Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 213015
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de bodega per a l’elaboració de vins d’alta qualitat (pol. 2, parcel·les 77,10 i 9036), TM Santa Eugènia (3a/2021)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 3 de maig de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el Projecte de bodega per a l'elaboració de vins d'alta qualitat (pol. 2, parcel·les 77,10 i 9036)- tm Santa Eugènia , en els termes següents:
1. Motiu de la sol·licitud i tramitació
Aquest projecte se subjecta a Avaluació d'Impacte Ambiental simplificada (AIAs) ja que es troba inclòs dins els punts 1 i 2 del grup 5 de l'Annex II del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Grup. 5 Altres indústries
1. Instal·lacions industrials situades a Sòl Rústic.
2. Indústria de qualsevol classe quan produeixin residus líquids que no s'evacuïn a traves de la xarxa de clavegueram.
En data d'entrada d'13/01/2020, l'Ajuntament de Santa Eugènia remet un ofici a la CMAIB adjuntant la documentació següent:
- Sol·licitud d'inici del promotor per a la tramitació de l'Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada (AIAs)- 22/12/2020.
- Projecte bàsic més plànols realitzat per Alfatec (Ingeniería- Consultoria) de Setembre de 2020 (CD).
- Document Ambiental realitzat per EIMA (Enginyeria i Medi Ambient) (Desembre 2020) en format digital (CD) i en paper.
- Memòria agronòmica per a sol·licitud d'exoneració de condicions urbanístiques realitzada per Alfatec (Ingeniería- Consultoria) de Setembre de 2020 (CD).
- El justificant que ha pagat la taxa corresponent (22/12/2020).
2. Ubicació i descripció del projecte.
L'àrea d'actuació d'aquest projecte se situa a la finca de S'Hort des Pins (pol.12, parcel·les 10, 9036 i 77) del TM de Santa Eugènia. Aquesta finca, que té una superfície de 10,32 Has, té forma quadrangular i se situa a uns 4 km al SE del nucli urbà de Santa Eugènia. La parcel·la 9036 correspon a una antiga via fèrria que es va desmantellar.
Topogràficament la finca es plana amb pendents que no superen el 2 %, es troba dins la categoria de Sòl Rústic Comú (Règim General) al PTI i la vulnerabilitat d'aqüífers es moderada, excepte una petita àrea a la parcel·la 10 on és alta. Limita amb dos vials, el camí de Muntanya (que delimita el terme municipal) i amb el camí de Son Arrossa, per lo que en aquestes franges, la parcel·la està afectada per la categoria de Sòl Rústic Protegit – Àrea de Protecció Territorial de Carreteres. La finca també està afectada per la servitud aeronàutica i radioelèctrica de l'aeroport de Palma.
Actualment la majoria de la finca es dedica al cultiu de vinya, excepte l'espai on es vol construir la bodega, els camins interiors, les esplanades i aparcaments. També hi trobam al SO de la futura bodega, una plantació de 24 oliveres i al N, una desena de garrovers. Actualment no hi ha cap edificació a la parcel·la.
L'objecte del projecte és la construcció d'una bodega per processar el raïm produït en la pròpia explotació i transformar-lo en vi d'alta qualitat que posteriorment es comercialitzarà. Es preveu una producció anual d'unes 100.000 botelles i el núm. de treballadors serà de 6 persones fixes.
L'edifici projectat serà de formigó prefabricat i coberta de panell tipus sàndwich, amb acabat exterior rugós i pintats amb colors no discordants amb el paisatge urbà i natural circumdants Ocuparà 1.232,47 m2 i serà de dues plantes (PB +PP) amb una altura màxima de 12,33 m. La planta baixa es destinarà a bodega (recepció, sala de processament, emmagatzement i embotellat, laboratori, tenda i vestidrors i banys). A la planta pis es realitzaran les activitats administratives (oficines). També hi haurà la sala d'instal·lacions (calderes, climatitzacions i bombes), banys i una terrassa. L'edifici es vol ubicar vora l'accés principal de la finca i pròxima al camí de Son Arrossa.
Vora l'edifici de bodega es contruiran un caseta de reg i fertirrigació de 36 m2, una caseta per ocultar els contenidors de 27 m2 i un CT pel servei d'energia elèctrica de 16 m2.
A més, a la zona NO-O de la finca es realitzaran vials per a l'accés dels treballadors fins a la zona d'entrada i vials d'accés i aparcaments per a clients. A la zona NO-E de la finca es faran vials d'accés per a camions i vehicles de transport i s'emplaçaran les instal·lacions auxiliars a la bodega (dipòsit de gas per a la caldera, dipòsit de 50.000 L per al reg de les vinyes, CT i una EDAR per al tractament de les aigües residuals).
Per tant el total de la superfície pavimentada exterior a dins la finca (vials i aparcaments) s'ha calculat en 3.439,47 m2. El total de superfície ocupada en parcel·la és de 7.972,85 m2.
S'haurà d'excavar a cel obert fins a cota de – 2 m, per tant hi haurà d'haver un estudi geotècnic.
Quant a l'aigua potable, la finca té un pou i actualment compta amb una distribució d'aigua per a les vinyes. S'estima que el consum màxim serà de 15.000 L aigua/dia el qual es produirà amb època de verema. Es preveu la instal·lació d'un dipòsit de 50.000 L soterrat vora el pou. A l'interior de la bodega es disposarà d'un equip de tractament i potabilització de l'aigua de 3000 L/h, i a la sala d'instal·lacions dos dipòsits de 5.000 L cada un, on se sanejarà amb hipoclorit. L'aigua calenta sanitària es generarà a partir d'una instal·lació de captació d'energia solar-tèrmica, la qual es complementarà amb 1 caldera de gas. La caldera també es farà servir per al rentat de botes i botelles.
Pel que fa a sanejament i depuració d'aigües, es dissenyarà una xarxa de recollida per a les aigües pluvials (cobertes, vials i zones urbanitzades) les quals aniran a un decantador de sòlids i un separador d'aigües amb hidrocarburs, per llavor ser emmagatzemades a un dipòsit, per a la seva posterior reutilització i aprofitament com aigua per al reg. L'excedent del dipòsit s'infiltrarà al terreny.
Amb la modificació del projecte original, tal com exposa el document ambiental presentat, totes les aigües residuals se destinaran a una estació depuradora (EDAR SBR). Es calcula que el cabal total anual d'abocament d'aigua residual industrial de la bodega serà de 455 m3/any i 241,6 m3/any d'aigua sanitària generada per treballadors i visitants (banys, vestidors...). Per tant, el total anual d'abocaments d'aigües residuals i fecals s'ha calculat en 696,60 m3/any.
Per al proveïment elèctric, s'està estudiant la connexió des d'una parcel·la col·lindant. Està prevista la instal·lació d'un CT de 160 KVA. No es preveu la construcció d'una nova línia elèctrica. Es vol obtenir generació d'energia d'autoconsum en la bodega amb la instal·lació de plaques fotovoltaiques sobre les teulades.
Els residus sòlids procedents del tractament de raïm (pecíols, tiges, pells, pinyols) i l'elaboració de vins (orujos i lías) s'abocaran en un remolc i seran recollits per un gestor autoritzat. S'ha calculat que es generaran uns 25.605 Kg/any.
Els residus que es generaran amb la construcci´ó de la cava (moviments de terres), aquestes es dispersaran per tota la finca. El residus perillosos producte del manteniment de la maquinària també seran recollits per gestor autoritzat. El RSU que es puguin generar (oficines) seran separats i dipositats en contenidors i duits al punt verd del municipi per la empresa encarregada de gestionar els residus.
La il·luminació exterior s'ha calculat amb 50 lux. I per a les zones enjardinades s'utilitzaran espècies autòctones i de baix requeriment hídric.
Segons la documentació presentada, tot el projecte es planteja amb criteris bioclimàtics i de desenvolupament sostenible (eficiència energètica, incorporació d'energies renovables, optimització del cicle de l'aigua, mobilitat sostenible...).
3. Consultes realitzades durant el procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada.
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, des de la CMAIB s'han consultat a les administracions següents:
- Serveis d'Aigües Subterrànies i d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics (Conselleria de Medi Ambient i Territori)– entrada 3/02/2021.
- Servei de Protecció d'Espècies de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)– Entrada 3/02/2021.
- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la DG d'Energia i Canvi Climàtic (Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius)- Entrada 15/02/2021.
- Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural (Conselleria Agricultura, Pesca i Alimentació)- sortida 4/02/2021.
- Servei d'Agricultura de la DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural (Conselleria Agricultura, Pesca i Alimentació)- Entrada 8/02/2021.
- Direcció General de Salut Pública (Conselleria de Salut i Consum)- Entrada 11/02/2021
- Direcció Insular de Mobilitat (Consell de Mallorca)- Sortida 4/02/2021
- Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament del Territori (Consell de Mallorca)- Sortida 4/02/2021.
-Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori (Consell de Mallorca)-Entrada 16/02/2021.
A dia d'avui de les consultes realitzades s'han rebut els informes següents:
- Informe del Servei de Protecció Espècies de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 4 de març de 2021. Informa favorablement aquest projecte ja que segons la informació disponible del servei no es té constància de cap espècie protegida o amenaçada a la zona.
- Informe del Servei de Salut Ambiental de la Conselleria de Salut i Participació de 18 de març de 2021. Informa favorablement atès que no s'observen riscos per a la salut pública, A més fa una sèrie de consideracions quant a l'aigua que s'utilitzarà, les aigües pluvials i les que es depuraran i de les residuals que es generaran. Acaba recordant l'obligat compliment de la normativa vigent en matèria d'aigües per a consum humà i reutilització d'aigües.
-Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la DG d'Energia i Canvi Climàtic (Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius) de 12 de març de 2021. Informa que l'activitat de producció de vi és una activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera segons normativa vigent. A més, que com la producció supera la capacitat de 50.000 l/any està sotmesa a notificació administrativa per ser una activitat del grup C. També que s'hauran de tenir en compte durant la fase d'obres, el manual de bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica i per a les noves edificacions els articles específics que s'inclouen a la Llei 10/2019, de 22 de febrer de Canvi Climàtic i Transició Energètica.
- Informe de la Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori (Consell de Mallorca) d'11 de març de 2021. Aquest informe conclou que l'ús de bodega és admès en la categoria de Sòl Rústic on s'ubica i per tant, no serà necessari la declaració d'Interès General.
4.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental i avaluació dels efectes previsibles.
Analitzats els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA, no es preveu que aquest projecte tengui efectes significatius sobre el medi ambient, tal com exposen les consideracions tècniques següents:
Una vegada vista i avaluada la documentació presentada cal esmentar que amb l'execució d'aquest projecte no es preveuen impactes rellevants en aquest zona. Es tracta d'una parcel·la de caràcter agrícola on es cultiva vinya amb alguns arbres de secà (oliveres i garrovers). Amb la construcció de la bodega, instal·lacions annexes, vials i pavimentacions s'incorporaran elements que seran impactants amb la fisonomia paisatgística de l'entorn, així com altres impactes que es generaran amb la posada en funcionament de l'activitat vitícola. No obstant això, si s'apliquen les mesures correctores proposades a la documentació ambiental presentada així com els condicionats que s'inclouen en aquest informe, els impactes identificats minvaran significativament amb intensitat i magnitud.
Per altra banda el projecte es vol executar a una zona que està afectada per la servitud aeronàutica i radioelèctrica de l'aeroport de Palma, per tant, abans de la seva autorització per l'ajuntament de Santa Eugènia, el projecte haurà de comptar amb l'acord favorable de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), d'acord amb el Decret 584/1972, de 24 de febrer, de Servituds Aeronàutiques modificat pel Real decret 297/2013, de 26 d'abril en desenvolupament de l'art. 51 de la Llei 48/1960, de 21 de juliol, sobre navegació aèria.
CONCLUSIONS DE L'INFORME D'IMPACTE AMBIENTAL
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de bodega per a l'elaboració de vins d'alta qualitat (pol. 2, parcel·les 77,10 i 9036)- TM Santa Eugènia, atès que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixin les mesures recollides a la documentació ambiental i els condicionants següents:
1. La barrera vegetal a executar per minvar l'impacte paisatgístic de les edificacions es farà complementant la que existeix actualment amb les mateixes espècies (ullastres, garrovers). La densitat a plantar ha de ser l'adequada per crear una bardissa d'arbres de gran port per aconseguir que l'edifici principal, que assolirà una altura de 12 m, quedi apantallat per l'arbrat i la vegetació.
2. Abans de l'autorització per part de l'Ajuntament s'haurà de sol·licitar el dictamen de la Direcció Insular de Mobilitat del Consell de Mallorca quant a les APT de carreteres afectades, i vials d'accés (camí de Muntanya i camí de Son Arrossa/can Palles), els quals són estrets i no condicionats per al trànsit de camions que es produirà durant la fase d'execució d'aquest projecte. També, per a la seguretat vial amb l'entrada i sortida de vehicles (camions de repartiment, turismes...) pel vials d'accés esmentats, com per la carretera Ma-3011 (Palma- Sineu).
3. Les lluminàries exteriors duran sistemes per minimitzar la contaminació lumínica.
4. Per als tancaments de la finca en cap cas s'utilitzarà fil ferro espinós, a fi de protegir les rapinyaires nocturnes front a col·lisions.
5. A l'interior dels edificis s'hauran d'instal·lar sistemes d'estalvi d'aigua i d'energia
6. Les especificacions de l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de 12 de març de 2021.
- Ja que la producció de vi supera la capacitat de 50.000 l/any, està sotmesa a notificació administrativa per ser una activitat del grup C. El titular haurà de realitzar la notificació a l'òrgan competent, que és la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. A la documentació a presentar d'acord amb els formats i models indicats a la pàgina web: http://atmosfera.caib.es. s'haurà d'indicar, entre d'altres aspectes, si hi haurà equips de combustió, tipus caldera, grup electrogen o d'altres tipus, així com tipus i quantitats estimades de combustibles a utilitzar.
- En la fase d'obres a més de les mesures correctores proposades s'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:
http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/
-Les noves edificacions que es construeixin, han d'anar en concordança amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica. En particular amb els articles 32,41i 42 descrits a l'apartat de consideracions. En el cas d'aquest projecte es compleix amb els condicionants descrits a la llei.
Es recorda que:
1. Com que el projecte es vol executar a una zona que està afectada per la servitud aeronàutica i radioelèctrica de l'aeroport de Palma, abans de la seva autorització per l'ajuntament de Santa Eugènia, haurà de comptar amb l'acord favorable de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), d'acord amb el Decret 584/1972, de 24 de febrer, de Servituds Aeronàutiques modificat pel Real decret 297/2013, de 26 d'abril en desenvolupament de l'art. 51 de la Llei 48/1960, de 21 de juliol, sobre navegació aèria.
2. L'informe del Servei de Salut Ambiental de la Conselleria de Salut i Participació de 18 de març de 2021, inclou tota una sèrie de normativa d'obligat compliment:
- Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà.
- Decret 53/2012, de 6 de juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà de les Illes Balears.
- Reial Decret 865/2003, de 4 de juliol, pel qual s'estableixen els criteris higiènico-sanitaris per a la prevenció i control de la legionel·losi.
- Reial Decret 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.
Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d'AA.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici de que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 4 de maig de 2021
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias