Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSORCI DE RESIDUS URBANS I ENERGIA DE MENORCA

Núm. 185167
Aprovació definitiva de l'Ordenança Municipal reguladora del Servei Públic de recollida de residus en el municipi des Castell

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovada inicialment la Ordenança Municipal reguladora del Servei Públic de recollida de residus, mitjançant acord del ple de l'Ajuntament des Castell, en la seva reunió de dia 26 de novembre de 2020,.

Publicat el pertinent anunci d'exposició pública en el BOIB núm. 16 de data 6 de febrer de 2021, i transcorregut el termini de 30 dies hàbils, sense que s'hagi presentat al·legacions.

Per l'anterior, i de conformitat amb l'art. 102.1.d de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Municipal i de Regim Local de les Illes Balears, es considera definitivament aprovada l'Ordenança Municipal reguladora del Servei Públic de recollida de residus, i en conseqüència es procedeix a la publicació del text íntegra de la mateixa.

 

ANNEX ORDENANÇA MUNICIPAL DEL SERVEIS PÚBLICS DE RECOLLIDA DE RESIDUS

PREÀMBUL

TÍTOL I. OBJECTE, ÀMBIT D'APLICACIÓ, NATURALESA I DEFINICIONS

Article 1. Objecte

Article 2. Àmbit d'aplicació

Article 3. Naturalesa i titularitat del servei. Competències administratives.

Article 4. Definicions

TÍTOL II. NORMES DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI

CAPÍTOL I. NORMES GENERALS DEL SERVEI DE RECOLLIDA DE RESIDUS

Article 5. Modalitats de recollida

Article 6. Les persones usuàries dels serveis de recollida

Article 7. Residus a separar

Article 8. Residus exclosos del servei de recollida

Article 9. Freqüències i horaris del servei

Article 10. Contenidors

Article 11. Campanyes de comunicació, educació i sensibilització

CAPÍTOL II. RECOLLIDA DE RESIDUS DE LES PERSONES USUÀRIES DOMÈSTICS

Article 12. Recollida de la fracció FORM

Article 13. Recollida de la fracció paper i cartró

Article 14. Recollida de la fracció de vidre

Article 15. Recollida de la fracció d'envasos lleugers

Article 16. Recollida olis vegetals usats

Article 17. Recollida de voluminosos

Article 18. Recollida de restes vegetals

Article 19. Recollida de la fracció resta

CAPÍTOL III. RECOLLIDA DE RESIDUS DE LES PERSONES USUÀRIES DOMÈSTICS COMERCIALS I INDUSTRIALS

Article 20. Recollida de residus de les persones usuàries comercials

Article 21. Recollida de residus de les persones usuàries industrials

TÍTOL III. NORMES DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI DE LA XARXA DE DEIXALLERIES

CAPÍTOL I. NORMES GENERALS DEL SERVEI DE LA XARXA DE DEIXALLERIES

Article 22. Concepte i finalitat de les deixalleries

Article 23. Residus admissibles a les deixalleries

Article 24. Residus no admissibles a les deixalleries

Article 25. Ubicació de les deixalleries

Article 26. Horari de les deixalleries

CAPÍTOL II. LLIURAMENT I ACCEPTACIÓ DELS RESIDUS A LES DEIXALLERIES

Article 27. Les persones usuàries de les deixalleries

Article 28. Contraprestacions econòmiques que han de pagar les persones usuàries

Article 29. Recepció i disposició dels residus

Article 30. Propietat dels residus

Article 31. Informació a les persones usuàries

Article 32. Responsabilitat de les persones usuàries

CAPÍTOL III. GESTIÓ DELS RESIDUS I MANTENIMENT DE LES INSTAL·LACIONS

Article 33. Tasques de la persona operària de la deixalleria

Article 34. Control d'entrades i sortides de la deixalleria

Article 35. Reutilització de materials

TÍTOL III. DRETS I OBLIGACIONS DELS SERVEIS

Article 36. Drets i obligacions de l'operador dels serveis

Article 37. Drets i obligacions les persones usuàries dels serveis

Article 38. Prohibicions expresses del servei de recollida de residus

TÍTOL IV. VIGILÀNCIA I CONTROL

Article 39. Vigilància i control

Article 40. Mesures de control

Article 41. Deure de col·laboració

TÍTOL V. INFRACCIONS I SANCIONS

Article 42. Règim d'infraccions i sancions

Article 43. Infraccions

Article 44. Sancions i altres responsabilitats

Article. 45. Aplicació i graduació de les sancions

Article 46. Obligació de restablir

Article 47. Multes coercitives, execució subsidiària i mesures provisionals

Article 48. Prescripció d'infraccions i sancions

Article 49. Col·laboració en l'execució de mesures judicials en matèria de menors i recollida de residus

Article 50. Competència i procediment sancionador

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Disposició derogatòria única. Normes derogades.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

 

PREÀMBUL

La Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases del règim local, en l'article 25.2.b), atribueix als ajuntaments competències en matèria de medi ambient, en particular en gestió dels residus sòlids urbans i, així mateix, en l'article 26.1.a) i b) estableix l'obligació de prestar el servei de recollida i tractament de residus. De la mateixa manera, la Llei 20/2006, de 15 de setembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, al seu article 29 recull, dins les competències pròpies que corresponen als municipis de les Illes Balears, la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans.

Aquesta competència genèrica es completa amb el que disposa l'article 12.5 de la Llei 22 /2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que estableix, per una part, les competències de les entitats locals en matèria de residus segons l'article 12.5, i concreta, així, el disposat als articles 25.2 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local; i, per l'altra part, a la seva disposició transitòria segona, l'obligació de les entitats locals d'aprovar ordenances que s'adaptin a la llei esmentada.

La Directiva 2008/98/CE del Parlament Europeu i el Consell, de 19 de novembre, anomenada Directiva marc de residus, incorpora les polítiques de prevenció i les obligacions de reciclatge, i estableix una jerarquia nova en matèria de gestió de residus inserint els principis del Sisè Programa Comunitari en Matèria de Medi Ambient.

La Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, transposa a l'Estat espanyol com a norma bàsica la Directiva marc de residus i deroga la llei anterior de 1998. Aquesta llei té per objecte regular la gestió dels residus impulsant mesures que prevenguin la seva generació i mitiguin els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient associats a la seva generació i gestió, millorant l'eficiència en l'ús dels recursos. Als efectes de la present ordenança, cal destacar els objectius específics de preparació per a la reutilització, reciclatge i valorització que fixa la llei.

La Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, pretén completar la legislació bàsica estatal, amb la finalitat de millorar el nivell de protecció mediambiental de l'arxipèlag balear. A més, la llei també atribueix als Consells Insulars la competència en l'elaboració, la tramitació i l'aprovació dels plans directors sectorials de prevenció i gestió de residus no perillosos, així com el seu seguiment, revisió i modificació.

El Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus No Perillosos de Menorca 2019-2025 (PDSR), aprovat en sessió ordinària del 15 de juny de 2020 i publicat en el BOIB 115 del 27 de juny de 2020, recull, en l'article 6, dins les competències i com a servei obligatori dels municipis, la recollida i el transport dels residus domèstics no perillosos i perillosos generats en els domicilis de la ciutadania, els comerços i els serveis, en els termes establerts en el pla de prevenció i gestió integrat en aquest pla i en les seves ordenances i reglaments.

D'acord amb l'apartat 1.a) de l'article 3 dels Estatuts del Consorci de Residus i Energia de Menorca, en endavant Consorci, forma part del seu objecte, entre d'altres: «L'estudi, la programació i la prestació de serveis de gestió de residus els quals siguin competència dels ens integrants del Consorci. Als efectes d'aquests estatuts s'entendrà per gestió de residus: la recollida (que integra la classificació i emmagatzematge), el transport i el tractament (entès com qualssevol de les operacions de valorització i d'eliminació) i qualsevol altra activitat relacionada amb els residus, incloses les actuacions realitzades en qualitat de negociant o agent. (...)»

TÍTOL I. OBJECTE, ÀMBIT D'APLICACIÓ, NATURALESA I DEFINICIONS

Article 1. Objecte

1. La present ordenança té per objecte la regulació, en l'àmbit de les competències municipals, de totes aquelles conductes i activitats dirigides al dipòsit i recollida de residus domèstics i assimilables d'origen comercial i industrial, respectant el principi de jerarquia, a fi d'aconseguir el millor resultat ambiental global, mitigant els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient.

2. En l'exercici de les competències municipals, la present ordenança desenvolupa la legislació estatal i autonòmica en matèria de residus i de règim local, devent en tot moment interpretar-se i aplicar-se d'acord amb la citada legislació.

Article 2. Àmbit d'aplicació

1. L'àmbit d'aplicació territorial de la present ordenança és el terme municipal des Castell, de tal manera que totes les persones físiques o jurídiques que resideixin o dipositin residus a es Castell estan obligades a complir el que disposa la present ordenança, així com les disposicions que, en desenvolupament d'aquesta, dictin l'Ajuntament i la resta de normativa aplicable.

2. S'inclouen a l'àmbit d'aplicació d'aquesta ordenança els residus que es generin al municipi, amb les exclusions i les excepcions establertes per l'article 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, i de conformitat amb l'establert a l'article 12 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, relatiu a les competències municipals.

Article 3. Naturalesa i prestació dels serveis. Competències administratives

1. L'Ajuntament és competent per a la recollida de residus municipals generats i dipositats al terme municipal, en la forma que estableix la present ordenança i en els termes previstos en la legislació de residus estatal, autonòmica i de règim local.

2. La prestació dels serveis de recollida de residus, inclosa la gestió de la xarxa de deixalleries, són serveis assumits pel Consorci, en virtut de l'article 3 dels seus estatuts, que es podrà dur a terme a través de les formes de gestió directa o indirecta previstes en la legislació de règim local.

Per a la prestació del servei de la recollida de la fracció resta per part del Consorci, és necessària la formalització prèvia del corresponent conveni regulador entre el Consorci i el municipi que així ho requereixi, d'acord amb el que en aquest moment estableix l'article 3.1.a) dels Estatuts del Consorci.

3. Correspon a la Junta de Govern del Consorci de Residus i Energia de Menorca, de conformitat amb l'article 18 dels seus estatuts, les atribucions necessàries per al compliment i desenvolupament d'aquests serveis.

Article 4. Definicions

1. Als efectes d'aquesta ordenança, es consideraran les definicions formulades a l'article 3 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, així com a la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

Entre aquestes definicions, s'inclouen les següents:

a) Residus domèstics: els residus generats a la llar com a conseqüència de les activitats domèstiques. Es consideren també residus domèstics els semblants als anteriors generats en serveis i indústries.

b) Residu: qualsevol substància o objecte que el seu posseïdor rebutgi o tengui la intenció o l'obligació de rebutjar. S'inclouen també en aquesta categoria els residus que es generen a les llars provinents d'aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i estris, així com els residus i els enderrocs procedents d'obres menors de la construcció i la reparació domiciliària.

Tenen la consideració de residus domèstics els residus procedents de la neteja de la via pública, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.

c) Residus comercials: residus assimilables als domèstics generats per l'activitat pròpia dels comerços, a l'engròs i al detall, dels serveis d'hoteleria, restauració, servei d'àpats, bars i cafeteries (HORECA), d'oficines i mercats, així com de la resta del sector dels serveis.

d) Residus industrials: residus resultants de processos de fabricació, de transformació, d'utilització, de consum, de neteja o de manteniment generats per l'activitat industrial, excloses les emissions a l'atmosfera regulades per la normativa específica.

e) Residus impropis: els residus que, com a conseqüència d'una separació incorrecta, no corresponen a la fracció de residus en la qual han estat incorporats.

f) Generador singular: els productors o els posseïdors de residus d'origen comercial o industrial, però equiparables als domèstics, i que donen compliment als criteris fixats en les ordenances municipals als efectes de la seva gestió.

g) Posseïdor de residus: el productor de residus o una altra persona física o jurídica que estigui en possessió de residus.

h) Recollida: operació consistent en l'apilament de residus, inclosa la classificació i emmagatzematge inicials per al seu transport a una instal·lació de tractament.

i) Recollida separada: la recollida en la què un flux de residus es manté per separat, segons el seu tipus i naturalesa, per facilitar un tractament específic.

j) Àrea d'aportació: àrea de recollida de diferents fraccions de residus domèstics no perillosos situada en via pública, de competència i sota vigilància de les entitats locals, més àmplia que els contenidors en vorera, amb superfície protegida i tancament perimetral, però sense consideració d'instal·lació d'emmagatzematge i preclassificació.

k) Deixalleria: instal·lació de recepció, emmagatzematge selectiu i preclassificació de productes usats destinats a la reutilizació, així com de residus municipals en espera de tractaments posteriors, com la preparació per a la reutilització, la valorització i l'eliminació.

2. Així mateix, també es consideraran les següents definicions als efectes de la present ordenança:

l) Contenidors en vorera: agrupació de contenidors de diferents fraccions de residus domèstics no perillosos, de competència i sota vigilància de les entitats locals, situats a la via pública, habitualment en vorera.

m) Contenidors en via pública: són els existents tant en les àrees d'aportació com en vorera.

n) Element de contenció: qualsevol tipus de contenidor o cubell emprat per a dipositar els residus.

o) Usuari: Es consideraran les persones usuàries dels serveis les persones físiques, jurídiques i les comunitats de béns que generin residus domèstics o assimilables a domèstics, de les fraccions que es recullen mitjançant els serveis que regula la present ordenança, d'acord amb la definició de «residus domèstics» establerta a aquests efectes en la normativa vigent en matèria de residus.

 

TÍTOL II. NORMES DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI DE RECOLLIDA DE RESIDUS

CAPÍTOL I. NORMES GENERALS DEL SERVEI DE RECOLLIDA DE RESIDUS

Article 5. Modalitats de recollida

La recollida es podrà prestar en funció de la zona en què es desenvolupi el servei, conformement alguna de les següents modalitats:

a) Contenidors en via pública

Aquesta modalitat de recollida consisteix en l'aportació separada de residus als contenidors situats a la via pública, tant en vorera com en àrees d'aportació.

Els contenidors hauran de ser rígids, tancats i estar identificats específicament per a rebre les corresponents fraccions de residus. Les tipologies de contenidors podran ser de càrrega superior, posterior, lateral o d'altres, en funció del disseny del sistema de recollida que s'apliqui a cada zona.

b) Porta a porta (endavant PaP)

Modalitat de recollida de residus que es fonamenta en el fet que els posseïdors dels residus (ciutadania, comerços, etc.) efectuen la separació de les diverses fraccions dels residus en origen, però enlloc de dipositar-les en uns contenidors que de forma permanent romanen a la via pública, les diverses fraccions són recollides directament en el punt de generació d'acord amb un calendari establert. Els elements de contenció d'aquesta modalitat de recollida romandran en els habitatges i/o instal·lacions privades, fins el moment en què es treguin a la via pública, en el lloc i en l'horari establert.

En aquesta modalitat, els residus són lliurats en diferents elements de contenció, en funció de les quantitats generades per les persones usuàries:

- Cubell: element de contenció de capacitat entre 10 l i 40 l, estandarditzat pel Consorci i amb la corresponent identificació per domicili de les persones usuàries.

- Contenidors dues rodes: element de contenció de capacitat entre 60 l i 360 l, amb dues rodes, estandarditzat pel Consorci i amb la corresponent identificació per domicili de les persones usuàries.

- Contenidors quatre rodes: element de contenció de capacitat entre 360 l i 1.100 l o superiors, amb quatre rodes, estandarditzat pel Consorci i amb la corresponent identificació per domicili de les persones usuàries.

c) Àrees d'aportació tancades

Inicialment les àrees d'aportació tancades es destinen per a zones en les què els habitatges es troben disseminats, tot i que en el seu entorn s'aplica la modalitat PaP. No obstant l'anterior, les àrees d'aportació tancades també es podran implementar en altres zones que no siguin d'habitatges disseminats.

Aquestes àrees disposen de contenidors per a la recollida de, com a mínim, cinc fraccions (paper i cartró, vidre, envasos lleugers, matèria orgànica i resta). Són àrees tancades o d'accés controlat, a les que només tenen accés les persones usuàries de la zona en què s'implantin aquestes.

d) Deixalleries.

A les deixalleries es podran aportar totes les fraccions de residus que són objecte de la present ordenança.

El servei de recollida de residus mitjançant deixalleria es detalla en el títol III de la present ordenança.

e) Altres sistemes que, si s'escau, es puguin establir.

És el cas, per exemple, dels residus voluminosos i restes vegetals, que es recolliran dels punts d'aportació establerts, dintre del calendari marcat i previ avís, fins a les quantitats i volums màxims que s'estableixin en cada cas.

Article 6. Les persones usuàries dels serveis de recollida

Es consideraran persones usuàries dels serveis les persones físiques, jurídiques i les comunitats de béns que generin residus domèstics o assimilables a domèstics, de les fraccions que es recullen mitjançant els serveis que regula la present ordenança, d'acord amb la definició de «residus domèstics» establerta a aquests efectes en la normativa vigent en matèria de residus. Aquestes persones usuàries dels serveis es podran classificar de la següent manera:

a) Domèstics

Tindran la consideració de domèstics, les persones usuàries que generin els residus provinents dels habitatges unifamiliars i plurifamiliars.

Les persones usuàries residents en zones en les què es presti un servei de recollida de residus domèstics, ja sigui PaP o mitjançant àrees disseminades, s'hauran de donar d'alta en el corresponent servei per tal de poder disposar dels mitjans necessaris per fer ús del servei.

b) Comercials

Tindran la consideració de comercials, les persones usuàries que generin residus provinents de les activitats comercials.

Els usuari comercials que generin residus d'origen comercial assimilables a domèstics, es consideraran com a tals, una vegada s'hagin donat d'alta al corresponent servei.

c) Industrials

Tindran la consideració d'industrials, les persones usuàries que generin residus provinents de les activitats econòmiques situades habitualment als polígons industrials.

Els usuari que generin residus d'origen industrial assimilables a domèstics, es consideraran com a tals, una vegada s'hagin donat d'alta al corresponent servei.

Article 7. Residus a separar

Als efectes de les determinacions previstes en aquesta ordenança, totes les persones físiques o jurídiques que resideixin o dipositin residus a es Castell estan obligades a segregar, per als serveis de recollida, les fraccions que es relacionen a continuació i sota les condicions establertes:

a) Fracció orgànica

Fracció dels residus domèstics o assimilables que comprendrà les restes orgàniques compostables, és a dir, les restes de menjar i restes vegetals de mida petita que poden ser recollides selectivament i susceptibles de degradar-se biològicament.

Les restes vegetals acceptables per a recollir conjuntament amb la fracció orgànica seran les de mida petita no llenyosa (gespa, fullaraca, rams de flors, etc.), sempre que no superin un volum de 40 litres.

Aquesta fracció s'haurà de presentar dins una bossa compostable i en cap cas podrà contenir més d'un 5% d'impropis o altre percentatge inferior que vengui determinat per la normativa d'aplicació.

b) Fracció paper i cartró.

Fracció dels residus domèstics o assimilables que està constituïda pels diaris, revistes, fulletons, cartrons, paper escrit, paper d'ordinador i tota mena d'envasos i embolcalls de paper i cartró.

Aquest material s'haurà de presentar sense bosses, reduint el volum del material a lliurar i sense que es trobi molt brut. S'exclourà d'aquesta fracció els tovallons, mocadors i altres elements bruts.

Aquesta fracció no podrà contenir més d'un 3% d'impropis, o altre percentatge inferior que es pugui acordar amb els sistemes col·lectius de responsabilitat ampliada del productor o que vengui determinat per la normativa d'aplicació.

c) Fracció de vidre

Fracció dels residus domèstics o assimilables composta per envasos de vidre, com ara els bòtils, pots, flascons, etc.

Els envasos de vidre s'hauran de buidar de contingut i es lliuraran sense bossa. S'exclouran d'aquesta fracció les bombetes i materials ceràmics.

Aquesta fracció no podrà contenir més d'un 2% d'impropis, o d'altra percentatge inferior que es pugui acordar amb els sistemes col·lectius de responsabilitat ampliada del productor o que vengui determinat per la normativa d'aplicació.

d) Fracció d'envasos lleugers

Fracció dels residus domèstics o assimilables que comprendrà els envasos de plàstic, metall i brics.

Els envasos s'hauran de buidar de contingut, reduint el volum del material a lliurar i es podran presentar sense bossa.

Aquesta fracció no podrà contenir més d'un 10% d'impropis.

e) Olis vegetals

S'entendrà per oli vegetal la fracció de residus domèstics o assimilables, provinent dels olis emprats a la cuina.

L'oli vegetal s'haurà de dipositar en un envàs de plàstic tancat o qualsevol altre sistema alternatiu que es determini. S'exclou d'aquesta fracció expressament l'oli de motor.

f) Residus voluminosos

Es consideraran com a residus voluminosos aquells residus domèstics o assimilables que presentin característiques especials de volum, pes o grandària que dificultin la seva recollida, com és el cas dels matalassos, mobles, catifes, grans electrodomèstics, etc.

g) Restes vegetals i poda

Fracció dels residus domèstics que es compon per restes vegetals llenyoses (branques, restes de poda, etc.) i no llenyoses (gespa, fulles, etc.), provinents de feines de jardineria i poda.

Aquest material es lliurarà en farcells i/o en bosses compostables.

h) Fracció resta

Fracció dels residus domèstics o assimilables resultant una vegada que s'han separat les fraccions orgànica, vidre, envasos lleugers, restes vegetals, oli vegetal, residus voluminosos i d'altres residus que es poden gestionar mitjançant les deixalleries i/o gestor autoritzat.

Formen part de la fracció resta el tèxtil sanitari i els excrements d'animals domèstics.

No es podran lliurar amb aquesta fracció materials que pertanyen a altres fraccions que es recullin separadament.

De conformitat amb la normativa sectorial vigent en cada moment, es podran ampliar o reduir el nombre de residus classificats com a admissibles.

Article 8. Residus exclosos del servei de recollida

Queden exclosos dels serveis de recollida els següents residus:

- Residus radioactius.

- Residus explosius, corrosius, oxidants, fàcilment inflamables o inflamables, irritants i alliberadors de gas inflamable o de fums àcids.

- Restes anatòmiques o infeccioses procedents d'hospitals, clíniques, farmàcies o veterinaris.

- Restes d'animals morts.

- Residus que per a la seva recollida i/o posterior tractament requereixin l'adopció de mesures higièniques o de seguretat especials.

- Productes procedents de decomís.

- Residus que es presentin en estat d'ignició.

- Residus que presentin una temperatura superior a 50ºC.

- Residus que puguin produir riscos a les persones, els materials o el medi ambient en el moment de la recollida o en la posterior manipulació.

De conformitat amb la normativa sectorial vigent en cada moment, es podran ampliar o reduir el nombre de residus classificats com a no admissibles.

Article 9. Freqüències, horaris i altres condicions del servei de recollida

Els horaris i freqüències seran els establerts pel Consorci en funció de la necessitat de cada servei.

Aquests horaris i freqüències seran publicats a la pàgina web del Consorci i de l'Ajuntament a l'inici de la prestació de cada servei i s'actualitzaran cada cop que es produeixi una modificació.

Les persones usuàries del servei de recollida hauran de dipositar els residus en el lloc corresponent, respectant les dates, horaris i altres condicions que s'hagin establert.

Article 10. Contenidors

El Consorci serà el responsable del subministrament dels contenidors ubicats a la via pública dels seus serveis de recollida de residus, així com del seu manteniment, rentat i reposició.

Els cubells i contenidors dels serveis de recollida de residus PaP prestats pel Consorci, seran subministrats gratuïtament pel aquest, com a mínim la primera vegada que les persones usuàries es donin d'alta. En aquest cas, el manteniment, rentat i bon ús dels cubells i contenidors utilitzats en aquests serveis PaP serà responsabilitat de les persones usuàries. Els elements de contenció utilitzats per les persones usuàries hauran d'estar homologats pel servei.

En el cas que l'aportació de residus es realitzi mitjançant algun element de contenció que no estigui homologat pel servei, inicialment el servei no recollirà aquests residus i es deixaran en el punt de la via pública on s'hagin trobat, a excepció que es justifiqui la sol·licitud de reposició de l'element de contenció corresponent. En tots dos casos, les bosses o cubells que no es recullin, s'identificaran amb un adhesiu on caldrà especificar el tipus d'incidència, de manera que la persona usuària tingui constància de l'ús incorrecte del servei.

Article 11. Campanyes de comunicació, educació i sensibilització

De conformitat amb la normativa sectorial vigent, l'Ajuntament, en el marc de les seves competències, directament o a través del Consorci, duran accions per informar, formar i sensibilitzar a la ciutadania per tal d'aconseguir els objectius establerts en matèria de prevenció, reutilització i reciclatge.

CAPÍTOL II. RECOLLIDA DE RESIDUS DE LES PERSONES USUÀRIES DOMÈSTICS

Article 12. Recollida de la fracció orgànica

En el cas de prestar-se el servei mitjançant contenidors en via pública, els residus de la fracció orgànica s'hauran de dipositar en els contenidors indicats a tal fi mitjançant bosses compostables.

En el cas de prestar-se el servei mitjançant la modalitat PaP, la fracció orgànica es traurà dintre del cubell o contenidor habilitat a l'efecte i amb bossa compostable.

En el cas de prestar-se el servei mitjançant àrees tancades, els residus de la fracció orgànica s'hauran de dipositar en els contenidors identificats a tal fi mitjançant bosses compostables.

També es podrà dur aquesta fracció de residus a la xarxa de deixalleries, d'acord amb l'establert al títol III d'aquesta ordenança.

 

Article 13. Recollida de la fracció paper i cartró

En el cas de prestar-se el servei mitjançant contenidors en via pública, els residus corresponents a la fracció paper i cartró s'hauran de dipositar en els contenidors indicats a tal fi.

En el cas de prestar-se el servei mitjançant la modalitat PaP, el paper i cartró es traurà plegat dintre del cubell o contenidor habilitat a l'efecte. En el cas que les dimensions dels residus de cartró siguin superiors a les del cubell, el material s'haurà de treure plegat dintre de caixes de cartró o en farcells ben fermats.

En el cas de prestar-se el servei mitjançant àrees d'aportació, els residus corresponents a la fracció de paper i cartró s'hauran de dipositar en els contenidors identificats a tal fi.

També es podrà dur aquesta fracció de residus a la xarxa de deixalleries, d'acord amb l'establert al títol III d'aquesta ordenança.

En qualssevol dels casos anteriors, la ciutadania haura de reduir al màxim (possible) el volum dels residus de paper i cartró. Si fos necessari, les caixes de cartró seran desmuntades, tallades i/o doblegades de forma adequada. Amb caràcter previ al seu dipòsit, la fracció de paper i cartró haurà d'estar lliure de residus impropis com metalls, plàstics, etc.

Article 14. Recollida de la fracció de vidre

En el cas de prestar-se el servei mitjançant contenidors en via pública, els residus de vidre s'hauran de dipositar en els contenidors indicats a tal fi.

En el cas de prestar-se el servei mitjançant la modalitat PaP, el vidre es traurà dintre del cubell o contenidor habilitat a l'efecte.

En el cas de prestar-se el servei mitjançant àrees d'aportació, els residus de vidre s'hauran de dipositar en els contenidors identificats a tal fi.

També es podrà dur aquesta fracció de residus a la xarxa de deixalleries, d'acord amb l'establert al títol III d'aquesta ordenança.

En qualssevol dels casos anteriors, els hauran de buidar els envasos de vidre per tal d'eliminar les restes de substàncies que poguessin quedar-hi, així com separar tapes metàl·liques, taps de plàstic o altres residus que inicialment fossin part de l'envàs i dipositar-los en el contenidor d'envasos.

Article 15. Recollida de la fracció d'envasos lleugers

En el cas de prestar-se el servei mitjançant contenidors en via pública, els residus corresponents a la fracció d'envasos lleugers s'hauran de dipositar en els contenidors indicats a tal fi.

En el cas de prestar-se el servei mitjançant la modalitat PaP, els envasos lleugers es trauran dintre del cubell o contenidor habilitat a l'efecte.

En el cas de prestar-se el servei mitjançant àrees d'aportació, els residus corresponents a la fracció d'envasos lleugers s'hauran de dipositar en els contenidors identificats a tal fi.

També es podrà dur aquesta fracció de residus a la xarxa de deixalleries, d'acord amb l'establert al títol III d'aquesta ordenança.

En qualssevol dels casos anteriors, els hauran de buidar els envasos lleugers per tal d'eliminar les restes de substàncies que poguessin quedar-hi, així com reduir-ne al màxim el seu volum, plegant o doblegant bòtils, garrafes, brics i demés envasos, abans del seu dipòsit.

Article 16. Recollida olis vegetals usats

La ciutadania dipositarà els olis vegetals usats en els contenidors identificats a tal fi, en envasos de plàstic tancats, o qualsevol altre sistema alternatiu que es determini.

També es podrà dur aquesta fracció de residus a la xarxa de deixalleries, d'acord amb l'establert al títol III d'aquesta ordenança.

Els titulars de restaurants, bars, hotels i altres serveis que puguin generar oli vegetal usat, hauran de disposar de contenidors adequats per a dipositar olis vegetals usats i lliurar-los a gestor autoritzat.

Resta totalment prohibit abocar olis vegetals usats a la xarxa de clavegueram.

 

Article 17. Recollida de voluminosos

La ciutadania que vulgui desprendre's de residus voluminosos haurà de:

a) lliurar-los a una deixalleria, o

b) utilitzar el servei de recollida domiciliària establert pel Consorci o l'Ajuntament, o

c) lliurar-los a un gestor autoritzat

Les persones usuàries del servei prestat des del Consorci o l'Ajuntament hauran de dipositar els residus voluminosos en el lloc que se li hagi indicat des del servei, respectant les dates, horaris i altres condicions que s'hagin establert.

Article 18. Recollida de restes vegetals

La ciutadania que vulgui desprendre's de restes vegetals haurà de:

a) lliurar-los a una deixalleria, o

b) utilitzar el servei de recollida domiciliària establert pel Consorci o l'Ajuntament, o

c) lliurar-los a un gestor autoritzat

Les persones usuàries del servei prestat des del Consorci o l'Ajuntament hauran de dipositar les restes vegetals en el lloc que se li hagi indicat des del servei, respectant les dates, horaris i altres condicions que s'hagin establert.

Article 19. Recollida de la fracció resta

En el cas de prestar-se el servei mitjançant contenidors en via pública, els residus de la fracció resta s'hauran de dipositar en els contenidors identificats a tal fi mitjançant bosses impermeables suficientment resistents que impedeixin els vessaments.

En el cas de prestar-se el servei mitjançant la modalitat PaP, la fracció resta es traurà dintre del cubell o contenidor habilitat a l'efecte i amb bosses impermeables suficientment resistents que impedeixin els vessaments. El tèxtil sanitari i els excrements d'animals domèstics s'hauran d'aportar en una bossa a part i s'hauran d'identificar amb el corresponent adhesiu.

En el cas de prestar-se el servei mitjançant àrees d'aportació, els residus de la fracció resta s'hauran de dipositar en els contenidors identificats a tal fi mitjançant bosses impermeables suficientment resistents que impedeixin els vessaments.

CAPÍTOL III. RECOLLIDA DE RESIDUS DE LES PERSONES USUÀRIES COMERCIALS I INDUSTRIALS

Article 20. Recollida de residus de les persones usuàries comercials

Els establiments de serveis (comerços o grans generadors) hauran de realitzar obligatòriament la recollida de les fraccions assimilables a domèstiques, mitjançant alguna de les formes següents:

a) lliurant-los a gestor autoritzat, o

b) adherint-se al servei de recollida de residus comercial implantat al municipi

En qualsevol cas, els establiments de serveis (comerços o grans generadors) s'hauran d'adaptar a l'horari, calendari i altres condicions establertes en cada cas.

Als establiments comercials que s'adhereixin al servei de recollida de residus implantat al municipi se'ls subministrarà de manera gratuïta, com a mínim la primera vegada, un contenidor per a dur a terme la recollida de les fraccions corresponents. En tot cas, els elements de contenció utilitzats per les persones usuàries comercials hauran d'estar homologats pel servei.

Els establiments seran responsables de la neteja, manteniment i bon ús dels contenidors subministrats.

Les persones usuàries comercials hauran de complir tota la resta de condicions que li siguin d'aplicació i que figuren en la present ordenança.

Article 21. Recollida de residus de les persones usuàries industrials

Les activitats ubicades en els polígons industrials hauran de realitzar obligatòriament la recollida separada de les fraccions assimilables a domèstiques, mitjançant alguna de les formes següents:

a) lliurant-los a gestor autoritzat, o

b) adherint-se al servei de recollida de residus industrial implantat al municipi

En qualsevol cas, les activitats ubicades en els polígons industrials s'hauran d'adaptar a l'horari, calendari i altres condicions establertes en cada cas.

A les activitats que s'adhereixin al servei de recollida de residus industrial se'ls subministrarà de manera gratuïta, com a mínim la primera vegada, un contenidor per a dur a terme la recollida de les fraccions corresponents. En tot cas, els elements de contenció utilitzats per les persones usuàries industrials hauran d'estar homologats pel servei.

Les activitats seran responsables de la neteja, manteniment i bon ús dels contenidors subministrats.

Les persones usuàries industrials hauran de complir tota la resta de condicions que li siguin d'aplicació i que figuren en la present ordenança.

TÍTOL III. NORMES DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI DE LA XARXA DE DEIXALLERIES

CAPÍTOL I. NORMES GENERALS DEL SERVEI DE LA XARXA DE DEIXALLERIES

Article 22. Concepte i finalitat de les deixalleries

Les deixalleries són instal·lacions públiques al servei del ciutadà i de les petites activitats de serveis, oficines i comerços, per poder aportar-hi els seus residus, separats selectivament, i garantir-ne així la reutilització i el reciclatge, o reduir-ne l'impacte negatiu en el medi ambient.

Les deixalleries tenen una capacitat limitada de gestió de residus a causa de les seves dimensions, per això es dóna prioritat a la recollida dels residus d'origen domèstic, ja que, d'acord amb l'actual normativa de residus, la persona titular d'una activitat que genera residus comercials o de serveis els ha de gestionar per si mateixa, d'acord amb les obligacions pròpies dels posseïdors o productors de residus.

No obstant això, en la mesura que ho permeti la capacitat d'emmagatzematge i gestió diferencial de cadascuna de les instal·lacions subjectes a aquesta ordenança, s'admetran també els residus d'origen comercial o de serveis (oficines, comerços, petits tallers, etc.) que puguin ser absorbits en cada moment per les respectives instal·lacions. Aquest servei s'ofereix a les esmentades activitats econòmiques sens perjudici de l'obligació, si escau, de disposar d'un gestor privat convenientment autoritzat d'acord amb la normativa vigent.

Les deixalleries són instal·lacions de recepció, classificació i emmagatzematge per a la destinació separada dels residus cap als seus canals de tractament o recuperació. Els objectius que han d'assolir són:

- Acceptar de manera selectiva els diferents residus admissibles, per tal de permetre'n la valorització o, en cas que aquesta no sigui possible, la correcta gestió.

- Gestionar de manera correcta els residus domèstics amb característiques de perillositat.

- Col·laborar en la supressió dels abocaments incontrolats de residus permetent l'aportació de residus de difícil deposició per les persones usuàries (com ara residus de construcció i demolició, voluminosos, residus perillosos d'origen domèstic).

Article 23. Residus admissibles a les deixalleries

a) Residus no perillosos:

RESIDU

CODI LER

Residus de tòners d'impressió diferents dels especificats en el codi 08 03 17

08 03 18

Pel·lícules i paper fotogràfic que contenen plata o compostos de plata

09 01 07

Envasos mixtos

15 01 06

Pneumàtics

16 01 03

Piles alcalines (excepte les del codi 16 06 03)

16 06 04

Mescles de formigó, maons, teules i materials ceràmics diferents de les especificades en el codi 17 01 06

17 01 07

Paper o cartó

20 01 01

Vidre

20 01 02

Roba

20 01 10

Teixits

20 01 11

Olis i greixos comestibles

20 01 25

Pintures, tintes, adhesius i resines diferents dels especificats en el codi 20 01 27

20 01 28

Bateries i acumuladors diferents al codi 20 01 33*

20 01 34

Equips elèctrics i electrònics distints als codis 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35

20 01 36

Fusta diferent de l'especificada en el codi 20 01 37

20 01 38

Plàstics

20 01 39

Metalls

20 01 40

Altres fraccions no especificades en una altra categoria

20 01 99

Residus biodegradables

20 02 01

Residus voluminosos

20 03 07

b) Residus perillosos:

RESIDU

CODI LER

Residus de tòners d'impressió que contenen substàncies perilloses

08 03 17*

Envasos que contenen restes de substàncies perilloses o estan contaminats per elles

15 01 10*

Tubs fluorescents i altres residus que contenen mercuri

20 01 21*

Olis i greixos diferents dels especificats en el codi 20 01 25

20 01 26*

Pintures, tintes, adhesius i resines que contenen substàncies perilloses

20 01 27*

Bateries i acumuladors especificats en els codis 16 06 01, 16 06 02 o 16 06 03 i bateries i acumuladors sense classificar que contenen aquestes bateries

20 01 33*

Equips elèctrics i electrònics rebutjats, distints dels especificats en els codis 20 01 21 i 20 01 23, que contenen components perillosos

20 01 35*

Fusta que conté substàncies perilloses

20 01 37*

El llistat de residus admissibles, classificats i descrits en el present article, s'entendrà modificat en funció del què estableixi la normativa sectorial i les autoritzacions corresponents vigents en cada moment.

Article 24. Residus no admissibles a les deixalleries.

- Escombraries domèstiques o materials barrejats destinats al rebuig.

- Restes anatòmiques o infeccioses procedents d'hospitals, clíniques, farmàcies o veterinaris.

- Deixalles o excrements produïts a escorxadors, laboratoris, casernes, parcs urbans o altres establiments similars, tant públics com privats.

- Restes d'animals morts.

- Productes procedents de decomís.

- Residus radioactius.

- Residus d'activitats mineres o extractives.

- Residus ramaders o agrícoles en grans quantitats.

- Residus explosius i/o altament inflamables.

- Qualsevol altre residu qualificat com a perillós per l'ordenament jurídic vigent en cada moment.

Segons la normativa sectorial vigent i les característiques de la instal·lació, es podran ampliar o reduir el nombre de residus classificats com a no admissibles.

Article 25. Ubicació de les deixalleries

a) Instal·lacions fixes existents

DEIXALLERIA

PARCEL·LES AFECTADES (REF. CADASTRAL)

ADREÇA

Maó

07032A013000700000UH

Polígon 13, Parcel·la 70

Camí Vell d'Alaior. Ctra. General-Aeroport, Km. 0,5

Ciutadella

3392113EE7239S0001ZT

C/ dels Sabaters, 16 bis Polígon Industrial de Ciutadella

Ferreries

7370501EE8277S0001BX

C/ Teulers, s/n Polígon Industrial de Ferreries

Es Mercadal

07037A0150000070000RD

Carretera des Mercadal-Migjorn

Sant Lluís

8333122FE0183S0002TO

Av. Talaiot, s/n. Polígon Industrial de Sant Lluís

Alaior

07002A022001350000GK

Polígon 22, Parcel·la 135

Carretera Nova, s/n

Es Migjorn Gran

7067A004000430001BK

Polígon 4, Parcel·la 43

Camí del Cementiri, Km 1,5

b) Instal·lacions mòbils

Per a la prestació del servei el Consorci disposarà de les instal·lacions fixes assenyalades en l'apartat a) del present article, així com de les instal·lacions mòbils de què pugui disposar, ja sigui mitjançant la seva adquisició o altres formes previstes en la normativa contractual.

La ubicació i l'àmbit temporal de prestació del servei per mitjà de les deixalleries o instal·lacions mòbils s'establirà en el corresponent calendari que s'haurà d'aprovar mitjançant acord de la Junta de Govern del Consorci.

Article 26. Horari de les deixalleries

L'horari i dies d'obertura de les deixalleries serà l'establert pel Consorci tenint en compte les necessitats que consideri cada ajuntament.

Aquests horaris i dies d'obertura podran ser modificats per part del Consorci amb la sol·licitud i/o informe previ de l'ajuntament corresponent amb la finalitat d'adaptar-se a les necessitats del les persones usuàries i millorar el servei.

És obligació de l'operador del servei la col·locació i manteniment d'un rètol, de dimensions i ubicació ben visibles, en el qual s'informi públicament d'aquest horari d'atenció a les persones usuàries.

Aquesta informació estarà disponible a la pàgina web del Consorci.

CAPÍTOL II. LLIURAMENT I ACCEPTACIÓ DELS RESIDUS A LES DEIXALLERIES

Article 27. Persones Usuáries de les deixalleries

Poden utilitzar les deixalleries:

- Les persones físiques o jurídiques i les comunitats de béns que s'hagin donat d'alta prèviament com persones usuàries del servei seguint el procediment establert per a aquest efecte.

- Els Ajuntaments que conformen el Consorci de Residus i Energia de Menorca que, a través dels seus serveis municipals, s'hagin donat d'alta prèviament com persones usuàries de les deixalleries, seguint el procediment establert a l'article 34. d'aquesta ordenança i amb independència de disposar o no d'instal·lació fixa operativa en el seu terme municipal.

Article 28. Contraprestacions econòmiques que han de pagar les persones usuàries

Amb caràcter general, el servei de deixalleria serà gratuït per les persones usuàries domèstics. Amb independència de l'anterior, es podrà establir l'obligació de pagar contraprestacions per part de les persones usuàries comercials i industrials per a determinades tipologies de residus, en funció de les quantitats aportades i/o les seves característiques de perillositat.

El Consorci establirà, mitjançant l'aprovació del seu pressupost general anual, el cost del servei insularitzat que haurà de suportar cadascuns dels Ajuntaments integrants del Consorci.

Article 29. Recepció i disposició dels residus

Quan s'accedeixi a la deixalleria, l'usuari s'haurà d'adreçar a l'oficina de control per identificar-se a la persona operària, i mostrar el tipus i quantitat de residus aportat.

El mateix usuari haurà de dipositar els residus en els contenidors específics, llevat dels residus amb característiques de perillositat, que hauran de ser lliurats a la persona operària, que els dipositarà a la zona d'emmagatzematge habilitada per a aquest efecte, prenent les adequades mesures de seguretat personal, de les instal·lacions, i del medi ambient.

La persona operària haurà d'informar a les persones usuàries sobre els tipus de residus que s'admeten i la seva disposició:

- Tòners i cartutxos d'impressió: S'emmagatzemaran en un espai tancat i sec, en un contenidor específic.

- Radiografies: S'emmagatzemaran en un espai tancat i sec, en un contenidor específic.

- Pneumàtics: Se n'haurà de fer la recepció amb la llanta separada del pneumàtic.

- Piles: Es dipositaran de manera separada les piles tipus botó de les piles tipus bastó. Es dipositaran sota cobert i en contenidors adequats per romandre a l'exterior.

- Residus de construcció i demolició: L'usuari els haurà d'abocar nets d'altres tipus de residus com fustes, ferros, cables, etc.

- Amiant: D'acord amb la normativa de seguretat i salut aplicable als treballs amb risc d'exposició a l'amiant, s'exposen dues opcions per a l'acceptació de residus amb possible contingut d'amiant a les deixalleries:

- Opció 1: acceptació dels residus sense la manipulació directa per part de la persona operària de les instal·lacions. En aquest cas l'operador haurà de facilitar i donar instruccions a les persones usuàries per a què ells mateixos puguin empaquetar prèviament al seu dipòsit (plàstic de, com a mínim, 400 galgues o contenidors flexibles tipus big bag).

- Opció 2: acceptació de residus amb manipulació directa per part de les persones operàries de les deixalleries. En aquest cas s'hauran de complir les disposicions mínimes de seguretat i salut aplicable als treballs amb risc d'exposició a l'amiant establertes en el Reial Decret 396/2006, de 31 de març.

-FORM: S'emmagatzemarà en contenidors específics i tapats.

- Paper i cartró: L'usuari dipositarà les capses de cartró plegades per tal de reduir al màxim l'espai a ocupar i optimitzar-ne la gestió.

- Vidre: L'usuari dipositarà els bòtils de vidre en el contenidor tipus iglú de color verd. El vidre armat i laminat se separarà adequadament per fer-ne la valorització de manera separada.

- Envasos lleugers: L'usuari dipositarà els envasos lleugers aixafats per tal de reduir al màxim l'espai a ocupar i optimitzar-ne la gestió.

- Roba i teixits: L'usuari els dipositarà en el contenidor corresponent.

- Olis i greixos comestibles: S'abocaran en el seu respectiu contenidor, procurant que no vessin i que no es barregin els diferents tipus d'oli.

- Pots buits de vernissos, pintures i dissolvents: Els envasos que hagin contingut residus perillosos seran considerats com a tals i s'emmagatzemaran en una zona coberta. Hauran d'estar correctament etiquetats, indicant el material que han contingut, i se n'haurà de fer una classificació.

- Pots amb contingut de vernissos, pintures i dissolvents: Es procurarà que les restes de vernissos, pintures i dissolvents no es barregin entre ells i s'informarà el públic del perill de barrejar-los. S'emmagatzemaran un cop identificats i etiquetats correctament en un lloc cobert, tancat i classificat en recipients de seguretat.

- Bateries: S'emmagatzemaran en contenidors aptes, resistents als àcids i tapats. Els contenidors s'ubicaran en un espai tancat, cobert i ventilat, amb sòl impermeable i recollida de vessaments.

- Equips elèctrics i electrònics: Els equips elèctrics i electrònics potencialment reutilitzables se separaran de la resta. Per a la seva manipulació es prendran les mesures necessàries perquè no es trenquin. Tots ells s'hauran d'emmagatzemar en un espai cobert, que disposi d'una superfície impermeable i amb instal·lacions per a la recollida de vessaments. L'emmagatzematge es realitzarà en gàbies, contenidors o altres sistemes equivalents que permetin disposar-los separadament, almenys d'acord amb les fraccions que preveu la taula 1 del Reial decret 110/2015.

- Fusta: Se separarà per a la seva valorització. Si es reben palets en bon estat, se separaran per al seu reciclatge en empreses especialitzades.

- Plàstics: Se separaran per a la seva valorització.

- Metalls: Se separaran per a la seva valorització.

- Restes de poda: S'intentarà reduir el seu volum per optimitzar el seu transport.

- Voluminosos: Els voluminosos potencialment reutilitzables se separaran de la resta. Per a la seva manipulació es prendran les mesures necessàries perquè no es trenquin. La resta de residus es desballestaran i se separaran els materials per al seu reciclatge.

- Tubs fluorescents i llums de vapor de mercuri: L'usuari haurà de lliurar a la persona operària els fluorescents, llums de vapor de mercuri, termòmetres, etc. sencers i sempre que sigui possible dins la funda de cartró corresponent.

- Olis minerals usats: S'abocaran en el seu respectiu contenidor, procurant que no vessin i que no es barregin els diferents tipus d'oli.

- Frigorífics i electrodomèstics amb CFC: La seva manipulació es farà prenent les mesures necessàries perquè no es trenqui el circuit de refrigeració i es col·locaran en posició vertical. Tots ells s'hauran d'emmagatzemar en un espai cobert, que disposi d'una superfície impermeable i amb instal·lacions per a la recollida de vessaments.

- Fitosanitaris inorgànics: S'emmagatzemaran en contenidors específics i tapats. Els contenidors s'ubicaran en un espai tancat, cobert i ventilat, amb sòl impermeable i recollida de vessaments.

- Altres fraccions de residus d'origen domèstic no perillosos: S'especificaran en contenidors específics i tapats. Els contenidors s'ubicaran en un espai tancat, cobert i ventilat, amb sòl impermeable i recollida de vessaments.

Article 30. Propietat dels residus

Els residus recollits seran propietat del Consorci de Residus i Energia de Menorca.

Article 31. Informació a les persones usuàries

Les persones usuàries de les deixalleries hauran de dipositar els residus als corresponents contenidors en funció de la seva tipologia a l'objecte de garantir el funcionament àgil i eficaç del servei.

La presència de la persona operària en l'horari d'obertura al públic ha de garantir que qualsevol dubte que tengui l'usuari pugui ser atès ràpidament. En aquest sentit, la persona operària informarà l'usuari a l'entrada de la deixalleria del funcionament general, del circuit que cal seguir a l'interior, de quins materials pot dipositar directament i de quins han de ser lliurats a la persona operària, així com de qualsevol consulta que pugui aparèixer.

La instal·lació disposarà d'una bústia de suggeriments que estarà a disposició de les persones usuàries. Totes les queixes, aclariments i suggeriments seran tinguts en compte, a la vegada que, si es fa necessari, el Consorci de Residus i Energia de Menorca es posarà en contacte amb l'usuari per solucionar el possible problema.

A l'entrada del recinte hi ha d'haver un cartell clar i ben visible en què s'indiqui l'horari d'atenció al públic. L'operador de les deixalleries garantirà en tot moment l'adequada informació dels tipus de residus que es poden dur a la deixalleria, de les contraprestacions econòmiques corresponents, si s'escau, i de les persones usuàries admesos en aquesta instal·lació, així com la informació corresponent al procediment per donar-se'n d'alta.

Article 32. Responsabilitat de les persones usuàries

L'accés a la deixalleria i les operacions d'abocament dels residus dins dels contenidors específics, així com les maniobres dels vehicles, es faran sota la responsabilitat de les persones usuàries, els quals es faran càrrec dels possibles danys que puguin prendre en manipular de manera indeguda els residus, en ser traslladats i dipositats o si el conductor del vehicle fa qualsevol maniobra incorrecta. Per a qualsevol dificultat en aquestes tasques, l'usuari pot demanar ajut a la persona operària, abans de procedir a conductes temeràries que puguin comportar algun risc.

CAPÍTOL III. GESTIÓ DELS RESIDUS I MANTENIMENT DE LES INSTAL·LACIONS

Article 33. Tasques de la persona operària de la deixalleria

Es garantirà que al llarg de tot l'horari d'obertura al públic de la deixalleria hi hagi almenys una persona responsable de la instal·lació, que serà la que haurà de dur a terme les tasques de funcionament bàsic de la deixalleria. Aquestes tasques són, entre d'altres:

- La neteja, el manteniment i la conservació de la deixalleria i de les zones enjardinades.

- Obrir i tancar la deixalleria en les hores previstes.

- Atendre a les persones usuàries amb amabilitat, cordialitat i eficàcia.

- Controlar l'entrada i sortida de materials.

- Garantir la correcta disposició dels materials en el lloc adequat i de la forma reglamentada.

- Comunicar al Consorci de Residus i Energia de Menorca qualsevol incidència, contratemps o anomalia que es produeixi.

- Impedir l'entrada a les persones usuàries que no s'hagin donat d'alta com a tals.

- Impedir el dipòsit de materials no admesos.

- Impedir l'entrada a les persones usuàries no admesos.

- Impedir l'entrada del públic al magatzem de residus domèstics amb característiques de perillositat.

- Vetllar per la seguretat de les persones usuàries i visitants.

- Informar amb l'antelació suficient per a la retirada de materials.

- Garantir que retiren els materials les persones, empreses i vehicles autoritzats.

- Emplenar diàriament mitjançant el programa informàtic els documents per al control de la gestió de la deixalleria.

- Fer les petites reparacions amb celeritat i eficàcia.

- Desballestar els voluminosos en les parts aprofitables i classificables.

- Donar el justificant a les persones usuàries pels residus aportats.

Les persones operàries disposaran de material preventiu per poder realitzar la manipulació dels residus perillosos sense cap risc, com: ulleres de protecció, màscares, guants, etc.

Article 34. Control d'entrades i sortides de la deixalleria

Quan l'usuari empri per primer cop la deixalleria, haurà de facilitar les dades necessàries per donar-se d'alta com a usuari del servei. La persona operària de la deixalleria ha de portar un control diari de les entrades i sortides de material mitjançant programa informàtic unificat per a tota la Xarxa de Deixalleries de Menorca.

A l'esmentat programa informàtic s'haurà de fer constar, com a mínim, la informació següent:

- Control d'entrades: data, hora, nom, adreça, municipi, telèfon, tipus d'usuari, residus aportats i contraprestació econòmica que cal aplicar.

- Control de sortides: data, tipus de residu, quantitat, número d'albarà de lliurament, transportista, gestor autoritzat i tipus de tractament.

- Control de la gestió econòmica: període, despeses (data, concepte i quantitat) i ingressos (data, concepte i quantitat).

- Control de neteja i manteniment (data, operació realitzada i observacions).

A partir de les dades registrades, s'elaborarà un informe mensual que resumeixi la gestió de la deixalleria i permeti cercar millores en la seva gestió.

Article 35. Reutilització de material

El personal de la deixalleria seleccionarà aquells materials que estiguin en bon estat i consideri que podran tornar a ser utilitzats.

A més, de conformitat amb l'article 31.6 de la Llei 8/2019, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears, els materials que puguin constituir documents escrits de valor històric o cultural hauran de ser lliurats a les entitats adients per a la conservació del patrimoni (arxius, instituts especialitzats, universitats, etc).

Qualsevol procediment de reutilització que es vulgui aplicar a les deixalleries requerirà l'aprovació per part del Consorci de Residus i Energia de Menorca.

TÍTOL III. DRETS I OBLIGACIONS DELS SERVEIS

Article 36. Drets i obligacions dels operadors dels serveis

la consideració d'operador del servei la persona física o jurídica que, mitjançant l'oportú contracte, sigui la responsable d'efectuar materialment el servei de recollida separada de residus d'un o més municipis de l'illa de Menorca i el servei de gestió de la xarxa de deixalleries de Menorca. El servei podrà ser realitzat per més d'un operador.

Seran drets de l'operador del servei:

a) La prestació del servei d'acord amb aquesta ordenança i de conformitat amb el contracte subscrit amb el Consorci de Residus i Energia de Menorca.

b) Cobrar les corresponents retribucions econòmiques derivades de la prestació del servei, conforme determini el contracte subscrit amb el Consorci de Residus i Energia de Menorca.

c) La resta de drets que preveuen aquesta ordenança i la resta de normes i disposicions aplicables, entre les quals s'inclou el contracte subscrit amb el Consorci de Residus i Energia de Menorca.

Seran obligacions de l'operador del servei:

a) Gestionar el servei complint tota la normativa general i sectorial aplicable, inclosa la present ordenança, i amb subjecció al contracte subscrit amb el Consorci de Residus i Energia de Menorca.

b) Complir amb la normativa estatal i autonòmica de residus vigent en cada moment i resta de normativa sectorial aplicable, normes que inclouen, entre d'altres, les següents obligacions:

- Recollir els residus i transportar-los en compliment de les prescripcions de les normes de transport, les restants normes aplicables i les previsions contractuals.

- Entregar els residus pel seu tractament a entitats o empreses autoritzades, i disposar d'una acreditació documental d'aquesta entrega.

Article 37. Drets i obligacions de les persones usuàries del servei

Les persones o entitats usuàries del servei tenen els drets i les obligacions dimanants d'aquesta ordenança i de la resta de normes jurídiques que siguin d'aplicació.

En tot cas, les persones usuàries tenen els següents drets:

a) Dret a accedir i gaudir del servei en condicions d'igualtat.

b) Dret a no rebre tractes discriminatoris per raó de lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.

c) Dret a la intimitat personal i familiar, i a la no divulgació o transmissió sense consentiment exprés de les dades personals que figurin en els seus expedients o historials, o en altres tipus de fitxes, arxius, sigui quin sigui el seu suport.

d) Dret a ser tractats amb respecte i professionalitat.

e) Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin l'entitat prestadora del servei, l'Ajuntament i el Consorci de Menorca, d'acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.

f) Dret a presentar, en qualsevol forma admesa en dret, reclamacions, queixes o suggeriments relatives al funcionament del servei, i a rebre'n una resposta adequada.

g) Dret a dipositar els residus en l'horari, calendari i condicions establertes per cada servei.

h) Dret a dipositar a les deixalleries els residus admesos en les condicions establertes en aquesta ordenança.

i) Dret a poder consultar la present ordenança i les contraprestacions econòmiques vigents, a la pàgina web del Consorci i a les mateixes instal·lacions de la deixalleria.

j) Dret a disposar d'un justificant dels residus aportats a les deixalleries i del corresponent rebut de pagament, si n'és el cas.

Les persones o entitats usuàries del servei tenen l'obligació de respectar i acatar les determinacions incloses en la present ordenança, i en particular a:

a) Separar els residus en origen en, com a mínim, les fraccions contemplades en la present ordenança.

b) Mantenir en adequades condicions d'higiene i seguretat els residus mentre romanguin en el seu poder i fins al moment de la seva entrega en la forma que estableix la present ordenança.

c) Reduir el volum dels residus compactant-los de tal forma que s'aprofiti al màxim la capacitat de les bosses i contenidors.

d) Separar els residus i dipositar-los en els contenidors, cubells o punts de recollida establerts a tal efecte a cada municipi.

e) Utilitzar bosses compostables per a la fracció orgànica i restes vegetals.

f) En el cas de la prestació d'un servei porta a porta, treure a la via pública en els horaris i llocs predeterminats, els cubells o contenidors, per al seu buidatge per part de l'operador del servei.

g) Complir amb els horaris de dipòsit i lliurament de residus en contenidors de via pública establerts en cada municipi.

h) Avisar prèviament al servei abans de treure residus voluminosos i restes vegetals a la via pública, i complir amb les condicions establertes.

i) Comunicar al Consorci o a l'Ajuntament en concret l'existència de residus abandonats en la via o espais públics, com ara vehicles abandonats, mobles, animals morts, residus de construcció i demolició, etc.

j) Donar-se d'alta com a usuari del servei corresponent.

k) Respectar les instal·lacions, equips i el personal que hi treballa.

l) Atendre les indicacions de la persona operària de la deixalleria i tenir cura en la manipulació dels residus i les maniobres del vehicle, per tal de no causar danys.

m) Lliurar els residus domèstics amb característiques de perillositat, adequadament identificats i separats, a la persona operària de la deixalleria per tal que els dipositi en el lloc adient.

n) Col·locar els residus no perillosos en els contenidors corresponents de la deixalleria, adequadament separats.

o) Abonar, si escau, les contraprestacions econòmiques corresponents a la prestació del servei de deixalleries, segons la tipologia i quantitat de residus lliurats.

p) Abonar, si escau, les contraprestacions econòmiques corresponents a la prestació del servei de recollida de residus, segons les ordenances fiscals establertes.

Article 38. Prohibicions expresses del servei de recollida de residus

Les persones o entitats usuàries del servei tenen expressament prohibit:

a) Llençar o abandonar residus a la via pública en llocs diferents als especificats pel Consorci o l'Ajuntament.

b) Dipositar residus en contenidors que no corresponguin segons el disposat en la present ordenança.

c) Abocar residus líquids o susceptibles de liquar-se, a excepció de l'establert per a la recollida de l'oli vegetal.

d) Dipositar residus en els contenidors quan, per la seva mida, s'obstrueixi la boca de recepció.

e) Dipositar residus en contenidors diferents als específics per cada fracció, així com la barreja amb un altre tipus de fracció de residus, i qualsevol acte o omissió que dificulti o impedeixi la finalitat pròpia de la recollida separada.

f) El dipòsit d'objectes metàl·lics o substàncies d'una altra classe que puguin obstaculitzar o alterar el normal funcionament del sistema mecànic dels vehicles de recollida.

g) Manipular contenidors o el seu contingut així com abocar o moure altre tipus de contenidors i desplaçar-los fora de les seves ubicacions.

h) Col·locar vehicles o altres elements davant dels contenidors situats a la via pública o de manera que s'impedeixi la seva recollida per les persones operàries del servei.

i) Evacuar residus sòlids a través de la xarxa de clavegueram, així com la instal·lació de trituradores domèstiques o industrials que, per les seves característiques, evacuïn els residus triturats a la xarxa de sanejament.

j) Utilitzar els contenidors per a finalitats diferents a les previstes en la present ordenança.

k) Treure els cubells i contenidors fora del calendari, horari i altres condicions establertes.

 

TÍTOL IV. VIGILÀNCIA I INSPECCIÓ

Article 39. Vigilància i inspecció

1. L'exercici de les funcions de vigilància i inspecció del compliment de la present ordenança per part de les persones usuàries del servei recaurà en el personal que tengui atribuïdes aquestes funcions, així com a els i les agents de la Policia Local de cada municipi.

2. El personal a què es fa referència en l'apartat anterior, en l'exercici de les seves funcions inspectores, tindrà la condició d'agent de l'autoritat, estant facultat per accedir sense previ avís a les instal·lacions en les quals es desenvolupin activitats regulades en aquesta ordenança, així com per inspeccionar el contingut dels diferents sistemes de recollida de residus, com ara contenidors, cubells i bosses de residus.

3. L'exercici de les funcions de vigilància i control del compliment del servei contractat correspondrà al personal del Consorci que tingui atribuïdes aquestes funcions.

Article 40. Mesures de control

1. L'empresa de recollida, a instància del Consorci i d'acord amb les condicions establertes en el contracte i els plecs que regulen la prestació del servei, es reserva el dret de no recollir l'interior del cubell/contenidor en el cas que s'incompleixin les condicions de recollida separada fixades en la present ordenança.

2. En aquests casos, l'empresa responsable del seguiment de la qualitat i control del servei de recollida que designi el Consorci, tindrà l'obligació d'informar a l'usuari del motiu de no recollir el cubell/contenidor.

3. Per dur a terme un control i seguiment del servei tant a nivell intern com a nivell extern per part del les persones usuàries, l'empresa responsable del seguiment de la qualitat i control del servei de recollida que designi el Consorci utilitzarà les eines TIC.

4. L'empresa operadora de les deixalleries, a instància del Consorci i d'acord amb les condicions establertes en el contracte i els plecs que regulen la prestació del servei, es reserva el dret de no admetre els residus aportats per les persones usuàries que no compleixin amb les condicions establertes a la present ordenança

Article 41. Deure de col·laboració

Els productors, posseïdors, gestors de residus i els responsables d'establiments comercials, habitatges, indústries i altres activitats objecte de la present ordenança, d'acord amb la normativa aplicable, hauran de facilitar i permetre al personal habilitat l'exercici de les seves funcions d'inspecció, l'accés a les citades instal·lacions, així com prestar-los col·laboració i facilitar-los la documentació necessària per a l'exercici d'aquestes.

TÍTOL V. INFRACCIONS I SANCIONS

Article 42. Règim d'infraccions i sancions

1. L'incompliment de les normes establertes en aquesta ordenança constitueix una infracció administrativa que pot donar lloc a la imposició d'una sanció.

2. Són responsables directes de les infraccions d'aquesta ordenança les persones autores materials de les infraccions, sigui per acció o omissió.

3. La declaració de responsabilitat per infraccions i imposició de la sanció que correspongui, no exonera de l'obligació d'indemnitzar pels danys i perjudicis causats.

Article 43. Infraccions

1. Es consideren infraccions les accions o omissions que contravenguin l'establert en la present ordenança, així com aquelles altres que estiguin tipificades en la legislació estatal o autonòmica reguladora de les matèries que s'inclouen, sense perjudici que els preceptes d'aquesta ordenança puguin contribuir a la seva identificació més precisa.

2. Les infraccions que recull aquesta ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

3. Constitueixen infraccions lleus:

a) Dipositar els residus sense complir amb les condicions de lliurament establertes en la present ordenança, en el què es refereix a compactar-los per reduir el seu volum, buidar el contingut dels envasos, emprar bosses compostables quan així es requereixi, etc.

b) Dipositar els residus sense separar-los per fraccions, conforme l'establert a la present ordenança.

c) Dipositar les diferents fraccions de residus en contenidors o punts de recollida diferents als identificats per a cada fracció, en contra del què es disposa a la present ordenança.

d) Dipositar qualsevol altre tipus de residu no perillós que no es trobi inclòs en aquesta ordenança.

e) Treure els cubells i/o contenidors a la via pública per a la seva recollida pel servei públic en hores o llocs diferents als establerts pel Consorci.

f) Incomplir els calendaris i/o els horaris de dipòsit i lliurament de residus.

g) L'abandonament d'objectes, residus o altres deixalles fora dels contenidors i llocs habilitats i autoritzats.

h) Manipular contenidors o el seu contingut, així com bolcar o trencar cubells o qualsevol tipus de contenidor, o desplaçar-los fora de les seves ubicacions.

i) Utilitzar els cubells i/o contenidors per a finalitats diferents a les previstes en la present ordenança.

j) No donar-se d'alta del corresponent servei de recollida, quan així ho requereixi la present ordenança.

k) La invasió, per part de qualsevol vehicle aliè al servei de recollida de residus, de guals o reserves d'espai previstes per a la col·locació de contenidors de residus, així com estacionar en llocs que dificultin les operacions de càrrega i descàrrega dels contenidors.

l) El dipòsit de residus en els contenidors quan, per la seva grandària, s'obstrueixi la boca de recepció dels contenidors.

m) El dipòsit d'objectes metàl·lics o substàncies d'una altra classe que puguin obstaculitzar o alterar el normal funcionament del sistema mecànic dels vehicles de recollida.

n) El lliurament, sense autorització expressa, de residus en quantitats anormals.

o) L'entrada a la deixalleria sense autorització.

p) Contravenir les indicacions de la persona operària de la deixalleria.

q) La pertorbació ocasionada en l'ús del servei públic per part de les persones amb dret a utilitzar-lo que no sigui considerada infracció greu o molt greu.

r) La pertorbació ocasionada en el normal funcionament del servei públic que no sigui considerada infracció greu o molt greu.

s) No observar dues vegades com a màxim, dins d'un trimestre, les instruccions dictades pels òrgans competents per al bon ordre i desenvolupament de les operacions i activitats del servei.

t) Incomplir qualsevol altra obligació, deure o prohibició prevista de forma clara i precisa per aquesta ordenança o en la normativa sectorial específica, llevat que la conducta es pugui encabir en algun dels tipus descrits com a greus i/o molt greus.

4. Constitueixen infraccions greus:

a) L'abandonament, abocament o eliminació incontrolat de qualsevol tipus de residus domèstic o assimilables sense que s'hagi posat en perill greu la salut de les persones o sense que s'hagi produït un dany o deteriorament greu pel medi ambient.

b) Dipositar qualsevol altre tipus de residu perillós que no es trobi inclòs

c) Evacuar residus sòlids a través de la xarxa de clavegueram, així com la instal·lació de trituradores domèstiques o industrials que, per les seves característiques, evacuïn els residus triturats a la xarxa de sanejament.

d) L'entrega a la deixalleria de residus no admissibles, recollits en l'article 24 de la present ordenança.

e) La descàrrega de residus que presenten alguna de les circumstàncies que s'assenyala en l'article 24 de la present ordenança.

f) La negativa a retirar i netejar els residus abocats inadequadament.

g) L'incompliment de l'obligació de facilitar la informació sol·licitada a l'operador de la deixalleria pel que fa a la naturalesa, quantitat o origen dels residus, o el subministrament de dades falses o fraudulentes.

h) La circulació de vehicles a l'interior de la deixalleria a velocitats superiors a les indicades o, en qualsevol cas, que suposin un risc per a les persones, altres vehicles o elements de la mateixa deixalleria.

i) L'obstrucció activa o passiva de l'exercici de les funcions d'inspecció, presa de mostres i supervisió.

j) Falsejar qualsevol declaració de denúncia.

k) Negar el dret de les persones usuàries a presentar reclamacions, queixes i suggeriments relatives al funcionament del servei.

l) L'incompliment de l'obligació de facilitar la informació sol·licitada per donar-se d'alta com a usuari del corresponent servei o el subministrament de dades falses o fraudulentes quan no tengui la consideració d'infracció molt greu.

m) El lliurament, venda o cessió de residus domèstics o assimilables no perillosos a persones físiques o jurídiques diferents de les assenyalades en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats i en la present ordenança, així com l'acceptació d'aquests en condicions diferents a les previstes en aquestes normes.

n) La greu pertorbació ocasionada en el normal funcionament del servei públic.

o) La reincidència o acumulació d'infraccions lleus.

p) La comissió d'alguna de les infraccions descrites com a molt greus quan per la seva escassa quantia o entitat no mereixin la qualificació de molt greus.

 

5. Constitueixen infraccions molt greus:

a) L'abandonament, abocament o eliminació incontrolat de qualsevol tipus de residus domèstic o assimilables quan s'hagi posat en perill la salut de les persones o s'hagi produït un dany o deteriorament pel medi ambient.

b) Causar danys, mitjançant frau o negligència, als béns de domini públic afectes al servei públic, inclosos els equipaments, infraestructures, instal·lacions i resta d'elements del servei o realitzar actes d'ocupació d'aquests béns en idèntiques circumstàncies, i això sens perjudici de l'obligació de reparar els danys i perjudicis i de restituir el que hagi estat sostret.

c) Vulnerar la igualtat a la qual tenen dret les persones usuàries del servei i/o tractar amb discriminació a les persones usuàries per raó de la naixença, raça, sexe, religió, opinió, edat, o qualsevol altra circumstància personal o social.

d) Vulnerar el dret de les persones usuàries a ser tractats amb respecte i professionalitat.

e) Transmetre o divulgar sense consentiment exprés de les persones usuàries les seves dades personals que figurin en els seus expedients o historials.

f) Impedir o obstruir greument i de manera rellevant el funcionament normal dels serveis públics objecte d'aquesta ordenança.

g) Les infraccions greus quan hi hagi l'agreujant de reincidència per comissió, en el termini d'un any, de més d'una infraccions de la mateixa naturalesa en haver-hi resolució ferma.

Article 44. Sancions i altres responsabilitats

1. Les infraccions anteriors seran sancionades d'acord amb l'escala següent:

- Infraccions lleus: multa fins a 750,00 €.

- Infraccions greus: multa des de 750,01 € fins a 1.500,00 €.

- Infraccions molt greus: multa des de 1.500,01 € fins a 3.000,00 €.

En tot cas, la imposició de qualsevol sanció prevista en la present ordenança no exclou de les responsabilitats civils, penals i mediambientals en què pogués incórrer la persona o empresa sancionada.

3. Quan el compliment de les obligacions previstes en aquesta ordenança o en les normes aplicables al servei correspongui a diverses persones conjuntament, aquestes respondran de forma solidària de les infraccions que, si s'escau, es puguin cometre i de les sancions que es puguin imposar.

Són responsables subsidiaris o solidaris per l'incompliment de les obligacions imposades en virtut de normes amb rang de llei que comportin el deure de prevenir la infracció administrativa comesa per altres les persones físiques i jurídiques sobre les quals recaigui aquest deure, quan així ho determinin les lleis reguladores dels diferents règims sancionadors que puguin ser d'aplicació a les matèries que són objecte de la present ordenança.

Quan no sigui possible determinar el grau de participació de les distintes persones que hagin intervingut en la realització de la infracció, la responsabilitat serà també solidària.

Article. 45. Aplicació i graduació de les sancions

1. En l'aplicació de les sancions es tindrà en compte l'existència d'intencionalitat o reiteració i la naturalesa dels perjudicis ocasionats, així com la reincidència per comissió en el termini d'un any de més d'una infracció de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per sentència ferma. Concretament, a l'hora de determinar la multa aplicable, es garantirà l'adequació deguda entre la gravetat del fet constitutiu de la infracció i la sanció aplicada; i es consideraran especialment els criteris següents:

a) L'existència d'intencionalitat o reiteració, així com el grau de participació en els fets de l'infractor i el benefici obtingut per aquest amb motiu de l'il·lícit administratiu.

b) La naturalesa dels perjudicis causats, atenent a la gravetat del dany derivat de la infracció, a l'alteració social causada i al grau d'afectació que la dita infracció hagi tingut en la salut i seguretat de les persones i en el medi natural.

c) La reincidència, per comissió, en el termini d'un any, de més d'una infracció de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per resolució ferma en via administrativa.

2. Quan els fets constitutius de la infracció hagin causat un grau d'afectació significatiu a la salut i seguretat de les persones i/o al medi natural, la sanció que correspongui s'aplicarà en el seu grau màxim.

3. Quan la quantia de la multa resulti inferior al benefici obtingut amb la comissió de la infracció, la sanció serà augmentada fins a l'import en què s'hagi beneficiat l'infractor.

4. Tindrà la consideració de circumstància atenuant de la responsabilitat administrativa l'adopció espontània, per part de l'autor de la infracció, de mesures correctores amb anterioritat a la incoació de l'expedient sancionador.

5. Quan de la comissió d'una de les infraccions previstes en aquesta ordenança es derivi necessàriament la comissió d'una altra o d'altres, s'imposarà únicament la sanció més elevada de totes les que siguin susceptibles d'aplicació.

6. En cap cas no poden sancionar-se fets que ho hagin estat prèviament en l'àmbit penal o administratiu en aquells supòsits en què s'apreciï identitat del subjecte, dels fets i dels fonaments de la sanció imposada. Existirà identitat de fonaments quan siguin els mateixos els interessos públics protegits pels règims sancionadors concurrents.

Article 46. Obligació de restablir

1. Sense perjudici de la sanció que en cada cas sigui procedent, la persona infractora haurà de reparar el dany causat amb la reposició de la situació alterada a l'estat original.

2. Si la persona infractora no reparàs el dany causat en el termini assenyalat, l'òrgan competent podria acordar la imposició de multes coercitives.

3. Així mateix, en cas d'incompliment, aquesta reposició podrà ser realitzada mitjançant execució subsidiària per l'Ajuntament. Els costos originats per les actuacions a realitzar seran amb càrrec al subjecte responsable de la infracció; i se li exigirà, si escau, la indemnització del que pertocàs pels danys i perjudicis causats.

Article 47. Multes coercitives, execució subsidiària i mesures provisionals.

1. Sense perjudici de la sanció que es pogués imposar, l'òrgan competent podrà acordar la imposició de multes coercitives conformement a l'article 103 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En el requeriment haurà d'indicar-se el termini del qual es disposa per al compliment de l'obligació i la quantia de la multa que pot ser imposada. En cas de mantenir-se l'incompliment, podrà reiterar-se la multa coercitiva per períodes de temps que siguin suficients per complir el manat.

2. En el cas que no es realitzin les operacions pertinents, podrà procedir-se a l'execució subsidiària per compte de la persona infractora i al seu càrrec.

3. A més de les sancions indicades a l'article 30, quan s'hagi iniciat el procediment sancionador, l'Ajuntament podrà adoptar en qualsevol moment, mitjançant acord motivat, les mesures de caràcter provisional que estimi necessàries per assegurar l'eficàcia de la resolució que pogués recaure, i evitar el manteniment del risc o dels danys per a la salut, el patrimoni i el medi ambient. Aquestes mesures han de ser proporcionades a la naturalesa i a la gravetat de les presumptes infraccions, i poden consistir en el següent:

a) Clausura temporal, total o parcial de l'activitat o de l'establiment.

b) Precintament d'aparells, d'equips o de vehicles.

c) Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixin la continuïtat en la producció del dany.

Article 48. Prescripció d'infraccions i sancions

1. Les infraccions previstes en aquesta ordenança prescriuran pel transcurs dels següents terminis, d'acord amb l'establert en l'article 30 de la Llei 40/2015, de l'1d'octubre, de règim jurídic del sector públic:

- Les infraccions lleus prescriuen als sis mesos.

- Les infraccions greus prescriuen als dos anys.

- Les infraccions molt greus prescriuen als tres anys.

El termini de prescripció de les infraccions començarà a comptar-se des del dia en què la infracció s'hagués comès.

En els supòsits d'infraccions continuades, el termini de prescripció començarà a comptar des del moment de la finalització de l'activitat o de l'últim acte amb el qual la infracció es consuma. En el cas que els fets o les activitats constitutius d'infracció fossin desconeguts per manca de signes externs, aquest termini es computaria des que aquests es manifestin.

Interromprà la prescripció la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment sancionador, i es reprendrà el termini de prescripció si l'expedient sancionador estigués paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable a la persona presumptament responsable.

2. Les sancions previstes en aquesta ordenança prescriuran pel transcurs dels següents terminis, d'acord amb l'establert en l'article 30 de la Llei 40/2015, de l'1d'octubre, de règim jurídic del sector públic:

- Les imposades per infraccions lleus a l'any.

- Les imposades per infraccions greus als dos anys.

- Les imposades per infraccions molt greus als tres anys.

La prescripció de la facultat sancionadora no impedirà exigir als responsables la restitució de les coses i la seva reposició al seu estat anterior qualsevol que sigui el temps transcorregut.

Article 49. Col·laboració en l'execució de mesures judicials en matèria de menors i recollida de residus

1. L'Ajuntament haurà de promoure la signatura d'acords de col·laboració amb les entitats públiques competents en matèria de menors de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Els acords de col·laboració amb el fet que fa referència l'apartat anterior tindran per objecte facilitar l'execució de les mesures judicials de reforma imposades pels jutjats de menors, per facilitar que aquests puguin realitzar, com a prestacions en benefici de la comunitat, d'acord amb el Reial decret 1774/2004, de 30 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament que desenvolupa la llei reguladora de la responsabilitat penal dels menors, facilitant que aquests puguin realitzar com a prestacions en benefici de la comunitat tasques de neteja i de recollida de residus, sempre que estiguin relacionades amb la naturalesa del bé jurídic lesionat pel fet comès.

Article 50. Competència i procediment sancionador

1. Correspon a l'Alcaldia la resolució dels expedients administratius sancionadors en exercici de la competència que li és atribuïda a tal fi per l'article 21.1.n) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

2. La imposició de sancions i l'exigència de responsabilitats conformement a aquesta ordenança es duran a terme de conformitat amb el previst en la Llei 39/2015 i en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i de règim jurídic del sector públic.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA

Disposició derogatòria única. Normes derogades

Queda derogada l'Ordenança ....................., aprovada definitivament el ........ de................ del ........., BOIB número ..........., així com totes les disposicions d'aquest o d'inferior rang que regulin matèries contingudes en la present ordenança quan s'oposin al contingut d'aquesta o la contradiguin.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

Aquesta ordenança entrarà en vigor un cop publicat íntegrament el seu text en el BOIB i un cop transcorregut el termini de quinze dies hàbils de conformitat amb l'establert en els articles 70 i 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.

 

​​​​​​​Maó, en el dia de la signatura electrònica (17 de maig de 2021)

La presidenta

Maite Salord Ripoll