Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 203583
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB, per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions amb l’objecte de cofinançar a les entitats locals i les entitats que en depenen les despeses necessàries per acreditar centres de formació per impartir formació conduent a certificats de professionalitat dirigida a treballadors desocupats
L'Administració de l'Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les funcions i els serveis en matèria de gestió de la formació professional per a l'ocupació mitjançant el Reial decret 621/1998, de 17 d'abril (BOE núm. 102, de 29 d'abril), els quals va assumir i distribuir la Comunitat Autònoma per mitjà del Decret 51/1998, de 8 de maig (BOIB núm. 68, de 23 de maig), segons el que disposen els articles 12.15 i 15.1 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears. D'acord amb aquests articles, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la funció executiva en matèria laboral, en els termes que estableixin les lleis i les normes reglamentàries que, per desplegar la legislació, dicti l'Estat, com també el desplegament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota l'extensió, els nivells i els graus, les modalitats i les especialitats.
El Servei d'Ocupació de les Illes Balears és una entitat autònoma, creada mitjançant la Llei 7/2000, de 15 de juny (BOIB núm. 80, de 29 de juny), modificada per la Llei 8/2004, de 23 de desembre, de mesures tributàries, administratives i de funció pública (BOIB núm. 186, de 30 de desembre), pel Decret llei 4/2011, de 5 d'agost (BOIB núm. 119, de 6 d'agost) i per la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2015 (BOIB núm. 178, de 30 de desembre de 2014). Té per finalitat planificar, gestionar i coordinar les polítiques d'ocupació, amb funcions concretes d'informació, d'orientació i d'intermediació en el mercat laboral, fomentar l'ocupació en tots els seus vessants i el desenvolupament de la formació professional per a l'ocupació.
La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, va introduir nombroses i importants novetats en el sistema de formació professional per a l'ocupació, en particular en matèria de planificació i finançament en l'àmbit laboral, en la programació i l'execució de les accions formatives, i en el control, el seguiment i el règim sancionador, així com el sistema d'informació, l'avaluació, la qualitat i la governança del sistema. Aquesta Llei es desplega mitjançant el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol (BOE núm. 159, de 5 de juliol).
L'article 11.2 d'aquesta Llei 30/2015 estableix que l'oferta formativa per a treballadors desocupats s'ha de desenvolupar mitjançant programes de les administracions competents dirigits a cobrir les necessitats formatives detectades en els itineraris personalitzats d'inserció i en les ofertes d'ocupació, programes específics per a la formació de persones amb necessitats formatives especials o amb dificultats per a la inserció o requalificació professional i programes formatius que incloguin compromisos de contractació. Les administracions competents poden desenvolupar accions dirigides a obtenir certificats de professionalitat, en els termes que estableix l'apartat 1 de l'article 10.
El Pla Integral de Formació Professional de les Illes Balears 2018-2021 configura la formació professional per a l'ocupació, la qual s'adreça prioritàriament a persones en atur, ja que l'objectiu és qualificar-les perquè s'incorporin al mercat de treball. És un model de gestió descentralitzat, la qual cosa implica que, per dur a terme qualsevol tipus de formació professional per a l'ocupació, és necessari adreçar-se a l'organisme autònom de cada comunitat autònoma responsable d'executar-la. A les Illes Balears és el SOIB en els termes que hem vist anteriorment. La formació professional per a l'ocupació es basa principalment en els certificats de professionalitat perquè tenen vigència a tot el territori estatal.
D'acord amb el que estableix la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, la formació té com un dels seus objectius prioritaris augmentar la participació de les dones en el mercat de treball i avançar en la igualtat efectiva entre dones i homes. Per això, les dones són uns dels col·lectius prioritaris de la formació professional per a l'ocupació amb l'objectiu de millorar la seva ocupabilitat i la permanència en l'ocupació, potenciant el seu nivell formatiu i la seva adaptabilitat als requeriments del mercat de treball.
Per una altra banda, la Llei 2/2011, de 4 de març, d'economia sostenible disposa que, en l'àmbit de la formació professional, sense perjudici del que preveu la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació i la Llei 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i la formació professional, aquesta Llei persegueix, entre d'altres, l'objectiu de millorar la qualificació dels ciutadans a través de l'aplicació del procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral i aprenentatges no formals i l'oferta de la formació complementària necessària per obtenir un títol de formació professional o un certificat de professionalitat.
Aquestes subvencions es regeixen per l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears, publicada en el BOIB núm. 146 de 24 d'octubre de 2013.
En l'àmbit intern, s'ha dut a terme un treball d'identificació i anàlisi en col·laboració amb la xarxa d'agents de desenvolupament local, fruit del qual s'ha detectat la necessitat d'ampliar la cobertura de certificats de professionalitat, per la qual cosa es fa necessari disposar d'un major nombre de centres de formació acreditats. Per això, aquesta convocatòria pretén incentivar l'acreditació de centres de formació d'entitats locals de les Illes Balears i entitats dependents o vinculades, i així poder oferir formació certificable a un major nombre de persones en el territori de les Balears.
D'aquesta manera, s'ha considerat oportú cofinançar les despeses necessàries per acreditar les entitats locals i les entitats que en depenen per impartir certificats de professionalitat inclosos dins el Catàleg d'especialitats formatives i amb la finalitat de poder presentar-se a qualsevol de les convocatòries de formació i així poder cobrir les necessitats de formació dels treballadors desocupats.
En conseqüència, aquesta convocatòria s'empara en l'article 1.2 b) i l) de les bases referides, que permet desenvolupar qualssevol altres mesures que promoguin polítiques actives d'ocupació, entre les quals s'inclou també el foment de la formació.
Aquestes polítiques són definides en l'article 36 Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació, com el conjunt de servei i programes d'orientació, ocupació i formació professional per a l'ocupació dirigides a millorar les possibilitats d'accés a l'ocupació, per compte d'altri o propi, de les persones desocupades; al manteniment de l'ocupació i la promoció professional de les persones ocupades, i al foment de l'esperit empresarial i de l'economia social. D'aquesta manera, l'objectiu final és que es puguin impartir certificats de professionalitat que en l'àmbit territorial concret no es troben suficientment coberts, i així oferir una formació ajustada a les necessitats del mercat de treball en cada zona/territori de les illes per atendre els requeriments de productivitat i competitivitat de les empreses i les demandes dels treballadors, millorar la formació de persones desocupades i, en darrer terme, aconseguir un major accés a l'ocupació.
El Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre, (BOE núm. 305, de 16 de desembre) va aprovar l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació (EEAO) 2017-2020, la qual es configura com a marc normatiu per a la coordinació i l'execució de les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat. L'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2017-2020 roman vigent mentre no se'n publiqui la nova versió 2021-2024.
L'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2017-2020 incorpora com a objectiu estratègic la necessitat de desenvolupar una oferta formativa adreçada a un mercat laboral canviant que ajusti millor les competències i faciliti les transicions laborals. Per una altra banda, també incorpora els objectius instrumentals; «2.1. Ajustar l'oferta formativa a les necessitats del mercat de treball i a la millora de la competitivitat del teixit productiu amb especial atenció a les competències clau, digitals i idiomàtiques», «2.2 Millorar la informació, seguiment i avaluació de l'oferta formativa i el coneixement de les necessitats de capacitats en els diferents sectors econòmics i territoris, a través dels instruments establerts en la Llei 30/2015 i la normativa de desplegament», «2.3. Promoure la formació modular acreditable», «2.4. Promoure la formació vinculada a la contractació i l'adquisició d'experiència laboral, i «2.5 Impulsar la formació en les empreses».
La convocatòria està inclosa en el Pla Anual de Política d'Ocupació de 2020 com a programa propi «PP00867 SOIB Millora dels centres de formació» en què es preveu el cofinançament de la millora d'infraestructures i recursos formatius que ajudin a la millora de la qualitat, l'impuls d'espais formatius, la impartició i l'eficiència de la formació professional per a l'ocupació.
En aquest sentit, l'article 76 de la Llei 2/2011 estableix que les inversions dirigides a la construcció, l'adquisició i l'adaptació de mesures d'accessibilitat física i sensorial en totes les instal·lacions i equipaments destinats als centres públics de formació professional podran ser finançades, totalment o parcialment, amb fons procedents de les administracions laborals, entre d'altres.
D'altra banda, d'acord amb l'article 3.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, les subvencions establertes per l'Administració de la Comunitat Autònoma s'han de regir per aquesta norma.
A més de les bases reguladores, és aplicable a aquesta convocatòria el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, els reials decrets pels quals s'estableixen els certificats de professionalitats dictats en aplicació d'aquest i l'ordre de desplegament ESS/1897/2013, de 10 d'octubre.
Així mateix, són aplicables també l'Ordre TMS/369/2019, de 28 de març, per la qual es regula el Registre estatal d'entitats de formació del sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, així com els processos comuns d'acreditació i inscripció de les entitats de formació per impartir especialitats formatives incloses en el Catàleg d'especialitats formatives, i l'Ordre TMS/283/2019, de 12 de març, per la qual es regula el Catàleg d'especialitats formatives en el marc de el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.
Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB per al període 2018-2020, aprovat pel Consell de Govern el 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), prorrogat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021 (BOIB núm. 13 de 30 de gener de 2021). S'ha duit a terme una modificació del Pla Estratègic de Subvencions mitjançant la resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 14 d'abril de 2021 (BOIB núm. 55, de 27 d'abril de 2021) per tal d'incloure la present convocatòria a l'esmentat pla.
La Comissió permanent del Consell de Formació Professional, integrat per les organitzacions empresarials i sindicals més representatives, ha informat d'aquesta convocatòria en la sessió de data 9 de març de 2021.
L'article 17.2 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, indica que, excepcionalment, es poden fer bestretes de pagament sobre la subvenció concedida, en els termes que estableix l'article 37 del Text refós de la Llei de subvencions, amb els límits i els requisits fixats en la convocatòria de la subvenció i exigir, quan pertoqui, les garanties adients, d'acord amb la legislació vigent.
En aquest sentit, l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, modificat per la disposició final novena de la Llei 18/2016, de pressuposts generals de la CAIB per a l'any 2017, preveu que quan l'òrgan gestor de la subvenció acrediti raons d'interès públic, el Consell de Govern, a proposta del conseller competent per raó de la matèria, pot autoritzar el pagament anticipat fins al 100 % de l'import de qualsevol subvenció, amb l'exigència de les garanties que pertoquin.
Per això, i de conformitat amb l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre), i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), la Llei 7/2000, de 15 de juny, havent-ne estat informat el Consell de Formació Professional de les Illes Balears i el Consell de Direcció del SOIB, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions amb l'objecte de cofinançar a les entitats locals i les entitats que en depenen les despeses necessàries per acreditar centres de formació per impartir formació conduent a certificats de professionalitat dirigida a treballadors desocupats.
Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB per al període 2018-2020, prorrogat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 25 de gener de 2021 (BOIB núm. 13 de 30 de gener de 2021), modificat per la resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 14 d'abril de 2021 (BOIB núm. 55, de 27 d'abril de 2021) per incloure aquesta convocatòria dins l'esmentat pla.
2. Ordenar la comunicació d'aquesta resolució a la Base de dades nacional de subvencions i la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual comença a tenir efecte l'endemà d'haver-s'hi publicat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Conseller de Model Econòmic Turisme i Treball de les Illes Balears, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 123 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, 24 de maig de 2021
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears
Iago Negueruela Vázquez
ANNEX Convocatòria de subvencions amb l'objecte de cofinançar a entitats locals, així com a entitats dependents o que hi estiguin vinculades, les despeses necessàries per acreditar centres de formació a fi d'impartir formació conduent a certificats de professionalitat dirigida a treballadors desocupats
1. Objecte i àmbit d'aplicació
L'objecte d'aquesta convocatòria és concedir subvencions per cofinançar les despeses necessàries per acreditar centres de formació d'entitats locals de les Illes Balears i les entitats que en depenen o hi estan vinculades, definides en l'apartat 5, per impartir formació conduent a certificats de professionalitat dirigida a treballadors desocupats.
L'acreditació dels certificats de professionalitat es farà en la modalitat presencial.
2. Finalitat
La finalitat és acreditar centres de formació d'entitats locals de les Illes Balears i les entitats que en depenen o hi estan vinculades i poder oferir una formació conduent a l'obtenció de certificats de professionalitat ajustada a les necessitats del mercat de treball en cada zona/territori de les Balears que puguin atendre els requeriments de productivitat i competitivitat de les empreses i les demandes dels treballadors.
3. Règim jurídic
Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre de 2013), la Llei 38/2003, de 17 de novembre general de subvencions i el reglament en la part bàsica i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre que aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.
4. Import màxim i crèdits pressupostaris als quals s'imputa
El crèdit total assignat per a aquesta convocatòria és de tres milions (3.000.000,00 €) d'euros.
Per a l'any 2021: 1.500,000,00 euros que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec del cost 76101, subprograma 322D06, capítol 4, de l'exercici de l'any 2021.
Per a l'any 2024: 1.500.000,00 euros que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec del cost 76101, subprograma 322D06, capítol 4, de l'exercici 2024, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats a les quals s'imputa aquesta convocatòria es financen mitjançant fons propis.
No obstant això, també es poden cofinançar amb Fons Social Europeu o qualsevol altre fons comunitari o supranacional.
Aquesta distribució s'entén que té caràcter estimatiu i la seva eventual alteració no exigeix la modificació de la convocatòria, sense perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que pertoqui, d'acord amb el que estableix l'article 3.3 c) de les bases reguladores d'aquesta convocatòria.
En el cas que alguna de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi del finançament, s'ha d'imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del Servei d'Ocupació de les Illes Balears corresponents a l'exercici pressupostari de 2021 i 2024.
Aquesta resolució queda supeditada a l'existència de crèdit adequat i suficient en l'exercici pressupostari de 2024.
Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria sense obrir un altre termini de presentació de sol·licituds, sempre que l'ampliació s'aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.
En aplicació de l'article 15.2 c) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), quan l'import de les peticions efectuades sigui superior a la quantia que fixa la convocatòria, es resoldran d'acord amb els criteris que estableix l'apartat 9, de conformitat amb l'article 7.3 de l'ordre de bases.
5. Entitats beneficiàries
Es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les entitats locals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (ajuntaments i consells insulars), així com entitats que en depenen o hi estan vinculades.
S'entenen per entitats dependents o vinculades les que preveu l'article 85.2.A apartats b), c) i d) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local.
L'entitat que presenti la sol·licitud pot tenir centres ja acreditats per impartir altres certificats de professionalitat o no tenir cap centre acreditat.
Les entitats beneficiàries no poden incórrer en cap de les circumstàncies que preveuen els articles 13.2 i 3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que impedeixen obtenir la condició de beneficiària, així com els articles 10.1 i 2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
6. Presentació de sol·licituds i terminis
L'entitat ha de presentar una única sol·licitud per a tots els projectes de certificats de professionalitat.
Les sol·licituds d'ajudes s'han de fer per acreditar, com a mínim, un certificat de professionalitat i per a 15 o més alumnes, excepte per a Formentera, en què el mínim és 10 alumnes.
En els projectes de certificats de professionalitat s'haurà d'indicar la prioritat, segons el següent:
Prioritat 1: projectes en els quals tots els espais formatius que s'han d'acreditar són nous (és a dir, espais formatius que no estiguin ja acreditats o inscrits per a altres especialitats formatives).
Prioritat 2: projectes en els quals tots o part dels espais formatius estiguin ja acreditats o inscrits per impartir altres especialitats formatives.
En el cas de sol·licitar més d'un projecte de certificat de professionalitat amb la mateixa prioritat, l'entitat ha d'establir un ordre de preferència de major a menor necessitat.
L'ajuda s'estableix per certificat professionalitat sol·licitat.
No es poden sol·licitar ajudes per acreditar espais formatius que una altra entitat tengui acreditats o inscrits.
Tampoc no es poden sol·licitar ajudes per acreditar certificats de professionalitat que el centre ja tengui acreditats o tramitada la sol·licitud d'acreditació, una vegada publicada la convocatòria.
El termini per presentar les sol·licituds és de un mes comptador a partir de l'endemà que es publiqui aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Les entitats poden presentar les sol·licituds en qualsevol de les formes que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El tràmit de sol·licitud de subvenció s'ha de formalitzar mitjançant l'aplicació web de gestió de formació del SOIB-ACCFOR, <www.soib.es>.
D'acord amb l'article 14 de la Llei 39/2015, la sol·licitud s'ha de presentar de manera electrònica mitjançant el Registre Electrònic Comú (REC), i s'hi ha d'adjuntar el document generat per l'aplicació ACCFOR.
En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, ha de requerir les entitats interessades perquè la presentin de la manera indicada anteriorment. A aquests efectes, es considera com a data de presentació de la sol·licitud la data en la qual s'hagi esmenat.
Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals que exigeix aquesta convocatòria, en aplicació de l'article 4.4 de l'Ordre de bases i l'article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini improrrogable de 10 dies hàbils, esmeni l'errada o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que ha s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Les notificacions que es derivin d'aquest procediment s'han de fer per mitjans electrònics, de conformitat amb l'article 43 de la Llei 39/2015,d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
7. Documentació de la sol·licitud
a) Sol·licitud de la subvenció que inclou les declaracions responsables següents:
• No estar sotmès a cap de les circumstàncies que indica l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i no tenir causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció.
• Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats i concedits per qualsevol institució, pública o privada.
• Complir les obligacions que estableix la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals (BOE núm. 269, de 10 de novembre).
• No tenir sancions fermes pendents de pagament per infraccions de la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals.
• No haver estat sancionades, en virtut de resolució administrativa o sentència judicial ferma, en els tres darrers anys per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals, de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social.
b) De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears pot obtenir, excepte l'oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària Estatal i la Seguretat Social, així com la verificació de les dades d'identitat (DNI). En cas que no s'autoritzin aquestes consultes, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions anteriors, així com una còpia del document d'identitat, si escau, juntament amb la sol·licitud d'ajuts.
c) Acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.
No cal presentar la documentació del punt c), en el cas que s'hagi presentat anteriorment i no hagi sofert canvis, i s'identifiqui l'expedient en el qual es va presentar.
d) Projecte d'actuació per a cada certificat professionalitat d'acord amb el model establert pel SOIB en el qual s'ha d'incloure la justificació de la selecció del certificat de professionalitat que se sol·licita, la prioritat, l'ordre de preferència i l'import sol·licitat.
e) Document resum dels projectes sol·licitats, d'acord amb el model establert per SOIB.
8. Termini d'execució de les activitats subvencionades
L'execució del projecte, així com la presentació de la sol·licitud d'acreditació s'ha de realitzar en el termini màxim de 12 mesos des de la concessió de la subvenció.
9. Règim de concessió i criteris per concedir la subvenció
Quan l'import de totes les peticions efectuades sigui superior a la quantia que fixa aquesta convocatòria, les sol·licituds s'han de resoldre seguint l'ordre següent:
1. Per tal de prioritzar els espais nous per impartir la formació de certificats de professionalitats, s'adjudicarà només un projecte de certificat de professionalitat de prioritat 1 a cada una de les entitats que ho hagi sol·licitat, tenint en compte l'ordre de preferència establert per l'entitat, i per ordre de registre d'entrada fins a exhaurir el crèdit.
2. En el supòsit d'haver-hi romanent, s'adjudicarà només un projecte de certificat de professionalitat de prioritat 2 a cada una de les entitats que ho hagi sol·licitat tenint en compte l'ordre de preferència establert per l'entitat, i per ordre de registre d'entrada fins a exhaurir el crèdit.
3. En cas d'haver-hi romanent, se seguirà adjudicant en el mateix ordre establert en els paràgrafs anteriors fins a exhaurir el crèdit.
10. Procediment d'adjudicació
El procediment per concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s'ha d'iniciar sempre d'ofici i d'acord amb els tràmits següents:
a) L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'hagi de pronunciar la proposta de resolució.
b) Després d'haver revisat les sol·licituds presentades i d'haver-ne fet les esmenes pertinents, s'ha de reunir la comissió avaluadora per comprovar el compliment dels requisits d'acord amb els criteris que s'estableix aquesta convocatòria. Aquesta comissió, que pot sol·licitar tots els aclariments que consideri oportuns, ha de redactar una acta en la qual es concreti el resultat de l'avaluació efectuada i que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució provisional.
c) Aquesta comissió avaluadora està formada pels membres següents:
• Presidenta: cap del Servei de Planificació, Acreditacions i Certificats de Professionalitat
• Suplent: cap de la Secció X
• Secretari: cap del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 5
• Suplent: tècnic del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 5
Vocals
Vocal primera: cap del Servei de Seguiment 2
Vocal segon: cap de la Secció XIII
Vocal tercer: cap de la Secció X
En els casos d'absència, vacant o malaltia d'alguna d'aquestes persones, els pot substituir un tècnic o tècnica del SOIB.
En cas de dubte o necessitat d'assessorament jurídic, la Comissió Avaladora ha de sol·licitar al Servei Jurídic del SOIB els informes o els aclariments que pertoquin.
La Comissió Avaluadora haurà de presentar una composició paritària, sempre que aquest fet sigui tècnicament viable.
d) La directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en vista dels expedients i de l'acta emesa per la Comissió Avaluadora, ha de formular una proposta de resolució provisional, degudament motivada, que s'ha de notificar a les persones interessades i s'ha de concedir un termini de 10 dies comptadors des de l'endemà d'haver-la rebut per presentar-hi al·legacions.
Un cop finalitzat el tràmit d'audiència i examinades totes les al·legacions de les entitats interessades, l'òrgan instructor (directora del SOIB), i prèvia elaboració, si escau, d'una nova acta de la Comissió Avaluadora, ha de formular una proposta de resolució de concessió/denegació definitiva.
La proposta de resolució provisional i la definitiva no creen davant l'Administració cap dret a favor de la persona mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui.
Si com a conseqüència de les al·legacions estimades i renúncies presentades hi ha un romanent no adjudicat, s'ha d'adjudicar d'acord amb els criteris establerts a l'apartat 9.
e) Finalment, i un cop instruït l'expedient, el president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears ha de dictar una resolució motivada d'aprovació o de denegació, la qual s'ha de notificar individualment a les entitats interessades.
Contra les resolucions de concessió o denegació de la subvenció, que exhaureixen la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi notificat, d'acord amb el que estableixen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
f) el termini màxim per resoldre les sol·licituds i notificar les resolucions de concessió és de sis mesos, comptadors des de l'endemà de la publicació de la convocatòria. Si transcorre aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada, d'acord amb el que estableix l'article 22.2 del Decret legislatiu llei 2/2005, de 28 de desembre.
11. Modificació de la resolució de concessió
L'entitat beneficiària pot sol·licitar la modificació de la resolució definitiva. Aquesta modificació s'haurà de fonamentar en circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada, d'acord amb l'article 12 de l'ordre de bases. S'haurà de sol·licitar sempre després de la resolució definitiva de concessió i durant el termini d'execució de l'activitat subvencionada. S'haurà de formalitzar, amb caràcter immediat després que s'esdevingui, i en tot cas, abans d'acabar el termini d'execució.
L'òrgan competent ha de dictar una resolució en què accepta o denega la modificació proposada en el termini d'un mes des de la data en què la sol·licitud hagi tengut entrada en el registre de l'òrgan competent per tramitar-la. Un cop transcorregut aquest termini sense haver-se'n notificat una resolució expressa, la sol·licitud es pot entendre desestimada. Les resolucions podran retrotreure'n els efectes, com a màxim, al moment de presentar la sol·licitud de modificació.
12. Desistiment o renúncia
De conformitat amb l'article 94 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'objecte de contribuir a millorar la utilització eficient dels recursos públics destinats a aquesta convocatòria, s'estableix la possibilitat que l'entitat sol·licitant desisteixi o renunciï d'alguns o tots els certificats de professionalitat que li corresponguin, en el termini d'al·legacions a la resolució provisional.
En cas que l'entitat no hagi desistit o renunciat dins el termini establert, i presenti una renúncia en un termini posterior o no faci les actuacions per acreditar els certificats de professionalitat que li han estat concedides, es considerarà que s'ha produït un incompliment de les obligacions que estableix la convocatòria, que donarà lloc a la revocació i/o al reintegrament, si escau, d'acord amb el punt 19, així com a la resta de responsabilitats que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Tant en el cas que s'ampliï el crèdit previst inicialment, com si alguna de les entitats beneficiàries desistís o renunciàs a alguna o a totes les acreditacions dels certificats de professionalitat dins el termini establert en el primer paràgraf d'aquest punt, el SOIB pot acordar la concessió de la subvenció al sol·licitant o als sol·licitants que els correspongui d'acord amb l'ordre que estableix l'apartat 9.
13. Obligacions específiques de les entitats
Són obligacions de les entitats beneficiàries les que preveu l'article 14 de l'Ordre de la Conselleria d'Educació, de 10 d'octubre de 2013; les que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i les que fixa l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
A més de les anteriors, les entitats tenen les obligacions següents:
1. Iniciar les actuacions abans de dia 15 de novembre de 2021.
2. Presentar una certificació de l'inici de l'execució del projecte, d'acord amb el punt 15.
3. Aportar, en termini, la informació i la documentació que es requereixi durant la fase d'instrucció del procediment de concessió i justificació de la subvenció.
4. Sol·licitar l'acreditació en el termini establert i dur a terme les actuacions necessàries dins el procediment corresponent per aconseguir l'acreditació del centre en els certificats de professionalitat sol·licitats en el projecte subvencionat.
5. Presentar sol·licitud de subvenció per tots els certificats acreditats en aquesta convocatòria a qualsevol de les convocatòries de formació dirigides a treballadors desocupats que es publiqui durant els 12 mesos següents d'haver aconseguit l'acreditació.
6. Fer constar en les actuacions de publicitat i difusió del projecte el cofinançament del SOIB seguint les instruccions i protocols de comunicació del SOIB.
7. En el cas de béns inventariables pels quals s'hagi obtingut la subvenció, s'han de destinar a la finalitat concreta per la qual es concedeix la subvenció durant el període següent: cinc anys en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, i dos anys per a la resta de béns, d'acord amb l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.
14. Import de la subvenció
L'import que s'ha de concedir és el 50 % del cost del projecte sol·licitat amb un import màxim que s'ha de subvencionar per a cada certificat que es vol acreditar de 50.000 €.
Una vegada s'hagi executat el projecte, s'hagi presentat la justificació, s'hagi obtingut l'acreditació corresponent, i l'entitat s'hagi presentat a alguna de les convocatòries que estableix el punt 13.5, s'ha de fer la liquidació i s'ha de determinar l'import finalment subvencionable, d'acord amb el que estableix el punt 17.
15. Forma de pagament
D'acord amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, modificat per la disposició final novena de la Llei 18/2016, de pressuposts generals de la CAIB per a l'any 2017, el Consell de Govern de dia 26 d'abril de 2021, a proposta del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, ha autoritzat el pagament anticipat de la subvenció i ha eximit les persones beneficiàries de presentar-ne garantia (d'acord amb l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost). La proposta de pagament s'ha de tramitar de la manera següent:
A) El 50 % de l'import de la subvenció concedida dins l'exercici 2021, una vegada acreditat l'inici de la totalitat dels projectes concedits.
El secretari/interventor municipal o òrgan competent en el cas de les entitats dependents ha de presentar una certificació acreditativa que s'han iniciat els tràmits necessaris per dur a terme cada un dels projectes, en el termini de set dies comptadors des de l'inici d'aquests tràmits.
B) El percentatge restant, dins l'exercici 2024, una vegada s'han complert les condicions següents:
• L'entitat beneficiària hagi presentat la documentació fixada en l'apartat següent d'aquest annex, i sempre que el SOIB l'hagi revisat.
• El SOIB hagi acreditat els centres de formació pel que fa als certificats de professionalitat sol·licitats per l'entitat.
• L'entitat beneficiària hagi sol·licitat subvencions per impartir tots els certificats acreditats en el marc d'aquesta convocatòria en qualsevol de les convocatòries de formació dirigides a treballadors desocupats que es publiqui durant els 12 mesos següents d'haver aconseguit l'acreditació.
En el cas que l'entitat beneficiària no estigui donada d'alta com a tercer en el sistema comptable SAP, ha de presentar el model de document «Declaració de veracitat de les dades bancàries» que es troba a disposició de les entitats interessades en el web <www.soib.es>.
En el supòsit de cessió de crèdit, la persona beneficiària ho ha de sol·licitar després d'haver rebut la notificació de la concessió, mitjançant la presentació del contracte de cessió de crèdit amb l'entitat bancària, el comunicat de cessió de crèdit (segons els models que estableix el SOIB), així com l'acreditació de la representació del cedent que justifiqui un poder suficient per fer la cessió esmentada. No és necessari acreditar la representació i poder suficient per dur a terme la cessió en el cas de trobar-se acreditat dins l'expedient o que el contracte de cessió estigui signat davant fedatari públic.
En el supòsit que l'import justificat sigui inferior a l'import pagat, i no hi hagi hagut un ingrés voluntari, s'ha de tramitar un expedient de reintegrament de la quantitat que la persona beneficiària hagi rebut indegudament, d'acord amb el punt 19.
16. Despeses subvencionables
Tenen la consideració de despeses subvencionables les estrictament necessàries per complir tots els requisits que estableix la normativa d'aplicació per acreditar cada certificat de professionalitat, com poden ser: fer obra, adequar l'espai, adquirir i instal·lar equipaments, les despeses necessàries per obtenir un certificat de qualitat i els lloguers d'espais necessaris per complir tot els requisits que estableix la normativa d'aplicació per acreditar cada certificat de professionalitat. En el cas d'equipaments, a més de l'adquisició, també s'admetrà la despesa realitzada derivada d'arrendament financer, lísing o rènting.
No és subvencionable l'adquisició d'immobles.
En el cas de lloguers d'espais, hi ha d'haver un contracte amb un període mínim de cinc anys posteriors a la presentació del projecte, i la despesa subvencionable serà la que s'hagi meritat durant el període que estableix el punt 17.
Totes les despeses, així com el pagament, s'han d'haver fet durant el període que estableix el punt 17 següent.
No són despeses subvencionables les nòmines o qualsevol despesa derivada del personal de l'entitat.
Tampoc són subvencionables els tributs que no siguin realment i definitivament suportats per l'entitat beneficiària. S'entenen com a tals els que puguin repercutir-se, recuperar-se o compensar-se per qualsevol mitjà.
En el cas d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, s'han de seguir les regles que estableix l'article 40 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre que aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.
Les despeses que s'hagin considerat subvencionables en virtut d'aquesta convocatòria no podran donar lloc a rebre futures subvencions en el cas de destinar-se a convocatòries de formació subvencionades, en la part que hagi estat directament subvencionada pel SOIB.
17. Justificació i liquidació de la subvenció
La justificació econòmica per part de l'entitat beneficiària del compliment de les condicions imposades i de la consecució dels objectius prevists en l'acte de concessió, revesteix la modalitat de justificació per compte justificatiu amb aportació de justificants de despesa, d'acord amb el que preveu l'article 18.3 i 19 de l'Ordre de bases.
El termini per presentar la justificació és de dos mesos des que acaben les actuacions establertes al projecte i la presentació de la sol·licitud d'acreditació. La liquidació de la subvenció s'iniciarà una vegada hagi finalitzat el procediment d'acreditació/inscripció corresponent.
Les factures justificatives de la despesa s'han d'emetre dins el període d'execució del projecte. Els pagaments han de estar inclosos dins el període d'elegibilitat comprès des de la resolució de concessió fins que acabi el termini de presentació de la justificació.
Només es consideren despeses subvencionables els costs reals, efectivament realitzats i pagats, mitjançant factures o altres documents comptables de valor probatori equivalent, que no superin el valor de mercat que, de manera indubtable, estiguin relacionats amb l'activitat objecte de la subvenció i que resultin estrictament necessaris per ajustar-se a les condicions exigides per acreditar el certificat de professionalitat.
Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quantitats que estableix la Llei de contractes del sector públic per al contracte menor, l'entitat beneficiària ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, en la forma que preveu l'article 27.9 de les bases reguladores.
L'entitat beneficiària ha de justificar de manera suficient l'execució de l'activitat subvencionada, mitjançant la presentació de la documentació següent:
a) Memòria d'actuació justificativa signada del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, en què es descriguin de manera detallada el projecte que s'ha duit a terme i els resultats que s'han obtingut, d'acord amb el model que estableixi el SOIB.
b) Memòria econòmica justificativa signada del cost de les activitats, que ha de contenir:
- Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i el document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament, d'acord amb el model establert pel SOIB.
- Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l'import i la procedència.
- Factures o altres documents de valor probatori o equivalent en el tràfic jurídic mercantil, en format original o mitjançant còpies compulsades, de les despeses que preveu l'apartat b), juntament amb els justificants dels pagaments efectuats.
Totes les factures han de dur un segell en què s'indiqui que estan subvencionades pel SOIB, segons el model que es troba a disposició al web <https://soib.es>.
L'acreditació del pagament es durà a terme mitjançant extractes bancaris o altres documents probatoris de l'efectivitat dels pagaments.
- Justificant d'haver ingressat l'import corresponent a la diferència entre la quantitat rebuda en concepte de bestreta i la quantitat justificada, si escau.
L'acreditació de les despeses s'ha d'efectuar de conformitat amb l'article 27 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013.
Si la documentació presentada és insuficient per tal que es consideri justificada correctament la subvenció concedida, l'òrgan competent ha de posar en coneixement de les persones beneficiàries les mancances observades perquè les puguin esmenar en un termini de 10 dies.
Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència aquest apartat, l'òrgan competent ha de requerir l'entitat beneficiària perquè l'aporti en un termini improrrogable de 15 dies. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la justificació té com a conseqüència la pèrdua del dret a cobrar la subvenció i l'inici d'un procediment de reintegrament, de conformitat amb el que estableixen l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions, que s'ha de tramitar d'acord el punt 19 d'aquest annex.
També comporta les responsabilitats que estableix la Llei general de subvencions.
Presentar la justificació en el termini addicional que estableix aquest apartat no eximeix la persona beneficiària de les sancions, que d'acord amb la Llei, li corresponguin.
D'acord amb la disposició addicional tercera del Decret legislatiu 2/2005, en el cas que en el moment de la justificació hi hagi subscrit un conveni de col·laboració amb els consells insulars i les entitats locals, aquestes administracions i les seves entitats instrumentals podran justificar la subvenció a través d'un certificat emès pel titular de l'òrgan gestor de la subvenció que acrediti l'execució de l'activitat i el compliment de la finalitat de la subvenció, i també d'un informe emès per la Intervenció o l'òrgan de control equivalent de l'entitat subvencionada que acrediti la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció. En aquest cas, aquestes entitats podran substituir la documentació del compte justificatiu pel certificat i l'informe esmentat en els termes establerts al Conveni subscrit.
Una vegada presentada tota la documentació, i haver-se acomplert, per part de les entitats, les obligacions que estableix el punt 13, el SOIB ha de revisar la documentació i liquidar la subvenció i fer el pagament corresponent, o si escau, el reintegrament, ja sigui total o parcial, de la subvenció.
18. Període subvencionable
El període subvencionable és des del moment que es concedeix la subvenció fins a la data que es presenti la sol·licitud d'acreditació, que en tot cas ha de ser dins els dotze mesos des de la concessió de la subvenció d'acord amb el punt 8.
19. Revocació i reintegrament de les subvencions
1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han tengut en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada i, si escau, de reintegrament de les quantitats percebudes per l'entitat, d'acord amb el que estableix el Decret legislatiu 2/2005.
2. És causa de revocació total no obtenir l'acreditació de cap de les especialitats formatives per les quals s'ha concedit la subvenció i/o no haver sol·licitat subvencions per tots els certificats acreditats en qualsevol convocatòria de formació dirigida a treballadors desocupats que es publiqui durant els 12 mesos següents d'haver aconseguit l'acreditació, amb els corresponents reintegraments i els interessos de demora, si corresponen.
3. La justificació d'una quantia inferior a la quantia atorgada inicialment, implicarà l'inici d'un procediment de revocació parcial de les subvencions concedides, que comporta el reintegrament parcial per part de l'entitat beneficiària, de les quantitats pagades amb els interessos de demora, si corresponen.
4. És causa de revocació de la subvenció no iniciar els tràmits necessaris per fer el projecte abans de dia 15 de novembre de 2021.
5. És causa de revocació l'incompliment de l'obligació de destinació a què es refereix apartat 13.7, de conformitat amb l'article 40.4 i 5 del Decret legislatiu 2/2005.
6. S'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, previst en la lletra n) de l'article 13, del Decret legislatiu 2/2005.
20. Compatibilitat amb altres ajuts
En el supòsit d'obtenir altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos destinats a finançar aquestes accions, aquests ingressos són incompatibles amb la subvenció destinada a la mateixa finalitat, per la qual cosa s'ha de minorar en la quantitat ja percebuda.
21. Règim sancionador
Les accions o les omissions que constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions es troben tipificades en els articles 56, 57 i 58 de la Llei estatal 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i donen lloc a l'aplicació del règim de sancions previst en el títol V del Text refós de la Llei de subvencions.