Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 184931
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’ordenació cinegètica- pla tècnic de caça, Sa Bastida d’Alt, TM Porreres (170a/2020)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 15 d'abril de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'ordenació cinegètica- pla tècnic de caça, Sa Bastida d'Alt (tm Porreres), en els termes següents:
1. Motiu de la sol·licitud i tramitació
Aquest projecte se subjecta a Avaluació d'Impacte Ambiental simplificada (AIAs) per Resolució del director general d'Espais Naturals i Biodiversitat de 29 d'octubre de 2020. Aquest Resolució certifica que aquest projecte pot afectar de forma apreciable als hàbitats naturals i les espècies d'interès comunitari dels espais protegits de XN 2000. Per tant, dit projecte, d'acord amb l'art 7.2.b de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental, s'ha de sotmetre a una AIAs:
-Els projectes no inclosos a l'Annex I o Annex II que poden afectar de forma apreciable, directa o indirectament, a Espais Protegits XN 2000.
En data d'entrada d'11/12/2020, el promotor presenta una sol·licitud d'inici de tramitació ambiental adjuntant la documentació següent:
- Document Ambiental realitzat per A. Pomar i Gomà & C. Fuertes Salom-Consultors Ambientals (Desembre 2020) en format digital (CD).
- El justificant que ha pagat la taxa corresponent (11/12/2020).
Des de la CMAIB se envia ofici a la Direcció Insular de Cooperació Local i Caça del Consell Insular de Mallorca (entrada 22/03/2020), adjuntant una còpia de la sol·licitud d'inici i comunicant-li, que la CMAIB, per raons d'economia procedimental, ha iniciat la tramitació.
2. Ubicació i descripció del projecte.
L'àrea d'actuació d'aquest projecte se situa a la finca de Sa Bastida d'Alt (pol.16, parcel·la 1) del TM de Porreres. Aquesta finca, que té una superfície de 207 Has, és vedat de caça (PM-11.650) des de l'any 1994 i es va declarar com a intensiu el 2007 per Resolució del director general de Caça, Protecció d'Espècies i Educació Ambiental. Aquesta activitat, aturada des de l'any 2013, ara es pretén activar amb el present Pla tècnic de Caça (PTC). L'activitat que es realitza en el vedat és de caça menor.
Amb aquest PTC es vol planificar l'activitat cinegètica intensiva dins del vedat gestionant els terrenys cinegètics per garantir l'aprofitament sostenible de les espècies que es caçaran i, alhora, preservar els recursos naturals, els hàbitats i la biodiversitat.
El vedat s'ubica en la seva totalitat dins ANEI i la ZEPA (ES0000545 Massís de Randa) la qual no disposa de Pla de Gestió aprovat. Les zones de major pendent estan afectades per APR d'Erosió i les masses boscoses són zones d'alt Risc d'Incendi Forestal (ZARs). La vulnerabilitat d'aqüífers en el vedat és baixa però més moderada a les zones planes. En el límits de la finca discorren alguns xaragalls que són zones d'escorrentia sense formar cursos d'aigua tipus torrent.
Pel que fa als hàbitats, les zones forestals són formacions de garriga o màquia (Cneoro tricocci- Ceratonietum siliquae amb fàcies de Pinus halepensis) i presència a les zones aclarides i a les orles de pastures de fenàs reüll (Hypochoerido achyrophori- Brachypodietum retusi). A més, també hi ha zones agrícoles amb cultius de secà (cereals i lleguminoses amb garrovers, ametllers i figueres).
Per mor de l'activitat cinegètica, a l'any 2016 es va establir una parella d'àguila coabarrada (Aquila fasciata). Aquesta espècie que es va introduir a les Illes Balears la dècada passada, està catalogada i en perill d'extinció.
Segons l'indicat al PTC a l'àmbit del vedat hi ha les espècies cinegètiques següents: perdiu (Alectoris rufa), faisà comú (Phasianus colchicus), guàtlera (Coturnix coturnix), tudó (Columba palumbus), tórtora (Streptopelia turtur), tords (Turdus spp.), cega (Scolopax rusticola), conills (Oryctolagus cuniculus) i llebre (Lepus granatensis).
La caça intensiva es caracteritza per l'amollada periòdica d'espècies cinegètiques criades a granja previ control sanitari. El PTC preveu com a núm. d'exemplars màxims a amollar per a cada temporada/any els següents:
|
1a |
2a |
3a |
4a |
5a |
Perdiu |
6.000 |
9.000 |
14.000 |
18.000 |
23.000 |
Faisà |
1.500 |
2.300 |
3.500 |
4.800 |
6.000 |
Guàtlera |
800 |
1.400 |
1.600 |
1.800 |
2.000 |
A més, es pretén repoblar de conill la finca, espècie no massa abundant al vedat, a fi d'oferir a l'àguila coabarrada una nova font d'aliment. El nombre d'individus a introduir per temporada/any són:
|
1a |
2a |
3a |
4a |
5a |
Conill |
150 |
200 |
300 |
400 |
500 |
Els núm. d'exemplars temporada/any d'aquestes espècies cinegètiques s'ajustarà segons les necessitats i les restriccions que puguin establir les autoritats competents.
Per garantir el correcte desenvolupament de les espècies que s'alliberaran i per assegurar un bon aclimatament de les mateixes i prevenir que malalties s'introdueixin al medi, es preveu desenvolupar 6 àrees específiques, 4 àrees destinades a aus i 2 àrees destinades a la repoblació de conills.
Pel que fa a les aus es desenvoluparan 4 zones de sembra (2 per a perdius, 1 per a faisans i 1 per a guàtleres) amb abeuradors i menjadores tancades amb malla metàl·lica als laterals i per sobre una xarxa. Tot serà desmuntable i s'instal·laran a les zones agràries del vedat.
Pels conills s'ha previst crear nuclis de cria seguint la metodologia del Programa de Recuperació del Conill a Mallorca (protocols per fer llorigueres, clapers, menjadores, abeuradors, etc.). Aquest nuclis de cria s'instal·laran a prop del niu de la parella d'àguiles coabarrades perquè disposin d'aliment. No obstant això, la seva ubicació pot canviar (zona més boscosa o zona agrícola) o inclús suprimir-se, si així ho considera l'autoritat competent.
El PTC estableix la limitació de l'activitat cinegètica durant l'època de nidificació de l'àguila coabarrada (de febrer a juliol). En aquest període només es realitzaran tasques de gestió i estudis científics i de cens, evitant qualsevol molèstia en un radi de 500 m del niu. La documentació presentada exposa que no es preveu fer cap tipus d'activitat cinegètica a la finca entre el 15 de febrer i el 15 d'agost i que durant la mitja veda, s'acotarà l'espai. Per tant, fins l'octubre, no es preveu cap molèstia a la zona de nidificació de l'àguila.
Per tant vistes les restriccions els dies hàbils per temporada seran:
1a |
2a |
3a |
4a |
5a |
40 |
50 |
60 |
70 |
90 |
El PTC preveu que les zones de caça en mitja veda amb ca o des de lloc fix siguin les ocupades per camp de conreu situats a l'àrea central del vedat. A més el PTC preveu zones de sembra i zones de reserva d'acord amb la legislació vigent en matèria d'activitats cinagètiques. La zona de reserva tendrà 10 has fixes: 5 has sense activitat cinegètica localitzada a zona boscosa i entre 2-5 has de reserves rotatives a fi de protegir la fauna i l'àguila coabarrada segons on niï al futur.
Quant a les sembres el PTC preveu 67 hes, tant a les zones d'aclimatament com per tot el vedat a les zones agrícoles. Es crearan guarets per a la protecció de les espècies tant les cinegètiques com les que no ho són.
També hi haurà un llibre de registre obligatori d'acord amb el Decret 72/2004, de 16 de juliol que regula el Plans Tècnics de Caça i el Refugis de Fauna de les Illes Balears, on diàriament, s'identificaran els caçadors i les peces capturades per cada un d'ells. Aquestes dades es traslladaran a la Memòria Anual del vedat. També es faran anualment 2 censos de les espècies de repoblament del vedat, un pel període pre-reproductor (febrer-març) i l'altre del període post-reproductor (juny-juliol) a fi d'avaluar l'èxit reproductiu d'aquestes espècies i així poder establir la quota màxima de captures.
També es volen controlar els depredadors mitjançant la instal·lació de gàbies parany. No es farà control sobre el mart i la geneta, excepte si produeixin danys a les zones de cria i aclimatament. En aquest cas els exemplars capturats seran lliurats als Agents de Medi Ambient (AMAs). Se sol·licitarà, per al control de moixos assilvestrats i per al control de la gavina comú, l'ús d'armes de foc.
El PTC també pretén fomentar i potenciar l'ús de munició biodegradable i es posaran recollidors de vaines de cartutxos als llocs fixos. Aquests residus seran lliurats a gestor de residus autoritzat.
Si no es preveu continuar amb aquesta activitat després d'aquests 5 anys, es procedirà a desmantellar les instal·lacions, gestionant de manera adequada els residus que es puguin generar i la finca continuarà amb l'activitat agrària.
3. Consultes realitzades durant el procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada.
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, des de la CMAIB s'han consultat a les administracions següents:
- Servei d'Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics (Conselleria de Medi Ambient i Territori)– entrada 1/02/2021.
-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)– Entrada 27/01/2021.
- Servei de Protecció d'Espècies de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)– Entrada 27/01/2021.
- Servei de Planificació al Medi Natural de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)– Entrada 27/01/2021.
- Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural (Conselleria Agricultura, Pesca i Alimentació)- Sortida 26/01/2021.
- Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament del Territori (Consell de Mallorca)- Sortida 26/01/2021.
- Ajuntament de Porreres. Entrada 25/02/2021.
A dia d'avui de les consultes realitzades s'han rebut els informes següents:
- Informe del Servei de Protecció Espècies de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 16 de febrer de 2021. Informa favorablement aquest Pla Tècnic de Caça amb el condicionant de no portar a terme activitat cinegètica des de l'1 de febrer fins al 31 de juliol, període de cria de l'àguila coabarrada (Aquila fasciata).
- Informe del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural (Conselleria Agricultura, Pesca i Alimentació) de 4 de febrer de 2021. Informa favorablement des del punt de vista agrari.
- Informe del Servei de Planificació al Medi Natural de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 25 de febrer de 2021. Aquest informe conclou que el projecte no té relació directa amb la gestió del lloc ni tendrà una afecció significativa en l'espai Xarxa Natura 2000, sempre i quan es compleixin totes les especificacions incorporades al document presentat i especialment les relacionades amb la conservació de les espècies d'interès comunitari.
- Informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 25 de febrer de 2021. Aquest informe conclou que aquest PTC no té cap inconvenient en relació a la gestió i risc d'incendi forestal i proposa una série de consideracions quant al compliment del Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal. A més, exposa que les mesures de millora i manteniment del vedat han de recaure també en una millora de la prevenció d'incendis (camins, silvicultura preventiva i establiment de franges a banda i banda dels accessos)
4.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental i avaluació dels efectes previsibles.
Analitzats els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA, no es preveu que aquesta modificació puntual tengui efectes significatius sobre el medi ambient, tal com exposen les consideracions tècniques següents:
Una vegada vista i avaluada la documentació presentada cal esmentar que amb l'execució d'aquest projecte no es preveuen impactes rellevants en aquest zona ni sobre els hàbitats i espècies que hi ha, sempre i quan se segueixin les mesures que proposa la documentació ambiental presentada i els condicionants d'aquest informe.
Les accions que inclou aquest PTC com la creació d'una reserva, establir zones de sembra, així com la introducció de conills, ajudaran favorablement en la gestió de l'àguila coabarrada i les altres espècies d'aus, tant cinegètiques com no, que hi ha o que utilitzen el vedat com a zona de campeig.
El repoblament d'espècies, sempre que es faci amb les condicions sanitàries adequades i amb el cupo adequat, no afectarà les poblacions autòctones i tampoc les interrelacions entre les espècies.
CONCLUSIONS DE L'INFORME D'IMPACTE AMBIENTAL
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte Pla Tècnic de Caça en règim intensiu del vedat PM-11.650, Sa Bastida d'Alt (TM de Porreres), atès que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixin les mesures recollides a la documentació ambiental i les condicions següents:
1. A fi de protegir les rapinyaires nocturnes front a col·lisions, pels tancaments de les zones d'aclimatament de les espècies i pels altres tancats del vedat, en cap cas s'utilitzarà fil ferro espinós.
2. Les especificacions de l'informe del Servei d'Estudis i Planificació al Medi Natural de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat de 25 de febrer de 2021, el qual inclou la limitació d'activitat cinegètica per a la protecció de l'àguila coabarrada (Aquila fasciata) proposada pel Servei de Protecció d'Espècies
a) Que els sistemes d'aclimatació no s'ubiquin en zones amb vegetació forestal o amb presència d'hàbitat d'Interès Comunitari i que siguin desmuntables.
b) Que s'estableixi la limitació de l'activitat cinegètica durant l'època de nidificació de l'àguila coabarrada i que, per aquest motiu , no es podrà caçar entre l'1 de febrer i el 31 de juliol, ambdós inclosos.
c) Que s'incorporin com a zones de reserva les properes a les zones sensibles de l'espècie.
d) Que es mantinguin les distàncies mínimes de tranquil·litat establertes en el Pla Terrasse, que en el cas de l'àguila coabarrada serà de 500 m del niu.
e) Que no es delimitin nous camins i tanques.
f) Que es mantingui l'activitat agrària ecològica existent i el manteniment de l'estat el sòl per possible contaminació de plom.
g) Que es promogui lús de munició biodegradable
h) Que es realitzi una guia de bones pràctiques cinegètiques i agràries, així com la proporció d'informació en relació a Xarxa Natura 2000 als caçadors.
j) Que es prenguin totes les mesures ambientals incloses en el Pla Tècnic de Caça, així com al Pla de seguiment previst.
k) Per tal d'avaluar l'afecció de la caça sobre les espècies de la ZEPA, abans de començar l'activitat prevista en el projecte i després de cada temporada de caça, s'haurà de realitzar un cens de les espècies d'aus protegides presents i no només de les espècies cinegètiques, tal i com proposa el Pla de Seguiment.
Aquesta informació haurà de ser remesa a la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat per tal d'avaluar els resultats. En funció dels resultats, es podran establir limitacions a l'increment dels dies de caça i del núm. d'amollades de les diferents espècies cinegètiques.
Es modifica l'especificació i) de l'informe del Servei d'Estudis i Planificació al Medi Natural de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat de 25 de febrer de 2021, en els termes següents:
- Per a una bona gestió dels hàbitats agraris i la protecció de les espècies d'aus tant cinegètiques com no cinegètiques, a les zones de sembra establertes al PTC, s'han d'utilitzar varietats de sembra autòctones, a més s'hauran de crear guarets tradicionals de més d'un any de durada, amb poca llaurada i sense tractaments sanitaris. També s'hauran de mantenir els rostolls a una altura favorable per a les aus.
A més, s'incorporen les consideracions de l'informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de 25 de febrer de 2021.
- Durant la realització de l'activitat caldrà complir en tot moment el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal.
- Les mesures de millora i manteniment del vedat encaminades a la seva gestió cinegètica, es consideren també beneficioses ambientalment si aquestes recauen en una millor prevenció d'incendis a la zona, especialment pel que fa al manteniment dels camins, a la silvicultura preventiva i a l'establiment de franges a banda i banda dels accessos.
Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d'AA .
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici de que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del projecte d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 19 d'abril de 2021
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias