Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 223092
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre la modificació del projecte del parc fotovoltaic Ca na Lloreta, TM Alcúdia (19a/2021)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 21 de maig de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre la modificació del projecte del parc fotovoltaic Ca na Lloreta (TM Alcúdia) , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Tramitació

Al punt 2 de l'article 13 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, s'indiquen els projectes que han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental. En aquest sentit, el projecte avaluat s'inclou al punt 2d) de l'article 13:

Qualsevol modificació de les característiques d'un projecte sotmès a avaluació ambiental per la normativa bàsica estatal o pels annexos 1 o 2 d'aquesta llei, diferent de les modificacions descrites en l'apartat 1.e) anterior, que sigui posterior a la declaració d'impacte ambiental o l'informe ambiental, o d'un projecte ja autoritzat, executat o en procés d'execució, que pugui tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient. S'entén que una modificació pot tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient quan representa:

I. Un increment significatiu de les emissions a l'atmosfera.

II. Un increment significatiu dels abocaments a llits públics o al litoral.

III. Un increment significatiu de la generació de residus.

IV. Un increment significatiu en la utilització de recursos naturals.

V. Una afecció apreciable en espais protegits Xarxa Natura 2000.

VI. Una afecció significativa al patrimoni cultural.

En el cas de modificacions de projectes sotmesos a avaluació ambiental, l'òrgan substantiu haurà de valorar, mitjançant un informe tècnic que es trobarà a l'expedient, si la modificació pot tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris anteriors, i, en conseqüència, si està o no subjecte a avaluació d'impacte ambiental.

Juntament amb la sol·licitud d'inici de tramitació d'avaluació d'impacte ambiental simplificada del projecte, el projecte i el document ambiental, l'òrgan substantiu ha tramès un informe tècnic en el qual es conclou que la modificació pot tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020 que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

1. El projecte d'execució d'instal·lació solar fotovoltaica «FV Can Lloreta» realitzat per l'enginyer industrial Josep Quintana Subirats i amb visat pel Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Balears número 148777/0001 de data 22 de setembre de 2020 té com a objecte la implantació d'una instal·lació fotovoltaica de 3,9 MWp per a la generació i venda d'energia elèctrica així com la dotació d'una línia de 15 kV per a l'evacuació de l'energia generada fins a la subestació «Lloreta».

La planta fotovoltaica projectada s'ubica al TM d'Alcúdia, concretament a la parcel·la PL SUP AS-34 1, amb una superfície de 62.240 m2 i referència cadastral 8473501EE0087S0000HA i a la parcel·la 398 del polígon 4, amb una superfície de 3.479 m2 i referència cadastral 07003A004003980000LZ.

2. Al projecte d'execució s'han realitzat diversos canvis respecte al projecte bàsic, el qual va obtenir la declaració d'impacte ambiental favorable mitjançant Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de data 28 de maig de 2020.

3. La planta solar fotovoltaica estarà constituïda pels elements següents:

a) 8.874 mòduls solars bifacials de 440 Wp de potència unitària, els quals suposen una potència total de 3.904,56 kWp. Aquests mòduls estaran suportats en estructures metàl·liques orientades al sud, inclinades 30º i ancorades al terreny mitjançant cargols i sense utilització de formigó. L'altura màxima que assoliran les plaques serà de 2,954 m i la distància mínima entre els mòduls i el sòl, de 0,8 m, per tal de permetre l'existència d'una coberta vegetal homogènia. Els mòduls seran bifacials de silici monocristal·lí de la marca Riesen, model RSM144-6-440BMDG i de dimensions 2.128 x1.048 x 30 mm. Es fan agrupacions de 2 mòduls per fila.

b) 18 inversors de 185 kW.

c) 4 transformadors de 1.000 kVA, ubicats en 2 centres de transformació dobles en edificis prefabricats, de dimensions 6.080 mm longitud x 2.380 mm fons x 3.585 mm altura total.

d) Un centre de maniobra i mesura (CMM) en edifici prefabricat, de formigó tipus PFU-5/20, de 6.080 mm de longitud x 2.380 mm de fons x 3.585 mm d'altura. Aquest centre rebrà l'energia generada per la planta solar i, després de les corresponents mesures i proteccions, l'evacuarà al punt de connexió.

e) Edifici de control, amb una superfície de 14,47 m2.

f) Una xarxa privada soterrada, a 15 kV, de 615 m de longitud. El traçat de la xarxa privada subterrània discorrerà per vials existents, anirà des del centre de maniobra i mesura previst a la planta fotovoltaica fins a la subestació «Lloreta».

g) Una xarxa interior privada soterrada, a 15 kV, de 270 m de longitud. Aquesta xarxa connecta els centres de transformació amb el CMM.

4. Pel que fa a la superfície ocupada, la instal·lació ocuparà 17.138,90 m2 amb nous elements (plaques principalment). La superfície perimetral de les plaques és de 32.204,37 m2 i l'àrea total de la instal·lació fotovoltaica, de 62.826,72 m2.

5. Es preveu una generació anual d'energia elèctrica de 6.512.806 kWh.

6. El pressupost d'execució material és de 2.417.660,00 euros.

7. Les diferències entre el projecte bàsic i l'executiu es mostren a la taula següent:

Característica

Projecte bàsic

Projecte executiu

Tipus plaques solars

Silici monocristal·lí monofacial

Silici monocristal·lí bifacial

Marca i model

Jinko Solar JKM370M-72-V

RISEN RSM144-6-440BMDG

Potència Wp

370

440

Dimensions plaques (mm)

1.956x992x40

2.128x1.048x30

Nombre total mòduls

13.500

8.874

Eficiència

19,08%

19,7%

Eficiència costat posterior

0%

14%

W/m2 placa

180,7

197,3

Agrupació per files de mòduls

3 plaques en vertical

2 plaques en vertical

Azimut

0º sud

0º sud

Inclinació

20º

30º

Potència nominal total

4.995 kWp

3.904,56 kWp

Separació entre mòduls

3 m

3,4 m

Centres de transformació

2 dobles i 1 simple

2 dobles

Inversors

25 inversors de 185 kW

18 inversors de 185 kW

xarxa interior privada soterrada

320 m

270 m

Superfície ocupació projecció de les plaques (m2)

24.737,41

17.138,90

Superfície ocupació perímetre de plaques (m2)

36.095,98

32.204,37

Tancament planta (m2)

62.826,72

62.826,72

Pressupost (€)

2.770.100

2.417.660,00

8. Pel que fa al tancament amb malla metàl·lica i, d'acord amb la documentació presentada, es donarà compliment a la norma 22 del Pla Territorial Insular de Mallorca.

3. Avaluació dels efectes previsibles

El projecte executiu contempla la utilització de plaques fotovoltaiques bifacials, les quals són més eficients i requereixen disposicions diferents respecte a les plaques monofacials. Pel que fa a l'eficiència de la tecnologia dels panells bifacials, la qual és veu potenciada pel Ministeri per a Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, segons l'estudi de Piotr Olczak et al (Monofacial and Bifacial Micro PV Installation as Element of Energy Transition—The Case of Poland, Energies 2021, 14, 499), amb una insolació similar, una instal·lació bifacial produeix aproximadament entre un 10% (per a una insolació alta) i un 28% (per a una insolació baixa) més energia que una instal·lació monofacial.

En relació amb el projecte inicial es redueix la potència total de la instal·lació i l'energia generada i augmenta l'ocupació perimetral per MWp instal·lat. Si bé la disminució de l'energia generada implica una disminució en l'estalvi de CO2, la reducció en la producció energètica (estimada en un 14%) no és proporcional a la reducció del nombre de plaques fotovoltaiques de la instal·lació i ve acompanyada d'una menor generació de residus i d'una disminució en la utilització dels recursos naturals, impactes que s'han de considerar com a positius. En aquest aspecte, a les especificacions de les plaques solars proposades als dos projectes s'indica que la massa dels panells monofacials és de 26 kg mentre que la dels bifacials és de 29,5 kg. La massa totals dels panells bifacials que s'instal·laran serà de 257 t enfront de les 358 t que suposaria l'execució del projecte bàsic. Per tant, cal destacar que la disminució en la producció de residus i en la utilització de matèries primeres serà d'un 28%. Per una altra banda, les especificacions de les plaques també mostren que els mòduls bifacials tenen una vida útil més llarga. Així, el rendiment als 25 anys de la instal·lació, és del 85,5 % per als panells bifacials i del 80% per als monofacials. Per tant, per a l'estimació de la reducció de l'estalvi en les emissions de CO2 s'haurien de tenir en compte aquests aspectes i la diferència, a llarg termini, seria encara inferior al 14% previst al document ambiental.

Un altre aspecte a avaluar és l'augment de l'altura dels mòduls fotovoltaics, els quals tendran una altura de 2,95 m enfront dels 2,8 m del projecte bàsic. Al document ambiental s'ha avaluat l'impacte paisatgístic d'aquesta modificació i s'han realitzat modelitzacions 3D des de diferents focus visuals. Es conclou que les modificacions introduïdes no suposen una variació significativa de l'impacte paisatgístic respecte al projecte bàsic i que l'increment de l'altura dels mòduls serà absorbible per la barrera vegetal.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

- Consell Insular de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular d'Urbanisme (RS GOIBS11166/2021).

- Consell Insular de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular de Territori i Paisatge (RS GOIBS11181/2021).

- Consell Insular de Mallorca, Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient, Direcció Insular de Medi Ambient (RS GOIBS11185/2021).

- Ajuntament d'Alcúdia (RS GOIBS11194/2021).

- Terraferida (RS CMAT-GOIB 11171).

- Amics de la Terra (RS CMAT-GOIB 11190).

- Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Aigües Superficials i Servei d'Estudis i Planificació (núm. identificador VALIB 2774).

- Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Planificació al Medi Natural (núm. identificador VALIB 2775).

- Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Gesti´´o Forestal i Protecció del Sòl (núm. identificador VALIB 2776).

- Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari (núm. identificador VALIB 2779).

- Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, Servei d'Agricultura (núm. identificador VALIB 2780).

- Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei d'Espais Naturals (núm. identificador VALIB 7872).

- Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Protecció d'Espècies (RS SAA 183).

Consultes rebudes

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes del Servei de Planificació, del Servei d'Ordenació del Territori de la Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Servei de Protecció d'Espècies i del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari.

El Servei de Planificació va informar que el projecte està situat fora de la Xarxa Natura 2000, però llinda amb la zona ampliada del Parc Natural de s'Albufera, per la qual cosa s'hauria de trametre al Servei d'Espais Naturals per al seu informe.

El Servei d'Ordenació del Territori de la Direcció Insular de Territori i Paisatge va concloure el següent:

1) Cal situar i grafiar en els plànols del projecte del parc fotovoltaic la franja exterior perimetral de 30 metres d'amplada al voltant de la instal·lació en el costat del terreny forestal (límit sud), per tal de donar compliment al punt 10 de l'Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per tal de reduir el risc d'incendi forestal.

2) Seria convenient evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional a l'exterior de les noves edificacions, per tal de millorar la integració paisatgística en l'entorn, a través de la mimetització amb les construccions tradicionals a sòl rústic.

El Servei de Protecció d'Espècies va informar favorablement el projecte.

El Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari va informar favorablement el projecte.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: el projecte d'execució d'instal·lació solar fotovoltaica «FV Can Lloreta» té com a objecte la implantació d'una instal·lació fotovoltaica de 3,9 MWp així com la dotació d'una línia de 15 kV per a l'evacuació de l'energia generada fins a la subestació «Lloreta». Al projecte d'execució s'han realitzat diversos canvis respecte al projecte bàsic, el qual va obtenir la declaració d'impacte ambiental favorable mitjançant Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de data 28 de maig de 2020. Entre els canvis realitzats cal destacar la utilització de plaques solars de silici monocristal·lí bifacial en comptes de plaques de silici monocristal·lí monofacial. Amb les plaques bifacials, les quals són més eficients que les monofacials, es redueix la potència total de la instal·lació així com la superfície total ocupada com a conseqüència de l'organització de les plaques, les quals requereixen disposicions diferents.

2. Ubicació del projecte: la planta fotovoltaica projectada s'ubica al TM d'Alcúdia, concretament a la parcel·la PL SUP AS-34 1, amb una superfície de 62.240 m2 i referència cadastral 8473501EE0087S0000HA i a la parcel·la 398 del polígon 4, amb una superfície de 3.479 m2. Segons el Pla Territorial Insular de Mallorca, la parcel·la 398 del polígon 4 es troba a sòl rústic de règim general i la parcel·la AS-34 1, a sòl rústic amb la categoria d'àrea de desenvolupament (sòl urbà i urbanitzable). Aquestes parcel·les es troben incloses dins la zona d'infraestructures energètiques de la Central d'Alcúdia d'acord amb el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (PDSEIB), aprovat pel Decret 96/2005, de 23 de setembre. Atès que la instal·lació ocuparà menys de 10 ha es troba classificada com a tipus C i es troba a una zona d'aptitud fotovoltaica ambiental i territorial baixa d'acord amb el PDSEIB. L'aptitud és baixa ja que les parcel·les a on s'ubica el projecte es troben dins la franja de 500 m que s'estableix al voltant dels espais de rellevància ambiental. Pel que fa a la topografia del terreny, té un pendent mitjà de l'1% cap al sud. Pel que fa al paisatge, l'entorn del projecte és industrial (Central des Murterar i polígon Ca na Lloreta), a on hi ha principalment infraestructures energètiques i de dipòsit de residus. Tot i que el projecte es troba pròxim al Parc Natural de s'Albufera, es considera que la qualitat paisatgística de l'espai és entre mitja i baixa ja que es tracta d'una zona industrial molt transformada i les parcel·les no presenten valors paisatgístics singulars.

El projecte no afecta a cap espai de rellevància ambiental, no forma part de Xarxa Natura 2000 i no s'hi troba cap hàbitat d'interès comunitari.

Si bé el projecte queda fora de l'àmbit dels espais naturals protegits, d'acord amb el Decret 7/2021, de 22 de febrer, pel qual s'aprova el Pla d'ordenació dels recursos naturals (PORN) de s'Albufera de Mallorca i es modifica el Decret 4/1988, de 28 de gener, pel qual es declara parc natural s'Albufera de Mallorca, el costat sud de la parcel·la 398 del polígon 4 limita amb una petita zona humida que s'ha incorporat al Parc Natural de s'Albufera. En aquest aspecte, cal indicar també que el Servei d'Espais Naturals va informar favorablement el projecte durant el procés d'avaluació ambiental ordinària del projecte bàsic.

Per una altra banda, a uns 120 m del costat sud de l'àrea afectada pel projecte, s'hi troba la ZEPA ES0000038 S'Albufera, el LIC ES5310125 Albufera de Mallorca i una zona ANEI.

L'àrea afectada pel projecte limita pel costat sud amb una plana geomorfològica d'inundació.

Pel que fa al risc d'incendi, tant la part sud de les dues parcel·les a on s'ubica el parc fotovoltaic previst com part del traçat de la línia de 15 kV limiten amb un terreny forestal catalogat com de risc alt d'incendi forestal d'acord amb el IV Pla General de Defensa contra els incendis forestals de les Illes Balears.

Les actuacions projectades es troben fora dels perímetres de restriccions dels pous de proveïment urbà. El projecte limita amb la massa d'aigua de transició i zona humida protegida Albufera de Mallorca amb codi MAMT07, i el seu estat ecològic és bo.

Pel que fa a la vegetació, el projecte ocupa unes antigues zones agrícoles de secà a on, per la falta de conreu de les terres, ha anat apareixent vegetació herbàcia i arbustiva de caràcter banal. A la zona humida que limita amb les parcel·les s'hi troba vegetació de caràcter banal així com vegetació pròpia de les zones inundades com el canyís, el tamarell (Tamarix sp.) i vegetació arbustiva.

Es considera que la fauna existent a l'àmbit afectat pel projecte és una fauna molt lligada a la presència humana. L'avifauna potencial correspon a espècies associades a hàbitats de conreus de secà amb un cert grau d'antropofília.

D'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies, a la zona on s'ubica el projecte hi ha constància de la presència de les següents espècies protegides:

- Espècies catalogades com en perill d'extinció (RD 139/2011): Ratapinyada de peus grans, Myotis capaccinii;

- Espècies incloses al Llistat d'Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011): Arpella, Circus aeruginosus; Xàtxero groc, Motacilla flava; Buscarla mostatxuda, Acrocephalus melanopogon; Buscarla de canyar, Acrocephalus scirpaceus;

- Espècies d'Especial Protecció (Decret 75/2005): Garballó, Chamaerops humilis; Tamarell, Tamarix africana.

Pel que fa a la possible presència de nius de rapinyaires a la zona, no hi ha constància de nius a una distància inferior als 1.000 m.

El patrimoni cultural no es veu afectat per les actuacions projectades.

3. Característiques del potencial impacte: tot i que la modificació del projecte bàsic suposa una reducció del principal impacte positiu del projecte bàsic que és l'estalvi anual d'emissions de CO2, la utilització de mòduls fotovoltaics bifacials implica altres impactes com ara la disminució en la producció de residus i en la utilització de matèries primeres, un major rendiment i vida útil dels mòduls i una major eficiència en la producció d'energia fotovoltaica, impactes que s'han de tenir en compte en l'avaluació ambiental d'aquest tipus de projectes i que es valoren positivament.

Per una altra banda, l'augment de l'altura dels mòduls fotovoltaics en 15 cm tampoc suposarà una variació significativa de l'impacte paisatgístic respecte al projecte bàsic.

Atesa la naturalesa de les modificacions introduïdes al projecte executiu respecte al projecte bàsic no s'espera que hi hagi impactes significatius sobre el medi ambient si s'apliquen adequadament les mesures preventives, correctores i compensatòries establertes a la declaració d'impacte ambiental obtinguda pel projecte bàsic.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària la Modificació del projecte del parc fotovoltaic Ca na Lloreta, ubicat a la parcel·la 398 del polígon 4 i a la PL SUP AS-34 1 (TM Alcúdia), atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades al document ambiental i les condicions següents:

1. S'han de complir els condicionants establerts a la declaració d'impacte ambiental favorable obtinguda pel projecte de parc fotovoltaic Na Lloreta mitjançant Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de data 28 de maig de 2020.

2. S'ha de situar i grafiar en els plànols del projecte del parc fotovoltaic, la franja exterior perimetral de 30 metres d'amplada al voltant de cada edificació o instal·lació al costat del terreny forestal prevista al condicionant 10 de la declaració d'impacte ambiental del projecte bàsic per tal de reduir el risc d'incendi forestal.

3. Per tal de millorar la integració paisatgística a l'entorn, s'ha d'evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional a l'exterior de les noves edificacions.

Es recorda que:

- Atès que les actuacions projectades es troben dins la franja de protecció de 500 metres de la zona humida protegida Albufera de Mallorca amb codi MAMT07 i d'acord amb l'establert al punt 3 de l'article 88 del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2019, és necessari l'informe favorable de l'Administració Hidràulica.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no és objecte de recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

 

Cinquè. Aquesta Resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

Palma, 21 de maig de 2021

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias