Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SALUT I CONSUM
Núm. 196842
Resolució de la consellera de Salut i Consum de 21 de maig de 2021 per la qual s’estableixen mesures sanitàries específiques per donar seguretat a l’accés a les Illes Balears de persones residents o a visitants
Fets
1. El passat dia 9 de maig de 2021 va concloure l'estat d'alarma declarat pel Govern d'Espanya mitjançant el Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, per la qual cosa varen restar sense efecte les mesures que podien suposar determinades restriccions de drets fonamentals que havien adoptat, a l'empara de l'estat d'alarma, les persones titulars de les presidències de les diferents comunitats autònomes, en la seva condició d'autoritats competents delegades del Govern d'Espanya en els territoris respectius.
2. El Consell de Govern, en la sessió de 5 de maig de 2021, en previsió de la finalització de l'estat d'alarma i tenint en compte el fet que els indicadors epidemiològics així ho recomanaven, va aprovar un acord de mesures excepcionals per prevenir i contenir la pandèmia ocasionada per la COVID-19 durant el mes de maig de 2021, mesures que suposaven l'establiment de condicions per a la circulació de les persones en horari nocturn, per a l'entrada a les Illes Balears de persones procedents de la resta de comunitats autònomes i de les ciutats de Ceuta i Melilla, condicions en què es podrien dur a terme les reunions i trobades familiars i socials, i, finalment, les condicions en què es poden dur a terme les celebracions o la permanència de persones en llocs de culte.
Aquestes mesures esdevenien efectives entre les 00.00 hores del dia 9 de maig fins a les 00.00 hores del dia 23 de maig de 2021.
3. Atès que el contingut d'aquest Acord D'acord amb allò que es disposa a la Llei orgànica 3/1986 de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública i la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, aquest Acord es va sotmetre a la ratificació de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, la qual la va atorgar mitjançant la interlocutòria dictada el dia 6 de maig de 2021.
4. En previsió del final de l'eficàcia de les mesures esmentades, que tindrà lloc el proper dia 23, el Consell de Govern, en la sessió de 17 de maig, ha aprovat un nou Acord pel qual es prorroguen i modifiquen les mesures excepcionals establertes mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 5 de maig de 2021.
5. Concretament, l'apartat tercer, relatiu a les condicions per a l'entrada a les Illes Balears de persones procedents de la resta de comunitats autònomes i de les ciutats de Ceuta i Melilla, disposa:
Les persones procedents d'altres comunitats autònomes o ciutats autònomes que pretenguin entrar en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, per via aèria o marítima, s'han de sotmetre a un control sobre el motiu del desplaçament i, si escau, a un control sanitari o prova diagnòstica, en els mateixos termes en què s'estableixen en l'Acord del Consell de Govern de 5 de maig de 2021 per prevenir i contenir la pandèmia ocasionada per la COVID-19 durant el mes de maig de 2021 o, si s'escau, en els que s'estableixin per resolució de la consellera de Salut i Consum, sempre que no siguin més restrictius i facilitin l'entrada de les persones a les Illes Balears.
Així mateix, per resolució de la consellera de Salut i Consum, es pot eximir de l'obligació de realitzar proves diagnòstiques als ciutadans de comunitats autònomes o ciutats autònomes en funció de la situació dels indicadors epidemiològics que es determini.
6. En virtut del que preveu l'Acord de 5 de maig de 2021, aquestes proves són obligatòries i també gratuïtes, i a càrrec del Servei de Salut de les Illes Balears, per als ciutadans de les Illes Balears que tornen al seu territori, així com obligatòries per a la resta de ciutadans i residents en altres indrets d'Espanya que accedeixen a les illes.
Fonaments de dret
1. L'article 43.2 de la Constitució espanyola de 1978 estableix que és competència dels poders públics tutelar la salut pública a través de les mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris, i indica que la llei ha d'establir els drets i deures de tothom sobre aquest tema.
2. La competència en matèria sanitària s'atribueix a la comunitat autònoma de les Illes Balears en virtut del que disposen l'article 30.48 i 31.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.
3. De conformitat amb el que estableix l'article 2.7.b) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum exerceix, entre d'altres, les competències en l'àmbit material de la vigilància epidemiològica, anàlisi i avaluació de l'estat de salut de la població i de les malalties; prevenció de les malalties, i, en concret, l'adopció de les mesures en matèria de protecció de la salut pública que estableix la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública.
4. L'article 10 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, pel que fa a l'avocació de competències.
5. L'article 3 de la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, disposa que, amb la finalitat de controlar les malalties transmissibles, l'autoritat sanitària, a més de dur a terme les accions preventives generals, pot adoptar les mesures oportunes per al control dels malalts, de les persones que hi estiguin en contacte o que hi hagin estat i del medi ambient immediat, així com les que es considerin necessàries en cas de risc de caràcter transmissible.
6. L'apartat primer de l'article 26 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, disposa que en cas que hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut, les autoritats sanitàries han d'adoptar les mesures preventives que estimin pertinents, com ara la intervenció de mitjans materials i personals, i totes les que es considerin sanitàriament justificades. En el punt segon disposa que la durada de les mesures a què fa referència l'apartat anterior, que s'han de fixar per a cada cas, sense perjudici de les pròrrogues successives acordades per resolucions motivades, no ha d'excedir del que exigeixi la situació de risc imminent i extraordinari que les justifica.
7. L'article 51 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, estableix que l'administració sanitària, en l'exercici de les seves competències, ha d'adoptar les mesures adequades d'intervenció provisionals davant situacions de risc per a la salut col•lectiva. Les mesures i actuacions que s'ordenin amb caràcter obligatori i d'urgència o necessitat s'han d'adaptar als criteris expressats en la Llei orgànica 3/1986.
8. L'article 49. de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, disposa que quan hi hagi o se sospiti raonablement l'existència d'un risc imminent i extraordinari per a la salut de la població, com a conseqüència d'una situació sanitària concreta d'una persona o d'un grup de persones, es pot ordenar l'adopció de mesures preventives generals i d'intervenció, entre les quals s'inclouen les de reconeixement, tractament, hospitalització o control individual sobre la persona o el grup de persones, mitjançant una resolució motivada, pel temps necessari per a la desaparició del risc. L'adopció de mesures que impliquin privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.
9. Els articles 49 bis 3.f) i 49 quater de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, en la redacció recent que n'ha fet el Decret llei 5/2021, de 7 de maig, pel qual es modifiquen la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, i el Decret llei 11/2020, de 10 de juliol, pel qual s'estableix un règim sancionador específic per fer front als incompliments de les disposicions dictades per pal•liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, disposen el següent:
Article 49 bis
Adopció de mesures preventives en situació de pandèmia o d'epidèmia
[...]
3. Per controlar les malalties transmissibles, a més de dur a terme les accions preventives generals i de la possible adopció de les mesures preventives previstes en els apartats anteriors, poden adoptar les mesures oportunes per al control de les persones malaltes, de les persones que estiguin o hagin estat en contacte amb aquestes i de l'ambient immediat, així com les que s'estimin necessàries en cas de risc de caràcter transmissible. En particular, es poden adoptar les mesures preventives següents:
[...]
f) Mesures de control de l'entorn immediat de les persones malaltes o de les persones que estiguin o hagin estat en contacte amb aquestes, així com de les zones afectades. A aquest efecte, s'entén per zona afectada aquells llocs geogràfics en els quals siguin necessàries mesures sanitàries de control de la propagació de la malaltia. La determinació de la zona afectada s'efectuarà d'acord amb els principis de precaució i proporcionalitat, procurant, sempre que resulti possible i eficaç, actuar al més aviat possible o amb més intensitat o mesura sobre les zones concretes en què es produeixi la major afecció, per evitar perjudicis innecessaris a la resta de la població. Entre d'altres, aquestes mesures podran consistir en:
- Mesures que comportin la limitació o la restricció de la circulació o la mobilitat de les persones dins la zona o l'illa o les illes afectades o en determinats llocs i espais dins aquesta zona o en determinades franges horàries.
- Mesures de control de la sortida de la zona o l'illa o les illes afectades o d'entrada en aquestes, inclòs l'establiment de proves diagnòstiques prèvies o posteriors.[...]
Les restriccions als desplaçaments i a les agrupacions de persones enumerades anteriorment mai no poden ser absolutes, han d'expressar amb claredat i precisió els desplaçaments i les agrupacions que es restringeixen, i han d'actuar amb preferència sobre els desplaçaments i les agrupacions per raons merament recreatives i d'oci. S'han d'admetre, en tot cas, els desplaçaments i les agrupacions que es duguin a terme per motius essencials o justificats compatibles amb la protecció de la salut, sens perjudici, si escau, dels controls o les mesures de prevenció addicionals que es puguin establir.
Article 49 quater
Adopció de mesures preventives en matèria de salut pública
1. Les mesures preventives previstes en els articles anteriors s'han d'adoptar amb la urgència que el cas requereixi, sense necessitat de seguir un procediment administratiu específic i amb independència de les mesures provisionals que es puguin adoptar d'acord amb la legislació vigent en el si d'un procediment administratiu o amb anterioritat a la seva iniciació.
2. Les mesures s'han d'adoptar motivadament, després d'avaluar els principis científics, les proves científiques o la informació disponible en cada moment, i tenint en compte el principi de precaució, que ha de possibilitar-ne la lícita adopció per assegurar un nivell elevat de protecció de la ciutadania quan, després de l'avaluació indicada, s'observi l'existència, fundada, seriosa i raonable, d'un risc actual o imminent per a la salut de la població, encara que continuï existint incertesa científica.
A més, les mesures que s'adoptin s'han d'ajustar als requisits següents:
a) Han de respectar, en tot cas, la dignitat de la persona. En particular, les mesures de possible adopció en relació amb les persones han de ser el menys intrusives i invasives possible per aconseguir l'objectiu de protecció de la salut pública, procurant reduir al mínim les molèsties o les inquietuds que s'hi associen. En els casos de mesures d'aïllament i quarantena han de quedar garantits el subministrament d'aliments i de béns de primera necessitat i la disponibilitat de mitjans per al manteniment de les comunicacions necessàries. El cost d'aquest subministrament i disponibilitat únicament ha de ser assumit per l'Administració autonòmica en cas d'impossibilitat de sufragar-lo el subjecte o subjectes afectats. Quan les circumstàncies imposin el compliment d'aquestes mesures fora del domicili de la persona o les persones afectades, s'han de posar a la seva disposició instal•lacions adequades, a costa de l'Administració autonòmica.
b) S'ha de procurar, sempre i preferentment, la col•laboració voluntària de les persones afectades amb les autoritats sanitàries.
c) No es poden ordenar mesures obligatòries que comportin risc per a la vida.
d) S'han d'utilitzar les mesures que menys perjudiquin la lliure circulació de les persones i dels béns, la llibertat d'empresa i qualsevol altre dret afectat.
e) Les mesures han de ser proporcionades al fi perseguit.
3. En cas de mesures limitatives de drets fonamentals i llibertats públiques, el requisit de proporcionalitat previst en l'apartat anterior exigirà que:
1r. Les mesures siguin adequades, en el sentit d'útils per aconseguir la finalitat perseguida de protecció de la salut pública.
2n. Les mesures siguin necessàries, en el sentit que no existeixi una altra mesura alternativa menys onerosa per a la consecució d'aquesta finalitat amb la mateixa eficàcia.
3r. Les mesures siguin ponderades o equilibrades per derivar-se d'aquestes més beneficis o avantatges per a l'interès general que perjudicis sobre altres béns o valors en conflicte, en atenció a la gravetat de la ingerència en els drets fonamentals i les llibertats públiques i les circumstàncies personals dels qui la sofreixen.
En la motivació de les mesures s'ha de justificar de manera expressa la proporcionalitat d'aquestes en els termes indicats. A més, l'adopció de les mesures requereix la necessària garantia judicial conformement al que disposa la legislació processal aplicable.
4. Les mesures han de ser sempre temporals. La durada s'ha de fixar per a cada cas, sense que excedeixin del que exigeixi la situació de risc imminent i extraordinari que les va justificar, i sens perjudici de les pròrrogues successives acordades mitjançant resolucions motivades.
5. Quan les mesures afectin una pluralitat indeterminada de persones, han de ser objecte de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Si la mesura afecta una o diverses persones determinades, se'ls ha de donar audiència amb caràcter previ a l'adopció, sempre que això sigui possible. Si, a causa de la urgència, no resulta possible efectuar l'audiència prèvia, s'ha de dur a terme en el moment oportú després de l'adopció i l'aplicació de la mesura.
6. L'execució de les mesures pot incloure, quan resulti necessari i proporcionat, la intervenció directa sobre les coses i la compulsió directa sobre les persones, amb independència de les sancions que, si escau, es puguin imposar. A aquest efecte, s'ha de recaptar la col•laboració de les forces i cossos de seguretat que sigui necessària per a l'execució de les mesures.
7. Les autoritats sanitàries han d'informar la població potencialment afectada, per protegir la seva salut i seguretat, pels mitjans en cada cas més apropiats, dels riscs existents i de les mesures adoptades, així com de les precaucions procedents tant perquè ella mateixa pugui protegir-se del risc com per aconseguir la seva col•laboració en l'eliminació de les seves causes, i, a aquest efecte, poden formular les recomanacions sanitàries apropiades.
10. L'apartat tercer— relatiu a les condicions per a l'entrada a les Illes Balears de persones procedents de la resta de comunitats autònomes i de les ciutats de Ceuta i Melilla— de l'Acord del Consell de Govern de 17 de maig pel qual es prorroguen i modifiquen les mesures excepcionals establertes mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 5 de maig de 2021 disposa el següent:
Les persones procedents d'altres comunitats autònomes o ciutats autònomes que pretenguin entrar en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, per via aèria o marítima, s'han de sotmetre a un control sobre el motiu del desplaçament i, si escau, a un control sanitari o prova diagnòstica, en els mateixos termes en què s'estableixen en l'Acord del Consell de Govern de 5 de maig de 2021 per prevenir i contenir la pandèmia ocasionada per la COVID-19 durant el mes de maig de 2021 o, si s'escau, en els que s'estableixin per resolució de la consellera de Salut i Consum, sempre que no siguin més restrictius i facilitin l'entrada de les persones a les Illes Balears.
Així mateix, per resolució de la consellera de Salut i Consum, es pot eximir de l'obligació de realitzar proves diagnòstiques als ciutadans de comunitats autònomes o ciutats autònomes en funció de la situació dels indicadors epidemiològics que es determini.
11. L'article 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, en la redacció que en fa la Llei 3/2020, de 18 de setembre, de mesures processals i organitzatives per fer front a la COVID-19 en l'àmbit de l'Administració de justícia, estableix que les sales contencioses administratives dels tribunals superiors de justícia han de conèixer de l'autorització o ratificació judicial de les mesures adoptades en aplicació de la legislació sanitària que les autoritats sanitàries considerin urgents i necessàries per a la salut pública i impliquin la limitació o restricció de drets fonamentals quan els seus destinataris no estiguin identificats individualment.
12. Atesa l'habilitació que ofereix l'Acord de Consell de Govern de 17 de maig de 2021, com també la necessitat, normativament exigida, que les mesures de control que s'adoptin siguin proporcionades, temporals, adequades a la finalitat pretesa de protecció de la salut pública i regides per un principi d'intervenció mínima i restricció menor possible dels drets, escau fer unes consideracions:
- D'una banda, es considera que allò més oportú és mantenir aquests controls, ja que han esdevingut un instrument òptim per evitar una propagació de casos o generació de brots nous a partir de casos importats, optimitzant l'oportunitat que ofereix per al control de l'epidèmia que l'accés al territori de les illes des de l'exterior es dugui a terme necessariament per un nombre limitat de punts d'accés, fàcilment controlables.
- Ara bé, tot partint de l'assumpció que el risc zero de contagi és a hores d'ara encara impossible, no és menys cert que podria estar justificat limitar aquests controls, i eximir-ne les persones que accedeixin al territori de les Illes Balears provenint d'altres comunitats autònomes o ciutats autònomes que presentin uns índexs epidemiològics semblants o millors als que a hores d'ara presenten les illes.
- Així mateix, sembla que el més adequat és que si aquests controls que s'estableixen redunden en l'interès dels ciutadans d'aquestes illes com una mesura més de protecció davant possibles fonts noves de contagis, allò més apropiat seria assumir els costs d'aquestes proves, si més no les que es duen a terme en el nostre territori, per a totes aquelles persones que es veuen obligades a sotmetre-s'hi i que venen al territori de les Illes Balears no per la seva libèrrima voluntat, sinó impel•lits per alguna de les causes justificades que preveu l'Acord de 5 de maig de 2021 i que condicionen la seva necessitat d'accedir al territori illenc.
- També escau permetre i fer servir, des d'un punt de vista pràctic i amb l'objectiu de provocar una molèstia mínima a les persones que se sotmeten als controls sanitaris per l'accés a les illes, altres proves diagnòstiques d'infecció activa, a banda de la PCR i la TMA, i donar entrada, per tant, a l'ús de les proves ràpides d'antígens, que permeten l'obtenció de resultats amb un termini de temps molt breu, i fan molt més senzill per l ciutadà l'accés al territori de les Illes.
- Per concloure, cal tenir present el nou factor modalitzador del risc de contagis que representa l'avanç del procés de vacunació, tant a les illes com a escala de tot Espanya, procés del qual es pot deduir que una de les primers evidències científiques és que, ja des d'un primera inoculació, la vacuna té uns efectes rellevants en la reducció de la possibilitat de contagi de la persona vacunada, com també en l'eventual gravetat de la malaltia contreta si el contagi s'arriba a produir, la qual cosa permet eximir de la realització de les proves diagnòstiques de control les persones que ja hagin rebut una primera dosi d'una vacuna.
13. Aquestes mesures de control sanitari, encara que afecten drets fonamentals, són possibles de manera proporcionada a la preservació necessària de la salut del conjunt dels ciutadans i circumscrites a determinats sectors d'activitat, àrees geogràfiques limitades, activitats que propicien un risc especial de contagi, etc., atès que l'exercici de qualsevol dret fonamental no es pot entendre il•limitat, en primer lloc perquè la mateixa Constitució, a l'article 10.1, ja preveu un límit general dels drets fonamentals en el respecte a l'exercici dels drets per part de les altres persones, però també per la possible limitació que sigui necessària i proporcionada per a la protecció dels altres drets i béns constitucionalment protegits. Així ho ha reconegut de manera constant la doctrina establerta pel Tribunal Constitucional des de les seves primeres sentències (STC 11/1981, 2/1982 i 91/1983).
14. En qualsevol cas, però, l'adopció de mesures que impliquen privació o restricció de la llibertat o d'un altre dret fonamental està subjecta al que disposen la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i la Llei orgànica 3/1986, de 14 d'abril, sobre mesures especials en matèria de salut pública.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Establir mesures sanitàries específiques per facilitar que l'accés dels ciutadans de les Illes Balears que per algun motiu s'hagin desplaçat fora o de persones que provinguin d'altres comunitat autònomes que presentin un índex d'incidència acumulada a 14 dies superior als 60 casos per cada 100.000 habitants que hi accedeixin per causes justificades es dugui a terme de manera segura per a la protecció de la salut i la seguretat d'aquestes persones i de la resta de la ciutadania, i per prevenir i contenir contagis i mitigar l'impacte sanitari, social i econòmic de la pandèmia a les nostres illes.
2. Disposar que les persones residents que tornen a les Illes Balears després d'un desplaçament d'una durada superior a les 72 hores s'han de sotmetre, a la seva elecció, a alguna de les mesures específiques següents:
a) Realització d'una PCR o una TMA en les setanta-dues hores prèvies a l'arribada a les Illes Balears, de manera gratuïta sempre que es dugui a terme en algun dels centres concertats pel Servei de Salut de les Illes Balears.
b) Realització d'un test ràpid d'antígens (PRAg) en les quaranta-vuit hores prèvies a l'arribada a les Illes Balears, de manera gratuïta sempre que es dugui a terme en algun dels centres concertats pel Servei de Salut de les Illes Balears.
La relació de ciutats i centres on el Servei de Salut hagi concertat la realització de la PDIA (PCR i test ràpid d'antígens) es farà pública en la pàgina web del Servei de Salut de les Illes Balears següent: viajarabaleares.ibsalut.es.
c) Realització d'un test ràpid d'antígens en el termini màxim de 48 hores posteriors a l'arribada, en els centres habilitats a les Illes Balears per a la realització de les proves.
En aquest cas, la persona que viatja s'ha de comprometre a estar en quarantena fins que obtingui el resultat negatiu. fins que obtingui el resultat negatiu i enviar el resultat de la prova a la direcció de correu electrònic que trobaran a la pàgina web viajarabaleares.ibsalut.es
En cas que el resultat sigui positiu, s'han de sotmetre a les instruccions de l'autoritat sanitària.
d) Mantenir una quarantena de deu dies en el seu domicili o lloc de residència.
L'elecció de qualsevol de les opcions anteriors s'ha de posar de manifest en el qüestionari que s'ha d'emplenar abans de viatjar a les Illes Balears o en arribar-hi en el punt de control del port o aeroport, i que té a tots els efectes la consideració de declaració responsable. S'apel•la a la responsabilitat individual dels viatgers en la comunicació de dades i l'estat de salut.
El qüestionari és a disposició dels viatgers a la pàgina web del Servei de Salut de les Illes Balears: viajarabaleares.ibsalut.es.
3. Determinar que, en cas que es conegui el resultat positiu de les proves abans del desplaçament, aquest desplaçament no es pot dur a terme i, si es coneix a les Illes Balears, s'han de sotmetre a les instruccions de les autoritats sanitàries i a l'aïllament obligatori.
4. Establir també que les anteriors mesures sanitàries específiques seran d'aplicació per facilitar que les persones no residents que es desplacin a les Illes Balears per algun dels motius que disposa l'apartat tercer de l'Acord del Consell de Govern de 5 de maig de 2021 pel qual s'aproven mesures excepcionals per prevenir i contenir la pandèmia ocasionada per la COVID-19 durant el mes de maig de 2021, tret que el preu de les proves PCR, TMA o Prova ràpida d'antígens que s'hagin realitzat en origen en cap cas serà a assumit pel Servei de Salut de les Illes Balears.
5. Determinar que les persones no residents a les Illes Balears, que es desplacin a al territori de les Illes Balears sense acreditar cap dels motius que disposa l'apartat tercer de l'Acord del Consell de Govern de 5 de maig de 2021 pel qual s'aproven mesures excepcionals per prevenir i contenir la pandèmia ocasionada per la COVID19 durant el mes de maig de 2021, hauran de sotmetre's al mateix règim de controls i proves que aquells que ho facin per una d'aquells motius justificats, però, el preu de les proves PCR, TMA o Prova ràpida d'antígens que s'hagin realitzat en origen o al que es sotmetin en arribar al territori de les Illes Balears en cap cas serà a assumit pel Servei de Salut de les Illes Balears.
Si aquestes persones accedeixen a territori de les Illes Balears, sense acreditar la realització prèvia d'alguna de les proves esmentades en termini o que es troben en causa d'exempció de tenir que realitzar-les d'acord amb el punt següent, sense perjudici de les sancions que se'ls puguin imposar, hauran de presentar en el termini màxim de 72 hores una prova negativa PCR o TMA o en el termini de 48 hores una prova ràpida d'antígens de resultat negatiu, realitzat a un centre habilitat a les Illes Balears per a la realització de les proves.
En aquest cas, la persona que viatja s'ha de comprometre a mantenir-se en quarantena fins que obtingui el resultat negatiu i enviar el resultat de la prova a la direcció de correu electrònic que trobaran a la pàgina web viajarabaleares.ibsalut.es
En cas que el resultat sigui positiu, s'han de sotmetre a les instruccions de l'autoritat sanitària.
6. Exceptuar de les obligacions que estableixen els apartats anteriors les persones següents:
a) Les persones residents a les Illes Balears que acreditin haver estat fora de les Illes Balears per un termini inferior a les 72 hores i que declarin, sota la seva responsabilitat, que en aquest període no han tingut símptomes compatibles amb la COVID-19.
b) Els transportistes de mercaderies i les tripulacions dels avions i vaixells comercials o mercants sempre que declarin, sota la seva responsabilitat, que en aquest període no han tingut símptomes compatibles amb la COVID-19 i que no han estat en contacte estret amb un positiu.
c) Les persones menors de 6 anys.
d) Les persones menors de 12 anys que per motius de sentència judicial entre progenitors s'hagin de desplaçar a les Illes Balears periòdicament.
e) Les persones que disposin del document oficial acreditatiu d'haver rebut la pauta completa de vacunació dins dels 8 mesos previs al desplaçament, o al menys una dosi d'una vacuna autoritzada per l'EMA contra la Covid-19 —en aquest segon cas amb més de 15 dies d'antelació al desplaçament — dins dels 4 mesos previs, o que acreditin amb un certificat mèdic que han passat la malaltia fa menys de 6 mesos.
Les persones a què fan referència les lletres a), d) i e) han d'emplenar igualment, abans de viatjar a les Illes Balears o en arribar-hi, en el punt de control del port o de l'aeroport, el qüestionari que hi ha a disposició dels viatgers a la pàgina web del Servei de Salut de les Illes Balears viajarabaleares.ibsalut.es i que té a tots els efectes la consideració de declaració responsable. S'apel•la a la responsabilitat individual dels viatgers en la comunicació de dades i l'estat de salut.
7. El control documental que consisteix en presentar el Formulari de Control Sanitari als punts de control dels ports i aeroports es mantindrà com obligatori, malgrat això el personal autoritzat sol•licitarà als passatgers la documentació acreditativa del viatge, de la realització de les proves o d'exempció de la realització de les mateixes, de manera aleatòria en funció de l'afluència de passatgers en el moment del control documental.
Si el passatger ha falsejat la informació en el Formulari de Control Sanitari, que té la consideració de declaració jurada, i no disposa de la documentació acreditativa podrà ser sancionat i se'l derivarà per el personal de control de ports i aeroports a un punt habilitat per a la realització d'una prova ràpida d'antígens que haurà de ser abonada per el propi passatger si no fos resident o el motiu del viatge no s'hagués justificat.
En aquest cas, la persona que viatja s'ha de comprometre a mantenir-se en quarantena fins que obtingui el resultat negatiu i enviar el resultat de la prova a la direcció de correu electrònic que trobaran a la pàgina web viajarabaleares.ibsalut.es
En cas que el resultat sigui positiu, s'han de sotmetre a les instruccions de l'autoritat sanitària.
8. Disposar que aquesta resolució produeix efectes des de les 00.00 hores del dia 23 de maig de 2021, fins les 00.00 hores del dia 6 de juny de 2021.
9. Instar l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a presentar aquesta resolució davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, a l'efecte que estableix l'article 10.8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, en la redacció que en fa la Llei 3/2020, de 18 de setembre, de mesures processals i organitzatives per fer front a la COVID-19 en l'àmbit de l'Administració de justícia.
10. Notificar aquesta resolució a la Delegació del Govern a les Illes Balears.
11. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la dicta, en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des que es publiqui, de conformitat amb el que disposen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 21 de maig de 2021
La consellera de Salut i Consum
Patricia Gómez Picard