Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 184976
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el Pla de mobilitat urbana sostenible del municipi d'Eivissa (PMUS), TM Eivissa (227E/2018)
En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 25.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 22 d'abril de 2021,
DECLARACIÓ AMBIENTAL ESTRATÈGICA
L'art. 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental estableix els plans o programes que són objecte d'una Avaluació Ambiental Estratègica (AAE) ordinària.
1.Antecedents
Els Plans de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) es regulen de forma específica en els art. 189, 190, 191 i 192 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears; a l'art. 192 s'indica que els PMUS s'han de revisar cada 8 anys.
També li és d'aplicació el Decret 35/2019, de 10 de maig, d'aprovació del Pla Director Sectorial de Mobilitat de les Illes Balears (BOIB de 11/5/2019).
2.Objecte del pla
El PMUS d'Eivissa, amb les mesures proposades, pretén introduir un important canvi modal entre els modes motoritzats, en especial, canviant els viatges amb cotxe privat cap a altres modes més sostenibles.
L'objectiu general del Pla és el d'avançar cap a una mobilitat sostenible; aquest objectiu es concreta amb les següents línies d'actuació:
Línia 1 – Pla Sectorial de Circulació i Xarxa Viària.
Línia 2 – Pla Sectorial d'estacionament.
Línia 3 – Pla Sectorial de mobilitat per als vianants i persones amb mobilitat reduïda (PMR).
Línia 4 – Pla Sectorial de Mobilitat Ciclista.
Línia 5 – Pla d'Explotació per als serveis de Transport Regular i ús general de viatgers.
Línia 6 – Foment de l'ús de vehicles elèctrics.
Línia 7 – Pla Sectorial de Logística Urbana.
Anàlisi d'alternatives
Es contemplen dos escenaris:
-Alternativa 0: no dur a terme el PMUS, ni altres actuacions que condueixin a la sostenibilitat del sistema de mobilitat.
-Alternativa 1: implantació del PMUS.
L'alternativa 1 és l'escenari sostenible ja que es reduiran els impactes negatius i se'n produiran de positius: millora de la salut, la reducció del consum d'energies no renovables i la cohesió social.
Elements ambientals significatius afectats pel Pla i mesures proposades
El conjunt de mesures proposades pel PMUS pretén aconseguir un consum energètic i unes emissions de CO2 inferiors als actuals.
S'estima que, amb l'aplicació del PMUS es podran evitar uns 42.500 viatges en cotxe cada dia.
Tots els impactes generats per l'aplicació del PMUS són positius, per la qual cosa no es considera necessari proposar mesures preventives, correctores o compensatòries.
Resum del procés d'avaluació
Fase Prèvia de Consultes
Tal com preveu l'art. 19 de la Llei 21/2013, l'òrgan ambiental va redactar el Document d'Abast que va ser tramés a l'Ajuntament el 8 d'octubre de 2019, juntament amb còpia dels informes rebuts de les administracions afectades.
Fase d'informació pública i de consultes
La versió inicial del PMUS junt amb l'Estudi Ambiental Estratègic (que inclou el Resum no Tècnic) es varen sotmetre al tràmit d'informació pública durant un període de 45 dies (BOIB núm. 120 de 9/7/2020) i durant un període de 64 dies en la plataforma «esPublico Gestiona».
El 20 d'agost de 2020 es va presentar una al·legació per uns particulars que s'ha analitzat pel promotor i ha estat acceptada parcialment.
Dels informes rebuts es destaquen els següents:
1.Direcció General de Territori i Paisatge. Conselleria Medi Ambient i Territori (9/11/2020)
Les conclusions de l'informe tècnic són:
La realització de les obres proposades estan subjectes a l'autorització d'aquesta DG, essent necessari informe preceptiu i vinculant per part de la Demarcació de Costes en Illes Balears pel que fa a les construccions i instal·lacions situades a Zona de Servitud de Trànsit (ZST).
2.Departament d'Obres Públiques. Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre. Conselleria de Mobilitat i Habitatge (18/3/2020)
[...] s'ha de tenir en compte el Decret 35/2019, de 10 de maig, d'aprovació del Pla Director Sectorial de Mobilitat de les Illes Balears (PDSMIB) i la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.
3.Consell d'Eivissa
El Consell Executiu del 9/9/2020 va prendre l'acord d'acceptar els informes emesos pels diferents Departaments:
1.Departament de Presidència i Gestió Ambiental. Secció de Medi Ambient (28/8/2020):
Consideracions sobre el Document Inicial Estratègic:
No existeix cap anàlisi d'alternatives raonables a nivell de viabilitat tècnica i ambiental. [...] es considera necessari incorporar l'esmentat anàlisi d'alternatives al Document Ambiental Estratègic.
[...] es considera important realitzar una molt més acurada i detallada analítica de potencials impactes.
Apartat característiques ambientals de la zona: es considera necessari ampliar aquesta descripció amb altres variables ambientals d'interès.
Es considera necessari proposar mesures correctores o preventives per aquelles actuacions desfavorables per alguna de les variables, encara que la suma amb els favorables sigui positiva.
2.Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries i Lluita contra l'Intrusisme:
1.Servei de Territori. (1/9/2020)
Es transcriu l'informe emès el 29/1/2019, ja tingut en compte alhora de redactar el Document d'Abast.
2.Servei d'Infraestructures Viàries (2/9/2020)
“- La jerarquización viaria propuesta en el PMUS debe ser coherente con la prevista en el PDSCE (Plan Director Sectorial de Carreteras de Eivissa), en particular en lo que se refiere a la red primaria de carreteras.
3.Departament d'Innovació, Transparència, Participació i Transports. Servei de Transports (4/9/2020)
Es fan una sèrie d'observacions a la LINIA 5 PLA D'EXPLOTACIÓ PELS SERVEIS DE TRANSPORT REGULAR I ÚS GENERAL DE VIATGERS, ja que és la que fa referència a les competències en matèria de transport que exerceix el Consell Insular d'Eivissa. A més, també s'indica que el que es defineix en el PMUS resta subjecte al resultat de les tasques de negociació i al contingut final del conveni de col·laboració que haurà de signar-se.
Conclusions
Per tot l'anterior, es formula la declaració ambiental estratègica favorable respecte del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible d'Eivissa-PMUS amb la següent condició:
-S'ha de modificar la data d'assoliment (any 2020, que ja ha passat) de una de les actuacions proposades a la línia 6 (foment de l'ús de vehicles elèctrics):
6.3.1. Inclusió de vehicles elèctrics a la flota municipal i contractes municipals (20% en 2020)
Tot això sense perjudici de les competències que corresponguin a les diverses institucions en matèria de mobilitat i a la seva necessària coordinació.
Palma, 30 d'abril de 2021
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias