Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 227382
Resolució conjunta del conseller d’Educació i Formació Professional i de la consellera de Salut i Consum de 4 de juny de 2021 per la qual s’aproven les mesures excepcionals de prevenció, contenció, coordinació, organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears durant el curs 2021-2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. L'aplicació de les mesures excepcionals de prevenció, contenció, coordinació, organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per al curs 2020-2021 ha permès mantenir els centres educatius oberts durant tot el curs, que l'impacte de la COVID-19 en els membres de la comunitat educativa hagi estat controlat, i que s'hi hagi donat una baixa incidència de contagis.

2. Atesa l'experiència adquirida durant el curs 2020-2021, l'evolució de la pandèmia, l'estratègia de vacunació i l'eficàcia de les vacunes, per tal de recuperar progressivament la plena normalitat educativa, millorar el rendiment acadèmic i el benestar emocional i afavorir l'equitat, aquest curs 2021-2022 s'ha d'organitzar amb l'objectiu prioritari de garantir la presencialitat completa de tot l'alumnat, tot tenint present el grau d'incertesa que suposa haver de dur a terme la planificació del curs quan falten alguns mesos perquè comenci.

3. La Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, recull el següent:

En qualsevol cas, haurà d'assegurar l'adopció de les mesures organitzatives que siguin necessàries per evitar aglomeracions i garantir que l'alumnat i treballadors puguin complir les indicacions de distància o limitació de contactes, així com les mesures de prevenció personal, que s'indiquin per les autoritats sanitàries i educatives.

4. L'educació es considera una activitat essencial i un dret de la infància i adolescència a protegir, i per això, atesa la valoració de la situació en la data actual, es fa necessari establir mesures de prevenció, higiene i promoció de la salut davant la COVID-19 per al curs 2021-2022 que possibilitin la màxima presencialitat en un entorn segur i saludable, amb la flexibilitat necessària en funció de l'escenari epidemiològic.

5. Per tot això, la Conselleria d'Educació i Formació Professional i la Conselleria de Salut i Consum han elaborat conjuntament els protocols d'actuació que els centres educatius no universitaris hauran de seguir, d'acord amb el seu marc jurídic de referència, per planificar l'inici del curs 2021-2022 i que hauran d'aplicar durant tot el curs, en previsió dels escenaris que es presentin en funció del que determinin les autoritats sanitàries segons l'evolució de la pandèmia de COVID-19.

Fonaments de dret

1. L'article 43.2 de la Constitució espanyola de 1978 (BOE núm. 311, de 29 de desembre), el qual estableix que és competència dels poders públics tutelar la salut pública a través de les mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris, i indica que la llei ha d'establir els drets i deures de tothom en aquest punt.

2. L'article 27 de la Constitució espanyola, el qual reconeix el dret universal a l'educació.

3. L'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOIB núm. 32, d'1 de març), el qual estableix que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

4. L'article 30.48 i el 31.4 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, els quals estableixen la competència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria sanitària.

5. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol).

6. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig).

7. L'article 51 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears (BOIB núm. 55, de 22 d'abril), el qual estableix que l'Administració sanitària, en l'exercici de les seves competències, ha d'adoptar les mesures adequades d'intervenció provisionals davant situacions de risc per a la salut col·lectiva. Les mesures i actuacions que s'ordenin amb caràcter obligatori i d'urgència o necessitat s'han d'adaptar als criteris expressats en la Llei orgànica 3/1986, de mesures especials en matèria de salut pública (BOE núm. 102, de 29 d'abril).

8. La Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 76, de 30 de març).

9. L'Acord del Consell de Govern de 7 de maig de 2021 pel qual s'aprova el nou Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, s'estableixen els nivells d'alerta sanitària que s'han d'aplicar a cada una de les illes i s'estableixen mesures excepcionals de prevenció del contagi de la COVID-19 aplicables temporalment a les illes (BOIB núm. 60, de 6 de maig).

10. L'Acord del Consell de Govern de 21 de maig de 2021 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària que s'han d'aplicar en cada una de les illes, es modifica puntualment l'Acord del Consell de Govern de 7 de maig de 2021, pel qual s'aprovà el nou Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 i s'estableixen mesures excepcionals de prevenció del contagi de la COVID-19 aplicables temporalment a les illes (BOIB núm. 66, de 22 de maig).

11. El Decret 23/2020 de 31 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil (BOIB núm. 135, d'1 d'agost).

12. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).

13. L'article 8.6 i 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

Per tot això, d'acord amb la proposta formulada conjuntament per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i la Direcció General de Salut Pública i Participació amb data 3 de juny de 2021, dictam la següent

Resolució

1. Aprovar les instruccions d'organització i funcionament per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2021-2022, que consten en l'annex 1, i els annexos que el complementen:

  • Annex 2. Mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari i pautes per al correcte ús del material de protecció individual als centres educatius de les Illes Balears.

  • Annex 3. Pautes de ventilació, neteja i desinfecció dels espais dels centres educatius davant la COVID-19.

  • Annex 4. Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre.

  • Annex 5. Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre els professionals dels centres educatius.

  • Annex 6. Pautes per a l'organització dels desplaçaments i els espais dels centres.

  • Annex 7. Protocol dels serveis complementaris de menjador i de cafeteria

  • Annex 8. Protocol per al servei de transport escolar.

  • Annex 9. Orientacions per a la revisió i actualització del pla de contingència.

  • Annex 10. Orientacions per a la revisió i l'actualització del pla digital de contingència.

  • Annex 11. Protocol d'actuació per a les classes presencials que impliquen la pràctica d'activitat física en ensenyaments de règim general i de règim especial.

2.  Instar l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a analitzar el contingut d'aquesta Resolució a l'efecte establert en el segon paràgraf de l'article 8.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears perquè comenci a produir efectes a partir de la data de publicació. No obstant això, els centres no hauran d'implementar les mesures dels annexos, que es detallen en el punt primer de la present Resolució, fins dia 1 de setembre de 2021, excepte en els casos en què s'indiqui explícitament una data anterior.

 

Palma, 4 de juny de 2021

 

El conseller d'Educació i Formació Professional

Martí X. March i Cerdà

La consellera de Salut i Consum

Patricia Gómez i Picard

 


ANNEX 1 Instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears davant la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per al curs 2021-2022

Marc general

Aquestes instruccions estableixen les directrius en relació amb les mesures de prevenció i higiene davant del SARS-CoV-2 per als centres educatius en el curs 2021-2022, sense perjudici del que es pugui disposar en la normativa concernent a la matèria.

Cal tenir en compte que aquestes mesures es poden actualitzar mitjançant resolució conjunta del conseller d'Educació i Formació Professional i de la consellera de Salut i Consum quan sigui necessari, en funció de la situació epidemiològica.

Així mateix, inclouen instruccions d'organització i funcionament per als centres educatius públics, aplicables també als centres privats concertats en tots els aspectes sanitaris i en els derivats dels compromisos adquirits per a la impartició dels ensenyaments objecte del concert, amb les adequacions que calgui per respectar el seu marc jurídic i estructura orgànica específics, i per als centres privats, en allò que els sigui d'aplicació, per tal d'afrontar el nou context educatiu que ha generat la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

Índex

1. Objectius

2. Escenaris

3. Organització dels centres educatius. Planificació de l'inici del curs 2021-2022

4. Mesures específiques per a l'educació especial i el primer cicle d'educació infantil, derivades de la situació de dependència de l'alumnat

5. Activitats complementàries i extraescolars

6. Educació per a la salut

7. Equitat

8. Comunicació

9. Coordinació

10. Recursos materials per al compliment de les mesures de prevenció

11. Tractament de dades

 1. Objectius

1.1. Atesa l'experiència adquirida durant el curs 2020-2021, l'evolució de la pandèmia, l'estratègia de vacunació i l'eficàcia de les vacunes, per tal de recuperar progressivament la plena normalitat educativa, millorar el rendiment acadèmic, el benestar emocional i l'equitat, aquest curs 2021-2022 s'ha d'organitzar amb l'objectiu prioritari de garantir la presencialitat completa de tot l'alumnat.

1.2. Els centres educatius restaran oberts durant tot el curs escolar i s'asseguraran els serveis complementaris i de suport als alumnes amb necessitat específica de suport educatiu, amb dificultats acadèmiques o socialment vulnerables, sempre que la situació epidemiològica ho permeti.

1.3.Per garantir aquesta presencialitat, a partir del mes de setembre les activitats als centres educatius han de complir, tal com s'ha fet durant el curs 2020-2021, aquests objectius:

a) Crear entorns escolars saludables i tan segurs com sigui possible, tant físicament com emocionalment, mitjançant mesures de promoció de la salut, prevenció i protecció adaptades a cada etapa educativa.

b) Possibilitar la detecció precoç de casos i que es gestionin adequadament a través de protocols d'actuació clars i de coordinació dels agents implicats.

c) Incidir en el treball organitzatiu i la coordinació pedagògica dels centres educatius per preparar el curs.

2. Escenaris

2.1 Amb l'objectiu d'ajustar les mesures de prevenció a la situació epidemiològica, es plantegen aquests escenaris en funció del nivell d'alerta de cada territori:

  • Nova normalitat (nivell d'alerta 0), nivells d'alerta 1 i 2.
  • Nivells d'alerta 3 i 4.

2.2. La indicació de canvi d'escenari l'establiran les autoritats sanitàries i el canvi es mantindrà com a mínim durant dues setmanes fins que es torni a avaluar.

2.3. Aquesta organització per escenaris permetrà flexibilitzar la distància per a la nova normalitat i els nivells 1 i 2, i ser més estricte si es passa als nivells 3 i 4 d'alerta.

2.4. Els escenaris es revisaran durant el primer trimestre del curs i s'ajustaran a la baixa o es faran més exigents, segons avanci la vacunació de l'alumnat i d'acord amb la valoració que facin de l'evolució de la pandèmia les autoritats sanitàries.

2.5. S'ha de garantir la presencialitat per a tots els nivells i les etapes del sistema educatiu. En els nivells d'alerta 3 i 4, excepcionalment, i només en cas que no es puguin complir les mesures de seguretat, es pot passar a la semipresencialitat en dies alterns a partir de tercer d'ESO, amb un informe previ favorable del Departament d'Inspecció Educativa (DIE) i amb l'autorització de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres. En aquest  escenari, sempre que sigui possible es mantindrà la presencialitat de l'alumnat de 2n de batxillerat. La suspensió generalitzada de la presencialitat es pot donar molt excepcionalment si la situació de la pandèmia s'agreuja notablement.

2.6. Pel que s'ha indicat en els paràgrafs anteriors, els centres educatius han de revisar i actualitzar durant el mes de juny de 2021 el pla de contingència, que ha d'incloure l'organització de l'inici de curs i la previsió de les actuacions que s'han de dur a terme per poder fer front a les possibles eventualitats que es puguin produir durant el curs 2021-2022, d'acord amb els escenaris plantejats. S'han de definir les mesures organitzatives que es duran a terme per evitar aglomeracions i garantir que tots els membres de la comunitat educativa puguin complir les mesures de distància, de limitació de contactes i de prevenció personal. A més a més, cal revisar i actualitzar el pla d'acollida, la distribució dels espais, el pla digital de contingència i els sistemes d'informació a la comunitat educativa de les mesures de prevenció i protecció i higiene davant la COVID-19. La revisió i actualització del pla de contingència ha de ser impulsada i coordinada pels equips directius dels centres públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional i la titularitat dels altres centres, que en són els responsables, i hi ha de participar tot el professorat. Als centres públics el pla de contingència ha de comptar amb l'aprovació del claustre i del consell escolar.

2.7. El pla de contingència en l'educació infantil i primària, a més de l'organització prevista per a l'inici de curs que es detalla en l'apartat 3 d'aquestes instruccions i el que s'ha esmentat en el paràgraf anterior, ha de recollir el pla digital de contingència, per si es dona el cas excepcional que s'hagi de suspendre l'activitat lectiva presencial.

2.8. El pla de contingència en l'educació secundària, el batxillerat, la formació professional i els estudis d'adults i de règim especial, a més de l'organització prevista per a l'inici de curs que es detalla en l'apartat 3 d'aquestes instruccions i l'esmentat anteriorment, ha d'incloure, en el cas excepcional que no es puguin complir les mesures en els nivells 3 i 4, la previsió d'organització de la semipresencialitat en dies alterns de l'alumnat a partir de tercer d'ESO, que només es podrà adoptar amb un informe previ favorable de del DIE i amb l'autorització de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, a més del pla digital de contingència per si es dona el cas excepcional que s'hagi de suspendre l'activitat lectiva presencial.

2.9. Per elaborar aquests plans, vegeu l'annex 10, orientacions per a la revisió i actualització del pla de contingència, i l'annex 11, orientacions per a la revisió i actualització del pla digital de contingència.

3. Organització dels centres educatius. Planificació de l'inici del curs 2021-2022

3.1. Les programacions didàctiques s'han d'adaptar a les diverses situacions que es puguin produir durant el curs i han d'incloure objectius relacionats amb la competència digital.

3.2. Els centres, a l'hora de planificar l'inici del curs 2021-2022, han de tenir en compte les indicacions que s'especifiquen a continuació.

3.3. L'objectiu prioritari del curs 2021-2022 és garantir la presencialitat completa de tot l'alumnat.

3.4. S'han d'aplicar els principis bàsics de prevenció, higiene i promoció de la salut davant la COVID-19 als centres educatius:

  1. Limitació de contactes:

  • En l'educació infantil, l'educació primària, i l'educació especial els alumnes s'han d'organitzar per grups estables de convivència (GEC), formats pel grup d'alumnes més el tutor, en els quals s'ha de garantir l'estanquitat en totes les activitats que es duguin a terme al centre educatiu. S'ha d'evitar el contacte amb altres grups i limitar al màxim el nombre de contactes, tot i que hi podran accedir els professors especialistes i de suport, així com el personal auxiliar que es requereixi. En aquests grups, no cal guardar la distància estricta, per la qual cosa els seus membres poden interactuar amb més normalitat. Aquests alumnes en els desplaçaments i fora de l'aula han de guardar una distància d'1,5 m amb alumnes d'altres grups, però no entre ells.

  • A partir de primer d'ESO s'ha de mantenir, sempre que sigui possible, la distància interpersonal de seguretat establerta: 1,5 m en les interaccions entre les persones adultes, en els desplaçaments de l'alumnat i fora de l'aula, i 1,2 m dins les aules, mentre l'illa on es troba ubicat el centre educatiu es mantengui en el nivell d'alerta sanitària 0, 1 o 2. Això implica que la capacitat dels espais s'ha de calcular dividint la superfície de l'aula o espai per 1,44 m2 per persona.

  • Si a l'illa on es troba ubicat el centre educatiu es declara el nivell d'alerta sanitària 3 o 4, la distància de seguretat en els grups de tercer i quart d'ESO, formació professional, batxillerat i ensenyaments de règim especial s'ha d'incrementar fins a 1,5 m dins les aules. Això implica que la capacitat dels espais a partir de tercer d'ESO s'ha de calcular dividint la superfície de l'aula o espai per 2,25 m2 per persona.

  • L'ús de mascareta és obligatori en tot moment en el cas dels adults i els alumnes majors de sis anys, independentment de la distància, excepte en situacions de consum d'aliments i begudes i durant determinades pràctiques d'activitat física (vegeu l'annex 11, protocol d'actuació per a les classes presencials que impliquen la pràctica d'activitat física en ensenyaments de règim general i de règim especial), activitats aquàtiques o l'ús d'instruments musicals de vent, així com en els supòsits que preveu l'ordenament jurídic. No es recomana l'ús de la mascareta en infants menors de sis anys, excepte durant l'escola matinera i el transport escolar.

  • L'ús de la mascareta en cada moment es regularà d'acord amb les indicacions de les autoritats sanitàries mitjançant unes instruccions específiques del director general de Planificació, Ordenació i Centres

b. Ventilació freqüent dels espais, com a mesura bàsica per evitar la transmissió, neteja i desinfecció del centre (vegeu l'annex 2, mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari i pautes per al correcte ús del material de protecció individual als centres educatius de les Illes Balears, i l'annex 3, pautes de ventilació, neteja i desinfecció dels espais dels centres educatius davant la COVID-19).

c. Higiene de mans i respiratòria (vegeu l'annex 2, mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari i pautes per al correcte ús del material de protecció individual als centres educatius de les Illes Balears).

d. Gestió adequada i precoç de la possible aparició d'un cas (vegeu l'annex 4, protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre, i l'annex 5, protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre els professionals dels centres educatius).

e. Informació i formació adreçada als docents i professionals no docents, alumnat i famílies, que serà proporcionada per les administracions educatives i sanitàries.

3.5. El calendari escolar s'ha d'adequar al fixat per la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 15 d'abril de 2021 per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2021-2022 per als centres docents no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 51, de 17 d'abril), si bé els centres, en funció de la seva complexitat, poden destinar a partir de l'inici de les activitats lectives presencials, els tres primers dies a l'acollida de l'alumnat a fi de garantir que els alumnes coneixen i entenen bé les mesures contingudes en els protocols abans d'iniciar les activitats lectives.

3.6. Els alumnes que realitzen ensenyaments bàsics en la modalitat d'educació combinada entre centre ordinari i centre d'educació especial reprendran aquesta modalitat d'escolarització.

3.7. Els alumnes d'aules UEECO i ASCE s'adscriuran a un grup de referència i podran participar en les activitats del grup ordinari.

3.8. Les ràtios dels grups han de ser les establertes per la normativa vigent en cada etapa. En els grups que no s'organitzin com a grups de convivència estable, la capacitat dels espais s'ha de calcular tenint en compte la distància de seguretat establerta per a cada cas. Per a 1,2 m de distància de seguretat la ràtio s'ha d'establir comptant 1,44 m2 per persona, i per a 1,5 m de distància de seguretat el càlcul s'ha de fer amb 2,25 m2 per persona. 

3.9. Per tal d'evitar aglomeracions i limitar els contactes, cal tenir en compte aquestes mesures:

  1. S'ha de fomentar el transport actiu (caminant o amb bicicleta) i els centres educatius, en col·laboració amb els ajuntaments, han de tractar de fomentar rutes segures a l'escola i augmentar espais d'aparcament de bicicletes.
  2. Els centres poden establir un escalonament de l'horari d'entrades i sortides de l'alumnat. L'entrada sempre ha de prioritzar l'alumnat que arriba amb transport escolar l'alumnat del segon cicle d'educació infantil i el de l'etapa obligatòria. Sempre que sigui possible, s'ha d'organitzar l'entrada i sortida de l'alumnat pels diferents accessos de què disposi el centre. Durant el temps entre les primeres entrades i l'inici de les classes s'ha de preveure la presència de professorat responsable de la vigilància i cura de l'alumnat.
  3. Els horaris dels grups han d'evitar, tant com sigui possible, els moviments d'alumnes dins el centre en els canvis de classe i han de tendir cap a la màxima estabilitat possible dels grups classe en una mateixa aula, i facilitar que siguin els docents els que acudeixin a l'aula de referència (vegeu l'annex 6, pautes per a l'organització dels desplaçaments i els espais dels centres).
  4. S'han d'evitar, de manera general, aquelles activitats al centre educatiu que comportin la mescla d'alumnes de diferents grups de convivència o classes en què no es pugui mantenir la distància mínima interpersonal, excepte en l'escenari de nova normalitat, en el qual es permetrà la interacció entre grups del mateix curs i de dos cursos del mateix cicle als centres de fins a una línia. S'han de prioritzar les activitats a l'aire lliure per a aquestes interaccions.
  5. S'han d'organitzar torns per al temps d'esplai al pati, diferenciats per edats, tenint en compte els grups de convivència estable, en franges horàries o espais diferents.
  6. S'ha d'organitzar el temps del menjador augmentant els torns i agrupant els alumnes segons el grup de convivència estable per minimitzar la interacció entre grups (vegeu l'annex 7, protocol dels serveis complementaris de menjador i de cafeteria).
  7. Per limitar el nombre de persones presents en un espai de manera simultània s'han d'evitar les assemblees o reunions presencials en espais tancats. Es recomana que es duguin a terme de manera telemàtica, especialment amb persones que no treballen als centres. Les reunions de coordinació i altres activitats no lectives es poden dur a terme per videoconferència. En cas de reunions presencials s'ha de garantir la distància mínima d'1,5 m.

3.10. S'ha d'informar a les famílies sobre l'horari i les zones d'entrada i sortida i retolar aquestes zones per tal d'evitar aglomeracions als accessos.

3.11. En els grups que no s'organitzin com a grups de convivència estable, s'ha de procurar que els alumnes ocupin sempre el mateix lloc dins les aules.

3.12. Es poden concentrar els horaris de les sessions de les matèries de la manera que es consideri més convenient a fi d'aconseguir que en un mateix dia intervenguin en el grup el menor nombre possible de docents.

3.13. S'ha d'afavorir la constitució d'equips docents reduïts per a cada agrupació d'alumnes. Es recomana agrupar les matèries de primer d'ESO per àmbits de coneixement.

3.14. S'ha de prioritzar, en la mesura del possible, la utilització dels espais a l'aire lliure per a la realització de les activitats educatives i de lleure, tant els del mateix centre educatiu com externs.

3.15. Els gimnasos, sales de psicomotricitat, etc., s'han d'adaptar a les necessitats de l'ús que se'n faci i assegurar les mesures de seguretat i higiene. L'educació física i altres activitats similars s'han de realitzar prioritàriament al pati o altres espais comunitaris (vegeu l'annex 11, protocol d'actuació per a les classes presencials que impliquen la pràctica d'activitat física en ensenyaments de règim general i de règim especial).

3.16. Els centres públics, amb l'aprovació del consell escolar, l'informe favorable de la inspecció educativa i l'aprovació de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, podran fer torns de matí i horabaixa per cursos o etapes educatives o els que tenen jornada partida, podran fer excepcionalment el canvi a jornada continuada. Als centres concertats aquestes decisions les podran prendre els seus titulars en l'exercici de la seva autonomia.

3.17. En l'acollida de l'alumnat els primers dies de classe, s'han de dur a terme diverses activitats perquè l'alumnat conegui totes les mesures de protecció, prevenció i higiene que s'han d'aplicar, així com els horaris d'entrada i sortida, l'horari i el funcionament de l'espai del pati, els circuits d'entrada i sortida que els corresponen, a més de tots els aspectes que es considerin oportuns, segons el pla d'acollida, inclòs en el pla de contingència del centre. Així mateix, aquestes mesures s'han de comunicar a les famílies abans de l'inici del curs.

3.18. El centre ha de tenir habilitada una sala d'aïllament d'acord amb el que s'indica en l'annex 4, protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre.

3.19. En el cas d'alumnes o personal del centre que durant la jornada escolar presenti un problema de salut compatible amb la infecció per SARS-CoV-2, s'han de seguir el protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre l'alumnat dels centres educatius (annex 4) i el protocol d'actuació davant la detecció de qualsevol símptoma compatible amb la COVID-19 entre els professionals dels centres educatius (annex 5).

3.20. Per facilitar l'estudi de contactes, a més del registre d'assistència diària de l'alumnat que s'ha de fer per mitjà del GESTIB, els centres educatius han de disposar de registres d'assistència diària a totes les activitats del centre, incloent-hi els serveis complementaris (transport, escola matinera, menjador) i les activitats extraescolars (organitzades pel centre, recollides a la programació general anual i aprovades pel consell escolar o la titularitat als centres privats, i que es realitzen fora d'horari lectiu). També s'ha de dur un registre de totes les persones alienes al centre que hi accedeixin.

3.21. Els espais d'atenció al públic han de disposar d'una mampara o vidre per possibilitar l'atenció amb més seguretat.

3.22. Els esdeveniments esportius o celebracions del centre, especialment quan estigui prevista l'assistència de públic, s'han de fer sempre que sigui possible a l'aire lliure i, en qualsevol cas, han d'assegurar que es pugui mantenir la distància interpersonal i la capacitat màxima de l'espai recollida en les indicacions sanitàries. Aquests esdeveniments s'han d'adaptar a la normativa vigent.

3.23. Les famílies poden accedir al centre complint sempre les mesures de prevenció i higiene i, en cap cas, si presenten qualsevol símptoma compatible amb la COVID-19, o es troben en aïllament per diagnòstic o en quarantena per contacte estret amb alguna persona amb diagnòstic confirmat.

En particular, en l'etapa d'educació infantil, durant els períodes d'adaptació, les famílies podran romandre dins les aules de manera controlada i respectant l'organització prevista pel centre i el seu pla de contingència i així ho hagi previst expressament la direcció del centre o la titularitat.  En qualsevol moment els centres podran acordar el cessament d'aquestes autoritzacions d'accés.

3.24. Amb l'objectiu de prioritzar l'atenció a l'alumnat es pot:

a) Establir un sistema de cotutories, de manera que cada un dels docents del centre, siguin o no tutors, tenguin assignat el seguiment personalitzat d'un grup reduït d'alumnes.

b) Reduir la durada de les sessions de classe per poder fer entrades i sortides escalonades i mantenir l'horari general del centre. En l'educació infantil, l'educació primària i l'educació especial es podran reduir de tal manera que el centre pugui disposar de 30 minuts diaris a aquest efecte. En l'educació secundària les sessions poden passar dels 55 minuts establerts a 50.

4. Mesures específiques per a l'educació especial i el primer cicle d'educació infantil, derivades de la situació de dependència de l'alumnat

4.1. De manera general s'han de mantenir les mesures de prevenció, higiene i protecció generals i, a més, s'han de tenir en compte les indicacions que s'especifiquen a continuació.

4.2. Tant a l'educació especial (CEE-ASCE, UEECO i CEE) com al primer cicle d'educació infantil, s'han d'organitzar grups de convivència estable (GCE).

4.3. S'ha d'organitzar l'entrada i la sortida de manera que una persona acompanyi cada alumne a la seva aula de referència en el cas que no sigui autònom.

4.4. En el cas de desplaçaments pel centre educatiu, s'ha de disposar d'un horari i organització que possibilitin que els grups no coincideixin a la vegada i se'ls ha d'assignar un bany si és possible.

4.5. En aquestes modalitats i etapes no és recomanable l'ús de gel hidroalcohòlic en infants, atès que es posen les mans freqüentment a la boca, i en el cas d'emprar-lo, s'ha de procurar que estigui en un lloc no accessible per als alumnes.

4.6. És important consolar els infants i en el cas dels més petits pot ser freqüent haver-los de tenir en braços. En aquest cas, l'educador pot dur una mascareta higiènica.

4.7. No és recomanable l'ús de la mascareta en alumnes que presenten discapacitat, situació de dependència o alteracions de conducta que els impedeixi llevar-se la mascareta o realitzar-ne un ús adequat.

4.8. Els treballadors han de dur els cabells recollits i evitar l'ús d'objectes com anells, polseres i penjolls.

4.9. S'han d'emprar només aquells objectes o juguetes que es puguin netejar o desinfectar de forma senzilla.

4.10. En el cas que els infants dormin als centres, s'han d'emprar matalassos situats a la distància de seguretat establerta en funció de l'escenari corresponent, intercalant el sentit en què es col·loquen els infants (caps i peus en diferent direcció). En el cas d'ús de llençols, tovalloles i coixins, cada alumne utilitzarà els seus, i es canviaran setmanalment i sempre que estiguin bruts.

4.11. Quan es canviï el bolquer s'ha de desinfectar el canviador o protegir-lo amb material d'un sol ús.

5. Activitats complementàries i extraescolars

5.1. S'han d'adoptar les mesures necessàries per garantir que el serveis complementaris de transport escolar, escola matinera i menjador es puguin desenvolupar durant tot el curs en condicions de seguretat, així com també les activitats extraescolars.

5.2. En el cas dels menjadors escolars i cafeteries:

a) S'han de tenir en compte les instruccions de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa per al servei de menjador escolar i cafeteries per al curs 2021-2022: http://www.caib.es/sites/serveidecomunitateducativa/ca/instruccions/.

b) S'han de seguir també les orientacions de prevenció de la COVID-19 per a menjadors escolars i cafeteries previstes en l'annex 7 d'aquesta Resolució.

c) En el cas del primer cicle d'educació infantil, s'han de mantenir els grups estables de convivència a l'hora d'organitzar el servei de menjador.

5.3. Quant al transport escolar:

a) S'han de tenir en compte les instruccions de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa per al servei de transport escolar per al curs 2021-2022: http://www.caib.es/sites/serveidecomunitateducativa/ca/instruccions_transport/.

b) S'han de seguir també les orientacions de prevenció de la COVID-19 per al transport escolar previstes en l'annex 8 d'aquesta Resolució.

5.4. Pel que fa a l'escola matinera:

a) S'han de seguir les instruccions de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa per al programa d'obertura de centres escolars als matins en horari no lectiu per al curs 2021-2022:

http://www.caib.es/sites/serveidecomunitateducativa/ca/instruccions_escola_matinera/.

b) En el cas de primer cicle d'educació infantil, s'han de mantenir els grups estables de convivència a l'hora d'organitzar el servei d'escola matinera.

c) Els alumnes que facin ús del programa d'obertura de centres escolars als matins en horari no lectiu han de seguir, a més a més, aquestes orientacions de prevenció de la COVID-19:

  • Han de mantenir sempre la distància física d'1,5 m.
  • Els alumnes que fan ús del servei d'escola matinera i pertanyen al mateix grup de convivència estable no cal que guardin la distància interpersonal. Sí que han de guardar la distància d'1,5 m amb la resta d'alumnes i la resta de grups estables de convivència.
  • En arribar a l'escola, l'alumnat s'ha de rentar les mans amb aigua i sabó; en cas que no sigui possible s'ha de disposar de gel hidroalcohòlic. En menors de sis anys s'utilitzarà sota supervisió i es tindrà precaució en l'emmagatzematge.
  • La neteja i ventilació de l'espai en què es dugui a terme l'escola matinera s'ha de fer tal com s'estableix en l'annex 3, pautes de ventilació, neteja, i desinfecció dels espais dels centres educatius davant la COVID-19. Si l'activitat es desenvolupa en un espai del centre que posteriorment han d'utilitzar altres alumnes, s'ha de ventilar.
  • En el cas que un alumne iniciï símptomes compatibles amb la COVID-19, s'actuarà com s'estableix en l'annex 4, protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb la COVID-19 entre l'alumnat del centre.
  • L'alumnat vulnerable a la COVID-19 també en pot fer ús sempre que la seva condició clínica estigui controlada i ho permeti. En aquest cas s'han de mantenir totes les mesures de protecció.

5.5. Pel que fa referència a les activitats extraescolars:

  1. a) De manera general s'han de mantenir les mesures de prevenció, higiene i protecció contemplades en aquestes instruccions

  2. b) Si l'activitat es realitza en un aula del centre educatiu (idiomes, informàtica, etc.), les persones participants en l'activitat han de mantenir la distància d'1,5 m. En cas que hi hagi taules, aquestes també hauran de guardar la mateixa distància de separació. Si l'activitat es desenvolupa en un espai del centre que posteriorment usaran altres alumnes, s'ha de ventilar.

  3. c)En el cas d'activitats amb la participació de famílies (espais familiars, espais de joc, tallers...) s'ha de respectar la capacitat del recinte i els adults han de respectar les mesures de seguretat i higiene establertes per aquesta Resolució.

  4. d)És obligatori l'ús de mascareta en adults i en els alumnes a partir del primer curs d'educació primària, amb les excepcions indicades en la normativa corresponent.

  5. e) Les instal·lacions esportives fora del centre escolar que siguin emprades per dur a terme aquestes activitats s'han d'entendre com una prolongació del mateix centre docent i, per tant, durant la realització d'aquestes activitats no hi són aplicables els aforaments establerts per a la resta d'activitats esportives als poliesportius.

6. Educació per a la salut

6.1. Els equips directius dels centres públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional i la titularitat dels altres centres, amb la comissió de salut del centre, juntament amb el coordinador de riscs laborals, si en té, han de garantir el compliment d'aquestes instruccions i dels protocols, fer-ne el seguiment i assegurar-se que tota la comunitat educativa n'estigui informada. Si el centre no disposa de comissió de salut l'ha de constituir per poder dur a terme aquestes funcions, entre d'altres. S'ha de tenir en compte les instruccions per al tractament de la salut als centres educatius, disponible a:

http://www.caib.es/sites/diversitat/ca/tractament_de_la_salut_als_centres_educatius_0/.

6.2. S'ha de continuar amb les activitats d'educació per a la salut que incloguin les mesures de promoció, prevenció, i protecció de la salut davant la COVID-19, per fer dels alumnes agents actius en la millora de la salut de la comunitat educativa.

6.3. Així mateix, aquestes activitats s'han d'incloure de manera transversal en els programes i activitats de promoció i d'educació per a la salut que ja es venien realitzant al centre educatiu, de manera que la salut es pugui treballar de manera integral.

6.4. Les programacions didàctiques han d'incloure com a tema transversal aspectes relacionats amb la promoció de la salut, amb independència del tractament específic que alguna àrea en faci i de les activitats de tutoria que es desenvolupin amb aquesta finalitat.

6.5. Els aspectes bàsics que ha d'incloure l'educació per a la salut en relació amb la COVID-19 són la descripció dels símptomes de la malaltia, el protocol sobre com actuar davant l'aparició de símptomes, les mesures de distància interpersonal i la limitació de contactes, la higiene de mans, la higiene respiratòria i la resta de mesures de protecció individual, l'ús adequat de la mascareta, la consciència de la interdependència entre els éssers humans i l'entorn, i el foment de la corresponsabilitat en la salut pròpia i en la salut dels altres.

6.6. Es posaran a disposició dels centres materials d'utilitat que poden servir tant per a conscienciació de la comunitat educativa, com de base per preparar material didàctic específic a treballar posteriorment amb l'alumnat. Així mateix, s'han de treballar aspectes relacionats amb una vida saludable: alimentació, activitat física, prevenció d'addiccions, benestar emocional i prevenció de riscs i accidents. 

7. Equitat

7.1. Tant en el pla de contingència com en la programació general anual (PGA) s'han de recollir, segons els diversos escenaris que es puguin donar, mesures per atendre les necessitats dels grups següents:

  1. Situacions de vulnerabilitat social: famílies en risc de pobresa i exclusió, víctimes de la violència, migrants no acompanyats, refugiats, o pertanyents a col·lectius o ètnies minoritàries i estigmatitzades.
  2. Situacions d'especial vulnerabilitat de salut: alumnes que excepcionalment no poden assistir presencialment al centre per prescripció mèdica o que hi poden assistir, però amb mesures estrictes de protecció individual.
  3. L'alumnat en aïllament domiciliari o en quarantena domiciliària podrà seguir les activitats educatives, sempre que el seu estat de salut ho permeti, per via telemàtica.
  4. Situacions d'especial necessitat: persones amb discapacitat o amb necessitats educatives especials, o amb necessitat de reforç educatiu.
  5. Alumnat que durant el curs 2020-2021 ha estat escolaritzat en un règim de semipresencialitat o que per raons de vulnerabilitat, degudament autoritzades, no ha assistit al centre, ja sigui durant la totalitat del curs o de manera parcial.

7.2. Es tindrà especial atenció en la vigilància de l'absentisme escolar per part dels tutors, i se'n farà un seguiment dels motius, per tal de conèixer si l'alumnat ha faltat per motius de salut o altres motius justificats. Mare, pare o tutors legals són els responsables de la justificació de l'absència dels alumnes per motius de salut. Els centres no han de sol·licitar justificants mèdics.

7.3. Els centres educatius han de seguir sent entorns solidaris, respectuosos i inclusius. És important prevenir l'estigmatització dels estudiants i de tot el personal del centre educatiu que hagin pogut estar exposats al virus o puguin infectar-se en un futur.

8. Comunicació

8.1. Els equips directius dels centres públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional i la titularitat dels altres centres han d'adoptar les mesures conduents a assegurar que la informació sobre els protocols d'actuació i les mesures de prevenció, higiene i promoció de la salut implantades als centres educatius arriben a tota la comunitat educativa, tal com han fet durant el curs 2020-2021.

8.2.  S'ha de proporcionar informació i s'ha de facilitar l'adquisició d'habilitats sobre les mesures de prevenció i higiene als treballadors, a l'alumnat i a les famílies del centre educatiu, així com facilitar la comunicació amb la comunitat educativa.

8.3. A principi de curs, s'ha de fer arribar la informació a totes les famílies. S'ha de prioritzar la comunicació mitjançant el GESTIB, Portal de les Famílies; el telèfon; el correu electrònic, i els missatges a mòbil, i s'han de facilitar les gestions telemàtiques.

8.4. És important promoure la participació de les famílies i comptar amb la participació de les associacions de famílies per facilitar la transmissió de la informació i les aliances en l'adequada implementació de les mesures. 

8.5. S'utilitzaran infografies, cartells i senyalització que facilitin el compliment i la comprensió de les mesures de prevenció i higiene. S'ha de tenir cura que aquesta informació es mantingui actualitzada en el cas que canviïn les indicacions de les autoritats sanitàries. 

8.6. S'ha de proporcionar al personal les dades de contacte del servei de prevenció de riscs laborals que li correspongui.

9. Coordinació

9.1. Cal reforçar la coordinació entre ens de l'Administració per trobar solucions col·laboratives i adaptades a la realitat de cada centre educatiu que possibilitin el compliment de les mesures preventives, així com per facilitar la comunicació necessària tant per a la gestió dels possibles casos o brots de COVID-19 com per a l'atenció d'aquelles situacions de major vulnerabilitat social.

9.2. Pel que fa a la coordinació amb la Conselleria de Salut i Consum:

a) Davant el cas d'alumnes amb COVID-19, per a l'estudi dels contactes estrets, la coordinació s'ha de realitzar amb EDUCOVID.

b) El centre educatiu, a través de la comissió de salut, s'ha de coordinar amb el centre de salut de referència per dur a terme les activitats per a l'atenció de l'alumnat amb problemes de salut crònics al centre.

c) Els casos d'especial complexitat s'han de comunicar al Servei d'Atenció a la Diversitat per establir la coordinació amb CoorEducaSalut i CoorEducaSalutMental, si cal.

d) La Direcció General de Salut Pública i Participació ha d'establir les mesures de control oportunes en cas de brot, i, fins i tot, si escau, ordenar el tancament d'una aula o del centre.

e) La Conselleria d'Educació i Formació Professional, juntament amb la Conselleria de Salut i Consum han d'establir les actuacions de promoció de la salut en la comunitat educativa. Aquestes activitats s'han de coordinar des de la comissió de salut del centre.

9.3. La coordinació amb els serveis socials de les administracions competents en cada cas s'ha de produir en el cas d'alumnes en situació de vulnerabilitat social, per facilitar informació de serveis disponibles de suport, aliments, xarxes comunitàries o iniciatives veïnals, o per proveir els recursos necessaris per a l'escolarització.

9.4. Pel que fa a la coordinació amb les entitats locals, a través de la coordinació entre centres educatius i entitats locals es preveuran accions referides a:

  1. Conciliació: per a la recerca de solucions en aquells casos d'alumnat que no pugui ser atès per la seva família, més enllà de l'horari escolar.
  2. Transport actiu a l'escola: rutes segures a l'escola (caminant o en bici), espais per a aparcament de bicicletes.
  3. Policies tutors: en aquells municipis en què hi hagi aquesta figura, per a actuacions relacionades amb la prevenció de situacions de risc en els menors.

10. Recursos materials per al compliment de les mesures de prevenció

10.1. L'Administració educativa ha d'assegurar la disponibilitat en tot moment del material necessari per al compliment de les mesures de prevenció i higiene als centres sostinguts amb fons públics. L'ús d'aquest material s'ha de fer d'acord amb l'annex 2, mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari i pautes per al correcte ús del material de protecció individual als centres educatius de les Illes Balears.

10.2. S'ha d'assegurar la disposició en diferents punts del centre, inclosos tots els lavabos, d'aigua, sabó i paper per eixugar les mans, així com de gel hidroalcohòlic a les aules, o de desinfectant amb activitat viricida autoritzat i registrat pel Ministeri de Sanitat, per assegurar que la neteja de mans pot realitzar-se de manera freqüent i accessible. L'emmagatzematge i conservació de gel hidroalcohòlic o de desinfectant i altre material de protecció individual s'ha de fer d'acord amb les mesures de seguretat recomanades per a cada tipus de producte, ja que en determinades condicions poden ser inflamables. Aquest emmagatzematge és responsabilitat del secretari del centre, el qual ha de dur el control del material i fer-ne un registre del lliurament.

10.3. S'ha de disposar en els diferents espais de papereres amb bossa, preferiblement amb tapa i pedal, que permetin una eliminació adequada de mocadors de paper o altres restes potencialment contaminats.

10.4. Els alumnes han de portar les mascaretes de casa seva. Així i tot, el centre ha de disposar de mascaretes higièniques d'un sol ús per poder reposar les mascaretes de l'alumnat en cas de necessitat o oblit.

10.5. El centre ha de disposar per al professorat i el personal d'administració i serveis de mascaretes higièniques, preferiblement reutilitzables, i mascaretes quirúrgiques, mascaretes FFP2 sense vàlvula, pantalles facials i bates d'un sol ús per a aquells casos en què un alumne que presenti símptomes no es pugui posar una mascareta quirúrgica, tal com s'especifica en l'annex 4 d'aquesta Resolució.

11. Tractament de dades

Els tractaments de dades personals derivats de l'aplicació d'aquestes instruccions s'han d'ajustar al que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Documents adjunts