Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 192406
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l’Institut Balear de la Dona de dia 18 de maig de 2021 per la qual es convoquen els centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears a participar al programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc dels projectes coeducatius de centre i de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones i el dia 8 de març, dia internacional de les dones per al curs 2021-2022»

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

•La Constitució espanyola de 1978 proclama a l'article 14 el principi d'igualtat davant la llei i, a l'article 9.2, la promoció real i efectiva per part dels poders públics de la llibertat i la igualtat de l'individu. Des de la instauració de la democràcia a Espanya, fonamentalment a partir d'aquests articles, s'han anat articulant les polítiques públiques d'igualtat i, posteriorment, les lleis orgàniques que han regulat les mesures preventives i d'actuació davant la violència masclista i la igualtat efectiva entre dones i homes.

•El conveni del Consell d'Europa sobre la prevenció i la lluita contra la violència envers les dones i la violència domèstica, fet a Istanbul l'11 de maig de 2011 i ratificat l'any 2014 per l'Estat espanyol mitjançant l'Instrument de ratificació del Conveni del Consell d'Europa sobre prevenció i lluita contra la violència contra la dona i la violència domèstica, explicita a l'article 3 que el terme «violència envers les dones» s'ha d'entendre com una violació dels drets humans i un tipus de discriminació envers les dones. El text també estableix que es designaran amb aquest terme tots els actes de violència basats en el gènere que impliquin o puguin implicar per a les dones danys o patiments de naturalesa física, sexual, psicològica o econòmica, cosa que inclou l'amenaça de dur a terme aquests actes, la coacció o privació arbitrària de llibertat, i el dany tant en la vida pública com en la privada.

•La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere explicita que la violència de gènere s'ha d'enfocar d'una manera integral i multidisciplinària, començant pel procés de socialització i educació. La llei determina també mesures de sensibilització, prevenció i detecció i intervenció en diferents àmbits, i, a l'educatiu, especifica les obligacions del sistema per a la transmissió de valors de respecte a la dignitat de les dones i a la igualtat entre homes i dones. Així, el sistema educatiu espanyol ha d'incloure dins els seus principis de qualitat l'eliminació dels obstacles que dificulten la plena igualtat entre homes i dones i la formació per a la prevenció i per a la resolució pacífica de conflictes.

•La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE) explicita la necessitat d'una formació equitativa en el respecte als drets i les llibertats fonamentals i en la igualtat efectiva d'oportunitats entre homes i dones, així com el ple desenvolupament de la personalitat i el reconeixement de la diversitat afectivosexual per superar comportaments sexistes. D'altra banda, el consell escolar de cada centre ha de designar una persona per impulsar propostes de mesures educatives que fomentin la igualtat real i efectiva entre homes i dones. La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre (LOMQE), que modifica parcialment la redacció de la LOE, esmenta el desenvolupament a l'escola dels valors que fomenten la igualat efectiva entre homes i dones, així com la prevenció de la violència de gènere.

•La Llei 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva entre dones i homes té per objecte fer efectiu el dret d'igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes, en particular mitjançant l'eliminació de la discriminació de la dona. Indica que s'ha de fer especial atenció en els currículums al principi d'igualtat, l'eliminació i el rebuig de comportaments i continguts sexistes en materials educatius, la integració del principi d'igualtat en els cursos de formació del professorat, la promoció de la presència equilibrada de dones i homes en els òrgans de control i govern dels centres docents, la cooperació amb la resta de les administracions educatives per al desenvolupament de projectes dirigits a fomentar el coneixement i difusió dels principis de coeducació i d'igualtat efectiva, i l'establiment de mesures educatives destinades al reconeixement i ensenyament del paper de les dones a la història.

•La Llei orgànica 2/2010, de 3 de març, de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs indica que a l'àmbit educatiu s'ha de preveure la formació en salut sexual i reproductiva com a part del desenvolupament integral de la personalitat i de la formació en valors, i que s'ha d'incloure un enfocament integral que contribueixi a la promoció d'una visió de la sexualitat en termes d'igualtat i corresponsabilitat entre homes i dones, a la prevenció de malalties i infeccions de transmissió sexual, especialment la prevenció del VIH, i a la prevenció d'embarassos no desitjats, en el marc d'una sexualitat responsable.

•La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBIfòbia té com a objectiu principal garantir i desenvolupar l'exercici dels drets de les persones lesbianes, gais, trans (transsexuals i transgèneres), bisexuals i intersexuals, i evitar que es puguin produir situacions de discriminació i/o violència per raó de la seva orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, per assegurar així que a les Illes Balears es pugui viure la diversitat sexual i afectiva amb plena llibertat. En l'àmbit educatiu, l'article 12 tracta la coeducació i estableix, a l'apartat 3, que «el principi de coeducació s'ha d'incorporar als plans d'acció tutorial i als plans i reglaments de convivència dels centres educatius, d'acord amb l'autonomia i el projecte educatiu de cada centre», mentre que l'apartat 7 d'aquest article ordena que «El Govern de les Illes Balears, per mitjà de la conselleria competent en matèria d'educació, ha de garantir el desplegament del que estableix aquest article i ha de vetllar perquè les escoles, els instituts i els altres centres educatius constitueixin un entorn amable i respectuós amb la diversitat sexual i afectiva i amb les identitats de gènere en el qual l'alumnat, el personal docent i el personal d'administració i serveis puguin viure d'una manera natural llur orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, i es contribueixi així a la creació i visibilització dels models positius per a la comunitat educativa».

•La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes estableix a l'article 26.1 que les polítiques públiques educatives s'han d'adreçar a aconseguir un model educatiu basat en el desenvolupament integral de la persona al marge dels estereotips i els rols segons el sexe, l'orientació i la identitat sexuals; el rebuig de qualsevol forma de discriminació; el tractament de la diversitat afectiva i sexual, i la garantia d'una orientació acadèmica i professional no esbiaixada pel gènere. Per a això, s'ha de potenciar la igualtat real de dones i homes en totes les seves dimensions: curricular, organitzativa i d'altres.

•La Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona estableix en l'article 3, apartat f) que són funcions de l'Institut promoure i proposar a les administracions públiques, en l'àmbit de les seves competències, l'execució de projectes i l'impuls de mesures, amb la participació de totes les instàncies implicades, relatius a una educació no sexista, entre d'altres.

•La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i drets a la infància i l'adolescència de les Illes Balears en l'article 35 recull  que «les administracions públiques de les Illes Balears en l'àmbit de les competències respectives i per protegir la integritat de les persones menors d'edat han d'aprovar, desenvolupar i executar programes destinats a adoptar mesures preventives per protegir-les contra tota forma de violència: maltractaments físics o psíquics; càstigs físics humiliants o denigrants; descuit o tracte negligent [...]; agressions i abusos sexuals; coacció o violència masclista, d'acord amb el que estableix la llei 11/2016 de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes; violència en l'àmbit familiar, sanitari, social o educatiu; assetjament escolar; tràfic d'éssers humans; mutilació genital femenina; violència a través de les noves tecnologies i qualsevol forma d'explotació o abús». L'article 90, en l'apartat b) indica que «les polítiques de prevenció en matèria de relacions socials tenen com a objectius principals la prevenció de tot tipus de violència i dels abusos sexuals entre persones menors d'edat». I l'article 91, en el segon epígraf, expressa que «les administracions públiques competents han de procurar l'assessorament i l'atenció jurídica, pedagògica i psicològica bàsica als nins, les nines i adolescents que siguin víctimes d'abusos o de maltractament, així com als agressors, a través de serveis especialitzats».

•Al setembre de 2017 el Ple del Senat va aprovar, per unanimitat, el Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere. Aquest pacte conté mesures que tenen per objectiu la ruptura del silenci, mitjançant el foment de les accions de sensibilització de la societat i de la prevenció de la violència de gènere i el desenvolupament d'accions dirigides a sensibilitzar tota la societat sobre el mal que produeixen la desigualtat i les conductes violentes.

•El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears estableix a l'article 4, com una de les seves funcions, «promoure la col•laboració de les diverses entitats locals, insulars i autonòmiques, així com d'altres associacions d'àmbit escolar i social, en el disseny i la realització d'aquestes activitats socioeducatives».

•El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears, exposa que l'alumnat té dret a la formació en coeducació i en igualtat entre ambdós sexes per prevenir la discriminació i la violència de gènere. A més, el pla de convivència ha d'incloure un «estudi i valoració del tractament de la igualtat entre ambdós sexes i situacions de violència per qüestió de gènere», i considera com a conductes greument perjudicials per a la convivència al centre «l'assetjament sexista entès com a qualsevol conducta contrària a la igualtat de dones i homes».

•L'Agenda Balear 2030 -Estratègia per a un desenvolupament sostenible- planteja la implementació dels 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l'Agenda 2030. En concret, l'ODS 4 (Educació de qualitat) amb la meta 4.5 envers la disparitat de gènere i col•lectius vulnerables projecta «eliminar disparitats de gènere en educació», i l'ODS 5 (Igualtat de gènere) pretén «assolir la igualtat de gènere i empoderar totes les nines i dones» mitjançant nou metes (5.1, acabar amb la discriminació contra les dones i les nines en tot el món; 5.2, eliminar totes les formes de violència contra nines i dones en tots els àmbits públic i privat; 5.5, participació plena de la dona i igualtat d'oportunitats de lideratge en tots els nivells; 5B, millora de l'ús de la tecnologia instrumental, en particular la tecnologia de la informació i les comunicacions, per promoure l'empoderament de la dona; 5C, polítiques i lleis per a la igualtat i l'empoderament que promoguin la igualtat de gènere i l'empoderament de totes les nines i dones a tots els nivells.

•Durant el mes de novembre de 2020, 78 centres educatius públics de les Illes Balears varen participar a la convocatòria del programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones: Any 2020», mitjançant la Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona de dia 2 d'octubre de 2020 per la qual es convoquen els centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears a participar en el programa «Accions de sensibilització per  al promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones: Any 2020» (BOIB núm. 174, de 10 d'octubre de 2020). Aquesta convocatòria va ampliar el termini de participació a través de la correcció d'errades advertides en les resolucions conjuntes de la directora general de Pimera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Intitut Balear de la Dona dels dies 2 i 6 d'octubre de 2020 (BOIB 179 de 17 d'octubre de 2020).

Així mateix, mitjançant la Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona de dia 6 d'octubre de 2020 per la qual es convoquen els centres docents sostinguts parcialment amb fons públics (centres concertats) que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears a participar en el programa «Accions de sensibilització per al promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones: Any 2020»  (BOIB núm. 174, de 10 d'octubre de 2020), s'hi varen inscriure 7 centres concertats. Conseqüentment, entre totes les convocatòries esmentades, hi varen participar 85 centres sostinguts amb fons públics.

•El mes de desembre de 2019, la presidenta del Govern de les Illes Balears i el conseller d'Educació, Universitat i Recerca varen presentar el Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022. Aquest pla, fonamentat en els principis de transversalitat, visibilitat i empoderament, inclusió, interseccionalitat, paritat, valors democràtics restauratius i cultura de la pau, conté cinquanta accions encaminades a assolir els cinc objectius generals: 1) sensibilitzar, formar i implicar la comunitat educativa en matèria d'igualtat de gènere i coeducació; 2) incorporar la perspectiva de gènere a l'educació; 3) incorporar mesures favorables perquè els centres integrin els models coeducatius; 4) oferir una educació afectivosexual integral, amb perspectiva de gènere, que atengui la diversitat sexual, les diferents identitats de gènere i la diversitat familiar i promoure l'establiment de relacions positives, saludables i igualitàries; 5) intervenir en l'àmbit educatiu per prevenir, detectar i actuar davant les violències masclistes i LGTBIfòbiques. Posteriorment, el 5 de setembre de 2020 es va publicar la Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 28 d'agost de 2020 per la qual es crea la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació de les Illes Balears.

•La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 3 de setembre de 2020 per la qual es modifica la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021, va modificar parcialment la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021.

D'aquesta manera, doncs, esdevé necessari convocar el procediment per sol•licitar la participació al programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc dels projectes coeducatius de centre i de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones i el dia 8 de març, dia internacional de les dones per al curs 2021-2022».

Fonaments de dret

• La Constitució espanyola de 1978

•L'Instrument de ratificació del Conveni del Consell d'Europa sobre prevenció i lluita contra la violència contra la dona i la violència domèstica, fet a Istanbul l'11 de maig de 2011

•La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere

•La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE)

•La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMQE)

•La Llei 3/2007, de 22 de març, d'igualtat efectiva entre dones i homes

•La Llei orgànica 2/2010, de 3 de març, de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs

•La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l'LGTBIfòbia

•La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes a les Illes Balears

•La Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona

•La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i drets a la infància i l'adolescència de les Illes Balears

•El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears

•El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures de l'alumnat i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears

•La Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Institut Balear de la Dona de dia 2 d'octubre de 2020 per la qual es convoquen els centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears a participar en el programa «Accions de sensibilització per al promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones: Any 2020» (BOIB núm. 174, de 10 d'octubre de 2020)

•La correcció d'errades advertides en les resolucions conjuntes de la directora general de Pimera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l'Intitut Balear de la Dona dels dies 2 i 6 d'octubre de 2020 (BOIB 179 de 17 d'octubre de 2020)

•La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021

•La Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 3 de setembre de 2020 per la qual es modifica la Resolució conjunta del conseller d'Educació, Universitat i Recerca i de la consellera de Salut i Consum de 6 de juliol de 2020 per la qual s'aproven les mesures excepcionals de prevenció i contenció, coordinació i d'organització i funcionament per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2020-2021

Per tot això, dictam la següent

Resolució

1.Aprovar les instruccions per a la participació en el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc dels projectes coeducatius de centre i de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones i el dia 8 de Març, dia internacional de les dones per al curs 2021-2022» per a centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris a les Illes Balears per al curs 2021-2022 (annex 1).

2.Aprovar la declaració de l'ús correcte de les despeses de material emprat a la convocatòria del programa (annex 2).

3.Aprovar el model de memòria i d'avaluació del programa per als centres educatius participants (annex 3).

4.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar i de l'Institut Balear de la Dona.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s'estableix a l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 18 de maig de 2021

La directora general de Primera  Infància, Innovació i Comunitat  Educativa 

La directora de l'Institut  Balear de la Dona

Amanda Fernández Rubí

 Maria Duran i Febrer

 

 

ANNEX 1 Instruccions per a la participació en el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc del projecte coeducatiu de centre i de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones, i el dia 8 de març, dia internacional de les dones. Curs 2021-2022»

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

•Aquestes instruccions concreten les bases de la convocatòria del programa “Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc del projecte coeducatiu de centre i de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones, el dia 8 de març, dia internacional de les dones. Curs 2021-2022”, adreçada a l'alumnat i les famílies d'alumnes dels centres docents públics de la Conselleria d'Educació i Formació Professional del Govern de les Illes Balears.

•Aquest programa es desenvolupa mitjançant la col•laboració de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar i l'Institut Balear de la Dona, i és finançat pel Ministeri d'Igualtat mitjançant el Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere, a través de l'Institut Balear de la Dona.

•El programa cerca el disseny, la implementació i l'avaluació d'accions de sensibilització i prevenció per a generar canvis que permetin avançar cap a la condemna i erradicació de les diferents formes de violència contra les dones als centres educatius i de manera especial entorn de dates tan significatives com el 25 de novembre, Dia Internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones i el 8 de març, Dia Internacional de les Dones.

Segon

Objectius del programa

Els objectius que es volen aconseguir amb aquest programa són els següents:

1.Prevenir les violències masclistes a totes les etapes educatives.

2.Sensibilitzar els infants i joves per generar canvis i modificacions en les seves actituds que permetin avançar cap a la condemna i l'eradicació de les violències masclistes, amb la finalitat de generar un canvi a la societat cap a la igualtat.

3.Dotar d'eines i instruments per detectar els primers indicis de violències contra les dones en una relació afectivosexual no igualitària.

4.Fomentar el respecte social mitjançant l'aprenentatge de mètodes no violents per a la resolució de conflictes en els centres escolars, així com la introducció d'una perspectiva de gènere que elimini tot tipus de violència envers les nines i dones.

5.Contribuir a reforçar l'empoderament i lideratge de la dona en la nostra societat.

Tercer

Requisits dels centres destinataris

Poden participar en aquesta convocatòria els centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears, regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Poden participar-hi només els centres que hagin nomenat un o una docent com a coordinador o coordinadora de coeducació. Aquesta informació es verificarà mitjançant el Gestib.

Cada centre pot presentar una única sol•licitud.

Quart

Compromisos

1.La Conselleria d'Educació i Formació Professional es compromet a:

a) Realitzar una aportació econòmica al programa de fins a 300.000€ provinents del Pacte d'Estat contra les Violències Masclistes 2018-2022 repartits entre els centres seleccionats, amb un màxim de 2.000 € per centre. Aquestes aportacions es faran a càrrec de la partida pressupostària 13901 421D02 22900 00 19090 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l'any 2021.

b) Excepcionalment, el límit assignat per centre es pot ampliar fins als 4.000 € en qualsevol d'aquests supòsits, a partir de l'ordre de prioritat següent:

1.Haver participat en el programa «Cap a la coeducació als centres educatius».

2.Tenir un pla d'igualtat aprovat.

3.Haver participat a la convocatòria del programa «Accions de sensibilització per al promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones: Any 2020»

4.S'haurà de preveure l'equilibri en el nombre de centres educatius participants per illes i per nivells educatius. 

c) Revisar les sol·licituds i seleccionar les accions proposades pels centres educatius.

d) Assessorar en el desenvolupament de les accions de sensibilització de cadascun dels centres seleccionats.

e) Fer difusió de les bones pràctiques relacionades amb aquesta convocatòria.

f) Avaluar el procés i els resultats del programa.

g) Gestionar l'expedient econòmic i administratiu del programa.

La Conselleria d'Educació i Formació Professional podrà reclamar els diners no utilitzats pels centres.

2. L'Institut Balear de la Dona es compromet a:

a) Col·laborar en el disseny del programa

b) Participar en la Comissió de Selecció

c) Fer-se càrrec del cost de les accions del programa correctament justificades fins al límit establert, amb fons provinents del Pacte d'Estat contra les Violències Masclistes 2018-2022.

3.Els centres docents participants es comprometen a:

a) Aprovar la participació als programes del 25N i 8M per part del claustre i el consell escolar del centre a finals del curs 2020-2021.

b) Incloure els programes adjudicats en la programació general anual del centre.

c) Implementar les accions seleccionades entre l'1 d'octubre de 2021 i el 30 de maig de 2022, en dos terminis diferenciats, que a efectes de justificació tècnica i econòmica es justificaran separadament:

1. Accions entorn del 25 de novembre: es duran a terme entre l'1 d'octubre i el 22 de desembre de 2021.

2. Accions entorn del 8 de març: es duran a terme entre l'1 de gener i el 30 de maig de 2022.

Si alguna de les accions programades no es pot realitzar, per causes justificades, se'n pot fer una de naturalesa similar. El format de les accions pot ser el que el centre decideixi sempre que contribueixin a sensibilitzar l'alumnat i la comunitat educativa envers la promoció de la igualtat i la prevenció de les violències masclistes. També es poden fer accions conjuntes entre diversos centres. Les famílies de l'alumnat hi poden participar a través de les seves associacions.

d) A efectes de justificació, s'han de fer constar a la documentació generada de les activitats (cartells, espais, materials que s'elaborin, etc.) els sis logotips següents:

1. Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat

2. Conselleria d'Educació i Formació Professional

3. Institut Balear de la Dona

4. Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar

5. Ministeri d'Igualtat

6. Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere

Els logotips es poden descarregar de la pàgina web de l'Institut per a  la Convivència i l'Èxit Escolar.

e)Per facilitar aspectes organitzatius, espais i horaris per poder dur a terme les accions, l'equip directiu ha de nomenar una o un docent que assumirà la coordinació de les accions del programa, segons allò establert en l'apartat cinquè de l'annex 1 d'aquesta Resolució.

f)Presentar una memòria final de cada un dels dos terminis (segons l'epígraf quart, apartat 3c) amb evidència documental del que s'ha fet. Aquesta evidència s'ha d'adequar al tipus d'activitat que s'hagi realitzat i pot consistir en fotografies, vídeos, cartells, materials elaborats, etc.

g)Presentar la justificació de la despesa econòmica de cada un dels dos terminis, amb les factures corresponents d'acord amb l'import màxim assignat per la Comissió de Selecció.

h)Els terminis per a la presentació de la memòria tècnica i econòmica seran:

1. Accions entorn del 25 de novembre: 20 de gener de 2022

2. Accions entorn del 8 de març: 20 de juny de 2022 

i) A aquest efecte, els centres han seguir aquestes indicacions:

1.Han de presentar la despesa de cada acció específica i el sumatori total de les factures.

2.Les factures han de ser oficials i han de mostrar l'import amb IVA (a excepció de les factures emeses per professionals que estan exempts de facturar l'IVA).

3.Les factures han de portar les dades fiscals completes.

Només es poden justificar les despeses destinades al pagament de material fungible, artistes i altres professionals i entitats que treballin la prevenció de la violència masclista. S'entén que només s'inclourà el material estrictament necessari i justificable per al desenvolupament de l'acció, i en cap cas no es podrà justificar la compra de material inventariable (ordinadors, tauletes electròniques, dispositius mòbils, taules, cadires, etc.).

j) Presentar la declaració de l'ús correcte de les despeses de material, segons l'annex 3 de la convocatòria.

k) Presentar una memòria justificativa de les accions i una avaluació d'acord amb el model de l'annex 4 d'aquesta Resolució.

Cinquè

Coordinació del programa

Cada centre ha de designar una persona encarregada de la coordinació del programa, que ha de formar part del claustre del professorat del centre. Aquesta persona ha d'assumir les funcions següents:

1.Coordinar, sota la supervisió de l'equip directiu, l'elaboració i execució de les accions del programa. Totes les actuacions plantejades i implementades en el centre en el marc d'aquest programa han de respectar escrupolosament els Plans de Contingència dels centres i les mesures excepcionals vigents decretades per l'Administració envers la prevenció, contenció, coordinació, organització i funcionament dels centres educatius per fer front a la crisi sanitària derivada de la pandèmia de la COVID-19.

2.Elaborar i lliurar, amb el suport de la resta dels docents implicats, la memòria final i la justificació de la memòria econòmica.

Sisè

Sol·licitud, termini i lloc de presentació

1.La sol·licitud per participar en aquests programes ha de ser emplenada per la direcció del centre mitjançant la plataforma Moodle, a l'apartat «Sol·licitud unificada de programes de formació i innovació educativa i de programes educatius” de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. Curs 2021-2022»: https://fweib.caib.es/course/view.php?id=565.

2.La sol·licitud es pot presentar fins al 15 de juny de 2021.

Setè

Comissió de Selecció

•La Comissió de Selecció ha d'examinar les sol•licituds presentades i elaborar una llista amb els centres seleccionats i l'import adjudicat, que es publicarà en el lloc web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar.

•Aquesta Comissió està formada pels membres següents:

•El director de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, o persona en qui delegui, que presidirà la Comissió.

•La directora de l'Institut Balear de la Dona, o persona en qui delegui.

•Una inspectora o inspector del Departament d'Inspecció Educativa, designat pel cap del Departament d'Inspecció Educativa.

•Una assessora o assessor tècnic docent de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, que actuarà com a secretària o secretari.

•Una tècnica del Projecte d'inversió per dinamitzar i implementar la coeducació i la prevenció de les violències masclistes en els centres educatius de les Illes Balears.

Vuitè

Criteris de selecció

La Comissió de Selecció ha d'adjudicar l'import dels centres seleccionats a partir dels projectes presentats, que han de contenir els requisits esmentats en aquesta convocatòria.

Novè

Centres seleccionats

•L'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar publicarà la llista provisional de centres seleccionats al seu web.

•Els centres interessats poden formular-hi les al•legacions oportunes, en el termini de cinc dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional al web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar.

•Passat aquest termini d'al•legacions, l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar resoldrà les reclamacions i publicarà la llista definitiva de centres seleccionats al seu web.

Desè

Assessorament

L'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, com a òrgan consultiu de la Conselleria d'Educació i Formació Professional envers la prevenció de situacions de conflicte, la recerca de l'èxit escolar, la socialització i la formació complementària de l'alumnat, i el coneixement, l'anàlisi, l'avaluació i la valoració de la convivència en els centres educatius de les Illes Balears, fent ús de les funcions establertes en l'article 4 del Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, oferirà assessorament a la comunitat educativa que ho sol•liciti envers actuacions educatives per poder dur a terme en el marc d'aquest programa. No obstant això, els centres tenen llibertat a l'hora de seleccionar recursos educatius, sempre que ho facin de la manera especificada a la convocatòria.

Onzè

Finalització del programa

Una vegada finalitzats cada un dels dos terminis (segons l'epígraf quart, apartat 3c) del programa, la persona que els coordini ha de presentar a l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar la documentació següent:

•La memòria i l'avaluació, amb evidències fotogràfiques, segons el model de l'annex 3

•La justificació econòmica de les despeses realitzades (factures originals), segons allò especificat en l'epígraf quart, punt 3g), d'aquest annex 1

Els terminis per a la presentació de la memòria tècnica i econòmica seran:

1. Accions entorn del 25 de novembre: 20 de gener de 2022

2. Accions entorn del 8 de març: 20 de juny de 2022

 

ANNEX 2 Declaració de l'ús correcte de les despeses de material emprat a la convocatòria del programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc dels projectes coeducatius i de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones i el 8 de març, dia internacional de les dones. Curs 2021-2022»

Jo, ............................................................................., com a director/a del centre educatiu........................................................................................................

DECLAR

Que el material fungible emprat al programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc dels projectes coeducatius i de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones i el 8 de març, dia internacional de les dones. Curs 2021-2022» ha estat el necessari per a dur a terme correctament la o les activitats.

Que presentarem les factures a l'Institut per a la  Convivència i l'Èxit Escolar com a justificació econòmica de les despeses realitzades, segons allò especificat en l'epígraf Quart, apartat 3.g, de l'annex 1 d'aquesta Resolució.

...................................,  ....... d........................................ de 202....

El director / La directora

[rúbrica i segell del centre]

 

 

INSTITUT PER A LA CONVIVÈNCIA I L'ÈXIT ESCOLAR

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

 

ANNEX 3 Model de memòria final i avaluació de la participació del centre educatius en el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc dels projectes coeducatius i de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones i el 8 de març, dia internacional de les dones. Curs 2021-2022»

MEMÒRIA I AVALUACIÓ DE PARTICIPACIÓ DEL CENTRE EN EL PROGRAMA

«Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc dels projectes coeducatius i de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones i el 8 de març, dia internacional de les dones. Curs  2021-2022»

 

Nom del centre educatiu:

 

Codi del centre:

 

CIF del centre:

 

Adreça:

Codi postal:

Localitat:

 

Telèfon:

Adreça electrònica:

Nom de la directora o del director:

 

Nom de la coordinadora o coordinador d'aquest programa:

 

1.Títol del projecte:

2.Objectius:

3.Continguts principals:

4.Metodologia utilitzada:

5.Despesa total del projecte (IRPF, IVA... inclòs, quan pertoqui):

6.Nombre total d'alumnat participant:

7.Nombre d'alumnes participants per sexe. Masculí:   Femení:   No Binari:

8.Nombre total de docents participants en el programa:

9.Nombre total d'accions del programa (enumerades, descrites i avaluades: títol, objectiu i descripció de cadascuna de les accions, nombre aproximat de participants a cada una de les accions, data, durada de cada acció, persones a qui van dirigides).

10.Evidències gràfiques (fotografies, imatges, dibuixos, etc.) de les accions del programa, amb els sis logotips establerts en el punt quart, apartat 3c de l'annex 1.

11.Còpies de les factures (IVA, IRPF,... quan pertoqui). Les factures originals han de quedar custodiades en la Secretaria del centre als efectes de comprovació i inspecció.

12.Control de les despeses generades en el programa, amb el següent format: proveïdor, concepte, acció a la qual pertany la despesa i import total. La relació de totes les despeses de cada acció realitzada s'ha de correspondre amb la despesa total del projecte.

13.Valoració de les accions i del programa implementat al centre (segons Escala Likert, de l'1 al 5): 1=insuficient, 2=poc, 3=suficient4=molt , 5=excel•lent):

a) Grau d'implicació del professorat en les accions:

b) Nivell de satisfacció del professorat amb les accions desenvolupades:

c) Grau d'implicació de l'alumnat en les accions:

d) Nivell de satisfacció de l'alumnat amb les accions desenvolupades:

e) Grau d'implicació de les famílies en les accions:

f) Nivell de satisfacció de les famílies amb les accions desenvolupades:

g) S'han pogut dur a terme totes les accions planificades? Especificau-ne el motiu en cas de valoració 1(=insuficient) o 2 (=poc) o per haver fet modificacions significatives:

h) Grau de consecució dels objectius del programa (vegeu l'apartat segon de l'annex 1 d'aquesta Resolució):

i) Grau de satisfacció dels resultats aconseguits en relació amb  objectius esperats:

j) Observacions addicionals (si escau):

​​​​​​​

 

​​​​​​​