Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 155336
Bonificació 20 % taxes mercats municipals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Calvià va aprovar en sessió ordinària celebrada en data 25 de març de 2021 la següent proposta:

''En relació a l'assumpte referenciat en el requadre que antecedeix, amb data de 22 de febrer de 2021 s'ha emès el corresponent informe per part del Director General d'Activitats i Comerç (T. A. G. Aj. de Calvià), resultant en conseqüència preses en consideració les següents:

VALORACIONS JURÍDIQUES

ÚNICA.- A la vista del que es disposa en l'article 88.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (BOE núm. 236 -02/10/2015- *d'ara endavant Llei 39/2015). on es disposa que “l'acceptació d'informes o dictàmens servirà de motivació a la resolució quan s'incorporin al text d'aquesta”. Així, prengui's en consideració l'indicat en l'informe avantdit de data 22/2/2021 emès per part del Director General d'Activitats i Comerç (T. A. G. Aj. Calvià).

-Extracte literal-

1r.- Excusa abundar sobre els evidents i nefastos efectes, que per a la salut, està generant la COVID-19, però en el que ara concerneix, interessa posar l'accent així mateix en les innegables conseqüències que per a l'economia està tenint la crisi generada per aquesta pandèmia. Així, particularment, arran del Reial decret 463/2020 declaratiu de l'Estat d'Alarma, però també molt especialment arran del Reial decret llei 10/2020, de 29 de març, i dels efectes del qual per a l'economia en particular, però també de restriccions de la mobilitat de la ciutadania en general, s'han fet eco altres tantes mesures adoptades gràcies a diversos i successius Reials decrets llei com: Rdl 8/2020, de 17 de març, de Mesures Urgents i Extraordinàries per a fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19; Rdl 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per a fer front a la COVID-19; Rdl 15/2020, de 21 d'abril, de mesures urgents complementàries per a donar suport a l'economia i l'ocupació; Rdl 17/2020, de 5 de maig, pel qual s'aproven mesures de suport al sector cultural i de caràcter tributari per a fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19; Rdl 19/2020, de 26 de maig, pel qual s'adopten mesures complementàries en matèria agrària, científica, econòmica, d'ocupació i Seguretat Social i tributàries per a pal·liar els efectes del COVID-19; Rdl 20/2020, de 29 de maig, pel qual s'estableix l'ingrés mínim vital; Rdl 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica; Rdl 25/2020, de 3 de juliol, de mesures urgents per a donar suport a la reactivació econòmica i l'ocupació; Rdl 26/2020, de 7 de juliol, de mesures de reactivació econòmica per a fer front a l'impacte del COVID-19 en els àmbits de transports i habitatge; Rdl 37/2020, de 22 de desembre, de mesures urgents per a fer front a les situacions de vulnerabilitat social i econòmica en l'àmbit de l'habitatge i en matèria de transports; Rdl 39/2020, de 29 de desembre, de mesures financeres de suport social i econòmic i de compliment de l'execució de sentències; Rdl 1/2021, de 19 de gener, de protecció dels consumidors i usuaris enfront de situacions de vulnerabilitat social i econòmica; i Rdl 3/2021, de 2 de febrer, pel qual s'adopten mesures per a la reducció de la bretxa de gènere i altres matèries en els àmbits de la Seguretat Social i econòmic; etc.

2n.- En l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, on el turisme i sectors vinculats (comercial, restauració, entreteniment,...) té un gran pes en el conjunt de l'economia, les restriccions a la mobilitat (tant interna com internacional) han tingut un fort impacte econòmic. El PIB de la Comunitat Autònoma serà, al costat del de Canàries, el més afectat per aquesta pandèmia i es preveu una caiguda l'any 2020 de més del 15 %.

L'any 2021 continuen vigents les restriccions a la mobilitat així com prohibicions d'obertura d'uns certs establiments sobre la base del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per a Fer front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19. Pla aprovat mitjançant Acord del Consell de Govern de 27/11/2020 i modificat per la Resolució de la consellera de Salut i Consum de 9/12/2020 i per Acords del Consell de Govern de 14/12/2020, 28/12/2020, 11/1/2021, 15/1/2021, 22/1/2021 i 29/1/2021.

Tant les restriccions establertes per la normativa estatal com les establertes en l'àmbit de la comunitat autònoma han afectat, i continuen afectant, a l'economia. Sobre la base d'això s'han anat aprovant diversos Decrets llei i Lleis, l'objectiu de les quals ha estat mitigar l'impacte econòmic i social de la pandèmia: Dl 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressupostos per a fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19; Dl 5/2020, de 27 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèries tributària i administrativa per a fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19; Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears; Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears; Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les AA. PP. de les Illes Balears per a pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19; etc.

3r.- En aquestes circumstàncies excepcionals, la política econòmica ha d'estar orientada a protegir l'ocupació, ajudar als més vulnerables i mantenir el teixit productiu. Amb els objectius de continuar protegint i donant suport al teixit productiu i social, de minimitzar l'impacte, i de facilitar que l'activitat econòmica es recuperi quan comenci a remetre aquesta situació d'emergència de salut pública, han de presentar-se paquets complets de mesures que en l'econòmic i el social donin resposta a tots els ciutadans.

A resultes d'això, l'Ajuntament de Calvià ha vingut aprovant paquets de mesures degudament consensuades, amb l'objectiu de protegir i donar suport al teixit productiu i social, així com als col·lectius més vulnerables, i amb la finalitat de minimitzar l'impacte econòmic i oferir, en l'àmbit de les seves competències, el suport a treballadors, famílies, col·lectius més vulnerables i empreses, per a reduir transitòriament l'impacte dels efectes de la COVID-19 en la nostra vida quotidiana.

En línia amb els objectius anteriorment assenyalats, i, així mateix, amb el ferm objectiu de propiciar una ràpida volta a la normalitat, per Acord Plenari de 21/04/2020 es van aprovar tota una sèrie de mesures, i en el que a l'àmbit que ara ens concerneix (comerç) van contemplar des de bonificacions per l'ocupació demanial amb taules i cadires dels establiments públics (per període corresponent a l'any natural 2020, i al 100 dels imports liquidables), passant per les corresponents devolucions dels imports ja liquidats per tals conceptes, a les devolucions dels imports liquidats en concepte d'activitats temporals de mercats (durant el període durant el qual no van poder exercir la seva activitat -exceptuant els dedicats al servei agroalimentari i inputs (plantes) que van poder mantenir la seva activitat des del 14/03/2020, si bé comptat fins a la fase en la qual s'ha vist limitada la seva activitat).

El Ple de 21/4/2020 va acordar per unanimitat el següent:

“11. PROPOSTA PER APROVAR LA DEVOLUCIÓ DE TAXES ABONADES PER OCUPACIÓ DE DOMINI PÚBLIC A PARADES DE MERCATS MUNICIPALS.

[…]

PROPOSTA D'ACORD:

Per tot això, i a la vista de tot el que s'ha exposat, fent ús de les atribucions conferides per la legislació vigent en matèria de règim local, es te a be sotmetre a Ple la següent PROPOSTA D'ACORD, en el sentit que:

PRIMER.- Aprovar les mesures destinades al teixit empresarial següents:

- Taxa per ocupació demanial en punt o lloc de vena en el s mercats realitzats en el terme municipal de Calvià (amb excepció dels <<agroalimentaris>> que sí que estan autoritzats, per considerar-se tal sector – alimentari – essencial): en cas que s'hagi pagat la quota, haurà de tornar-se la part proporcional, amb l'abast expressat en el cos del present.

[…]''.

El Ple de 30/7/2020 va acordar per unanimitat el següent:

“1r-A).- SUSPENDRE LA VIGÈNCIA DE LA ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA TAXA PER PARADES, CASETES DE VENDA, ESPECTACLES O ATRACCIONS SITUADES EN TERRENYS D'ÚS PÚBLIC I INDÚSTRIES DE CARRER I AMBULANTS I RODATGE CINEMATOGRÀFIC, EN EL PUNT CONCRET REFERENT A la DETRACCIÓ DEL 20% DELS MPORTS LIQUIDABLES PRECISOS (1) PER A L'EXERCICI DE L' ACTIVITAT EN EL PUNT O LLOC DE VEBDA DE TOTS ELS MERCATS REALIZATS EN EL TERME MUNICIPAL DE CALVIÀAMB OCUPACIÓ DEMANIAL, INCLOSA ELS AGORALIMENTARIS I INPUTS- plantes-, I AMB EFECTES DEL DIA 01/01/2020 FINS EL DIA 31/12/2020, sense perjudici de les devolucions establertes en l'Acord Plenari de 21/04/2020 referits a mercats en els termes i amb l'abast fixat en el mateix (2).

(1).- Ha de prendre's en consideració que s'exclou de tal bonificació l'import corresponent al següent concepte: “ Taxa Llicència Obertura Establiments”).;

(2).- Ha de prendre's en consideració la circumstància concurrent que en mèrits de l 'anterior Acord Plenari de 21/04/20120 es va disposar la devolució del 100% dels citats imports liquidats per als llocs de mercats en tant que “ pagament indeguts” amb excepció dels mercats agroalimentaris i inputs ( plantes) als quals no se'ls va resultar això d'aplicació per no haver-se vist afectat l'exercici de la seva activitat el dia 14/03/2020. so bé ha de ponderar-se en el corresponent càlcul el període en el qual l'activitat d'aquests últims sí s'ha vist afectada per l'oportuna Fase del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat-

1r-B).- PROCEDIR A la DEVOLUCIÓ DEL 20% ( amb referència a l'any natural 2020) DELS IMPORTS LIQUIDATS ( exceptuat el corresponent al següent concepte: “Taxa Llicència Obertura Establiments”) precisos per a l'exercici de l'activitat en el punt o lloc de venda de tots els mercats realitzats en el terme municipal de Calvià amb ocupació demanial, sense perjudici del que s'estableix en relació a tal punt en l'Acord Plenari de 21/04/2020 en el termes i amb l'abast fixats en aquest”.

4t.- Tenint en compte que l'any 2021 continuen les restriccions de mobilitat, la prohibició d'obertura d'uns certs establiments i que la pandèmia ja porta gairebé un any, amb el que això ha provocat en l'economia del municipi, resulta impostergable i necessari procedir a prologar a 2021 la BONIFICACIÓ DEL 20% DELS IMPORTS LIQUIDABLES PRECISOS (*) PER A L'OCUPACIÓ DEMANIAL RELATIUS A QUALSSEVOL MENA DE PARADES DE MERCATS, INCLOSA ELS AGROALIMENTARIS I INPUTS -plantes-, I AMB EFECTES DEL DIA 01/01/2021 FINS Al DIA 31/12/2021, sense perjudici de les devolucions per ingressos indeguts a causa de la impossibilitat que el comerciant ambulant pugui instal·lar tots, o alguns dels seus llocs, en el mercat degut a les restriccions per a lluitar contra la COVID-19.

(*) Ha de prendre's en consideració que s'exclou de tal bonificació els imports corresponents als següents conceptes: “Taxa Llicència Obertura Establiments” i “Taxa per expedició de documents administratius”).

.- Conforme a l'exposat en l'ordinal anterior, ha d'atendre's al que es disposa en l'article 26 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, harmonitzat això amb les disposicions contingudes en les següents Ordenances fiscals municipals:

a.- ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA TAXA PER PARADES, CASETES DE VENDA, ESPECTACLES O ATRACCIONS SITUADES EN TERRENYS D'ÚS PÚBLIC I INDÚSTRIES DE CARRER I AMBULANTS I RODATGE CINEMATOGRÀFIC (BOIB núm.

b.- ORDENANÇA REGULADORA DE LA PRESTACIÓ PATRIMONIAL DE CARÀCTER PÚBLIC NO TRIBUTARI PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI DE RECOLLIDA, TRACTAMENT I ELIMINACIÓ DE RESIDUS (BOIB núm. 205 de 8/12/2020).

-Extracte literal art. 26 RDLeg. 2/2004-:

Article 26. Meritació.

“1. Les taxes podran meritar-se, segons la naturalesa del seu fet imposable i conforme determini la respectiva ordenança fiscal:

a) Quan s'iniciï l'ús privatiu o l'aprofitament especial, o quan s'iniciï la prestació del servei o la realització de l'activitat, encara que en tots dos casos podrà exigir-se el dipòsit previ del seu import total o parcial.

b) Quan es presenti la sol·licitud que iniciï l'actuació o l'expedient, que no es realitzarà o tramitarà sense que s'hagi efectuat el pagament corresponent.

2.- Quan la naturalesa material de la taxa exigeixi la meritació periòdica d'aquesta, i així es determini en la corresponent ordenança fiscal, la meritació tindrà lloc l'1 de gener de cada any i el període impositiu comprendrà l'any natural, excepte en els supòsits d'inici o cessament en la utilització privativa, l'aprofitament especial o l'ús del servei o activitat, i en aquest cas el període impositiu s'ajustarà a aquesta circumstància amb el consegüent prorrateig de la quota, en els termes que s'estableixin en la corresponent ordenança fiscal.

3.- Quan per causes no imputables al subjecte passiu, el servei públic, l'activitat administrativa o el dret a la utilització o aprofitament del domini públic no es presti o desenvolupi, procedirà la devolució de l'import corresponent”.

Així, i tal com estableix l'apartat 3r del citat article, i en els termes i conforme a la situació d'extraordinària gravetat referida ut supra, i de la qual de forma prou significativa es deriva un notable minvament al normal aprofitament del domini públic precís per al desenvolupament de les activitats concernides, provocat per una manifesta absència de normal concurrència de públic, i sense que òbviament resultin tals causes extraordinàries imputables al subjecte passiu, resulta procedent l'adopció de les mesures anteriorment assenyalades, considerant-se proporcionades i ajustades a les excepcionals circumstàncies actuals.

.- Breu referència a la informació econòmica quant a la repercussió que sobre el pressupost tindrà la present mesura:

ESTIMACIÓ ECONÒMICA REPERCUSSIÓ PRESSUPOSTÀRIA MESURADA:

PREVISIÓ D'INGRESSOS 2021: 119.000 € (*a aquest muntant hauran de descomptar-se els imports corresponents a les bonificacions (23 800 €) i a devolucions per ingressos indeguts)

PROPOSTA D'ACORD

Per tot això, i a la la vista de quant s'ha exposat, fent ús de les atribucions conferides per la legislació vigent en matèria de règim local, es té a bé sotmetre al Ple la següent PROPOSTA D'ACORD en el sentit que:

PRIMER.- Aprovar les mesures destinades al teixit comercial següents:

1r-A).- SUSPENDRE la vigència de les ordenances municipals reguladores DE LA TAXA PER PARADES, CASETES DE VENDA, ESPECTACLES O ATRACCIONS SITUADES EN TERRENYS D'ÚS PÚBLIC I INDÚSTRIES DE CARRER I AMBULANTS I RODATGE CINEMATOGRÀFIC; i DE LA PRESTACIÓ PATRIMONIAL DE CARÀCTER PÚBLIC NO TRIBUTARI PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI DE RECOLLIDA, TRACTAMENT I ELIMINACIÓ DE RESIDUS. Aquesta suspensió serà efectiva en el punt concret referent a la DETRACCIÓ DEL 20 % DELS IMPORTS LIQUIDABLES precisos (*) per a l'exercici de qualsevol activitat comercial ambulant o no sedentària a realitzar en el domini públic municipal de CALVIÀ. TINDRÀ EFECTES DES DEL DIA 1/1/2021 FINS Al 31/12/2021, ambdós inclosos. Tot això sense perjudici de les devolucions per ingressos indeguts que corresponguin conforme l'art. 26.3 del RDLeg. 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

(*) Ha de prendre's en consideració que s'exclou de tal bonificació l'import corresponent als següents conceptes: “Taxa Llicència Obertura Establiments” i “Taxa per expedició de documents administratius”).

1r-B).- PROCEDIR A la DEVOLUCIÓ DEL 20 % (amb referència a l'any natural 2021) DELS IMPORTS LIQUIDATS (exceptuant els corresponents als següents conceptes: “Taxa Llicència Obertura Establiments” i “Taxa per expedició de documents administratius”) precisos per a l'exercici de qualsevol activitat comercial ambulant, o no sedentària, en el domini públic municipal de Calvià.

SEGON.- Confereixi's trasllat del present Acord als Serveis afectats per les mesures adoptades en funció del seus àmbits de competència i actuació.

TERCER.- Procedeixi's a la publicació del present acord en el BOIB, així com en la seu electrònica municipal.

PEU DE RECURS:

El que trasllado a Vostè als efectes que procedeixin, significant-li que, contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, cal interposar, amb caràcter potestatiu, recurs de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictat, d'acord amb el que es disposa en l'art. 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. El termini per a interposar-lo és d'un mes a comptar des de l'endemà al de la recepció de la present notificació, no podent, en aquest cas, interposar recurs contenciós administratiu fins que s'hagi resolt expressament el de reposició o s'hagi produït la desestimació presumpta d'aquest.

El recurs de reposició haurà de presentar-se en el Registre General d'aquest Ajuntament o en les dependències i mitjans a què es refereix l'art. 16.4 de la Llei 39/2015 abans citada, i s'entendrà desestimat quan no es resolgui i notifiqui en el termini d'un mes, a comptar de l'endemà a la seva interposició, quedant en aquest cas expedita la via contenciosa-administrativa.

De no utilitzar el recurs potestatiu de reposició, cal interposar directament recurs contenciós administratiu, conforme al que s'estableix en l'article 123 anteriorment citat, i en els articles 45 i següents de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció contenciosa administrativa, davant els Jutjats contenciosos administratius dels de Palma en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà al de la recepció de la present notificació. Això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que s'estimi pertinent.''.

 

Calvià, en la dat de la signatura electrònica (5 de maig de 2021)

El tinent de batlia delegad d'Urbanisme, Comerç i Activitats

Marc López Expósito