Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 203395
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 17 de maig de 2021, relatiu a l’aprovació de les bases que regeixen la concessió d'ajuts destinats a pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu produïts en la joventut de Menorca a conseqüència de la crisi sanitària derivada del COVID-19 i la convocatòria per a l’any 2021 (exp. 5226-2021-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Amb data 14 de març de 2020 es va declarar l'estat d'alarma a tot Espanya (Reial decret 463/2020, BOE núm. 67 de 14 de març) a causa de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, declarada pandèmia per l'OMS dia 11 de març, declaració que ha estat objecte de diferents pròrrogues. Aquest reial decret recull un seguit de mesures extraordinàries d'efecte immediat a tot l'Estat, entre les quals s'han de destacar la restricció de la llibertat de circulació i la suspensió de totes les activitats no considerades imprescindibles.

Aquest confinament ha tingut conseqüències econòmiques i socials molt negatives per a tots els sectors d'activitat i amb una especial incidència en la joventut en edat laboral, com es reflecteix en el resultat de l'enquesta efectuada a més de 1.700 joves de Menorca, realitzada a instàncies del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports l'any 2020.

El Consell Insular de Menorca té atribuïdes les competències en matèria de joventut i lleure mitjançant la Llei 21/2006, de 15 de desembre, posteriorment reconegudes estatutàriament per la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

També corresponen al Consell Insular de Menorca les competències d'àmbit local que segons l'art. 36 de la Llei 7/1985, reguladora de bases de règim local, corresponen a la província, entre aquestes, les referides a la cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social, entre d'altres.

En aquest context, el Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports evita duplicitats amb altres convocatòries d'ajudes, i dins el seu marc competencial en joventut, per les raons d'interès públic, social i econòmic exposades, convoca aquests ajuts en benefici de la gent jove d'entre 18 i 30 anys.

Els ajuts tenen com a objectiu facilitar l'accés al treball, l'educació, la formació, la informació i la comunicació, l'art, la cultura i la participació social; en definitiva, contribuir a la realització del projecte de vida de la gent jove. Enguany, a més, s'afegeix una nova línia destinada a l'ajuda pel pagament del lloguer de l'habitatge habitual.

De conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports,

El Consell executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:

Primer. Aprovar les bases que regeixen la concessió d'ajuts destinats a pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu produïts en la joventut de Menorca a conseqüència de la crisi sanitària derivada de la COVID-19, les quals es transcriuen en annex.

Segon. Aprovar simultàniament la convocatòria corresponent a l'any 2021, que es regirà per les bases a les quals s'ha fet referència en el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides de l'exercici pressupostari de l'any 2021 que es detallen en el quadre següent:

Línia

Quantia màxima

Partida

Línia 1. Ajuts a l'adquisició d'equips informàtics

15.000 €

4.33450.4810001

Línia 2a. Ajuts per a l'obtenció de permisos de conducció

25.000 €

4.32600.4620003

Línia 2b. Ajuts per a participar a activitats formatives no reglades artístiques, culturals i de lleure

20.000 €

4.33450.4890000

Línia 3. Ajuts al lloguer de l'habitatge habitual i permanent

45.000 €

4.33450.4810001

TOTAL

105.000 €

 

* La despesa es podrà aplicar a qualsevol altra partida adequada i vinculada.

En el cas que per a les línies 2a, 2b i 3 no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant revertirà en una altra línia d'acord amb l'ordre de prelació següent:

1r. Línia 3

2n. Línia 2a

3r. Línia 2b

4t. Línia 1

L'import màxim a què es destina la convocatòria únicament es podrà ampliar, sens necessitat de nova publicació, en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) Els imports màxims per sol·licitant s'estableixen en:

Línia 1. Ajuts a l'adquisició d'equips informàtics: 500 euros

Línia 2a. Ajuts per a l'obtenció de permisos de conducció: 500 euros

Línia 2b. Ajuts per participar en activitats formatives no reglades artístiques, culturals i de lleure: 250 euros

Línia 3. Ajudes al lloguer de l'habitatge habitual i permanent: 810 euros

c) El termini de presentació de sol·licituds per acollir-se a aquests ajuts és el que s'indica seguidament: a partir de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al 31 de juliol de 2021.

d) S'estableix la composició següent de la comissió avaluadora dels ajuts:

President: -el conseller executiu cap del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Miquel Àngel Maria Ballester

Vocals:

-el tècnic de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Alejo Sintes Piris.

-la tècnica de Joventut del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, Núria Marquet Josa

-la tècnica de l'Institut de la Joventut de Menorca, Magdalena Seguí Jover

Secretària: -la funcionària de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports Filomena Victory Pons.

e) La instrucció d'aquest procediment correspon al tècnic de l'Àrea de Gestió Administrativa del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports Alejo Sintes Piris, amb la col·laboració de la tècnica de l'Institut de la Joventut de Menorca (INJOVE) Magdalena Segui Jover.

Tercer. Comunicar aquesta Resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

BASES QUE REGEIXEN ELS AJUTS DESTINATS A PAL·LIAR ELS EFECTES ECONÒMICS I SOCIALS DE CARÀCTER NEGATIU PRODUÏTS EN LA JOVENTUT DE MENORCA A CONSEQÜÈNCIA DE LA CRISI SANITÀRIA DERIVADA DE LA COVID-19 I A AFAVORIR L'EMANCIPACIÓ DE LES PERSONES JOVES

Antecedents

El Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports del Consell Insular de Menorca vol ajudar a pal·liar els efectes econòmics i socials que han patit els joves a conseqüència de la crisi sanitària derivada de la COVID-19.

El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2021 preveu, entre els objectius generals del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports, «Ajudar les famílies i els joves en la seva participació en activitats de lleure, tenint en compte la situació de crisi sanitària i econòmica».

Com a efectes previstos d'aquesta convocatòria d'ajuts es consideren:

- La millora de l'accés a la informació i la comunicació necessàries per estudiar i treballar, evitant així l'aïllament social i l'escletxa digital per raons econòmiques de sectors de població de gent jove.

- La dinamització del temps d'oci i lleure vinculat a itineraris vitals de desenvolupament personal i professional.

Com a novetat, enguany s'ha creat una nova línia, la Línia 3, destinada al lloguer de l'habitatge habitual i permanent, que ha de servir per ajudar els joves a fomentar la seva independència i el desenvolupament personal.

Primera. Objecte

Els presents ajuts s'emmarquen en l'exercici de l'activitat de foment que correspon al Consell Insular en matèria de joventut, de conformitat amb l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (articles 70.16 i 73), i en la seva competència en el desenvolupament econòmic i social del seu àmbit territorial insular, d'acord amb la Llei 7/1985, reguladora de bases de règim local.

L'objecte d'aquestes bases és la concessió d'ajuts destinats a pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu produïts en la joventut de Menorca a conseqüència de la crisi sanitària derivada de la COVID-19, i a impulsar l'autonomia socioeconòmica i l'emancipació residencial de les persones joves.

Atès que el present procediment de subvencions té per objecte impulsar el foment de la joventut i pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu que s'hagin produït per l'alerta sanitària derivada de la COVID-19 en relació amb aquest col·lectiu, que s'ha de considerar com a vulnerable econòmicament i socialment, s'inclouen algunes mesures previstes en el règim especial de concessió de subvencions regulat als articles 24 i 25 de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

Segona. Finalitat

Els ajuts tenen com a finalitat general facilitar a la gent jove de Menorca nascuda entre 1991 i 2003 que pateixi una situació de vulnerabilitat econòmica i social, l'accés al treball, l'habitatge, la mobilitat, l'educació, la formació, la informació, la comunicació, l'activitat física i l'esport, l'art, la cultura i la participació social; en definitiva, contribuir a la realització del seu projecte de vida.

Aquesta finalitat general es concreta en els objectius següents:

-Permetre l'accés a la informació i la comunicació necessàries per estudiar i treballar, evitant l'aïllament social i la bretxa digital per raons econòmiques de sectors de població gent jove.

-Garantir la mobilitat necessària per a estudiar i participar en el món laboral, cultural i social.

-Dinamitzar el temps l'oci i lleure vinculat a itineraris vitals de desenvolupament personal i professional.

-Incrementar les possibilitats d'accés a un habitatge a les persones joves que tenen majors dificultats per accedir-hi.

Tercera. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides pressupostàries i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria.

Quarta. Activitats subvencionables: requisits i condicions

S'estableixen quatre línies d'ajuts:

Línia 1. Ajuts a l'adquisició d'equips informàtics, pel finançament de les despeses de compra d'ordinadors, tauletes, impressores, direccionadors, repetidors i altres equips amb funcionalitats equivalents, necessaris per estudiar o treballar.

Línia 2. Ajuts a la formació no reglada (inclou dos tipus d'ajuts)

-Línia 2a: Ajuts per a l'obtenció de permisos de conducció

Són ajuts per a l'obtenció de permisos de conducció AM, A1, A2, A i B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E i llicències de conduir LMC i LVA.

-Línia 2b: Ajuts per participar en activitats formatives no reglades artístiques, culturals, de lleure i esportives

Són ajuts al finançament de matrícules i de les quotes per participar a activitats formatives no reglades artístiques, culturals, de lleure i esportives.

Línia 3. Ajuts al lloguer de l'habitatge habitual i permanent

Són ajuts per a l'abonament de part de la renta del lloguer de l'habitatge destinat a domicili habitual i permanent ubicat en Menorca.

Només es pot rebre ajut dins aquesta convocatòria per a un màxim de dues línies per persona sol·licitant.

Cinquena. Despeses subvencionables

Les despeses corresponents a les línies 1, 2a i 2b s'han d'haver efectuat i pagat des de l'inici de l'any acadèmic en curs i fins a la data de finalització de la convocatòria.

Per a la Línia 3 les despeses que se subvencionaran són 3 mesos de lloguer des de la data de finalització de la convocatòria.

Són despeses subvencionables les següents:

Línia 1: Despeses per la compra d'ordinadors, tauletes, impressores, direccionadors, repetidors i altres equips amb funcionalitats equivalents.

Les factures han d'anar a nom de la persona que sol·licita l'ajut o d'un dels seus progenitors o tutors. En aquest darrer supòsit s'ha de presentar una declaració responsable que acrediti que la persona jove és o serà la principal usuària d'aquest material.

L'import màxim que es pot concedir per la línia 1 és de 500 €/persona beneficiària.

Línia 2a: Despeses de:

-Matrícula i per classes teòriques i pràctiques a autoescoles.

-Tramitació o gestió de l'expedient per part de les autoescoles.

-Taxes d'examen per a l'obtenció de permisos de conducció de qualsevol classe de vehicle.

Els comprovants de les despeses han d'anar a nom de la persona que sol·licita l'ajut, o bé s'ha d'aportar la documentació justificativa que acrediti que la persona jove és qui realitza l'activitat subvencionada.

L'import màxim que es pot concedir per a la línia 2a és de 500 €/persona beneficiària.

Línia 2b: Despeses de matrícula i de les quotes per participar en activitats artístiques, culturals, de lleure i esportives.

Els comprovants de les despeses han d'anar a nom de la persona que sol·licita l'ajut, o s'ha d'aportar la documentació justificativa que acrediti que la persona jove és qui realitza l'activitat subvencionada.

L'import màxim que es pot concedir per a la línia 2b és de 250 €/persona beneficiària.

Línia 3: Despeses en concepte de la renda mensual del lloguer de l'habitatge habitual i permanent a Menorca.

Les despeses s'han d'efectuar els tres mesos posteriors a la data de finalització de la presentació de la sol·licitud.

L'import màxim que s'abonarà per persona sol·licitant és d'un 30 % del lloguer mensual de 3 mesos, tant si viu sola com si conviu amb la seva unitat familiar.

En els supòsits d'un contracte amb diversos arrendataris (coarrendament) que no formin part de la mateixa unitat familiar, l'import màxim que s'abonarà és del 30 % del lloguer mensual de la part que aboni cada llogater o llogatera sol·licitant de l'ajut.

L'habitatge objecte del contracte de lloguer ha de tenir una renda màxima mensual igual o inferior a 900 € mensuals.

L'import màxim que es pot concedir per a la línia 3 és de 810 €/persona beneficiària.

Sisena. Naturalesa de l'ajut. Compatibilitat amb altres ajuts

Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa activat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.

Setena. Requisits de les persones beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries de les sol·licituds d'ajut per les línies 1, 2a i 2b, les persones físiques amb domicili familiar a Menorca, nascudes entre els anys 1991 i 2003, ambdós inclosos, que hagin realitzat les activitats subvencionables des de l'inici de l'any acadèmic en curs fins a la data a de finalització de presentació de sol·licituds.

2. Per a la línia 3 les despeses s'han de realitzar els tres mesos posteriors a la data de finalització de presentació de sol·licituds.

3. Dins la línia 2b d'ajuts per participar en activitats formatives no reglades artístiques, culturals, de lleure i esportives, només es pot rebre ajut per a una activitat per persona sol·licitant.

4. La persona sol·licitant ha d'estar empadronada a Menorca com a mínim els 6 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud.

5. Requisits econòmics

La unitat familiar del sol·licitant ha d'haver obtingut l'any 2020 ingressos bruts anuals inferiors als llindars de la taula 1 següent, tenint en compte la suma de les rendes de tots els membres computables de la unitat familiar.

Taula 1. Referent: IPREM any 2020 anual (14 pagues) 7.519,59 € * 2

Nombre de membres de la unitat familiar

Llindar anual 2020

 

 

 

1

15.039,18 €

 

 

 

2

19.550,93 €

4.511,75 €

30 %

Increment per segon membre

3

22.558,77 €

3.007,84 €

20%

Increment per tercer membre

4

24.062,69 €

1.502,63 €

10%

Increment per quart membre

5

25.566,60 €

1.503,92 €

10%

Increment per cinquè membre

6

27.070,52 €

1.503,92 €

10%

Increment per sisè membre

7

28.574,44 €

1.503,92 €

10%

Increment per setè membre

Família de més de set membres es calcularà el llindar proporcionalment

Si la unitat familiar està formada per un sol membre, els ingressos mensuals no poden superar el 200 % de l'IPREM. Per a l'any 2020, la quantia és de 15.039,18 €.

Per unitats familiars amb més membres, s'incrementarà en un 30 % pel segon membre, en un 20 % pel tercer i en un 10 % a partir del quart membre, tots ells sobre el barem de l'import màxim d'ingressos segons recull la taula.

S'incrementarà el llindar en 2.500 € per cada membre computable de la unitat familiar que tengui reconegut un grau de dependència 2 o 3.

També es pot presentar sol·licitud d'ajut si el rendiment anual de la unitat familiar del 2020 està per damunt dels llindars esmentats però durant els 3 mesos anteriors a l'inici del termini de presentació de sol·licituds de la convocatòria els ingressos estan per davall dels llindars de la taula 2 següent, sempre que es puguin acreditar documentalment (tenint en compte la suma de les rendes de tots els membres computables de la unitat familiar).

Taula 2

Nombre de membres de la unitat familiar

Llindar període

1

3.759,81 €

2

4.887,72 €

3

5.639,70 €

4

6.015,66 €

5

6.391,65 €

6

6.767,64 €

7

7.143,60 €

Família de més de set membres es calcularà el llindar proporcionalment

S'incrementarà el llindar en 625 € per cada membre computable de la unitat familiar que tengui reconegut un grau de dependència 2 o 3.

6. Membres de la unitat familiar

En cas de sol·licitants amb unitat familiar independent, en són membres computables el sol·licitant, el seu cònjuge (o anàloga relació d'afinitat) i els fills.

En cas de divorci o separació legal o de fet del sol·licitant, si tingués la custòdia total o compartida dels fills i percep una pensió compensatòria o per manutenció, aquesta es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar, la qual cosa s'ha d'acreditar mitjançant sentència o declaració jurada. En aquests casos, es consideren membres computables el sol·licitant i els fills.

En el cas de sol·licitants no emancipats, es consideren membres computables de la unitat familiar:

-Pare, mare o tutor/a i cònjuge (o anàloga relació d'afectivitat) dels anteriors

-Sol·licitant

-Germans menors de 18 anys a dia 31 de desembre de 2020.

-Germans majors de 18 anys a dia 31 de desembre de 2020 i que compleixin els requisits següents:

a) Conviure en el domicili familiar (s'inclou els que resideixin fora de l'illa durant el curs escolar per estudis)

b) Tenir uns ingressos econòmics durant l'any 2021 inferiors a 13.457,64 euros // 15.700,58 euros (salari mínim interprofessional per a l'any 2021, 12 // 14 pagues)

-Ascendents que convisquin en el domicili familiar i que tenguin uns ingressos econòmics durant l'any 2021 inferiors a 12.600 euros

En cas de divorci, separació legal o de fet dels pares, només es considera membre computable el que tengui la custòdia del sol·licitant. També és membre computable el nou cònjuge o la persona unida per anàloga relació d'afectivitat. Si el pare/mare que no conviu amb el/la sol·licitant passés una pensió compensatòria o per manutenció del fill/a també s'ha d'acreditar mitjançant sentència de divorci o declaració jurada, i es tindrà en compte a l'hora de calcular la renda familiar

Quan el règim de custòdia dels fills sigui el de custòdia compartida, es consideraran membres computables el pare i la mare del sol·licitant de l'ajuda, els seus fills comuns i els ascendents del pare i de la mare que justifiquin la seva residència al mateix domicili que els anteriors amb el certificat municipal corresponent.

 

7. Càlcul de la renda familiar

El càlcul de la renda familiar, als efectes dels llindars recollits a la taula 1, s'obtindrà per agregació de les rendes de l'exercici 2020 de cada un dels membres computables del nucli familiar abans esmentats que hagi obtingut ingressos de qualsevol naturalesa calculats segons s'indica en els paràgrafs següents i de conformitat amb la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Per determinar la renda dels membres computables que hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar un certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF presentada l'any 2021 referida als ingressos de l'any 2020), i es farà de la manera següent:

-Primer: se sumaran la base imposable general i la base imposable de l'estalvi (caselles 435 i 460).

-Segon: d'aquest resultat es restarà la quota resultant de l'autoliquidació (casella 595).

Per determinar la renda dels membres computables que obtenguin ingressos propis i no hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar un certificat d'imputacions de l'IRPF referit als ingressos del 2020, emès per l'Agència Tributària):

-Primer: se sumaran les retribucions, els rendiments i els guanys patrimonials.

-Segon: d'aquest resultat es restaran les despeses deduïbles i els pagaments a compte efectuats.

El càlcul de la renda familiar, als efectes dels llindars recollits a la taula 2, s'obtindrà per la suma dels ingressos bruts obtinguts durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud d'ajut, de tots els membres computables de la unitat familiar.

Per determinar la renda dels membres computables s'ha de presentar una declaració responsable relativa a si han percebut ingressos durant aquell període i, si n'és el cas, la quantia d'aquests ingressos, juntament amb la documentació acreditativa corresponent (nòmines, certificats d'empresa, certificat d'haver cobrat prestació per atur o subsidi, documentació acreditativa d'estar afectat per un ERTO, etc.)

8. Requisits específics per a la línia 3

Poden ser beneficiàries de la sol·licitud d'ajut per la línia 3 les persones joves que tenguin llogat un habitatge habitual a Menorca en la data de presentació de la sol·licitud d'ajut i que compleixin els requisits següents:

a) Els beneficiaris han d'haver nascut entre l'1 de gener de 1991 i el 31 de desembre de 2003.

b) Estar empadronades a Menorca com a mínim els 6 mesos anteriors a la data final del termini de presentació de sol·licituds.

c) Complir amb els requisits econòmics prevists a aquesta base setena.

d) Estar emancipades: acreditar ingressos propis mínims equivalents a l'import de lloguer que ha de pagar el sol·licitant; i pagar el lloguer per transferència bancària.

e) No ser titular del ple domini o d'un dret d'ús sobre algun habitatge, tret que s'acrediti la no disponibilitat de l'habitatge per causes alienes a la voluntat de la persona que sol·licita l'ajut, degudament acreditades.

f) Ser titular d'un contracte d'arrendament, a títol individual (tant si viu sol com si conviu amb la seva pròpia unitat familiar) o com coarrendatari (contracte amb diversos arrendataris que no formin part de la mateixa unitat familiar), d'un habitatge lliure situat a Menorca, que ha de constituir el domicili habitual i permanent de la persona o la unitat familiar sol·licitant.

g) No tenir vincles familiars amb la persona que lloga l'habitatge (fins al tercer grau) ni aquesta amb la seva unitat familiar.

9. Prohibicions per ser-ne beneficiaris d'aquests ajuts

En qualsevol cas, no poden ser beneficiàries de les subvencions que regulen aquestes bases les persones o les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies recollides en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

VUITENA. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS

1. Les persones sol·licitants han de presentar les sol·licituds mitjançant el model normalitzat que trobaran al web del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) (annex 1 per a les línies 1, 2a, 2b i 3).

2. Les sol·licituds i tota la documentació que s'hi adjunti s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) La sol·licitud de participació en el procediment de concessió de la subvenció, així com en les actuacions de justificació i comprovació, es farà exclusivament per via telemàtica, per mitjans electrònics, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'art. 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

b) Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

3. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

Documentació general (per a totes les línies):

a) Document d'identificació fiscal del sol·licitant (DNI, NIE o NIF).

b) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre i NIF del representant.

c) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 28/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2003). Aquesta declaració està inclosa a l'imprès de sol·licitud, annex 1.

d) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. Aquesta declaració està inclosa a l'imprès de sol·licitud, annex 1.

e) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat (d'acord amb l'article 11.f segon paràgraf del Text refós de la Llei de subvencions, per tractar-se de sol·licituds de subvencions de quantia inferior a 3.000 euros); i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca. Aquestes declaracions estan incloses a l'annex 1.

f) Document de designació de compte bancari de la persona física o de l'entitat sol·licitant, segons model de l'annex 2.

g) Certificat de convivència emès per l'ajuntament corresponent, de totes les persones que conviuen en el domicili familiar i, només si es dóna el cas que en aquest certificat no consta la data d'alta en el municipi, s'haurà de presentar també un certificat d'empadronament de la persona sol·licitant de l'ajut.

h) Declaració responsable de la persona sol·licitant relativa a la relació de parentiu o anàloga que l'uneix amb la resta de convivents. Aquesta declaració està inclosa a l'imprès de sol·licitud, annex 1.

i) Certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF presentada l'any 2021 referida als ingressos de l'any 2020 de tots els membres computables de la unitat familiar majors de 18 anys a 31 de desembre de 2020. En el cas que algun d'aquests membres no hagi fet declaració de l'IRPF s'ha de presentar certificat d'imputacions de l'IRPF de 2020. Aquests documents es poden sol·licitar a través de la pàgina web de l'AEAT www.agenciatributaria.es o directament a l'enllaç:

https://www.agenciatributaria.gob.es/AEAT.sede/tramitacion/G306.shtml.

j) Si el rendiment anual de la unitat familiar del 2020 estigués per damunt des llindars recollits a la Taula 1, però durant els 3 mesos anteriors a l'inici del termini de la convocatòria, els seus ingressos estiguessin per davall dels llindars recollits a la Taula 2, per determinar la renda dels membres computables s'ha de presentar una declaració responsable relativa a si han percebut ingressos durant aquell període i, si n'és el cas, la quantia d'aquests ingressos, juntament amb la documentació acreditativa corresponent (nòmines, certificats d'empresa, certificat d'haver cobrat prestació per atur o subsidi, documentació acreditativa d'estar afectat per un ERTO, etc.).

k) En el cas de sol·licitants no emancipats, quan un dels progenitors no convisqui al domicili familiar, sentència de divorci, acord de separació o en cas que no existeixin els esmentats documents declaració jurada del sol·licitant on s'indiqui si es rep algun tipus de pensió i per quin import.

Només per la línia 3: en el cas de separació o divorci de la persona jove emancipada, sentència de divorci, acord de separació o en cas que no existeixin els esmentats documents declaració jurada del sol·licitant on s'indiqui si rep algun tipus de pensió i per quin import.

l) En el cas d'al·legar alguna de les situacions familiars que s'especifiquen en la base setena (membres de la unitat familiar), s'ha de presentar la documentació següent o qualsevol altra que ho acrediti:

-Grau de discapacitat reconegut: certificat emès per l'organisme competent en el qual figuri el grau de discapacitat.

-Família nombrosa: carnet de família nombrosa. En el cas que l'hagi emès el Consell Insular de Menorca s'ha d'indicar a l'imprès de sol·licitud i no és necessari presentar-lo.

-Família monoparental o situació de viduïtat de més d'un any: declaració (annex 4) o /i llibre de família.

-En cas de situació d'atur s'ha de presentar certificat acreditatiu o un altre document oficial en què figurin totes les dades següents:

  • Que està en situació d'atur.
  • Període durant el qual ha estat en aquesta situació.
  • Si és perceptor/a de prestació per atur o un altre subsidi i quin és l'import mensual que es percep.

-Joves extutelats/des: certificat emès per l'entitat pública de protecció de menors competent, acreditatiu d'haver estat tutelat/da fins la majoria d'edat, o autorització per comprovar aquesta dada.

-Víctimes o fills/filles víctimes de violència de gènere: reconeixement d'aquesta condició per sentència judicial o per part d'un centre oficial.

-En el cas que algun membre del nucli familiar tingui un grau de dependència 2 o 3, resolució administrativa de reconeixement del grau.

Documentació específica:

S'ha de presentar la documentació següent per a la línia o línies per a les quals es sol·licita l'ajut:

m)Per a la Línia 1, pressupost o factures de compra i justificant de pagament dels equipaments informàtics.

n)Per a la Línia 2, pressupost o imprès de matriculació i justificant dels pagaments corresponents prevists a la base 5.2. i 5.3, on consti el nom de la persona beneficiària.

o)Per a la Línia 3:

-Còpia del contracte d'arrendament (hi ha de constar, almenys, la identitat dels contractants, la identificació de la finca arrendada, la durada pactada i la renda inicial).

-Justificant d'abonament de la renda mensual del darrer mes mitjançant justificant de transferència bancària a nom del sol·licitant.

-Declaració responsable de:

  • no ser titular del ple domini o d'un dret d'ús sobre algun habitatge o acreditació de la no disponibilitat de l'habitatge per causes alienes a la seva voluntat de la persona que sol·licita l'ajut, degudament acreditades.
  • no existir vincles familiars de fins a tercer grau amb la persona que lloga l'habitatge o amb qualsevol altre membre de la seva unitat familiar.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a), b), f), k), i les relatives, dintre de la lletra l) (situacions familiars) al grau de discapacitat reconegut, família nombrosa i família monoparental o situació de viduïtat de més d'un any, si ja figura als arxius del Consell Insular i es declara en la sol·licitud que continuen vigents.

D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

El falsejament de les dades contingudes en la sol·licitud o en qualsevol dels seus documents (annexos o documentació presentada) és constitutiu d'una infracció molt greu prevista en l'art. 53 del Text de la Llei de subvencions i implica, així mateix, l'obligació de reintegrar l'ajuda obtinguda.

Novena. Criteris objectius o mòduls que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts

Els criteris que es detallen a continuació s'aplicaran en el cas que l'import total de la convocatòria no fos suficient per atendre totes les sol·licituds.

Els criteris que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts seran el barem econòmic (renda mitja obtinguda per la unitat familiar) i altres circumstàncies de la unitat familiar previstes més avall en aquesta mateixa base.

Els sol·licitants poden obtenir un màxim de 10 punts pel barem econòmic. Es donarà la màxima puntuació a la sol·licitud amb una renda familiar més baixa i la resta de sol·licituds es puntuaran proporcionalment d'acord amb la seva renda familiar segons la fórmula recollida més avall en aquesta mateixa base.

L'obtenció de la renda mitjana mensual de la unitat familiar es determinarà amb les operacions següents:

-Si el rendiment anual de la unitat familiar del 2020 estigués per davall des llindars recollits en Taula 1, es dividirà la suma de les rendes obtingudes pels membres computables de la unitat familiar durant l'any 2020 entre el nombre de membres; i el resultat es dividirà per 12.

-Si el rendiment anual de la unitat familiar del 2020 estigués per damunt des llindars recollits en la Taula 1, però durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud els ingressos estiguessin per davall dels llindars recollits en la Taula 2, es dividirà la suma de les rendes obtingudes pels membres computables de la unitat familiar durant els 3 mesos anteriors a la presentació de la sol·licitud, entre el nombre de membres; i el resultat es dividirà per 3.

Un cop obtingut aquest import s'aplicarà la fórmula següent:

P = (PM*min)/SOL

P és el resultat de la puntuació que obté el sol·licitant.

PM és la puntuació màxima que es pot obtenir per aquest criteri (barem econòmic).

“min” és la Renda familiar mitja mensual més baixa d'entre totes les sol·licituds presentades.

“SOL” és la Renda familiar mitja mensual de la sol·licitud objecte de valoració.

La puntuació (P) s'arrodonirà al segon decimal, mitjançant el mètode comú d'arrodoniment.

Quan la renda mitjana mensual de la unitat familiar d'alguna sol·licitud sigui inferior al 50 % de l'IPREM 2020 (268,92 €), en l'aplicació de la fórmula se donarà a l'element “SOL” l'esmentat valor de 268,92 €. En aquest supòsit, l'element “min” de la fórmula, per a totes les sol·licituds, tindrà el valor de 268,92 €.

Els increments de renda per herència, rescat de pensions o venda de l'habitatge familiar habitual no es tindran en compte per al càlcul del barem econòmic.

Es poden atorgar fins a 8 punts extres si es presenta alguna de les següents circumstàncies familiars, sempre que aquestes siguin comprovables i s'hagin demostrat documentalment:

a) Per cada membre del nucli familiar amb discapacitat: fins a 4 punts.

b) Família nombrosa:

- Categoria general: 2 punts.

- Categoria especial: 3 punts.

c) Família monoparental o situació de viduïtat major a un any: 1 punt.

d) Per cada membre de la unitat familiar en situació d'atur: 1 punt.

e) Si la persona beneficiària, o en el cas que no visqui independitzada el pare, mare o tutor, es troben en situació d'atur, i no percebin prestació sinó subsidi: 1 punt per cada membre que estigui en aquesta situació.

f) Si la unitat familiar no té cap mena d'ingressos: 1 punt.

g) Si la persona jove beneficiària va estar tutelada fins complir la majoria d'edat: 3 punts.

h) Si la persona jove és víctima de violència de gènere, o fill o filla d'una persona que ha patit violència de gènere: 1 punt.

Desena. Determinació de l'import de la subvenció

Si l'import total de la convocatòria per a la línia corresponent és suficient per atendre totes les sol·licituds, es determinarà l'import de la subvenció en funció del pressupost presentat de les despeses subvencionables, amb els límits continguts en les presents bases.

Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria per a la línia corresponent, s'aplicaran els criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en la base novena anterior i es determinarà l'import de la subvenció d'acord amb les regles següents:

L'import total de la convocatòria pressupostat per la línia corresponent, es repartirà entre els sol·licitants en funció de la puntuació total obtinguda (suma de punts dels diferents criteris) i d'acord amb la fórmula següent:

Iv= Ps x Ir

        ƩPS

Iv: Import variable que percebrà cada sol·licitant

Ps: Puntuació de cada sol·licitant

Ir: Import total de la convocatòria de la línia corresponent

ƩPS: Suma dels punts de totes les persones sol·licitants

L'import màxim que es pot atorgar per sol·licitant és:

Línia 1: 500 €

Línia 2a: 500 €

Línia 2b: 250 €

Línia 3: 270 €/mensuals durant tres mesos (total 810 €)

En el cas que algun ajut superi els imports individuals màxims, el romanent es distribuirà entre la resta de beneficiaris de la línia corresponent, de forma proporcional als punts obtinguts, sempre que no superin l'import màxim per sol·licitant.

En el cas que per a les línies 1, 2a, 2b i 3 no s'esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant revertirà en una altra línia d'acord amb l'ordre de prelació següent:

1r. Línia 3

2n. Línia 2a

3r. Línia 2

4t. Línia 1

ONZENA. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.

La instrucció correspondrà com a entitat col·laboradora a l'INJOVE, que és una empresa pública del Consell Insular de Menorca i que s'encarrega d'executar les polítiques de joventut. Comptarà també amb el suport d'un/a tècnic/a del Departament de Cultura, Educació, Joventut i Esports.

L'INJOVE ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de resoldre la concessió dels ajuts.

Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor/a de l'expedient.

Una vegada examinades les sol·licituds per l'instructor/a, es publicarà una proposta provisional dels sol·licitants exclosos i admesos, en la qual s'indicarà la causa d'exclusió així com les deficiències que puguin presentar les sol·licituds, obrint-se un termini d'al·legacions i d'esmena de deficiències de 10 dies hàbils. La publicació, que tindrà efectes de notificació, s'efectuarà al tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell. Així mateix, s'enviarà una comunicació de la publicació als sol·licitants mitjançant sms o correu electrònic si la persona interessada ho autoritza marcant l'opció corresponent.

Si la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que desisteix de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

Una vegada examinades per l'instructor/a les al·legacions i la documentació aportada durant el període d'al·legacions i d'esmena de deficiències; i un cop valorades les sol·licituds per la comissió avaluadora, s'elaborarà una proposta de resolució de concessió i denegació de les ajudes, que consistirà en una llista amb les persones beneficiàries proposades per a l'atorgament de la subvenció i la quantia d'aquesta, així com de les sol·licituds excloses, denegades o desistides, amb indicació del motiu corresponent.

El conseller executiu cap del Departament elevarà la proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvenciones, en compliment de l'art. 20.8 b de l'LGS i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el web del Consell Insular de Menorca www.cime.es, on figuraran les dades identificatives de les persones interessades; publicació en el BOIB a efectes de notificacions (art. 45.1 b LPACAP).

 

Dotzena. Comissió avaluadora

La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels seus membres vindrà establida per a cada convocatòria, d'acord amb aquestes bases.

L'objecte de la comissió avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que hauran d'anar acompanyats d'informe tècnic, i emetre una proposta definitiva d'acord.

La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:

- President/a: conseller/a executiu/va responsable en matèria d'educació

- President suplent: el director insular en matèria de joventut

- Vocal 1: un/a tècnic/a del Departament

- Vocal 2: un/a tècnic/a del Departament

- Vocal 3: un/a tècnic/a d'INJOVE

- Secretari: un administratiu/va del Departament amb veu però sense vot.

En cas d'empat, el/la president/a tindrà vot de qualitat.

La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

Perquè la comissió avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència de la majoria legal dels seus membres.

El funcionari del departament que actuï com a secretari de la comissió avaluadora estendrà acta de les reunions, en les quals es reflectiran els acords adoptats.

Tretzena. Abonament dels ajuts

L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular es farà en un termini de 60 dies des de la concessió, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti. No obstant això, si s'han sol·licitat altres ajuts es podrà adoptar la mesura cautelar de retenció de crèdit i el pagament podrà ajornar-se fins que es pugui comprovar la resolució relativa a aquestes sol·licituds.

Les subvencions que es paguen a persones físiques resten subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Catorzena. Justificació de les despeses

Els beneficiaris resten obligats a justificar les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció o l'ajut econòmic concedit abans del 31 d'octubre de 2021.

La documentació acreditativa per justificar les despeses serà la següent:

-Per a la Línia 1: factures de compra i justificant de pagament dels equipaments informàtics.

-Per a les línies 2a i 2b: imprès de matriculació i justificant dels pagaments corresponents prevists en la base cinquena, on consti el nom de la persona beneficiària.

-Per a la Línia 3: justificants de pagament de la renda de lloguer de l'habitatge dels 3 mesos posteriors a la presentació de la sol·licitud de l'ajut, que s'ha d'haver fet per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, tots ells a través d'una entitat financera.

En aquest justificant bancari per transferència, domiciliació o ingrés, ha de constar la identificació completa de la persona jove sol·licitant que efectua el pagament de la renda i la de l'arrendador que la rep, el concepte de renda, l'import i el mes a què correspon.

Si es detecta que la documentació presentada és incorrecta o incompleta, se'n requerirà la rectificació o el complement necessaris en el termini de deu dies hàbils.

Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec del beneficiari. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l'import subvencionat, es reduirà de forma proporcional la subvenció concedida.

Quinzena. Obligacions dels beneficiaris

Sens perjudici de la resta d'obligacions imposades per la normativa vigent, les persones beneficiàries tenen les obligacions següents:

a) Comunicar al Consell Insular de Menorca l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per a la mateixa activitat. L'ajut obtingut més les quanties obtingudes d'altres ajuts mai podran superar el cost de l'activitat.

c) Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

d) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereix el Consell Insular de Menorca.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

g) Comunicar qualsevol canvi que suposi una modificació dels requisits que van donar lloc a la concessió de l'ajut.

h) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

i) Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, entenent que això es compleix quan la persona beneficiària:

-en la Línia 1, és la usuària dels equips informàtics adquirits;

-en les líniaes 2a i 2b, s'ha matriculat, cursa la formació i es presenta als exàmens;

-en la Línia 3, destina l'import íntegre dels ajuts al pagament de la renda de l'habitatge llogat on resideix.

Es considerarà que no han destinat l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha concedit, i hauran de reintegrar l'import de l'ajut concedit, les persones que hagin incorregut en alguna o algunes de les situacions següents:

-Haver retornat o anul·lat la compra dels equipaments informàtics adquirits.

-Haver anul·lat la matrícula, no haver assistit a la formació o no presentar-se als exàmens corresponents, llevat de causa degudament justificada.

-Haver rescindit voluntàriament el contracte de lloguer pel qual han demanat l'ajut o residir en un altre habitatge.

Setzena. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts, s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de normativa aplicable.

En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor o la instructora i la notificació a la persona beneficiària.

L'import de la suma dels ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics, no podrà superar l'import total de l'activitat subvencionada.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

Dissetena. Infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és lel que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb el que estableix l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de Ccnsells insulars.

Divuitena. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.

Normativa general aplicable

En tot el que no preveuen expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

-Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques

-Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

-Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

-Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears

-Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19

Annex 1. Model normalitzat de camps de la sol·licitud telemàtica de l'ajut per a les línies 1, 2a, 2b i 3 (consta a l'expedient)

Annex 2. Document de designació de compte bancari (consta a l'expedient)

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 19 de maig de 2021

Per delegació de la presidenta,

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)