Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 163875
Departament de personal. Acord de la Junta de Govern de 28 d'abril de 2021 relatiu a l’excedència voluntària especial i a la llicència especial per assumptes propis previstes al Decret llei 5/2012, d’1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal
La junta de Govern de l'ajuntament de Palma en sessió de 28 d'abril de 2021 va adoptar el següent Acord:
FETS
1. L'article 15 del Decret llei 5/2012, d'1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la Comunitat autònoma de les Illes Balears i d'altres institucions autonòmiques, regula l'excedència voluntària especial.
2. L'article 16 del Decret llei 5/2012, d'1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la Comunitat autònoma de les Illes Balears i d'altres institucions autonòmiques, regula la llicència especial per a assumptes propis .
3. La Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressupost generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, ha acollit les anteriors mesures i amplia la seva vigència fins al 31 de desembre de 2021.
4. Aquestes previsions no es poden aplicar directament, sinó que perquè el personal de l'ajuntament de Palma pugui gaudir de l'excedència voluntària especial i de la llicència especial per assumptes propis, és necessari que l'ajuntament de Palma adopti acords de general aplicació que afectin a tots els empleats públics als quals es dirigeix.
5. A n'aquest sentit, preveu la sentència núm. 236, de 26 d'abril de 2016, dictada pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears relativa a la carrera professional, es cita textualment el fonament jurídic segon:
“....l'àmbit al qual va dirigit el Decret llei 5/2012 és l'àmbit de l'Administració Pública Autonòmica, que no a l'àmbit de l'Administració Local, la qual, conforme al principi d'autonomia local haurà d'acordar les seves pròpies resolucions i adoptar les decisions pertinents, en ordre a la reducció del dèficit en l'àmbit dels sector públic imposades pel citat Decret llei i per la resta de l'ordenament jurídic”.
6. A n'aquest mateix sentit, l'informe de 29 d'abril de 2016 dels Serveis Jurídics Municipals relatiu a les conseqüències de l'aplicació de dita sentencia en l'àmbit de l'Ajuntament de Palma, preveu, es cita textualment:
“les mesures previstes en el Decret llei 5/2012, d'1 de juny, no poden ser aplicades directament per l'Ajuntament mitjançant actes administratius o simples resolucions dels regidors competents, invocant el propi Decret llei. ....L'òrgan competent haurà d'adoptar els Acords necessaris en ordre a l'aplicació general, si escau en aquest moment, de les mesures previstes en el decret llei que continuïn vigents”.
7. Atesa la sentència esmentada, l'informe dels Serveis Jurídics i tenint en compte que es tracta de mesures que afavoreixen a l'empleat públic, la regidoria de Funció Pública considera que és necessari possibilitar al personal funcionari de carrera i al personal laboral fix de l'Ajuntament de Palma el gaudiment de l'excedència voluntària especial i de la llicència especial per a assumptes propis previstes als articles 15 i 16 del Decret llei 5/2012, d'1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la Comunitat autònoma de les Illes Balears i d'altres institucions autonòmiques i a la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressupost generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021.
8. La Mesa General de Negociació Conjunta en sessió celebrada el 16/04/2021 va aprovar el gaudiment de l'excedència voluntària especial i de la llicència especial per a assumptes propis del personal funcionari de carrera i del personal laboral fix de l'Ajuntament de Palma previstes als articles 15 i 16 del Decret llei 5/2012, d'1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la Comunitat autònoma de les Illes Balears i d'altres institucions autonòmiques i als articles 27 a 29 de la Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressupost generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021.
FONAMENTS DE DRET
1. L'article 3 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic que estableix que el personal funcionari de les entitats locals es regeix per la legislació estatal i per la legislació de les comunitats autònomes
2. Els articles 189 a 201 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, quant al règim jurídic del personal al servei de les entitats locals.
3. L'article 37 del Real decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic que preveu que són objecte de negociació les matèries referides al calendari laboral, horaris, jornades, vacances, permisos, mobilitat funcional i geogràfica, així com els criteris generals sobre la planificació estratègica dels recursos humans, en els aspectes que afectin condicions de treball dels empleats públics.
4. L'article 14 del Real decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, que estableix que els empleats públics tenen els drets de caràcter individual en correspondència amb la naturalesa jurídica de la seva relació de servei, entre d'altres, a les vacances, descansos, permisos i llicències.
5. L'article 47 i següents del Real decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, en relació amb els articles 117 i 118 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, quant als permisos i llicències del personal funcionari.
6. L'article 89 del Real decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic en relació amb l'article 100 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la Funció Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, quant a l'excedència voluntària dels funcionaris de carrera.
7. L'article 52 del vigent Acord regulador de les condicions de treball del personal funcionari, eventual i dels òrgans directius de l'Ajuntament de Palma, que preveu que el personal funcionari de carrera que presta el seus serveis a l'Ajuntament de Palma té dret a gaudir de les llicències que a continuació s'especifiquen, amb autorització prèvia i quan les necessitats del servei ho permetin... el període vacacional no pot ser acumulat a n'aquestes llicències. A continuació, es regula la llicència per interès particular.
8. La disposició addicional vuitena del Decret llei 5/2012, de 1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la comunitat autònoma de les Illes Balears, quant a que els òrgans competents dels consells insulars i de les administracions locals de les Illes Balears han d'adoptar els acords necessaris per garantir, en l'àmbit de les competències respectives, l'aplicació efectiva de mesures equivalents a les que estableix aquest Decret Llei.
Per tot això, atès l'article 127 de la llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i l'acord de delegació de competències de la Junta de Govern de Palma en els titulars de les Àrees i Àrees delegades pres el 31 de juliol de 2019, el cap de departament que subscriu proposa al regidor de l'Àrea d'Hisenda, Innovació i Funció Pública que elevi a la Junta de Govern el següent:
ACORD
Primer. De conformitat amb els articles 27, 28 i 29 de La Llei 3/2020, de 29 de desembre, de pressupost generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, el personal funcionari de carrera i el personal laboral fix de l'Ajuntament de Palma podrà sol·licitar, d'acord amb les condicions i requisits establerts a continuació:
1. Excedència voluntària especial:
“ Fins al 31 de desembre de 2021, el personal funcionari de carrera i el personal laboral fix poden sol·licitar una excedència voluntària especial, amb una durada mínima de sis mesos i màxima de tres anys, durant la qual tenen dret a la reserva del lloc de treball i al còmput del temps d'excedència a efectes de triennis i grau personal”.
2. Llicència especial per a assumptes propis:
“ Fins el 31 de desembre de 2021, el personal funcionari de carrera i el personal laboral fix poden sol·licitar una llicència especial per a assumptes propis amb una durada màxima de sis mesos anuals, sense dret a percebre retribucions, durant la qual tenen dret a la reserva del lloc de treball i al còmput de temps a afectes de triennis i grau personal, amb l'obligació de cotitzar que correspongui d'acord amb la normativa vigent.
La concessió d'aquesta llicència, que és discrecional, està supeditada en tot cas a les necessitats del servei i no pressuposa autorització per contractar o nomenar personal temporal substitut”.
Segon. Publicar aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears, indicant els recursos administratius i/o judicials procedents.
Contra aquest acte administratiu, que exhaureix la via administrativa, es pot presentar recurs de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictat, d'acord amb l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El termini per interposar-lo és d'un mes comptat des de l'endemà de rebre aquesta notificació. En aquest cas no es podrà interposar recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt el de reposició. El recurs de reposició potestatiu s'haurà de presentar al Registre General d'aquest Ajuntament o a les dependències a què es refereix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, abans esmentada, i s'entendrà desestimat quan no s'hagi resolt i notificat la resolució, en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la seva interposició, i en aquest cas quedarà expedita la via contenciosa administrativa.
Si no s'utilitza el recurs potestatiu de reposició, es pot interposar directament recurs contenciós administratiu, d'acord amb l'article 123 abans esmentat i el que disposa la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat Contenciós Administratiu o la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, segons les competències determinades pels articles 8 i 10 de la Llei 29/1998, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de rebre aquesta notificació, tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri convenient.
Palma, 6 de maig de 2021
El cap de departament de Personal
p.d. Decret de Alcaldia núm. 3.000/2014
(BOIB núm. 30, de 04/03/2014)
Antoni Pallicer Martorell