Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CAPDEPERA

Núm. 210941
Ordenança municipal reguladora dels mercats, fires i venda ambulant al terme municipal de Capdepera. (EXP. 3503/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que durant el termini d'exposició pública de l'edicte d'acord d'aprovació provisional de l'Ordenança reguladora dels mercats, fires i venda ambulant al terme municipal de Capdepera, aprovada pel Ple a la sessió de dia 4 d'octubre de 2018, i sense que s'haguessin produït reclamacions o suggeriments, aquesta s'elevava a definitiva.

Atès que la publicació definitiva del text íntegre no es va realitzar.

En conseqüència, se'n transcriu el text íntegre següent:

 ORDENANÇA REGULADORA DELS MERCATS, FIRES I VENDA AMBULANT  AL TERME MUNICIPAL DE CAPDEPERA

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L'objecte d'aquesta ordenança és establir la regulació administrativa de la venda ambulant exercida en els mercats, fires, festes i altres esdeveniments al terme municipal de Capdepera. El seu règim de funcionament s'ajusta als principis de llibertat de mercat i salvaguarda dels drets del consumidor.

En l'àmbit estatal, la regulació de l'exercici de la venda ambulant o no sedentària s'ha fet a través del Reial decret 199/2010, de 26 de febrer. D'aquesta manera s'ha adaptat aquesta matèria al contingut de la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, la qual imposa als Estats l'obligació d'eliminar totes les traves jurídiques i barreres administratives injustificades a la llibertat d'establiment i de prestació de serveis, previstes als articles 49 i 56 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), respectivament.

Tant la llei autonòmica com la normativa estatal exigeixen que el dinamisme de les diverses modalitats de venda ambulant quedi reflectit en les ordenances municipals que regulen aquesta activitat, la qual cosa queda establerta en la Llei 11/2014, de 15 d´octubre, de Comerç de les Illes Balears, en l'apartat de vendes especials, fet que permet a l'Ajuntament pronunciar-se sobre el model de vendes que considera que ha de completar l'activitat comercial que es desenvolupa en establiments permanents.

Així mateix, en aquesta Ordenança s'inclou el règim sancionador a aplicar en el supòsit d'incompliment de la normativa vigent.

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

Aquesta Ordenança té per objecte fixar la regulació administrativa de la venda ambulant exercida en els mercats setmanals de Cala Rajada i Capdepera, així com a les fires i festes, conforme a la següent normativa: Llei 11/2001, d'activitat comercial de les Illes Balears; Llei 16/2006, de 17 d'octubre, de règim de les llicències integrades d'activitat a les Illes Balears; i Reial decret 199/2010, de 26 de febrer, pel qual es regula l'exercici de la venda ambulant o no sedentària.

Article 2

Les fires, mercats i venda ambulant al terme municipal de Capdepera només es poden realitzar als llocs i per al tipus de mercat determinats per aquesta ordenança.

Article 3. Concepte

Es considera mercat o venda ambulant qualsevol tipus d'activitat comercial realitzada fora d'un establiment comercial permanent, fent ús d'instal·lacions desmuntables, transportables o mòbils, inclosos els camions i furgonetes tenda, tot això dins un perímetre urbà autoritzat que abasta la venda al detall d'articles alimentaris, tèxtils, artesania, ornamentació, etc. en llocs i dates variables. Només es pot realitzar sota els termes i condicions establerts per la Llei 11/2001, de 15 de juny, d'activitat comercial a les Illes Balears; per la present Ordenança i en el marc de la legislació zoosanitària vigent, sens perjudici d'altres normatives aplicables, en especial la reguladora de cada producte.

En resta prohibida tota venda que no s'ajusti a les normatives esmentades.

S'exclou d'aquesta Ordenança la venda en la via pública d'instal·lacions permanents, com ara els quioscos i similars, o la venda de productes que es realitzin amb motiu de festes i fires. Així mateix, s'exclou de l'anterior precepte la venda artesanal, sempre que provingui de la confecció manual de l'artesà. També la venda a la via pública de les instal·lacions determinades a l'article 8.

Article 4

Per poder realitzar qualsevol altra fira, mercat o activitat de venda ambulant no inclosos en la present Ordenança cal disposar de l'autorització del regidor delegat o regidora delegada, i la durada de l'activitat no pot excedir de la celebració puntual objecte d'autorització. Per poder-se'n tramitar l'autorització pertinent cal presentar una sol·licitud al Registre General de l'Ajuntament de Capdepera.

Article 5. Àmbit d'aplicació

La present Ordenança és d'aplicació als mercats setmanals de caràcter tradicional de Capdepera i de Cala Rajada, ubicats als llocs següents:

  • A CAPDEPERA: carrers Centre, plaça de l'Orient, Pla den Cosset i, si fos necessari, Major, plaça del Sitjar i Col·legi (segons plànol annex).
  • A CALA RAJADA: plaça dels Pins, carrer Castellet, plaça Castellet, carrers Méndez Núñez i Bustamante (segons plànol annex).

L'Ajuntament de Capdepera es reserva el dret de poder atorgar llicència per celebrar qualsevol tipus de mercat setmanal o artesanal al municipi, sempre que no interfereixi en el bon funcionament dels actuals.

Article 6. Realització i horari

El mercat ambulant de Capdepera és tots els dimecres de l'any, excepte si s'escauen en 24 d'agost (festiu local, Sant Bartomeu), 17 de gener (Sant Antoni) o si per qualsevol altre motiu l'Ajuntament considerés oportú anul·lar-los.

El mercat ambulant de Cala Rajada és tots els dissabtes de l'any, exceptuant quan per diferents motius l'Ajuntament en consideri oportuna l'anul·lació (festes patronals o altres esdeveniments).

L'horari del mercat és: de 8.00 a 15.30 h. L'horari d'instal·lació i provisió de les parades és: entre les 7.00 i les 8.00 h. Segons l'afluència de clients, el zelador o guarda del mercat té el dret d'ampliar l'horari de muntatge de les instal·lacions, segons el seu criteri.

El desmuntatge, la retirada de les mercaderies i posterior neteja de l'indret s'ha d'efectuar entre les 13.00 i les 15.30 h.

Article 7. Tipus de mercats

7.1 Mercats dedicats a la venda ambulant de productes artesans.

7.2.1 Nucli urbà de Cala Rajada i altres nuclis

Té lloc a la plaça Castellet, de l'1 de maig al 31 d'octubre, de les 18.00 fins a les 24.00 h, el dia/dies de la setmana determinats per Decret de Batlia.

7.2.2 Altres nuclis urbans

La Batlia, sens perjudici dels comerciants i per als interessats, pot promoure la realització del mercat artesanal a altres nuclis, de dia 1 de maig al 30 d'octubre, de les 18.00 fins a les 24.00 h, el dia/dies de la setmana que es determinin mitjançant Decret; així mateix, és competència del Ple municipal la creació de nous mercats de carrer o la suspensió dels existents. 

7.3 Mercats ocasionals amb motiu de fires i festes.

7.3.1 Mercat Medieval

Durant el mes de maig anualment té lloc una convocatòria per promocionar productes agrícoles, artesans i en general relacionats amb el camp de la “Fira Medieval”. Està ubicat al nucli antic de Capdepera i els dies de celebració i llocs són determinats per Batlia.

7.3.2 Festes de Sant Roc

Amb motiu de les festes de Sant Roc, s'autoritza la instal·lació d'atraccions firals i punts de venda artesanal durant el termini màxim de 15 dies, a l'emplaçament que l'Ajuntament de Capdepera determini.

7.3.3 Festes de Sant Bartomeu

Així mateix, amb motiu de les festes de Sant Bartomeu, s'autoritza la instal·lació d'atraccions firals i punts de venda artesanal durant un període màxim de 15 dies a l'emplaçament que l'Ajuntament de Capdepera determini.

7.3.4 Festa del Turisme

Coincidint amb la festa del Turisme, al mes de setembre, es pot autoritzar la instal·lació d'atraccions firals i de punts de venda artesanal a la zona durant un període màxim de 5 dies, a l'emplaçament que l'Ajuntament de Capdepera determini.

7.3.5 Fira de la Llampuga Durant el mes d'octubre, anualment, té lloc una convocatòria per promocionar la llampuga (varietat de peix coneguda i apreciada pel seu valor gastronòmic i culinari, reconeguda especialment en diverses regions del Mediterrani). Aquesta fira està ubicada en el nucli de Cala Rajada i els llocs i dies els determina Batlia.

7.3.6 Mercat de segona mà

S'ubica a la plaça Cap Vermell i voltants el segon diumenge de cada mes. Se'n regula l'organització al capítol X.

 

CAPÍTOL II MODALITATS DE VENDA NO FIXA O ESTACIONÀRIA

Article 8. Venda ambulant

Es considera venda ambulant la que es realitza fora d'un establiment comercial permanent utilitzant instal·lacions desmuntables, transportables o mòbils, en llocs i dates variables, i que només es pot realitzar sota els terminis i condicions establerts per la Llei 11/2001, de 15 de juny, d'activitat comercial a les Illes Balears, a més de la present Ordenança, sens perjudici del que puguin disposar altres normatives d'aplicació, especialment la reguladora de cada producte. Es prohibeix tota la venda que no s'ajusti a dites normatives.

S'exclou d'aquesta Ordenança la venda en la via pública d'instal·lacions permanents, com ara els quioscos i similars, o la venda de productes que es realitzin amb motiu de festes i fires. Així mateix, s'exclou de l'anterior precepte la venda artesanal, sempre que provingui del treball manual de l'artesà. 

Article 9. Tipus de venda ambulant

A l'hora d'establir la venda ambulant cal distingir entre:

a) Venda ambulant que no requereix cap tipus d'instal·lació específica i que es desenvolupa en un espai urbà prefixat o a un lloc o espai fix.

b) Venda ambulant exercida en mercats periòdics, anuals o de temporada, amb instal·lacions provisionals en dates i horaris autoritzats.

c) Venda ambulant efectuada pels comerciants residents i titulars d'establiments permanents situats a la zona del mercat. Aquests comerciants, a més, han d'actuar de conformitat amb l'Ordenança específica d'ocupació de la via pública , especialment en allò que fa referència als llocs de venda, horaris, neteja i higiene del mercat.

Article 10. Venda ambulant del tipus A

És el tipus de venda realitzada mitjançant un element auxiliar sobre el qual s'exposa la mercaderia i en els terminis concedits en la llicència. També la que es realitza directament en una furgoneta sense fer cap muntatge o instal·lació a l'entrada del mercat. autorització per part de la Junta de Govern Local, amb un informe previ de la policia municipal.

Article 11. Venda ambulant del tipus B

És el tipus de venda que requereix d'una instal·lació desmuntable en un lloc fix, horari determinat i freqüència periòdica. Es localitza exclusivament als mercats prevists per a aquesta activitat.

 

 

CAPÍTOL III

Secció 1ª De les parades de venda (del tipus B)

Article 12. Les parades

Han de ser fixes i desmuntables (i disposar de l'autorització municipal corresponent, conforme s'estableix en aquesta Ordenança).

Article 13. Vendes autoritzades

1. Als mercats de caràcter tradicional de Capdepera i Cala Rajada està autoritzada la venda dels productes següents: tèxtils, calçat, cuir, guarnicioneria, ceràmica i productes artesans, quadres, mobles, ferreteria, articles de neteja, articles de perfumeria i cosmètica, articles de plàstic, juguetes, productes d'alimentació, productes musicals i qualsevol altre producte similar als enumerats, prèviament autoritzat.

2. Mercat artesanal: només està autoritzada la venda de productes de fabricació artesanal o aquells considerats antiguitats.

Article 14. Nombre de parades

Correspon a la Junta de Govern Local, amb un informe previ del zelador, guarda del mercat i/o policia local, establir tant el nombre total de parades com les seves dimensions, tenint en compte l'espai físic disponible en les zones previstes als articles 3 i 34. També pot modificar la ubicació de cada parada o les línies de venda segons les necessitats de la població o quan les circumstàncies així ho requireixin. En aquest cas, l'Ajuntament ho ha de notificar al titular de la llicència amb una antelació mínima de quinze dies.

Article 15. Dimensions

Les parades es dividiran en parcel·les. Cada una ha de tenir: un mínim de 4 m², les d'un solar; 6m2, 8,5m2 i 10, com a màxim, les de tres solars.

De manera excepcional, l'Ajuntament pot concedir autorització per ocupar més d'un solar o parcel·la en funció de la demanda existent, producte de venda i ocupació de l'àrea.

Article 16. Modificació de les dimensions de les parades de venda Circumstancialment, la Junta de Govern Local, amb un informe previ del zelador, guarda i/o de la policia municipal, pot considerar les dimensions de cada parada en particular i, si escau, autoritzar-ne l'ampliació o disminució, sempre dins els límits de les mides autoritzades.

Article 17. Mides i distància de les parades

- Per motius de seguretat, cal deixar un espai lliure de 50 cm a banda i banda de la parada.

- No es permet vendre mercaderies que s'hagin de colocar directament al terra o paviment, sinó que han d'estar sobre un taulell, a una altura mínima de 80 cm, excepte els articles que per les seves característiques puguin col·locar-se al nivell del terra (exemple: cossiols). 

- En cas d'utilitzar tendals o para-sols, han de tenir una alçada mínima de 2 m sobre la rasant de la calçada. No es poden penjar mai articles fora de la perpendicular de la superfície del mostrador.

Article 18. Parades amb animals de corral

No se'n permeten.

Article 19. Parades de beneficència

L'Ajuntament es reserva 10 solars en casos de necessitat màxima, justificats mitjançant un informe dels Serveis Socials, per a que els seus titulars hi puguin realitzar qualque activitat comercial i/o informativa. Les persones titulars d'aquestes parades també estan subjectes al compliment de les disposicions d'aquesta Ordenança, excepte els punts referents al pagament de taxes per ocupació i documentació a presentar.

Cada mig any el departament de Serveis Socials ha de revisar la situació del titular i renovar-li o revocar-li dita autorització.

Article 20. Parades de comerç just

Entre les parades esmentades al paràgraf anterior -parades de beneficència- s'inclouen les de comerç just, les quals han de complir amb allò disposat en aquesta Ordenança, excepte els punts referents al pagament de taxes d'ocupació i assistència.

Van destinades a ONG i a associacions sense ànim de lucre.

 

Secció 2ª Disposicions generals de la venda ambulant als mercats de carrer

Article 21

Correspon a Batlia delimitar l'ocupació de parades de venda ambulant, d'acord amb les zones assenyalades a la present Ordenança, o suspendre l'organització del mercat ambulant en una data concreta, quan concorrin raons de seguretat o d'ordre públic que en justifiquin la mesura.

El Ple municipal té competència per crear nous mercats ambulants o suspendre els existents, conforme es determina a l'art. 7.2.2. Article 22

L'entrada en el recinte del mercat ambulant s'ha d'efectuar amb antelació suficient a l'hora d'obertura, per tal que totes les parades estiguin muntades abans de l'arribada del públic.

En conseqüència, els vehicles que transportin la mercaderia han d'estar aparcats mitja hora abans de l'obertura del mercat ambulant i no poden ser moguts del lloc fins que en finalitzi l'horari.

Per al mercat artesanal, les taules es lliuraran entre les 17.20 i les 18.00 h.

Els agents de la Policía Local de servei al mercat ambulant han de vetllar pel compliment d'aquesta Ordenança.

Article 23

No es poden situar parades de venda ambulant davant accessos a edificis d'ús públic, establiments comercials i industrials, davant els seus mostradors i expositors, ni on dificultin el pas a aquests accessos i la circulació de vianants. També queda prohibit estacionar vehicles dins el recinte delimitat per desenvolupar-hi el mercat ambulant.

 

CAPÍTOL AUTORITZACIONS I TRÀMITS (VENDA DELS TIPUS A I B)

Article 24. Autoritzacions

Correspon a Batlia atorgar l'autorització d'una parada de venda.

Article 25. Personalitat dels adjudicataris

Els adjudicataris poden ser persones físiques, jurídiques o cooperatives, espanyoles o estrangeres.

Article 26. Documentació requerida

Les persones físiques, jurídiques o cooperatives interessades a sol·licitar places del mercat artesanal i del mercat ambulant han de presentar una sol·licitud al Registre General de l'Ajuntament adreçada a la regidora de Mercats, tot indicant-hi:

- Les dades de la persona interessada i DNI

- L'activitat a desenvolupar

- La modalitat de venda que es vol dur a terme

- Tipus d'article en venda i procedència

- Metres d'ocupació de la parada

- Durada per a la qual se sol·licita el muntatge de parada

- NIF (en cas de persona física) o documentació justificativa de la seva condició i representació legal, en cas de persones jurídiques o cooperatives.

- Carta d'artesà/artesana (o justificant d'haver-la sol·licitada, en cas de trobar-se en tràmit d'obtenir-la), per a les persones interessades a participar en el mercat artesà. A més, han de presentar una declaració responsable en la qual manifestin que compleixen els requisits següents en relació amb el titular:

- Estar donats d'alta i al corrent dels pagaments en l'epígraf o epígrafs corresponents a la quota de l'IAE.

- Satisfer per avançat els imposts de caràcter municipal prevists a les ordenances per a aquests tipus de venda; si no n'hi hagués, els aplicables al comerç establert.

- Estar al corrent de totes les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma i amb l'Ajuntament.

- Reunir les condicions i requisits exigits per la normativa reguladora del producte objecte de venda ambulant.

- Quan es tracti de productes comestibles, estar en possessió del carnet de manipulador d'aliments i de l'autorització de les autoritats sanitàries que certifiqui que es disposa d'instal·lacions frigorífiques i higiènico-sanitàries adequades.

- Estar donats d'alta a la Seguretat Social i presentar els sis darrers rebuts.

- Per a les persones estrangeres procedents d'un país que no formi part de la UE, disposar dels permisos de residència i treball per compte propi corresponents.

- Per a les persones titulars que tenguin ajudants al seu càrrec, aquests han d'estar donats d'alta en el règim general de la Seguretat Social.

S'autoritza una sola llicència a les cooperatives per cada epígraf de l'IAE del qual siguin titulars.

Si el municipi no tingués la capacitat ni els mitjans suficients per comprovar el compliment dels requisits establerts en aquest article per mitjans telemàtics, el sol·licitant ha d'acompanyar la sol·licitud de la documentació acreditativa de complir-los.

Article 27. Termini de presentació de sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds per participar als mercats setmanals de Capdepera i Cala Rajada és: de l'1 al 31 de novembre (ambdós inclosos) i s'atorgaran per resolució de Batlia, en cas que hi hagués vacants. Si amb data de 31 de desembre no s'ha obtingut cap resolució expressa, s'entendrà que han estat denegades, en virtut del silenci administratiu que regeix l'ús del domini públic.

El termini per sol·licitar parada als mercats artesanal i ambulant és: fins dia 30 de febrer; s'atorgaran per resolució de Batlia, en cas que hi hagués vacants.

Article 28. Atorgament de noves autoritzacions

L'atorgament de noves llicències municipals de venda es farà atenent la major puntuació obtinguda conforme al barem següent. Es farà una proposta de resolució d'aprovació de la baremació d'autoritzacions, ordenada de major a menor puntació, que serà aprovada per la Junta de Govern local. 

Aquelles sol·licituds que no presentin tota documentació requerida no es podran baremar.

BAREM:

S'estableix un ordre de prelació, segons la puntuació obtinguda, d'acord amb el següent barem. S'estableix un màxim de 55 punts, desglossats de la manera següent:

1- Per renda anual: ingressos totals de la unitat familiar dividits pel nombre de membres:

● Fins a 12.000 euros: 10 punts

● De 12.000,01 euros fins 15.600,00 euros: 9 punts

● De 15.600,01 euros fins a 20.400,00 euros: 7 punts

● De 20.400,01 euros fins a 33.600,00 euros: 3 punts

2- Per estar empadronats en el municipi de Capdepera amb una antiguitat mínima de 3 anys: 5 punts.

3- Per ser la primera demanda d'ocupació: 10 punts.

4- Per tenir familiars al seu càrrec (fills menors de 18 anys o una persona major de 65 anys que convisqui amb el sol·licitant i no percebi cap pensió), per cada un: 2 punts, fins a un màxim de 10 punts.

5- Per antiguitat en la Seguretat Social com a autònom/a (màxim de 10 punts): 1 punt per any.

6- Per incloure la pòlissa d'assegurança de resposabilitat civil els danys que es puguin derivar de l'exercici de l'activitat: 5 punts.

7- Quan l'activitat de la persona sol·licitant sigui únicament artesana, i exclusiva la venda ambulant amb acreditació prèvia: 10 punts.

8- Per cada any d'antiguitat acudint a qualque tipus de mercat descrit al terme municipal de Capdepera: 0,5 punts, amb un màxim de 5 punts.

9- Quant al mercat artesà, es tindran en consideració el currículum de l'artesà, les exposicions realitzades, l'obra publicada, etc: fins a 5 punts.

10- Per cada any d'antiguitat acudint a qualque tipus de mercat descrit al terme municipal de Capdepera: 0,5 punts, amb un màxim de 5 punts.

No es pot autoritzar la instal·lació temporal en el mercat artesanal si hi hagués llocs vacants pendents d'adjudicació. No obstant això, si totes les parades estiguessin ocupades, amb autorització prèvia, i en cas d'absència d'un dels seus titulars, entre les 18.00 i les 24.00 h, la Policia Local pot autoritzar-hi la instal·lació temporal, amb el pagament previ de la taxa corresponent.

En aquells casos en què s'acrediti igualtat de drets entre dos o més sol·licitants en virtut dels criteris de concessió prevists en el paràgraf anterior, la preferència en tot cas es resoldrà pel procediment de sorteig.

En cas de vacant d'una parada de mercat, aquesta en primer lloc s'ha de cobrir per aquelles persones que tot i tenir adjudicada una altra parada de la mateixa naturalesa hagin indicat prèviament a l'Ajuntament la voluntat de permutar-ne l'emplaçament.

Article 29. Atorgament extraordinari d'autoritzacions

La Junta de Govern Local té la potestat per atorgar noves autoritzacions presentades fora del termini establert, sempre que sigui per un motiu degudament raonat, especialment quan es tracti de la venda de productes artesans (la qual cosa s'ha d'acreditar mitjançant la carta d'artesà o mestre artesà), productes autòctons i tradicionals, productes de comerç just i qualsevol altre de venda ambulant dels tipus A i C.

En aquests supòsits les taxes i preus es prorratejaran mensualment fins que finalitzi el semestre.

Article 30. Vigència de les autoritzacions

La llicència té una vigència d'un any natural, renovable de l'1 de gener al 31 de desembre. Aquesta renovació no és automàtica, sinó a instància de la persona interessada.

Article 31. Cessament de les autoritzacions

Les llicències es consideren finalitzades quan es doni algun d'aquests supòsits:

a- Jubilació del titular

b- Defunció del titular

c- Incapacitat permanent del titular

d- Renúncia

e- Revocació

f- Haver finalitzat el termini de l'autorització

g- Haver-se suprimit la modalitat de comerç que es realitzava

En els tres primers supòsits, tenen preferència absoluta en l'adjudicació de llicència el cònjuge i fills de l'anterior titular, respectivament.

Article 32. Revocació governamental de les autoritzacions

Per raons d'interès públic, i mitjançant un acord de la Junta de Govern Local, es pot revocar l'autorització en qualsevol moment, i això no comportarà cap indemnització o compensació econòmica.

Així mateix, l'Ajuntament, si ho considera necessari, pot acordar traslladar l'emplaçament d'una parada, la qual cosa tampoc comportarà cap dret o compensació econòmica. Aquest trasllat es comunicarà al/a la titular de la llicència amb una antelació mínima de quinze dies, excepte si aquest termini hagués de ser reduït per raons d'urgència.

Article 33. Revocació regular de l'autorització

Poden ser causa de revocació regular de l'autorització mitjançant Decret de Batlia:

a- Donar-se de baixa de l'IAE.

b- Donar-se de baixa d'autònom o no satisfer les cotitzacions a la Seguretat Social durant un període superior a tres mesos.

c- Incomplir amb allò regulat a l'Ordenança, amb les conseqüències corresponents.

d- No haver-se renovat el carnet de manipulador d'aliments els venedors de productes comestibles.

 

Article 34. Nombre de titulars per llicència Dins del mateix mercat, una mateixa persona únicament pot ser titular d'una sola llicència. 

Les autoritzacions municipals per exercir la venda al mercat de carrer són anuals, personals i instransferibles. No obstant això, poden exercir dita activitat en nom de la persona titular el seu cònjuge i fills, així com els empleats donats d'alta a la Seguretat Social a compte de la persona titular; es mantindran invariables mentre s'efectuï un canvi en les condicions objectives de concessió indicades en aquelles. En aquest cas, l'Ajuntament expedirà la nova autorització per al temps de vigència que resti respecte de l'anterior.

Article 35. Transmissió de l'autorització

Les autoritzacions no poden ser objecte de subrogació, donació o permuta. No obstant això, es pot autoritzar la cessió dels drets a favor del cònjuge, germans, pares o fills per un període màxim d'un any sense possibilitat de ser renovada. Únicament es pot autoritzar una sola cessió.

Per a això, cal presentar un certificat de convivència de les persones designades o un document acreditatiu de la relació de parentiu. En el supòsit de propitaris agrícoles, es pot autoritzar a favor dels parcers o similars.

Article 36. Venda sense autorització

Exercir qualsevol tipus de venda sense justificar-ne l'autorització corresponent serà sancionat amb la confiscació immediata de la mercaderia. En conseqüència, el venedor disposa d'un termini de 24 hores per presentar els documents acreditatius de llicència municipal, acompanyats del bitllet o factura que indiquin la procedència dels articles en venda. Si acredita aquests documents se li retornarà la mercaderia intervinguda i la comesa s'imputarà com a falta lleu.

Una vegada transcorregut aquest termini de 24 hores, si el venedor no hagués presentat la documentació exigida, la mercaderia serà destinada a centres benèfics i municipals de caràcter social, quan aquesta sigui comestible o amb risc de deteriorament. En altres classes de mercaderies, aquestes quedaran en dipòsit fins que se n'acreditin la llicència i/o autorització corresponents i la procedència legal, per a la qual cosa es concedirà un termini màxim de quinze dies.

Si la documentació es presentés dins el termini previst, la mercaderia serà retornada, sens perjudici de la sanció que es pugui imposar per la infracció comesa o, si escau, es notificarà a l'autoritat judicial.

Una vegada esgotat aquest termini sense que el venedor hagi comparegut, la mercaderia es considerarà abandonada. En conseqüència, la Junta de Govern Local en resoldrà la destinació.

Les despeses ocasionades per les operacions d'intervenció, dipòsit, transport i destrucció aniran a càrrec del comerciant infractor.

 

CAPÍTOL V OBLIGACIONS DELS VENEDORS 

Article 37. Obligació de pagament

El venedor o venedora que resulti autoritzat/ada ha d'abonar els imposts, taxes i preus públics que d'acord amb les ordenances en vigor li siguin liquidats.

Les taxes municipals corresponents s'han d'abonar per avançat i semestralment.

Quan es tracti d'altes, la taxa s'exigirà en règim d'autoliquidació.

En el moment de sol·licitar l'autorització i quan la durada temporal de la instal·lació comprengui diversos períodes, la meitat de l'import del deute tributari s'exigirà en règim d'autoliquidació; la resta, en règim de liquidació (el cobrament s'exposarà al registre corresponent el dia 1 de juliol).

Per poder obtenir l'autorització corresponent cal presentar l'imprès d'autoliquidació de la taxa degudament emplenat i satisfer la quota en els llocs i termes establerts.

El cànon mínim és de 4 metres, i es pagarà per metre més segons ho sol·liciti el titular de la llicència. Amb aquesta finalitat, es crea un padró de parades.

Per poder renovar la llicència és determinant estar al corrent dels dèbits municipals per aquest concepte i no trobar-se incurs en cap expedient disciplinari sobre la matèria. A tal efecte, l'Ajuntament crearà un arxiu amb les matrius dels carnets i fotocòpies dels DNI dels titulars de les diferents parades per poder-ne fer un control i comprovació posteriors.

Article 38. Obligació d'assistència

Els titulars de les diferents parades estan obligats a assistir al mercat de Capdepera tots els dimecres, excepte les setmanes en què no n'hi hagi o quan algun titular hagi sol·licitat vacances.

Així mateix, també estan obligats a assistir al mercat de Cala Rajada tots els dissabtes, excepte les setmanes en què no n'hi hagi o quan algun titular hagi sol·licitat vacances.

Es retirarà la llicència a tots aquells titulars que no assisteixin al mercat durant 2 setmanes consecutives o durant 4 d'alternes dins l'any natural, la qual cosa no suposarà cap dret a indemnització ni reducció en la taxa semestral.

La 1ª setmana es notificarà la falta i se sol·licitarà la presentació d'un justificant per no-assistència, tant al mercat de Capdepera com al de Cala Rajada. A les dues faltes injustificades es revocarà la llicència.

Per computar les faltes es tindrà en compte cada mercat per separat.

El guarda, zelador o policia municipal, quan es produeixi la segona falta injustificada, informarà el venedor que l'Ajuntament té coneixement d'aquest comportament i l'advertirà de les possibles conseqüències que es poden derivar.

Es notificarà per escrit, i estarà signada pel venedor i el guarda, zelador o policia local pertinent.

El primer punt d'aquest article pot ser modificat per la Junta de Govern Local. 

Article 39. Comunicació de les absències

Els titulars d'una parada tenen l'obligació de comunicar les possibles absències i justificar-les documentalment amb una setmana d'antelació. Quan no es comuniquin amb antelació es computaran com a faltes d'assistència, d'acord amb allò previst en l'article anterior, tret que es pugui justificar posteriorment (certificat mèdic, etc.).

Article 40. Assignació dels parades de venda

Els titulars poden expedir exclusivament mercaderies per a les quals estan autoritzats. 

Així mateix, la instal·lació de les parades únicament es pot fer als llocs exactament assignats a l'autorització corresponent; sense que la part davantera dels mostradors envaeixi la propietat privada, impedeixi l'accés a edificis públics, a establiments comercials i/o dificulti la circulació de vianants. Els titulars tampoc poden moure ni fer malbé el mobiliari urbà per dur-hi a terme la seva activitat.

Article 41. Exhibició de la llicència

Els titulars de cada parada han de tenir exhibida, en un lloc ben visible per als vianants, la llicència que els acredita com a autoritzats per vendre per l'Ajuntament de Capdepera. 

Hi ha de constar: la fotografia del titular, número d'autorització, situació i dimensions de la parada, identificació personal i segell de l'Ajuntament.

Article 42. Exposició dels preus

És obligació del titular col·locar cartells indicatius dels preus dels diferents productes en un lloc visible i que no ocasioni confusió. El preu ha d'indicar el cost de la unitat, el pes, el volum i/o una altra mesura tradicional.

Article 43. Vehicles

També és obligació dels titulars estacionar els seus vehicles fora de l'àrea del mercat durant el seu desevolupament, tret dels casos de venda ambulant del tipus A.

Tots els vehicles s'han d'ajustar rigorosament a l'article 6 de la present Ordenança.

Article 44. Publicitat acústica

Queda prohibit realitzar tot tipus de publicitat acústica, excepte per als venedors de discs o cassetes, als quals es permet la reproducció sonora dels productes en venda, sempre que, a criteri del guarda, zelador o policia local, el volum no sigui excessiu.

Article 45. Productes comestibles

Queda prohibida la venda ambulant de tota classe de carn fresca o de caça, refrigerada o congelada; també vendre productes làctics, pastisseria, pastes fresques o farcides, peix fresc i d'altres que per les seves especials característiques, i segons opinió de les autoritats competents, comportin un risc sanitari.

Les superfícies en contacte amb els productes han d'estar en bon estat i complir amb els requisits mínims de neteja i desinfecció. Les instal·lacions han de presentar els dispositius necessaris per garantir un bon funcionament i conservació, per tal d'evitar riscs de contaminació dels aliments i utillatge.

Article 46. Prohibició de vendre productes no autoritzats

Es prohibeix vendre productes o mercaderies que no corresponguin o figurin a l'autorització expedida per l'Ajuntament de Cadepera.

Article 47. Neteja i higiene

Els venedors en tot moment han de mantenir les parades de venda i el seu entorn en perfectes condicions de neteja.

Article 48. Recollida de fems

Amb l'objectiu de facilitar la recollida de fems, els venedors i/o firaires tenen el deure de recollir i retirar tots els fems i brutícia, de manera que el recinte de mercats quedi buit de residus. Aquest aspecte serà objecte de revisió per part de l'Ajuntament, i pot comportar sancions econòmiques en cas que es consideri que l'espai ha quedat indecorós.

Article 49. Animals de companyia solts

Durant el desenvolupament del mercat no es permet la circulació d'animals solts al recinte del mercat o al seu l'entorn.

Article 50. Danys ocasionats

Tota parada que causi algun deteriorament en el paviment, parcel·les, arbres, etc., ha d'abonar l'import per reparació dels danys ocasionats, que seran valorats pels serveis tècnics municipals. En cas de reincidència perdrà l'autorització municipal. 

Article 51. Instal·lació de les parades

Les parades s'han d'instal·lar al lloc assignat específicament a l'autorització corresponent, excepte si per força major i amb autorització de l'Agent de la Policia es veu adient un canvi per evitar molèsties.

Article 52. Indicacions de l'Ajuntament

Els titulars han d'atendre en tot moment les indicacions del guarda, zelador o policia municipal del mercat amb educació i respecte. D'aquesta manera, ells rebran el mateix tracte de respecte per part de l'Ajuntament.

Article 53. Compliment de l'ordenança

Els titulars de les llicències estan obligats al compliment d'aquesta ordenança o de qualsevol altra disposició sobre la matèria.

 

CAPÍTOL VI DRETS DELS VENEDORS

Article 54. Comissió dels mercats de Capdepera i Cala Rajada 

Es crea una Comissió dels mercats municipals formada per: el regidor/a responsable dels mercats; el guarda (zelador o policia municipal) encarregat dels mercats i un màxim de quatre representants dels venedors per al mercat de Cala Rajada i dos per al de Capdepera.

Aquests representants seran elegits en votació lliure, directa i secreta d'entre els candidats que s'hi presentin.

Les condicions per ser candidat són:

- Ser titular d'una parada al mercat corresponent.

- Tenir la parada una antiguitat mínima de dos anys.

En poden ser electors els diferents titulars de parada dels mercats municipals, els quals poden votar un màxim sis candidats (quatre per al mercat de Cala Rajada i un màxim de dos per al de Capdepera). Seran elegits per un període de quatre anys. Aquesta comissió es reunirà a petició de qualsevol dels seus membres i té la missió de realitzar el seguiment i control del funcionament del mercat.

Article 55. Notificació de canvis a les parades

L'Ajuntament ha de notificar als diferents titulars de parada qualsevol canvi que els pugui afectar (reubicació, canvi de dimensions, etc) amb quinze dies d'antelació, de forma suficientment raonada i explicada.

Article 56. Reducció de les dimensions de les parades de venda

Si l'Ajuntament efectués una reducció en les dimensions de les parades, el venedor té dret a minorar-ne la taxa semestral i, si escau, que se li'n faci devolució d'una part, segons el prorrateig resultant.

Article 57. Vacances

Els titulars d'una llicència tenen dret a gaudir d'un mes de vacances (4 mercats) a la seva discreció, tant al mercat de Cala Rajada com al de Capdepera. Ho han de notificar per escrit a l'Ajuntament amb una setmana mínima d'antelació, indicant el nombre de mercats als quals no assistiran i data en què es tornaran a reincorporar. Això no suposarà cap disminució de les taxes municipals.

Durant aquesta absència mantenen els seus drets sobre la parada de venda.

Article 58. Vigilància dels mercats

La policia local durà a terme la vigilància necessària amb l'objectiu que els titulars de les llicències observin les normes que regulen aquesta activitat de venda, tant les de caràcter general, especialment les exigències i condicions higienico-sanitàries, com les específiques que es recullen en aquesta Ordenança.

El personal encarregat de l'Ajuntament tindrà cura de mantenir l'ordre a les diferents parades. CAPÍTOL VII

PERSONAL MUNICIPAL AL SERVEI DEL MERCAT

Article 59

L'Ajuntament ha de designar un guarda, zelador o policía entre el personal de la plantilla municipal. Li correspon dur un control del mercat i dur el registre dels titulars de les parades de venda i del personal venedor.

També situar els venedors a les parades respectives i, si escau, reubicar-los per a una major fluïdesa del trànsit en el municipi (sense que això els suposi cap contraprestació); així mateix, resoldre les possibles incidències que puguin sorgir en el transcurs del mercat i, en tot cas, quan això afecti a l'ordre sanitari i la disciplina, vigilar la neteja i establir totes les mesures necessàries per al seu bon desenvolupament.

Està obligat a donar compte dels fets i incidències que es produeixin al regidor/a de l'àrea (o al responsable dels mercats designat per l'Ajuntament), puntualment i diàriament.

Correspon a la policia municipal realitzar el control de l'ordre públic, i actuar en col·laboració i sota les instruccions del guarda o zelador del mercat i de la regidoria encarregada de dita competència.

 

CAPÍTOL VIII MERCAT ARTESÀ NOCTURN

S'organitza aquest mercat amb la finalitat d'evitar la venda ambulant incontrolada i no regulada al municipi. Per a això es concedeixen un total de 20 llicències, nombre que segons el guarda, zelador o policia municipal tenen cabuda a la Plaça Castellet (lloc on s'ubica el mercat). Té la condició d'artesà, d'acord amb l'article 32.2. b.2 de la Llei 11/2001, del 15 de juny, i la Llei 4/1985, del 3 de maig.

Article 60. Condició d'artesà

S'entén per artesà/ana aquella persona física que exerceix un art o ofici, que confecciona pel seu compte objectes d'ús domèstic imprimint-los un segell personal. Constitueixen objectes d'artesania aquells productes realitzats per artesans o artesanes, i diferenciats dels productes fabrils.

S'acredita la condició d'artesà/ana mitjançant el document o certificat de qualificació artesanal, expedit per un organisme oficial amb les atribucions necessàries, que l'habilita legalment per exercir aquest ofici públicament.

Article 61. Superfície de les parades

La superfície a ocupar és de 4 m2 i, la ubicació, la indicada per la persona encarregada del mercat. Al mercat de la Plaça Castellet mai es pot impedir l'accés al parc infantil ni a la pèrgola, ni tampoc es pot fer ús del monument d'aquesta Plaça com a expositor de la mercaderia. Els productes en venda no poden ser exhibits directament al terra, sinó que han d'estar situats a una alçada respecte del nivell del terra no inferior a 80 centímetres -sempre que les característiques de pes i volum ho permetin.

Article 62. Dates i horari del mercat artesanal

El mercat artesanal té lloc entre l'1 de maig i el 31 d'octubre. L'horari és: de les 18.00 a les 24.00 h. Se celebrarà els dies que els artesans acordin, sempre que ho comuniquin abans del primer de maig de cada any, en virtut de l'article 4 de la Llei 7/1985, reguladora de les bases de règim local.

Article 63. Canvi d'ubicació eventual

Atès que a la Plaça Castellet eventualment es duen a terme diverses manifestacions artístiques, podria ser necessari canviar la ubicació d'alguna parada. En aquest cas la persona titular no s'hi pot negar i el canvi no comportarà cap compensació.

L'Ajuntament l'avisarà amb un mínim de dos dies d'antelació i la persona encarregada del mercat li assignarà un altre espai per poder exposar els seus articles.

Article 64. Articles en venda

En les diferents parades es poden vendre i/o elalorar els productes següents:

● Objectes de metall, fusta, cuir, tela, cartró, vímet, vidre, ceràmica o similars

● Flors i plantes

● Dibuixos i pintures

● Fotografies

● Espelmes i làmines

Per poder tenir caràcter i condició de venda artesanal, s'ha d'acreditar estar en possessió del document acreditatiu d'artesà o de mestre artesà; si aquest estigués en tràmit, presentar l'informe favorable de la Comissió Assessora d'Artesania de les Illes Balears.

Els productes en venda no poden ser exhibits directament sobre el sòl o paviment; s'han de col·locar com es determina al segon paràgraf de l'article 61. 

Article 65. Atorgament de noves autoritzacions

Les persones físiques que vulguin realitzar venda artesanal ambulant en aquest terme municipal ho han de sol·licitar mitjançant un escrit adreçat a la regidoria de Mercats, i acomplir els següents requisits: 

a) En relació amb la persona titular:

- Estar inscrit/a en la secció de comerciants ambulants del Registre General de Comerç de les Illes Balears, a partir de la seva creació.

- DNI.

- Estar d'alta de l'IAE.

- Satisfer els impostos i preus públics de caràcter municipal prevists a les ordenances per a aquest tipus de venda. - Reunir les condicions i requisits exigits en la normativa reguladora del producte objecte de venda ambulant.

- Estar d'alta a la Seguretat Social, en el règim pertinent.

- Si es tracta de persones estrangeres de país no membre de la UE, tenir els permisos de residència i treball corresponents.

- Les persones titulars que tinguin ajudants al seu càrrec, han de presentar els seus contractes laborals i estar d'alta en el règim general de la Seguretat Social.

Si les sol·licituds superessin el nombre màxim acordat en l'article 67 s'establirà el següent ordre de prelació: 

1. Per renda anual: ingressos totals de la unitat familiar dividits pel nombre de membres:

● Fins a 12.000 euros: 10 punts.

● De 12.000,01 euros a 15.600,00 euros: 9 punts. 

● De 15.600,01 euros a 20.400,00 euros: 7 punts. 

● De 20.400,01 euros a 33.600,00 euros: 3 punts. 

2.Per estar empadronats al municipi de Capdepera amb una antiguitat mínima de 3 anys: 5 punts. 

3. Per ser la primera demanda d'ocupació: 10 punts. 

4. Per tenir familiars al seu càrrec (joves entre 18 i 30 anys), per cada familiar: 2 punts, fins a un màxim de10 punts.

5. Por antiguititat en la Seguretad Social com a autònom/a (màxim 10 punts): 1 punt per any. 

6. Per incloure la pòlissa d'assegurança de resposabilitat civil els danys que es puguin derivar de l'exercici de l'activitat: 5 punts. 

 

CAPÍTOL IX INSTAL·LACIÓ DE PARADES DE VENDA I D'ATRACCIONS AMB MOTIU DE FESTES PATRONALS I D'ALTRES

Secció 1ª  Disposicions generals per a cada mercat ocasional

Article 66. Disposicions generals

Festes de Sant Roc, Sant Bartomeu, Festes de Canyamel, Font de sa Cala i d'altres nuclis:

1- Mitjançant un ban de Batlia es determinaran quins dies ha de romandre oberta la fira amb motiu de les festes patronals anteriorment indicades.

2- No s'hi admet vendre begudes alcohòliques que no estiguin emparades per autorització administrativa. 3- Està totalment prohibida la venda ambulant de pistoles d'aire comprimit o air-soft, petards o altres artefactes pirotècnics, així com el lliurament d'aquestes com a premi. La policia local vetllarà especialment pel compliment d'aquesta prohibició.

4- En cas d'utilitzar-se un generador per al funcionament de les instal·lacions, s'ha de complir amb les prescripcions establertes a l'Ordenança reguladora dels renous i vibracions. L'incompliment d'aquesta condició es considera falta greu, per la qual cosa com a mesura cautelar es pot adoptar el precintament immediat de la parada -sense que això tengui caràcter de sanció-, i es pot procedir al seu aixecament.

5- Els firaires han d'estacionar els seus vehicles, caravanes, carros, etc. en els llocs indicats pel personal encarregat de fires o festes.

6- No es permet deixar eines de cap classe fora de les instal·lacions, ni tampoc deixar o estendre roba en llocs visibles.

7- Tampoc no es pot dipositar cap tipus de fems a l'exterior dels habitacles, prop de la parada o atracció; s'han de guardar en recipients adequats i lliurar-los al personal encarregat de la recollida selectiva.

8- Les instal·lacions que utilitzin altaveus els han de col·locar dirigint el so cap a l'interior de les seves parades o locals, de manera que la música o propaganda només sigui audible en la perifèria de la seva atracció, i no molesti al públic i/o veïns.

9- Tots aquells firaires que tinguin animals de companyia els han tenir lligats al vespre i en les hores de major afluència de públic, per tal d'evitar renous innecessaris i molèsties als veïns. 

 

Secció 2ª Autoritzacions i tràmits

Article 67. Autoritzacions i tràmits

1- Està prohibida l'exposició i la venda d'animals en els mercats i fires, excepte les autoritzades per Batlia.

2- Per disposar d'autorització d'ocupació de via pública durant les festes o fires cal sol·licitar l'autorització corresponent amb un mínim de dos mesos abans de cada festivitat o fira. Un cop concedida, cal presentar la declaració responsable corresponent, d'acord amb l'activitat que es realitzi.

3- Els firaires han de dipositar una fiança de l'import determinat per les ordenances fiscals vigents, a fi de respondre de possibles desperfectes que es poguessin ocasionar als béns i instal·lacions municipals, sufragar les despeses derivades de la recollida de fems fora dels llocs assenyalats o cobrir les possibles sancions que es poguessin imposar. Això no impedirà que si les despeses fossin d'una quantia superior a l'import de la fiança, aquestes reverteixin íntegrament sobre els firaires responsables.

4- Per tenir dret a reserva d'espai dins el recinte de la fira cal liquidar el 100% de l'import total com a mínim amb una antelació prèvia de dues setmanes abans d'aquesta fira o festes. Si no s'efectuàs la liquidació en el termini assenyalat s'entén que el firaire renuncia a la reserva de la parada, i això comportarà, a més, la pèrdua de qualsevol dret que es pogués derivar de la seva antiguitat en aquests.

5- Han de disposar d'un rebut de l'IAE que empari la seva activitat. I, a més, tenir subscrita i vigent la pòlissa de responsabilitat civil que cobreixi els riscos derivats pels usuaris i clients de la seva atracció. Per a les atraccions mecàniques, cal disposar d'un certificat signat per un tècnic, visat pel col·legi corresponent, que acrediti el compliment de les normatives vigents.

6- Totes les parades, atraccions, circs, etc., que requereixin instal·lació han d'acomplir amb l'article 35 de la Llei 10/1990, de policia de l'espectacle, aprovada pel RD 2816/1982, del 27 d'agost (publicat al BOE núm. 267, de 6 de novembre). A aquest efecte, l'Ajuntament nomenarà un tècnic o tècnics que consideri oportuns per efectuar les inspeccions de les condicions d'higiene, seguretat i comoditat de les instal·lacions. 

7- Les parades són personals i intransferibles, i no poden ser cedides o ocupades per tercers que no siguin aquells als quals han estat adjudicades. 

8- Es poden dedicar únicament i exclusiva a l'activitat determinada en la seva adjudicació, i no se'n pot modificar ni alterar la condició d'instal·lació ni ocupació.

9 - Una vegada inaugurada la fira o festa, la falta d'ocupació de l'espai assignat sense causa justificada implicarà la pèrdua dels drets d'antiguitat que l'adjudicatari pogués tenir. 

10- Es permetrà als firaires la no-assistència a la fira durant un any, sempre que n'avisin amb antelació suficient; se'ls reservarà el lloc mitjançant el pagament de la reserva -del 50% de l'estipulat en l'ordenança fiscal vigent-, a la qual han d'assistir a l'any següent, si no volen perdre l'antiguitat. 

11- L'Ajuntament permet el traspàs sempre que l'atracció o parada que s'ocupava hagi estat venuda; en aquest cas cal presentar el document que acrediti la compravenda signada per ambdues parts. El comprador té l'obligació d'instal·lar la mateixa atracció o parada. Durant l'any del traspàs se li permet satisfer la reserva, si per causa major no pogués assistir a la fira; però té l'obligació d'assistir-hi a l'any següent. 

Sense aquest requisit no es permet fer el traspàs. Si el comprador, una vegada produït aquest traspàs, decidís canviar d'atracció o de parada l'Ajuntament es reserva el dret d'ubicació o d'adjudicació. 

12- L'incompliment d'aquestes normes implica la pèrdua del dret d'assistència a les fires i festes del municipi en anys posteriors. 

13- En tot allò que no estigui previst en aquestes normes els firaires estan obligats a seguir les indicacions del personal encarregat de les fires i festes. 

Article 68

1- En cas d'excés de demanda sobre la superfície a ocupar a la zona destinada a la instal·lació de fira o de mercat, tenen preferència aquells sol·licitants que puguin acreditar haver-ne instal·lat en altres anys o en altres fires, respecte dels nous sol·licitants.

2- En cas de discrepància, tenen preferència les activitats recreatives sobre les activitats comercials o bars, sempre que hi hagi representació de totes les activitats. CAPÍTOL X

DISPOSICIONS ESPECÍFIQUES PER AL MERCAT DE SEGONA MÀ

Article 69. Ubicació i temporalitat

El mercat de segona mà s'ubica a l'esplanada de l'edifici Cap Vermell i, si fos necessari, als carrer dels voltants (Avda. Floreal i Hernán Cortés), i es desenvolupa el segon diumenge de cada mes.

Article 70. Horari

De forma general, l'horari de venda al públic és de 9.00 a 13.00 h. No obstant això, Batlia pot modificar-ne l'horari per necessitats del servei.

Per als que tinguin assignada una parada en aquest mercat, s'estableixen els següents horaris: muntatge de 7.30 h a 8.30 h i desmuntatge de 13 h a 14.30 h. L'hora límit per sortir del recinte del mercat amb els vehicle és les 14.30 h.

Així mateix, queda prohibida la circulació de vehicles dins el recinte del mercat entre les 9 h i les 13 h.

Els horaris d'entrada, sortida, muntatge i desmuntatge poden variar quan així ho autoritzi la Policia Local, per circumstàncies climatològiques, d'afluència de públic i d'altra índole.

En qualsevol cas, s'han de seguir les indicacions dels responsables municipals del mercat i dels agents de la Policia Local per no destorbar el pas d'altres vehicles ni la instal·lació de les parades.

Article 71. Dimensions de les parades

Les parades es dividiran en parcel·les, cada una de les quals ha de tenir: 2 m², com a mínim, la d'un solar, i 6m2, com a màxim.

Article 72. Productes autoritzats

Al mercat de segona mà només es poden vendre productes i objectes de segona mà, restaurats i/o reciclats, com ara: roba i calçat, llibres i revistes, pel·lícules, vídeos, discs i similars, sempre que siguin originals; i articles diversos com eines, maquinària petita, juguetes, vidre, fotografia, ceràmica i similars.

No obstant això, l'Ajuntament es reserva la facultat de concretar, ampliar o restringir els productes que en poden ser objecte de venda.

En qualsevol cas les persones autoritzades són responsables de la procedència lícita dels productes objecte de venda.

Article 73. Prohibicions

- Queda totalment prohibit vendre els productes següents: articles nous; còpies de pel·lícules, vídeos, discs i similars; productes químics; animals vius; aliments, begudes i menjar preparat, tret d'aquells elaborats per associacions inscrites al Registre Municipal d'Associacions de Capdepera, a fi que puguin exposar i difondre les seves activitats artístiques i artesanals, inclosa la venda dels productes realitzats tant per aquestes associacions com pels centres educatius respecte dels treballs elaborats pel seu alumnat.

- Queda totalment prohibit fer propaganda o publicitat per megafonia i penjar objectes de venda als extrems dels tendals que dificultin la circulació de vianants.

- No es pot concedir cap autorització per vendre productes prohibits per la normativa reguladora específica.

- No es permet vendre mercaderies col·locades directament al terra o paviment. Aquestes s'han de situar sobre un taulell d'una altura no inferior a 80 cm. del terra.

Article 74. Nombre d'autoritzacions

Batlia és l'òrgan competent per regular el nombre de parades de venda i atorgar-ne l'autorització corresponent, que es concediran en funció de l'espai de domini públic disponible en cada cas.

No es permet vendre fora dels llocs assignats per l'Ajuntament.

Article 75. Tipus d'autorització i durada

Les autoritzacions d'ocupació del mercat de segona mà tenen caràcter eventual i es concedeixen per a un període màxim d'un any.

Excepcionalment, es poden concedir autoritzacions puntuals per a les associacions inscrites en el Registre Municipal d'Associacions de Capdepera, conforme es determina a l'article 73.

Així mateix, i també de manera extraordinària, es poden concedir autoritzacions puntuals per a persones sol·licitants que no tenguin la voluntat d'acudir al mercat per tot l'any, però sí un màxim de dos dies durant un any natural.

Article 76. Termini per renovar sol·licituds

Tant les persones interessades a renovar les autoritzacions com les interessades a obtenir una nova ocupació han de presentar la sol·licitud corresponent al Registre General de l'Ajuntament de Capdepera, de l'1 al 30 de setembre (ambdós inclosos). En cas que no puguin concretar quins dies hi assistiran, hauran de presentar la sol·licitud corresponent amb una antelació mínima de quinze dies.

Si no es formulassin les sol·licituds de renovació dins els terminis establerts, això pot suposar la pèrdua automàtica de parada de venda i, si fos el cas, caldrà tornar-la a sol·licitar de bell nou.

 

Article 77. Procediment i criteris per atorgar les autoritzacions

Les autoritzacions s'han d'atorgar per rigorós ordre d'entrada de sol·licituds en el Registre Municipal.

Article 78. Documentació

Les persones interessades a obtenir l'autorització municipal corresponent per exercir la venda al mercat de segona mà han de presentar una sol·licitud a l'Ajuntament, el model de la qual es pot trobar a les oficines municipals, on han de fer constar les seves dades personals, període per al qual sol·liciten la nova ocupació o renovació, metres lineals a ocupar i tipus de mercaderies que s'hi han d'exposar.

Juntament amb la sol·licitud, s'ha de presentar una fotocòpia del document nacional d'identitat (DNI) i una declaració responsable signada per la persona interessada, en què manifestin, com a mínim, que acompleixen les disposicions establertes en aquest Reglament i que no realitzen cap tipus d'activitat empresarial o professional en aquest mercat.

 

CAPÍTOL XI RÈGIM SANCIONADOR

Article 79. Correcció i incoació d'infraccions

1. Correspon a Batlia corregir les infraccions comeses, d'acord amb la present Ordenança i amb les disposicions complementàries, a més d'incoar i resoldre els expedients sancionadors, que s'han de tramitar conforme a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; i a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic, sens perjudici de l'exercici de la CAIB, quan sigui necessari per a l'exercici de les seves funcions o per raons d'interès general.

Correspon a la CAIB la potestat sancionadora en aquesta matèria.

2. En qualsevol moment, durant el període autoritzat, es pot dur a terme una inspecció.

3. A tal efecte, tota la documentació relacionada amb l'activitat autoritzada ha d'estar disponible a l'establiment o instal·lació mateixa, i també s'ha d'exhibir en un lloc visible des de la via pública.

4. L'incompliment de les normes establertes en aquesta Ordenança seran sancionades per resolucíó de Batlia, amb les multes tipificades en aquesta Ordenança.

Article 80. Tipus d'infraccions

Les infraccions de la present Ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

Article 81. Infraccions lleus

Es consideren infraccions lleus:

1. Les infraccions no tipificades com a greus o molt greus en els articles següents, sens perjudici del que disposa l'apartat següent.

2. Es consideren infraccions lleus, entre d'altres, les següents:

a.- Reincidir en la falta de participació en la neteja del lloc, segons un informe dels serveis municipals.

b.- No exhibir el carnet de titular.

c.- Compartir un lloc de venda. d.- Canviar els articles de venda sense avisar-ne.

e.- Tenir persones no autoritzades venent en el lloc de venda, excepte si es tracta d'algun dels casos previst en l'article 34.

f.- Sobrepassar la senyalització del lloc que correspon o infringir qualsevol de les condicions descrites en els articles 15, 16 i 17.

g.- No tenir exposats al públic els preus de venda.

h.- Excedir-se en l'horari de tancament des de les 15:15 fins a les 15:30 h.

i.- No tenir exposada al públic l'adreça per a reclamacions.

j.- Vendre productes diferents dels autoritzats, segons llicència municipal.

k.- Deixar el vehicle estacionat o circular dins el recinte durant el temps en què es troba prohibida l'entrada i sortida de vehicles.

Article 82. Infraccions greus

Es consideren infraccions greus:

a.- Cometre dues faltes lleus o més durant un mateix any natural.

b.- Cometre frau en la qualitat, pes, mesures, capacitat, preu, envàs, empaquetatge, etiquetes, marques, condicions higienico-sanitàries i/o qualsevol altra circumstància anàloga en perjudici del consumidor.

c.- Desobeir l'autoritat municipal, els seus agents o delegats, quan les ordres siguin comunicades per escrit. En cas contrari, tenen la consideració de lleus.

d.- Alterar l'ordre públic en el mercat.

e.- Cometre una falta d'assistència al mercat sense justificar, tant al de Cala Rajada com al de Capdepera.

f.- Excedir-se en l'horari de tancament des de les 15:30 fins a les 16:00 h.

g.- Vendre productes no autoritzats.

h.- Utilitzar equips de megafonia.

i.- No deixar net el lloc una vegada finalitzat el termini autoritzat.

j.- Que la instal·lació funcioni amb un generador que incompleixi les disposicions de l'Ordenança reguladora de renous i contaminació acústica.

k.- No haver presentat a l'Ajuntament el certificat tècnic de muntatge, si l'activitat així ho requerís.

l.- Vendre alcohol sense disposar de l'autorització administrativa corresponent.

Com a mesura cautelar, que no té caràcter de sanció, es precintarà immediatament la parada i es pot procedir a l'aixecament de sanció.

Article 83. Infraccions molt greus

Es consideren infraccions molt greus:

a.- Cometre dues o més faltes greus.

b.- Cometre una segona falta d'assistència sense justificar, tant al mercat de Cala Rajada com al de Capdepera.

c.- Les infraccions que impliquin falsedat i ocultació en les declaracions exigides reglamentàriament.

d.- No disposar de l'autorització municipal vigent.

e.- Realitzar el traspàs, lloguer o concessió del lloc de venda sense disposar de l'autorització pertinent.f.- Excedir-se més d'una hora en l'horari de tancament. g.- Realitzar l'activitat estant de baixa d'autònom i de la Seguretat Social o estant de baixa de l'IAE.

h.- La resistència, coacció o amenaça al públic i al personal municipal en el compliment de les seves funcions de vigilància del mercat.

i.- Realitzar venda ambulant de qualsevol tipus de carn fresca o de caça, refrigerada o congelada; de productes làctics, pastisseria, pastes fresques o farcides, peix fresc i productes que per les seves especials característiques, i segons opinió de les autoritats competents, comportin un risc sanitari.

j.- La comissió de falta molt greu pot comportar la retirada de l'autorització municipal. Com a mesura cautelar, que no tindrà caràcter de sanció, es pot realitzar l'immediat precintament de la parada així com fer-ne aixecament; i també requisar els productes en venda.

Article 84. Sancions

Com a conseqüència de les infraccions esmentades a l'article 80, es podran interposar les sancions següents:

  • Per haver comès infraccions lleus:

- Adevertència

- Multa de fins a 750 euros.

  • Per infraccions greus:

- Multa de 751 fins a 1500 euros.

- Suspensió temporal de l'activitat durant un termini màxim de dues setmanes.

Ambdues sancions es poden interposar simultàniament.

  • Per infraccions molt greus:

- Multa de 1501 fins a 3000 euros.

- Suspensió temporal de l'activitat durant un termini d'un a sis mesos.

- Cessament de l'autorització per exercir la venda (sense dret a devolució de la taxa ni a cap tipus d'indemnització).

La sanció de la multa es pot interposar juntament amb la suspensió o cessament de l'autorització.

Article 85. Prescripció

1.- Les faltes lleus prescriuen als 3 mesos.

2.- Les faltes greus, als 6 mesos.

3.- Les faltes molt greus, al cap d'1 any.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Els titulars que no siguin ciutadans de països pertanyents a la UE, i que per motius personals s'hagin d'absentar durant el període de 12 mercats consecutius, ho han de comunicar per escrit a l'Ajuntament de Capdepera adjuntant una fotocòpia dels bitllets d'avió d'anada i tornada. Durant aquesta absència no poden cedir els seus drets temporalment, en virtut del que disposa l'article 29 d'aquesta ordenança. En conseqüència, el seu lloc quedarà vacant i a disposició de l'encarregat del mercat. No tenen dret a cap tipus de reducció de la taxa semestral i han d'acudir al mercat l'endemà d'haver tornat, segons la data que consti en el bitllet d'avió. En cas contrari, se'ls retirarà la llicència, d'acord amb l'article 32 d'aquesta ordenança. 

DISPOSICIÓ ADDICIONAL SEGONA

En tot allò no regulat en aquesta Ordenança seran d'aplicació la Llei 11/2001, de 15 de juny, d'ordenació de l'activitat comercial a les Illes Balears; la Llei 16/2006, de 17 d'octubre, de règim jurídic de les llicències integrades d'activitat de les Illes Balears; el Reial decret 199/2010, de 26 de febrer, pel qual es regula l'exercici de la venda ambulant no sedentària, i el Reglament 852/2004, de 29 d'abril, del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a higiene de productes alimentaris.

El règim que estableix la present Ordenança s'entén sense perjudici de les intervencions que corresponguin a altres organismes de l'Administració en l'esfera de les seves respectives competències.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL TERCERA

L'Ajuntament, amb un informe previ de la Cambra Oficial de Comerç, Associacions de Consumidors i usuaris i Associacions empresarials, pot modificar de forma esporàdica i canviar la ubicació dels mercats, sempre que es donin les circumstàncies especials o d'interès per a l'Ajuntament.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL QUARTA

Per a tot allò no regulat en aquesta Ordenança i que suposi una infracció a la disciplina del mercat, s'aplicarà el que disposa la Llei 11/2001, de 15 de juny, d'ordenació d'activitats comercials a les Illes Balears.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Les llicències actualment vigents queden afectades pel termini de vigència establert en aquesta Ordenança, si el seu titular n'accepta les obligacions derivades del contingut.

DISPOSICIONS FINALS

1a.- En tot allò no previst en la present ordenança, hom s'ha d'ajustar al que disposen la Llei 7/1985, reguladora de bases de règim local i normativa complementària; a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; a la Llei 40/2015, de règim jurídic del sector públic; així com a la resta de normativa d'aplicació.

2ª.- Entrarà en vigor una vegada aprovada definitivament per l'Ajuntament i publicat el text íntegre en el BOIB, una vegada transcorreguts els terminis previs establerts a l'art. 65.2 de la Llei 7/1985, del 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local. Romandrà en vigor mentre no es modifiqui o derogui expressament.

  

Capdepera, document signat electrònicament (28 de maig de 2021)

El batle Rafel Fernández Mallol