Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALGAIDA

Núm. 146037
Aprovació Pla de Disposició de Fons

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Ajuntament d'Algaida, en l'exercici de les atribucions que m'han estat conferides conforme al que disposa l'article 21.1.s) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, l'article 41.27 del Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, per el que s'aprova el Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Local, i l'article 187 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, per el que s'aprova el Text Refós de la Llei de les Hisendes Locals, ha acordat l'aprovació del Pla de Disposició de Fons d'aquest Ajuntament, en virtut de resolució de Batlia núm. 2021/0198.

 

ANNEX

PLA DE DISPOSICIÓ DE FONS

1.    PRINCIPIS GENERALS

1.1. El Pla de Disposició de Fons és un instrument necessari per a la gestió de la tresoreria i constitueix una eina eficaç per regular la liquiditat del sistema financer local.

1.2. El Pla de Disposició de Fons de la Tresoreria d'aquest Ens Local té per objecte aconseguir una adequada distribució temporal dels pagaments, acomodant-los a les disponibilitats d'efectiu previstes en la Tresoreria Municipal, que permeti una correcta estimació de les necessitats d'endeutament i l'optimització dels recursos disponibles.

1.3. L'acomodació de les ordres de pagament al pla de disposició de fons es verificarà per la Intervenció Municipal mitjançant l'examen del propi pla de disposició de fons o de l'informe que sobre aquest tema emeti la Tresoreria de l'entitat.

La gestió dels fons integrants de la Tresoreria, es realitzarà sota el principi d'unitat de caixa amb la centralització de tots els fons i valors generats per operacions pressupostàries i per operacions no pressupostàries, utilitzant tots els recursos dineraris disponibles per al pagament de les obligacions.

1.4. El Pla de Disposició de Fons serà d'aplicació des de la seva data d'aprovació, i mantindrà la seva vigència en els exercicis següents mentre que no es procedeixi a l'aprovació d'un nou Pla.

1.5. D'igual manera el Pla de Disposició de Fons podrà ser revisat al llarg de l'exercici en funció de les modificacions produïdes en les disponibilitats líquides efectives o previstes en la Tresoreria.

2. ORDENACIÓ DELS PAGAMENTS

2.1. Els pagaments pressupostaris per execució del pressupost de despeses, s'ordenaran atenent el reconeixement de l'obligació corresponent, donada la necessària execució pressupostària d'aquests en funció de les respectives meritacions.

2.2. Qualsevol que sigui l'ordre de prelació que, segons aquest Pla, correspongués al pagament, s'ordenaran els pagaments perquè es realitzin en data anterior a la finalització del termini previst en la normativa de morositat.

3. DISPONIBILITATS DINERÀRIES I ORDRE DE PRELACIÓ EN ELS PAGAMENTS

3.1. Quan de la programació de les disponibilitats dineràries d'aquest Ajuntament, es desprengui que no permetran atendre el puntual pagament de les obligacions amortització de deute i dels seus corresponents interessos, pagament de les obligacions de personal i quotes obligatòries de la Seguretat Social, podran realitzar-se ajustos a la programació dels pagaments fins aconseguir els recursos dineraris necessaris que permetin atendre aquelles obligacions.

3.2. Quan a la programació d'expedició d'ordres de pagament les disponibilitats de fons estimades raonablement no permetin atendre al conjunt de les obligacions reconegudes de naturalesa pressupostària i als pagaments exigibles de naturalesa extrapressupostària, s'estarà al següent ordre de prelació de les ordres de pagament:

3.2.1. Pagaments corresponents a amortització de deute:

  • Els pagaments corresponents a obligacions contretes en exercicis anteriors: amortització del deute inclòs en el Capítol IX, Interessos del deute Capítol III.

  • Els pagaments corresponents a amortització del deute inclòs en el Capítol IX i Interessos del deute Capítol III, així com els pagaments per cancel·lació d'operacions no pressupostàries de tresoreria i despeses financeres derivades del deute i d'operacions de tresoreria.

3.2.2. Els pagaments corresponents a crèdits del Capítol I. Despeses de Personal:

  • En aquest nivell es troben compresos les despeses classificades en el Capítol I. Despeses de Personal, de la classificació econòmica del pressupost de despeses. A títol enunciatiu s'entendran incloses les retribucions líquides del personal funcionari, laboral, eventual i dels membres electes de la Corporació que tinguin reconeguda dedicació exclusiva a la feina de casa representatives i altres despeses com les despeses socials i dietes de personal.

  • Pagaments extrapressupostaris a realitzar en concepte de quotes retingudes als empleats per raó de cotitzacions a la Seguretat Social en qualsevol dels seus règims, així com els derivats de liquidacions trimestrals en concepte d'impostos retinguts als perceptors de rendes abonades per la Corporació i especialment les corresponents a l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, tret que, en tots dos casos, s'haguessin obtingut ajornament de l'obligació d'ingrés en manera reglamentària.

  • Pagaments de naturalesa pressupostària en concepte de cotitzacions empresarials de qualsevol règim de la Seguretat Social, excepte ajornament de l'obligació de pagament obtingut en manera reglamentària.

3.2.3. Pagaments sotmesos a l'ordre d'antiguitat del deute: 

  • Pagaments d'obligacions contretes en exercicis anteriors tant de naturalesa pressupostària com no pressupostària sense incloure els interessos que es poguessin entendre reportats d'acord amb el que es disposa en la normativa de morositat. Així mateix, s'inclou en aquest nivell el pagament de les obligacions que van haver de ser contretes en exercicis anteriors i que ho han estat en l'exercici corrent per reconeixement extrajudicial de crèdits, mitjançant el preceptiu acord de l'Ajuntament en Ple, de conformitat amb el que es disposa en l'article 60.2 del Reial decret 500/1990, de 20 d'abril.

  • Pagaments de les obligacions de l'exercici corrent, en aplicació de l'article 71.2 de la Llei 39/2015, això és, seguint el despatx d'expedients per rigorós ordre d'incoació, excepte resolució motivada en contra.

3.2.4. Un altre tipus de pagaments:

  • Pagaments corresponents a despeses finançades amb ingressos afectats fins cobrir l'import dels ingressos afectats efectivament cobrats o recaptats, quan els cobraments no es trobin sotmesos al principi d'unitat de caixa per disposició legal expressa.

  • Pagaments corresponents a les despeses finançades amb subvencions finalistes en els quals el cobrament d'aquestes estigui condicionat a la justificació del pagament de les citades despeses i amb l'exclusiva finalitat de justificar aquells. Aquesta prioritat haurà de ser autoritzada per l'Ordinador de Pagaments prèvia petició raonada pel centre gestor de la despesa de la necessitat de la mesura i de les despeses afectades per aquesta.

  • Pagaments i/o dipòsits a efectuar corresponents a obligacions derivades d'acords adoptats per la corporació per acomplir sentències fermes per les quals l'Ajuntament fos condemnat a l'abonament d'una quantitat certa.

  • Pagaments corresponents a subvencions nominatives recollides al pressupost, sempre que se sol·liciti pel beneficiari i s'acordi per l'ordinador de pagaments de forma expressa.

  • Pagaments pressupostaris i no pressupostaris per obligacions reconegudes contretes en l'exercici corrent, es realitzaran aplicant el criteri de data límit de pagament o venciment d'aquestes obligacions, independentment de la data de reconeixement de l'obligació.

 4. NORMES ESPECÍFIQUES D'APLICACIÓ

4.1. A l'efecte de no incomplir el principi de prelació de pagaments, s'estableix com a procediment de pagament generalitzat el pagament ordinari mitjançant transferència bancària, prèvia presentació de factura corresponent en l'Ajuntament, sent el procediment de pagaments a justificar un procediment excepcional i que haurà d'estar motivat i justificat prèviament

Per cada centre gestor s'hauran de revisar les despeses a realitzar pel departament a dos mesos vista de forma periòdica, a fi d'evitar despeses imprevistes, ja que aquests podrien afectar la prelació de pagaments i a les disposicions de tresoreria previstes.

4.2. Excepcionalment, podrà alterar-se l'ordre de prelació de pagaments, sempre amb Resolució motivada i signada per l'Ordinador de Pagaments, quan el compliment estricte de l'ordre de prelació suposi la paralització de serveis bàsics de prestació municipal, o les pròpies condicions del contracte exigeixin el pagament previ a la prestació del servei.

4.3. Si les disponibilitats de Tresoreria ho permetessin podran atendre's, sobre la base de principis d'economia i eficàcia, pagaments d'obligacions d'import inferior a 1.000 euros, ajudes econòmic-familiars i d'emergència, sense subjecció als criteris de prelació d'aquest Pla.

4.4. La tresoreria podrà retenir pagaments i compensar-los amb els deutes tributaris o d'una altra naturalesa a favor de l'Ajuntament, en els termes establerts en la normativa vigent sobre gestió recaptatòria dels tributs i altres recursos de dret públic, així com sobre la gestió pressupostària.

5. TERMINIS DE PAGAMENT

 5.1. Els pagaments per certificacions d'obres o els corresponents documents que acreditin la realització total o parcial d'un contracte d'obres, serveis o subministraments s'abonaran dins dels terminis establerts en l'article 198.4 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, tret que s'estableixin dates de pagament concretes en virtut d'una norma, sentències o dels convenis que els siguin d'aplicació, complint el període mitjà de pagament a proveïdors establert pel Reial decret 635/2014, de 25 de juliol, pel qual es desenvolupa la metodologia de càlcul del període mitjà de pagament a proveïdors de les Administracions Públiques i les condicions i el procediment de retenció de recursos dels règims de finançament, previstos en la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera.

5.2. S'exceptuen de la regla general anterior, el pagament de les següents obligacions.

  • La nòmina del personal, que es pagarà amb caràcter mensual el penúltim dia de cada mes.

  • Les quotes de les assegurances socials i de mutualitats de previsió social es pagaran en els venciments establerts en les seves normes reguladores.

  • La reposició de fons per constitució o reposició de pagaments a justificar es pagaran semanalment.

  • Els pagaments no pressupostaris per retencions practicades en nòmina, excepte l'impost sobre la renda de les persones físiques i les quotes a la Seguretat Social, es pagaran el darrer dia de cada mes.

  • Els pagaments per retencions practicades en concepte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i per altres retencions exigides per Llei, es pagaran en els terminis establerts per l'Agència Estatal d'Administració Tributària o organisme que tingui la competència per a la seva recaptació.

  • L'amortització del deute del capítol 9, operacions de Tresoreria i despeses financeres per interessos derivats d'aquestes, es pagaran al seu respectiu venciment.

  • Les transferències, subvencions i altres despeses dels capítols IV i VII del pressupost de despeses, es pagaran dins dels 30 dies següents d'haver-se rebut en la Tresoreria Municipal les corresponents ordres de pagament, amb excepció de les ajudes socials, que es pagaran en les dates establertes en la regla general.

5.3. Les ordres de pagament hauran d'estar en la Tresoreria amb el temps necessari perquè els pagaments es realitzin als seus beneficiaris en les dates establertes en aquest Pla, prèvia comprovació de què aquests es troben al corrent de pagament en les seves obligacions tributàries.

 

Algaida, 3 de maig de 2021

La batlessa

Maria Antònia Mulet Vich