Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 220867
Instrucció informativa 2/2021, del director general d’Atenció a la Dependència sobre l’aplicació del Decret 91/2019, de 5 de desembre, pel qual s’estableixen els criteris de valoració mitjançant informes i equivalències

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

El Decret 91/2019, de 5 de desembre, suposa la creació de l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i Dependència, adscrit a la Direcció General d'Atenció a la Dependència, que té la finalitat de valorar i assessorar en matèria de discapacitat i dependència, en coordinació amb les actuacions dels equips de valoració i orientació.

L'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i Dependència, en la reunió de dia 1 de juny de 2021, acorda els criteris de valoració mitjançant informes i equivalències, que s'han de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears, tal com disposa l'article 9.4 del Decret 91/2019, de 5 de desembre:

Amb l'objectiu d'assegurar la transparència en la informació sobre el procés de valoració i una aplicació objectiva per a tota la ciutadania, les decisions que prengui l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència en relació amb el contingut del punt 3 d'aquest article s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Conselleria d'Afers Socials i Esports mitjançant una instrucció informativa dictada pel director general d'Atenció a la Dependència, i seran d'aplicació a partir d'aquesta publicació.

Les decisions que ha acordat l'Òrgan relatives a la valoració mitjançant informes, s'han pres d'acord amb l'article 9.4 del Reial Decret 1971/1999, que estableix que, quan així ho aconsellin les circumstàncies dels interessats, l'òrgan tècnic competent podrà formular el seu dictamen en virtut dels informes mèdics, psicològics o socials emesos per professionals autoritzats; i les relatives a la valoració mitjançant equivalències, d'acord amb l'experiència dels equips tècnics de valoració i orientació de la discapacitat i de la dependència.

En conseqüència, l'objectiu d'aquesta Instrucció es informar de les decisions preses per l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i Dependència relatives als criteris de valoració mitjançant informes i equivalències i, així, assegurar la transparència sobre el procés de valoració i la seva aplicació objectiva per a tota la ciutadania.

Per tot això, d'acord amb l'article 21 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'exercici de les funcions competencials que reconeix l'article 2.5.e) del Decret 25/2021, de 8 de març, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 33, de 9 de març de 2021) que disposa que la Conselleria d'Afers Socials i Esports, mitjançant la Direcció General d'Atenció a la Dependència, té competències, entre d'altres, en l'atenció i suport a persones amb dependència, a persones amb discapacitat i, d'acord amb la Resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de juliol de 2019, per la qual es deleguen diferents competències i la signatura en determinats òrgan directius de la Conselleria i se n'estableix el règim de suplència (BOIB núm. 91, de 6 de juliol) dict la següent

Instrucció informativa

1. Valoració de casos mitjançant informes facultatius

Per facilitar les valoracions conjuntes del grau de discapacitat i de dependència, correspon a l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència determinar els supòsits de valoració de casos mitjançant informes facultatius, sense necessitat de citar la persona valorada, d'acord amb l'article 9.3.a) del Decret 91/2019.

Els informes aportats juntament amb la sol·licitud o aquells als quals l'equip tècnic de valoració i orientació de la discapacitat i de la dependència tingui accés mitjançant la història de salut, seran el més detallats possible i amb el màxim rigor perquè es pugui dur a terme la valoració de discapacitat sense que sigui precisa la exploració de l'usuari i/o familiars.

A més, s'aplicaran els criteris següents:

  1. Necessitat d'un diagnòstic previ (indicant la patologia que ha donat lloc a la deficiència) degudament documentat mitjançant informes mèdics i/o psicològics i socials.

  2. El diagnòstic de la malaltia no és un criteri de valoració per si mateix; les pautes per valorar estan basades en la severitat de les conseqüències de la malaltia.

  3. S'han d'haver aplicat mesures terapèutiques, degudament documentades mitjançant informes mèdics i/o psicològics i socials.

  4. Es valoraran les deficiències permanents.

  5. Han d'haver transcorregut un mínim de 6 mesos entre el diagnòstic, tractament i l'acte de valoració.

2. Audiència prèvia

Si l'Òrgan de Valoració i Assessorament de la Discapacitat i de la Dependència considera que pot valorar un cas mitjançant informes facultatius, sense necessitat de citar la persona valorada, donarà audiència a aquesta amb caràcter previ a la proposta de resolució.

Els interessats en un termini de 10 dies hàbils podran manifestar la seva disconformitat amb el resultat de la valoració per informes i se'ls citarà per fer-ne la valoració de manera presencial o per videoconferència.

En el supòsit que venci el termini màxim d'audiència prèvia sense que la persona interessada s'hagi manifestat, se la tindrà per conforme i se li notificarà la resolució.

3. Valoració mitjançant equivalències

Als usuaris amb edat igual o majors de 65 anys amb un grau de dependència III permanent, els correspondrà una classe V de discapacitat, equivalent a un 75 % de grau de discapacitat definitiu.

Si escau, es podran valorar les dificultats greus de mobilitat, en els casos que estiguin degudament documentats.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (2 de juny de 2021)

El director general d'Atenció a la Dependència Gregorio Molina Paniagua