Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DES CASTELL
Núm. 211130
Aprovació bases i convocatòria que regeixen la concessió d'ajudes econòmiques per fomentar la reactivació del desenvolupament econòmic local i la promoció turística del municipi des castell per a minimitzar l'impacte de la crisi econòmica provocada pel COVID-19
Havent-se aprovat per la Junta de Govern Local de data 28 de maig de 2021, l'acord que a continuació es transcriu:
PRIMER: Aprovar les «Bases i convocatòria que regeixen la concessió d'ajudes econòmiques per fomentar la reactivació del desenvolupament econòmic local i la promoció turística del municipi des castell per a minimitzar l'impacte de la crisi econòmica provocada pel COVID-19» de l'Ajuntament des Castell.
SEGON: A l'efecte de donar publicitat a les subvencions i a la resta d'ajudes públiques, aquestes bases es publicaran en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), al tauler d'anuncis i a la pàgina web de l'Ajuntament des Castell.
Es publiquen a continuació les bases que regeixen la concessió d'ajuts econòmics per a l'activació i millora de la qualitat comercial als efectes oportuns.
Signat per la Batllesa, Juana Escandell Salom, a Es Castell, en la data de la signatura electrònica que consta en aquest document.
BASES I CONVOCATÒRIA QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUDES ECONÒMIQUES PER FOMENTAR LA REACTIVACIÓ DEL DESENVOLUPAMENT ECONÒMIC LOCAL I LA PROMOCIÓ TURÍSTICA DEL MUNICIPI DES CASTELL PER A MINIMITZAR L'IMPACTE DE LA CRISI ECONÒMICA PROVOCADA PEL COVID-19
1. OBJECTE I FINALITAT
L'objecte d'aquestes bases és la regulació de la convocatòria per a la concessió d'ajudes econòmiques a persones titulars d'un negoci afectats econòmicament per la situació de crisi ocasionada per l'COVID-19.
Les mesures adoptades per les diferents administracions competents en matèria sanitària i les restriccions obligatòries per a diferents sectors econòmics de l'illa de Menorca han produït un greuge econòmic molt negatiu, del qual encara se'n deriven els seus efectes, amb una disminució dràstica dels ingressos d'aquests negocis, la qual cosa ha implicat una caiguda de l'ocupació a Menorca sense precedents.
L'Ajuntament de Es Castell pretén fomentar el desenvolupament econòmic local i la promoció turística del municipi de Es Castell, d'acord amb les competències atribuïdes a l'art. 29.1.t) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, per tal d'augmentar la productivitat i competitivitat dels comerços.
La finalitat d'aquestes ajudes és aportar recursos econòmics a les persones titulars de negocis, atorgant liquiditat a les empreses del poble per a contribuir a facilitar el compliment de les seves obligacions empresarials, manteniment de l'activitat i ocupació i esmorteir la reducció dràstica d'ingressos, i així poder contribuir a la reactivació de les empreses, al manteniment del teixit comercial i empresarial de Es Castell, a l'impuls de la promoció i dinamització del sector i destinada a afavorir la consolidació empresarial en el terme fomentant, impulsant i donant suport a l'activitat econòmica.
Es pretén protegir l'interès general de la ciutadania de Es Castell, donant suport a les persones autònomes, microempresa i petita empresa, per a minimitzar l'impacte de la crisi econòmica provocada pel COVID-19 i aconseguir que, una vegada finalitzada l'alarma sanitària, es produeixi al més aviat possible una reactivació de l'economia de la nostra ciutat, actuant directament sobre les persones físiques i jurídiques més afectades.
2. PERSONES BENEFICIÀRIES
Podran sol·licitar l'ajuda econòmica les persones físiques o jurídiques, comunitats de béns i entitats sense ànim de lucre titulars d'un negoci amb alguna de les activitats incloses en tots els epígrafs de l'IAE, i que a conseqüència en compliment del que estableix el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per a contenir la propagació d'infeccions causades pel SARSCoV-2 i la normativa de desenvolupament efectuada per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, han vist reduïda significativament la seva facturació a partir de l'1 de gener de 2021 i que en la data de presentació de la sol·licitud d'aquesta convocatòria d'ajudes continuen exercint la seva activat.
3. REQUISITS PER SOL·LICITAR L'AJUDA
Podran sol·licitar l'ajuda les persones físiques i jurídiques que reuneixin els següents requisits:
1. Tenir domicili social i fiscal a Es Castell o domicili social i fiscal a Menorca i establiment a Es Castell.
2. Podran sol·licitar l'ajuda, sempre que no hagin estat beneficiaris dels ajuts atorgats i convocats pel CIME mitjançant Decrets de Presidència núm. 45/2021 de 5 de febrer i núm. 89/2021 de 23 de març, pels que es van aprovar les bases relatives als ajuts del CIME per pal·liar els efectes econòmics del mesos de gener, febrer i març en diferents sectors econòmics de Menorca com a conseqüència de l'adopció del nivell 4 d'alerta sanitària (BOIB núm. 16 de 6 de febrer de 2021 i BOIB núm. 41 de 25 de març de 2021) les persones físiques i jurídiques que figurin d'alta a l'IAE, anual o temporal (exercicis 2020 i 2021).
3. Per a negocis amb establiment, disposar de títol habilitant municipal per exercir l'activitat, expedit per l'Ajuntament de Es Castell (llicència d'obertura i funcionament, declaració responsable d'inici i exercici d'activitat, o similar).
4. Haver tingut durant 2020 una facturació inferior a la del 2019 en més del 15%, excepte negocis de nova obertura durant els exercicis 2020 i 2021.
5. Tenir una plantilla mitjana, inclosa la persona titular de l'activitat, d'un màxim de 25 treballadors/ores. El còmput de treballadors es realitza amb independència de la jornada a temps complert o parcial, el règim de contractació fixa o temporal, o que es trobi en qualsevol situació d'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), excedència, permisos, baixes per incapacitat temporal o situacions similars de suspensió de la relació laboral de l'empresa.
6. Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i amb l'Ajuntament, així com estar al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions públiques.
7. No estar en cap de les circumstàncies que li impedeixin adquirir la condició de persona beneficiària de l'ajuda econòmica, que estableix l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18.11.2003)
8. No tenir cap proposta de sanció per infracció greu o molt greu per raons sanitàries lligades a la COVID-19. En el supòsit que l'expedient sancionador per raons sanitàries lligades a la COVID-19 s'arxivi amb posterioritat a la sol·licitud de l'ajuda, la persona interessada tindrà dret a la percepció de l'ajuda sol·licitada. En el cas de que la proposta de sanció s'arxivi, i que per tant puguin ser beneficiaris de l'ajut, els interessats ho hauran de notificar a l'Ajuntament. Per poder ser beneficiari dels ajuts, la proposta de sanció s'ha d'haver arxivat en el lapse de temps comprès entre la presentació de la sol·licitud i la proposta de concessió.
Aquelles activitats donades d'alta en el Cens d'activitats econòmiques de l'AEAT a partir de la publicació en el BOIB d'aquestes bases restaran excloses de la present convocatòria d'ajuts.
4. QUANTIA DE L'AJUDA I DISTRIBUCIÓ DEL CRÈDIT
L'import fix de l'ajuda és de 1.500 € per negoci.
A cada establiment li correspondrà una sola ajuda (1.500€) tot i que figurin d'alta en més d'un dels epígrafs de l'IAE contemplats a la convocatòria.
5. COMPATIBILITAT DE L'AJUDA ECONÒMICA
Amb l'objectiu d'arribar a tots els sectors, la concessió de l'ajuda econòmica és incompatible específicament amb les ajudes convocades mitjançant
1. Decret de Presidència núm. 45/2021 de 5 de febrer, pel que es van aprovar les bases relatives als ajuts del CIME del mes de gener per pal·liar els efectes econòmics en diferents sectors econòmics de Menorca com a conseqüència de l'adopció del nivell 4 d'alerta sanitària (BOIB núm. 16 de 6 de febrer de 2021)
i
2. Decret de Presidència núm. 89/2021 de 23 de març, pel que es van aprovar les bases dels ajuts del CIME dels mesos de febrer i març per pal·liar els efectes econòmics derivats de l'adopció del nivell 4 d'alerta sanitària en diferents sectors econòmics de Menorca (BOIB núm. 41 de 25 de març de 2021).
La concessió de l'ajuda econòmica és compatible amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos que pel mateix concepte es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, i sempre que el seu còmput no superi les limitacions establertes en la normativa comunitària aplicable.
6. PRESSUPOST
Aquesta convocatòria compta amb el pressupost inicial de 47.107'10 euros, que es preveu ampliar fins a un total de 149.759'60 euros com a conseqüència d'una generació de crèdit procedent del Consell Insular de Menorca per import de 55.544'60 euros i del Govern de les Illes Balears per import de 47.107'10 euros d'acord amb les disponibilitats pressupostàries, i d'acord amb l'art 58.2.a.4) del Reglament de subvencions.
Es troba en tràmit l'aprovació del convenis corresponents amb les dues administracions per poder fer efectiva aquesta convocatòria amb un import total de 149.759'60 euros.
Partida: 10 430 48923
7. TERMINI I PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS
El termini de presentació de les sol·licituds serà de 30 dies hàbils, a comptar a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria de les presents bases al BOIB i de la pàgina web de l'Ajuntament de Maó. El termini de presentació de sol·licituds serà improrrogable.
Les sol·licituds es presentaran únicament de forma telemàtica.
El model de sol·licitud normalitzat estarà disponible a l'apartat www.carpetaciutadana.org del web de l'Ajuntament des Castell www.aj-escastell.org.
En aquest formulari constarà la declaració responsable de la persona sol·licitant sobre el compliment de tots els requisits per sol·licitar l'ajuda econòmica i de les condicions i compromisos per a la seva concessió i en concret seran:
Amb la declaració responsable, la persona interessada manifesta, sota la seva responsabilitat, que compleix els requisits establerts en aquestes bases i en la normativa vigent per obtenir les ajudes, que disposa de la documentació que així ho acredita, que la posarà a disposició de l'Administració quan li sigui requerida i que es compromet a mantenir el compliment de les anteriors obligacions durant el període de temps inherent al reconeixement o exercici.
Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en la convocatòria, es requerirà la persona interessada perquè l'esmeni en el termini màxim i improrrogable de cinc dies, indicant -li que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, prèvia resolució que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Les persones interessades es poden acollir al que recull l'art. 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació al fet de no presentar documents que ja estiguin en poder de l'Ajuntament o de qualsevol Administració pública. Amb aquesta finalitat, la persona interessada haurà d'indicar en quin moment i davant quin òrgan administratiu va presentar els esmentats documents, i l'Ajuntament haurà de recaptar-los electrònicament a través de les seves xarxes corporatives
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document/s per part d'aquest Ajuntament, i amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució, es podrà requerir l'entitat perquè el presenti o, si no, perquè acrediti, per altres mitjans, els requisits a què es refereix el document/s.
8. PROCEDIMENT PER A LA CONCESSIÓ DE L'AJUDA
El procediment per tramitar les ajudes econòmiques serà el de concurrència no competitiva
L'ordre d'inici de l'expedient correspon a la regidoria de Comerç.
L'òrgan competent per a la instrucció el procediment serà la persona responsable de l'àrea a causa del caràcter comercial i econòmic de les prestacions objecte d'aquestes ajudes.
Correspon a la instructora la realització d'ofici de totes les actuacions que es considerin necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades i documents, en virtut dels quals s'ha de formular la proposta de resolució de l'ajuda.
Les sol·licituds es resoldran per ordre cronològic de presentació, quan s'hagin efectuat les verificacions oportunes i fins que s'esgoti el pressupost.
La instructora remetrà la proposta de resolució de l'ajuda a la regidoria de Comerç, que elevarà la proposta de resolució motivada de la sol·licitud estimada o desestimada a la Junta de Govern Local.
L'aprovació de la proposta de resolució per part de la Junta de Govern Local és definitiva en via administrativa, serà motivada i hauran de quedar acreditats en el procediment els fonaments; també haurà de constar la persona sol·licitant a la qual es concedeix o desestima l'ajuda econòmica.
La resolució de concessió, que posarà fi a la via administrativa, serà notificada a les persones sol·licitants de conformitat amb el que prescriuen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques mitjançant publicació en el BOIB, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari a què s'imputi, la persona beneficiària, la quantitat concedida i la finalitat de la subvenció.
Aquelles sol·licituds que compleixin les condicions i requisits per adquirir la condició de persona beneficiària, però no se'ls hagi concedit l'ajuda econòmica perquè s'ha esgotat el crèdit de la convocatòria, quedaran en llista d'espera per a una segona convocatòria, seguint l'ordre del registre d'entrada de la sol·licitud, en el seu cas.
Si alguna de les persones beneficiàries renuncia a la subvenció concedida, l'òrgan concedent podrà acordar, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona o persones sol·licitants següents en l'ordre del registre d'entrada.
L'òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades, a fi que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini improrrogable de deu dies. Un cop acceptada la proposta per part de la persona o persones sol·licitants, l'òrgan administratiu dictarà l'acte de concessió i procedirà a notificar-ho.
9. EFECTES DE LA CONCESSIÓ I PAGAMENT
Si la resolució és favorable, es realitzarà el pagament a través de transferència bancària a la persona beneficiària de l'ajuda.
Atès el caràcter excepcional de la situació, l'abonament es realitzarà mitjançant el pagament anticipat del 100% de l'import concedit. Per poder realitzar l'abonament serà necessari que s'adjunti a la sol·licitud un certificat de titularitat bancària.
No podrà realitzar-se el pagament de la subvenció fins que la persona beneficiària no estigui al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o mentre sigui deutora per resolució de procedència de reintegrament.
10. TERMINI PER A RESOLDRE I EFECTES DEL SILENCI
El termini màxim per resoldre i notificar la resolució de procediment no podrà excedir de tres mesos, comptats a partir de la data de presentació de la sol·licitud en el Registre d'entrada de l'Ajuntament de Es Castell.
En els casos en que s'hagi sol·licitat alguna de les ajudes del CIME convocades pels Decrets de Presidència núm. 45/2021 de 5 de febrer i núm. 89/2021 de 23 de març, pels que es van aprovar les bases relatives als ajuts del CIME per pal·liar els efectes econòmics del mesos de gener, febrer i març en diferents sectors econòmics de Menorca com a conseqüència de l'adopció del nivell 4 d'alerta sanitària (BOIB núm. 16 de 6 de febrer de 2021 i BOIB núm. 41 de 25 de març de 2021) i, a la data de la concessió de l'ajuda per part de l'Ajuntament de Es Castell encara no s'hagués resolt si és beneficiari o no, quedarà suspesa l'obligació de resoldre per part de l'Ajuntament fins a la seva comprovació definitiva.
En la resta de supòsits, el transcurs del termini màxim de tres mesos sense que s'hagi notificat la resolució del procediment a les persones interessades legitima aquestes per entendre desestimada per silenci administrativa la sol·licitud de concessió de l'ajuda econòmica.
11. TERMINI I JUSTIFICACIÓ DE L'AJUDA ECONÒMICA
El termini per justificar l'ajuda econòmica finalitzarà el 31 de març de 2022 mitjançant tràmit telemàtic.
D'acord amb l'article 30.7 de la Llei 38/2003, General de Subvencions, i atès que es tracta de subvencions que es concedeixen en atenció a la concurrència d'una determinada situació en el perceptor, no es requerirà altre justificació que l'acreditació de que concorren dites circumstàncies, sense perjudici de les actuacions de comprovació i de control financer que puguin realitzar-se per verificar la seva exactitud.
A tal efecte, els beneficiaris hauran de presentar una declaració formal en la que constarà:
- L'import de la facturació de l'establiment durant els anys 2019 i 2020, així com el percentatge de disminució. Aquest percentatge de reducció no serà necessari per als negocis de nova obertura durant els exercicis 2020 i 2021
- El número mig de treballadors de l'establiment durant els anys 2019, 2020 i 2021.
Dita declaració es presentarà d'acord amb el model de l'Annex II dins el primer trimestre de l'any 2022.
L'Ajuntament de Es Castell podrà sol·licitar els justificants de les despeses que es considerin oportuns i que permetin la comprovació de l'adequada aplicació de la subvenció. En els supòsits en què no s'hagin realitzat els compromisos o no es justifiqui degudament la despesa de l'import econòmic subvencionat, podrà revisar la subvenció concedida i acordar el reintegrament que procedeixi.
12. REINTEGRAMENT DE LES SUBVENCIONS
En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions i de les declaracions manifestades pels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.
Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions, persones o ens públics o privats, no notificades amb anterioritat i no compatibles, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
La resolució del reintegrament de la subvenció serà adoptada per l'Ajuntament, prèvia instrucció d'expedient d'acord amb la legislació general aplicable.
Les quantitats a reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic; és aplicable per al seu cobrament el que disposa la normativa vigent de recaptació.
La manca de reintegrament a l'Ajuntament de Es Castell de les quantitats reclamades, en període voluntari, donarà lloc al cobrament per via de constrenyiment, d'acord amb la normativa vigent.
13. RÈGIM D'INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d'infraccions i sancions aplicable serà l'establert en l'Ordenança general municipal de subvencions i en la Llei 38/2003, del 17 de novembre, general de subvencions.
14. RÈGIM DE RECURSOS
Contra aquesta convocatòria, les bases i les resolucions administratives que s'adoptin en execució d'aquestes es poden interposar els següents recursos:
a) Recurs de reposició, davant del mateix òrgan municipal autor de l'acte administratiu, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació o, si és el cas, publicació de l'acte que es recorri.
b) Recurs contenciós administratiu, davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, a partir de l'endemà de la notificació o, si és el cas, publicació de l'acte que es recorri.
Es Castell, en data de la signatura electrònica que consta al document (28 de maig de 2021)
La batllessa
Juana Escandell Salom