada una de les illes, es modifica l’Acord del Consell de Govern de 7 de maig de 2021 pel qual s’aprova el nou Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 i s’estableixen mesures excepcionals de prevenció del contagi de la COVID-19 aplicables temporalment a les illes

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

I

El dia 7 de maig, el Consell de Govern, en previsió de l'acabament el dia 9 de maig de l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, va adoptar un acord pel qual s'aprovà un nou Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 que va reemplaçar el Pla anterior aprovat pel Consell de Govern el dia 27 de novembre de 2020, i va establir els nivells d'alerta sanitària que s'havien d'aplicar en cada una de les illes, com també va aprovar mesures excepcionals de prevenció del contagi de la COVID-19 aplicables temporalment a les illes, Acord que va esdevenir efectiu des de les 00.00 hores del dia 9 de maig proppassat.

Aquest nou Pla té una vocació de permanència i preveu que sigui efectiu fins que el Govern de l'Estat declari la finalització de la situació d'emergència sanitària, d'acord amb el que disposa l'article 1 de la Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

També es va preveure que, amb caràcter quinzenal, determinats aspectes de les mesures es revisarien i s'aprovarien en funció de la situació epidemiològica de les illes.

D'altra banda i com és palès, es va mantenir també l'aplicació del sistema de declaració territorial dels nivells d'alerta sanitària, fonamentat en els termes de les Actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de la COVID-19 aprovades el 21 d'octubre de 2020 pel Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut i es va disposar que la declaració i les revisions —ordinàriament quinzenals— del nivell d'alerta sanitària corresponen al Govern de les Illes Balears, a proposta de la consellera de Salut i Consum.

En la proposta, la consellera de Salut i Consum ha de determinar el risc sanitari que justifiqui la declaració de cada nivell d'alerta, d'acord amb l'evolució de la pandèmia i amb els indicadors fixats en les Actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de la COVID-19 aprovades el 21 d'octubre de 2020 pel Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, i comporta una avaluació continuada del risc sanitari i de la situació epidemiològica del territori afectat per part del Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses.

II

De l'informe del Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses que ha emès en data 2 de juny de 2021 es desprèn que, com a conseqüència del seguiment i de l'anàlisi del risc sanitari que s'han fet des del dia 17 de maig, la situació epidemiològica de les Illes Balears en conjunt continua en una situació estable amb els indicadors de referència (IA7, IA14 —aquests mateixos indicadors referits específicament a persones majors de 65 anys—, les taxes de positivitat i la traçabilitat dels casos), els quals es troben dins dels marges de la situació de risc baix, i alguns indicadors es troben en situació de nova normalitat.

Així, globalment, la comunitat autònoma presenta una incidència acumulada a 14 dies (IA14) en població general de 39,3 i la de persones amb més de 65 anys és de 10,9. El nombre reproductiu bàsic és de 0,97. La taxa de positivat a 7 dies és de 0,98%.

D'aquest informe resulta que el dia 1 de juny a Mallorca la incidència (IA14) ha passat des dels 46,0 casos el dia 17 de maig a 39,1 el dia 1 de juny i, amb les mateixes referències temporals, Menorca ha evolucionat d'una IA14 de 78,4 a una IA14 de 30,3 en les mateixes dates; Eivissa, de 38,2 a 44,8 i Formentera ha passat dels 16,8 casos a 50,4 si bé amb una incidència a 7 dies de 0. La resta d'incidències a 7 dies fan preveure una davallada de les IA14 o si més no una estabilització. D'altra banda, els indicadors relatius a la pressió assistencial sobre el sistema sanitari segueixen en tendència a la baixa i amb uns nivells d'ocupació propis de risc baix o de nova normalitat.

També el Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses constata que la presència prevalent sobre 80 casos analitzats aleatòriament segueix sent la de la soca britànica (70). També han aparegut la nigeriana (1), novaiorquesa (6) i brasilera (1).

Per tant, aquest informe conclou

Es continua requerint màxima prudència, encara més tenint en compte la situació a altres CCAA i al continent europeu. Això darrer és un fet que ens obliga a extremar les precaucions, més encara davant la impossibilitat per part de la comunitat autònoma de limitar el desplaçaments des d'altres països. A més, el territori balear compta amb una proporció inferior de persones que han patit la COVID-19 i per tant, que està immunitzada per haver emmalaltit amb anterioritat (el 6,3% segons el darrer estudi de sero-prevalença de la Covid-19 realitzat pel Ministeri de Sanitat). Això es deu a que, tradicionalment, les Illes Balears han registrat una incidència inferior a la resta de territoris de l'entorn espanyol i europeu.

 

La suma de la mobilitat de viatgers nacionals i estrangers cap a les Illes Balears, especialment quan implica punts d'origen amb una incidència elevada de la malaltia, juntament amb l'augment de les trobades socials, tant per part dels residents com dels visitants, pot tenir un paper important en la importació de casos i la propagació de la COVID-19.

 

També té un paper fonamental quant al risc de contagi, el lloc on es produeixen les trobades socials. Com és sabut, el perill d'acumulació d'aerosols en llocs amb una alta densitat de persones i una ventilació deficient incrementa el rics de contraure la malaltia i de generar situacions de superdisseminació del virus.

 

Per això, davant el risc que suposa l'arribada de viatgers nacionals i internacionals a les Illes Balears, es fa necessari definir mesures dirigides a disminuir la densitat de persones en espais a) tancats; b) on hi ha risc que no es mantingui la distància de seguretat o c) no es pugui observar de forma constant l'ús de màscara. Exemples d'espais que presenten aquestes característiques serien els interiors dels bars i dels restaurants.

 

Amb tot això, davant la possibilitat que hi hagi un increment de la mateixa durant les properes setmanes, es considera que cada una de les illes que composen la comunitat autònoma continuïn en un nivell d'alerta 1.

 

No obstant, atesa l'estabilització que es registra durant les darreres setmanes, es proposa també flexibilitzar algunes de les mesures excepcionals i temporals de prevenció del contagi de la COVID-19, com per exemple les relacionades amb l'activitat a les cafeteries, bars i restaurants a totes les illes, permetent un increment d'aforament de clients als espais interiors i un increment horari gradual i proporcional, de cafeteries, bars i restaurants.

Per tant, d'aquest informe es desprèn que allò més oportú és situar totes les illes en el nivell d'alerta 1.

III

Finalment, és necessari fer unes correccions puntuals en el Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 que es va aprovar el dia 7 de maig de 2021 mitjançant l'Acord del Consell de Govern.

Per tot això, el Consell de Govern, en la seva condició de responsable màxim de la política sanitària a les Illes Balears, a proposta de la consellera de Salut i Consum, en la sessió de 4 de juny de 2021, adoptà entre d'altres l'Acord següent:

Primer. Disposar que des de la publicació d'aquesta acord, fins a les 24.00 hores del dia 19 de juny de 2021, llevat que es revisin abans, són aplicables a les Illes Balears els nivells d'alerta sanitària següents:

- A l'illa de Mallorca, el nivell d'alerta sanitària 1.

- A l'illa de Menorca, el nivell d'alerta sanitària 1.

- A l'illa d'Eivissa, el nivell d'alerta sanitària 1.

- A l'illa de Formentera, el nivell d'alerta sanitària 1.

Segon. Modificar el cinquè incís del punt 4 de l'apartat II del Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat com annex I, per l'Acord del Consell de Govern de 7 de maig de 2021, el qual passa a tenir la redacció següent:

En les celebracions nupcials es permet l'activitat de ball sempre que es dugui a terme portant en tot moment, correctament posada, la mascareta.

Tercer. Modificar el segon incís del punt 5 de l'apartat VII del Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat com annex I, per l'Acord del Consell de Govern de 7 de maig de 2021, el qual passa a tenir la redacció següent:

- Les competicions esportives a l'aire lliure amb una previsió de participació d'un elevat nombre d'esportistes es poden dur a terme en les condicions que estableixi quinzenalment el Consell de Govern per a cada illa. A partir del dia 1 de setembre es podran autoritzar esdeveniments esportius de 3.000 persones sempre que la situació sanitària ho permeti. En cas que la previsió de participació superi els 3.000, es requerirà l'autorització prèvia de la Direcció General d'Esports sota els criteris de la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum

Quart. Modificar el cinquè incís del punt 1 de l'apartat IX del Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat com annex I, per l'Acord del Consell de Govern de 7 de maig de 2021, el qual passa a tenir la redacció següent:

- Les activitats de lleure educatiu definides en el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de joventut, que es duguin a terme en instal·lacions juvenils han de complir les condicions que es regulen en l'apartat VIII i l'organització interna d'aquestes activitats s'ha d'adaptar a les capacitats de cabuda disponible a les instal·lacions juvenils.

Cinquè. Deixar sense contingut el vuitè incís de l'apartat XIII del Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat com annex I, per l'Acord del Consell de Govern de 7 de maig de 2021, relatiu a establiment de serveis mínims de taxis.

Sise. Aprovar les mesures excepcionals de prevenció del contagi de la COVID-19 aplicables temporalment a totes les Illes Balears, les quals esdevenen efectives i aplicables des de la publicació d'aquest acord fins a les 24.00 hores del dia 19 de juny de 2021.

1. Parcs infantils d'ús públic a l'aire lliure

Els parcs infantils o espais d'ús públic a l'aire lliure similars poden estar oberts al públic, excepte entre les 22.00 i les 06.00 hores.

2. Platges

No es pot romandre a les platges entre les 22.00 i les 06.00 hores, llevat que sigui per dur-hi a terme alguna activitat o competició programada per alguna de les federacions esportives de les Illes Balears.

3. Mesures específiques relatives als espais recreatius i de medi ambient

Es permet la pernoctació en habitacions compartides en els refugis que gestiona l'IBANAT, amb una capacitat màxima del 50 %. En tot cas, no es permet superar el màxim de 10 persones per habitació.

4. Vetles i enterraments

-La participació en vetles i comitives per a l'enterrament o comiat per a la cremació del cos del difunt es pot dur a terme en tot tipus d'instal·lacions o espais, públics o privats, tant a l'aire lliure com en espais tancats, sempre que no se superi el nombre de 50 persones en espais exteriors i 20 persones en espais interiors i, en qualsevol cas, sense que s'excedeixi d'un 50 % de la capacitat màxima de l'espai.

5. Cerimònies nupcials, batejos, comunions i altres celebracions assimilables

- La participació en cerimònies i celebracions nupcials, comunions, batejos i altres celebracions assimilables es pot dur a terme en tot tipus d'instal·lacions o espais, públics o privats, tant a l'aire lliure com en espais tancats, sempre que no se superi el nombre de 50 persones en espais exteriors i 20 persones en espais interiors i, en qualsevol cas, sense que s'excedeixi d'un 50 % de la capacitat màxima de l'establiment. En tot cas l'esdeveniment ha de concloure a les 24.00 hores com a màxim.

- Malgrat el que disposa el paràgraf anterior, les cerimònies i celebracions nupcials, els batejos, les comunions i altres celebracions similars es poden fer en tot tipus d'instal·lacions o espais, públics o privats, tant a l'aire lliure com en espais tancats, sempre que no superin el nombre de 120 persones en espais exteriors i 50 persones en espais interiors i en qualsevol cas sense que s'excedeixi d'un 50 % de la capacitat màxima de l'establiment, sempre que totes les persones participants majors de 6 anys compleixin una d'aquestes condicions:

- Acreditar haver estat vacunades amb pauta completa dins dels 8 mesos anteriors a la data de l'esdeveniment.

- Acreditar haver estat vacunades amb mitja pauta amb una antelació mínima de 15 dies i màxima de 4 mesos a la data de l'esdeveniment.

- Acreditar haver-se sotmès a una prova de detecció d'infecció activa tipus PCR, TMA o Prag amb resultat negatiu, dins de les 72 hores precedents a l'esdeveniment, en el cas de PCR i TMA, o 48 hores precedents a l'esdeveniment, en el cas de Prag.

- Acreditar mitjançant un certificat metge que han patit la malaltia dins dels sis mesos anteriors.

En aquests casos, els organitzadors de l'esdeveniment han de designar una persona com a responsable COVID de l'esdeveniment, que ha de recollir la justificació per part dels assistents de l'acreditació de complir alguna d'aquestes condicions i tenir-la a disposició de l'administració sanitària i/o de l'autoritat de control. Serà també responsable de posar a disposició dels assistents la informació oportuna en matèria de normativa aplicable a l'esdeveniment i en matèria de mesures de seguretat aplicables, com també de recollir les dades de contacte dels assistents per garantir una traçabilitat adequada d'eventuals brots.

En qualsevol cas, l'esdeveniment ha de concloure a les 24.00 hores com a màxim.

6. Condicions per a la prestació dels serveis educatius presencials

Els centres docents públics o privats que imparteixen els ensenyaments d'educació secundària a partir de 2n d'ESO, batxillerat, formació professional, règim especial i educació d'adults han d'alternar presencialitat i distància, amb les condicions següents:

- Per als nivells de 2n d'ESO i de 2n de batxillerat, sempre que es garanteixi la distància mínima de seguretat en tot moment, s'han d'aplicar ràtios màximes de fins a 28 alumnes per grup.

- Per a la resta de nivells educatius d'ESO, batxillerat, FP, règim especial i educació d'adults, s'han de continuar aplicant ràtios de devers 20 alumnes per grup.

7. Condicions d'activitat en acadèmies, autoescoles i centres privats d'ensenyaments no reglats i centres de formació

- L'activitat que es dugui a terme en acadèmies, autoescoles i centres privats d'ensenyament no reglat i centres de formació no inclosos en l'àmbit d'aplicació de l'article 9 del Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, es pot impartir de manera presencial sempre que no se superi la capacitat màxima del 50 %. Aquesta capacitat es pot incrementar fins al 75 % en el cas que les instal·lacions puguin garantir l'existència d'una ventilació adequada, d'acord amb el que estableix l'apartat I.8 de l'annex 1 de l'Acord del Consell de Govern de 7 de maig de 2021, pel qual s'aprova el nou Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, s'estableixen els nivells d'alerta sanitària que s'han d'aplicar a cada una de les illes i s'estableixen mesures excepcionals de prevenció del contagi de la COVID-19 aplicables temporalment a les illes, incloent-hi la disponibilitat de mesuradors de CO visibles per als usuaris de les instal·lacions.

- L'ocupació de les embarcacions dedicades a formació pràctica per a l'obtenció de titulacions nàutiques d'esbarjo pot ser del 100 % de les persones autoritzades en el certificat d'inscripció o de navegabilitat en vigor, excloent-ne els instructors. En tot cas, s'ha de respectar el nombre màxim d'alumnes d'acord amb el que disposa l'article 15 del Reial decret 875/2004, de 10 d'octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d'esbarjo. A l'efecte del còmput del percentatge, si la xifra resultant conté decimals, l'aproximació al nombre natural s'ha de fer per excés.

8. Condicions d'activitat en acadèmies de ball

Les activitats que es duguin a terme a les acadèmies de ball són possibles sempre que es respecti el 75 % de la capacitat màxima. Es permeten grups d'un màxim de 25 persones simultàniament a la mateixa sala.

9. Condicions d'activitat física a l'aire lliure

L'activitat física a l'aire lliure, incloent-hi les activitats de senderisme, es pot dur a terme en grups de fins a 30 persones.

10. Condicions d'activitats esportives en instal·lacions esportives a l'aire lliure, instal·lacions esportives cobertes i centres esportius, i piscines d'ús recreatiu i esportiu

- La pràctica d'activitats estàtiques en sala, entre les quals s'inclouen les activitats dirigides i l'activitat de les sales de musculació, es permet sempre que no se superi el 75 % de la capacitat màxima. A les sales d'activitats dirigides es permet la presència simultània a la mateixa sala d'un grup de màxim 25 persones en el cas d'activitats d'intensitat baixa i d'un grup de màxim 20 persones en el cas d'activitats d'intensitat alta. En tot cas, és obligatori l‘ús de mascareta, tant per al personal monitor com per a qui du a terme l‘activitat esportiva.

- Les activitats que es duguin a terme a la resta d'instal·lacions esportives cobertes, incloent-hi les piscines cobertes, tant per a ús recreatiu com esportiu, es permeten sempre que no se superi el 75 % de la capacitat màxima.

- Les activitats que es duguin a terme en les instal·lacions esportives descobertes, incloent-hi les piscines descobertes, tant per a ús recreatiu com esportiu, llevat de les piscines privades per a ús familiar, es permeten sempre que no se superi el 75 % de la capacitat màxima.

- Es permet l'ús dels vestidors, amb ús continuat de mascareta protectora excepte a les dutxes, sempre que es garanteixi que no se superin les ocupacions del 50 % de la capacitat màxima.

 

11. Condicions per a la realització d'entrenaments esportius i competicions d'esports d'equip i de contacte

- Els entrenaments esportius d'esports d'equip i de contacte es poden fer amb possibilitat de contacte físic, així com les competicions esportives corresponents, per a esportistes federats a partir de 6 anys i per a l'esport no federat organitzat. En tot cas s'ha de disposar d'un protocol aprovat per la Conselleria d'Afers Socials i Esports per poder començar la competició. Els organitzadors es poden acollir al protocol federatiu aprovat si la federació respectiva reconeix la competició.

La resta d'esportistes han d'assegurar el manteniment de la distància de seguretat de metre i mig i evitar en tot cas les situacions en les quals es produeixi contacte físic.

El nombre màxim de participants per activitat s'ha d'adaptar a les condicions següents:

- Esports de camp: grups d'entrenament estables de com a màxim 30 persones.

- Esports de pista: grups d'entrenament estables de com a màxim 20 persones.

- Esports de contacte: grups d'entrenament estables de com a màxim 10 persones.

- Excepcionalment, els esportistes federats poden entrenar i competir fora del seu grup estable si són convocats per una selecció balear. En aquest cas, s'han de seguir les indicacions de les autoritats sanitàries.

- En la resta d'esports en què l'activitat es du a terme amb contacte mitjançant col·laboració, però sense oposició (natació artística, ball esportiu i activitats anàlogues), es poden dur a terme entrenaments i competicions en totes les categories sempre que el grup d'entrenament i competició sigui estable durant tota la temporada.

12. Condicions per a la realització d'esdeveniments esportius

- Les competicions esportives a l'aire lliure d'àmbit autonòmic o insular, amb una previsió de participació d'un nombre elevat d'esportistes, es poden dur a terme sempre que no superin els 1000 participants.

- En les competicions esportives i en els entrenaments es permet l'assistència de públic, amb les condicions següents:

- En instal·lacions esportives cobertes, un 50 % de la cabuda màxima fins a un màxim de 800 persones.

- En instal·lacions esportives descobertes, un 50 % de la cabuda màxima fins a un màxim de 2.000 persones.

13. Condicions en què s'han de dur a terme les activitats de lleure educatiu previstes en el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de joventut

- S'ha de proporcionar gel hidroalcohòlic als participants de les activitats i equips directius.

- Les activitats s'han de dur a terme a l'aire lliure o en espais coberts amb ventilació constant, amb un màxim de 150 participants d'entre 3 i 18 anys.

- Les activitats —que han de ser sense contacte físic— s'han de dur a terme en grups estables de 20 persones com a màxim en espais interiors i 50 en espais exteriors, sense comptar l'equip directiu, i amb una capacitat màxima del 75 %. Només en cas d'utilització de la fracció de 4 participants d'acord amb el Decret 23/2018, s'ha d'incorporar al grup estable.

- Els monitors i monitores únicament poden treballar amb un grup estable.

- La capacitat dels espais interiors que hagin d'acollir activitats de lleure s'ha de mesurar seguint la norma de 4 metres quadrats per persona. Preferiblement, les activitats s'han de dur a terme en espais a l'aire lliure. 

14. Condicions en què s'ha de dur a terme l'activitat a les zones comunes de les instal·lacions juvenils

Les zones comunes en espais interiors (menjador, banys, dutxes, sales polivalents, sales comunes, rebedors, etc.) no poden superar el 75 % de la capacitat màxima autoritzada.

15. Condicions en què s'ha de dur a terme la pernoctació en habitació compartida a instal·lacions juvenils

Es permet la pernoctació en les habitacions compartides amb un màxim del 50 % de l'ocupació i fins a 10 persones de diferents unitats de convivència.

 

16. Condicions en què s'ha de dur a terme la pernoctació en tenda de campanya

Els titulars de les instal·lacions juvenils o les entitats organitzadores de campaments o rutes per etapes en què es prevegi la pernoctació en tendes de campanya poden permetre l'ocupació per tenda que sigui menor d'entre una d'aquestes opcions: 50 % de l'ocupació de la tenda o fins a un màxim de 3 persones d'unitats de convivència diferents.

En qualsevol cas, els ocupants han de mantenir la distància de seguretat entre cap i cap d'1,5 metres de distància i la ventilació constant de la tenda durant tota la pernoctació.

17. Condicions per als serveis i equipaments d'atenció a la joventut

Els casals de joves, punts d'informació i altres centres anàlegs dirigits a la joventut han de limitar la capacitat i activitat a 20 persones màxim en espais interiors i 50 en espais exteriors, amb una capacitat màxima del 50 %.

18. Condicions en què s'ha de dur a terme l'activitat de les biblioteques, arxius, museus, sales d'exposicions, monuments i altres equipaments culturals

La capacitat màxima i les condicions per a la realització d'activitats grupals dirigides permeses a biblioteques, arxius, museus, sales d'exposicions, monuments i altres equipaments culturals equivalents s'estableix en el 100 % de la capacitat màxima autoritzada, i les activitats grupals es poden dur a terme amb un màxim de 40 persones en activitats interiors i 75 persones en activitats exteriors.

19. Condicions en què s'ha de dur a terme l'activitat a cinemes, teatres, auditoris, sales de concerts, circs de carpa i espais similars, així com a recintes a l'aire lliure i a altres locals i establiments destinats a espectacles públics i activitats recreatives

- Els teatres, auditoris, cinemes, sales de concerts i espais similars poden dur a terme l'activitat, amb els seients preassignats, sempre que no superin 2/3 de la capacitat màxima autoritzada.

- En el cas de recintes, locals i establiments, permanents o temporals, diferents dels que preveu l'apartat anterior, que acullin activitats culturals, tant de manera habitual com esporàdica, poden dur a terme l'activitat sempre que el públic romangui assegut i que no se superin 2/3 de la capacitat màxima autoritzada i

un màxim de 800 persones assistents a espais tancats i 2.000 persones assistents a espais a l'aire lliure. Malgrat això, es podrà fer servir el 100% de la cabuda de l'espai si els assistents no excedeixen de 300.

- L'agrupació màxima permesa de convivents sense distància de seguretat és de dues persones, i hi ha d'haver necessàriament un seient lliure a la mateixa filera entre les diferents agrupacions en el cas d'espais amb seients fixos, i d'un metre i mig de distància entre cadires en el cas que l'espai no compti amb seients fixos. Aquesta limitació no és aplicable en el cas de grups de persones convivents formats per menors de 12 anys acompanyats per un únic adult, així com a les llotges que pugui tenir l'establiment, que es poden utilitzar al 100 % de la capacitat sempre que sigui per a ús de persones convivents.

20. Condicions per a la prestació del servei en els establiments d'entreteniment i restauració

- Es permet el servei de restauració de bars, cafeteries i restaurants en espais interiors fins a les 24.00 hores de cada dia, tret que les ordenances municipals estableixin una hora de tancament anterior, amb una ocupació del 50 % de la capacitat màxima autoritzada d'aquests espais. En totes les illes aquestes cabudes resten limitades a una capacitat màxima de 150 persones, amb independència del percentatge autoritzat de cabuda. Les taules que no es poden fer servir per reducció de la capacitat han d'estar expressament senyalitzades. Es prohibeix el servei i el consum a les barres.

- Només es permet una ocupació màxima de 6 persones per taula o agrupació de taules, sense que es puguin dividir agrupacions majors entre taules o agrupacions de taules contigües. Se n'exceptuen els establiments situats a les zones turístiques definides en l'article 2 del Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat a zones turístiques, on la cabuda de les taules o agrupació de taules serà de 4 persones.

- Els explotadors dels locals han d'assegurar la ventilació correcta i, en conseqüència, la concentració de CO2 no ha de superar en cap moment les 800 ppm, per la qual cosa hi ha d'haver mesuradors de CO2 visibles pel personal i la clientela en els interiors. En cas que se superin les 800 ppm, s'ha d'incrementar la ventilació o disminuir la cabuda fins que se situï per sota d'aquest indicador. En el cas d'espais en què no es pugui aconseguir el nivell de ventilació exigit es pot optar per equips purificadors d'aire fixos o portàtils amb filtres d'alta eficàcia HEPA de qualificació igual o superior a H13, que han de proporcionar un cabal d'aire net suficient per a, almenys, cinc renovacions per hora de tot l'aire de l'espai. Aquests equips s'han d'instal·lar de manera que puguin arribar a tots els punts del local.

- S'estableixen les excepcions següents a les limitacions anteriors envers l'ús dels espais interiors dedicats a la restauració:

a) Els serveis de restauració integrats en centres i serveis sanitaris, sociosanitaris i socials i els serveis de menjador escolar o de caràcter social.

b) Altres serveis de restauració de centres de formació no inclosos en el paràgraf anterior i els serveis de restauració dels centres de treball destinats a les persones que hi fan feina.

- Resta permesa l'activitat de les terrasses de bars, cafeteries i restaurants amb capacitat plena fins a la màxima autoritzada sempre que no se superin les 250 persones, continuadament des de l'obertura fins a les 24.00 h de cada dia, tret que les ordenances municipals estableixin una hora de tancament anterior. L'ocupació màxima de les taules és de 10 persones per taula o agrupació de taules, sense que es puguin dividir agrupacions majors entre taules o agrupacions de taules contigües. La disposició de les taules ha de garantir una distància mínima d'1,5 metres entre la posició de més proximitat entre els seients de dues taules o agrupacions de taules. Tenen la mateixa consideració que les terrasses els patis descoberts i les zones de jardí interiors dels locals. Es permet l'accés als interiors dels locals mentre estiguin obertes les terrasses, tant per accedir al bany com als patis descoberts o jardins interiors.

Se n'exceptuen els establiments situats a les zones turístiques definides en l'article 2 del Decret llei 1/2020, de 17 de gener, on l'ocupació màxima és de 4 persones per taula o agrupació de taules. Aquestes terrasses resten sotmeses a les mateixes restriccions de divisió d'agrupacions de clients i disposició de taules que la resta de terrasses.

- Les terrasses de restaurants i bars cafeteria d'hotels i altres allotjaments turístics poden romandre obertes amb el seu horari habitual, tot i que tenen com a hora màxima de tancament les 24.00 hores, sense perjudici que també puguin fer serveis d'entrega a domicili o recollida a l'establiment. En aquests establiments es permet l'agrupació en una mateixa taula dels clients allotjats en una mateixa habitació.

21 Condicions en què s'ha de dur a terme l'activitat a les zones comunes dels hotels i allotjaments turístics

- Les zones comunes en espais interiors dels hotels i dels allotjaments turístics no poden superar el 50 % de la capacitat màxima autoritzada.

- Els habitatges que es comercialitzen per a estades turístiques han de limitar l'ocupació a un màxim de 10 persones.

- Els refugis, hostals, albergs i altres allotjaments turístics, qualsevol que en sigui la denominació, amb habitacions d'ús compartit, han de limitar la cabuda de cada habitació compartida al 50 % de la capacitat màxima fins a un màxim de 10 persones.

- Les activitats d'animació o classes en grup, que s'han de dur a terme de manera preferent a l'aire lliure, es poden desenvolupar respectant el 50 % de la capacitat màxima en espais interiors i el 100 % en espais exteriors. En les activitats grupals dirigides poden participar un màxim de 20 persones en espais interiors i 50 persones en espais exteriors.

22. Condicions per al desenvolupament de les activitats de turisme actiu i de naturalesa

- En les activitats grupals dirigides poden participar un màxim de 50 persones en espais exteriors i 30 persones en espais interiors.

- Les ocupacions màximes permeses dels espais comuns interiors són del 75 % de la capacitat màxima autoritzada.

23. Condicions per al desenvolupament de l'activitat en els centres recreatius turístics, parcs zoològics i aquaris

Els centres recreatius turístics, parcs zoològics i aquaris no han de superar el 75 % de la capacitat màxima autoritzada.

24. Condicions per a la realització de congressos, seminaris, jornades, assemblees, trobades, reunions de negocis, conferències i esdeveniments

- Es permet la realització de congressos, seminaris, jornades, assemblees, trobades, reunions de negocis, conferències i esdeveniments promoguts per qualsevol entitat de naturalesa pública o privada amb 200 persones com a màxim en espais exteriors. En espais interiors, 150 persones màxim i el 75 % de la capacitat màxima autoritzada de l'espai. Es recomana dur a terme aquests esdeveniments de manera telemàtica.

- Es permet també la realització d'aquest tipus d'esdeveniments en espais tipus auditori amb una assistència màxima de 500 persones i un 50 % de la capacitat màxima autoritzada de l'espai.

- En el cas dels congressos dirigits exclusivament a professionals sanitaris, es permet la realització d'aquest tipus d'esdeveniments amb una assistència màxima de 1.000 persones i un 75 % de la capacitat màxima autoritzada de l'espai.

 

25. Condicions per als locals d'oci infantil

L'activitat dels locals d'oci infantil s'ha de dur a terme respectant el 50 % de la capacitat màxima autoritzada de l'espai i grups de màxim 20 persones en espais interiors i 50 persones en espais exteriors.

26. Condicions per als establiments de joc i apostes

Es permet l'obertura al públic dels espais interiors dels establiments de jocs i apostes, amb una reducció de la capacitat al 50 % de la cabuda màxima autoritzada habitual. El tancament dels locals no pot excedir de les 24.00 hores. Les activitats de restauració que es puguin dur a terme en aquests establiments s'han d'adaptar a les condicions establertes específicament per a aquest tipus d'activitat.

27. Condicions per als establiments i locals comercials minoristes i d'activitats de serveis professionals oberts al públic, incloent-hi els centres i parcs comercials

Els establiments comercials han de concloure l'activitat a les 24.00 hores, tret que les ordenances municipals estableixin una hora de tancament anterior. S'exceptuen d'aquestes limitacions les benzineres i els establiment dedicats al comerç essencial (alimentació, begudes, productes higiènics, altres productes de primera necessitat), farmàcies, ortopèdies, òptiques, estancs, quioscs i establiments dedicats a la venda de premsa i papereria, establiments dedicats a productes de telecomunicacions, serveis de perruqueria i d'estètica, centres de veterinària, jardineria i planta viva, i establiments de venda, manteniment i reparació de vehicles de motor.

28. Condicions que han de complir els mercats ambulants

Els mercats que duen a terme l'activitat a la via pública a l'aire lliure o de venda no sedentària, comunament anomenats mercats ambulants, poden ocupar fins al 100 % dels llocs habituals o autoritzats.

29. Condicions que han de complir les atraccions de fira

Es permet l'activitat de les atraccions infantils o atraccions de fira sempre que les atraccions s'habilitin en grups de màxim tres, i hi ha d'haver una distància mínima de vint-i-cinc metres entre grups d'atraccions. En cas que les atraccions siguin d'ús exclusivament individual (un usuari per viatge), no es comptabilitzen en el còmput total d'atraccions. Tampoc no resten sotmeses a aquestes limitacions de distàncies i agrupacions les atraccions i parades que facin servir com a establiment d'atenció al públic un vehicle remolc (xurreries, casetes de tir i anàlegs, tómboles).

30. Condicions per a les activitats de centres recreatius de gent gran

Els casals, clubs, centres de gent gran o, en general, els centres recreatius destinats a gent gran, qualsevol que en siguin la denominació i titularitat, com també els centres que en la pràctica en facin les funcions, poden dur a terme la seva activitat habitual amb una reducció de la cabuda al 50 % de la capacitat màxima habitual en espais interiors. Es recomana traslladar l'activitat a l'aire lliure sempre que sigui possible. L'ús de la mascareta és obligatori en tot moment, excepte durant el moment precís de la ingesta d'aliments i begudes. Les activitats dirigides i no dirigides s'han de fer sempre respectant la distància de seguretat interpersonal ampliada de dos metres. Es poden dur a terme en grups d'un màxim de 75 persones en espais exteriors i de 30 persones en espais interiors. Les activitats de restauració que es puguin dur a terme en aquests establiments s'han d'adaptar a les condicions establertes específicament per a aquest tipus d'activitat.

31. Condicions relatives als serveis de promoció de l'autonomia per a gent gran

L'activitat dels serveis de promoció de l'autonomia per a gent gran s'ha de dur a terme respectant la capacitat màxima dels establiments o instal·lacions interiors del 50 %. Les activitats s'han de fer en grups estables de màxim 30 persones en espais interiors i 75 persones en espais exteriors. S'ha de respectar en tot moment una distància de seguretat interpersonal ampliada de dos metres entre persones no convivents.

Setè. Malgrat el que disposa el punt 6 de l'apartat II de l'annex 1 que desplega el El Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 7 de maig de 2021, des de la publicació d'aquest Acord queda autoritzada la celebració de la Fira del Llibre en Català de Palma, entre els dies 4 i 11 de juny de 2021, sotmesa a les disposicions que preveu el punt 7 del mateix apartat II, com també a totes les disposicions del Pla que hi puguin ser aplicables, especialment les contingudes en els punts 5, 6 i 7 de l'apartat I del Pla.

Vuitè. Corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als ajuntaments, en l'àmbit de les seves competències, les funcions de vigilància, inspecció i control del compliment correcte de les obligacions que preveu aquest Acord, per tal de garantir-ne l'efectivitat. A aquest efecte, les administracions esmentades poden sol·licitar la col·laboració de les forces i els cossos de seguretat de l'Estat. L'incompliment de les mesures pot ser sancionat de conformitat amb la normativa aplicable en matèria de salut pública.

Novè. Comunicar a la Direcció de l'Advocacia aquest Acord a fi que, si ho considera oportú, el presenti davant l'òrgan judicial competent a l'efecte que estableix l'article 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Desè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Onzè. Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que el dicta, en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des que es publiqui, de conformitat amb els articles 10.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 4 de juny de 2021

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez