Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 203578
Resolució del conseller d’Educació i Formació Professional de 21 de maig de 2021 per la qual es convoquen ajuts d’escolarització per a alumnes escolaritzats en centres d’educació infantil privats autoritzats de la xarxa educativa complementària a la xarxa d’escoletes públiques de les Illes Balears durant el curs 2021-2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix en l'article 8 que les administracions educatives i les corporacions locals han de coordinar les seves actuacions, cadascuna en l'àmbit de les seves competències, per aconseguir una eficàcia més gran dels recursos destinats a l'educació i contribuir als fins que aquesta Llei estableix. Més específicament, l'article 15.1, relatiu a l'oferta de places en l'etapa d'educació infantil, disposa que les administracions públiques han de promoure un increment progressiu de l'oferta de places públiques de primer cicle d'educació infantil i, amb aquesta finalitat, han de determinar les condicions en què poden establir-se convenis amb les corporacions locals, altres administracions i entitats privades sense finalitat de lucre.

2.El Text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil, aprovat pel Decret 23/2020, de 31 de juliol, preveu en l'article 3 que les administracions públiques han de promoure l'oferta suficient de places de primer cicle d'educació infantil, d'acord amb les necessitats de cada nucli de població. A tal fi, han de determinar les condicions en les quals poden establir-se convenis amb les corporacions locals, altres administracions i entitats privades sense ànim de lucre i cooperatives.

3.El Text consolidat del Decret pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància, aprovat pel Decret 30/2020, de 28 de setembre, indica en el punt 1 de la disposició addicional segona que «la Conselleria d'Educació i Universitat, sola o juntament amb consells insulars i/o ajuntaments, pot establir convenis amb entitats privades, prioritàriament amb entitats privades sense finalitat de lucre, i amb cooperatives de treball associat per a la consolidació de places, per al sosteniment de centres educatius autoritzats de titularitat privada de primer cicle d'educació infantil i per al desenvolupament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies amb infants de menys de tres anys, així com per a l'assessorament i les funcions pròpies dels serveis educatius d'atenció primerenca».

4.L'esmentat Text consolidat, aprovat pel Decret 30/2020, indica en el punt 3 de la disposició addicional segona que «aquests centres constituiran una xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques per tal de garantir el dret a l'educació dels infants».

5.L'esmentat Text consolidat, aprovat pel Decret 30/2020, disposa en l'apartat f) del punt 2 de la disposició addicional segona que «els ajuts, les beques i les bonificacions de les quotes d'escolarització s'han de fixar amb els mateixos criteris i quanties que s'apliquin a les escoles infantils de la xarxa».

6.Aquest marc normatiu regula la protecció efectiva del dret fonamental a l'educació, elimina traves que en dificultin l'exercici i respon, sobretot, a la necessitat de poder fer efectiva la conciliació de la vida laboral de pares i mares amb la vida familiar.

7.L'escolarització d'infants de zero a tres anys és avui dia una necessitat, i per això és necessari convocar ajuts d'escolarització, que tenen per objecte atorgar ajuts als alumnes que, per la situació econòmica familiar o per circumstàncies sociofamiliars desfavorables, tenguin més dificultats per afrontar el pagament d'aquest servei.

8.En data 14 de març de 2020, el Govern de l'Estat va decretar l'estat d'alarma a través del Reial decret 463/2020, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. Posteriorment, es va aprovar el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2. Aquesta situació de pandèmia ha afectat moltes famílies, atès que molta gent ha perdut la feina o s'ha vist afectada per un expedient de regulació temporal d'ocupació. Com a conseqüència d'això, moltes famílies han quedat en una situació precària, que sembla que s'allargarà i continuarà durant el curs 2021-2022.

9.Tal com estableix l'article 5 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, les famílies en situació de protecció especial han de tenir una atenció prioritària o específica, atesa l'especial dificultat per acomplir la cura i l'atenció als membres que en formen part, en situació de vulnerabilitat econòmica o social. Segons l'article 10, s'entén per famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial les famílies beneficiàries de la renda social garantida, de la renda mínima d'inserció o les que tenen el subsidi de desocupació com a únic ingrés.

10.A més, arran de la declaració de l'estat d'alarma per mitjà dels reials decrets 463/2020 i 926/2020, poden sorgir situacions de caràcter econòmic que fins ara no s'havien produït. Per això, en aquesta convocatòria s'inclouen les noves condicions socioeconòmiques que les autoritats competents puguin determinar.

11.Atesa la situació d'emergència social actual, la Conselleria d'Educació i Formació Professional vol reforçar els ajuts que es donen a les famílies socialment més vulnerables, especialment a aquelles que es troben en risc d'exclusió social. Estableix la quantitat prevista en 425.375 euros, amb el propòsit de fer possible que aquestes famílies puguin optar a una plaça escolar i puguin fer front al pagament de les quotes d'escolarització.

12.A partir de l'anàlisi dels valors previsibles dels indicadors de la situació social i econòmica de les famílies una vegada finalitzat l'estat d'alarma, es fa necessari prioritzar els ajuts i adjudicar-los sobre la base de criteris que tenguin en compte la situació de les famílies en el moment de la convocatòria, per la qual cosa es proposa un barem que pugui donar resposta a les situacions de vulnerabilitat de manera fiable.

13,L'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM) és un índex emprat a Espanya com a referència per a la concessió d'ajuts, subvencions o el subsidi d'atur. Amb la finalitat de millorar l'equitat d'aquests ajuts, s'ha incorporat aquest índex per tal de calcular la puntuació dels diferents sol·licitants tenint en compte les dades corresponents a les Illes Balears. Per al curs 2021-2022, les regles de càlcul s'han fet a partir de l'IPREM corresponent a l'any 2021 per dotze pagues.

14.L'article 12.1 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix que «no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents». En aplicació d'aquesta obligació, l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 va establir les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol).

15.Amb aquests ajuts es vol facilitar l'escolarització dels infants de famílies més vulnerables socialment, especialment de les famílies en risc d'exclusió social, amb una aportació que els ajudi a pagar les quotes mensuals dels centres privats durant el curs 2021-2022 mentre estiguin escolaritzats.  Són els centres privats autoritzats els que, amb l'adhesió al conveni de col·laboració, han de gestionar els ajuts i han de fer-ne arribar a les famílies la part proporcional que els correspongui. El Govern de les Illes Balears els pagarà l'ajut assignat en un o dos terminis, segons les disponibilitats pressupostàries i el nombre de beneficiaris, a càrrec de la partida pressupostària de l'any 2021.

16.L'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 31, de 10 de març, estableix que les quanties previstes per a cada línia de subvenció tenen un caràcter merament estimatiu, de manera que l'alteració eventual a l'alça o a la baixa d'aquestes quanties a l'hora d'aprovar les convocatòries respectives no requereix que abans es modifiquin les previsions quantitatives que conté el Pla. Sens perjudici d'això, es preveu la inclusió d'aquesta línia de subvenció en el Pla estratègic corresponent a 2021-2023, que actualment s'està tramitant i es troba pendent d'aprovació, atès que  el Pla estratègic vigent és una pròrroga del corresponent a 2018-2020.

Fonaments de dret

1.La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol de 1985).

2.La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 340, de 30 de desembre de 2020).

3.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig de 2006).

4.La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies (BOIB núm. 97, de 7 d'agost de 2018).

5.La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

6.La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

7.La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril de 2003).

8.El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre de 2005).

9.La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2003).

10.El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003 (BOE núm. 176, de 25 de juliol de 2006).

11.El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre de 2004).

12.La Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 8, de 15 de gener de 2014).

13.La Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021 (BOIB núm. 216, de 31 de desembre de 2020).

14.La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 26, de 28 de febrer de 2019).

15.El Decret 30/2020, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància (BOIB núm. 167, de 29 de setembre de 2020).

16.L'Acord del Consell de Govern de 7 setembre 2020, pel qual s'aplica la previsió de l'article 117.2 de Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte a l'exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada  (BOIB núm. 155, de 8 de setembre de 2020).

17.L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009).

Per tot això, dict la següent

Resolució

1.Aprovar la convocatòria d'ajuts d'escolarització per a alumnes escolaritzats al primer cicle d'educació infantil en centres de la xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques de les Illes Balears durant el curs 2021-2022 i les instruccions generals que la regulen, que es recullen en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2.Publicar el model de sol·licitud, que figura en l'annex 2 d'aquesta Resolució.

3.Publicar el model d'acceptació de l'ajut, que figura en l'annex 3 d'aquesta Resolució.

4.Publicar el model de rebut de l'ajut, que figura en l'annex 4 d'aquesta Resolució.

5.Publicar el model d'ajuts rebutjats, que figura en l'annex 5 d'aquesta Resolució.

6.Publicar el model de justificació dels ajuts, que figura en l'annex 6 d'aquesta Resolució.

7.Publicar el model de conveni marc de col·laboració, d'acord amb el punt quart de l'annex 1 d'aquesta Resolució, que figura en l'annex 7.

8.Publicar el model de diligència de registre, que figura en l'annex 8 d'aquesta Resolució.

9.Publicar el model de certificat de quotes d'escolarització, que figura en l'annex 9 d'aquesta Resolució.

10.Publicar el model de declaració responsable, que figura en l'annex 10 d'aquesta Resolució.

11.Publicar el model de comunicació d'adhesió al conveni de col·laboració per a la gestió dels ajuts d'escolarització per al curs 2021-2022, que figura en l'annex 11 d'aquesta Resolució.

12.Publicar el model de certificat de romanent, que figura en l'annex 12 d'aquesta Resolució.

13.Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, data a partir de la qual comença a vigir.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 21 de maig de 2021

El conseller d'Educació i Formació Professional Martí X. March i Cerdà

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria

Primer

Objecte de la convocatòria i quantia dels ajuts

1.L'objecte d'aquests ajuts és finançar part o la totalitat del cost del servei d'escolarització d'alumnes que durant el curs 2021-2022 cursin ensenyaments de primer cicle d'educació infantil, afavorir l'escolarització i compensar alumnes escolaritzats en unitats de primer cicle d'educació infantil que per conveni formen part de la xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques a data de publicació d'aquesta Resolució.

2.Els ajuts s'han de fer efectius als centres amb càrrec a la partida pressupostària 13601.421K03.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma, per un total de 425.375 euros, 354.851,70 euros per a l'any 2021 i 70.523,30 euros per a l'any 2022.

3.Aquest expedient de convocatòria d'ajuts d'escolarització per a alumnes escolaritzats en centres d'educació infantil privats autoritzats de la  xarxa educativa complementària durant el curs 2021-2022 es tramita com a expedient de despesa pluriennal corresponent als exercicis 2021 i 2022.

Segon

Beneficiaris

1.Els beneficiaris han de ser unitats familiars que tenen infants escolaritzats en centres de primer cicle d'educació infantil que formin part de la xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques que hagin signat el conveni pertinent. Els centres educatius de la xarxa complementària hauran de tenir la matriculació dels seus alumnes al dia, això és, les altes i baixes. A efectes d'aquesta convocatòria, es considera baixa l'absència de vint dies sense justificació documentada.

2.En el cas dels alumnes d'incorporació tardana, s'ha de considerar possible beneficiari l'alumne que hagi estat matriculat un mínim de tres mesos.

3.Es distingeixen dos tipus de beneficiaris:

a)Beneficiaris directes:

 

i.Alumnes que es troben en situació d'acolliment acreditada mitjançant un certificat del director del centre d'acolliment o de l'òrgan competent.

ii.Família víctima de violència de gènere. Aquesta condició s'ha d'acreditar mitjançant la presentació d'una còpia compulsada de l'ordre de protecció a favor de la víctima o, si n'és el cas, de la sentència definitiva condemnatòria per fets constitutius de violència de gènere. També es pot acreditar mitjançant qualsevol dels mitjans establerts en l'article 78.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost).

iii.Alumnes que tenguin la condició de refugiat (ells o els seus pares o tutors).

 

b)Beneficiaris per barem:

 

i)Alumnes en els quals concorren condicions econòmiques o sociofamiliars desfavorables, d'acord amb els criteris que es recullen en el punt vuitè d'aquesta convocatòria i en funció de la disponibilitat pressupostària.

 

 

Tercer

Requisits dels beneficiaris per barem

1.Per sol·licitar els ajuts recollits en aquesta convocatòria, en finalitzar el termini de presentació de sol·licituds s'ha de complir el requisit de tenir una renda total familiar no superior al que determina la taula següent, calculada a partir de l'IPREM.

Nombre d'adults (majors de 14 anys)

Nombre de menors (menors de 14 anys)

Renda familiar total

1

1

13.218,66

1

2

16.269,12

1

3

19.319,58

2

1

18.302,76

2

2

21.353,22

2

3

24.403,68

2

4

27.454,14

3

1

23.386,86

3

2

26.437,32

3

3

29.487,78

S'han d'afegir 3.050,46 euros per cada menor de catorze anys més, i 5.084,1 euros per cada adult major de catorze anys més.

2.En el cas de famílies en què la situació laboral o socioeconòmica actual no es correspongui a la renda consultada, excepcionalment es podrà relaxar aquest requisit.

Quart

Conveni de col·laboració per a la gestió dels ajuts

1.Els centres del primer cicle d'educació infantil privats autoritzats de la xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques de les Illes Balears que participin en aquesta convocatòria han de formalitzar un conveni com a entitat col·laboradora amb la Conselleria d'Educació i Formació Professional per a la gestió d'aquests ajuts durant el curs 2021-2022, d'acord amb el model publicat en l'annex 7.

2.D'acord amb l'article 27 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, la formalització del conveni per part de l'entitat col·laboradora s'ha de fer mitjançant la comunicació d'adhesió segons el model de conveni publicat en l'annex 7 i d'acord amb el model que figura en l'annex 11.

3.El titular del centre ha de registrar i trametre a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa aquesta adhesió, segons el model de l'annex 11, juntament amb la documentació requerida en el punt 12.5, abans del 22 de juny de 2021.

Cinquè

Membres de la unitat familiar

1.Són membres de la unitat familiar:

a)L'alumne per al qual se sol·licita l'ajut.

b)Els pares, tutors o persones encarregades de la guarda del menor.

c)Els germans menors d'edat.

d)Els germans menors de 25 anys que convisquin al domicili familiar.

e)Els germans, independentment de la seva edat, quan es tracti de persones amb discapacitat física o psíquica en un grau igual al 33 % o superior, que convisquin al domicili familiar.

f)Els ascendents familiars que convisquin al domicili familiar.

2.En el cas de divorci o separació legal dels pares, no es considera membre computable aquell que no convisqui amb la persona beneficiària de l'ajut. En els casos de custòdia compartida, són computables els dos.

3.Es considera membre computable la persona que mantengui una relació afectiva amb el progenitor o el tutor legal del beneficiari que presenta la sol·licitud en condició de cònjuge, de parella de fet (acreditada d'acord amb la Llei 18/2001, de 19 de desembre, de parelles estables, BOIB núm. 156, de 29 de desembre) o de situació de fet estable.

 

​​​​​​​Sisè

Càlcul de la renda total familiar

Per determinar la renda dels membres computables, cal sumar la base imposable general a la base imposable de l'estalvi, excloent-ne els saldos nets negatius de guanys i pèrdues patrimonials de 2019 i el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari de 2019 a integrar a la base imposable de l'estalvi.

Setè

Càlcul del nombre d'unitats de consum del nucli familiar

1.Per calcular les unitats de consum del nucli familiar, s'han de tenir en compte tots els membres de la unitat familiar d'acord amb el que disposa el punt cinquè d'aquestes bases.

2.El primer adult de la unitat familiar suposa una unitat de consum, i la resta d'adults majors de catorze anys suposen 0,5 unitats de consum. Els menors de catorze anys suposen 0,3 unitats de consum.

3.El programa GESTIB, en l'apartat «Baremació», calcula de manera automàtica el nombre d'unitats de consum d'acord amb les dades introduïdes.

Vuitè

Criteris per atorgar la valoració segons el barem

Per atorgar la puntuació segons el barem, s'han de tenir en compte els criteris següents:

A.Condicions econòmiques:

Es computen com a ingressos familiars la totalitat dels ingressos de la unitat familiar durant l'any fiscal 2019. Al quocient resultant de dividir tots els ingressos entre el nombre d'unitats de consum, calculats segons el punt setè, se li ha d'adjudicar la puntuació següent:

Ingressos

Puntuació

Fins a 5.084,10  euros

20 punts

De 5.084,11 euros a 6.100,92 euros

17 punts

De 6.100,93 euros a 7.117,74 euros

14 punts

De  7.117,75 euros a 8.134,56 euros

11 punts

De  8.134,57  euros a 9.151,38 euros

8 punts

De  9.151,39 euros a 10.168,20 euros

5 punts

Més de 10.168,20 euros

0 punts

B.Circumstàncies familiars:

Circumstàncies

Puntuació

Per cada infant en acolliment

1 punt

Per cada persona de la unitat familiar amb discapacitat física o psíquica (més d'un 33 %)

2 punts

Per família nombrosa general

1 punt

Per família nombrosa especial

2 punts

Per família monoparental

2 punts

Per tenir dos o més infants escolaritzats en un mateix centre de la xarxa complementària

1 punt

C.Condicions sociofamiliars desfavorables:

El consell escolar o la comissió de valoració ha d'aprovar la valoració de les condicions sociofamiliars desfavorables a partir de la proposta de valoració feta per l'equip directiu, amb l'ajuda de l'equip de suport, d'acord amb la informació i els documents que hagin pogut recaptar.

En el cas dels centres que no tenguin consell escolar, s'haurà de constituir una comissió de valoració, amb les mateixes funcions, formada per:

-Un representant de la titularitat del centre.

-Un representant del claustre.

-Un pare o una mare escollit per sorteig.

-Un representant de l'equip d'atenció primerenca (EAP) o un tècnic de la regidoria d'afers socials municipals.

 

a)Desatenció/maltractament (màxim atorgat en aquest apartat, 1 punt):

-Maltractament físic, psíquic o emocional.

-Violència domèstica.

-Negligència física (en alimentació, higiene, organització familiar, etc.) i psíquica (ignorància, rebuig, etc.).

-Abús o explotació sexual o laboral.

-Model de vida inadequat a la llar (conductes delictives, etc.).

-Problemes de salut provocats.

-Impossibilitat de compliment de les obligacions dels pares o tutors (per causa de mort, presó o incapacitat).

 

b)Risc (màxim atorgat en aquest apartat, 1 punt):

-Característiques familiars:

  • Estructura familiar.
  • Relacions familiars.
  • Context socioeducatiu (aïllament, dèficits, etc.).
  • Competència per a l'educació i criança dels fills.
  • Salut física o psíquica dels pares.

-Salut física i psicosocial dels infants

 

c)Dificultats en l'atenció per motius de disponibilitat del pare, la mare o els tutors (màxim atorgat en aquest apartat, 2 punts):

-Incompatibilitat amb l'horari laboral o formatiu.

-Problemes de salut que impedeixin l'atenció dels fills (per problemes crònics, físics o psíquics del pare, la mare o els tutors o altres membres de la unitat familiar que puguin ser causa d'indisponibilitat).

-Situació de desocupació d'un o més membres de la unitat familiar.

 

d)Situació laboral transitòria (la puntuació no és acumulable; s'ha de triar un dels supòsits):

-Beneficiaris de prestacions extraordinàries COVID o subsidi; beneficiaris de rendes mínimes d'inserció, renda social garantida i altres similars existents en el moment de la valoració; perceptors d'una quantia igual o inferior al salari mínim interprofessional.

 

Nombre de menors al seu càrrec (menors de 14 anys)

Durada de la situació

Menys de 6 mesos

Més de 6 mesos

1

5 punts

10 punts

2

7 punts

12 punts

3 o més

9 punts

14 punts

 

-Sense prestació econòmica per part de cap dels membres de la unitat familiar (14 punts).

 

e)Disposar d'un informe emès pels serveis socials corresponents que aconselli facilitar l'ajut d'escolarització arran de les circumstàncies socioeconòmiques desfavorables (5 punts).

 

Novè

Quantia dels ajuts

1.La quantia màxima dels ajuts assignada a cada sol·licitant que hagi obtingut la condició de beneficiari depèn del tipus de beneficiari (punt quart) i de la puntuació obtinguda en el punt vuitè en la valoració de les sol·licituds. La quantia s'ha calculat a partir del preu mitjà del cost d'escolarització dels centres d'educació infantil de primer cicle de la xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques corresponent a deu mesos:

a)Beneficiaris directes:

-100 % del cost mitjà d'escolarització (2.500 euros)

 

b)Beneficiaris per barem:

-20 punts o més: 100 % del cost mitjà d'escolarització (2.500 euros)

-De 15 a 19 punts: 75 % del cost mitjà d'escolarització (1.875 euros)

-De 10 a 14 punts: 50 % del cost mitjà d'escolarització (1.250 euros)

-De 5 a 9 punts: 25 % del cost mitjà d'escolarització (625 euros)

 

c)En el cas dels alumnes d'incorporació tardana, la quantia de l'ajut s'ha de calcular a partir del barem i proporcionalment al nombre de mesos escolaritzat.

2.En cap cas la quantia de l'ajut pot ser superior al cost del servei d'escolarització.

Desè

Presentació de sol·licituds i termini

1.Les sol·licituds per obtenir els ajuts d'escolarització s'han de formalitzar mitjançant l'imprès normalitzat que figura en l'annex 2 d'aquesta Resolució. El model també es pot trobar a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgpice.caib.es).

2.En el cas que l'ajut se sol·liciti per a més d'un membre de la mateixa unitat familiar, la petició s'ha de formular en un únic imprès sempre que cursin estudis al mateix centre el curs escolar 2021-2022.

3.Les sol·licituds s'han de presentar, degudament emplenades, als centres educatius on es cursen els estudis durant el curs escolar 2021-22 de l'1 al 21 de juny de 2021. Les sol·licituds s'han de presentar juntament amb la documentació acreditativa necessària.

4.En el supòsit d'admissió de sol·licituds d'alumnes d'incorporació tardana, es poden presentar propostes del 25 d'abril al 4 de maig de 2022. El llistat provisional per a alumnes nouvinguts es publicarà als centres abans del dia 30 de maig de 2022. Es consideren alumnes d'incorporació tardana els que s'hagin matriculat en data posterior al període ordinari de matriculació del curs escolar 2021-2022, això és, en data posterior al 21 de juny de 2021.

5.Si la sol·licitud o la documentació presentades estan incompletes i/o tenen deficiències, el centre educatiu ha de requerir la persona sol·licitant perquè les esmeni en el termini de deu dies hàbils comptadors des de la recepció del requeriment.

6.Els sol·licitants han de presentar, juntament amb la sol·licitud, la documentació següent:

a)DNI, NIF o NIE en vigor de tots els membres computables de la unitat familiar que tenguin setze anys o més el dia 31 de desembre de 2020.

b)Fotocòpia del llibre de família amb tots els membres. En els casos de nul·litat, separació o divorci, s'ha d'acompanyar de la sentència judicial que declari aquesta situació. Les separacions de fet han d'acreditar-se mitjançant qualsevol documentació que ho demostri.

c)Certificat de convivència a l'efecte de computar els membres de la unitat familiar, segons el punt cinquè d'aquestes bases.

7.A més, segons el cas concret, s'ha d'aportar la documentació següent:

a)Per obtenir punts per renda, cal emplenar l'apartat corresponent de la sol·licitud d'autorització a la Conselleria d'Educació i Formació Professional del Govern de les Illes Balears perquè pugui obtenir el certificat d'ingressos de l'Agència Tributària de tots els membres de la unitat familiar amb ingressos, a l'efecte de fer la consulta per a l'ajut d'escolarització.

b)Per obtenir punts per criteri familiar:

 

-Per família nombrosa: s'ha de lliurar una fotocòpia del carnet de família nombrosa, o la documentació acreditativa a l'efecte, vigent el 31 de desembre de 2020.

-Per membres de la unitat familiar afectats per discapacitats físiques o psíquiques: s'ha de presentar el certificat expedit per l'organisme oficial que acrediti les circumstàncies físiques o psíquiques de la malaltia o la discapacitat en vigor.

-Per infant en acolliment: s'ha de lliurar la documentació acreditativa de l'acolliment.

-Per família monoparental: s'ha de lliurar la documentació acreditativa de la situació.

-Per dos infants o més que estiguin escolaritzats al mateix centre d'educació infantil: n'hi ha prou de fer-ho constar en la sol·licitud d'ajuts d'escolarització.

 

c)Per obtenir punts per condicions sociofamiliars desfavorables, el centre ha de requerir la documentació que consideri oportuna per justificar la situació sociofamiliar al·legada per la persona sol·licitant, seguint les orientacions del punt vuitè d'aquestes bases.

 

-En els casos de situació laboral transitòria (beneficiaris de prestacions extraordinàries COVID o subsidi, beneficiaris de rendes mínimes d'inserció, renda social garantida i altres similars existents en el moment de la sol·licitud): s'ha d'aportar el document justificatiu expedit per l'administració competent, juntament amb l'annex 10, en què declara que aquests són els seus únics ingressos.

-En el cas d'unitats familiars sense prestació econòmica per part de cap dels membres de la unitat familiar: declaració responsable dels membres de la unitat familiar (annex 10).

8.Els beneficiaris directes, si n'és el cas, han d'aportar la documentació següent:

a)Els alumnes que es trobin en situació d'acolliment han de presentar un certificat del director del centre d'acolliment o de l'òrgan competent.

b)Les famílies víctimes de violència de gènere han d'acreditar aquesta condició amb la presentació d'algun dels documents següents, que han de justificar suficientment la situació de víctima de violència masclista:

 

-Una ordre de protecció a favor de la víctima.

-Una sentència condemnatòria.

-Un informe del Ministeri Fiscal que indiqui l'existència d'indicis que la demandant és víctima de violència de gènere, fins que es dicti l'ordre de protecció.

-Una resolució judicial amb la qual s'hagin acordat mesures cautelars per a la protecció de la víctima.

-Un informe de l'administració competent en matèria de serveis socials o de la casa d'acolliment, o bé un informe de l'Institut Balear de la Dona, el Servei de la Dona del Consell Insular d'Eivissa, o de l'òrgan competent del Consell Insular de Menorca o de l'organisme autonòmic competent.

 

c)Els alumnes que tenguin la condició de refugiats han de presentar la documentació que acrediti aquesta condició.

Onzè Autoritzacions

1.La presentació de la sol·licitud de l'ajut implica autoritzar la Conselleria d'Educació i Formació Professional per obtenir les dades necessàries a través de l'Agència Tributària per determinar la renda familiar a l'efecte d'obtenir l'ajut.

2.La presentació de la sol·licitud de l'ajut implica autoritzar la direcció del centre en què estigui matriculat l'alumne perquè percebi l'ajut corresponent a través del compte corrent del centre. La persona que tengui la pàtria potestat del menor beneficiari de l'ajut ha d'expressar per escrit aquesta autorització en l'espai que es destina a aquest efecte en el model de sol·licitud.

3.La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació de les bases d'aquesta convocatòria i autoritza l'òrgan competent a consultar si la persona beneficiària està al corrent de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social.

Dotzè

Tramitació als centres docents

1.La direcció del centre docent ha de rebre les sol·licituds i executar les operacions següents:

a)Registrar l'entrada de la sol·licitud o, si n'és el cas, emetre una diligència per fer-ne constar l'entrada segons el model que figura en l'annex 8 d'aquesta Resolució. El model també es pot trobar en la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgpice.caib.es).

b)Confirmar que cada alumne presenta una única sol·licitud.

c)Revisar que la sol·licitud s'ha emplenat correctament i que la documentació adjunta és correcta i justifica el punts de barem sol·licitats i, si s'escau, requerir la documentació pertinent.

d)Constatar que la persona sol·licitant té plaça en el nivell educatiu que correspon.

e)Emplenar l'apartat de la sol·licitud que conté dades relatives als centres docents.

f)En el cas de tractar-se d'una família nombrosa, revisar si s'ha aportat una còpia del carnet de família nombrosa.

2.Un cop fetes les comprovacions descrites en l'apartat anterior, s'ha d'introduir la sol·licitud al GESTIB, juntament amb la documentació justificativa. Les sol·licituds s'han d'introduir entre l'1 i el 22 de juny de 2021.

3.Posteriorment, la direcció del centre ha de comunicar a les famílies el codi corresponent a la seva sol·licitud mitjançant el resguard que genera el GESTIB una vegada introduïda la sol·licitud.

4.El consell escolar ha d'informar sobre el compliment de tots els requisits exigits per ser beneficiari dels ajuts.

5.Abans del 22 de juny de 2021, el centre ha de registrar i trametre a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa un certificat de quotes d'escolarització segons el model que consta en l'annex 9, una declaració de veracitat de dades bancàries del centre, així com un certificat en què constin els acords del consell escolar o la comissió de valoració i la relació d'alumnes que han presentat sol·licitud per ser-ne beneficiaris, el qual ha de contenir:

a)La relació, per codi, dels alumnes que es consideri que tenen dret a rebre l'ajut, amb la puntuació corresponent.

b)La relació, per codi, dels alumnes que no compleixin els requisits per ser beneficiaris i els motius que ho justifiquin.

c)El certificat d'adhesió al conveni de col·laboració per a la gestió dels ajuts d'escolarització (annex 11).

6.En el cas d'alumnes d'incorporació tardana, un cop fetes les comprovacions descrites en l'apartat 1 d'aquest punt, s'ha d'introduir la sol·licitud en el GESTIB del 25 d'abril al 6 de maig de 2022. Abans de dia 6 maig de 2022, el centre haurà de seguir el mateix procediment establert en l'apartat anterior.

7.La direcció del centre és la responsable de verificar i custodiar la documentació adjunta a les sol·licituds, així com de la introducció correcta de les dades al GESTIB.

8.La Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa pot sol·licitar la documentació als centres per comprovar el compliment de la normativa vigent.

Tretzè

Tramitació a la Conselleria d'Educació i Formació Professional

1.L'òrgan competent per instruir el procediment és la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

2.La instrucció del procediment s'ha de tramitar d'acord amb el que preveu l'article 8 de les bases reguladores aprovades per l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.

3.La Comissió Avaluadora s'ha de constituir a la seu de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d'Educació i Formació Professional amb la finalitat d'elaborar l'informe que ha de servir de base a la proposta de resolució. La Comissió la formen els membres següents:

a)Presidenta: la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa o la persona en qui delegui.

b)Secretari: un funcionari de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

c)Vocals:

-La directora de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància o la persona en qui delegui, que actuarà com a vocal.

-Una persona en representació del Departament de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, amb un any d'antiguitat, que actuarà com a vocal.

-Una persona en representació dels equips d'atenció primerenca, nomenada per la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, amb un any d'antiguitat, que actuarà com a vocal.

-El director d'un centre de la xarxa complementària, amb veu, sense vot, nomenat per la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, amb un any d'antiguitat.

-Una persona en representació de la Confederació d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes de Balears (COAPA), amb veu, sense vot.

4.La Comissió ha d'analitzar les valoracions fetes pels centres, preparar la relació d'alumnes per ordre de puntuació i elevar a l'òrgan instructor l'informe que ha de servir de base per a la proposta de resolució de la convocatòria en la qual es determinin, d'acord amb els recursos disponibles, els beneficiaris per centres i la quantia dels ajuts, així com la relació dels alumnes proposats per a la denegació de l'ajut, tot especificant-ne el motiu.

5.En el cas de possibles empats, s'ha de prioritzar qui tengui menys renda en funció dels membres de la unitat familiar. Si persisteix l'empat, la Comissió Avaluadora ha de determinar, motivadament, qui té dret a beneficiar-se de l'ajut.

6.La Comissió Avaluadora ha de reservar la quantitat de 55.000 euros en previsió de la presentació de sol·licituds d'ajuts corresponents a alumnes d'incorporació tardana. Una vegada finalitzat el procediment de presentació per part del consell escolar de cada centre de la relació d'alumnes d'incorporació tardana proposats com a beneficiaris, s'ha d'elaborar la relació d'alumnes per ordre de puntuació i distribuir la quantia esmentada seguint els criteris establerts per la Comissió Avaluadora recollits en els punts anteriors.

7.En el supòsit que la demanda de sol·licituds amb dret a l'ajut superi l'import màxim dels ajuts (425.375 euros), s'han d'atendre per ordre estricte de puntuació.

8.Una vegada examinades les propostes registrades dels consells escolars, la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa ha de trametre el llistat provisional d'alumnes admesos i exclosos a través del GESTIB.

9.El llistat provisional a què es refereix el punt anterior ha de contenir les dades següents:

a)El codi de la sol·licitud, atès que en la resolució definitiva de concessió que es publica en el BOIB només hi consta aquest codi a l'efecte d'identificar cada sol·licitud.

b)Les valoracions dels apartats a què es refereix el punt quart d'aquestes bases.

10.En el termini màxim de trenta dies, i per ordre de la Conselleria, els centres han de publicar el llistat provisional al tauler d'anuncis del centre. Aquest llistat ha de romandre al tauler d'anuncis durant deu dies hàbils. Durant aquest període, els tutors legals poden presentar al·legacions sobre les dades del llistat. El centre ha d'introduir al GESTIB les al·legacions presentades, les ha de resoldre i ha de comunicar-ne la resolució als tutors legals que les hagin efectuades en un termini de tres dies lectius.

11.Acabat el termini per al·legar i, si s'escau, una vegada resoltes les al·legacions que hagin presentat els tutors legals, les dades que constin al GESTIB tenen la consideració de dades definitives per tal de dictar les resolucions de concessió corresponents.

12.La proposta de resolució s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgpice.caib.es) i al tauler d'anuncis dels centres a l'efecte que els sol·licitants comuniquin l'acceptació de l'ajut al centre (annex 3 d'aquesta Resolució). En qualsevol cas, l'acceptació, tal com consta en la proposta de resolució, s'entén produïda automàticament si en el termini de tres dies hàbils des de la publicació de la proposta de resolució no es fa constar el contrari.

​​​​​​​Catorzè

Adjudicació d'ajuts

1.La resolució del procediment de concessió dels ajuts regulats en aquesta convocatòria correspon al secretari general, per delegació del conseller d'Educació i Formació Professional (Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 4 de març de 2021 de delegació de competències en el secretari general d'aquesta Conselleria  —BOIB núm. 34 de 11 de març de 2021—).

2.El termini màxim per dictar i notificar la resolució final del procediment és de sis mesos comptadors des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.

3.La resolució, que es dicta a partir de la proposta de l'òrgan instructor, ha de ser motivada i ha d'incloure:

a)La relació, per codi, dels alumnes seleccionats, amb indicació del centre corresponent.

b)La relació, per codi, dels alumnes que, tot i complir els requisits de la convocatòria, no han assolit una puntuació suficient que els permeti obtenir l'ajut.

c)La relació dels alumnes exclosos, amb indicació de la causa d'exclusió.

4.La resolució es notifica amb la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, a efectes informatius, a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgice.caib.es). Ha de contenir:

a)Els recursos administratius pertinents que es puguin haver interposat en contra.

b)La quantia exacta de l'ajut proposat.

5.Una vegada resolta la convocatòria, la quantia resultant de restar al total disponible la quantia adjudicada i la quantia reservada per a les incorporacions tardanes, podrà ser utilitzada en la convocatòria d'ajuts corresponent al curs 2022-2023.

Quinzè

Pagament dels ajuts

1.El pagament dels ajuts s'ha de fer als centres en dos terminis, un a càrrec de la partida pressupostària de l'any 2021 i l'altre de l'any 2022, a compte de la persona beneficiària, per aplicar-los a l'ús del servei d'escolarització. En cas de tenir disponibilitat pressupostària i tal com s'ha previst en la present convocatòria, es podrà fer el pagament de l'ajut corresponent als deu mesos en càrrec a l'exercici pressupostari del 2021. En cas que només es pugui fer efectiu el pagament de la totalitat de l'ajut dins el 2021 d'una part dels beneficiaris, es prioritzaran per ordre de la puntuació obtinguda segons el barem de l'apartat vuit d'aquesta resolució.

2.El centre escolar ha de gestionar l'ajut. L'ajut es concedeix a la família per assistir al centre on ha sol·licitat l'ajut.

3.El centre ha d'ajustar o reintegrar els pagaments a les famílies després de cobrar cada un dels dos terminis.

4.En el cas que el pagament a la persona beneficiària de l'ajut no es pugui fer efectiu perquè el centre educatiu hagi perdut totalment el contacte amb la família, l'òrgan directiu del centre educatiu ha d'expedir un certificat d'aquesta circumstància i l'import de l'ajut atorgat ha de passar a formar part del romanent d'ajuts d'escolarització del centre. El centre ha de fer arribar aquest certificat (annex 12) a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. Aquest romanent s'ha de destinar  a cobrir ajuts d'escolarització d'alumnes del centre per al curs següent, d'acord amb el que s'estipuli en la convocatòria pertinent.

5.El centre que, per conveni, formi part de la xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques i no pugui fer efectiu el pagament de l'ajut ha d'actuar segons el que estableix el conveni d'entitat col·laboradora.

6.En el cas d'alumnes escolaritzats una vegada començat el curs, rebran la part proporcional de l'ajut corresponent als mesos escolaritzats.

Setzè

Justificació dels ajuts

1.La justificació d'aquests ajuts es produeix pel fet de reunir els requisits per ser-ne beneficiari i haver estat escolaritzat al centre durant el curs 2021-2022.

2.La direcció del centre ha de trametre a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa els annexos 4, 5, 6 i 12, justificatius de l'aplicació dels ajuts, abans del 30 de juny de 2022.

​​​​​​​Dissetè

Compatibilitat dels ajuts

1.Aquests ajuts són compatibles amb altres ajuts que tenguin la mateixa finalitat atorgats per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, sempre que conjuntament o aïlladament no se superi la quantia total que se li concediria segons el que estableix el punt novè d'aquestes bases.

2.Els sol·licitants tenen l'obligació de comunicar, mitjançant l'imprès de sol·licitud, l'obtenció o concessió d'altres subvencions per a la mateixa finalitat.

3.En el cas que, amb posterioritat a la concessió de l'ajut, el beneficiari rebi ajuts que tenguin la mateixa finalitat atorgats per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, s'ha d'emetre una resolució que modifiqui la concessió, que podrà afectar l'import de l'ajut.

Divuitè

Reintegrament dels ajuts

1.D'acord amb el que disposen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, i l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, pertoca el reintegrament total o parcial de les quantitats que ha rebut la persona beneficiària i l'exigència, si n'és el cas, de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament en els casos que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

2.El procediment de reintegrament s'ha d'iniciar d'ofici per resolució de l'òrgan competent i s'ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en la legislació estatal bàsica, sense perjudici de les particularitats que s'estableixen en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, en les disposicions reglamentàries de desplegament i en la legislació de finances.

3.Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

Dinovè

Custòdia i destrucció de documents

Els centres docents han de custodiar les sol·licituds i la documentació adjunta durant un termini de cinc anys. Transcorregut aquest termini, s'han de destruir, d'acord amb les Instruccions sobre el tractament de dades personals i materials d'avaluació als centres d'ensenyaments no universitaris de les Illes Balears, de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

Documents adjunts