Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 155321
Bonificació 50 % taxes activitats itinerants

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Calvià va aprovar en sessió ordinària de data 25 de març de 2021 la següent proposta:

''En relació a l'assumpte referenciat en el requadre que antecedeix, amb data de 23 de febrer de 2021 s'ha emès el corresponent informe per part del Director General d'Activitats i Comerç (T.A.G. Aj de Calvià), resultant en conseqüència preses en consideració les següents:

VALORACIONS JURÍDIQUES

ÚNICA.- A la vista del que es disposa en l'article 88.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (BOE núm. 236 -02/10/2015- *d'ara endavant Llei 39/2015), on es disposa que ”l'acceptació d' informes o dictàmens servirà de motivació a la resolució quan s'incorporin al text d'aquesta”. Així, prengui's en consideració l'indicat en l'informe avantdit de data 23/2/2021 emès per part del Director General d'Activitats i Comerç (T.A.G. Aj. de Calvià).

-Extracte literal-

1r.- Excusa abundar sobre els evidents i nefastos efectes, que per a la salut, està generant la COVID-19, però en el que ara concerneix, interessa posar l'accent així mateix en les innegables conseqüències que per a l'economia està tenint la crisi generada per aquesta pandèmia. Així, particularment, arran del Reial Decret 463/2020 declaratiu de l'Estat d'Alarma, però també molt especialment arran del Reial Decret Llei 10/2020, de 29 de març, i dels seus efectes a l'economia en particular, però també de restriccions de la mobilitat de la ciutadania en general, s'han fet eco altres tantes mesures adoptades gràcies a diversos i successius Reials Decrets Llei com: Rdl 8/2020, de 17 de març, de Mesures Urgents i Extraordinàries per a fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19; Rdl 11/2020, de 31 de març, per qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per a fer front a la COVID-19; Rdl 15/2020, de 21 d'abril, de mesures urgents complementàries per a donar suport a l'economia i l'ocupació; Rdl 17/2020, de 5 de maig, pel qual s'aproven mesures de suport al sector cultural i de caràcter tributari per a fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19; Rdl 19/2020, de 26 de maig, pel qual s'adopten mesures complementàries en matèria agrària, científica, econòmica, d'ocupació i Seguretat Social i tributàries per a pal·liar els efectes del COVID-19; Rdl 20/2020, de 29 de maig, pel qual s'estableix l'ingrés mínim vital; Rdl 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica; Rdl 25/2020, de 3 de juliol, de mesures urgents per a donar suport a la reactivació econòmica i l'ocupació; Rdl 26/2020, de 7 de juliol, de mesures de reactivació econòmica per a fer front a l'impacte del COVID-19 en els àmbits de transports i habitatge; Rdl 37/2020, de 22 de desembre, de mesures urgents per a fer front a les situacions de vulnerabilitat social i econòmica en l'àmbit de l'habitatge i en matèria de transports; Rdl 39/2020, de 29 de desembre, de mesures financeres de suport social i econòmic i de compliment de l'execució de sentències; Rdl 1/2021, de 19 de gener, de protecció dels consumidors i usuaris enfront de situacions de vulnerabilitat social i econòmica; i Rdl 3/2021, de 2 de febrer, pel qual s'adopten mesures per a la reducció de la bretxa de gènere i altres matèries en els àmbits de la Seguretat Social i econòmic; etc.

2n.- En l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, on el turisme i sectors vinculats (comercial, restauració, entreteniment,...) té un gran pes en el conjunt de l'economia, les restriccions a la mobilitat (tant interna com internacional) han tingut un fort impacte econòmic. El PIB de la Comunitat Autònoma serà, al costat del de Canàries, el més afectat per aquesta pandèmia i es preveu una caiguda l'any 2020 de més del 15 %.

L'any 2021 continuen vigents les restriccions a la mobilitat així com prohibicions d'obertura d'uns certs establiments sobre la base del Plan de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per a fer front a la Crisi Sanitària Ocasionada por la COVID-19. Pla aprovat mitjançat acord del Consell de Govern de 27/11/2020 i modificat per la resolució de la consellera de salut i Consum de 9/12/2020 i per acords del consell de Govern de 14/12/2020, 28/12/2020, 11/1/2021, 15/1/2021, 22/1/2021 i 29/1/2021.

Tant les restriccions establertes per la normativa estatal com les establertes en l'àmbit de la comunitat autònoma han afectat, i continuen afectant, a l'economia. Sobre la base d'això s'ha anat aprovant diversos Decrets llei i Lleis, amb l'objectiu de mitigar l'impacte econòmic i social de la pandèmia: Dl 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per a fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19; Dl 5/2020, de 27 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèries tributària i administrativa per a fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19; Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears; Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears; Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de las AA. PP. de les Illes Balears per a pal·liar els efectes de la crisi ocasionada por la COVID-19; etc.

3r.- En aquestes circumstàncies excepcionals, la política econòmica ha d'estar orientada a protegir l'ocupació, ajudar als més vulnerables i mantenir el teixit productiu. Amb els objectius de continuar protegint i donant suport al teixit productiu i social, de minimitzar l'impacte, i de facilitar que l'activitat econòmica es recuperi quan comenci a remetre aquesta situació d'emergència de salut pública, ha de presentar-se paquets complets de mesures que en l'àmbit econòmic i social donin resposta a tots els ciutadans.

Per això, l'Ajuntament de Calvià ha anat aprovant paquets de mesures degudament consensuades, amb l'objectiu de protegir i donar suport al teixit productiu i social, així com als col·lectius més vulnerables, i amb la finalitat de minimitzar l'impacte econòmic i oferir, en l'àmbit de les seves competències, el suport a treballadors, famílies, col·lectius més vulnerables i empreses, para reduir transitòriament l'impacte dels efectes de la COVID-19 en la nostra vida quotidiana.

En línia amb els objectius anteriorment assenyalats, i, així mateix, amb el ferm objectiu de propiciar una ràpida tornada a la normalitat, per Acord Plenari de 21/04/2020 es van aprovar una sèrie de mesures, i en l'àmbit que ara ens concerneix (comerç) van contemplar des de bonificacions per l'ocupació demanial amb taules i cadires d'establiments públics (per període corresponent a l'any natural 2020, i al 100 dels imports liquidables), passant per les corresponents devolucions dels imports ja liquidats per tals conceptes, a les devolucions dels imports liquidats en concepte d'activitats temporals de mercats (durant el període durant el qual no van poder exercir la seva activitat -*exceptuant els dedicats al servei agroalimentari e inputs (plantes) que van poder mantenir la seva activitat des del el 14/03/2020, si bé comptat fins la fase en el qual s'ha vist limitada la seva activitat).

Relacionat amb les activitats itinerants, el Ple de 30/7/2020 va acordar per unanimitat el següent:

1r-A).- SUSPENDRE LA VIGÈNCIA DE L'ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA TAXA PER PARADES, CASETES DE VENDA, ESPECTACLES O ATRACCIONS SITUADES EN TERRENYS D'ÚS PÚBLIC I INDÚSTRIES DE CARRER I AMBULANTS I RODATGE CINEMATOGRÀFIC, EN EL PUNT CONCRET REFERENT A la DETRACCIÓ DEL 50% DE L'IMPORT CORRESPONENT A LA TAXA LIQUIDABLE EN CONCEPTE D'OCUPACIÓ DE DOMINI PÚBLIC PER A L'EXERCICI D'ACTIVITATS ITINERANTS REALITZADES EN EL TERME MUNICIPAL DE CALVIÀ, I AMB EFECTES DEL DIA 01/01/2020 FINS Al DIA 31/12/2020.

1r-B).- PROCEDIR A LA DEVOLUCIÓ DELS IMPORTS CORRELATIUS CORRESPONENTS (taxa per ocupació de domini públic) EN EL PERCENTATGE INDICAT (50%) QUE S'HAGIN LIQUIDAT A COMPTAR DEL DIA 01/01/2020 per tal concepte (amb referència a l'any natural 2020)''.

4t.- Tenint en compte que l'any 2021 continuen les restriccions de mobilitat, la prohibició d'obertura d'uns certs establiments i que la pandèmia ja porta gairebé un any, amb el que això ha provocat en l'economia del municipi, resulta impostergable i necessari procedir a prologar a 2021 la BONIFICACIÓ DEL 50% DELS IMPORTS LIQUIDABLES PRECISOS (*) PER A L'OCUPACIÓ DEMANIAL RELATIUS A LES ACTIVITATS ITINERANTS, I AMB EFECTES DEL DÍA 01/01/2021 FINS A DÍA 31/12/2021. Sense perjudici de les devolucions per ingressos indeguts a causa de la impossibilitat que el titular de l'activitat pugui instal·lar la caseta / atracció,..., a causa de les restriccions per la lluita contra la COVID-19.

(*) Ha de prendre's en consideració que s'exclou de tal bonificació els imports corresponents als següents conceptes: “Taxa Activitat temporal” i “Taxa per expedició de documents administratius”).

En concordança amb la mesura anterior (bonificacions), així mateix, haurà de procedir-se a la DEVOLUCIÓ DE LOS IMPORTS CORRELATIUS CORRESPONENTS EN EL PORCENTATGE INDICAT (50%) QUE S'HAGUIN LIQUIDAT A COMPTAR DEL DÍA 01/01/2021 per tal concepte.

L'article 4.2 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, d'instal·lació, accés i exercici d'activitats en les Illes balears (en la seva redacció donada per la Llei 6/2019, de 8 de feb.) defineix a les activitats itinerants com “les d'entreteniment i oci o servei que es fan mitjançant instal·lacions tècniques, aparells, atraccions o similars, que són permanents en el temps però itinerants en l'espai i que se situen en diferents emplaçaments, amb una professionalitat en cadascun d'aquests inferior a tres mesos”.

5è.- Conforme a l'exposat en l'ordinal anterior, ha d'atendre's al que es disposa en l'article 26 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de las Hisendes Locals, en relació amb les disposicions contingudes en la següent Ordenança fiscal municipal:

a.- ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA TAXA PER PARADES, CASETES DE VENDA, ESPECTACLES O ATRACCIONS SITUADES EN TERRENYS D'US PÚBLIC E INDUSTRIES DE CARRER I AMBULANTS Y RODATGE CINEMATOGRÁFIC.

-Extracte literal art. 26 RDLeg. 2/2004-:

Artículo 26. Devengo.

“1. Las tasas podrán devengarse, según la naturaleza de su hecho imponible y conforme determine la respectiva ordenanza fiscal:

a) Cuando se inicie el uso privativo o el aprovechamiento especial, o cuando se inicie la prestación del servicio o la realización de la actividad, aunque en ambos casos podrá exigirse el depósito previo de su importe total o parcial.

b) Cuando se presente la solicitud que inicie la actuación o el expediente, que no se realizará o tramitará sin que se haya efectuado el pago correspondiente.

2. Cuando la naturaleza material de la tasa exija el devengo periódico de ésta, y así se determine en la correspondiente ordenanza fiscal, el devengo tendrá lugar el 1 de enero de cada año y el período impositivo comprenderá el año natural, salvo en los supuestos de inicio o cese en la utilización privativa, el aprovechamiento especial o el uso del servicio o actividad, en cuyo caso el período impositivo se ajustará a esa circunstancia con el consiguiente prorrateo de la cuota, en los términos que se establezcan en la correspondiente ordenanza fiscal.

3. Cuando por causas no imputables al sujeto pasivo, el servicio público, la actividad administrativa o el derecho a la utilización o aprovechamiento del dominio público no se preste o desarrolle, procederá la devolución del importe correspondiente”.

Així, i tal i com estableix l'apartat 3er del citat article, i en els termes i conforme a la situació d'extraordinària gravetat referida ut supra, i de la qual de forma prou significativa es deriva un notable minvament al normal aprofitament del domini públic precís per al desenvolupament de les activitats concernides, provocat per una manifesta absència de normal concurrència de públic, i sense que òbviament resultin tals causes extraordinàries imputables al subjecte passiu, resulta procedent l'adopció de les mesures anteriorment assenyalades, considerant-se proporcionades i ajustades a las excepcionals circumstàncies actuals.

6è.- Breu referència a la informació econòmica en quant a la repercussió que sobre el pressupost tindrà la present mesura :

ESTIMACIÓ ECONÓMICA REPERCUSSIÓ PRESSUPUESTÀRIA MESURA:

PREVISIÓ D'INGRESOS 2020: 27.791,88€ (*a aquest muntant hauran de ser-li llevats els imports corresponents a les bonificacions i devolucions anteriorment assenyalats => 13.895,94€)

...”

PROPOSTA D'ACORD

Per tot això, i a la la vista de quant s'ha exposat, fent ús de les atribucions conferides per la legislació vigent en matèria de règim local, es té a bé sotmetre al Ple la següent PROPOSTA D'ACORD en el sentit que:

PRIMER.- Aprovar les mesures destinades al teixit empresarial següents:

1º-A).- SUSPENDRE LA VIGÉNCIA DE L'ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA TAXA PER PARADES, CASETES DE VENDA, ESPECTACLES O ATRACCIONS SITUADES EN TERRENYS D'ÚS PÚBLIC E INDUSTRIES DE CARRER I AMBULANTS I RODATGE CINEMATOGRÁFIC, EN EL PUNT CONCRET REFERENT A LA DETRACCIÓ DEL 50% DE L'IMPORT CORRESPONENT A LA TAXA LIQUIDABLE EN CONCEPTE D'OCUPACIÓ DE DOMINI PÚBLIC PER L'EXERCICI D'ACTIVITATS ITINERANTS REALITZADES EN EL TERME MUNICIPAL DE CALVIÀ, I AMB EFECTES DEL DÍA 01/01/2021 FINS EL DÍA 31/12/2021.

1º-B).- PROCEDIR A LA DEVOLUCIÓ DELS IMPORTS CORRELATIUS CORRESPONENTS (taxa per ocupació de domini públic) EN EL PERCENTAGE INDICAT (50%) QUE S'HAGIN LIQUIDAT A COMPTAR DEL DÍA 01/01/2021 per tal concepte (amb referència a l'any natural 2021).

SEGON.- Confereixi's trasllat del present Acord als Serveis l'àmbit de competència dels quals i actuació resulti oportú a tenor de les mesures que han estat adoptades.

TERCERO.- Procedeixi's a la publicació del present acord en el BOIB, així com en la seu electrònica.

PEU DE RECURS:

El que trasllado a Vd. als efectes que procedeixin, significant-li que, contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, cal interposar, amb caràcter potestatiu, recurs de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictat, d'acord amb el que es disposa en l'art. 123 de la Llei 39/2015, de 1 de octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. El termini per a interposar-lo es d'un mes a comptar des de l'endemà al de la recepció de la present notificació, no podent, en aquest cas, interposar recurs contenciós-administratiu fins que s'hagi resolt expressament el de reposició o s'hagi produït la desestimació presumpta d'aquest.

El recurs de reposició haurà presentar-se en el Registre General d'aquest Ajuntament o en les dependències i mitjans a què es refereix l'art. 16.4 de la Llei 39/2015 abans citada, i s'entendrà desestimat quan no es resolgui i notifiqui en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà a la seva interposició, quedant en aquest cas expedita la via contenciós-administrativa.

De no utilitzar el recurs potestatiu de reposició, cal interposar directament recurs contenciós-administratiu, conforme al que s'estableix en l'article 123 anteriorment citat, i en els articles 45 i següents de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa-administrativa, davant els Jutjats de lo Contenciós-Administratiu dels de Palma de Mallorca en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà a la recepció de la present notificació. Això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que s'estimi pertinent.''.

 

Calvià, 5 de maig de 2021

El tinent d'alcalde delegat d'Urbanisme, Comerç i Activitats Marc López Expósito