Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE BANYALBUFAR

Núm. 164852
Aprovació definitiva del Reglament de prestacions socials de caràcter econòmic per al municipi de Banyalbufar

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació del Reglament de prestacions socials de caràcter econòmic per al municipi de Banyalbufar s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

El text íntegre del Reglament de prestacions socials de caràcter econòmic per al municipi de Banyalbufar, es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

“REGLAMENT DE PRESTACIONS SOCIALS DE CARÀCTER ECONÒMIC DE BANYALBUFAR

Exposició de motius

L'Ajuntament de Banyalbufar contempla, en compliment de la Constitució Espanyola – articles 39 i següents -, de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears i del Decret llei 10/2020 de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, l'atenció a persones i nuclis familiars o unitats de convivència, empadronades en el municipi, en situació de vulnerabilitat social.

El reglament s'emmarca en la competència bàsica municipal establerta a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, de l'article 25.2 apartat e), on es contempla l'avaluació i informació de les situacions de necessitat social i atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social, en l'article 26 epígraf c), on es determinen els serveis a prestar per part de municipis amb una població superior de 20 mil habitants.

La llei 4/2009, d'11 de juny de serveis socials de la CAIB preveu a l'art. 14. o), que correspon als serveis socials comunitaris bàsics: “gestionar prestacions d'urgència social “ i al apt. q) “ gestionar la tramitació de les prestacions econòmiques municipals i les altres que li siguin atribuïdes”. A l'art. 22 defineix allò que són les prestacions econòmiques: “Són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre d'altres fonts”.

El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de la CAIB i regula en el punt 3.11. del seu annex únic les prestacions econòmiques per a la cobertura de les necessitats bàsiques previstes a l'article 22 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials. Concretament defineix aquestes prestacions com prestacions no periòdiques de naturalesa econòmica, subvencional i finalista, destinades a les persones integrades en una unitat de convivència amb recursos insuficients per atendre les despeses específiques, de caràcter ordinari o extraordinari, necessàries per prevenir, evitar o pal·liar situacions de marginació social.

Afegeix el Decret 66/2016 que aquestes prestacions tenen caràcter subsidiari i complementari de qualsevol tipus de recurs i prestació social de contingut econòmic i que d'acord amb el tipus de necessitat a la qual donen cobertura poden ser:

  1. Despeses necessàries per a l'habitatge: lloguer, energia, aigua, clavegueram, fems, habitabilitat i equipament bàsic de l'habitatge o allotjament habitual.
  2. Necessitats primàries d'una o més persones de la unitat de convivència no cobertes pels sistemes públics: alimentació, vestit, educació i formació, i atenció sanitària.
  3. Deutes previs originats per qualsevol dels conceptes esmentats abans o per atendre necessitats bàsiques de la vida.

Amb la modificació de la disposició final vintena de la Llei 18/2016, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2017, l'article

22.3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears exclou les prestacions econòmiques que es derivin del desenvolupament d'aquest article de l'àmbit d'aplicació de la normativa general de subvencions.

La llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, a l'art. 19 estableix que “el sistema públic de serveis socials ha d'integrar en la cartera de serveis socials ajuts d'emergència destinats a resoldre situacions de necessitat que afectin a famílies. Aquest ajuts no tenen caràcter subvencional.”

El decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, que regula, entre d'altres, les prestacions econòmiques d'urgència social dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics municipals, estableix a l'art. 2.c) Naturalesa de les prestacions i àmbit d'aplicació que «les prestacions socials de caràcter econòmic d'aquest decret llei no tenen caràcter de subvenció».

L'Ajuntament de Banyalbufar manca d'una norma que reguli les prestacions socials de caràcter econòmic, i com ja s'ha esmentat anteriorment la nova normativa autonòmica ha desenvolupat amb més detall l'àmbit d'aplicació i la naturalesa de les prestacions d'urgència social municipal. I sense dubte, el darrer Decret Llei 10/2020, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, és determinant ja que introdueix modificacions i cavis substancials que cal incorporar en un reglament municipal.

Aquestes modificacions/canvis més significatius que s'han produït incorporen prestacions econòmiques de dret subjectiu com la Renda Social Garantida i l'Ingrés Mínim Vital (Reial decret llei 20/2020, de 29 de maig, pel qual s'estableix l'ingrés mínim vital). A més, elimina la Renda Mínima d'Inserció.

Tot plegat, ens reforça la necessitat articular un Reglament de prestacions socials de caràcter econòmic per a la població de Banyalbufar que inclogui un catàleg de prestacions i  la quantia d'aquestes.

Cal tenir en compte que les prestacions econòmiques de dret subjectiu es financen íntegrament i es gestionen per la Conselleria competent en matèria de serveis socials. Per aquest motiu, les prestacions econòmiques de dret subjectiu no seran objecte de regulació pel present reglament.

Per tant, el present Reglament regularà:

  1. Les prestacions econòmiques de dret de concurrència de la persona beneficiària, caracteritzades per les limitacions pressupostàries i per l'aplicació de criteris de priorització segons la situació de major necessitat social de cada persona sol·licitant.
  2. Les prestacions econòmiques d'urgència social que tenen per objecte l'atenció de necessitats socials derivades de situacions d'urgència social , així com donar suport als processos personals d'inserció social. Es classifiquen en dos tipologies:
  • Prestacions destinades a cobrir necessitats bàsiques de subsistència.
  • Prestacions destinades a cobrir necessitats bàsiques d'inclusió social.

Totes elles tenen en comú la resposta dels poders públics a situacions de necessitat puntual, urgent i de subsistència.

En matèria de procediment i compliment dels requisits legals que han de guiar l'actuació de l'administració territorial bàsica, el present reglament és subsidiari de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i laLlei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

En resum, el conjunt d'ajuts regulats en el present reglament tendeixen, en primera instància, a pal·liar necessitats socials i econòmiques de les famílies però contemplant l'objectiu, a mig i llarg termini, d'incidir en la consecució de l'autonomia personal de les mateixes.

 

CAPÍTOL I Disposicions generals de l'Article Article

1. Objecte

1. El present reglament té per objecte establir les condicions necessàries dins de l'àmbit municipal per a la concessió de les prestacions socials de caràcter econòmic municipals i d'atenció social, quan concorrin situacions de necessitat i de recolzament a processos de suport familiar i de suport a la inserció valorades pels serveis socials municipals.

2. Amb aquestes prestacions es pretén atendre la cobertura de necessitats bàsiques i afavorir processos de suport familiar i de suport a la inserció a persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre d'altres fonts.

3. No són objecte d'aquest reglament la regulació d'aquelles altres prestacions municipals no econòmiques que tenen com a finalitat també la cobertura de necessitats bàsiques.

 

Article 2. Definició i classes

En virtut de l'acord del Ple d'aquesta corporació, les prestacions econòmiques que es regulen en el present reglament, bé tenguin caràcter de dret de concurrència o bé d'urgència social, tenen com a objecte pal·liar les necessitats següents:

A) Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l'accés o manteniment de l'habitatge habitual i/o de les despeses derivades del mateix:

  • Garantir els subministraments bàsics (aigua, gas i electricitat) i el correcte funcionament de les instal·lacions bàsiques així com l'alta de consum d'energia elèctrica, l'escomesa d'aigua o la contractació del gas en l'habitatge habitual.
  • Lloguers endarrerits i ajudes per lloguer d'habitatge habitual, quan existeixin garanties de continuïtat en la mateixa.
  • Despeses per a fer front a la pèrdua temporal o permanent d'habitatge per desnonament, llançaments, ruïna, higiene , catàstrofe o altre causes de força major.
  • Ajuts a allotjaments temporals (puntuals i/o transitoris) en casos d'extrema necessitat i situacions d'emergència social.
  • Despeses puntals per a facilitar l'accés o manteniment de l'habitatge com: avançament de fiances, avals, pagaments puntuals de quotes d'hipoteques, etc.
  • Ajudes per reparacions o adaptació de l'habitatge habitual per proporcionar nivells mínims d'habitabilitat.
  • Ajudes per l'adquisició d'equipament bàsic de primera necessitat per l'habitatge habitual. - Mantenir les condicions mínimes d'higiene de l'habitatge, mitjançant neteges i altres actuacions de caràcter puntual (desinfecció, retirada d'andròmines, etc), que evitin o minimitzin situacions de risc higiènic.
  • Millores a l'habitatge per eliminació de barreres arquitectòniques.

B) Situacions de desemparament i manca de recursos de caràcter urgent:

  • Avançament de despeses urgents de qualsevol de les modalitats descrites en casos d'absència temporal de recursos per part del sol·licitant i amb un pla de reintegrament de les quantitats abonades.
  • Pagaments enterraments de beneficència, sempre que aquest servei no estigui cobert per altres mitjans.
  • Ajudes per al trasllat en cas de circumstàncies greus.

C) Prevenció i manteniment de la salut i atenció sanitària:

  • Despeses de tractaments terapèutics.
  • Despeses d'odontologia.
  • Ajudes per l'adquisició, reparació i adaptació d'ulleres per prescripció facultativa de la sanitat pública.
  • Ajudes per ortopèdies i pròtesis, per prescripció facultativa de la sanitat pública.
  • Ajudes tècniques complementàries a les concedides per altres administracions, per prescripció facultativa de la sanitat pública.
  • Ajudes per a medicaments: sempre que sigui per prescripció mèdica.
  • Ajudes complementàries a les concedides pel servei públic de salut.

D) Desplaçaments habituals per necessitats formatives o d'atenció sanitària:

  • Ajudes al transport sempre que els desplaçaments estiguin motivats per activitats de formació o d'activació en el mercat de treball.
  • Desplaçaments per rebre atenció sanitària sempre i quan no estigui cobert pel sistema sanitari.

E) Necessitats bàsiques d'alimentació, higiene i roba i calçat:

  • Ajudes per alimentació i necessitats bàsiques de subsistència.
  • Ajudes per dietes especials establertes per prescripció facultativa de la Sanitat Pública.
  • Ajudes per alimentació infantil e higiene/lactància.
  • Roba i calçat.

F) Atenció als infants:

  • Beques i Ajudes per a l'escolarització a l'Educació infantil 0-3anys.
  • Ajudes per a material escolar i llibres.
  • Ajudes individuals al transport escolar.
  • Ajudes per a menjador escolar complementaries a la convocatòria de beques del sistema educatiu.
  • Ajudes per a activitats extraescolars i de lleure tant al llarg del curs escolar com en període vacacional.

G) Suport a la integració sociolaboral:

  • Ajuts individuals per a promoure la integració sociolaboral (despesa de matriculacions, inscripcions i assistència a cursos i altres polítiques actives d'ocupació), així com despeses derivades de l'adquisició de material o desplaçaments generats.
  • Despeses d'endarreriments o demores de quotes a la seguretat social la cobertura de les quals suposi no tenir accés a prestacions econòmiques periòdiques del sistema general de protecció social.

H) Altres:

  • Ajudes per a l'atenció de situacions d'urgent i greu necessitat que no puguin ser ateses per cap dels conceptes contemplats en els epígrafs anteriors o per qualsevol altre tipus de prestació o ajuda, ajustant-se en aquests casos, la quantia de l'ajuda a la necessitat plantejada.
  • Aquest llistat té caràcter modificable en funció de la detecció de noves necessitats o en funció de necessitat de redistribució pressupostària. Anualment s'elaborarà un document tècnic on es recolliran les necessitats a cobrir i les quantitats i s'aprovarà per resolució.

Article 3. Naturalesa jurídica de les prestacions econòmiques municipals

Les prestacions econòmiques municipals d'atenció social vénen definides en el decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, en el decret 66/2016, de 18 de novembre, de la Cartera Bàsica de Serveis Socials de la CAIB que desenvolupa específicament les prestacions socials econòmiques municipals previstes a la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de la CAIB i on es defineix que la garantia de concessió de dites prestacions municipals ve determinada per “la valoració professional prèvia sobre la reducció o insuficiència d'ingressos i amb l'acreditació que les persones adultes poden gestionar els ajuts i que gestionen adequadament els propis” .

Per tant, les prestacions previstes al present reglament no son prestacions de dret subjectiu i estan subjectes a disponibilitat pressupostària. Són conseqüència d'una valoració prèvia per part dels professionals dels serveis socials municipals de les situacions de necessitat i insuficiència d'ingressos de les persones sol·licitants.

Per aquelles situacions de persones i/o famílies sense cap ingrés es garantirà la cobertura de les necessitats bàsiques d'acord amb els termes previstos a l'annex del catàleg i tenint en compte la garantia d'aquestes concretes prestacions prevista en la disposició transitòria única del decret 66/2016.

Les ajudes regulades en el present reglament no tenen naturalesa subvencional.

Article 4. Persones beneficiàries, requisits i obligacions

4.1.Persones beneficiàries

Podran ser beneficiàries de les prestacions socials de caràcter econòmic municipals les previstes a l'art. 5.- del present reglament, les persones físiques que no disposen de recursos econòmics suficients per fer front a les seves necessitats bàsiques vitals i d'integració social que no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts.

De manera complementària a la valoració de la insuficiència d'ingressos per a la cobertura de necessitats bàsiques, es tindrà en compte el barem màxim d'ingressos anuals definit a l'art. 4.3.- d'aquest reglament.

A efectes d'aquest reglament, les persones físiques poden tenir la consideració de nucli de convivència familiar o nucli de convivència unipersonal.

4.2.- Requisits de les persones beneficiàries

  1. Ser major de 18 anys o estar emancipades legalment.

  2. Estar empadronades i ser residents en el municipi de Banyalbufar i disposar de NIE o NIF.

  3. Que el nucli familiar o unipersonal no disposi de cap ingrés econòmic o que, en cas de disposar-ne, aquests ingressos siguin inferiors al barem màxim d'ingressos econòmics de la unitat de convivència indicat a l'annex 1 de Catàleg de Prestacions Econòmiques.

  4. No disposar de recursos econòmics suficients per fer front a la necessitat per a la qual se sol·licita l'ajuda i no estar en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts.

  5. No tenir dret a l'accés a prestacions econòmiques atorgades per altres administracions que puguin cobrir la totalitat de la necessitat sorgida.

  6. No ser persona beneficiària d'ajudes i/o subvencions pel mateix concepte, naturalesa i finalitat. En cas de que aquestes ajudes o subvencions no s'hagin concedit pel total de la despesa, l'import de les ajudes concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes destinades al mateix fi, superi el cost de la necessitat a cobrir.

  7. No disposar de béns mobles o immobles, diferents a l'habitatge habitual, envers els quals es disposi de dret de propietat, possessió o usdefruit, i que per les seves característiques, valoració, possibilitats de venda o explotació permetin apreciar existènciade mitjans econòmics suficients per a fer front a les despeses objecte de la sol·licitud.

  8. No haver renunciat, en els tres anys previs a la sol·licitud, a prestacions municipals no econòmiques que tenen com a finalitat la cobertura de les mateixes necessitats bàsiques per a les que es sol·liciten les prestacions econòmiques.

  9. Els nuclis familiars o unipersonals amb menors en edat d'escolarització obligatòria han d'acreditar l'assistència d'aquests als centres escolars.

  10. Tenir valorada la situació personal i/o familiar de necessitat social i insuficiència de recursos econòmics que justifiqui la proposta de concessió de la prestació sol·licitada i no superar, en caràcter general, el nivell d'ingressos màxims del barem establert en l'article 4.3. del reglament.

  11. Haver fet un ús adequat i haver justificat les ajudes anteriors concedides pels serveis socials municipals en els termes previstos a l'article 16 del present reglament.

4.3.- Barem d'ingressos màxims del nucli familiar de convivència o unipersonal.

El Catàleg de Prestacions Econòmiques s'actualitzarà anualment i fixarà a més del barem econòmic d'ingressos màxims, les quanties per concepte i la temporalització per a cada tipus d'ajuts, i s'aprovarà per resolució.

Excepcionalment, es podrà autoritzar ajudes per a persones o nuclis familiars que superin l'esmentat barem quan es donin una de les següents circumstàncies:

  • El nucli familiar o unipersonal pot acreditar que a pesar de superar els barems, presenten despeses per necessitats bàsiques extraordinàries a les que no poden fer front amb els seus ingressos.
  • A pesar de que no s'hagi acreditat la insuficiència d'ingressos conforme al barem econòmic per part del nucli familiar o unipersonal, aquest es nega explícitament a cobrir les necessitats bàsiques de tots o alguns dels seus membres. En aquest cas la concessió de l'ajuda econòmica estarà condicionada, i serà complementària a les corresponents actuacions jurídico-administratives per part dels serveis socials municipals.

Es tindran en compte com a ingressos:

Ingressos del treball:

El rendiment net procedent dels ingressos de treball per compte aliena s'obtindrà deduint dels ingressos bruts del nucli familiar o unipersonal l'import a que pugen les cotitzacions satisfetes a la seguretat social, deduccions de l'IRPF, les quantitats abonades per drets passius i mutualitats de caràcter obligatori, les cotitzacions obligatòries a col·legis d'orfes o institucions familiars. L'estimació dels rendiments per compte pròpia i, en particular, els procedents d'explotacions agrícoles, comercials o professionals se realitzaran mitjançant el sistema d'estimació objectiva per mòduls i coeficients.

  • Prestacions del règim general de la seguretat social tant contributives com no contributives.
  • Prestacions i/o ajudes econòmiques tant d'institucions públiques com privades, incloses les prestacions regulades en el present reglament, excepte les pensions d'orfandat per a fills i filles de víctimes de violència de gènere ni les ajudes que concedeix el Govern Balear per a menors que igualment es quedin orfes o òrfenes com a conseqüència d'un episodi de violència de gènere.
  • Interessos de capital.
  • Rendes de capital moble i immoble
  • Ingressos percebuts per infants a càrrec.
  • Altres ingressos.

Als efectes de determinar els ingressos de la família es podrà deduir el 25% del SMI anual vigent per a cada membre del nucli de convivència familiar o unipersonal que disposi de certificat de discapacitat (física, psíquica o sensorial) igual o superior al 33%.

Al present reglament es considerarà nucli de convivència familiar, un grup de convivència– segons el padró municipal- per vincle de matrimoni o una relació estable anàloga, o de parentiu de consanguinitat, adopció o afinitat fins al segon grau. La relació de parentiu està prevista prenent com a referència la persona sol·licitant.

En els casos en què se'n justifiqui degudament la necessitat, el/la professional dels serveis socials municipals podrà autoritzar motivadament la consideració de membre de nucli de convivència per a persones amb grau de parentiu més allunyat.

El nucli de convivència familiar haurà de considerar-se com a unitat econòmica respecte als ingressos.

Es considera unitat de convivència familiar el conjunt de dos o més nuclis de convivència familiar, que conviuen en el mateix domicili i que estan emparentades segons les relacions especificades en aquest article.

Es considera nucli de convivència unipersonal al constituït per a una sola persona.

A efectes d'aquest reglament s'equiparen a descendents fins al primer grau de consanguinitat les figures de tutela, acolliment i situacions anàlogues.

Ningú pot formar part de més d'un nucli de convivència familiar a excepció dels menors objecte de règim jurídic de custòdia compartida.

Es considera llar independent al marc físic de residència d'un nucli de convivència familiaro d'un nucli de convivència unipersonal.

En una mateixa llar independent i si hi ha més d'un nucli de convivència familiar o unipersonal , no podran concórrer simultàniament ajudes pels diferents nuclis de convivència familiar destinades a cobrir les mateixes necessitats d'habitatge pels concepte prevists a l'annex únic del catàleg: despeses comunitat, deutes lloguer, entrada lloguer, i subministres energètics

4.4.- Obligacions de les persones beneficiàries

Les obligacions de les persones beneficiàries són:

  1. Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les prestacions aportant els documents justificatius necessaris per l'acreditació corresponent previst a l'art. 8.- quan l'Ajuntament no ho pugui obtenir per mitjans propis i autoritzar a l'Ajuntament de Banyalbufar per fer les comprovacions corresponents.

  2. Signar i complir l'acord-contracte assistencial basat en un pla individualitzat d'atenció de la personal o família, consensuat amb el professional del servei que proposa la concessió, per aquelles prestacions destinades a cobrir necessitats socials de suport familiar o suport a la inserció recollides a l'article 5 apartat B) del present reglament. Dintre de l'acord s'haurà d'incloure necessàriament itineraris d'orientació laboral, recerca de feina, tractament terapèutic i mesures formatives i ocupacionals segons les circumstàncies del cas.

  3. Acceptar les ofertes de treball, qualsevol que sigui la seva naturalesa formulades pels serveis públics d'ocupació o altres institucions competents, sempre que no s'acrediti impediment.

  4. Comunicar als serveis socials municipals de l'Ajuntament de Banyalbufar les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o unitat familiar que puguin modificar les circumstàncies que varen provocar la sol·licitud i resolució.

  5. Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar i justificar el destí.

  6. Fer-se càrrec de la part de la despesa en el cas que la prestació només prevegi una part del cost total.

  7. Comunicar als serveis socials municipals de l'Ajuntament de Banyalbufar l'obtenció d'altres ajudes per a la mateixa finalitat.

  8. Mantenir l'empadronament i la residència efectiva a Banyalbufar durant el temps de percepció de l'ajuda.

  9. Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l'objecte de la prestació i que específicament s'estableixi en l'acord de concessió i que serà proposada conforme al criteri professional dels serveis socials municipals.

  10. Aquelles obligacions específiques segons la tipologia de prestació que es detallaran a la proposta de concessió de la prestació

Article 5. Tipologia de prestacions

Dins de la tipologia de prestacions regulades en el present reglament hi podem distingir dues línies d'ajuts:

A) Prestacions destinades a cobrir necessitats bàsiques de subsistència:

Són ajudes econòmiques d'urgència social destinades a atendre demandes o carències que incideixin en preservar la subsistència física de la persona sol·licitant i de la seva família:

1. Necessitats bàsiques Vitals, destinades a atendre el consum bàsic individual de les persones:

  • Alimentació.
  • Despeses de menjador.
  • Roba i calçat d'us personal.
  • Articles d'higiene personal.
  • Productes de neteja domèstica.
  • Medicació.
  • Inhumació i incineració.
  • Despeses de teleassistència.

2. Necessitats bàsiques de l'Habitatge, destinades a mantenir la persona i/o família en el seu entorn físic i/o llar habitual, evitar desnonaments o a facilitar l‘accés a l' habitatge en situacions de carència real o potencial:

  • Rebuts pendents de lloguer o hipoteca: les despeses d'arrendaments o les que es formalitzin a través de la constitució de crèdits hipotecaris.
  • Despeses per allotjament temporal: destinades a cobrir despeses derivades de necessitats d'allotjament temporal. En particular, allotjament a hostals, pensions, habitació o similars.
  • Rebuts pendents de comunitat: s'inclouen el pagament de rebuts pendents deduïts de despeses de comunitats de propietaris.
  • Rebuts pendents d'electricitat, gas i aigua: seran cobertes les despeses derivades dels subministraments anteriorment indicats, així com els produïts per la seva alta i/o reposició.
  • Altes de serveis de subministraments: ajudes destinades a cobrir les despeses d'alta de comptadors d'aigua, llum i gas. S'inclouen despeses necessàries per adaptar instal·lacions dels subministraments quan és condició indispensable per a l'alta del servei.
  • Sinistres de la llar: ajudes destinades a cobrir les despeses derivades d'incendis, inundacions, explosions, esfondrament o risc d'esfondrament, etc. Els sinistres hauran de ser acreditats per informes tècnics de les autoritats competents.
  • Desnonaments: ajudes que tenen per objectiu evitar la pèrdua del domicili habitual per desnonaments decretats per sentència judicial.
  • Allotjament residencial d'emergència: ajudes per a cobrir despeses de necessitats residencials inajornables per a persones amb problemes d'autonomia, sense xarxa de suport i en llista d'espera de places residencials públiques de prioritat social.

3. Prestacions per a atendre necessitats extraordinàries i/o sobrevingudes de manteniment i equipament de la llar: destinades a cobrir un tipus de necessitat o situació conjuntural que, no essent decisiva per a la subsistència de la persona sol·licitant i la sevafamília , poden impedir el manteniment de les mínimes condicions higiènico-sanitàries del seu entorn físic i/o llar habitual:

  • Manteniment de la llar: destinades a afrontar despeses que resultin necessàries pera l'ús i manteniment de l'habitatge habitual:
  • Neteja domèstica de manteniment. Ajudes que tenen per finalitat garantir unes adequades condicions higièniques d'habitabilitat.
  • Neteja domèstica de xoc. Ajudes destinades a la neteja profunda de domicilis en estat important d'insalubritat.
  • Petites reparacions domèstiques: cobertura de despeses per obra menor destinades al condicionament l'habitatge per a garantir les condicions d'habitabilitat mínimes. La necessitat d'aquestes ajudes hauran de ser justificades per un l'informe tècnic corresponent.
  • Equipament de la llar: destinades a cobrir les despeses derivades de carències puntuals en l'equipament de la llar. Aquestes ajudes tindran un període de carència per a una nova concessió pel mateix concepte i article de 5 anys:
  • Equipament mobiliari: cobertura de despeses per al mobiliari imprescindible per a dur aterme les activitats bàsiques de la vida diària.
  • Equipament electrodomèstic: despeses per a electrodomèstics bàsics quan no es compti amb ells o reposar els que siguin inutilitzables.
  • Parament de la llar: ajudes per a l'adquisició de complements de la llar de cuina i taula(vaixella, coberteria, cristalleria, estris de cuina, ...).

4. Altres cobertura de necessitats bàsiques de subsistència: ajudes destinades a cobrir altres tipus de necessitats bàsiques no especificades en els punts anteriors.

B) Prestacions destinades a cobrir necessitats bàsiques d'inclusió social:

Les persones destinatàries són les següents:

  • Famílies monoparentals amb dificultats socials.
  • Famílies amb menors en situació de risc per negligència (entre altres) que es troben en diferents tipus de situacions en relació al servei de protecció de menors.
  • Famílies en procés de desestructuració per motius de salut (malaltia crònica, terminal, hospitalització…) d'una de les figures parentals.
  • Famílies amb menors (joves) amb dificultats d'integració social.
  • Famílies amb dificultats socials, com a suport psicosocial, per a promoure la igualtat d'oportunitats en la infància i afavorir la socialització dels menors.
  • Famílies amb dificultats econòmiques en les quals els progenitors tenen necessitat de compatibilitzar treballo/família, amb l'objectiu de facilitar la conciliació laboral i familiar.

1. Prestacions de suport familiar orientades a la prevenció i integració de la infància/adolescència: ajudes que tenen per objectiu prevenir situacions de risc a la infància i/o afavorir la integració social i educativa d'infants i joves:

  • Despeses d'escoleta (amb o sense menjador): ajudes destinades a prevenir situacions de risc amb infants de 0 a 3 anys.
  • Despeses derivades de la cura d'infants: destinat a cobrir despeses de serveis d'atenció i cuidats a la infància a domicili.
  • Despesa d'escoleta matinera: ajudes per a afrontar despeses de serveis d'escoleta matinera dels centres educatius.
  • Activitats extraescolars: ajudes destinades a cobrir despeses d'activitats extraescolars complementaries educatives, esportives o culturals.
  • Activitats de vacances/campaments: ajudes per al pagament d'activitats de temps lliures durant períodes no lectius.
  • Despeses de centre de dia: ajudes destinades a la cobertura d'activitats de lleure i suport escolar de caire intensiu.
  • Material educació infantil: ajudes per a l'adquisició de material escolar en el cicle d'educació infantil.
  • Material altres cicles: ajudes per a l'adquisició de material escolar en altres cicles o cursos formatius.

2. Prestacions orientades a atendre necessitats derivades del suport a processos d'inserció formatiu-laborals: Beques i ajudes d'atenció personal destinades a recolzar els objectius específics proposats , consensuats i formalitzats a l'acord- contracte assistencial i signades entre ambdues parts a l'acord – contracte corresponent per a persones majors de 16 anys:

  • Despeses de formació: ajudes periòdiques o no periòdiques destinades al pagament despeses relacionades amb processos formatius que incrementin les probabilitats d'inserció laboral.
  • Transport: destinades a cobrir les necessitats de transport col·lectiu a les persones per a facilitar l'accés a serveis bàsics i a la seva integració socio-laboral i educativa-formativa. En particular es contemplen els bons de transport. Queden excloses d'aquestes ajudes les persones amb possibilitats d'accés a transport gratuït i/o bonificat.
  • Desplaçaments fora de l'illa: destinades a subvencionar bitllets i passatges d'avió i vaixell únicament pel suport de processos d'inserció laboral fora de l'illa i per la tramitació de documentació identificativa personal. Caldrà acreditar-ho amb l'oferta concreta de treball corresponent i amb l'informe consular, respectivament. En cap cas podrà ser substitutiu del programa de retorn voluntari per a immigrants.
  • Despeses de tramitació: ajudes per a pagar gestions administratives varies.
  • Pròtesis i òrtesis: En particular, es contempla la adquisició d'ulleres graduades, pròtesis auditives i tractaments dentals. Aquestes ajudes només s'atorgaran quan des del règim general de la seguretat social no es cobreixin, estiguin prescrites per part dels serveis facultatius mèdics corresponents i suposin una millora objectiva per la salut de la persona i per la seva integració socio-laboral i formativa. Tindran un període de carència per a una nova concessió de 2 anys. Atès que no són prestacions garantides de dret subjectiu, els serveis socials municipals podran establir prèviament a la proposta de concessió de la prestació compromisos i obligacions específiques que assegurin el compliment de la finalitat i objecte de la concessió de les ajudes recollides al present article, així com la seva correcta justificació. L'annex de Catàleg de Prestacions Socials de Caràcter Econòmic Municipals que s'adjunta i forma part del present reglament concretarà la tipologia d'ajudes i establirà per a cadascuna d'elles la seva periodicitat i quanties màximes anuals.

3. Prestacions econòmiques de dret de concurrència

3.1. Concepte, concurrència pública i convocatòria de les prestacions

La prestació té caràcter de dret de concurrència per a la persona beneficiària quan la concessió és limitada per les disponibilitats pressupostàries i és sotmesa a concurrència pública i a priorització de les situacions de major necessitat.

La convocatòria de prestacions socials de caràcter econòmic proveïdes amb crèdits pressupostaris limitats a les quantitats consignades en el pressupost corresponent es durà a terme tenint en compte criteris de prelació de l'estat de necessitat, per la qual cosa s'obrirà un procediment de concurrència pública.

Els procediments de concurrència pública per a l'atorgament de les prestacions econòmiques de dret de concurrència s'iniciaran, amb l'acord previ de l'òrgan de govern local, mitjançant una convocatòria pública aprovada per ordre de la persona titular del departament competent. Aquesta resolució inclourà, com a mínim:

  • La quantia de la prestació i les condicions per accedir-ne.
  • L'estat de necessitat requerit i la manera d'acreditar-lo.
  • Els criteris de valoració i prelació de la situació de necessitat.
  • La data dels efectes i la durada de la prestació.
  • Les persones beneficiàries.
  • Les persones o els ens que poden presentar les sol·licituds i el lloc i la forma de presentació.
  • Els terminis de presentació de sol·licituds i de resolució i notificació dels procediments.
  • L'òrgan competent per a resoldre i els recursos procedents.
  • Les causes especifiques de suspensió i d'extinció de la prestació, si escau.
  • La cancel·lació de les dades de caràcter personal facilitades, en el moment en què la resolució de la convocatòria adquireixi fermesa en la via administrativa i, si escau, en la via judicial.
  • Els crèdits màxims habilitats per a atendre les prestacions.
  • La incompatibilitat amb altres prestacions, si escau.

4. Les sol·licituds que compleixin les condicions exigides per la convocatòria, un cop      valorades, s'ordenaran segons la situació de necessitat. Les prestacions s'atorgaran d'acord amb aquest ordre de prelació fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari disponible.

4.1.  Durada de les prestacions econòmiques de dret de concurrència

  • Les prestacions atorgades amb caràcter de dret de concurrència tenen la durada prevista en la convocatòria o en la resolució de concessió.
  • Les prestacions atorgades en convocatòries pluriennals es prorroguen automàticament per a cada exercici si es mantenen els requisits que n'han motivat la concessió, no es produeix una causa d'extinció o suspensió de la prestació i no es supera el nombre d'exercicis pressupostaris de la convocatòria.

4.2  Crèdits pressupostaris i pròrrogues de les prestacions econòmiques de dret de concurrència

  • La convocatòria per a iniciar els procediments de prestacions de dret de concurrència ha de preveure el crèdit total que s'hi destina.
  • Sens perjudici del crèdit anterior, el departament competent ha de fer les previsions pressupostàries necessàries per a atendre les despeses derivades de les pròrrogues de les prestacions de dret de concurrència atorgades en exercicis anteriors. Aquests crèdits s'han de consignar separadament en el pressupost anual del departament competent i no es poden incloure en els crèdits destinats a les convocatòries anuals.

4.3  Publicitat de les prestacions econòmiques de dret de concurrència

Les administracions públiques, sens perjudici de la publicitat preceptiva, han de donar la màxima difusió a les convocatòries per concedir prestacions socials de caràcter econòmic. Així mateix, el departament competent ha de donar publicitat als crèdits consignats en el pressupost destinats a finançar les prestacions de dret de concurrència atorgades en exercicis anteriors

Article 6. Finançament i quantia de les prestacions

1. Aquestes prestacions seran finançades a càrrec dels crèdits anuals que, a tal fi, es consignin en els pressuposts municipals per a cada exercici econòmic.

2. La concessió d'ajudes tindrà com a límit la disponibilitat pressupostària existent a les corresponents partides pressupostàries. La cobertura de la línia A) d'ajuts tindrà caràcter preferent a la línia d'ajuts B).

3. La persona beneficiària podrà participar en el pagament del cost de les prestacions d'acord amb allò que preveu l'art. 24.6.- de la llei 4/2009 de serveis socials de la CAIB.

4. Els imports màxims pels distints conceptes d'ajudes a concedir seran els qui es determinen i detallen en l'annex únic de catàleg del present reglament

5. L'import de les ajudes concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes destinades al mateix fi, superin el cost de les necessitats a cobrir. En conjunt, la quantia atorgada per expedient social i any natural, sumada a la resta d'ingressos de la unitat familiar, no superarà el 150% del barem d'ingressos màxims anual establert a l'annex del catàleg de prestacions.

Article 7. Règim de compatibilitat de les prestacions econòmiques municipals

Les prestacions contemplades en el present reglament seran compatibles amb les ajudesi prestacions de dret subjectiu, i tindran la consideració de subsidiàries i complementàries d'aquestes. La compatibilitat amb altres tipus ajudes d'altres d'organismes públics o entitats es valorarà en cada cas i sempre d'acord amb allò previst en aquest reglament.

No es podrà concedir una prestació econòmica municipal per un mateix concepte ja subvencionat per un altre organisme públic o entitat que cobreixi la totalitat de la despesa.

Article 8. Documentació

1 Els serveis socials municipals en funció de la valoració social que justifica la proposta de la necessitat de concessió de l'ajuda corresponent, podran requerir alguna de la següent documentació:

  1. Document nacional d'identitat o document oficial que acrediti la identitat de la persona i d'altres membres de la unitat de convivència.
  2. Certificat d'empadronament i convivència.
  3. Llibre de família.
  4. Justificants dels ingressos econòmics de cadascun dels membres de la unitat de convivència.
  5. Certificat de vida laboral de la Tresoreria de la Seguretat Social, de cadascun dels membres de la unitat familiar majors de 16 anys.
  6. Declaració de la renda o en el seu defecte, certificat negatiu corresponent al darrer exercici fiscal de la seva presentació.
  7. Pressupost o factura proforma de la despesa que motiva la petició de l'ajuda en els casos que procedeixi o factura si la despesa ja s'hagués realitzat.
  8. Full de dades bancàries per a efectuar el pagament via transferència bancària i els extractes bancaris que es requereixin.
  9. Prescripció mèdica oficial en els casos de pagament d'ulleres, audiòfons o tractaments dentals.
  10. Contractes de treball i/o nòmines.
  11. Convenis reguladors, sentències en cas de separacions o divorcis i reclamacions de pensions d'aliments.
  12. Contractes de lloguer.
  13. Certificacions negatives de percepció de pensions i/o subsidis.
  14. Targeta acreditativa demanda d'ocupació.
  15. Qualsevol altra documentació que es cregui   necessària   per   a   la justificació de la situació de necessitat a valorar per part dels serveis socials municipals.
  16. Declaració jurada d'acceptar els termes i condicions de les prestacions econòmiques.

2.En cas d'actuar a través de representant legal, s'aportarà documentació acreditativa de la seva identitat i de la seva representació.

3. La documentació relativa a l'acreditació de la situació de necessitat requerida passarà a formar part de l'expedient social. Es demanarà sempre original de la documentació acreditativa de la situació de necessitat que genera la proposta de concessió de l'ajuda així com de la documentació justificativa de la despesa o fotocòpia degudament acarada i compulsada. Les fotocòpies que romanguin dintre de l'expedient seran còpies acarades respecte de l'original amb el segell dels serveis socials municipals. No es demanarà documentació que ja consti dintre de l'expedient si aquesta és vigent i vàlida per a la tramitació de l'ajuda.

4. Els serveis socials municipals podran exigir a la persona sol·licitant qualsevol altra documentació no especificada als apartats anteriors que es consideri pertinent i necessària per a la resolució de la sol·licitud.

 

CAPÍTOL II

Article 9. Inici del procediment

El procediment de tramitació de prestació econòmica municipal s'iniciarà d'ofici a instància dels professionals dels serveis socials municipals, que prèvia valoració de la situació de necessitat, i signatura de la declaració responsable de les condicions de les ajudes i l'acord- contracte (si s'escau), realitzaran una proposta de concessió d'ajuda econòmica motivada de si procedeix o no la concessió de l'ajuda i la determinació de la quantia de la mateixa dins dels criteris i límits establers en el present reglament i catàleg de prestacions. Aquesta proposta iniciarà l'expedient administratiu de concessió.

Article 10. Òrgan competent de tramitació

Correspon la incoació, ordenació i instrucció de l'expedient de tramitació per a la concessió de les prestacions municipals als professionals de serveis socials municipals a través de les unitats administratives i tècniques amb atribucions de funcions en aquesta matèria.

Article 11. Òrgan competent per resoldre

L'òrgan competent per resoldre sobre la concessió o denegació de les ajudes serà Batlia o òrgan en qui delegui.

Article 12. Criteris de concessió

1. Les prestacions previstes al present reglament es concedeixen amb la valoració i diagnòstic professional prèvia i preceptiva de la situació de necessitat per part dels serveis socials municipals. A tal efecte, es duran a terme les entrevistes individuals o familiars necessàries amb els interessats, visites domiciliàries, o altres actuacions tècniques. En base a l'aplicació dels criteris de valoració social i econòmica que a continuació es defineixen.

2. Criteris de valoració tècnica social:

  1. Problemàtica social: valoració de situacions de risc social i de la prevenció de les mateixes.
  2. Menors i persones amb discapacitat amb situació de risc.
  3. Famílies monoparentals.
  4. El grau de necessitat i urgència de l'ajuda sol·licitada.
  5. Idoneïtat i eficiència de l'ajuda sol·licitada en la resolució de la necessitat.
  6. El grau de participació o resposta efectiva en els   processos d'inserció socio-laboral previst a l'acord-contracte assistencial signat amb els serveis socials municipals.
  7. El compliment de les obligacions acordades en relació a altres ajudes atorgades amb anterioritat.
  8. Freqüència, import i concepte de les ajudes anteriorment concedides i eficàcia de les mateixes.

3. Criteris de valoració tècnica econòmica:

  1. Ingressos de la unitat familiar:

  • Ingressos del treball.
  • Prestacions del règim general de la seguretat social tant contributives com no contributives.
  • Prestacions i/o ajudes econòmiques tant d'institucions públiques com privades, incloses les prestacions regulades en el present reglament.
  • Interessos de capital.
  • Rendes de capital mobiliari i immobiliari.
  • Ingressos percebuts per infants a càrrec.
  • Altres ingressos.

La suma dels ingressos de la unitat familiar de convivència dels tres darrers mesos a la data de la demanda de la prestació, serviran per a determinar el dret d'accés a les prestacions, segons l'ajust al barem màxim d'ingressos de l'annex 1 de Catàleg de Prestacions Econòmiques.

  1. Despeses de la unitat familiar:

  • Totes les despeses necessàries pel manteniment de la unitat familiar que serveixen per assegurar la cobertura de les necessitats bàsiques : alimentació, vestit, habitatge, subministres energètics i tractaments de salut.
  • Totes les despeses necessàries per a garantir la integració social i prevenir situacions de risc d'exclusió dels membres de la unitat familiar: inserció laboral, transport, educació, formació, conciliació de la vida familiar/laboral i promoció de l'autonomia.
  • S'exclouen les despeses destinades a l'oci dels membres de la unitat familiar i totes aquelles que no incideixin de manera directa en els aspectes anteriorment assenyalats. De la ponderació, una vegada realitzada la valoració entre ingressos i despeses acreditades i, els criteris de valoració tècnica social, es fixarà proporcionalment la quantia a concedir dintre de les quanties màximes previstes a l'art. 6.4. d'aquest reglament.

4. Pel càlcul dels rendiments del treball s'estarà a les següents regles:

  • El rendiment net procedent dels ingressos de treball per compte aliena s'obtindrà deduint dels ingressos bruts de la unitat familiar l'import a que pugen les cotitzacions satisfetes ala seguretat social, IRPF, les quantitats abonades per drets passius i mutualitats de caràcter obligatori, les cotitzacions obligatòries a col·legis d'orfes o institucions familiars.
  • L'estimació dels rendiments per compte pròpia i, en particular, els procedents d'explotacions agrícoles, comercials o professionals se realitzaran mitjançant el sistema d'estimació objectiva per mòduls i coeficients.
  • Als efectes de determinar la quantia que pot donar dret al reconeixement d'una prestació el sol·licitant es deduirà el 25% del SMI anual vigent per cada membre del nucli familiar amb certificat del més de 33% de discapacitat (física, psíquica o sensorial).

Amb caràcter general es donarà prioritat a les unitats familiars amb càrregues no compartides i als nuclis familiars amb problemàtica social greu. I no es valoraran aquelles sol·licituds de prestacions de famílies que no presentin la documentació o autoritzin l'Ajuntament a accedir a ella per mitjans electrònic.

Article 13. Resolució

Una vegada sol·licitada i autoritzada la proposta de concessió de les prestacions per part dels i les professionals dels serveis socials municipals amb atribucions en aquesta matèria s'elevarà a l'òrgan competent per emetre resolució i procedir al pagament de la mateixa.

Article 14. Pagament de les prestacions

1. El pagament de les prestacions s'efectuarà, una vegada formalitzada la resolució, bé de forma directe o bé de forma indirecte, d'acord amb al que es disposa a l'art 2.2.- del present reglament.

2. En el cas de les ajudes de pagament indirecte, el mecanisme de control que resulti d'aplicació de conformitat amb al que es disposa en els apartats segon i següents de l'art.15 d'aquest reglament, haurà de constar a l'expedient en el moment d'efectuar-se la preceptiva proposta de resolució.

3.L'import de la prestació podrà abonar-se en la seva totalitat o bé fraccionat si així ho estableix la resolució corresponent.

4. El mitjà preferent de pagament de les prestacions municipals serà la transferència bancària. Excepcionalment podran utilitzar-se altres mitjans de pagament contemplats en les bases d'execució de pressupost de l'Ajuntament de Banyalbufar.

5. La tramitació de la gestió de pagament s'efectuarà per procediment ordinari, a través de la tresoreria de la Corporació; procediment extraordinari de “pagaments a justificar” a través d'habilitacions de caixa, en qualsevol de les unitats administratives que participin en la tramitació d'aquestes prestacions; o per qualsevol altre procediment que es consideri més adequat i oportú atenent a la urgència de la necessitat a atendre, import de l'ajuda, possibilitats de pagament en forma indirecte o altres circumstàncies concurrents en cada cas i moment.

6. El termini de pagament, en règim ordinari, per a les prestacions adreçades a la cobertura de les necessitats bàsiques no serà superior als 10 dies des de la proposta de concessió, exceptuant aquells cassos en que es produeixin errades i incidències en la tramitació que suposin suspendre de manera temporal o definitiva el procediment.

7. La quantia de les ajudes previstes del present reglament no podran superar el límit màxim anual i/o mensual previst a l'annex de Catàleg que s'adjunta. Excepcionalment, se podrà prescindir d'aquesta regla, si prèviament els serveis socials municipals han motivat justificadament circumstàncies concretes que motivi la necessitat del pagament d'una quantia superior a la fixada i s'autoritzi per part de la secció de prestacions o la direcció tècnica.

8. En la tramitació de les prestacions previstes al present reglament, l'aplicació de l'àmbit temporal de l'anualitat s'ajustarà al principi d'anualitat pressupostària.

Article 15. Comprovació de l'ús de l'ajuda i justificació de la despesa

1. Per a la tipologia de prestacions a.1 i a.2 previstes en l'article 5 del present reglament adreçades a la cobertura de necessitats bàsiques vitals (concretament alimentació, roba i calçar d'us personal, articles higiene personal i productes de neteja domèstica), prestacions garantides d'acord amb la disposició transitòria única del decret 66/2016 i d'habitatge, no es requerirà justificació, sense perjudici dels controls que poguessin establir-se per a verificar l'ús adequat de la mateixa, per part del professional responsable tècnic de la seva tramitació.

Per a la resta de les prestacions regulades en aquest reglament s'estableix en caràcter general i com a mecanisme bàsic de control per a verificar i comprovar que les prestacions han estat destinades a l'objecte que motiva la concessió , l'obligació dels perceptors o persones beneficiàries d'aportar als serveis socials municipals les factures, documents o rebuts privats i/o qualsevol altre document de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que permetin tenir constància de la correcta aplicació de l'ajuda o prestació a dita finalitat i així justificar la despesa.

2. El termini ordinari per a la presentació de documentació de control de verificació o justificació de la despesa serà d'un mes a comptar a partir de la percepció de la prestació.La manca de justificació o la justificació incorrecta de l'ajuda rebuda suposarà l'obligació de reintegrament total o parcial d'aquesta i podrà ser motiu de sanció d'acord amb allò establert en el present reglament

3. No es podran sol·licitar noves ajudes mentre no s'hagin justificat totes les ajudes anteriors per a un mateix concepte.

4. Els professionals dels serveis socials municipals que han proposat la concessió de la prestació són els responsables de comprovar l'adequat compliment de la finalitat que ha motivat dita concessió i de la correcte justificació documental que ha de romandre a l'expedient d'acord amb allò que es preveu en aquest reglament. La no destinació de l'ajuda al fi corresponent és motiu de falta greu.

Article 16. Denegació, suspensió, infraccions i reintegrament de la prestació

1.- La prestació sol·licitada es denegarà si s'incompleixen els requisits previstos a l'art. 4.- d'aquest reglament, o així es desprèn de la valoració tècnica social i econòmica prèvia dels serveis socials municipals d'acord amb els criteris previst a l'art. 12.

L'incompliment de les obligacions relacionades amb l'aportació de la documentació acreditativa de la despesa serà motiu de denegació en futures sol·licituds d'ajudes.

2.- Es podrà suspendre el pagament de la prestació quan concorrin alguna de les següents circumstàncies :

  •  
  • Defunció de la persona beneficiària.
  • Desaparició dels requisits que motivaren la concessió
  • L'incompliment de les obligacions establertes a l'art. 4.- del present reglament.
  • Actuació fraudulenta de la persona beneficiària per obtenir la prestació.
  • Renúncia voluntària de la persona beneficiària.
  •  
  • Qualsevol altre supòsit de suspensió que impedeixi o desnaturalitzi l'objecte de l'ajuda sol·licitada abans de procedir al seu pagament.
  • Qualsevol altra causa o circumstància prevista en la normativa general que li sigui d'aplicació.

3.- Es tipifiquen com a infraccions:

  •  
  • L'obtenció de l'ajuda sense reunir els requisits exigits per a la seva concessió.
  • El falsejament de qualsevol de les dades declarades o ocultació de les mateixes.
  • Incompliment de la finalitat o condicions imposades en la concessió.
  • La percepció d'idèntica ajuda amb posterioritat per altra organisme o administració.
  • Incompliment de les obligacions establertes a l'art 4.-
  • Qualsevol altra causa o circumstància prevista en la normativa general que li sigui d'aplicació.

La comissió d'aquestes infraccions es podrà   sancionar amb el reintegrament de les quantitats percebudes.

Disposició Addicional Primera. Concessió d'ajudes excepcionals

1.- Per raons d'interès social, humanitari o per raons de reconegut interès públic, podran atorgar-se les ajudes previstes en el present reglament, quan manquin algun dels requisits prevists a l'art.4.- , i/o quan no sigui possible aportar la documentació determinada a l'art. 8.-, havent-se de fer constar a través d'informe d'excepcionalitat per part dels serveis socials municipals la corresponent acreditació de les circumstàncies excepcionals que concorren i la motivació de l'exempció del/s requisit/s i/o documentació a obviar.

2.- Excepcionalment, i prèvia autorització de l'òrgan competent, les quanties màximes definides en l'annex únic de catàleg del present reglament podran ser augmentades fins a un 25% del seu límit màxim en aquells casos de carència absoluta d'ingressos de la unitat familiar, previ informe motivat i favorable dels serveis socials municipals.

Disposició Addicional Segona. Acords de Col·laboració

1.- Es podran establir acords de col·laboració amb empreses i entitats de tot tipus que puguin facilitar a les persones beneficiàries d'ajudes socials el subministrament de béns i serveis als quals es destinen dites ajudes a través del corresponent procediment previst a la normativa vigent.

2.- La finalitat d'aquesta acords de col·laboració es facilitar a les persones beneficiàries la cobertura de la necessitat que es pretén cobrir amb la concessió de les ajudes, reduir els temps de resposta per a la resolució de situacions d'urgència, garantir el destí final de les ajudes atorgades i millorar el control de la despesa pública.

Disposició Addicional Tercera. Convocatòries específiques

La Regidoria competent podrà realitzar en el marc d'aquest reglament, convocatòries específiques de prestacions d'acord amb allò que preveu la llei. Aquestes convocatòries respondran a una necessitat social justificada tècnicament que requereix d'una resposta pública a nivell municipal així com a una gestió més eficaç del pressupost.

Disposició addicional Quarta. Seguiment i avaluació

Amb independència dels mecanismes de control i supervisió tècnics establerts durant la tramitació de les prestacions, la regidoria competent incorporarà els instruments de seguiment, control i avaluació de la gestió tècnica efectuada pel personal instructor de les ajudes amb la finalitat d'homogeneïtzar la gestió i els criteris professionals de valoració, detectar incidències al respecte, elevar propostes d'interpretació del continguts del present reglament així com millorar l'eficàcia i eficiència de la gestió de les prestacions econòmiques municipals d'atenció social.

La resolució dels dubtes d'interpretació del present reglament i qualsevol eventualitat no recollida en les mateixes correspon a la regidoria competent. En aquest sentit aquesta podrà definir i concretar a través de les corresponents instruccions aquelles qüestions que calgui corregir i interpretar de forma comuna i general per tal d'assegurar una gestió unificada dels criteris, dels procediments i de la gestió pel conjunt dels serveis socials municipals.

Disposició Addicional Cinquena. Protecció de dades

Les dades de caràcter personal que es recullin durant la tramitació, valoració i seguiment de les prestacions regulades del present reglament, passaran a formar part dels fitxers municipals, que estaran sotmesos amb el que es disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.

Disposició Addicional Sisena. Desenvolupament

Correspondrà a la regidoria competent l'aprovació dels documents normalitzats necessaris per a una adequada gestió, així com dictar les instruccions necessàries pelseu correcte desenvolupament i aplicació.

Disposició Addicional Setena. Règim jurídic

En allò que afecta al procediment li serà d'aplicació la llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Pel que fa a la concessió o denegació de les ajudes s'estarà al que disposa l'article 11 del present reglament.

Disposició Addicional Octava. Revisió de quanties

1.- Les quanties màximes i els conceptes per tipologia establertes a l'annex únic de catàleg es podran actualitzar mitjançant resolució de l'òrgan competent per a la seva adequació a les necessitats que sorgeixin, als valors de mercat, finalitat i eficiència de les mateixes o altres raons que ho aconsellin.

2.- No es podrà acordar revisió de les quanties i conceptes fins que hagi transcorregut al menys un any des de l'entrada en vigor del present reglament o des de la seva darrera actualització.

 

ANNEX 1 Catàleg de Banyalbufar 2021/2022

Catàleg de prestacions econòmiques 2021/2022 de Banyalbufar.

Quanties màximes de prestacions econòmiques

Tipus de Prestacions

Per Benf./Exp.

Quantia màx.

Periodicitat màx.

Mesos

 

Per 1 benf

137 €

Mensual

12

 

Per 2 benf

206 €

Mensual

12

 

Per 3 benf

247 €

Mensual

12

Alimentació

Per 4 benf

288 €

Mensual

12

 

Per 5 benf

302 €

Mensual

12

 

Per 6 benf

316 €

Mensual

12

 

Per 7 benf

329 €

Mensual

12

 

Per més de 7

343 €

Mensual

12

Roba d'us personal

Per benf  

150 €

Anual

 

Articles d'higiene personal

Per expedient

300 €

Anual

 

Bolquers i empapadors

Per benf 

300 €

Anual

 

Productes neteja domèstica

Per expedient

200 €

Anual

 

Medicació

Per benf 

300 €

Anual

 

Altres necessitats bàsiques

Per expedient

600 €

Anual

 

Rebuts pendents lloguer/hipoteca

Per expedient

4.788 €*

Anual

 

Rebuts electricitat

Per expedient

750 €*

Anual

 

Rebuts d'aigua

Per expedient

265 €*

Anual

 

Altres serveis (gas, instal·lació..)

Per expedient

198 €*

Anual

 

Sinistres llar

Per expedient

Situacions a valorar pels SSCB

 

 

Desnonaments judicials

Per expedient

Situacions a valorar pels SSCB

 

 

Neteja domèstica manteniment    

Per expedient

Situacions a valorar pels SSCB

 

 

Neteja domèstica de Xoc

Per expedient

Situacions a valorar pels SSCB

 

 

Despeses menjador escolar

Per benf 

150 €

Mensual

12

Despeses escoleta               

Per benf 

200 €

Mensual

12

Activitats esportives

Per benf 

200 €

Mensual

12

Activitats extraescolars

Per benf 

50 €

Mensual

12

Activitat vacances (fi curs)

Per benf 

50 €

Mensual

12

Altres despeses d'integració social

Per benf 

300 €

Anual

 

Material educació infantil

Per benf 

50 €

Mensual

12

Material altres cicles

Per benf 

150 €

Anual

 

Beca escoleta/escoleta estiu

Per benf 

150 €

Anual

 

Beca escoleta i menjador

Per benf   

200 €

Anual

 

Beca menjador

Per benf 

300 €

Mensual

12

Curs d'infants

Per benf 

150 €

Anual

 

Beca assistència serveis laborals

Per expedient

500 €

Mensual

12

Beca assistència serveis formatius

Per benf 

100 €

Mensual

12

Transport públic

Per benf 

200 €

Mensual

12

Desplaçament fora illa **

Per benf 

200 €

Anual

 

Despeses tramitació

Per expedient

150 €

Anual

 

Pròtesis i órtesi  

Per benf  

400 €

Anual

 

*Aquestes quanties màximes podran ser susceptibles d'una limitació superior si les persones beneficiaris formen part d'algun programa especial de prestacions socials de caràcter econòmic de concurrència de l'Ajuntament de Banyalbufar. I les quanties vindran determinades en el propi programa així com els requisits per accedir. En cas de que el programa no contempli una baremació distinta s'aplicarà els requisits que es contempla l'article 4.3 del Reglament de Prestacions Econòmiques.

**Destinades a subvencionar bitllets i passatges d'avió i vaixell únicament per suport de processos d'inserció laboral fora de l'illa i per la tramitació de documentació identificativa personal. Caldrà acreditar-ho amb l'oferta concreta de treball corresponent i amb  l'informe consular, respectivament. En cap cas podrà ser substitutiu del programa de retorn voluntari per a immigrants.

Barem màxim d'Ingressos* del nucli de convivència/familiar

Nº membres de la unitat de convivència/familiar

Límit d'ingressos anuals**

Ingressos mensual màxims***

1

11.178,36 €

931,53 €

2

13.931,88 €

1.160,99 €

3

16.167,60 €

1.347,30 €

4

17.885,40 €

1.490,45 €

5

19.603,20 €

1.633,60 €

6

21.318,96 €

1.776,58 €

7

22.436,76 €

1.869,73 €

Més de 7

23.554,56 €

1.962,88 €

(*) Es tindran en compte com a ingressos:

  •  Ingressos del treball

El rendiment net procedent dels ingressos de treball per compte aliena s'obtindrà dels ingressos bruts del nucli familiar l'import a que pugen les cotitzacions satisfetes a la seguretat social, deduccions de l'IRPF, les quantitats abonades per drets passius i mutualitats de caràcter obligatori, les cotitzacions obligatòries a col·legis d'orfes o institucions familiars.

L'estimació dels rendiments per compte pròpia i, en particular, els procedents d'explotacions agrícoles, comercials o professionals se realitzaran mitjançant el sistema d'estimació objectiva per mòduls i coeficients.

  • Prestacions del règim general de la seguretat social tant contributives com no contributives
  • Prestacions i/o ajudes econòmiques tant d'institucions públiques com privades, incloses les prestacions regulades en el present reglament
  • Interessos de capital
  • Rendes de capital i béns immobiliaris – Ingressos percebuts per infants a càrrec
  • Altres ingressos

(**) IPREM mensual per 14 pagues. Es tindran en compte a efectes de càlcul els ingressos dels darrers 3 mesos a la sol·licitud

  1. Aquest barem també podrà ser susceptible de modificació si la persona beneficiària forma part d'algun programa/convocatòria de prestacions socials de caràcter econòmic de concurrència de l'Ajuntament de Banyalbufar. Aquest vindrà determinat al propi programa/convocatòria.”

Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears,en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administriva.

 

Banyalbufar, 10 de maig de 2021

El batle Mateu Ferrà Bestard