Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 210044
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 27 de maig de 2021, per la qual s’aprova la convocatòria del Programa d’Acompanyament Escolar del mes de juliol en els centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d’Educació i Formació Professional que imparteixen 5è i 6è d’educació primària i educació secundària obligatòria el curs escolar 2020-2021
Fets
1.Per fer front a la necessitat sobrevinguda d'atendre l'alumnat de 5è i 6è d'educació primària (EP) i d'educació secundària obligatòria (ESO) que no hagin superat els objectius ni hagin assolit les competències del curs o l'etapa corresponents durant el curs 2020-2021, degut en gran mesura a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, es continua el desenvolupament de programes específics que contribueixin a la millora de la qualitat i a la igualtat d'oportunitats i que, alhora, esdevenguin una eina per reduir l'abandonament escolar dels alumnes i millorar-ne el rendiment acadèmic i la motivació cap a l'aprenentatge.
2.Una d'aquestes eines és el Programa d'Acompanyament Escolar (d'ara endavant PAE) de juliol de 2021, programa que té com a finalitat que l'alumnat de 5è i 6è d'EP i d'ESO dels centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional aconsegueixi l'autonomia suficient per poder regular el propi aprenentatge i augmentar les seves expectatives d'èxit, associades a la permanència en el sistema educatiu, de manera que es redueixi l'abandonament escolar i millori el rendiment acadèmic.
3.El PAE es concreta en activitats de reforç i suport educatiu durant el mes de juliol, desenvolupades voluntàriament per personal docent del centre, atès que és qui coneix millor l'alumnat, les seves circumstàncies personals i el seu entorn familiar; d'aquesta manera també s'assegura la coordinació amb els tutors, la coordinació amb la resta de l'equip docent i la relació amb les famílies.
4.Per al funcionament i l'eficàcia del PAE es requereix l'acord actiu de les famílies dels alumnes participants. Així, es pretén millorar també la relació de la família amb el centre i la seva implicació en les activitats escolars dels alumnes.
5.El Ministeri d'Educació i Formació Professional (MEFP) continua amb el programa de cooperació territorial (PCT) orientat a revertir els efectes de la COVID-19 en l'alumnat: Programa per a l'Orientació, Avanç i Enriquiment Educatiu en la situació d'emergència educativa del curs 2020-2021 provocada per la pandèmia de la COVID-19: #PROA+ (20-21). Aquest PCT, finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'emmarca en el programa més ampli @PROA+21-27.
Fonaments de dret
1.La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, amb la finalitat de desenvolupar mesures envers un sistema educatiu de qualitat que garanteixi l'equitat, la igualtat d'oportunitats, l'atenció a la diversitat i que possibiliti que l'alumnat desenvolupi al màxim el seu potencial.
També, a l'article 71 exposa que les administracions educatives han de posar els mitjans necessaris perquè l'alumnat assoleixi el màxim desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional. Les administracions educatives poden establir plans de centre prioritaris per donar suport, especialment, als centres que escolaritzin alumnes en situació de desavantatge social.
2.La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021 (BOIB núm. 119, de 7 de juliol).
3.La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 3 de setembre de 2020 per la qual es modifica la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021(BOIB núm. 153, de 5 de setembre).
4.El Decret 85/1990, de 20 de setembre, regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5.El Decret 103/2012, de 21 de desembre modifica el Decret 85/1990, de 20 de setembre, regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6.L'Acord del Consell de Govern de 24 de novembre de 2017 pel qual es modifica l'Acord del Consell de Govern de 17 d'abril de 2015 en relació amb les despeses de personal corresponents al complement de productivitat i a les gratificacions al personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears inclosos en l'àmbit d'aplicació del Decret 85/1990, estableix que es pot autoritzar la prestació de serveis extraordinaris efectius fora de l'horari o la jornada habituals de treball per dur a terme les activitats de reforç i suport educatiu a alumnes en el marc del Programa d'Acompanyament Escolar als centres educatius.
7.La Resolució de la Secretaria d'Estat d'Educació i Formació Professional per la qual es concedeix un import de 2.002.454,00 euros a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, consignat en l'aplicació pressupostària 18.04.322B.456 dels pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2018, prorrogats per al 2019, per al finançament del Programa de Cooperació Territorial d'Orientació i Reforç per a l'Avanç i el Suport en l'Educació.
Les actuacions incloses dins el programa estan finançades pel Ministeri d'Educació i Formació Professional i per la Conselleria d'Educació i Formació Professional de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això dict la següent
Resolució
1.Aprovar la convocatòria per participar en el PAE del mes de juliol els centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional que imparteixen 5è i 6è d'EP i ESO el curs escolar 2020-2021, les bases de la qual figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2.Aprovar la sol·licitud i els annexos corresponents del programa.
3.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a les pàgines web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s'estableix a l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 27 de maig de 2021
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí
ANNEX 1 Bases de la convocatòria per participar en el PAE del mes de juliol en centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional que imparteixen 5è i 6è d'educació primària i educació secundària obligatòria el curs escolar 2020-2021
Primer
Objecte, finalitat i àmbit d'aplicació
Aquesta convocatòria té per objecte establir les normes del PAE de juliol de 2021, amb la finalitat que els alumnes dels centres docents sostinguts amb fons públics dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional que imparteixen 5è i 6è d'EP i ESO durant el curs 2020-2021 superin els objectius i assoleixin les competències del curs o l'etapa corresponents.
Segon
Destinataris del programa
Són destinataris del programa els alumnes de 5è i 6è d'EP i d'ESO dels centres docents sostinguts amb fons públics que no hagin superat els objectius ni hagin assolit les competències del curs o l'etapa corresponents durant el curs 2020-2021, preferentment els alumnes que es trobin en situació especialment vulnerable per motius econòmics, socioculturals, risc d'abandonament escolar, necessitats específiques de suport educatiu (NESE) o per la situació viscuda per la COVID-19.
Tercer
Desenvolupament del programa
1.Grups: els centres educatius poden sol·licitar els grups segons les necessitats del centre, tenint en compte que cada grup ha d'estar format per entre 7 i 10 alumnes.
El total de grups autoritzats dependrà de la disponibilitat pressupostària del Programa de Cooperació Territorial d'Orientació i Reforç per a l'Avanç i el Suport en l'Educació finançat pel Ministeri d'Educació i Formació Professional, i del pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l'any 2021.
2.Durada: s'han de dedicar 24 hores a cada grup, distribuïdes de dilluns a divendres de forma proporcional entre l'1 i el 31 de juliol de 2021. S'han d'impartir 2 hores diàries 3 dies per setmana no consecutius. En cap cas no es poden acumular els dies en una quinzena.
3.Personal docent: cada grup d'alumnes ha de ser atès per funcionaris docents de carrera o funcionaris docents interins (amb nomenament, com a mínim, fins al 31 de juliol de 2020) del centre que s'apuntin al programa de manera voluntària.
El personal docent participant rebrà una remuneració econòmica en forma de gratificació de 33,50 € per hora de dedicació.
Les funcions dels docents participants són les següents:
a)Aplicar les mesures de reforç i suport educatiu corresponents perquè els alumnes del PAE superin els objectius i assoleixin les competències dels cursos de 5è i 6è d'EP i d'ESO.
b)Guiar, orientar i proporcionar els materials adequats a l'alumnat.
c)Treballar tècniques per a l'adquisició d'hàbits d'estudi eficaços i d'habilitats socials i de gestió de les emocions.
d)Controlar l'assistència de l'alumnat participant i emplenar el full d'assistència (annex 5).
e)Emplenar el certificat del docent del PAE (annex 4) quan acabi el programa.
En el cas que en un centre es presentin més docents voluntaris que els necessaris per atendre els grups del programa, l'equip directiu ha de seleccionar els docents participants segons l'ordre de preferència següent:
a)L'especialitat, d'acord amb l'àmbit que s'ha de treballar (en el cas de centres que imparteixen ESO).
b)Si imparteix classe al mateix nivell del grup del programa.
c)Antiguitat al centre.
Cas de produir-se alguna baixa durant el programa, el centre designarà el docent substitut segons l'indicat a l'apartat anterior.
4.Coordinació del PAE: l'equip directiu ha de proposar un docent com a coordinador o coordinadora, seleccionat preferentment entre el personal docent participant. El coordinador del programa té les funcions següents:
a)Marcar les pautes i assegurar la coherència en el treball dels docents del PAE i la coordinació amb els tutors de l'alumnat participant.
b)Traslladar la informació rellevant sobre la participació i el progrés de l'alumnat a la resta de l'equip docent perquè ho tengui en compte a l'hora de decidir sobre la promoció/titulació d'aquests alumnes.
c)Gestionar la documentació del programa amb l'ajut de l'equip directiu. La persona coordinadora és la responsable d'emplenar i trametre via correu electrònic la documentació del programa al servei competent.
d)Oferir a les famílies, amb el suport dels docents del PAE, informació del grau d'assoliment dels objectius proposats, la progressió de l'alumne i l'assistència, mitjançant un full de seguiment individual.
Els coordinadors del PAE disposen d'unes hores remunerades per desenvolupar les seves funcions segons els grups que s'han autoritzat al centre:
Grups autoritzats al centre |
Hores totals de coordinació remunerades per centre |
---|---|
1 grup |
2 hores |
2 grups |
3 hores |
3 grups |
4 hores |
4 grups o més |
5 hores |
Quart
Compromís del centre
1.L'equip docent, coordinat pels tutors i amb l'ajuda de l'equip d'orientació, ha de seleccionar els alumnes participants d'acord amb els criteris del programa i els fixats pel centre.
2.El tutor i, si n'és el cas, l'equip directiu o el coordinador del PAE, ha de comunicar a les famílies i als alumnes participants les condicions d'assistència obligatòria i la baixa en cas d'absentisme de l'alumnat al programa.
3.L'equip directiu ha d'informar d'aquesta convocatòria el claustre i el consell escolar.
4.L'equip directiu s'ha de responsabilitzar del funcionament del programa:
a)Ha d'organitzar el programa i integrar-lo dins la programació del centre.
b)Ha de seleccionar el personal docent que s'encarregui de les activitats del programa.
5.L'equip directiu ha de donar suport al coordinador del PAE en el desenvolupament de les seves tasques.
6.Atès que el PAE es desenvolupa presencialment, l'equip directiu, el coordinador i els docents han de vetllar pel compliment de les mesures establertes per les autoritats educatives i sanitàries en relació amb la COVID-19.
7.Tota la documentació original del PAE generada durant el programa ha de romandre custodiada al centre durant un mínim de 6 anys.
Cinquè
Compromís de la família
1.Assegurar l'assistència dels alumnes.
2.Demostrar l'interès per l'evolució escolar de l'alumne i motivar-lo en l'esforç.
3.Millorar la relació amb el centre i assistir a les reunions convocades.
Sisè
Compromís de la Conselleria d'Educació i Formació Professional
1.Aportar els recursos econòmics necessaris per a l'aplicació del programa. Aquesta aportació es farà a càrrec de la partida pressupostària 13701.422A01.15100.00.20083.
2.Mantenir una estructura de suport als centres que faciliti la resolució dels problemes d'organització o d'altre tipus relacionats amb el programa.
3.Informar i trametre al Ministeri d'Educació i Formació Professional les dades i la documentació necessàries per al seguiment, l'estadística, l'avaluació, l'estat d'execució i la certificació de control de fons del programa.
4.Gestionar l'expedient econòmic i administratiu del programa.
Setè
Sol·licitud i termini de presentació
1.Els centres educatius només han de presentar una sol·licitud de participació.
2.El director o directora del centre ha d'emplenar la sol·licitud per participar en el procés de selecció únicament mitjançant el GESTIB del 31 de maig al 14 de juny de 2021. Per emplenar la sol·licitud, s'ha d'accedir al GESTIB únicament amb el perfil del director o directora seguint la ruta de “Personal à qüestionari à curs 2020-2021”.
En el cas dels centres concertats en què hi hagi més d'un director o directora, únicament un ha d'emplenar la sol·licitud conjunta.
3.L'annex 2 (projecte del centre) s'adjuntarà a la sol·licitud mitjançant el GESTIB.
Vuitè
Selecció de centres participants
1.Per instruir el procediment derivat d'aquesta convocatòria s'ha de constituir una comissió de selecció, integrada pels membres següents:
a)La cap del Servei d'Innovació Educativa, o persona en qui delegui, que la presideix.
b)La cap del Departament d'Innovació, Comunitat Educativa i Formació o persona en qui delegui.
c)Un inspector o inspectora del Departament d'Inspecció Educativa, designat per la cap del Departament d'Inspecció Educativa.
d)Una assessora docent del Servei d'Innovació Educativa.
e)La cap de secció del Servei d'Innovació Educativa, que actua com a secretària.
2.Són funcions de la Comissió de Selecció:
a)Examinar les sol·licituds i els documents presentats.
b)Requerir els sol·licitants perquè completin la documentació preceptiva o que rectifiquin les deficiències detectades en la documentació presentada.
c)Comprovar que els centres compleixen els requisits i les obligacions del programa.
d)Seleccionar, una vegada analitzades i valorades les propostes, els centres educatius participants tenint en compte els aspectes següents:
I.Els alumnes participants preferents són els que no hagin superat els objectius ni hagin assolit les competències del curs o l'etapa corresponents durant el curs 2020-2021 perquè es trobin en situació especialment vulnerable per motius econòmics, socioculturals, risc d'abandonament escolar, NESE o per la situació viscuda per la COVID-19.
II.La resta de criteris de selecció són els següents:
-Percentatge d'alumnes amb NESE de 5è i 6è d'EP i d'ESO.
-Nombre d'alumnes de 5è i 6è d'EP i d'ESO del centre.
3.Llistes de centres sol·licitants i de centres seleccionats:
a)Es publicarà la llista provisional dels centres que han presentat la sol·licitud a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://tn.caib.es/DGPICE).
b)També es publicarà la llista provisional dels centres seleccionats i exclosos, amb indicació dels grups autoritzats per participar en el programa al mateix lloc web.
c)En ambdós casos, els centres interessats, en un termini de dos dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de cada llista provisional, podran formular les al·legacions oportunes, mitjançant correu electrònic a l'adreça sie@dgpice.caib.es.
Passat cada termini, la Comissió de Selecció resoldrà les al·legacions i publicarà la llista definitiva corresponent al lloc web indicat.
Novè
Avaluació del programa i documentació
1.El centre ha de trametre, abans del 15 de setembre de 2021, a l'adreça electrònica sie@dgpice.caib.es, la documentació següent escanejada:
-Annex 3 (memòria i certificat del PAE)
-Annex 4 (certificat del docent del PAE)
-Annex 5 (full d'assistència de l'alumnat)
2.Tota la documentació original (inclosos els annexos) que es generi per a l'inici i el desenvolupament del PAE ha de quedar custodiada al centre durant un mínim de 6 anys amb la finalitat que es trobi disponible en el cas que la requereixi l'Organisme Intermedi o qualsevol òrgan de control en el procés de revisió o auditoria del Programa d'orientació i esforç per l'avanç i suport en l'educació.