Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CAPDEPERA

Núm. 177932
Aprovació definitiva de l'Ordenança municipal reguladora de les condicions de circulació dels vehicles de mobilitat personal a les vies del municipi de Capdepera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que durant el termini d'exposició pública de l'edicte d'acord d'aprovació provisional de l'Ordenança reguladora de les condicions de circulació dels vehicles de mobilitat personal a les vies del municipi de Capdepera, aprovada pel Ple a la sessió de dia 8 d'abril de 2021, sense que s'hagin produït reclamacions. En conseqüència aquesta s'eleva a definitiva, i tot seguit se'n transcriu el text íntegre següent.

ORDENANÇA REGULADORA DE LES CONDICIONS DE CIRCULACIÓ DELS VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL A LES VIES DEL MUNICIPI DE CAPDEPERA (Exp. 4023/2020).

Fonaments jurídics

  • Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, art. 4, 25, 84, 84 bis, 84 ter i 139.
  • Decret de 17 de juny de 1955, pel qual s'aprova el Reglament de Serveis de les Corporacions Locals. Art. 1
  • Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial.
  • Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Capítol III.
  • Instrucció 2019/S-149-TV-108 de la Direcció General de Trànsit.
  • Reglament (UE) núm. 168/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de gener de 2013, relatiu a l'homologació dels vehicles de dos o tres rodes i els quatricicles, i a la vigilància del mercat de dits vehicles.

Exposició de Motius

Els municipis constitueixen espais de trobada, convivència, treball, oci, cultura i interrelacions humanes. Els ciutadans i ciutadanes, veïns i veïnes tenen dret a participar d'aquest espai de convivència en condicions de seguretat, especialment els menors d'edat i gent gran. Així doncs, atesa la proliferació dels denominats vehicles de mobilitat personal (en endavant VMP) als espais públics del nostre municipi, i davant la inexistència d'una regulació formal d'aquest tipus de vehicles a la normativa estatal, s'ha considerat convenient elaborar una normativa pròpia del municipi per regular les condicions d'ús i circulació.

Així, amb la present regulació es pretén garantir el gaudi de les vies i espais públics sense que determinats aparells suposin un perjudici a la tranquil·litat i a la seguretat dels ciutadans i veïns del nostre municipi. La finalitat no és altra més que afavorir la seguretat vial i garantir que la circulació d'aquests vehicles es faci d'una forma adaptada i segura, fent-la compatible amb els diferents usos de les vies públiques del municipi de Capdepera.

Tradicionalment el trànsit urbà s'ha disciplinat jurídicament al nostre país diferenciant entre ‘vianant' i ‘vehicle de motor'. Al primer se li assignaven com a espai natural les cunetes i al segon les calçades. Sobre aquesta separació es varen establir les principals normes de trànsit que regeixen a les ciutats, així com les relatives a restriccions, senyalització, prioritats de pas, prohibicions, etc.

Les noves tecnologies han generat l'aparició de solucions de mobilitat urbana que afavoreixen els desplaçaments peatonals mitjançant l'assistència de nous models de vehicles que rompen amb la divisió tradicional vianant/vehicle de motor. Aquests vehicles en alguns casos tenen una massa superior a la de les persones i es mouen a una velocitat superior que els vianants. En conseqüència, atès allò anteriorment exposat i atès que fins al moment les vies no han disposat d'un espai propi, els vehicles de mobilitat personal (VMP) generen situacions de risc en compartir l'espai urbà amb la resta d'usuaris. L'incompliment de les normes bàsiques de convivència és font de conflictes i els ciutadans i ciutadanes exigeixen als poders públics, especialment a aquells més propers, regulacions cada vegada més detallades i de sanció, quan sigui procedent, a fi de resoldre'ls.

A fi de mantenir l'esperit obert i acollidor del municipi de Capdepera, salvaguardar-ne els elements integrants per a que la ciutadania en pugui gaudir, treure'n profit i alhora garantir la tranquil·litat i seguretat en la circulació, l'Ajuntament de Capdepera ha elaborat el present text normatiu.

 

Capítol I Disposicions generals: Definició, tipologia i àmbit d'aplicació

Art. 1 Definicions i actuacions

Conductor. Persona que maneja el mecanisme de direcció o va al comandament d'un vehicle, o que està al càrrec d'un animal o animals, així com aquells establerts a l'Annex I del RDL 6/2015, de 30 d'octubre, segons el qual aquells que manegin els vehicles regulats a la present ordenança tenen la consideració de conductors, als efectes de la normativa de trànsit, i especialment pel que fa a comportaments prohibits per la normativa.

Vehicle. Conforme al punt 6è de l'Annex I del Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial, s'entén per vehicle “l'aparell apte per circular per les vies o terrenys senyalats a l'article 2”. Per la seva part, des de l'àmbit de legislació de trànsit, els dispositius de mobilitat personal tenen la consideració de “vehicles”.

Vehicle de Mobilitat Personal (VMP). Vehicle d'una o més rodes, dotat d'una única plaça i propulsat exclusivament per motor elèctric, que pot proporcionar al vehicle una velocitat màxima per disseny compresa entre 6 i 25 km/h.

Dits vehicles només poden estar equipats amb un seient si està dotat d'un sistema d'autoequilibrat.

Queden exclosos d'aquesta definició:

  • Els vehicles sense sistema d'autoequilibri i amb seient.
  • Vehicles concebuts per a competició.
  • Vehicles per a persones amb mobilitat reduïda.
  • Vehicles amb una tensió de treball superior a 100 VCC o 240 VAC.
  • Vehicles inclosos en l'àmbit del Reglament (UE) núm. 168/2013: patinets amb seient, cicle de motor, ciclomotors de dues rodes…, etc.

Bicicletes de pedaleig assistit o EPAC (Electronically Power Assisted Cycles).

Conforme al Reglament de la Unió Europea 168/2013, relatiu a l'homologació dels vehicles de dues o tres rodes i els quatricicles, i a la vigilància del mercat de dits vehicles, es consideren bicicletes de pedaleig assistit:

Els cicles equipats amb un motor elèctric auxiliar, de potència nominal contínua màxima inferior o igual a 250 W, la potència del qual disminueix progressivament i que finalment s'interromp abans que la velocitat del vehicle arribi als 25 km/h o si el ciclista deixa de pedalejar.

Les bicicletes de pedaleig assistit, sempre que compleixin les característiques del punt anterior, queden assimilades a les bicicletes convencionals, atès que no deixen de ser una bicicleta convencional amb un motor elèctric de suport que s'activa amb el pedaleig del conductor. Per tant, queden exemptes de dita regulació (s'assimilaran a la regulació actual per a les bicicletes) i d'haver d'obtenir permís o llicència de conduir, perquè no se'ls exigeix matrícula ni assegurança.

A diferència dels ciclomotors, les bicicletes elèctriques o de pedaleig assistit compten amb un motor elèctric que només s'encén quan el ciclista pedaleja. Si deixa de pedalejar o assoleix la velocitat màxima establerta el motor s'apaga. Per això, els models amb accelerador no es consideren bicicletes de pedaleig assistit, sinó ciclomotors de la classe L1e-B, conforme al Reglament 168/213 de la Unió Europea.

Els agents encarregats de la vigilància del trànsit, als efectes de conèixer les característiques i procedir o no amb el que disposa la present ordenança, hauran de sol·licitar l'acreditació del certificat de la Comunitat Europea i un segell amb la denominació EPAC, a fi de poder constatar si es compleixen les condicions actualment establertes a la UNE-EN 15194:2018 Cicles amb Assistència Elèctrica. Bicicletes EPAC.

Cicles de motor o power bikes.

Els cicles de motor, conforme a la definició de l'esmentat Reglament de la UE núm. 168/2013, són bicicletes amb motor elèctric que necessiten de l'acció al pedaleig; poden assolir una velocitat de fins a 25 km/h i amb potència nominal superior als 250W i fins als 1000W. Dins el Reglament 168/213 de la Unió Europea tenen la consideració de categoria L, concretament dins la categoria L1e-A.

Aquests cicles de motor o power bikes es distingeixen per:

  • Estar dissenyats per funcionar a pedal, però compten amb una propulsió auxiliar que té per objectiu principal ajudar al pedaleig.
  • Aquesta potència de la propulsió auxiliar s'interromp a una velocitat del vehicle menor o igual a 25 km/h.
  • La seva potència nominal o neta contínua màxima és menor o igual a 1000 W.
  • Poden tenir dues, tres o quatre rodes.

En aquest sentit, als “cicles de motor” de la subcategoria L1e-A se'ls exigeix obligatòriament haver de disposar de matrícula, llicència de conducció i assegurança de responsabilitat civil.

Speed EPAC o Speed Bikes.

Les Speed EPAC (també conegudes com speed bikes) són bicicletes d'aparença similar a les bicicletes de pedaleig assistit, però amb prestacions superiors, i són catalogades com a vehicle de motor. Posseeixen un límit de velocitat en l'ajuda al pedaleig superior, i assoleixen fins als 45 km/h. Tenen un pes màxim de 40kg i un motor d'entre 250 i 4000 W de potència. Es consideren ciclomotors de la categoria L1e-A i se'ls exigeix la matriculació del vehicle, permís de conduir de la classe AM, assegurança de responsabilitat civil, ús de casc homologat i realitzar la ITV corresponent.

E-Bike amb accelerador.

Dins les bicicletes elèctriques hi ha les denominades Throttle o E-Bike amb accelerador. Es caracteritzen perquè el seu motor no s'activa en pedalejar, sinó en accionar-se un accelerador, per la qual cosa no cal l'acció dels pedals. L'accelerador pot estar situat en el puny de la bici, en un premedor, en un pedal o al reposapeus. Es caracteritza per assolir una velocitat màxima de 45km/h i un pes màxim de 40Kg. Disposa d'un motor elèctric superior als 250W. Es considera aquest tipus de bicicletes ciclomotors de la categoria L1e-A i se'ls exigeix la matriculació del vehicle, permís de conduir de la classe AM, assegurança de responsabilitat civil, ús de casc homologat i passar la ITV corresponent.

Scooter elèctric. Enquadrat dins la categoria L1e. En aquesta categoria entren els ciclomotors o scooters elèctrics i patinets amb seient amb velocitat superior a 25km/h o seient fixat a una altura igual o superior a 54 cm amidats des del paviment fins a la part de contacte amb el seient. No es consideren VMP i per poder circular han d'estar homologats i matriculats, disposar d'assegurança obligatòria, permís de conduir de la classe AM, tenir 15 anys complerts i és obligatori l'ús de casc per part del conductor.

Disposicions comunes. Circular sense fer ús del casc de protecció homologat obligatori o altres elements de seguretat de seguretat qualssevol recollits a la present ordenança comportarà la immobilització del vehicle fins que s'esmeni la circumstància per la qual s'hagués produït la immobilització.

Art. 2 Tipologia

Els vehicles de mobilitat personal, conforme a la present ordenança, es classifiquen en els següents tipus, en funció de les seves característiques tècniques, recollides a l'Annex II:

  • Tipus A: vehicles autoequilibrats (monocicles, plataformes) i patinets elèctrics lleugers, de menors dimensions. Estan equipats amb un motor elèctric i la seva capacitat màxima de transport és d'una plaça. Han de disposar de sistema de frenada. A la vegada els patinets lleugers de menor dimensions han de disposar de timbre. Velocitat màxima de fins a 20 km/h i amb massa igual o inferior a 25 kg.
  • Tipus B: vehicles autoequilibrats i patinets elèctrics de majors dimensions. Equipats amb un motor elèctric i capacitat màxima de transport d'una plaça. Han de disposar de sistema de frenada. Velocitat màxima de fins a 25 km/h i amb massa igual o inferior a 50 kg.

Art. 3 Àmbit d'aplicació

La present ordenança s'aplica a tot el municipi de Capdepera a:

  • Vehicles de mobilitat personal, dels tipus A i B, ja definits a l'article 2.
  • Vehicles de propulsió elèctrica no considerats vehicles de mobilitat personal, ja definits a l'article 1.
  • Monopatins, patins i patinets sense motor o aparells similars sense propulsió motoritzada.

Article 4 Prohibicions

Els aparells no considerats VMP i que, alhora, estiguin fora de l'àmbit d'aplicació del Reglament (UE) núm. 168/2013, així com els VMP que excedeixin de les característiques tècniques recollides a l'Annex I de la present ordenança no poden circular per les vies públiques.

Capítol II Condicions generals. Utilització i circulació

Art. 5 Condicions generals

1. S'estableixen les següents condicions generals de circulació:

  1. L'edat mínima permesa per circular amb un vehicle de mobilitat personal per les vies i espais públics del municipi de Capdepera és de 15 anys. Els menors de 15 anys només poden fer ús de vehicles de mobilitat personal quan aquests resultin adequats a la seva edat, altura i pes; han de circular sempre fora de les zones de circulació, en espais tancats al trànsit i sempre acompanyats i sota la responsabilitat dels seus progenitors o tutors. En el cas de menors de 15 anys és obligatori usar el casc.
  2. No es permetrà circular amb el vehicle de mobilitat personal a més d'una persona.
  3. Cal circular amb la diligència i precaució necessàries per evitar danys propis o aliens, evitant posar en perill la resta de persones que usin la via. El conductor ha d'estar en tot moment en condicions de controlar el seu vehicle.
  4. Queda prohibit circular amb auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so, tret de cascos homologats i dotats de dispositius de comunicació que disposin de la requerida homologació, i en tot cas de forma condicionada a que se'n faci un ús responsable en condicions de seguretat vial, tant per a qui utilitzi el vehicle com per a altres persones.
  5. Queda prohibit circular amb taxes d'alcohol superiors a les establertes a la normativa general de trànsit o sota els efectes de drogues tòxiques, estupefaents o substàncies psicotròpiques.
  6. S'han de respectar en tot moment les normes generals de circulació establertes a la legislació vigent en matèria de trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial, així com a l'ordenança de circulació del municipi de Capdepera.
  7. S’ha de circular respectant la preferència de pas dels vianants, quan sigui procedent. En aquells espais on es coincideixi amb vianants, la circulació dels VMP s’ha d’ajustar a les següents condicions específiques:
  • Cal mantenir una separació mínima d’1 metre respecte dels vianants.
  • Cal circular mantenint una separació mínima d’1 metro respecte de la línia de la façana.
  • Cal adequar la velocitat al pas de les persones, i no es pot fer cap maniobra que suposi un perill o afecti negativament a la seguretat vial. 

2. Els VMP estan fora de l’àmbit d’aplicació del Reglament (UE) núm. 168/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de gener de 2013, relatiu a l’homologació dels vehicles de dues i tres rodes i els quatricicles, i de la vigilància del mercat de dits vehicles. Consegüentment, no se’ls exigeix autorització administrativa per circular (matrícula), autorització administrativa per conduir (permís de conduir) ni assegurança obligatòria.  

3. Aquells vehicles que per disseny depassin els 25km/h NO tenen la consideració de vehicles de mobilitat personal (VMP). 

4. Els vehicles regulats al Reglament (UE) núm. 168/2013 requereixen autorització administrativa per circular, autorització administrativa per conduir i, depenent del tipus de vehicle de què es tracti, assegurança obligatòria.

5. Els vehicles que per disseny no assoleixin els 6 km/h es consideren juguetes i queden fora de la regulació de la present ordenança. 

6. Els vehicles de mobilitat personal del tipus B i els patinets de tipus A han de dur timbre. Quan circulin entre la posta i la sortida del sol han d’anar proveïts de la suficient il·luminació frontal i posterior per tal de ser detectats per la resta d’usuaris de les vies. El seu conductor, a més, ha de portar una armilla o peça de roba reflectant.  

7. Per a la resta de VMP del tipus A i per als aparells de tracció humana sense motor no considerats vehicles, quan circulin de nit o en condicions de visibilitat baixa els usuaris han de portar una peça de roba, armilla o bandes reflectants. 

8. No es permet circular amb cascos o auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so. 

9. No es permet circular utilitzant dispositius de telefonia mòbil ni cap altre mitjà o sistema de comunicació que impliqui l’ús manual.

10. No es permet que els VMP siguin arrossegats per altres vehicles. 

11. Quan sigui procedent, la circulació dels VMP per calçada s’ha de fer per la dreta i el més acostats al voral (arcén) de la calçada; han de mantenir la separació lateral suficient per a que el creuament de vehicles s’aproximin pel sentit contrari es faci de forma segura. Queda prohibit  circular en paral·lel. 

12. Els VMP han de disposar obligatòriament d’una assegurança de responsabilitat civil, amb cobertura en cas d’accident per poder cobrir els danys a béns o lesions a terceres persones.

13. En tot allò no regulat a la present ordenança, per als VMP serà d’aplicació allò ja disposat per a les bicicletes en la normativa vigent en matèria de trànsit, circulació i seguretat vial, fonamentalment tot allò relacionat amb les normes de circulació, posició en la via i prioritats de pas respecte d’altres persones o vehicles. 

14. Als efectes d’identificació, els VMP poden ser registrats per l’ajuntament, per la qual cosa cal aportar el nom del titular, marca, model i número de bastidor/serie. 

15. Qualsevol conductor d’un vehicle de mobilitat personal (VMP) està obligat a sotmetre’s a les proves de detecció d’alcohol o drogues. Quan un conductor doni positiu en aquestes proves el seu vehicle serà immobilitzat. 

3. Els vehicles i aparells per a persones amb discapacitat motriu o sensorial queden exceptuats de l’aplicació de la present ordenança, però han de disposar de la corresponent acreditació, conforme a la seva normativa específica.

 

Capítol III Condicions específiques de circulació atenent al tipus de via i vehicle 

Art. 6 Condicions específiques de circulació 

1. A més de les condicions generals establertes a l’article anterior, atenent al tipus de via i vehicle, cal complir les següents condicions específiques: 

a. Els vehicles de mobilitat personal, dels tipus A i B, no poden circular per les cunetes, places, parcs, passejos, passejos pavimentats i zones de vianants.  

b. Els vehicles de mobilitat personal han de circular per carrils bici, calçades i zones 30 sempre cedint la prioritat al vianant.

c. Tots els VMP poden circular per ciclocarrers, carrils bici, pistes bici. Així mateix, els VMP dels tipus A i B poden circular calçades amb límit de velocitat a 30km/h, no poden superar la velocitat màxima de 25 km/h i han de respectar sempre la prioritat del vianant; també poden circular per carrers amb velocitat màxima de circulació igual o inferior a 30 Km/hora.

d. Els VMP dels tipus A i B poden circular pels carrers amb un únic carril per sentit i no poden superar la velocitat màxima de 25km/h. Pel que fa la resta de vehicles usuaris d’aquestes vies, han d’adequar i moderar la seva velocitat conforme als art. 45 i 46 del RD 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament General de Circulació.

2.       L’Ajuntament de Capdepera, amb independència dels espais públics recollits en aquest article, podrà prohibir la circulació dels VMP i dels aparells de tracció humana sense motor no considerats vehicles (com ara patins, monopatins, patinets i aparells similars) per qualsevol altre espai públic que, per raons d’interès públic, així es determini per resolució municipal.

 

Capítol IV Estacionament, immobilització i retirada de vehicles de mobilitat personal 

Art. 7 Estacionament 

Els VMP dels tipus A i B es poden estacionar als espais destinats a l’estacionament de bicicletes. Queda prohibit estacionar sobre les cunetes o zones de vianants. Els han d’estacionar a aquells espais destinats a l’aparcament de bicicletes, o en aquells espais creats per a l’estacionament d’aquest tipus de vehicles. 

Art. 8 Immobilització i retirada de vehicles de mobilitat personal 

Es podrà procedir a la immobilització i retirada dels VMP en els següents supòsits:  

  • Quan el conductor circuli sota els efectes de begudes alcohòliques, estupefaents, psicotròpics, estimulants o altres substàncies anàlogues. 
  • Quan, com a conseqüència de l’incompliment dels preceptes d’aquesta Ordenança, de la seva utilització es pugui derivar un risc greu per a la circulació, les persones o béns.

 

​​​​​​​Capítol V Condicions de circulació i ús dels VMP per a activitats econòmiques 

Art. 9 Condicions i ús dels VMP per exercir activitats econòmiques 

A més de les condicions generals i específiques d’utilització i circulació indicades als capítols anteriors, els VMP dels tipus A i B que s’utilitzin per exercir una activitat econòmica, inclosos el de lloguer de tals vehicles, realitzar itineraris turístics i repartir mercaderies a domicili han de complir les següents condicions:

  1. Per poder circular han de comptar en tot cas amb una assegurança de responsabilitat civil obligatòria que respongui dels possibles danys i perjudicis que es poguessin ocasionar a tercers, derivats de la circulació dels VMP a la via pública.

  2. Les persones usuàries dels vehicles de mobilitat personal per a activitats econòmiques han de         dur casc.

  3. Els VMP que s'utilitzin per exercir una activitat d'explotació econòmica de tipus turístic o oci i per repartir mercaderies han d'estar identificats i poden estar inscrits al registre corresponent, conforme a allò que l'Ajuntament estableixi i, en tot cas, de conformitat amb la normativa vigent d'aplicació.

  4. El vehicle i les persones usuàries poden dur elements identificatius, com ara aquells corresponents a la persona física o jurídica titular de l'explotació econòmica. La publicitat als vehicles o a les persones usuàries ve regulada per l'Ordenança Municipal corresponent.

  5. Els VMP destinats a exercir activitats turístiques o d'oci, quan circulin en grup superior a 8 usuaris -sense incloure el/la guia-, han de comptar amb autorització municipal amb rutes definides prèviament, anar acompanyats per un/a guia i mantenir una distància entre grups d'almenys 100 metres.

La persona física o jurídica titular de l’explotació econòmica ha de vetlar per a que aquells que utilitzin vehicles de mobilitat urbana disposin d’un nivell mínim d’habilitat que garanteixi la seva seguretat i la de la resta de persones usuàries de les vies, per la qual cosa ha d’aportar a l’Ajuntament una declaració responsable mitjançant la qual es compromet a no permetre l’ús dels vehicles de mobilitat personal a persones que no disposin del nivell mínim de capacitat i habilitat que permeti garantir la seguretat pròpia i la de la resta de persones usuàries de la via. Així mateix, ha d’informar per escrit els seus empleats i clients de la normativa relativa a les condicions d’ús del vehicle, cerciorant-se que coneixen les condicions i zones autoritzades de circulació per a aquest tipus de vehicles.

 

Capítol VI Infraccions i sancions

Art. 10 Disposicions generals

Les accions o omissions contràries al que disposa la present ordenança constitueixen infracció administrativa i seran sancionades conforme al que estableixi l’ordenança i en els termes previstos a la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial.

Les infraccions als preceptes regulats a la present ordenança es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

Art. 11 Responsabilitat

  • La responsabilitat per les infraccions comeses contra el que disposa la present ordenança es determinarà conforme a la legislació sobre sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial. En especial, conforme a l’art. 82 Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial, en endavant TRLTSV; art. 74.1 TRLTSV, arts. 13.4 i 47.1 TRLTSV.
  • Pel que fa als casos d’infraccions comeses per menors de 18 anys, els pares, tutors, acollidors i guardadors legals o de fet respondran solidàriament de la infracció comesa pel menor, conforme a l’art. 82.b) TRLTSV.

Art. 12 Procediment sancionador 

Les imposicions de sancions per haver comès infraccions tipificades en aquesta ordenança només poden ser acordades en virtut de procediment sancionador instruït en atenció a la legislació vigent sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial i a la legislació de desenvolupament i, supletòriament, a la normativa del procediment administratiu comú.

A tal efecte, mitjançant l’Annex I de la present ordenança, s’estableix el quadre d’infraccions i sancions en aplicació dels següents articles 13, 14 i 15.

Art. 13 Infraccions lleus

Es consideren infraccions lleus:

a) Circular sense mantenir la distància mínima d’1 metre de separació respecte dels vianants, perjudicant o entorpint el trànsit de vianants.

b) Parar o estacionar sobre cunetes, passejos i altres zones de vianants o destinades a ells.

c) Estacionar un VMP fora de les zones autoritzades o habilitades específicament.

d) Fermar o amarrar un VMP, bicicleta o aparell no motoritzat en un lloc no habilitat o on estigui específicament prohibit.

e) Circular en grups amb VMP dels tipus A o B, destinats a exercir activitats econòmiques de tipus turístic o d’ocio, sense respectar la distància de separació mínima de 100 metres.

f) Circular en grups superiores a 8 usuaris amb VMP dels tipus A o B, destinats a exercir  activitats econòmiques de tipus turístic o d’oci, sense incloure el/la guia.

Art. 14 Infraccions greus

Es consideren infraccions greus:

a) Circular incomplint les normes sobre limitacions de velocitat, quan no es consideri infracció molt greu.

b) Circular en VMP dels tipus A o B sense tenir l’edat mínima permesa.

c) Circular amb VMP excedint l’ús unipersonal.

d) Circular amb VMP dels tipus A o B que no disposin de sistema de frenada.

e) Circular amb cascos o auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so.

f)  Circular utilitzant el telèfon mòbil o qualsevol altre dispositiu de comunicació.

g) Circular per vies o zones prohibides.

h) Circular el menor de 15 anys en VMP; circular l’usuari d’Speed EPAC, Speed Bike o E-Bike amb accelerador o scooter elèctric sense dur el casc homologat o no dur-lo fermat correctament.

i) Circular de forma negligent, circular de nit sense llum, no dur roba o elements reflectants degudament homologats entre la posta i la sortida del sol o en situacions d’escassa visibilitat.

j) Circular sobre cunetes, passejos i altres zones per a vianants o trànsit d’aquests.

k) Circular incomplint les condicions de circulació exigides per la present ordenança i altra normativa d’aplicació.

l) Circular amb VMP dels tipus A o B, per exercir una activitat d’explotació econòmica, sense estar identificat ni/o sense disposar de la corresponent autorització municipal.

Art. 15 Infraccions molt greus

Es consideren infraccions molt greus:

a) Circular incomplint les normes establertes sobre limitacions de velocitat, excedint en més d’un 50% la velocitat màxima permesa.

b) Circular amb una taxa d’alcohol superior a l’establerta reglamentàriament.

c) Circular sota la influència de drogues tòxiques, psicotròpiques o estupefaents, quan no s’incorri en infracció penal.

d) Circular amb temeritat, provocant situacions o circumstàncies de risc propi o aliè que puguin suposar un perill per a la resta d’usuaris de les vies.

e) Circular amb un VMP que excedeixi de les característiques tècniques establertes a l’annex de la present Ordenança. 

Art. 16 Prescripció i caducitat 

Per al còmput del termini de prescripció de les infraccions i sancions previstes en aquesta ordenança s’estarà al que disposa la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat vial, així com al seu reglament de desenvolupament. Supletòriament, s’estarà al que disposi la normativa de procediment administratiu comú. 

Disposició addicional  

La present ordenança està supeditada a allò establert per als vehicles de mobilitat personal a la normativa europea, nacional i autonòmica vigent en la matèria. 

Disposició final  

La presente ordenança entra en vigor després de la seva aprovació definitiva, l’endemà d’haver-se publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Capdepera, 27 de abril de 2021

El batle Rafel Fernández Mallol

Documents adjunts