Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 195248
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l’Institut Balear de la Dona de dia 18 de maig de 2021 per la qual es convoquen els centres docents sostinguts parcialment amb fons públics (centres concertats) que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears a participar en el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc dels projectes coeducatius de centre i de la celebració del 25 de novembre, i el dia 8 de març, per al curs 2021-2022»

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

  • La Constitució espanyola de 1978 proclama a l'article 14 el principi d'igualtat davant la llei i, a l'article 9.2, la promoció real i efectiva per part dels poders públics de la llibertat i la igualtat de l'individu. Des de la instauració de la democràcia a Espanya, fonamentalment a partir d'aquests articles, s'han anat articulant les polítiques públiques d'igualtat i, posteriorment, les lleis orgàniques que han regulat les mesures preventives i d'actuació davant la violència masclista i la igualtat efectiva entre dones i homes.

  • El conveni del Consell d'Europa sobre la prevenció i la lluita contra la violència envers les dones i la violència domèstica, fet a Istanbul l'11 de maig de 2011 i ratificat l'any 2014 per l'Estat espanyol l'any mitjançant l'Instrument de ratificació del Conveni del Consell d'Europa sobre prevenció i lluita contra la violència contra la dona i la violència domèstica, explicita en l'article 3 que el terme «violència envers les dones» s'ha d'entendre com una violació dels drets humans i un tipus de discriminació envers les dones, i es designaran tots els actes de violència basats en el gènere que impliquen o poden implicar per a les dones, danys o patiments de naturalesa física, sexual, psicològica o econòmica, incloent-hi l'amenaça de dur a terme aquests actes, la coacció o privació arbitrària de llibertat, dany en la vida pública com la privada.

  • La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere explicita que la violència de gènere s'ha d'enfocar d'una manera integral i multidisciplinària, començant pel procés de socialització i educació; determina les mesures de sensibilització, prevenció i detecció i intervenció en diferents àmbits, i, a l'educatiu, especifica les obligacions del sistema per a la transmissió de valors de respecte a la dignitat de les dones i la igualtat entre homes i dones. Així, el sistema educatiu espanyol ha d'incloure dins els seus principis de qualitat l'eliminació dels obstacles que dificulten la plena igualtat entre homes i dones i la formació per a la prevenció i per a la resolució pacífica de conflictes.

  • La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE) explicita la necessitat d'una formació equitativa en el respecte als drets i les llibertats fonamentals i en la igualtat efectiva d'oportunitats entre homes i dones, així com el ple desenvolupament de la personalitat i el reconeixement de la diversitat afectivosexual per superar comportaments sexistes. D'altra banda, el consell escolar de cada centre ha de designar una persona per impulsar propostes de mesures educatives que fomentin la igualtat real i efectiva entre homes i dones. La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre (LOMQE), que modifica parcialment la redacció de la LOE, esmenta el desenvolupament a l'escola dels valors que fomenten la igualat efectiva entre homes i dones, així com la prevenció de la violència de gènere.

  • La Llei 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva entre dones i homes té per objecte fer efectiu el dret d'igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes, en particular mitjançant l'eliminació de la discriminació de la dona. Indica que s'ha de fer especial atenció en els currículums al principi d'igualtat, l'eliminació i el rebuig de comportaments i continguts sexistes en materials educatius, la integració del principi d'igualtat en els cursos de formació del professorat, la promoció de la presència equilibrada de dones i homes en els òrgans de control i govern dels centres docents, la cooperació amb la resta de les administracions educatives per al desenvolupament de projectes dirigits a fomentar el coneixement i difusió dels principis de coeducació i d'igualtat efectiva, i l'establiment de mesures educatives destinades al reconeixement i ensenyament del paper de les dones en la història.

  • La Llei orgànica 2/2010, de 3 de març, de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs indica a l'àmbit educatiu que s'ha de preveure la formació en salut sexual i reproductiva com a part del desenvolupament integral de la personalitat i de la formació en valors, incloent-hi un enfocament integral que contribueixi a la promoció d'una visió de la sexualitat en termes d'igualtat i corresponsabilitat entre homes i dones, a la prevenció de malalties i infeccions de transmissió sexual, especialment la prevenció del VIH, i a la prevenció d'embarassos no desitjats, en el marc d'una sexualitat responsable.

  • La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBIfòbia té com a objectiu principal garantir i desenvolupar l'exercici dels drets de les persones lesbianes, gais, trans (transsexuals i transgèneres), bisexuals i intersexuals, i evitar que es puguin produir situacions de discriminació i/o violència per raó de la seva orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, assegurant així que a les Illes Balears es pugui viure la diversitat sexual i afectiva amb plena llibertat. En l'àmbit educatiu, l'article 12 tracta la coeducació i estableix, en l'apartat 3, que «El principi de coeducació s'ha d'incorporar als plans d'acció tutorial i als plans i reglaments de convivència dels centres educatius, d'acord amb l'autonomia i el projecte educatiu de cada centre», mentre que l'apartat 7 d'aquest article ordena que «El Govern de les Illes Balears, per mitjà de la conselleria competent en matèria d'educació, ha de garantir el desplegament del que estableix aquest article i ha de vetllar perquè les escoles, els instituts i els altres centres educatius constitueixin un entorn amable i respectuós amb la diversitat sexual i afectiva i amb les identitats de gènere en el qual l'alumnat, el personal docent i el personal d'administració i serveis puguin viure d'una manera natural llur orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, i es contribueixi així a la creació i visibilització dels models positius per a la comunitat educativa».

  • La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes estableix a l'article 26.1 que les polítiques públiques educatives s'han d'adreçar a aconseguir un model educatiu basat en el desenvolupament integral de la persona al marge dels estereotips i els rols segons el sexe, l'orientació i la identitat sexuals; el rebuig de qualsevol forma de discriminació; el tractament de la diversitat afectiva i sexual, i la garantia d'una orientació acadèmica i professional no esbiaixada pel gènere. Per a això, s'ha de potenciar la igualtat real de dones i homes en totes les seves dimensions: curricular, organitzativa i d'altres.

  • La Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona, estableix en l'article 3, apartat f) que són funcions de l'Institut promoure i proposar a les administracions públiques, en l'àmbit de les seves competències, l'execució de projectes i l'impuls de mesures, amb participació de totes les instàncies implicades, relatius a una educació no sexista, entre d'altres.

  • La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i drets a la infància i l'adolescència de les Illes Balears en l'article 35 recull  que «les administracions públiques de les Illes Balears en l'àmbit de les competències respectives i per protegir la integritat de les persones menors d'edat han d'aprovar, desenvolupar i executar programes destinats a adoptar mesures preventives per protegir-les contra tota forma de violència: maltractaments físics o psíquics; càstigs físics humiliants o denigrants; descuit o tracte negligent [...]; agressions i abusos sexuals; coacció; violència masclista, d'acord amb el que estableix la llei 11/2016 de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes; violència en l'àmbit familiar, sanitari, social o educatiu; assetjament escolar; tràfic d'éssers humans; mutilació genital femenina; violència a través de les noves tecnologies i qualsevol forma d'explotació o abús». L'article 90, en l'apartat b) indica que «les polítiques de prevenció en matèria de relacions socials tenen com a objectius principals la prevenció de tot tipus de violència i dels abusos sexuals entre persones menors d'edat». I l'article 91, en el segon epígraf,  expressa que «Les administracions públiques competents han de procurar l'assessorament i l'atenció jurídica, pedagògica i psicològica bàsica als nins, les nines i adolescents que siguin víctimes d'abusos o de maltractament, així com als agressors, a través de serveis especialitzats».

  • Al setembre de 2017 el Ple del Senat va aprovar, per unanimitat, el Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere. Aquest conté mesures que tenen per objectiu la ruptura del silenci, mitjançant el foment de les accions de sensibilització de la societat i de la prevenció de la violència de gènere desenvolupant accions dirigides a sensibilitzar tota la societat sobre el mal que produeixen la desigualtat i les conductes violentes.

  • El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears estableix a l'article 4, com una de les seves funcions, «promoure la col·laboració de les diverses entitats locals, insulars i autonòmiques, així com d'altres associacions d'àmbit escolar i social, en el disseny i la realització d'aquestes activitats socioeducatives».

  • El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears, exposa que l'alumnat té dret a la formació en coeducació i en igualtat entre ambdós sexes per prevenir la discriminació i la violència de gènere. A més, el pla de convivència ha d'incloure un «estudi i valoració del tractament de la igualtat entre ambdós sexes i situacions de violència per qüestió de gènere», i considera com a conductes greument perjudicials per a la convivència al centre «l'assetjament sexista entès com a qualsevol conducta contrària a la igualtat de dones i homes».

  • L'Agenda Balear 2030 -Estratègia per a un desenvolupament sostenible- planteja la implementació dels 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l'Agenda 2030. En concret, l'ODS 4 (Educació de qualitat) amb la meta 4.5 envers la disparitat de gènere i col·lectius vulnerables projecta «eliminar disparitats de gènere en educació», i l'ODS 5 (Igualtat de gènere) pretén «assolir la igualtat de gènere i empoderar totes les nines i dones» mitjançant nou metes (5.1, acabar amb la discriminació contra les dones i les nines en tot el món; 5.2, eliminar totes les formes de violència contra nines i dones en tots els àmbits públic i privat; 5.5, participació plena de la dona i igualtat d'oportunitats de lideratge en tots els nivells; 5B, millora de l'ús de la tecnologia instrumental, en particular la tecnologia de la informació i les comunicacions, per promoure l'empoderament de la dona; 5C, polítiques i lleis per a la igualtat i l'empoderament que promoguin la igualtat de gènere i l'empoderament de totes les nines i dones a tots els nivells.

  • Durant el mes de novembre de 2020, un total de 78 centres educatius públics de les Illes Balears varen participar en la convocatòria del programa «Accions de sensibilització per  al promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones: Any 2020», mitjançant la Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona de dia 2 d'octubre de 2020 per la qual es convoquen els centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears a participar en el programa «Accions de sensibilització per  al promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones: Any 2020» (BOIB núm. 174, de 10 d'octubre de 2020). Aquesta convocatòria va ampliar el termini de participació a través de la correcció d'errades advertides en les resolucions conjuntes de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona dels dies 2 i 6 d'octubre de 2020 (BOIB 179 de 17 d'octubre de 2020). Així mateix, mitjançant la Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona de dia 6 d'octubre de 2020 per la qual es convoquen els centres docents sostinguts parcialment amb fons públics (centres concertats) que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears a participar en el programa «Accions de sensibilització per al promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones: Any 2020»  (BOIB núm. 174, de 10 d'octubre de 2020), s'hi varen inscriure 7 centres concertats. Conseqüentment, entre les convocatòries mencionades, hi varen participar un total de 85 centres sostinguts amb fons públics.

  • El mes de desembre de 2019, la presidenta del Govern de les Illes Balears i el conseller d'Educació, Universitat i Recerca varen presentar el Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022. Aquest Pla, fonamentat en els principis de la transversalitat, la visibilitat i l'empoderament, la inclusió, la interseccionalitat, la paritat, els valors democràtics restauratius i de la cultura de la pau, conté cinquanta accions encaminades a assolir els cinc objectius generals: 1) sensibilitzar, formar i implicar la comunitat educativa en matèria d'igualtat de gènere i coeducació; 2) incorporar la perspectiva de gènere a l'educació; 3) incorporar mesures favorables perquè els centres integrin els models coeducatius; 4) oferir una educació afectivosexual integral, amb perspectiva de gènere, que atengui la diversitat sexual, les diferents identitats de gènere i la diversitat familiar i promoure l'establiment de relacions positives, saludables i igualitàries; 5) intervenir en l'àmbit educatiu per prevenir, detectar i actuar davant les violències masclistes i LGTBIfòbiques. Posteriorment, el 5 de setembre de 2020 es va publicar la Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 28 d'agost de 2020 per la qual es crea la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació de les Illes Balears.

  • La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 3 de setembre de 2020 per la qual es modifica la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021, va modificar parcialment la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021.

D'aquesta manera, esdevé necessari convocar el procediment per tal que els centres concertats de les Illes Balears puguin sol·licitar la participació al programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc dels projectes coeducatius de centre i de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones i el dia 8 de març, dia internacional de les dones pel curs 2021-2022».

Fonaments de dret

  • La Constitució espanyola de 1978.

  • L'Instrument de ratificació del Conveni del Consell d'Europa sobre prevenció i lluita contra la violència contra la dona i la violència domèstica, fet a Istanbul l'11 de maig de 2011.

  • La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.

  • La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE).

  • La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMQE).

  • La Llei 3/2007, de 22 de març, d'igualtat efectiva entre dones i homes.

  • La Llei orgànica 2/2010, de 3 de març, de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs.

  • La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBIfòbia.

  • La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes a les Illes Balears.

  • La Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona.

  • La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i drets a la infància i l'adolescència de les Illes Balears.

  • El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears.

  • El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures de l'alumnat i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.

  • La Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona de dia 6 d'octubre de 2020 per la qual es convoquen els centres docents sostinguts parcialment amb fons públics (centres concertats) que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears a participar en el programa «Accions de sensibilització per al promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones: Any 2020»  (BOIB núm. 174, de 10 d'octubre de 2020).

  • La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021.

  • La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 3 de setembre de 2020 per la qual es modifica la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021.

Per tot això, dictam la següent

Resolució

1. Aprovar les instruccions per a la participació en el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius sostinguts parcialment amb fons públics (centres concertats) en el marc del projecte coeducatiu de centre i de la celebració del 25 de novembre, Dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones, i el dia 8 de març, Dia internacional de les dones. Curs 2021-2022 (annex 1)

2. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar i de l'Institut Balear de la Dona.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s'estableix a l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 18 de maig de 2021

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa  Amanda Fernández Rubí

La directora de l'Institut Balear de la Dona Maria Duran i Febrer

 

ANNEX 1 Instruccions per a la participació en el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius sostinguts parcialment amb fons públics (centres concertats) en el marc del projecte coeducatiu de centre i de la celebració del 25 de novembre, Dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones, i el dia 8 de març, Dia internacional de les dones. Curs 2021-2022»

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquestes instruccions concreten les bases de la convocatòria del programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius sostinguts parcialment amb fons públics (centres concertats) en el marc del projecte coeducatiu de centre i de la celebració del 25 de novembre, Dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones, i el dia 8 de març, Dia internacional de les dones. Curs 2021-2022»

2. Aquest programa es desenvolupa amb la col·laboració de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar i l'Institut Balear de la Dona, i està finançat pel Ministeri d'Igualtat mitjançant el Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere, a través de l'Institut Balear de la Dona.

3. El programa cerca la participació activa dels centres docents concertats de les Illes Balears en accions orientades a la sensibilització i la prevenció de les diferents formes de violència contra les dones entorn d'una data tan significativa com el 25 de novembre, Dia Internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones, i el dia 8 de març, Dia Internacional de les Dones, mitjançant el préstec de diversos recursos didàctics.

Segon

Objectius del programa

Els objectius que es volen aconseguir amb aquest programa són els següents:

1. Prevenir les violències masclistes en totes les etapes educatives.

2. Sensibilitzar els infants i joves per generar canvis en les seves actituds que permetin avançar cap a la condemna i l'eradicació de les violències masclistes i aconseguir un canvi igualitari en la societat.

3. Dotar d'eines i instruments per detectar els primers indicis de violències contra les dones en una relació afectivo sexual no igualitària.

4. Fomentar el respecte social mitjançant l'aprenentatge de mètodes no violents per a la resolució de conflictes en els centres escolars i la introducció d'una perspectiva de gènere que elimini tot tipus de violència envers les nenes i les dones.

5. Contribuir a reforçar l'apoderament i lideratge de la dona en la nostra societat.

Tercer

Requisits dels centres destinataris

Poden participar en aquesta convocatòria els centres docents sostinguts parcialment amb fons públics (centres concertats) de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments no universitaris, regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Cada centre pot presentar una única sol·licitud.

Quart

Compromisos

1. La Conselleria d'Educació i Formació Professional es compromet a:

a) Oferir als centres educatius les següents activitats:

  • Préstec de lots de llibres i recursos educatius que promoguin la igualtat i la prevenció de les violències masclistes.
  • Obres de teatre que facilitin la sensibilització i promoguin la igualtat i  la prevenció de les violències masclistes.
  • Tallers de sensibilització que promoguin la igualtat i la prevenció de les violències masclistes.

Aquestes activitats s'oferiran des de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, a càrrec de la partida pressupostària 13901 421D02 22900 00 19090 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l'any 2021.

 

b) Revisar les sol·licituds i seleccionar els centres educatius.

c) Assessorar en el desenvolupament de les accions de sensibilització de cadascun dels centres seleccionats.

d) Fer difusió de les bones pràctiques relacionades amb aquesta convocatòria.

e) Avaluar el procés i els resultats del programa.

L'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, com a òrgan consultiu de la Conselleria d'Educació i Formació Professional oferirà assessorament a la comunitat educativa que ho sol·liciti envers actuacions educatives per poder dur a terme les accions previstes en el marc d'aquest convocatòria.

2. L'Institut Balear de la Dona es compromet a:

a) Col·laborar en el disseny del programa.

b) Participar en la Comissió de Selecció.

c) Fer-se càrrec del cost dels recursos del programa correctament justificats amb fons provinents del Pacte d'Estat contra les Violències Masclistes 2018-2022.

3. Els centres docents participants es comprometen a:

a) Aprovar la participació al programa per part del claustre i el consell escolar del centre a finals del curs 2020-2021.

b) Implementar accions educatives orientades a la sensibilització i la prevenció de les violències masclistes i l'empoderament i lideratge de la dona adreçades a l'alumnat del centre amb les activitats de l'apartat quart 1a), en dos terminis diferenciats:

  • Accions entorn del 25 de novembre (25N): es duran a terme entre l'1 d'octubre i el 22 de desembre del 2021.
  • Accions entorn del 8 de març (8M): es duran a terme entre l'1 de gener i el 30 de maig de 2022.

Les famílies de l'alumnat hi poden participar a través de les seves associacions, a criteri de la persona titular de cada centre.

c) Nomenar, l'equip directiu dels centres seleccionats, un o una docent que assumeixi la coordinació, amb l'objectiu de facilitar aspectes organitzatius, espais i horaris per poder dur a terme les activitats educatives entorn al 25 N i al 8 M. Totes les actuacions plantejades i implementades al centre en el marc d'aquesta  convocatòria han de respectar escrupolosament els plans de contingència dels centres i les mesures excepcionals  vigents decretades per l'Administració relatives a la prevenció, contenció, coordinació, organització i funcionament dels centres educatius per fer front a la crisi sanitària derivada de la pandèmia de la COVID-19.

Cinquè

Sol·licitud, termini i lloc de presentació

1. La sol·licitud per participar en aquests programes ha de ser emplenada per la direcció del centre mitjançant la plataforma Moodle, a l'apartat «Sol·licitud unificada de programes de formació i innovació educativa i de programes educatius” de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. Curs 2021-2022»: https://fweib.caib.es/course/view.php?id=565.

2. Les sol·licituds es poden presentar fins al dia 15 de juny de 2021.

Sisè

Comissió de selecció

1. La Comissió de Selecció ha d'examinar les sol·licituds presentades i ha d'elaborar un llistat amb els centres seleccionats, que s'ha de publicar al lloc web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar.

2. Aquesta Comissió està formada pels membres següents:

a) El director de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, o la persona en qui delegui,que ha de presidir la Comissió.

b) La directora de l'Institut Balear de la Dona,o la persona en qui delegui.

c) Un inspector o inspectora del Departament d'Inspecció Educativa, designat pel cap d'aquest Departament.

d) Un assessor o assessora tècnica docent de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar,que ha d'actuar com a secretari.

e) Una tècnica del Projecte d'inversió per dinamitzar i implementar la coeducació i la prevenció de les violències masclistes en els centres educatius de les Illes Balears.

3. Els centres interessats poden formular-hi les al·legacions oportunes en el termini de cinc dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional al web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar.

4. Passat aquest termini d'al·legacions, l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar ha de resoldre les reclamacions i ha de publicar la llista definitiva de centres seleccionats al seu web.