Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 158306
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de 3 de maig de 2021, relativa a la creació de la Comissió de Famílies Biològiques dependent del servei d’infància i Família de l’IMAS i l’aprovació de les normes d’organització i funcionament.

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. En data 8 d'abril de 2021, el Cap de servei d'Infància i família va presentar informe proposta per a la creació de la «Comissió de famílies biològiques» dependent del servei d'infància i família de l'IMAS i aprovació de les normes d'organització i funcionament.

2. En data 27 d'abril de 2021, el Cap de servei d'Infància i família va presentar informe d'ajustament al principi d'estabilitat pressupostària de la creació de la Comissió de famílies biològiques dependent del Servei d'infància i Família.

3. En data 30 d'abril de 2021 s'ha emès informe jurídic favorable sobre la creació de la Comissió de famílies biològiques per la Secretària delegada.

Fonaments

Primer.- L'IMAS exerceix per mitjà de la Direcció Insular d'Infància i Família les competències pròpies en matèria de tutela, guarda, acolliment familiar i adopció, d'acord amb l'article 70.8 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, la Llei 8/1997, de 18 de desembre d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors, conforme a la normativa específica en matèria de protecció de menors, la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, i la resta de normativa complementària.

Segon.- La comissió de famílies biològiques respon a la promoció de metodologies que fomenten la participació de les famílies en la resolució de situacions de risc i de desemparament predominant en tot cas, l'interès superior de la persona menor d'edat.

D'acord amb aquestes finalitats, la Comissió de Famílies Biològiques es configura com un espai de participació efectiva i permanent que permeti a les famílies manifestar-se en relació als seus fills i filles, per tal que les seves aportacions siguin considerades per l'IMAS.

Per tant, el procediment de tramitació per a la creació de la Comissió de famílies Biològiques dependent del servei d'infància i família de l'IMAS s'adequa a la legalitat atès que es tracte d'un òrgan col·legiat que exerceix funcions de d'assessorament, estudi i participació de conformitat amb la potestat d'autoorganització atribuïda a l'IMAS.

A més, d'acord amb l'informe de la Direcció Insular presentant en data 27 d'abril de 2021, la creació i les normes d'organització i funcionament de la Comissió de Famílies Biològiques dependent del Servei d'Infància i Família de l'IMAS, no suposarà cap risc per a la sostenibilitat financera de l'Administració, atès que estarà integrat pel personal de l'IMAS, així com per personal d'altres Administracions Públiques i entitats que en cap cas rebran retribució complementària per la seva participació en aquest òrgan, donant compliment a les previsions que, en matèria de sostenibilitat

financera, es regulen a la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat

financera.

Tercer.- La competència per a la creació de la Comissió de famílies biològiques dependent del servei d'infància i família, correspon al President de l'IMAS de conformitat amb l'article 7.2.1 dels Estatuts de l'IMAS.

Per tant, resolc:

Primer.- Aprovar la creació de la Comissió de famílies biològiques.

Segon.- Aprovar les normes d'organització i funcionament de la Comissió de famílies biològiques dependent de l'IMAS, que es transcriuen a continuació:

«NORMES D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DE LA COMISSIÓ DE FAMÍLIES BIOLÒGIQUES DEPENDENT DE L'IMAS.

CAPÍTOL I: OBJECTE, FINALITAT I PRINCIPIS.

Article 1. Objecte

La Comissió de Famílies Biològiques respon a la promoció de metodologies que fomenten la participació dels pares i mares o les persones que exerceixen la tutela, guarda dels seus fills o filles, així com de l'entorn familiar, social i educatiu, en la resolució de les situacions de risc i de desemparament, sempre que no es contradigui l'interès superior de la persona menor d'edat predominant davant de qualsevol altre dret legítim.

Article 2. Finalitat

La Comissió de Famílies Biològiques té com a finalitat constituir un espai de participació efectiva i permanent que permeti a les famílies manifestar-se en relació als seus fills i filles, per tal que les seves aportacions siguin considerades per l'IMAS.

Article 3. Principis rectors

La Comissió de Famílies Biològiques s'ha de regir pels principis següents:

1. Periodicitat. La Comissió s'ha de reunir periòdicament de forma quadrimestral per tal de fer possible una participació continuada, i no puntual, de les famílies biològiques.

2. Voluntarietat. Les famílies biològiques que vulguin formar part de la Comissió ho han de fer de manera totalment voluntària.

3. Integritat. A les reunions de la Comissió pot tractar-se qualsevol assumpte d'interès general relacionat amb les mesures de protecció de les persones menors d'edat, excloent-se els casos propis i particulars.

4. Informació. Les famílies participants han de rebre, prèviament a les reunions, tota la informació necessària perquè puguin formar-se una opinió sobre els assumptes inclosos a l'ordre del dia. Així mateix, se'ls ha de comunicar la influència o els efectes que les seves conclusions i propostes hagin tingut, en el seu cas, a les polítiques, els programes o l'actuació de l'IMAS.

5. Confidencialitat: tant en el desenvolupament de les sessions com en la preparació de la documentació, es respectarà el dret a la intimitat de les persones, en especial de les persones menors d'edat, per la qual cosa s'actuarà amb la deguda reserva. Amb aquesta finalitat, en aquelles sessions en què s'hagin de tractar assumptes que, malgrat presentar un interès general, afectin a particulars, s'han d'ometre les dades identificatives d'aquests.

6. Participació directa. Les famílies biològiques que formin part de la Comissió i siguin nomenades com a vocals han de participar a les reunions de la Comissió de manera directa, sense intermediaris. Les seves opinions han de ser tingudes en compte per a la millora del servei.

7. Igualtat. Totes les famílies biològiques han de tenir l'oportunitat de formar part de la Comissió de conformitat amb l'article 7.2 d'aquest document, bé de manera continuada o bé puntual. Durant les reunions, tots els assistents han de tenir l'oportunitat d'expressar la seva opinió i de fer els suggeriments que considerin adients, així com que es deixi constància de les seves manifestacions.

8. Respecte. Totes les persones hauran de dur a terme la seva participació respectant les altres persones, opinions i la dinàmica que s'estableixi la Comissió. Així mateix, hauran de respectar la Institució i l'equip professional que el conforma, tant dins com fora de la Comissió i a través de les xarxes socials.

 

CAPÍTOL II COMPOSICIÓ.

Article 4. Composició

La Comissió de Famílies Biològiques està integrada pels següents membres:

- Presidència

- Secretaria

- Vocals (11)

La durada dels càrrecs serà bianual mentre es mantingui el càrrec de l'entitat que representa.

Article 5. Presidència.

1. La Presidència de la Comissió de Famílies Biològiques ha de ser la persona que ostenti el càrrec a la Direcció Insular d'Infància i Família, o persona en qui delegui.

2. Són funcions de la Presidència:

a) Ordenar i disposar la constitució de la Comissió.

b) Disposar-ne les seves convocatòries ordinàries i extraordinàries.

c) Visar les actes i els certificats de la Comissió.

d) Ordenar i impulsar els debats a les sessions.

e) Elevar les conclusions i propostes acordades per la Comissió de Famílies Biològiques a la Presidència de l'IMAS per tal que siguin considerades, o, si es refereixen assumptes que concerneixen a altres persones o institucions, públiques o privades, per tal que les comuniqui a aquestes perquè siguin tinguts en compte.

f) Representar la Comissió de Famílies Biològiques davant d'altres institucions, quan sigui procedent.

3. El president o presidenta tindrà veu a la Comissió, però no vot.

Article 6. Secretaria.

1. El secretari o secretària ha de ser la persona que ostenta el càrrec de coordinació d'atenció a la família de l'IMAS, o persona en qui delegui.

2. Són funcions del secretari o secretària:

a) Fer les convocatòries per ordre del president o presidenta de la Comissió.

b) Organitzar i preparar el llistat de temes a tractar a les sessions, d'acord amb l'ordre del dia disposat per la presidència.

c) Facilitar a la presidència, als vocals i als assessors de la Comissió la informació i l'assistència tècnica que precisin, d'acord amb la legalitat vigent, i tenint especialment cura de garantir la protecció de les dades de caràcter personal.

d) Tenir cura de la documentació pròpia de la Comissió.

e) Redactar i autoritzar les actes de les sessions i emetre les certificacions oportunes.

3. El secretari o la secretària tindrà veu a la Comissió, però no vot.

Article 7. Vocals.

1. Són vocals de la Comissió, amb veu i vot:

a) Quatre persones que siguin pare i/o mare d'infants o adolescents que tinguin o hagin tingut expedient amb mesures jurídiques de protecció a l'IMAS, nomenats per la presidència de la Comissió entre totes les sol·licituds rebudes.

b) Dos representants d'associacions de famílies biològiques de Mallorca, nomenats per la presidència de la Comissió, prèvia designació d'entre les associacions de famílies biològiques que així ho hagin sol·licitat i estiguin inscrites al Registre d'Entitats de Participació Ciutadana. (art. 59 ROC)

c) La persona que ostenti el càrrec de Coordinació dels centres d'acolliment residencial, o la persona en qui delegui.

d) Una persona representant de la FEIAB ( Federació d'Entitats d'Infància i Adolescència a les Illes Balears).

e) Una persona que ostenti el càrrec de Cap de Secció Territorial Ponent o Llevant del Servei d'Infància i família de l'IMAS, designada per la presidència de la Comissió.

f) Una persona tècnica superior jurídica del Servei d'Infància i família de l'IMAS, designada per la presidència de la Comissió.

h) Una persona tècnica externa a l'IMAS designada per la presidència de la Comissió en raó de la seva experiència o qualificació professional en matèria de protecció de menors.

2. Les famílies que vulguin formar part de la Comissió com a vocals, han de presentar en el Registre General de l'IMAS la corresponent sol·licitud. A aquests efectes, es publicarà en el taulell d'anuncis del portal web de l'IMAS el termini de presentació d'instàncies per formar part de la Comissió de Famílies Biològiques per a que tinguin la possibilitats de ser candidates a vocals de la Comissió, informant-lis dels criteris de selecció, del període pel qual poden ser designades i facilitant-lis el corresponent model de sol·licitud.

3. Les persones vocals han de ser designades, d'entre les famílies que hagin presentat la sol·licitud a què es refereix l'apartat anterior, pel president o presidenta de la Comissió, a proposta del Secretari de la Comissió, en raó dels criteris de selecció publicats en temps i forma tal i com disposa l'article 7.2 de les presents normes d'organització i funcionament.

Les designacions de vocals s'han de fer amb una antelació mínima de 15 dies abans de començar el període de sessions, i s'han de notificar a les persones designades. Aquelles que hagin presentat sol·licitud i no hagin estat designades, han de ser informades de la possibilitat de participar presentant propostes d'assumptes per incloure a l'ordre del dia o sol·licitant a la presidència intervencions puntuals a la Comissió d'acord amb allò que disposa l'article 12.

4. Totes les designacions de vocals poden incloure titulars i suplents.

5. Són funcions dels vocals:

a) Participar respectuosament en els debats i manifestar la seva opinió sobre els assumptes tractats a cada sessió.

b) Votar sobre els assumptes que es sotmetin a consideració de la Comissió. Cada un dels membres pot emetre un vot particular que dissenteixi de la majoria, expressant-ne els motius.

c) Proposar a la Presidència, amb una antelació mínima de deu dies hàbils a la celebració de cada sessió, els assumptes que s'han d'incloure dins l'ordre del dia.

 

CAPÍTOL III FUNCIONS.

Article 8. Funcions deliberatives i de participació social i ciutadania.

Són funcions de la Comissió de caire deliberatiu i de participació:

a) Deliberar sobre els assumptes inclosos a l'ordre del dia de cada sessió i emetre conclusions sobre aquests.

b) Fer els suggeriments al Servei d'Infància i Família de l'IMAS que es considerin pertinents sobre qualsevol assumpte relacionat amb les relacions entre les persones menors d'edat que tinguin o hagin tingut mesura jurídica i les seves famílies biològiques.

c) Ser escoltats i participar en la proposta o aprovació de programes o plans de l'IMAS, en relació a la redacció de la normativa o en relació a les entitats externes col·laboradores a les que correspongui el seguiment de les relacions entre les persones menors d'edat que tinguin mesura jurídica i les seves famílies biològiques o en la formulació d'al·legacions respecte d'aquest vincle.

Article 9. Funcions d'iniciativa pròpia.

La Comissió, per iniciativa pròpia pot exercir les següents funcions:

a) Participar en conferències, estudis, investigacions i documents tècnics sobre les relacions entre les persones menors d'edat que tinguin mesura jurídica i les seves famílies biològiques.

b) Manifestar-se davant l'opinió pública sobre temes relatius a les relacions entre les persones menors d'edat que tinguin mesura jurídica i les seves famílies biològiques, tot respectant els drets de les persones, i en especial, el dret a la intimitat personal i a la pròpia imatge i la protecció de dades de caràcter personal.

c) Presentar suggeriments, al·legacions o fer peticions sobre temes relacionats i que afectin les relacions entre les persones menors d'edat que tinguin mesura jurídica i les seves famílies biològiques i sobre la seva regulació davant les Administracions Públiques o qualsevol entitat privada o pública.

d) Proposar activitats que condueixin a un millor coneixement dels programes d'infància i família de l'IMAS.

Article 10. Caràcter de les decisions, acords o suggeriments.

En cap cas les decisions, els acords o els suggeriments de la Comissió de Famílies Biològiques tindran el caràcter d'informe preceptiu ni vinculant per a l'IMAS.

 

CAPÍTOL IV FUNCIONAMENT.

Article 11. Constitució.

La Comissió de Famílies Biològiques s'adscriu a la Direcció d'Infància i Família de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, creada mitjançant resolució administrativa del President de l'IMAS i es regirà per les presents normes d'organització i funcionament.

Article 12. Règim de sessions.

1. La Comissió de Famílies Biològiques es reunirà en sessió ordinària amb una periodicitat quadrimestral. La preparació de les sessions ordinàries es farà d'acord amb el procediment següent:

a. Amb una antelació mínima de deu dies hàbils a la celebració de la sessió, els vocals han de proposar al president o presidenta incloure a l'ordre del dia tots aquells assumptes que s'estimi pertinent sotmetre a la consideració de la Comissió.

També poden fer aquestes propostes totes aquelles famílies biològiques, encara que no siguin membres de la Comissió, així com els professionals del Servei d'Infància i Família, mitjançant el seu cap de secció, o d'entitats concertades o col·laboradores amb el Servei, i qualsevol altra persona que tingui interès en plantejar a la Comissió una o vàries qüestions relacionades amb les relacions de les persones menors d'edat i les seves famílies biològiques. No es podran incloure a l'ordre del dia assumptes que tinguin un interès purament particular, i no general.

b. Correspon a la presidència decidir incloure o no a l'ordre del dia dels assumptes proposats.

c. El secretari o secretària ha de convocar la sessió, per ordre del president o presidenta, amb una antelació mínima de 10 dies hàbils, adjuntant a la convocatòria l'ordre del dia.

2. La Comissió podrà reunir-se en sessió extraordinària quan així ho acordi la Presidència, a petició d'un mínim de cinc membres de la Comissió, que s'haurà de convocar amb un dia d'antelació, en qualsevol moment, sempre que es garanteixi l'assistència del quòrum necessari establert a l'article següent.

Els peticionaris faran arribar al secretari/a la seva demanda de sessió extraordinària, expressant les circumstàncies que la motivin i els assumptes que s'han d'incloure a l'ordre del dia. Les peticions de sessió extraordinària que no incloguin aquests punts podran ser desestimades.

3. Poden assistir en qualitat d'oients, sense veu ni vot i de manera puntual a les sessions, totes aquelles famílies biològiques o persones de l'equip professional del servei d'infància i família que no formin part de la Comissió i que així ho sol·licitin motivadament, i es consideri admesa la petició per part de la Presidència de la Comissió de Famílies Biològiques, per tal de tractar un assumpte que els afecti. Aquesta assistència ha de ser autoritzada pel president o la presidenta, amb el vot favorable de la majoria dels seus membres amb dret a vot.

La presidència, per iniciativa pròpia o a petició d'un mínim de tres membres de la Comissió, també pot convidar a participar en una sessió a qualsevol altra persona que presenti interès per la Comissió, en raó de la seva experiència i/o qualificació professional dins l'àmbit de la protecció de persones menors d'edat, o dels assumptes a tractar.

En tots aquests casos, aquestes persones tindran veu, però no vot, i la seva participació s'ha d'incloure dins l'ordre del dia.

Article 13. Quòrum d'assistència.

Per a la vàlida constitució de les sessions, tant les ordinàries com les extraordinàries o d'urgència, és necessari la presència, com a mínim, del president o presidenta i del secretari o secretària, o persona que els substitueixi, i de la meitat més un dels vocals.

El secretari o secretària ha de vetllar pel compliment d'aquest requisit.

Article 14. Decisions.

1. El resultat de les deliberacions i les votacions poden adoptar dues formes diferents:

a. Conclusions, que recullen el parer o el posicionament de la Comissió en relació als assumptes tractats a les sessions.

b. Suggeriments, que són propostes de millora pel que fa al funcionament del Servei d'Infància i Família o a assumptes que concerneixen a altres persones o institucions, públiques o privades, en la mesura en què la seva actuació pugui repercutir en les famílies biològiques.

2. Les decisions i els suggeriments s'han d'adoptar per la majoria dels membres de la Comissió amb dret a vot. Si no es fa constar la votació s'ha d'entendre que s'ha adoptat per unanimitat. Qualsevol membre amb dret a vot pot fer constar el seu vot contrari a l'acord de la majoria i les motivacions que ho justifiquen.

3. Les decisions i els suggeriments de la Comissió, es podran publicar a la pàgina web de l'IMAS i comunicar a altres persones o institucions, públiques o privades, que hi tinguin relació, quan així ho acordi el president o la presidenta, a proposta de la majoria dels membres de la Comissió.

Article 16.- Actes i publicacions.

1. El secretari o la secretària ha d'aixecar acta de la sessió.

2. Les actes de les sessions s'han d'arxivar per ordre cronològic en un fitxer específicament creat a aquest efecte.

3. El secretari o secretària disposarà la publicació dels dictàmens de la Comissió de Famílies Biològiques, si s'aprova per la Comissió.

Article 17. Modificació.

La competència per aprovar la modificació de les Normes d'Organització i Funcionament de la Comissió de Famílies Biològiques correspon a la Presidència prèvia proposta de la Comissió i haurà d'anar acompanyada d'un text articulat alternatiu, amb l'argumentació corresponent.

Article 18. Entrada en vigor.

Les presents normes d'organització i funcionament entraran en vigor l'endemà de la seva publicació en el BOIB».

Tercer.- Publicar aquesta resolució al Butlletí Oficial Illes Balears.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa

Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, 4 de maig de 2021

El conseller de Drets Socials i President de l'IMAS Javier De Juan Martín