Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT LLUIS
Núm. 158312
Acord regulador del preu públic per la prestació del servei d'escola infantil Ses Canaletes
El Ple de l'Ajuntament de Sant Lluís, en sessió ordinària celebrada el dia 28 d'abril de 2021, va adoptar, entre d'altres, els següents acords:
“Primer. Derogar l'Ordenança fiscal reguladora del preu públic per la prestació del servei d'escola infantil Ses Canaletes.
Segon. Aprovar l'establiment del preu públic per la prestació del servei d'escola infantil Ses Canaletes i el seu acord regulador en els termes que figuren a l'expedient.
Tercer. Publicar el text íntegre d'aquest Acord regulador en el BOIB, en el taulell d'anuncis i a la pàgina web municipal, d'acord amb el que preveu l'article 45.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.”
A continuació, es transcriu l'acord regulador:
ACORD REGULADOR DEL PREU PÚBLIC PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D'ESCOLA INFANTIL SES CANELETES
Article 1.
Fonament i Objecte
De conformitat amb el que disposa l'article 127 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLRHL), aprovat pel RDL 2/2004, de 5 de març, i en relació amb l'article 41 del mateix text, l'Ajuntament de Sant Lluís estableix el preu públic per a la prestació a instal·lacions municipals del servei d'escola infantil de 0 a 3 anys a l'escola infantil Ses Caneletes i que s'ha de regir pel present acord regulador a l'empara del que disposen els articles que van del 41 al 48 del TRLRHL.
La prestació d'aquest servei es porta a terme atenent a raons socials i d'interès públic.
Article 2.
Naturalesa i fet imposable
Constitueix el fet imposable del preu públic la prestació del serveis prestats per l'escola infantil Ses Canaletes, que inclouen: servei d'escolarització, atenció i custòdia dels infants de 0 a 3 anys i servei de menjador.
Article 3.
Obligats al pagament
1. Són subjectes passius del preu públic, en concepte de contribuents, les persones físiques que sol·licitin o es beneficiïn de la prestació de serveis o realització de les activitats que es detallen a l'article 4 d'aquest Acord Regulador.
2. Estan obligats al pagament del preu públic per a la prestació del servei d'escola infantil de 0 a 3 anys:
a) Els pares, les mares o qui ostenti la tutoria legal dels infants que es beneficiïn dels serveis que es prestin
b) O, si escau, qui pugui estar obligat al pagament dels aliments d'aquests infants conformement al que preveu el Codi Civil.
Article 4.
Quantia
S'estableixen les següents tarifes:
1. Servei escolarització:
a) Matrícula: 70,00 € (anual)
b) Quota mensual: (10 quotes):
- Nadons: 232,00 euros/mes
- Resta de fillets (P1 i P2): 190,00 euros/mes
c) Quota de material: 15 euros/trimestre.
2. Servei de menjador i servei de guarda de migdia:
a) Assistència fixa*:
- Servei menjador: 5€/dia
- Servei guarda migdia: 1,5€/dia
b) Assistència esporàdica*:
Servei menjador: 6€/dia
Servei guarda migdia: 2€/dia
*Es considerarà assistència fixa, quan el servei s'hagi sol·licitat de forma anticipada, com a mínim, abans de finalitzar el mes anterior. Es considera assistència esporàdica, aquella que es sol·liciti dins el mateix mes.
Article 5.
Reduccions a les quotes
1. Les reduccions a les quotes dels preus públics de l'escola infantil, s'estableixen d'acord amb el que disposa l'article 44.2 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, que permet la reducció de les quanties dels preus públics quan existeixin raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic que així ho aconsellin, i concretament, per tal de garantir l'escolarització de tots els infants.
2. Requisits per tenir dret a les reduccions:
a) Es podrà sol·licitar la reducció de les quotes per aquells infants que es matriculin a l'escola infantil Ses Canaletes, d'acord amb el tràmit establert per l'Ajuntament. Es realitzarà una sol·licitud per família i curs i la reducció s'aplicarà sobre les tarifes del servei d'escolarització i sobre les quotes del servei de menjador i guarda de migdia amb assistència fixa,prevists als apartats 1 i 2.a de l'article 4 d'aquest Acord regulador.
b) El factor determinant serà el total de renda familiar disponible associat al nombre de membres de la unitat familiar. Per a establir la base de càlcul anual de la unitat familiar i saber en quin tram de reducció es troba, es calcula la suma dels ingressos anuals que, per qualsevol concepte, percep aquesta unitat i es relaciona el total d'ingressos amb el nombre total de membres de la unitat familiar.
Es computaran com a ingressos la totalitat dels ingressos de la unitat familiar durant l'any corresponent al darrer exercici fiscal liquidat en el moment de la matrícula.
A l'efecte del càlcul dels ingressos familiars, són membres computables de la unitat familiar:
- L'alumnat per al qual se sol·licita la reducció.
- El pare i la mare o les persones tutores legals de l'alumnat (ingressos considerats al 100%). En cas de divorci o separació legal, si la guarda i custòdia de l'infant és compartida, es tindran en compte igualment les dues rendes. Si la guarda i custòdia de l'infant s'atribueix a una sola persona tutora, no serà membre computable aquell ex-cònjuge que no convisqui amb l'infant.
- Els germans i les germanes menors de 25 anys que convisquin en el domicili familiar el 31 de desembre de l'any anterior, infants en acolliment, o bé, aquells majors de 25 anys amb discapacitat física, psíquica o sensorial (ingressos considerats al 50%).
La renda es calcularà de la manera següent:
De tots els membres que obtinguin ingressos, es sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi, i se n'exclouran els saldos nets negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.
S'haurà de justificar mitjançant declaració de l'IRPF. Els membres que no hagin presentat declaració d'IRPF hauran de presentar certificat d'imputacions de renda de l'AEAT. I, en els casos en que no se pugui presentar aquesta documentació, les persones sol·licitants presentaran tota la informació necessària i requerida per l'Ajuntament, sense perjudici de les comprovacions que aquest pugui fer.
c) S'estableixen les següents reduccions a les quotes mensuals, en funció del nivell de renda de la unitat familiar i el nombre de membres d'aquesta:
|
Reducció 90% de les quotes |
Reducció 75 % de les quotes |
Reducció 50 % de les quotes |
Reducció 25% de les quotes |
Membres de la unitat familiar |
Ingressos |
Ingressos |
Ingressos |
Ingressos |
2 MEMBRES |
IPREM X 0,975 |
IPREM X 1,3 |
IPREM X 1,625 |
IPREM X 1,95 |
3 MEMBRES |
IPREM X 1,125 |
IPREM X 1,5 |
IPREM X 1,875 |
IPREM X 2,25 |
4 MEMBRES |
IPREM X 1,2 |
IPREM X 1,6 |
IPREM X 2 |
IPREM X 2,40 |
5 MEMBRES |
IPREM X 1,275 |
IPREM X 1,7 |
IPREM X 2,125 |
IPREM X 2,55 |
6 MEMBRES |
IPREM X 1,35 |
IPREM X 1,8 |
IPREM X 2,25 |
IPREM X 2,70 |
7 MEMBRES |
IPREM X 1,425 |
IPREM X 1,9 |
IPREM X 2,375 |
IPREM X 2,85 |
8 MEMBRES |
IPREM X 1,5 |
IPREM X 2 |
IPREM X 2,5 |
IPREM X 3,00 |
*El barem per fer el càlcul d'aquestes reduccions està basat en l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), publicat anualment a la Llei de pressuposts generals de l'Estat.
d) Situacions especials: Si es compleixen alguns dels requisits següents, per tal de determinar el percentatge de reducció que li correspon, es farà un salt de tram, considerant un membre addicional a la unitat familiar:
- Membre de la unitat familiar amb discapacitat superior al 33%.
- Si té un infant en acolliment
- Si coexisteixen dos o més germans/es matriculats/des durant el mateix curs escolar a l'escola infantil.
e) Supòsits de revisió de les reduccions. Els requisits econòmics de les reduccions establertes, s'hauran d'acreditar en el moment de formalitzar-se la matrícula i únicament es podran revisar amb posterioritat quan es doni alguna de les següents circumstàncies:
- Canvi de la situació familiar per causa de decés d'algun progenitor o tutor/a legal de menors no emancipats o per causa de divorci o separació legal, si la guarda i custòdia de l'infant s'atribueix a un sol tutor/a.
- Contingències econòmiques sobrevingudes posteriors a la matrícula reflectides en un informe de Serveis Socials on es posi de relleu el canvi socioeconòmic de la unitat familiar i s'estableixi el corresponent grau de qualificació de la situació, sempre que es donin els requisits de llindar de renda establerts en l'apartat 2.c de l'article 5 del present acord en el moment d'emetre aquest nou informe. Els efectes de la revisió de la corresponent reducció seran els de la data de presentació de la nova sol·licitud de reducció, acompanyada de l'informe de Serveis Socials, així com de tota aquella documentació que sigui necessària per acreditar els llindars de renda dels membres computables.
f) La persona beneficiària està obligada a comunicar a l'Ajuntament la concessió d'altres ajuts que rebi pels mateixos conceptes, els quals no podran superar el total de les quotes previstes.
3. Es determina una reducció del 100% de la quota davant la situació excepcional d'un escolar que, amb necessitats educatives especials, mitjançant un informe elaborat per l'Equip d'Atenció Primerenca on es recomani la seva permanència a l'escola infantil superada l'edat de tres anys.
Article 6.
Exempcions i bonificacions
a) No s'estableixen exempcions per a aquest servei.
b) Bonificacions. S'estableixen les següents bonificacions sobre les quotes mensuals previstes als apartats 1.b i 2.a de l'article 4, i, en el seu cas, sobre la quota reduïda, d'acord amb l'apartat 1.2 de l'article 5:
- Descompte d'un 10% per a aquelles unitats familiars que tinguin dos o més fills matriculats al centre.
- Descompte d'un 20% per a aquelles unitats familiars considerades monoparentals, sempre i quan es justifiqui aquesta situació mitjançant llibre de família o carnet o certificat corresponent.
- Descompte d'un 20% per a aquelles unitats familiars considerades nombroses d'acord amb la legislació vigent (Llei 40/2003, de 16 de novembre de protecció de les famílies nombroses).
- Descompte del 20% per a aquelles unitats familiars que tinguin un fill matriculat amb necessitats educatives especials.
Les bonificacions seran a instància de part, i no seran en cap cas acumulables.
Qualsevol canvi en les circumstàncies de les condicions econòmiques o familiars que justifiquin la bonificació després que aquesta s'hagi concedit, s'haurà de comunicar a l'Ajuntament amb la finalitat de revisar la quota, mesura que serà aplicable en el mes immediatament següent.
Article 7.
Normes de gestió. Liquidació i ingrés
1. El preu públic es reportarà al moment de la formalització de l'alta del servei, tant de l'escola infantil com del menjador, en cada cas. Les persones interessades en la prestació del servei hauran de presentar a l'Ajuntament la sol·licitud d'inscripció o matrícula, i estendre la corresponent ordre de domiciliació bancària pel pagament.
2. Pagament
L'import de la matrícula s'exigirà en règim d'autoliquidació i es pagarà anualment en el moment de formalitzar-se la matrícula.
En cas de realitzar un a sol·licitud de reducció de quota de les previstes en l'article 5 d'aquest acord, el pagament de la matrícula es satisfarà en el termini de 15 dies naturals posteriors a la notificació de la resolució d'aquesta sol·licitud.
Excepte en casos excepcionals o per motius de salut de l'alumne/a que impedeixin la seva incoporació a l'escola infantil, no es retornarà l'import abonat en concepte de matrícula.
El pagament de la matrícula inclou el compromís d'assistència al centre i el pagament de les quotes mensuals, sempre i quan no causi baixa voluntària del servei.
El pagament de les quotes mensuals, així com del servei de menjador i servei de guarda de migdia pels alumnes amb assistència fixa, s'efectuarà per domiciliació bancària per mensualitats anticipades, que es giraran dins els 15 primers dies de cada mes. Excepcionalment l'ajuntament podrà autoritzar altres formes de pagament.
L'import de la quota de juliol del servei d'escolarització es divideix entre les 10 mensualitats que van de setembre a juny, pel que dins el mes de juliol només es girarà la quota corresponent al menjador i servei de guarda de migdia, als usuaris que hagin sol·licitat aquest servei.
Si un alumne es matricula en un moment posterior a l'inici de curs, se li liquidarà la part corresponent a la quota del mes de juliol, pels mesos que van des de setembre fins al mes anterior a l'inici d'utilització del servei, la qual s'haurà d'abonar abans de finalitzar el curs escolar.
El pagament de la quota de material, s'efectuarà també per domiciliació bancària, dins els primers 15 dies de cada trimestre del curs escolar.
Pels usuaris amb assistència esporàdica del menjador i del servei de guarda de migdia, el pagament es farà en el moment de la sol·licitud a la mateixa escola o mitjançant ingrés en el compte de l'Ajutament.
En cas d'impagament o retorn dels rebuts domiciliats en els terminis establerts a aquest efecte, es podrà exigir el pagament per la via de constrenyiment.
3. Baixes i prorrateig de la quota
Les quotes mensuals no seran prorratejables.
Les baixes s'han de comunicar a l'Ajuntament abans del dia 25 de cada mes i tindran efectes a partir del primer dia del mes següent. Tampoc es retornarà la part corresponent de la quota del mes de juliol.
4. Devolucions:
a) Pels alumnes que de forma justificada, com puguin ser malaltia greu o per causa de força major, no hagin pogut fer ús del servei, podrà sol·licitar-se la devolució, en els casos següents:
- Servei d'escolarització: quan no assisteixin al curs durant 4 setmanes seguides, excepte en festes de Nadal, Pasqua o el mes de juliol, podrà sol·licitar-se la devolució de la meitat de la quota corresponent. D'aquest descompte, tan sols se'n podran beneficiar una vegada per curs.
- Servei de menjador: quan no hagin pogut assistir durant un període de 15 dies, es podrà sol·licitar la devolució de la part de la quota de menjador corresponent.
b) Quan per causa no imputable a l'obligat al pagament del preu públic no es presti el servei previst en aquest acord, procedirà la devolució de l'import corresponent.
Disposició Addicional
Per als casos no prevists en el present Acord Regulador, caldrà ajustar-se a les disposicions del Text Refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel RDL 2/2004, de 5 de març.
Disposició Final. Vigència.
El present Acord regulador entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el BOIB i serà d'aplicació a partir del curs escolar 2021/2022, romanent en vigor fins que se n'acordi la seva modificació o derogació expressa.
Sant Lluís, 7 de mayo de 2021
La batlessa
M. Carolina Marquès Portella