Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 219959
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 17 de maig de 2021, relatiu a la convocatòria d’ajuts del Consell Insular de Menorca a les famílies per a finançar la participació a activitats d’educació en el temps lliure infantil i juvenil que es duguin a terme a Menorca (exp. 5225-2021-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. Amb data 14 de març de 2020 va ser declarat l'estat d'alarma a tota Espanya (Reial decret 463/2020, BOE núm. 67 de 14 de març) a causa de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, declarada pandèmia per la OMS dia 11 de març, declaració que ha estat objecte de diferents pròrrogues.

Arran de la situació sobrevinguda de la COVID-19, sorgeixen necessitats econòmiques derivades de l'aturada de l'activitat en una gran quantitat de llars, posant de manifest la impossibilitat d'atendre les despeses necessàries per poder gaudir, per part dels joves, d'activitats de temps lliure.

L'impacte que té aquesta situació d'excepcionalitat obliga les administracions públiques a adoptar mesures tendents a pal·liar els efectes que està sofrint la nostra illa. És la voluntat del Consell Insular de Menorca prendre mesures per col·laborar amb les famílies que vulguin i requereixin dur els seus fills i filles a participar en activitats de temps lliure.

2. La Llei 2/2020, de 15 d'octubre del Govern de les Illes Balears, estableix mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19. L'esmentada llei resulta d'aplicació als consells insulars.

3. El punt 3 de l'article 24 de la Llei 2/2020, estableix que es poden acollir al seu règim especial les línies i els procediments de subvencions en territori de les Illes Balears que tenguin per objecte impulsar el desenvolupament econòmic i social i pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu que s'hagin produït per l'alerta sanitària derivada de la COVID-19, en relació, d'entre altres, amb persones en situació de vulnerabilitat econòmica o social, treballadors autònoms i per compte d'altri o persones treballadores desocupades.

Seguint amb l'aplicació de l'esmentada llei, i segons estableix l'article 25.3 b, les bases reguladores i les convocatòries poden prescriure que sigui un òrgan de caràcter unipersonal l'encarregat d'exercir les funcions legals atribuïdes a la comissió avaluadora per resoldre l'adjudicació de la convocatòria.

4. Des del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports s'ha decidit destinar part del seu pressupost a l'atorgament d'ajuts a famílies amb l'objecte de poder cobrir part d'una necessitat econòmica. La quantia de diners redistribuïts pel Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports suma 40.000,00 € corresponents a la partida 4.33450.4890002, referència 22021004764.

5. Aquestes bases es redacten en virtut de l'establert a la Llei 7/1985 de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'administració local, i més concretament, quan parla que «Són competències pròpies de la diputació o entitat equivalent les que li atribueixin en aquest concepte les lleis de l'estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i, en qualsevol cas, les següents: …d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de la resta d'administracions públiques en aquest àmbit (article 36)».

6. També s'ha de tenir en compte el que diu l'article 70 de la Llei orgànica 1/2007 de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, que enumera les competències pròpies dels consells insulars, i entre elles el punt 16 menciona la joventut i el disseny i l'aplicació de polítiques, plans i programes destinats a la joventut.

El Consell Insular de Menorca, en l'exercici de les seves competències, considera fonamental posar a l'abast de les famílies ajuts per a la participació en activitats de lleure amb caràcter excepcional, ateses les raons d'interès públic, social i econòmic exposades.

7. Aquests ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat. Els criteris que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts són el barem econòmic (renda mitja obtinguda per la unitat familiar) i altres circumstàncies de la unitat familiar.

Per tot l'exposat, i de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc de què estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració,

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports,

El Consell executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca a famílies per a activitats de temps lliure.

Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2021 dels ajuts del CIM a famílies per activitats de temps lliure amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a la partida pressupostària i amb l'import màxim que s'indica més avall:

 

Partida

Descripció

Total

4-33450-4890002

Ajuts famílies activitats temps lliure

40.000,00 €

 

L'import màxim a què es destina a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el BOIB i finalitzarà el 10 de setembre de 2021.

c) L'examen de les sol·licituds correspon a un òrgan instructor unipersonal d'acord amb l'article 25.3 b del Decret llei 8/2020. L'instructor assignat per aquesta convocatòria correspon a Aleix Sintes Piris, tècnic de gestió del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, amb la col·laboració de l'INJOVE.

Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

BASES QUE REGULEN LA CONVOCATÒRIA D'AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA A LES FAMÍLIES PER FINANÇAR LA PARTICIPACIÓ EN ACTIVITATS D'EDUCACIÓ EN EL TEMPS LLIURE INFANTIL I JUVENIL QUE ES DUGUIN A TERME A MENORCA

Antecedents

Amb data 14 de març de 2020 va ser declarat l'estat d'alarma a tot Espanya (Reial decret 463/2020, BOE núm. 67 de 14 de març) a causa de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, declarada pandèmia per l'OMS el dia 11 de març, declaració que ha estat objecte de diferents pròrrogues. Aquest reial decret recollia un seguit de mesures extraordinàries d'efecte immediat a tot l'Estat, entre les quals s'han de destacar la restricció de la llibertat de circulació i la suspensió de totes les activitats no considerades imprescindibles.

Aquest any 2021, tot i haver millorat la situació epidemiològica, encara continua afectant i té conseqüències econòmiques molt negatives en tots els sectors d'activitat i, per tant, una reducció molt important dels ingressos de moltes unitats familiars.

L'impacte que té aquesta situació d'excepcionalitat obliga les administracions públiques a adoptar mesures tendents a pal·liar els efectes que pateix la nostra illa. És la voluntat del Consell Insular de Menorca prendre mesures per col·laborar amb les famílies que vulguin i requereixin dur els seus fills i filles a participar en activitats de temps lliure.

El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, del Govern de les Illes Balears, estableix mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 84 de 15 de maig de 2020). L'esmentat decret resulta d'aplicació als consells insulars.

El punt 3 de l'article 24 de la Llei 2/2020, estableix que es poden acollir al seu règim especial les línies i els procediments de subvencions en territori de les Illes Balears que tenguin per objecte impulsar el desenvolupament econòmic i social i pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu que s'hagin produït per l'alerta sanitària derivada de la COVID-19, en relació, d'entre altres, amb persones en situació de vulnerabilitat econòmica o social, treballadors autònoms i per compte d'altri o persones treballadores desocupades.

Aquestes bases es redacten en virtut de l'establert a la Llei 7/1985 de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'administració local, i més concretament, quan parla que «Són competències pròpies de la diputació o entitat equivalent les que li atribueixin en aquest concepte les lleis de l'estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i, en qualsevol cas, les següents: …d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de la resta d'administracions públiques en aquest àmbit (article 36)».

També s'ha de tenir en compte el que diu l'article 70 de la Llei orgànica 1/2007 de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, que enumera les competències pròpies dels consells insulars, i entre elles el punt 16 menciona la joventut i el disseny i l'aplicació de polítiques, plans i programes destinats a la joventut.

El Consell Insular de Menorca, en l'exercici de les seves competències, considera fonamental posar a l'abast de les famílies ajuts per a la participació en activitats de lleure amb caràcter excepcional, ateses les raons d'interès públic, social i econòmic exposades.

Primera. Objecte dels ajuts

L'objecte dels ajuts és donar suport a les famílies en situació de necessitat econòmica per la participació dels seus fills i filles en les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil de Menorca.

Segona. Finalitat

L'objecte d'aquests ajuts és promoure la participació dels infants i els joves, d'entre 3 i 17 anys, en les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil que s'organitzen a Menorca durant l'estiu.

Aquesta assistència facilita la participació social, la diversió, l'aprenentatge en valors, el descans i les relacions entre les persones participants en un context educatiu i segur. A més a més, el fet de compartir el temps de lleure amb persones procedents de realitats socioeconòmiques distintes afavoreix la integració social dels col·lectius més vulnerables i crea teixit social.

Tercera. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides pressupostàries i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria.

Quarta. Activitats subvencionables: requisits i condicions

Les famílies poden presentar sol·licitud de subvenció per finançar la participació en les activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil que responguin als objectius i les finalitats previstes en aquestes bases i compleixin els requisits següents:

1r. Estar regulades pel Decret 23/2018 pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut. D'acord amb l'article 37.4 del Decret, aquestes activitats són en concret:

  1.  Acampada
  2.  Camp de treball, de voluntariat o d'aprenentatge
  3.  Escola d'estiu o de vacances
  4.  Colònia
  5.  Estada, casal, campus i altres activitats de caràcter esportiu
  6.  Activitats en una granja escola
  7.  Activitats en una aula de natura
  8.  Marxa per etapes
  9.  Activitats en casals, espais joves i centres infantils o juvenils de temps lliure
  10.  Activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil de caràcter mixt: que incloguin activitats de tipus acadèmic i altres pròpiament de temps lliure
  11.  Activitats extraordinàries d'aventura o d'esports de risc
  12.  Qualsevol altra activitat assimilable, sigui quina sigui la seva denominació.

2n. L'activitat d'educació en el temps lliure ha de tenir lloc a Menorca entre el 15 de juny i el 10 de setembre.

3r. La persona o l'entitat organitzadora ha de presentar la declaració responsable davant el Consell Insular prevista en l'article 45 del Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega parcialment la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut. El Consell Insular revisarà d'ofici el compliment d'aquest requisit.

Cinquena. Despeses subvencionables

Són despeses subvencionables les que responguin al que estableixen les finalitats, els requisits i les condicions que es recullen en les clàusules segona i quarta, i que consisteixin en despeses de matrícula per participar a activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil a Menorca.

Les despeses s'han d'haver efectuat i pagat entre l'1 de maig i el 10 de setembre.

Els comprovants de les despeses han d'anar a nom de la persona menor d'edat per a la qual se sol·licita l'ajut o s'ha d'aportar la documentació acreditativa justificativa que acrediti que és aquesta qui realitza l'activitat subvencionada.

Els imports màxims que es poden subvencionar són:

- 200 € per cada persona menor d'edat beneficiària, amb un màxim de 600 € per unitat familiar.

- 100 € per cada mes de participació en una activitat d'educació en el temps lliure (fraccionable proporcionalment per setmanes a raó de 25 € per setmana).

Sisena. Naturalesa de l'ajut. Compatibilitat amb altres ajuts

Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa activitat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.

Setena. Requisits de les persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques amb fills i filles d'entre 3 i 17 anys, ambdós inclosos, que realitzin activitats d'educació en el temps lliure infantil i juvenil a Menorca l'estiu d'enguany.

La unitat familiar ha d'estar empadronada a Menorca com a mínim els 6 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud.

Requisits econòmics

La unitat familiar ha d'haver obtingut l'any anterior uns ingressos bruts anuals inferiors als llindars que recull la taula 1 (tenint en compte la suma de les rendes de tots els membres computables de la unitat familiar):

Taula 1. Referent: IPREM any 2020 anual (14 pagues) 7.519,59 € * 2

Nombre de membres de la unitat familiar

Llindar anual any anterior

 

 

 

2

19.550,93 €

4.511,75 €

30%

Increment per segon membre

3

22.558,77 €

3.007,84 €

20%

Increment per tercer membre

4

24.062,69 €

1.502,63 €

10%

Increment per quart membre

5

25.566,60 €

1.503,92 €

10%

Increment per cinquè membre

6

27.070,52 €

1.503,92 €

10%

Increment per sisè membre

7

28.574,44 €

1.503,92 €

10%

Increment per setè membre

Família de més de set membres: es calcularà el llindar proporcionalment

Per a unitats familiars amb més membres s'incrementarà en un 30 % pel segon membre, en un 20 % pel tercer i en un 10 % a partir del quart, tots ells sobre el barem de l'import màxim d'ingressos segons recull la taula 1.

També es pot presentar sol·licitud d'ajut si el rendiment anual de la unitat familiar de l'any anterior estigués per damunt des llindars recollits en la taula 1 però durant els 3 mesos anteriors a l'inici del termini de la convocatòria els seus ingressos hagin estat per davall dels llindars que recull la taula 2 (tenint en compte la suma de les rendes de tots els membres computables de la unitat familiar), sempre que es pugui acreditar documentalment:

Taula 2

Nombre de membres de la unitat familiar

Llindar període

2

4.887,72 €

3

5.639,70 €

4

6.015,66 €

5

6.391,65 €

6

6.767,64 €

7

7.143,60 €

Família de més de set membres: es calcularà el llindar proporcionalment

Membres de la unitat familiar

Es consideren membres computables de la unitat familiar:

- Pare, mare o tutor/a i cònjuge (o anàloga relació) dels anteriors

- Menor d'edat sol·licitant que participa en l'activitat d'educació en el temps lliure

- Germans menors de 18 anys a dia 31 de desembre de l'any anterior

- Germans majors de 18 anys a dia 31 de desembre de l'any anterior i que compleixin els requisits següents:

  1. Conviure en el domicili familiar (s'inclou els que resideixin fora de l'illa durant el curs escolar per estudis).
  2. Tenir uns ingressos econòmics durant l'any en curs inferiors a IPREM any 2020 anual (14 pagues) 7.519,59 €.

- Ascendents que convisquin en el domicili familiar i que tenguin uns ingressos econòmics durant l'any en curs inferiors IPREM any 2020 anual (14 pagues) 7.519,59 €.

En cas de divorci, separació legal o de fet dels pares, només es considera membre computable el que tengui la custòdia del menor sol·licitant. També serà membre computable el nou cònjuge o la persona unida per anàloga relació. Si el pare/la mare que no conviu amb el menor sol·licitant passés una pensió compensatòria o per manutenció del fill o filla també s'ha d'acreditar mitjançant sentència de divorci o declaració jurada, i es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar.

Quan el règim de custòdia dels fills sigui compartida, es consideraran membres computables el pare i la mare del sol·licitant de l'ajuda, els seus fills comuns i els ascendents del pare i de la mare que justifiquin la seva residència al mateix domicili que els anteriors amb el certificat municipal corresponent.

El càlcul de la renda familiar, als efectes dels llindars recollits a la taula 1, s'obtindrà per agregació de les rendes de l'exercici corresponent a l'any passat de cada un dels membres computables del nucli familiar abans esmentats que hagi obtingut ingressos de qualsevol naturalesa calculats segons s'indica en els paràgrafs següents i de conformitat amb la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Per determinar la renda dels membres computables que hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF presentada enguany referida als ingressos de l'any anterior) es farà de la manera següent:

  • Primer: se sumaran la base imposable general i la base imposable de l'estalvi (caselles 435 i 460).
  • Segon: d'aquest resultat es restarà la quota resultant de l'autoliquidació (casella 595).

Per determinar la renda dels membres computables que obtenguin ingressos propis i no hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar certificat d'imputacions de l'IRPF referit als ingressos de l'any passat, emès per l'Agència Tributària):

  • Primer: se sumaran les retribucions, els rendiments i els guanys patrimonials.
  • Segon: d'aquest resultat es restaran les despeses deduïbles i els pagaments a compte efectuats.

El càlcul de la renda familiar, als efectes dels llindars recollits a la taula 2, s'obtindrà per la suma dels ingressos bruts obtinguts durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud d'ajut, de tots els membres computables de la unitat familiar.

Per determinar la renda dels membres computables s'ha de presentar una declaració responsable relativa a si han percebut ingressos durant aquell període i, si n'és el cas, la quantia d'aquests ingressos, juntament amb la documentació acreditativa corresponent (nòmines, certificats d'empresa, certificat d'haver cobrat prestació per atur o subsidi, documentació acreditativa d'estar afectat per un ERTO, etc.)

No poden ser beneficiàries d'aquests ajuts:

a) Les persones físiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de Subvencions, i l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (annex II).

b) Les persones físiques que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

Vuitena. Presentació de les sol·licituds

1. El termini màxim de presentació de les sol·licituds serà el que s'especifiqui en la convocatòria d'aquests ajuts.

Només es pot presentar una sol·licitud per cada menor d'edat.

2. Les sol·licituds i tota la documentació que s'hi adjunti s'han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada llei.

b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb allò establert en l'art. 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, mitjançant el registre del Consell Insular de Menorca (a la Seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.

c) Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

3. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

a) Sol·licitud de l'ajut signat per la persona o per un/a representant legal (annex 1).

b) DNI, NIE o NIF de la persona que sol·licita l'ajut.

c) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre persona i NIF de la persona representant (annex 3).

d) Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades (annex 2).

e) Certificat de convivència emès per l'ajuntament corresponent, de totes les persones que conviuen en el domicili familiar i, només si es dóna el cas que en aquest certificat no consta la data d'alta en el municipi, s'haurà de presentar també un certificat d'empadronament de la persona sol·licitant de l'ajut.

f) Declaració responsable de la persona sol·licitant relativa a la relació de parentiu o anàloga que uneix la persona menor d'edat que motiva la sol·licitud amb la resta de convivents. Aquesta declaració està inclosa a l'imprès de sol·licitud (annex 1).

g) Declaració responsable signada per la persona sol·licitant o pel seu /per la seva representant legal de no estar sotmès/esa a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de persona beneficiària de les subvencions públiques recollides a l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de Subvencions (o en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2003. Aquesta declaració està inclosa en la sol·licitud (annex 1).

h) Declaració responsable signada pel/per la sol·licitant o pel seu /per la seva representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. Aquesta declaració està inclosa a l'imprès de sol·licitud (annex 1).

i) Declaració responsable signada pel/per la sol·licitant o pel seu representant legal d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca. Aquestes declaracions estan incloses en la sol·licitud (annex 1).

j) Justificant de reserva de plaça i pressupost o imprès d'inscripció i justificant de pagament de la matrícula de l'activitat d'educació en el temps lliure.

k) Certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF presentada aquest any referida als ingressos de l'any anterior de tots els membres computables de la unitat familiar majors de 18 anys a 31 de desembre de l'any anterior. Per determinar la renda dels membres computables que obtenguin ingressos propis i no hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar certificat d'imputacions de l'IRPF referit als ingressos de l'any anterior, emès per l'Agència Tributària).

l) Si el rendiment anual de la unitat familiar de l'any passat estigués per damunt dels llindars recollits en la taula 1, però durant els 3 mesos anteriors a l'inici del termini de la convocatòria d'aquests ajuts els seus ingressos estiguessin per davall dels llindars recollits en la taula 2, per determinar la renda dels membres computables s'ha de presentar una declaració responsable relativa a si han percebut ingressos durant aquell període i, si n'és el cas, la quantia d'aquests ingressos, juntament amb la documentació acreditativa corresponent (nòmines, certificats d'empresa, certificat d'haver cobrat prestació per atur o subsidi, documentació acreditativa d'estar afectat per un ERTO, etc.).

m) Quan un dels progenitors no convisqui al domicili familiar, sentència de divorci, acord de separació o en cas que no existeixin els esmentats documents declaració jurada del/de la sol·licitant en què s'indiqui si es rep algun tipus de pensió i per quin import.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres b, c, d i e si ja figura als arxius del Consell Insular i es declara en la sol·licitud que continuen vigents.

4. En el cas d'al·legar alguna de les situacions familiars que s'especifiquen en la base novena, s'ha de presentar la documentació següent o qualsevol altra que ho acrediti:

a) Grau de discapacitat reconegut de la persona menor d'edat participant: certificat emès per l'organisme competent en el qual figuri el grau de discapacitat.

b) Família nombrosa: carnet de família nombrosa. En el cas que l'hagi emès el Consell Insular de Menorca s'ha d'indicar a l'imprès de sol·licitud i no és necessari presentar-lo.

c) Família monoparental o situació de viduïtat de més d'un any: declaració (annex 4) o llibre de família.

d) Víctimes o fills/filles víctimes de violència de gènere: reconeixement d'aquesta condició per sentència judicial o per part d'un centre oficial.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres anteriors si ja figura als arxius del Consell Insular i es declara en la sol·licitud que continuen vigents.

5. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c) de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeix el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

6. D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeix, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

7. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereix el consentiment exprés; en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

8. El falsejament de les dades contingudes en la sol·licitud o qualsevol dels seus documents (annexos i/o documentació presentada) és constitutiu d'una infracció molt greu prevista a l'art. 53 del Text de la Llei de Subvencions i implica, així mateix, l'obligació de reintegrar l'ajuda obtinguda.

Novena. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts

1. Si l'import total de la convocatòria és suficient per atendre totes les sol·licituds, es determinarà l'import de la subvenció en funció del pressupost presentat de les despeses subvencionables, amb els límits continguts en les presents bases.

2. Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria, s'aplicaran els criteris objectius següents per a la concessió dels ajuts i es determinarà l'import de la subvenció de la manera següent:

a) Els criteris que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts seran el barem econòmic (renda mitja obtinguda per la unitat familiar) i altres circumstàncies de la unitat familiar que atorguen la possibilitat d'obtenir punts extres previstes a la present base novena.

b) Les persones sol·licitants podran obtenir un màxim de 10 punts pel barem econòmic. Es donarà la màxima puntuació a la sol·licitud amb una renda familiar més baixa i la resta de sol·licituds es puntuaran proporcionalment d'acord amb la seva renda familiar segons la fórmula inicial recollida a aquesta base novena.

c) L'obtenció de la renda mitjana mensual de la unitat familiar es determinarà amb les següents operacions:

- Si el rendiment anual de la unitat familiar de l'any passat estigués per davall dels llindars recollits en la taula 1, es dividirà la suma de les rendes obtingudes pels membres computables de la unitat familiar durant l'any passat entre el nombre de membres, i el resultat es dividirà per 12.

- Si el rendiment anual de la unitat familiar de l'any passat estigués per damunt dels llindars recollits en la taula 1, però durant els 3 mesos anteriors a l'inici del termini de la convocatòria els seus ingressos estiguessin per davall dels llindars recollits en la taula 2, es dividirà la suma de les rendes obtingudes pels membres computables de la unitat familiar durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud entre el nombre de membres, i el resultat es dividirà per 3.

d) Un cop obtingut aquest import s'aplicarà la fórmula inicial següent:

P = (PM*min)/SOL

P és el resultat de la puntuació que obté el/la sol·licitant.

PM és la puntuació màxima que es pot obtenir per aquest criteri (barem econòmic).

“min” és la Renda familiar mitja mensual més baixa d'entre totes les sol·licituds presentades.

“SOL” és la Renda familiar mitja mensual de la sol·licitud objecte de valoració.

La puntuació (P) s'arrodonirà al segon decimal, mitjançant el mètode comú d'arrodoniment.

Quan la renda mitjana mensual de la unitat familiar d'alguna sol·licitud sigui inferior al 50% de l'IPREM (268,92 €), en l'aplicació de la fórmula se donarà a l'element “SOL” l'esmentat valor de 268,92€. En aquest supòsit, l'element “min” de la fórmula, per a totes les sol·licituds, tindrà l'esmentat valor de 268,92 €.

e) Els increments de renda per herència, rescat de pensions o venda de l'habitatge familiar habitual no es tindran en compte per al càlcul del barem econòmic.

f) Es podran atorgar fins a 5 punts extres si es presenta alguna de les següents circumstàncies familiars, sempre que aquestes siguin comprovables i s'hagin demostrat documentalment:

- En el cas que la persona menor d'edat que motiva la petició de l'ajut tingui un grau de discapacitat reconegut: 1 punt

- Família nombrosa:

- Categoria general: 1 punt

- Categoria especial: 2 punts

- Família monoparental o situació de viduïtat major a un any: 1 punt

- Si la persona menor d'edat que motiva la sol·licitud d'ajut és fill o filla d'una persona que ha patit violència de gènere: 1 punt

3. L'import total de la convocatòria pressupostat es repartirà entre les persones sol·licitants en funció de la puntuació total obtinguda (suma de punts dels diferents criteris) i d'acord amb la fórmula final següent:

Iv= Ps x Ir

        ƩPS

Iv: Import variable que percebrà cada sol·licitant

Ps: Puntuació de cada sol·licitant

Ir: Import total de la convocatòria

ƩPS: Suma dels punts de totes les persones sol·licitants

4. Els imports màxims que es poden atorgar per sol·licitud són:

-200 € per cada persona menor d'edat beneficiària, amb un màxim de 600 € / unitat familiar.

-100 € per cada mes de participació a una activitat d'educació en el temps lliure (fraccionable proporcionalment per setmanes a raó de 25 € per setmana).

5. En el cas que algun ajut superi els imports individuals o familiars màxims, el romanent es distribuirà entre la resta de sol·licituds de forma proporcional als punts obtinguts, sempre que no superin l'import màxim per sol·licitant i o família.

Desena. Instrucció dels ajuts

La instrucció d'aquests ajuts correspon al Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports i a l'Institut de la Joventut de Menorca (INJOVE) com a entitat col·laboradora, d'acord amb el que es preveu en les bases onzena i dotzena.

Onzena. Entitat col·laboradora

L'INJOVE és l'entitat col·laboradora en la gestió d'aquests ajuts.

Corresponen a l'INJOVE les funcions següents:

a) Informació, orientació i assessorament presencial i individualitzat perquè les persones interessades puguin emplenar correctament les sol·licituds i adjuntar la documentació pertinent.

b) Recepció de les sol·licituds i comprovació del compliment de requisits.

c) Proposta al conseller executiu de Cultura, Educació, Joventut i Esports de la resolució de les sol·licituds, així com de qualsevol modificació d'aquesta.

d) Comprovació del compliment de les obligacions de les persones beneficiàries.

Dotzena. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

2. L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei General de Subvencions.

3. L'INJOVE verificarà el correcte emplenament de les sol·licituds, així com l'aportació de la documentació necessària per a la tramitació de la sol·licitud de l'ajuda.

4. En el cas que s'apreciés la falta de documents requerits per a l'admissió a tràmit de la sol·licitud o defectes formals en la documentació, l'INJOVE prepararà la publicació d'una proposta provisional de les persones sol·licitants excloses i admeses, en la qual s'indicarà la causa d'exclusió així com les deficiències que puguin presentar les sol·licituds, i s'obrirà un termini de deu dies per fer al·legacions i esmena de deficiències.

5. La publicació, que tindrà efectes de notificacions, s'efectuarà al tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell. Així mateix, s'enviarà una comunicació de la publicació a les persones sol·licitants mitjançant sms o correu electrònic si la persona interessada ho autoritza mancant l'opció corresponent.

6. Si la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de la LPACAP.

7. No és necessària la constitució de la comissió avaluadora quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria no sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros. En aquest cas la convocatòria d'ajuts és de 40.000 euros i el màxim import individual serà de 600 €.

8. Una vegada examinades les al·legacions i la documentació aportada durant el període d'al·legacions i d'esmena de deficiències, i després de comprovar si es compleixen els requisits per a l'obtenció dels ajuts, l'INJOVE valorarà les sol·licituds i elaborarà un informe de resolució de concessió i denegació de les ajudes que remetrà al conseller executiu de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

9. El conseller executiu cap del Departament elevarà la proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

10. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

11. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

12. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts, en què figuraran les dades identificatives de les persones interessades, es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvenciones, en compliment de l'art. 20.8 b de l'LGS, i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el web del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) a efectes de notificació (art. 45.1 b LPACAP).

Tretzena. Abonament dels ajuts

L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular es farà en un termini de 60 dies des de la seva concessió, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti. No obstant això, si s'han sol·licitat altres ajuts, es podrà adoptar la mesura cautelar de retenció de crèdit i el pagament podrà ajornar-se fins que es pugui comprovar la resolució relativa a aquestes sol·licituds.

Les subvencions que es paguen a persones físiques resten subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Catorzena. Justificació de les despeses

Les persones beneficiàries resten obligades a justificar les despeses de matrícula de l'activitat de temps lliure subvencionada abans de la data de finalització que estableixi la convocatòria de l'any en curs.

La documentació acreditativa per justificar l'ajut és el justificant d'inscripció i el justificant del pagament corresponent, en el qual ha de constar el nom de la persona menor d'edat beneficiària.

Si es detecta que la documentació presentada és incorrecta o incompleta, se'n requerirà la rectificació o el complement necessaris en el termini de deu dies hàbils.

Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona beneficiària. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import subvencionat, es reduirà de forma proporcional la subvenció concedida.

Si un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir la persona beneficiària perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.

Quinzena. Obligacions de les persones beneficiàries

Les persones beneficiàries han de complir les obligacions següents:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per a la mateixa activitat. Així mateix, l'ajut obtingut més les quanties obtingudes d'altres ajuts mai podran superar el cost de l'activitat de temps lliure.

c) Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

d) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereix el Consell Insular de Menorca.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

g) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

h) Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, entenent que això es compleix quan la persona beneficiària s'ha inscrit i ha assistit a l'activitat d'educació en el temps lliure per la qual ha demanat l'ajut.

i) Es considerarà que no han destinat l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, i hauran de reintegrar l'import de l'ajut concedit les persones que hagin anul·lat la inscripció o no hagin assistit a l'activitat per la qual s'ha demanat l'ajut, llevat de causa degudament justificada.

Setzena. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions de les persones beneficiàries d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.

Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'INJOVE i la notificació a les persones beneficiàries.

L'import de la suma dels ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics, no podrà superar l'import total de l'activitat subvencionada.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

Dissetena. Infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és lel que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb el que estableix l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.

Divuitena. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell insular de Menorca.

Normativa general aplicable

En tot el que no prevegin expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

-Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques

-Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

-Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

-Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears

-Decret llei 8/2020, de 13 de maig, del Govern de les Illes Balears, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 84 de 15 de maig de 2020)

Annex 1. Model normalitzat de la sol·licitud de l'ajut

Annex 2. Document de designació de compte bancari.

Annex 3. Autoritzacions de les persones del nucli familiar signades a mà o electrònicament per a comprovar les seves dades.

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 31 de maig de 2021

Per delegació de la presidenta,

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)