Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA
Núm. 207955
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 26 de maig de 2021 per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajuts destinats a promoure actuacions d’inversió per a la modernització de l’estructura digital de l’activitat industrial per a l’any 2021
El sector industrial balear es troba actualment en una situació de feblesa empitjorada per la crisi econòmica, ja que una part del teixit empresarial i dels llocs de treball han sofert un greu descens. La conseqüència de tot plegat ha estat una pèrdua de pes de la indústria en l'economia de l'arxipèlag.
La falta d'inversions en R+D+I, la pèrdua de productivitat, la deslocalització, l'escassetat de formació laboral especialitzada, la petita dimensió de les empreses i els elevats costs de subministrament i transport constitueixen una bateria de variables que mostren les febleses de la indústria balear.
La Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'indústria, estableix, en l'article 5, que l'Administració ha d'adoptar programes per afavorir l'expansió, el desenvolupament, la modernització i la competitivitat de l'activitat industrial, millorar el nivell tecnològic de les empreses i potenciar els serveis i el finançament adequat a la indústria, amb especial atenció a les empreses de dimensió petita i mitjana.
La Llei 4/2017, de 12 de juliol, d'indústria de les Illes Balears, té com un dels objectius el foment de la competitivitat industrial, l'estímul, la promoció i la modernització de l'activitat industrial. Tenint presents aquest i altres objectius de la Llei esmentada, es va dissenyar una planificació de la política industrial basada en dos instruments fonamentals. D'una banda, el Pla Director de la Indústria de les Illes Balears, document que estableix les línies generals i les directrius bàsiques de la política industrial, i, d'altra banda, els programes de foment de l'activitat industrial, que són documents estratègics en els quals s'indiquen els objectius que es preveu aconseguir en un termini determinat, es determinen els mecanismes i els mitjans per aconseguir-los, i s'indiquen els sistemes per avaluar-ne l'eficàcia i l'eficiència. Entre aquests programes de foment hi ha els programes de millora de la competitivitat i la promoció industrial.
El Pla Director de la Indústria de les Illes Balears, aprovat pel Consell de Govern en la sessió de 26 de gener de 2018, una vegada analitzades, entre altres factors, les febleses del sector industrial, va assenyalar que cada vegada era més difícil per a les empreses i els territoris mantenir els avenços competitius, i va marcar com a repte impulsar la millora de la productivitat de les empreses de manera permanent com a única via per mantenir o millorar els avenços competitius i el valor per a l'empresa mateixa i per a la seva societat.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, conscient de les dificultats que passen les pimes del sector industrial en el context econòmic actual, ha decidit adoptar diversos programes per afavorir l'expansió, el desenvolupament, la modernització i la competitivitat de l'activitat industrial; millorar el nivell tecnològic de les empreses i potenciar els serveis i el finançament adequat en la indústria, amb especial atenció a les empreses de dimensió petita i mitjana. Entre aquests, i en desenvolupament del Pla Director de la Indústria de les Illes Balears, mitjançant la Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de dia 15 de març de 2021, es va aprovar el programa de millora de la competitivitat i la productivitat industrial per a l'any 2021, en el qual s'inclouen, entre les actuacions subvencionables, les que són objecte d'aquesta convocatòria.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears va assumir, d'acord amb l'article 30.34 de l'Estatut d'autonomia, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, les competències exclusives en matèria d'indústria, i, d'acord amb els articles 30.21 i 42, les del foment del desenvolupament econòmic i la promoció de la competència, aspectes en els quals està de nou implicada l'activitat industrial.
L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d'abril de 2008) estableix les bases reguladores per a les subvencions en matèria de foment de l'activitat industrial que convoqui la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica. L'article 4.1 d'aquesta Ordre preveu que pot ser objecte de subvenció qualsevol persona física o jurídica relacionada amb l'activitat industrial. Per la seva banda, l'article 5 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria d'indústria ha d'aprovar, per mitjà d'una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
D'altra banda, l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix el contingut mínim de la convocatòria d'ajuts, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Aquestes subvencions es troben incloses en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis de 2018-2020, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de dia 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març) ) i prorrogat per l'Acord del Consell de Govern de dia 25 de gener de 2021 (BOIB núm. 11, de 26 de gener), i estan destinades a projectes d'inversió d'indústries situades a les Illes Balears, per al foment de la modernització dels sistemes de gestió i dels sistemes productius, finançament de recerca industrial, promoció i implantació de la transformació digital en la indústria i impuls del disseny industrial.
En data 17 de maig de 2021, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha emès l'informe favorable de fiscalització prèvia limitada.
Per tot això, d'acord amb els preceptes esmentats abans, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria per concedir ajuts destinats a promoure actuacions d'inversió per a la modernització de l'estructura digital de l'activitat industrial per a l'any 2021.
2. Aprovar les bases reguladores de la convocatòria, la sol·licitud d'ajut per a la modernització de l'activitat industrial i la sol·licitud de pagament de l'ajut per a la modernització de l'activitat industrial, que s'adjunten com a annexos 1, 2 i 3, respectivament.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i disposar que tindrà efectes l'endemà de la publicació.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, 26 de maig de 2021
El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica
Juan Pedro Yllanes Suárez
ANNEX 1 Bases de la convocatòria per concedir ajuts destinats a promoure actuacions d'inversió per a la modernització de l'estructura digital de l'activitat industrial per a l'any 2021
Primer
Objecte
1. Aquestes bases tenen per objecte aprovar la convocatòria per concedir ajuts destinats a la promoció i implantació de la digitalització i el conjunt de tècniques i equips informàtics que permeten comunicar-se a distància per via electrònica (TIC) de les empreses industrials situades dins l'àmbit territorial de les Illes Balears.
2. Els ajuts consisteixen en dos programes de subvencions destinats a l'adquisició d'actius fixos i l'adquisició d'inversions immaterials associades al procés industrial, que hagin de ser utilitzats o entrar en funcionament per primera vegada.
Segon
Beneficiaris i requisits
1. En són beneficiàries les empreses de caràcter industrial amb els epígrafs de l'impost sobre activitats econòmiques (IAE) inclosos en les divisions 2, 3, 4 i 691.2 de la secció primera corresponent a activitats empresarials, i que estiguin inscrites en la divisió A corresponent a establiments i activitats industrials del Registre integrat industrial, o en el Registre miner de les Illes Balears de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica. També en són beneficiàries les empreses incloses en el grup 504 de l'IAE de la secció primera corresponent a activitats empresarials, i que estiguin inscrites en la divisió B corresponent a les empreses de serveis relatives a l'activitat industrial del Registre integrat industrial.
2. Totes les persones o entitats que sol·licitin aquests ajuts han de complir els requisits següents:
a) Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud dels ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica pugui comprovar d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquesta obligació, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
b) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud dels ajuts implica l'autorització perquè Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica pugui comprovar d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar els certificats corresponents, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
c) Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones i entitats el centre de treball de les quals estigui situat a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
d) El beneficiari ha de complir les exigències imposades per la normativa en matèria de seguretat industrial i minera, i qualsevol altra que hi sigui aplicable.
e) El beneficiari, per a l'obtenció dels ajuts, ha de presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen en els punts setè i onzè d'aquesta convocatòria.
f) En cas que el sol·licitant de la subvenció sigui una persona física, ha d'estar inscrita en el règim especial de treballadors autònoms o en un règim alternatiu equivalent.
3. En queden excloses com a beneficiàries:
a) Les societats públiques i les entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la participació d'aquests ens sigui majoritària.
b) No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants que es trobin en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, o en alguns dels supòsits establerts en l'article 11 de Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones.
c) Les unions temporals d'empreses (UTE).
Tercer
Actuacions subvencionables
1. Són susceptibles de subvenció les actuacions d'inversió per a la implantació de nous centres productius, així com per a l'ampliació, millora o modernització dels ja existents.
2. Els centres productius en els quals es faci la inversió han d'estar situats a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
3. Es consideren subvencionables les inversions instal·lades, en funcionament, facturades i pagades en el període que va del 2 d'octubre de 2020 al 10 de novembre de 2021, ambdós inclosos.
4. Tenen la consideració d'inversions o despeses subvencionables les següents:
4.1. Per al programa I. Disseny i innovació:
Cost de contractació a entitats externes de projectes de digitalització del sistema productiu, com ara la implantació de tecnologies que permeten la hibridació del món físic i el digital, tecnologies de la comunicació i tractament de les dades i tecnologies que permeten dotar d'intel·ligència i control, que poden ser útils per desenvolupar nous productes, processos o serveis, o permeten millorar considerablement els ja existents.
Cost de contractació a entitats externes d'elements digitals associats al comerç electrònic (disseny de pàgines i entorns web).
Cost de contractació de consultoria per al disseny de plans de transformació digital amb l'objectiu d'impulsar la transformació digital de la indústria balear. Aquests no són plans d'implementació de tecnologies, sinó de consultoria per definir i dissenyar plans de transformació digital.
4.2. Per al programa II. Producció i logística:
Adquisició, tant material com immaterial, destinada a la digitalització del sistema productiu, com ara ordinadors, SAI, PDA, equips de diagnosi, impressores, impressores 3D, perifèrics i similars, així com el programari (software) i TIC relacionat amb aquests.
5. Queden excloses de subvenció les adquisicions d'actius que no es facin d'acord amb els requisits d'aquesta Resolució, així com les que no vagin acompanyades de la documentació a què es refereix l'apartat vuitè, i, en particular, en queden expressament excloses les inversions següents:
a) La compra de béns d'equipament usats.
b) L'adquisició d'accessoris, instal·lacions tècniques i TIC associats i integrats específicament a una màquina.
c) Les finances, inversions financeres i similars.
d) Els treballs realitzats pel sol·licitant de l'ajut.
e) La compra de béns destinats a la venda o lloguer.
f) L'adquisició de telefonia mòbil i aparells de televisió.
6. No es consideren despeses subvencionables:
a) Els imposts, les taxes i els tributs.
b) Les adquisicions mitjançant qualsevol tipus d'arrendament financer, com ara rènting, lísing i similars.
c) Els desplaçaments, la manutenció i les dietes de personal.
d) Les nòmines o qualsevol despesa derivada del personal de l'empresa.
Quart
Quantia dels ajuts
1. Els ajuts que es regulen revesteixen la modalitat de lliurament dinerari sense contraprestació i s'han d'instrumentar en forma de subvencions, com s'indica a continuació.
1.1. Per al programa I. Disseny i innovació:
Aquests ajuts s'han d'instrumentar en forma de subvencions del 50 % de l'import de la factura (IVA exclòs) de les despeses d'adquisició dels actius, documentació tècnica i inversions incloses en el punt 4.1 de l'apartat segon de la convocatòria, en el qual la suma de totes les despeses subvencionables sigui igual o superior a 2.000 euros, IVA exclòs.
L'import màxim subvencionable d'aquest programa és de 6.000 euros per beneficiari.
1.2. Per al programa II. Producció i logística:
Aquests ajuts s'han d'instrumentar en forma de subvencions del 50 % de l'import de la factura (IVA exclòs) de les despeses d'adquisició dels actius, documentació tècnica i inversions incloses en el punt 4.2 de l'apartat segon de la convocatòria, en el qual la suma de totes les despeses subvencionables sigui igual o superior a 4.000 euros, IVA exclòs.
L'import màxim subvencionable d'aquest programa és de 23.000 euros per beneficiari.
2. No s'admeten els tiquets de caixa com a justificants de la inversió, en cap cas.
3. Pel que fa a la quantia, i d'acord amb l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, per als projectes de quantia superior o igual a 40.000 euros, en cas d'execució d'obres, o de 15.000 euros, en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per una empresa de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes anteriors a l'execució del projecte, tret que per les seves característiques especials no hi hagi entitats suficients per poder fer-les o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L'elecció de les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
La manca de presentació de les tres ofertes s'entén com un anomalia a la totalitat de la sol·licitud, i s'ha d'actuar d'acord amb el que s'estableix en l'apartat setè, punt 9.
En cas que es tracti d'una inversió efectuada amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció s'ha d'acreditar aquest fet mitjançant la presentació de la factura corresponent.
4. El sol·licitant ha de declarar tots els ajuts que hagi sol·licitat o obtingut per a la mateixa inversió, tant en iniciar-se l'expedient com en qualsevol moment del procediment en què això es produeixi.
5. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió ha de ser declarada i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, pot donar lloc a la modificació de la subvenció atorgada.
Cinquè
Partides pressupostàries
1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és d'un milió d'euros (1.000.000 €), amb càrrec a la partida pressupostària 19401 542A01 77000 00, dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de l'any 2021.
2. La concessió dels ajuts prevists en aquesta convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior.
3. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.
Sisè
Bases reguladores
Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d'abril de 2008); la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19; el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Setè
Termini i presentació de sol·licituds
1. El termini per presentar les sol·licituds és d'un mes.
Aquest termini d'un mes començarà el desè dia natural comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Si la quantia consignada en aquesta convocatòria s'exhaureix abans de l'expiració del termini d'un mes per presentar sol·licituds, es pot suspendre la concessió dels ajuts mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució corresponent del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.
2. Només es pot presentar una sol·licitud per beneficiari i per un únic centre de treball, en cas que disposi de més d'un centre de treball localitzat geogràficament a la comunitat autònoma. En serà beneficiària la persona física o jurídica que desenvolupa la seva activitat en un centre de treball. S'entén per centre de treball el conjunt d'edificis, edifici, zona d'aquest, instal·lació o espai obert d'ús industrial per una o diverses empreses. S'acceptarà una única sol·licitud de subvenció per centre de treball.
En cas de presentació d'una nova sol·licitud, s'haurà de desistir expressament de l'anterior; en cas de no fer-ho, només es tindrà en compte la primera sol·licitud registrada. En cas de desistiment exprés, la data en l'ordre de prelació dels expedients serà la de la nova sol·licitud registrada o la data de registre de desistiment en cas que aquest sigui posterior a la segona sol·licitud.
En cas de presentació de diverses sol·licituds per centre de treball es respectarà el rigorós ordre de prelació per data d'entrada, segons l'apartat novè de la convocatòria.
3. Les sol·licituds s'han de presentar telemàticament, d'acord amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 25.3.a) de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19. La sol·licitud ha de ser el document original signat electrònicament.
El model de sol·licitud que s'ha de presentar és el que figura en l'annex 2 d'aquesta convocatòria i que es troba a la web de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica (industria.caib.es).
4. Les sol·licituds s'han d'adreçar a la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica mitjançant la seva presentació en el Registre electrònic comú o el tràmit telemàtic corresponent, que es pot trobar a la web industria.caib.es, acompanyades de la documentació prevista en la convocatòria.
Si la persona interessada presenta la sol·licitud presencialment, o signada incorrectament, serà requerida perquè l'esmeni a través de la presentació electrònica. A aquest efecte, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.
5. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica ha de dur a terme la petició de l'ajut per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.
6. La sol·licitud d'ajut implica l'autorització perquè l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pugui verificar les dades i afirmacions declarades per la persona o l'entitat sol·licitant, excepte en cas de denegació expressa. En aquest cas, la persona o entitat sol·licitant ha d'aportar els certificats i la documentació corresponents, juntament amb la sol·licitud de l'ajut.
7. La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament els expedients o per comprovar les dades presentades.
8. En cas que algun dels documents requerits per tramitar la subvenció ja s'hagi aportat a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o dependència en què es va presentar i que no hagi sofert modificacions.
9. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada perquè esmeni les deficiències dins un termini de deu dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.
Vuitè
Documentació
1. Documentació genèrica:
1.1. Original de la sol·licitud de subvenció, segons el model de l'annex 2 d'aquesta Resolució, degudament emplenat i signat correctament, en el qual figuri un resum econòmic de l'actuació prevista, d'acord amb l'apartat segon d'aquestes bases, i els seus pressuposts corresponents.
1.2. En cas de persones jurídiques:
Documentació acreditativa de les facultats de representació de la persona que signa la sol·licitud d'ajut com a representant de l'empresa beneficiària, com pot ser l'escriptura de poders de representació, la signatura de la sol·licitud amb el certificat digital de representació de l'empresa o documents similars.
1.3. Respecte de l'acreditació de les obligacions tributàries, la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica pugui obtenir de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de l'Agència Tributària de les Illes Balears la informació relativa al compliment d'aquestes obligacions, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
1.4. Pel que fa a l'acreditació del requisit d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, la sol·licitud dels ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica pugui obtenir de la Tresoreria General de la Seguretat Social la informació acreditativa del compliment d'aquesta obligació, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
1.5. Quant a l'acreditació de l'epígraf de l'impost sobre activitats econòmiques (IAE), la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica pugui obtenir de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de l'Agència Tributària de les Illes Balears la informació relativa a l'activitat econòmica del sol·licitant, excepte en cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
1.6. Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades, que estarà inclosa en la sol·licitud.
1.7. Declaració de no trobar-se en cap de les circumstàncies de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que estarà inclosa en la sol·licitud.
1.8. Declaració relativa als ajuts de minimis, que estarà inclosa en la sol·licitud.
2. Documentació tècnica:
2.1. Memòria tècnica, en la qual s'han d'especificar aspectes com l'activitat industrial que es desenvolupa, el centre de treball on es duu a terme la digitalització del sistema productiu, tots els ajuts que hagi sol·licitat o obtingut per a la mateixa inversió, l'abast, les característiques i la repercussió de la inversió que s'ha de fer, i les despeses o inversions previstes amb l'IVA desglossat amb els pressuposts o proformes corresponents d'acord amb l'apartat segon, punt 4.
2.2. Pressuposts, factures proforma o document equivalent de les inversions que es vulguin dur a terme, o factures en cas que la inversió estigui feta.
Novè
Criteris per seleccionar els beneficiaris
1. Per a la concessió dels ajuts que estableix aquesta convocatòria s'aplicarà un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre General de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o en el Registre electrònic comú, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons l'article 7.3 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial.
2. Les sol·licituds d'ajuts es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
3. En cas que en l'expedient no consti la documentació que es requereix en aquesta Resolució, o hi hagi anomalies en la documentació presentada que impedeixin avaluar correctament els expedients, i una vegada que s'hagi requerit d'acord amb l'apartat setè, punt 9, la data de presentació de l'esmena estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.
Desè
Instrucció i resolució del procediment
1. En aplicació de l'article 9.2 de les bases reguladores, correspon a la Direcció General de Política Industrial la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, la seva ordenació i instrucció. El director general de Política Industrial ha d'emetre una proposta de resolució, la qual s'ha de comunicar a totes les persones interessades perquè, en el termini màxim de deu dies, puguin al·legar el que considerin oportú.
2. D'acord amb l'article 9.3 de les bases reguladores, l'òrgan competent per resoldre és el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, que ha de dictar una resolució motivada en la qual s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte d'ajut i terminis per presentar justificants.
3. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds.
4. Les resolucions del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.
5. Les notificacions de les resolucions s'han de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 a 46 de la Llei 39/2015.
6. En cas que s'exhaureixi el crèdit de la convocatòria, per a totes les sol·licituds que no hagin rebut concessió, s'ha d'emetre una proposta de resolució col·lectiva que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i s'ha de publicar a la web industria.caib.es, d'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015.
Una vegada transcorregut el termini d'al·legacions a la proposta, s'ha d'emetre una resolució col·lectiva que igualment s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i s'ha de publicar a la web industria.caib.es.
7. La comprovació econòmica es farà mitjançant un sistema de mostreig de les factures o documents acreditatius de la realització i pagament de les despeses, sempre que es tracti de despeses de caràcter successiu o recurrent vinculades a l'activitat subvencionada, d'acord amb l'article 27.1 del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
Onzè
Justificació i pagament
1. L'activitat subvencionada s'ha d'entendre justificada amb l'acreditació de la seva realització efectiva, mitjançant la instal·lació i el funcionament de les inversions, i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit i, en cas de les inversions indicades en el punt 4.2 de l'apartat tercer, s'ha de garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic, i de dos anys per a la resta de béns.
2. Les inversions objecte dels ajuts han d'estar instal·lades, en funcionament, executades i pagades en el període comprès entre el 2 d'octubre de 2020 i el 10 de novembre de 2021 (ambdós inclosos). El termini per justificar la realització de les activitats subvencionades finalitza l'11 de novembre de 2021 o en la data que estableixi la resolució de concessió, si és posterior.
En cas que les inversions no es puguin trobar instal·lades i en funcionament per raons sobrevingudes, alienes a l'empresa, com poden ser demores en la fabricació, lliurament, transport de la inversió i similars, s'ha de notificar i acreditar aquesta situació a la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, i cal adjuntar un certificat del distribuïdor i indicar el termini previst per tenir les inversions instal·lades i en funcionament. En aquest casos es pot autoritzar un nou termini al que s'estableix en la convocatòria, que s'ha d'indicar en la resolució de reconeixement de l'obligació i proposta del pagament de la subvenció. Una vegada transcorregut aquest nou termini, el beneficiari haurà d'acreditar l'execució de les inversions i presentar les fotografies corresponents.
3. No tenen consideració de justificants de la inversió subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fets amb anterioritat al 2 d'octubre de 2020 ni amb posterioritat al 10 de novembre de 2021.
4. Les sol·licituds de pagament s'han de presentar de forma telemàtica a la web industria.caib.es. El model de sol·licitud que s'ha de presentar és el que figura en l'annex 3 d'aquesta convocatòria i que es troba a la web de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica (industria.caib.es).
El pagament de la subvenció únicament es pot fer efectiu una vegada dictada la resolució corresponent i justificada de manera suficient la realització de l'activitat subvencionada, amb la presentació de la documentació següent:
4.1. Original de la sol·licitud de pagament, segons el punt 4 anterior i que figura en l'annex 3, degudament emplenat i signat correctament.
4.2. Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, en què es descriguin de manera detallada el projecte i els resultats que s'han obtingut; referències i dades tècniques de les instal·lacions, i document fotogràfic de les actuacions realitzades i, si escau, de les plaques de les característiques dels actius adquirits. En cas d'inversions corresponents al programa I, s'haurà d'adjuntar la còpia del projecte en format digital.
4.3. Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats, que ha de contenir:
4.3.1. Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. En cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han d'indicar les desviacions produïdes.
4.3.2. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l'import, la procedència i l'objecte.
4.4. Còpia de les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses i especifiquin clarament la inversió corresponent a l'objecte de la subvenció.
4.5. Còpia del document acreditatiu que justifiqui el pagament de les factures objecte de la subvenció. S'ha d'acreditar d'alguna de les maneres següents:
4.5.1. Còpia de l'extracte bancari del beneficiari, justificatiu del pagament, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de transferència a fi que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
No s'admeten, en cap cas, com a justificants de la inversió els tiquets de caixa.
Les despeses inferiors a tres mil euros es poden justificar mitjançant una declaració formal de la persona o entitat beneficiària, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control, d'acord amb l'article 25.3.f) del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
5. En cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena.
6. En cas que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.
7. Tota alteració de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens, públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
8. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació significativa del projecte presentat sense que aquesta Conselleria l'hagi aprovat prèviament, i també la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent de la que estableix la norma, poden determinar la revocació de la subvenció.
9. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions i els registres administratius que siguin necessaris.
Dotzè
Concurrència d'ajuts o subvencions i règim de minimis
1. L'import dels ajuts o subvencions que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de la inversió que hagi de desenvolupar l'entitat beneficiària.
2. Als beneficiaris d'aquesta convocatòria se'ls ha d'aplicar la norma dels ajuts de minimis regulada pel Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, en el qual s'estableix una quantia total d'ajuts de minimis no superior a 200.000,00 euros per beneficiari, durant l'exercici fiscal en curs i els dos exercicis fiscals anteriors.
Tretzè
Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, les següents:
a) Dur a terme l'activitat o la inversió que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria.
b) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins el termini que s'indica en la convocatòria.
c) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.
d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que faci la Direcció General de Política Industrial i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Sindicatura de Comptes.
e) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.
f) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
g) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions, ajuts de l'Estat (Reglament [UE] 651/2014 i Reglament [UE] 1407/2013, de minimis).
Catorzè
Interpretació i execució
El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.