Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ASSOCIACIÓ LEADER ILLA DE MENORCA

Núm. 206707
Ajudes econòmiques destinades a fomentar intervencions que minimitzin la contaminació de l’aigua mitjançant filtres verds

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Com a conseqüència a l'aprovació de l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu Rural de Menorca (2016-2021) aprovada a dia 22 de juny de 2017 i a la seva modificació aprovada a 3 de març de 2020, s'acorda:

Primer: Aprovar les bases que regiran la concessió de subvencions destinades a fomentar intervencions que minimitzin la contaminació de l'aigua, concretant-se en la construcció de filtres verds.

Segon: Aprovar simultàniament la convocatòria, que es regirà per les bases a les quals s'ha fet referència en el punt anterior.

Tercer: Les subvencions concedides seran amb càrrec al projecte “Qualitat de l'aigua a Menorca: fomentar intervencions que minimitzin la contaminació de l'aigua. Filtres verds” el qual compta amb una dotació econòmica total de 120.491,00€ per a l'execució total del projecte mencionat.  

Bases reguladores i convocatòria pública de subvenció destinada a fomentar intervencions que minimitzin la contaminació de l'aigua. Filtres verds

Introducció

Aquestes bases tenen l'objecte de regular la concessió d'ajudes per a promoure intervencions que minimitzin la contaminació de l'aigua, mitjançant la implementació de filtres verds sota els principis de publicitat, objectivitat, igualtat i no discriminació, transparència, eficàcia i eficiència, en règim de concurrència competitiva.

Les bases han de servir per aprovar les convocatòries que pertoquin, en funció de les disponibilitats pressupostàries de l'associació Leader illa de Menorca pel projecte concret, per tal de crear i millorar les conduccions d'aigua i donar solució a la problemàtica derivada dels usos de l'aigua a Menorca.

Per a l'associació Leader illa de Menorca és una prioritat promoure la bona gestió de les aigües, per això, es pretén que aquesta convocatòria esdevingui un incentiu per a promoure alternatives més sostenibles.

Aquesta és una alternativa a les grans inversions i infraestructures, molt més viable econòmicament, més eficient i ecològica, que permet l'emmagatzematge i reutilització de l'aigua, sigui per a usos domèstics o per consum humà.

Menorca pateix un greu problema de contaminació dels aqüífers per nitrats. Les causes d'aquesta contaminació són diverses, però es podrien resumir en la mala gestió de les fosses sèptiques i dels pous moures, els adobs i els purins de l'agricultura, i per altre costat, que molts habitatges no tenen connexió al clavegueram. En aquest sentit, és difícil pensar que algun dia aquests habitatges o edificacions per estar dispersos, estaran connectats a la xarxa de clavegueram, i més quan hi ha opcions molt més sostenibles i viables des del punt de vista econòmic que permeten una correcta gestió de les aigües residuals i l'aprofitament de l'aigua per a rec dels jardins per exemple.

Els filtres verds es plantegen doncs com una solució fàcil i econòmica per aquestes aigües residuals. Les tècniques de depuració amb filtres verds són alternatives molt vàlides, pel fet de ser més econòmiques i més sostenibles, en relació amb els sistemes convencionals. Funcionen mitjançant el recorregut de l'aigua a tractar per un material porós, que serveix de llit filtrant, i una coberta vegetal de plantes aquàtiques que ajuden a la depuració de l'aigua.

Els bacteris són els responsables dins el filtre verd de la degradació de la matèria orgànica. Les plantes aquàtiques s'encarreguen després d'eliminar els nitrats i fosfats resultants. Es tracta de la recreació d'un ecosistema natural de forma controlada, el que fa que sigui més resistent, auto-regulable i eficient, amb molt poc manteniment.

Els filtres verds aporten un valor afegit des del punt de vista ambiental i paisatgístic, afavorint la integració a l'entorn i la naturalització de l'espai.

La construcció d'un filtre verd amb garanties d'èxit requereix un projecte tècnic i una execució acurades adaptats a cada cas.

Per tant, vista la viabilitat i tots els factors positius dels sistemes comentats i davant l'interès i demanda per part d'alguns propietaris, i en atenció a la prioritat de l'associació Leader illa de Menorca per crear i millorar les conduccions d'aigua i fer difusió d'aquest tipus de solució descentralitzada, es preparen aquestes bases i la present convocatòria de subvencions per a la recuperació d'aquest tipus de petites infraestructures en finques privades, públiques, i en terrenys públics o cedits a organismes públics de l'illa de Menorca. Per tot això,

ACORD

Primer. Objecte

És objecte de la present convocatòria la concessió d'ajudes econòmiques a persones físiques i jurídiques per l'adequació de petites infraestructures destinades al foment d'intervencions que minimitzin la contaminació de l'aigua mitjançant la implementació de filtres verds, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm.29, de 26 de febrer de 2015.

L'àmbit territorial d'aquestes ajudes és la zona LEADER de Menorca descrita a l'Estratègia de Desenvolupament Local Participatiu de Menorca.

Segon. Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per aquesta convocatòria, els crèdits de la qual es poden ampliar amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA, es destinen els imports següents:

Per a l'any 2021: cent vint mil quatre-cents noranta-un euros (120.491,00€)

2. Les subvencions esmentades es finançaran en un 80,00% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 6,00% a càrrec del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i en un 14,00% a càrrec de la Comunitat de les Illes Balears (CAIB).

Tercer. Beneficiaris

1. Podran ser beneficiaris de les ajudes previstes a aquesta convocatòria, les persones físiques o jurídiques titulars d'una propietat (sigui habitatge, explotació econòmica privada o establiment d'ús públic) o bé que compti amb la cessió del seu ús, on s'hi vulgui construir aquest tipus de sistema d'intervenció a l'illa de Menorca dins el període permès en la present convocatòria.

2. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

3. Els requisits específics dels beneficiaris s'han de mantenir durant un període mínim de sis mesos a comptar des de la sol·licitud de l'ajuda, i en tot cas, fins que es concedeixi, excepte els requisits associats a obligacions que s'han de mantenir fins al termini que indica l'apartat desè.

4. A més dels requisits que estableix el punt anterior, s'hauran de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com els que estableix el Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries – estatals i autonòmiques- i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció suposa l'autorització per fer aquesta comprovació, excepte si existeix manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què fan referència les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui de 3.000,00 euros o inferior, se n' acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat una declaració responsable, si durant la instrucció el procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú realitzar la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d'ofici.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es podran beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial ferma, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart. Actuacions subvencionables

1. Només seran subvencionables les despeses derivades d'aquest tipus d'intervenció.

Concretament, les despeses subvencionables seran:

a) El projecte tècnic per a la construcció del filtre verd, redactat per un tècnic competent.

b) La construcció (mà d'obra) i els materials per a la construcció d'aquest.

c) Les despeses derivades de la llicència d'obra i dels permisos estrictament necessaris per a la implementació del filtre verd.

L'IVA serà subvencionable únicament quan no sigui susceptible de recuperació o compensació pel beneficiari. A tal efecte, haurà d'aportar el certificat expedit per l'Administració Tributària on constin les seves obligacions, entre les quals no haurà de figurar aquest import.

2. Només seran subvencionables les despeses que es facin amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud i de la vista prèvia de no inici de les obres amb l'excepció de les derivades del projecte tècnic o de les taxes per llicències i permisos.

L'actuació subvencionada l'ha d'haver realitzat i pagat el beneficiari durant el període compromès entre la data de començament del període d'elegibilitat que preveu el paràgraf anterior i el termini que preveu el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta resolució.

3. En tot cas, s'apliquen les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40,41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol.

4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros per subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica o de 40.000,00 euros per obres, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, per les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que subministren el bé o que ofereixen el servei.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la sol·licitud de la subvenció, es du a terme d'acord amb els criteris d'eficiència i d'economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

Cinquè. Quantia de la subvenció

1. La present convocatòria disposa de dues consignacions màximes diferents contemplades en el punt A.1.3. de l'EDLP-Rural, anomenada “Fomentar intervencions que minimitzin la contaminació de l'aigua” establertes en funció bé de la superfície de l'habitatge o de l'edificació, bé del nombre total de places habitables.

  1. Consignació màxima de fins a 4.750,00€ (IVA a part) per a cada habitatge o edificació de fins a 149 metres quadrats o bé que compti amb un màxim de fins a 12 places.
  2. Consignació màxima de fins a 7.500€ (IVA a part) per a cada habitatge o edificació de 150 metres quadrats o més, o bé que compti amb 13 places o més.

En tot cas, el finançament màxim al qual pot optar cada sol·licitant per a cada unitat és del 90% del pressupost presentat en cas de tractar-se de filtres verds no vinculats a projectes productius, és a dir, quan en ell no existeixi activitat econòmica (per exemple, habitatges particulars, edificis públics, etc.) o de fins al 50% en cas de tractar-se de filtres verds vinculats a projectes productius (per exemple, agroturismes, cases rurals, hotels, etc.), no podent-se en cas pas, sobrepassar les consignacions màximes mencionades anteriorment.

Seran els criteris de valoració especificats en l'apartat 11 els que determinaran la quantitat d'ajuda final que rebrà el beneficiari.

2. La suma de les subvencions atorgades no pot sobrepassar, en cap cas, la consignació màxima determinada.

En el cas que la quantitat global de la convocatòria destinada per aquests ajuts no fos suficient per satisfer a totes les peticions, s'estableix en aquestes bases el procediment de minoritzar l'aportació per cada ajut, reduint el percentatge de cadascun aplicant un mateix percentatge en tots per tal que la quantitat total concedida no excedeixi de la quantitat econòmica establerta en la convocatòria.

Sisè. Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds serà de tres mesos, comptats a partir de l'endemà al de la publicació de la convocatòria en el BOIB.

Les sol·licituds es podran presentar a qualsevol dels registres següents:

  1. A les oficines de l'Associació Leader illa de Menorca situades a les dependències de Sa Granja, Carretera Maó-Es Grau km 0,5 de dilluns a divendres de 8:30 a 14:00h, demanant sempre cita prèvia al telèfon 971.35.56.60
  2. Qualsevol de les altres formes previstes en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda d'acord amb el model de l'Annex I, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04013550).

S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'Annex I esmentat, assumir els compromisos i concedir les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

2. Els sol·licitants presentaran la documentació següent:

a. Annex I: model de sol·licitud emplenat

b. Fotocòpia del NIF/CIF del titular de la sol·licitud de l'ajuda i/o del representant legal, si n'és el cas.

c. Acreditació de la propietat o capacitat legal de l'ús i gaudi on es realitzarà la intervenció objecte del projecte.

d. Documentació acreditativa de la representació amb la qual actua la persona que signa la sol·licitud, la qual ha d'estar vigent en el moment de la sol·licitud, si n'és el cas.

e. Fotocòpia del document constitutiu de l'entitat o estatuts socials o reglament degudament inscrits en el registre corresponent, o certificat d'inscripció en el seu registre, si n'és el cas.

f. Cèdula d'habitabilitat vigent (en el cas dels habitatges).

g. Llicència d'activitats vigent (en el cas dels establiments).

h. Certificat acreditatiu de l'Agència Tributària en el cas que l'IVA no sigui recuperable.

i. Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatal i autonòmica, i amb la Seguretat Social en el cas d'haver denegat l'autorització a l'òrgan gestor (FOGAIBA) perquè ho comprovi d'ofici.

j. Informe signat per un tècnic competent o empresa amb experiència en el sector, que contengui les dades necessàries per a la creació  del Filtre Verd, que són com a mínim les següents:

j.1. Memòria descriptiva i tècnica de les obres i actuacions previstes, amb el detall del període d'execució.

j.2. Referència cadastral de l'habitatge o edificació on aparegui l'any de construcció d'aquest.

j.3. Ubicació i possibles afectacions urbanístiques

j.4. Plànols en detall, dimensionament i fotografies per entendre la situació actual

j.5. Llicència d'obres, si escau

j.6. Presentació del pressupost detallat i desglossat.

k. Altres documents

3. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre del Conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 i de la resta de normativa aplicable.

4. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, el sol·licitant pot aportar la documentació complementaria que vulgui a fi i efecte d'acreditar el compliment d'alguns dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.

5. Si cal, la comprovació el DNI de la persona beneficiaria o del representant la farà d'ofici el FOGAIBA. En cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, perquè obtinguin el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'hauran d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

Si la persona interessada ha presentat una declaració responsable i durant la instrucció el procediment resulta que l'import de la subvenció es superior a 3.000,00 euros, o en el cas que el FOGAIBA consideri oportú fer la comprovació efectiva del compliment d'aquest requisit, es requerirà a aquesta persona que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per dur-ne a terme la comprovació d'ofici.

6.En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o la dependència en què es van presentar, o si escau, emetre'l si no han passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir els documents, l'òrgan competent podrà requerir a la persona sol·licitant la presentació, o per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

7.D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

8. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no inclouen la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient tenen esmenes o ratlles, es requerirà a les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendrà que les sol·licituds han estat desistides, i amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d'esmena de defectes que es dictin es publicaran al web cada dilluns o el dia hàbil següent, si aquest es festiu.

Setè. Instrucció del procediment.

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment d'ajudes serà l'equip tècnic que conformem l'associació Leader illa de Menorca, que realitzarà d'ofici totes aquelles actuacions que estimi necessàries per al coneixement i comprovació de les dades de les sol·licituds presentades.

En segon terme, aquestes seran traslladades paral·lelament tant al FOGAIBA que haurà d'emetre l'informe de subvencionalitat corresponent i a la Comissió Avaluadora la qual valorarà i puntuarà les sol·licituds presentades. Haurà doncs, d'emetre un primer informe de proposta dirigida al Comitè de Desenvolupament Rural, el qual podrà ratificar o modificar les puntuacions definitives. S'informarà del resultat de les puntuacions obtingudes de cada sol·licitud al Consell Rector, com a òrgan de govern de l'associació Leader illa de Menorca.

En cas que calgui notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant una publicació al web del FOGAIBA cada dilluns o el dia hàbil següent, si aquest es festiu.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions ni proves a banda dels quals hagin adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter definitiu.

Quan la subvenció tingui per objecte finançar activitats que la persona sol·licitant desenvoluparà, i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar la persona beneficiaria a modificar la sol·licitud per tal d'ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la modificació de les sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració establerts respecte a les sol·licituds o a les peticions.

Un cop s'hagin examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, que ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia, i especificar l'avaluació i els criteris de valoració seguits per elabora-la, si escau.

La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIB, a proposta del cap de Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i del Grup d'Acció Local.

3.El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i es notificarà a les persones interessades mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques. Un cop hagi transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat desestimada.

Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

4.Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar un recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir del dia següent de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen els articles 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de regim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Sens perjudici que la notificació es dugui a terme de la manera que estableixen els apartats anteriors i de la publicitat que es realitzarà en aplicació del que preveuen els articles 111 i 112 del Reglament (CE) núm.1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu al Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al web del FOGAIBA, la llista de persones beneficiàries de les subvencions que és concedeixin en el marc del què preveu aquesta resolució, amb expressió de la convocatòria, el programa, la quantitat concedida i la finalitat o finalitats de la subvenció.

6. Com a conseqüència de circumstancies no previstes, es podran introduir modificacions en el projecte presentat, fet que haurà de ser aprovat per l'òrgan competent, prèvia valoració de l'Associació Leader illa de Menorca.

Vuitè. Comissió Avaluadora.

1. La Comissió Avaluadora de l'associació Leader illa de Menorca està formada per:

- President: Joan Juaneda Franco, Tècnic de Medi Ambient del Consell Insular de Menorca

- Vocal: Sonia Sans Astol,  Tècnica de Medi Ambient de l'Ajuntament de Maó

- Vocal: Teresa Benejam Pons, Tècnica de gestió  de l'associació Leader illa de Menorca

- Vocal: Gonçal Seguí Chinchilla,  Gerent de l'associació Leader illa de Menorca

- Secretaria: Violeta Lora Hernández, auxiliar administrativa de l'associació Leader illa de Menorca

2.La Comissió Avaluadora es l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat novè d'aquesta convocatòria i emetre un informe, que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

3.Perquè la Comissió Avaluadora es consideri constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres.

Novè. Criteris de selecció

1.La selecció de les persones beneficiàries de les ajudes es durà a terme mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.

2.Les sol·licituds s'atendran en funció de la puntuació obtinguda aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals es valorarà en el moment de presentar la sol·licitud.

CRITERIS

PUNTUACIÓ

1. Característiques de l'habitatge o explotació

Màx. 50

Habitatge o edificació ubicada en sòl urbà que compti ja amb connexió a la xarxa de clavegueram

10

Habitatge o edificació ubicada en sòl urbà amb projecte de tenir clavegueram però encara sense connexió

20

Habitatge o edificació ubicada en sòl urbà sense projecte de clavegueram

30

Habitatge o edificació ubicada en nucli rural i/o hortals d'oci

40

Habitatge o edificació aïllada en sòl rural

50

2. Antiguitat

Màx.20

Habitatge o edificació de nova construcció (entre 0 i 10)

0-5

Habitatge o edificació ja existent d'entre 10 i 30 anys

6-10

Habitatge o edificació ja existent d'entre 30 i 60 anys

11-15

Habitatge o edificació ja existent de més de 60 anys

16-20

3. Criteris ambientals i de contaminació

Màx. 30

Habitatge o edificació situada en una urbanització costanera, amb risc de contaminació marítima i a zones de bany (a més de 40 metres respecte a la costa)

0-10

Habitatge o edificació situada en una urbanització costanera, amb risc de contaminació marítima i a zones de bany (d'entre 20 o 40 metres respecte a la costa)

11-20

Habitatge o edificació situada en una urbanització costanera, amb risc de contaminació marítima i a zones de bany (d'entre 0 i 20 metres respecte a la costa)

21-30

 

Màx. 100

*En casos d'empat, es resoldrà tenint en compte la sol·licitud que primer s'hagi presentat.

Desè. Obligacions dels beneficiaris

1.Són obligacions dels beneficiaris:

a) Executar el projecte i justificar el compliment dels requisits i condicions que determinen la concessió de la subvenció.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació de l'execució del projecte (inspeccions o visites de seguiment), així com qualssevol altres comprovacions i control financer que puguin realitzar els òrgans de control competents, aportant la informació que els sigui requerida.

c) Disposar de tots els permisos necessaris per a desenvolupar l'activitat.

d) Mantenir les inversions realitzades durant almenys cinc anys comptadors des de la data de pagament de l'ajuda.

e) Complir amb la totalitat de les obligacions del punt 10 de la plantilla de sol·licitud que haurà de complimentar i signar el sol·licitant.

f) Mantenir els requisits i condicions exigibles a què fa referència l'apartat tercer d'aquesta convocatòria.

2. A més, s'hauran de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex II del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen les disposicions aplicables al Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

3. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, de bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com les que es deriven de la normativa estatal i comunitària aplicable.

4. Sens perjudici de les exclusions i les reduccions que preveu l'annex II d'aquesta resolució, el règim jurídic aplicable per incompatibilitats d'aquestes obligacions es el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament d'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè. Justificació i pagament de les ajudes

1.El termini per realitzar les actuacions proposades en aquesta resolució serà de nou mesos des del dia següent de la data de notificació de la resolució de concessió d'ajuda.

Per raons justificades com ara baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables a la persona sol·licitant, les persones beneficiàries podran sol·licitar l'ampliació del termini de realització i justificació que estableix la resolució de concessió per un màxim de tres mesos. Aquesta sol·licitud s'haurà de presentar abans del venciment del termini d'execució.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l'execució del Programa de desenvolupament rural. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no es susceptible de recurs.

2.La persona beneficiària haurà de dur a terme l'actuació subvencionada en el període comprès entre la data de presentació de realització de la visita de comprovació prèvia de no inici de les inversions, i el termini que preveu el punt 1 anterior, el qual també s'especificarà a la resolució de concessió.

3. La justificació s'haurà de presentar una vegada hagin finalitzat els nou mesos d'execució (o dotze en casos excepcionals de pròrroga) i dins un període de tres mesos. Es farà mitjançant la presentació de la següent documentació:

a) Memòria justificativa de la realització de les activitats objecte de subvenció.

b) Relació classificada de les despeses del projecte acompanyat de les factures o documents de valor probatori que permetin acreditar el compliment de l'objecte de la subvenció (les persones físiques o jurídiques beneficiaries estaran obligades a justificar totes les despeses produïdes per a la realització de les activitats subvencionades).

c) Document de pagament

d) Extracte del beneficiari on quedin registrats els pagaments i moviments dels conceptes relacionats amb l'ajuda.

4.Durant els terminis de justificació establerts, les persones beneficiàries hauran de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, d'acord el model de l'annex I, degudament emplenat, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04013550). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant el registre del Grup d'Acció Local o en qualsevol altre lloc dels que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

S'hauran de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex I esmentat, s'hauran d'assumir els compromisos i s'hauran de concedir les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest annex.

Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada d'una memòria justificativa de les actuacions realitzades i dels resultats obtinguts.

5.L'import de l'ajuda concedida s'abonarà a la persona beneficiària, mitjançant una transferència bancaria quan s'hagin justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

El compliment de la finalitat de la subvenció i la realització de les actuacions aprovades es comprovarà per l'òrgan gestor mitjançant una inspecció final, in situ.

6.El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar l'actuació objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual es aplicable el que disposa el punt 4 de l'apartat desè d'aquesta resolució.

7.No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions entre l'actuació realitzada i l'aprovada, s'ajustarà l'ajuda total concedida a l'import de l'actuació realitzada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que l'actuació s'acosti de manera significativa al compliment total dels objectes previstos suposi almenys un 50% d'execució de la quantitat total aprovada a la resolució de concessió inicial.

Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a l'actuació total justificada. No es reduirà l'import de la subvenció concedida sempre que l'actuació executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.

8.En qualsevol cas, s'hauran de tenir en compte les reduccions i les exclusions que preveuen el Reglament d'execució (UE) núm. 8092014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen les disposicions aplicables del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, i l'annex II d'aquesta resolució.

Dotzè. Compatibilitats

Les ajudes concedides en el marc de la present convocatòria seran incompatibles amb totes aquelles ajudes provinents de fons propis de la Unió Europea. També serà incompatible amb totes aquelles actuacions ja incloses en les línies d'ajuda del PDR.

No obstant, serà compatible amb altres ajudes locals o privades dirigides a la mateixa finalitat, sempre que no suposi un lucre per al beneficiari i que la suma d'ambdues ajudes sumi un import superior al cost de l'actuació subvencionada.

El beneficiari que hagi rebut o hagi demandat una ajuda per a la mateixa finalitat, ho haurà de declarar en la sol·licitud de l'Annex I.

Tretzè. Ajudes no reintegrables

1.D'acord amb el que estableix l'article 27 de l'ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, no es reintegraran les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits a la persona beneficiària sigui causa d'algun dels motius següents:

a) mort del beneficiari;

b) llarga incapacitat professional del beneficiari;

c) expropiació d'una part important de l‘explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en què es va subscriure el compromís;

d) catàstrofe natural greu que afecti considerablement les terres de l'explotació;

e) destrucció accidental dels edificis pel bestiar del productor;

f) epizoòties que afectin la totalitat o una part del bestiar del productor;

No obstant això, tot quedarà condicionat al compliment per part de la persona beneficiària de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels deu dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho.

Catorzè. Reintegrament de les subvencions

Les subvencions de caràcter públic no poden suposar en cap cas lucre, per això l'obtenció concorrent d'altres subvencions per a activitats o fins concrets podrà determinar la reducció de la subvenció o el reintegrament del seu import.

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de subvencions podrà donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

El FOGAIBA procedirà amb les accions oportunes al reintegrament de les quantitats que correspongui, d'acord amb el que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els següents supòsits:

a) Incompliment de la finalitat per a la qual va ser concedida la subvenció

b) Incompliment de l'obligació de justificar la destinació dels fons percebuts.

c) Concurrència de subvencions, excepte quan es comprovi la seva comptabilitat.

d) Modificació o incompliment de les condicions tingudes en compte per a la concessió.

e) Obstrucció o negativa en l'obligació de sotmetre's a actuacions de comprovació indicades a la present convocatòria.

Quinzè. Controls

1.Els preceptors de les ajudes regulades en aquesta convocatòria queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen les disposicions aplicables del Reglament (UE) núm.1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual es fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2.Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm.809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pe Servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Setzè. Publicitat

La persona física o jurídica beneficiària de la subvenció estarà obligada a donar l'adequada publicitat del projecte pel fet que les actuacions són finançades amb fons públics. Així, haurà d'accedir a cedir imatges, col·laborar en reportatges, permetre les visites, inspeccions o qualsevol altra iniciativa que s'acordi entre ambdues parts. També haurà de posar cartellera donant publicitat a l'ajuda concedida.

Dissetè. Publicació

Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Annexos

Els annexos que el sol·licitant haurà de complimentar, els trobarà fàcilment a la pàgina web de l'Associació Leader illa de Menorca. Podrà demanar suport al telèfon de l'entitat (971.35.56.60).

 

Menorca, 26 de maig de 2021

El president de la Associació Leader illa de Menorca Francisco Canals Cortés