Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 201317
Aprovació definitiva de l’adhesió del Consell Insular de Menorca a l’Asociación de Cuevas Turísticas Españolas (ACTE). (Exp. 0350-2021-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Publicat en el BOIB núm. 46 de 6-4-2021, en el tauler d'edictes i en la pàgina web del CIM de dia 6-4-2021 a dia 18-5-2021, l'anunci relatiu a l'acord adoptat pel Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 15 de març de 2021, pel qual s'aprova inicialment l'adhesió del Consell Insular de Menorca a l'Asociación de Cuevas Turísticas Españolas, sense que dins del termini legal d'exposició al públic s'hagi presentat cap reclamació ni suggeriment al respecte, s'entén elevada a definitiva la seva aprovació, fent-se públic a continuació el text íntegre dels Estatuts de l'Associació.

ANNEX

ESTATUTS DE L'ASSOCIACIÓ DE COVES TURÍSTIQUES ESPANYOLES

(Traducció al català del text original en castellà)

 

CAPÍTOL I

DENOMINACIÓ, FINALITATS, DOMICILI I ÀMBIT TERRITORIAL

Art. 1r: DENOMINACIÓ.- L'Associació es denominarà "Associación de Cuevas Turísticas Españolas", serà sense ànim de lucre i s'acull al que disposa l'art. 22 de la Constitució i Reial Decret 713/97 de 1 d'Abril, B.O.E. Nº 96 de 22 d'abril, així com als preceptes de la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d'Associació.

DOMICILI SOCIAL: El domicili de l'Associació s'ubicarà a la seu central de l'Institut Geològic i Miner d'Espanya, C. Rios Rosas Núm. 23, 28003 - Madrid, sense perjudici que per acord de l'Assemblea General, convocada específicament amb tal objecte, aquest domicili social pugui ser canviat.

ÀMBIT TERRITORIAL: L'àmbit territorial d'acció previst per a l'activitat és tot el territori de l'Estat.

Art. 2n: FINALITATS.- Les finalitats de l'Associació seran la representació, promoció, defensa i gestió dels interessos dels associats.

Per a la consecució de tals finalitats l'Associació desenvoluparà les següents activitats:

a) Constituir i promoure en el temps una Organització Estatal de persones físiques i ens públics i privats, que explotin en propietat o altres formes, Coves Turístiques.

b) Fomentar el Turisme Subterrani

c) Promoure la conservació i protecció de totes les Cavitats i suscitar l'interès del públic per les Coves Turístiques.

d) Recollir, potenciar, intercanviar i publicar tot tipus d'estudis i documents d'interès tècnic i promocional per als membres de l'Associació.

e) Fomentar i desenvolupar l'esperit de cooperació i amistat entre les diferents Cavitats, així com l'intercanvi de tot tipus d'informació que pugui potenciar els fins de l'Associació.

f) Possibilitar la unificació de criteris davant d'altres entitats públiques i privades, d'àmbit superior o inferior, per tal d'aconseguir ajudes o mesures de tot tipus, que desenvolupin i millorin les explotacions de Coves Turístiques.

 

 

CAPÍTOL II

DELS ASSOCIATS

Art. 3r: COMPOSICIÓ: L'Associació, estarà composta per associats de ple dret, associats col·laboradors i associats honorífics.

Art. 4t: ASSOCIATS DE PLE DRET: Els seus representants tindran majoria d'edat i capacitat d'obrar, dret a veu i vot en les assemblees i podran triar i ser elegits membres de la Junta Directiva.

Cada membre nomenarà una persona encarregada de representar-lo en l'Associació, amb tot el dret i possibilitat de delegació per raons justificades. En cas que aquesta persona cessi en la seva activitat, el soci membre notificarà al president de l'Associació el nou representant.

Cada representant també podrà estar assistit per un o més tècnics.

Tots els associats, cònjuges o parents consanguinis no podran ser destinataris de les operacions exemptes de l'Impost sobre el Valor Afegit (I.V.A.), ni gaudiran de condició especial per la prestació dels seus serveis.

DRETS: Els associats gaudiran, entre d'altres, dels drets següents:

a) L'assistir amb veu i vot a les assemblees generals, així com poder exercir el dret d'impugnació contra els acords adoptats en les mateixes.

b) Tenir dret a ser informats sobre la marxa de l'Associació, sol·licitar per escrit informació prèvia sobre els punts que hagin de ser tractats en les assemblees generals i proposar, amb deu dies d'antelació algun punt de l'ordre del dia, sol·licitar informació durant la celebració de les assemblees generals, recórrer davant la mateixa els acords i decisions de la Junta Directiva.

c) Fer-se representar en l'Assemblea General i mitjançant delegació per escrit, per un altre membre de l'Associació.

OBLIGACIONS: Són obligacions de tots els associats:

a) Observar els presents estatuts.

b) Abonar les quotes i altres quantitats addicionals que per raons degudament justificades s'estableixin.

c) Participar activament en totes les tasques de l'Associació, així com en l'elecció o exercici dels càrrecs associatius.

Art. 5è: MEMBRES COL·LABORADORS I HONORÍFICS: Podran accedir a ser nomenats Membres Col·laboradors aquelles entitats públiques o privades i persones físiques que estiguin interessades i no desitgin pertànyer a l'Associació en qualitat de Soci de Ple Dret.

La Junta Directiva estudiarà les peticions d'admissió i les resoldrà notificant-ho posteriorment a l'Assemblea General.

Els Membres Col·laboradors i Honorífics tindran veu però no vot en l'Assemblea General i estaran representats (a l'igual que els associats de ple dret), per una sola persona.

Quan es tracti de persones jurídiques, els seus representants tindran majoria d'edat i capacitat d'obrar i pot formar part de la Junta Directiva si així ho determina l'Assemblea General. Podran orientar i proposar totes les actuacions que considerin oportunes a l'Assemblea General o per escrit davant la Junta Directiva, que pot aquesta última, sol·licitar la seva presència en les seves reunions, per defensar, debatre o desenvolupar qualsevol de les propostes d'utilitat per a l'Associació.

Art. 6è: PROCEDIMENT D'ADMISSIÓ D'ASSOCIATS: L'ingrés a l'Associació s'efectuarà mitjançant sol·licitud per escrit dirigida al President de la mateixa. La Junta Directiva resoldrà la petició que informarà de la decisió en la següent Assemblea General.

El sol·licitant haurà d'estar en possessió dels requisits legals establerts.

Art. 7è: PÈRDUA DE LA QUALITAT DE SOCI: El soci causarà baixa en l'Associació:

a) A petició pròpia.

b) Per impagament de quotes, durant un exercici.

c) Per causar perjudici a l'Associació, incomplint els estatuts i altres normes. En aquest cas es donarà recurs a l'interessat que presentarà davant l'Assemblea General Extraordinària, que serà qui decideixi la seva expulsió o no.

 

 

CAPÍTOL III

DELS ÒRGANS DIRECTIUS I FORMA DE GOVERN

Art. 8ºè: ÒRGANS DE GOVERN: L'Associació estarà regida pels òrgans de govern següents:

ASSEMBLEA GENERAL D'ASSOCIATS

JUNTA DIRECTIVA

Art. 9è: ASSEMBLEA GENERAL D'ASSOCIATS: Serà aquesta l'Òrgan suprem de l'Associació i estarà integrada pels associats que adoptaran els seus acords pel principi majoritari. Serà presidida pel president o un dels vicepresidents, que tindrà vot de qualitat.

Les decisions o acords es prendran per majoria simple dels associats de ple dret. Les actes de les assemblees generals s'han d'inscriure en un llibre de Registre signades pel President i Secretari.

 

Art. 10è: CLASSES D'ASSEMBLEA: Hi ha dues classes d'assemblees generals:

Ordinàries

Extraordinàries

Art. 11è: CONDICIONS: Tant les assemblees generals Ordinàries, com les Extraordinàries, quedaran vàlidament constituïdes en primera convocatòria, quan concorrin a ella, presents o representats la majoria dels associats amb dret a vot i, en segona convocatòria, qualsevol que sigui el nombre d'associats concurrents. Entre la convocatòria i el dia assenyalat per a la celebració de l'Assemblea General en primera convocatòria, hauran de transcórrer almenys vint dies, es pot, així mateix, fer constar la data en què, si s'escau, es reunirà l'Assemblea General en segona convocatòria, sense que entre una i altra reunió pugui haver un termini inferior a vint hores. En el cas que no s'hagués previst l'anunci de la data de la segona convocatòria, haurà de ser aquesta feta amb quinze dies d'antelació a la data de la reunió.

L'Assemblea General, a més de ser convocada pel president, podrà ser convocada per petició escrita de la majoria absoluta dels associats i majoria absoluta de la Junta Directiva. L'escrutini secret podrà ser sol·licitat a petició de la quarta part dels associats presents.

Art. 12è: L'ASSEMBLEA GENERAL ORDINÀRIA: Aquesta es reunirà preceptivament un cop a l'any, dins dels sis primers mesos de cada any i tindrà per objectiu:

a) Aprovar la memòria anual i el balanç de compte de l'exercici anterior.

b) Aprovar el pressupost anual d'ingressos i despeses per a l'exercici següent, així com les quotes d'associat.

c) Aprovar les línies directrius de l'Associació.

Art. 13è: PRESA D'ACORDS: Tots els acords que s'hagin de prendre sobre els assumptes tractats en l'Assemblea General Ordinària seran per majoria simple.

Art. 14è: L'ASSEMBLEA GENERAL EXTRAORDINÀRIA: Aquesta es reunirà a proposta de la Junta Directiva o a petició de la quarta part d'associats i tindrà per objecte:

a) Nomenament de la Junta Directiva.

b) La modificació dels Estatuts de l'Associació.

c) Disposició o alienació de béns, si n'hi ha.

d) Dissolució de l'Associació.

e) Sol·licitud de declaració d'utilitat pública, acords per a constituir una federació o integrar-s'hi, si ja existís.

f) Tots aquells assumptes per als quals, considerats transcendents per la Junta Directiva o algun dels associats, s'hagi convocat expressament.

Art. 15è: PRESA D'ACORDS: Tots els acords que s'hagin de prendre en les assemblees generals extraordinàries s'obtindran pel vot de la majoria simple.

Art. 16è: LA JUNTA DIRECTIVA, LA SEVA DESIGNACIÓ I DURADA: La designació dels càrrecs de l'Associació es farà a través de l'Assemblea General Extraordinària, segons va quedà assenyalat en l'article 14 d'aquests estatuts, per un període de quatre anys. Els seus membres són reelegibles quantes vegades es desitgi.

La Junta Directiva estarà constituïda pel president, dos vicepresidents, el secretari, el tresorer i fins a cinc vocals, elegits en Assemblea General Extraordinària.

Art. 17è: FUNCIONS: Seran funcions de la Junta Directiva:

a) Convocar les Assemblees Generals.

b) Executar els acords de les Assemblees.

c) Realitzar o dirigir les activitats de l'Associació dins de les facultats que li hagin estat conferides per l'Assemblea General.

d) Presentar els comptes anuals, la memòria anual, i els pressupostos d'ingressos i despeses a l'Assemblea General per a la seva censura i aprovació, així com la quota anual.

e) Proposar a l'Assemblea els programes d'actuació i realitzar i dirigir els ja aprovats, donant compte del seu desenvolupament i compliment.

f) Realitzar tots els actes d'administració i disposició necessaris per al compliment dels fins de l'Associació, dins les seves competències, i mitjançant els actes i contractes que per a això siguin necessaris.

g) Exercir la representació de l'Associació, que pot atorgar per a això tots els poders necessaris.

h) Resoldre les peticions d'ingrés i baixa d'associats i donar-los trasllat a l'Assemblea General.

i) Totes les facultats que li puguin ser delegades per l'Assemblea General i aquelles altres que no estiguin expressament encomanades a altres òrgans.

Art. 18è: REUNIONS: La Junta Directiva es reunirà totes les vegades que la convoqui el President o a proposta d'un terç dels seus components i al menys un cop cada semestre, així mateix podrà convocar a les reunions a tots els associats la presència dels quals resulti útil al propòsit dels seus treballs. Només tindran veu i vot els membres de la mateixa Junta Directiva.

Tots els acords que s'hagin de prendre a la Junta Directiva, s'obtindran per majoria absoluta.

Les actes de les sessions estaran signades pel president i el secretari, qui al seu torn, les arxivarà.

Les despeses derivades de la representació de l'Associació, per part d'algun membre de la Junta Directiva estaran finançats per l'Associació.

Art. 19º: FUNCIONS DEL PRESIDENT: Seran les següents:

a) Ser el representant executiu de l'Associació

b) Convocar, presidir i dirigir els debats de l'Assemblea General d'associats i de la Junta Directiva.

c) Exercir la representació de l'Associació.

d) Ordenar els pagaments i cobraments així com signar els contractes i altres actes que siguin necessaris.

FUNCIONS DELS VICEPRESIDENTS

a) Assistir al President en el desenvolupament de les seves tasques i exercir totes les funcions que els encomani o delegui aquest.

b) Substituir el President en cas d'absència o quan aquest ho requereixi.

FUNCIONS DEL SECRETARI

a) S'encarregarà de la gestió administrativa de l'Associació, de la correspondència i d'informar els associats de les novetats i convocatòries.

b) Aixecar una acta de cada reunió de la Junta Directiva i Assemblea General, que serà signada pels presents o al menys pel president i el secretari, o bé per tres vocals.

c) Tenir al dia el llibre de registre d'associats.

d) Realitzar certificacions amb la seva signatura i la del President.

FUNCIONS DEL TRESORER

El tresorer exercirà les facultats pròpies del seu càrrec, sent el responsable dels comptes i fons de l'Associació i que està obligat a retre comptes de tot això a la Junta Directiva.

Portarà la comptabilitat i tindrà capacitat de lliurar rebuts i comprovants així com establir els comptes d'ingressos i despeses de l'exercici en curs, que cada any sotmetrà a la Junta Directiva i a l'Assemblea General

 

CAPÍTOL IV

DELS BÉNS DE L'ASSOCIACIÓ

Art. 20è: CAPITAL INICIAL: El Capital inicial serà de 350.000.-ptes. (2.103,54 €), corresponents a l'aportació de 50.000.-ptes. (300,51 €) per cada un dels associats constituents.

Cada exercici comença l'1 de gener i finalitza el 31 de desembre del mateix any.

Art. 21è: DELS RECURSOS ECONÒMICS: Els recursos econòmics de l'Associació estaran constituïts per:

a) Quota dels associats.

b) Subvencions, donatius; aquests últims amb observança del que estableix la Llei d'Associacions en el seu Art. 9

c) Derrames, aportacions excepcionals que s'acordin per l'Assemblea General per fer front a necessitats conjunturals.

d) Interessos dels seus béns patrimonials, si n'hi ha.

Qualsevol altra quantitat o bé que pugui percebre l'Associació tant en règim de propietat com en règim d'ús, sempre que això sigui lícit i conforme a les seves finalitats.

e) Reserves; l'Associació podrà dotar en la seva comptabilitat de les reserves que consideri oportunes, tant per una major estabilitat financera com per a una millor obtenció de les seves finalitats. Dins d'aquestes reserves estaran incloses les següents quantitats.

• Els excessos entre ingressos i despeses de cada exercici.

• Els capitals i béns que rebi de tercers, i que no tinguin caràcter de quotes ordinàries.

 

 

CAPÍTOL V

MODIFICACIÓ D'ESTATUTS I DISSOLUCIÓ DE L'ASSOCIACIÓ

Art. 22è: Els Estatuts de l'Associació només poden ser modificats a petició de la Junta Directiva o a petició, per majoria absoluta, dels associats de ple dret, i sotmès a reunió de la Junta Directiva abans de l'Assemblea General.

La convocatòria ha d'indicar quina és la classe de modificació projectada.

Art. 23è: L'Associació es dissoldrà:

b) Per acord adoptat en l'Assemblea General Extraordinària d'associats, convocada a l'efecte i per majoria simple.

b) Per les causes que estableix l'article 39 del Codi Civil

c) Per sentència judicial.

Art. 24è: En cas de dissolució de l'Associació no es procedirà al repartiment de beneficis entre els associats ja que l'Associació no té ànim de lucre. L'Assemblea General indicarà a quina entitat sense ànim de lucre es destinaran els béns de l'Associació.

La qual cosa es comunica per general coneixement i perquè tengui els efectes que corresponguin, al mateix temps que es fa saber que contra l'acord precedent, que posa fi a la via administrativa, es poden interposar els recursos següents:

- En el termini d'un mes a partir de l'endemà de la publicació d'aquest edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs potestatiu de reposició davant el Ple. Aquest recurs s'entendrà desestimat si no s'ha notificat la resolució quan hagi transcorregut un mes des de la seva interposició. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició es pot interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

- En el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma sempre que no s'hagués interposat recurs potestatiu de reposició, atès que en aquest cas s'haurà d'esperar que se'n dicti resolució.

Tot això sens perjudici que es pugui utilitzar qualsevol altre recurs que es consideri procedent en dret.

Tot l'anterior s'ajusta a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula de la jurisdicció contenciosa administrativa, i a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Finalment, escau d'indicar que la interposició dels recursos pertinents no suspèn l'eficàcia de la resolució impugnada ni interromp els terminis que se'n puguin derivar, excepte que l'autoritat competent ho acordi expressament.

 

Maó, 24 de maig de 2021

Per delegació de la presidenta,

La secretària

Rosa Salord Olèo

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)