Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE FERRERIES

Núm. 143225
Aprovació definitiva de l’Ordenança reguladora de les prestacions econòmiques de l’Àrea de Serveis Socials comunitaris bàsics de l’Ajuntament de Ferreries

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. L'Ajuntament de Ferreries, en la sessió extraordinària de dia 17 de febrer de 2021, va aprovar, inicialment l'Ordenança reguladora de les prestacions econòmiques de l'Àrea de Serveis Socials comunitaris bàsics de l'Ajuntament de Ferreries.

2. L'anunci d'aprovació inicial de l'Ordenança es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 25, de 20 de febrer de 2021. Igualment es va publicar en la pàgina web de l'Ajuntament.

3. L'institut de la Dona ha formulat unes propostes de millora i recomanacions, que han estat acceptades pel Ple.

4. El Ple de l'Ajuntament de Ferreries, en la sessió de dia 29 d'abril de 2021, ha aprovat definitivament l'Ordenança reguladora de les prestacions econòmiques de l'Àrea de Serveis Socials comunitaris bàsics de l'Ajuntament de Ferreries

Contra aquesta aprovació definitiva es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que pertoqui o qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.

 

Ferreries, en la data de signatura electrònica d'aquest document (30 d'abril de 2021)

La batlessa

Joana Febrer Rotger

 

ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LES PRESTACIONS ECONÒMIQUES DE L'ÀREA DE SERVEIS SOCIALS COMUNITARIS BÀSICS DE L'AJUNTAMENT DE FERRERIES.

Preàmbul

L'Ajuntament de Ferreries contempla, en compliment de la Constitució Espanyola, articles 39 i següents, de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis socials de les Illes Balears i del Decret 66/2016 de 18 de novembre pel qual s'aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020, l'atenció a persones i nuclis familiars en situació de vulnerabilitat social.

El conjunt d'ajuts regulats en el present reglament tendeixen, en primera instància, a pal·liar necessitats socials i econòmiques de les famílies, però contemplant l'objectiu, a mig i llarg termini, d'incidir en la consecució de l'autonomia personal d'aquestes.

La majoria de les prestacions regulades al present reglament estan vinculades al pla de treball individual i familiar de la persona perceptora de la prestació per assolir, no únicament un ajut reactiu, sinó, també, la incidència en les causes originàries de la situació amb l'activació de la persona en principis de col·laboració, motivació o voluntarietat. El present reglament preveu l'element discrecional o facultatiu del personal tècnic de referència dels serveis socials comunitaris bàsics el qual, de forma fonamentada, pot proposar l'atorgament de prestacions tot i no concórrer la integritat de requisits per l'accés. El motiu no és altre que la necessitat de combinar l'exigència de regulació amb la de flexibilitat, atesa la complexitat de les situacions d'exclusió social.

Així mateix el present reglament dóna compliment als principis que, segons la Llei 40/2015, de règim jurídic del Sector públic han de guiar l'actuació pública en matèria d'objectivitat, transparència, proporcionalitat, confiança legítima, bona fe, eficàcia i eficiència dels serveis públics, particularment en un àmbit tan sensible com és el de l'atenció a les persones en situació de vulnerabilitat i exclusió social.

L'article 25 de la llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local atribueix la competència en matèria de serveis socials en els següents termes:

“e) Avaluació i informació de les situacions de necessitat social i atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social”

L'article 22 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis socials de les Illes Balears, dedica el capítol III als elements que composen el sistema públic de serveis socials, i a l'article 22 fa la diferència entre tres tipus de prestacions econòmiques:

1. prestacions econòmiques de dret subjectiu

2. prestacions econòmiques de dret de concurrència

3. prestacions econòmiques d'urgència social

Igualment, l'article 25 de l'esmentada llei defineix les prestacions bàsiques garantides. Aquestes són l'allotjament, l'alimentació i el vestit i calçat. El mateix article remet a la Cartera de Serveis com a instrument normatiu que desenvolupi aquest dret subjectiu.

El present reglament pretén desenvolupar i regular dins l'àmbit municipal les prestacions econòmiques d'urgència social.

Capítol 1. Disposicions generals

Article 1. Objecte

L'objecte del present reglament és determinar les característiques, naturalesa i tipologia de les prestacions dels serveis socials comunitaris bàsics de l'Ajuntament de Ferreries, així com establir el procediment d'accés.

En la mesura del possible les prestacions, plans i programes que es duguin a terme integraran la perspectiva de gènere, en compliment del que disposa l'article 56 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

Article 2. Les prestacions

Tal com queda recollit a la Llei 4/2009, d'11 de juny de Serveis Socials a les Illes Balears les prestacions del sistema públic de serveis socials poden ser tècniques, econòmiques o tecnològiques.

Les prestacions tècniques són els serveis i les intervencions que duen a terme els equips professionals que s'adrecen a la prevenció, el diagnòstic, la valoració, la protecció, la promoció de l'autonomia, l'atenció i la inserció de les persones, les unitats de convivència i els grups en situació de necessitat social. L'aplicació de qualsevol tipus de prestació social ha d'anar acompanyada de l'aplicació de prestacions tècniques adaptades en cada cas.

Són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts.

Són prestacions tecnològiques les que per mitjà d'un producte atenen les necessitats socials de la persona i es poden associar amb altres prestacions. Tenen aquesta consideració les prestacions següents l'assistència tecnològica i la teleassistència domiciliària i les ajudes instrumentals destinades a mantenir o millorar l'autonomia personal o a afavorir la inserció social.

Article 3. Finalitat i modalitats de prestació.

3.1. Les prestacions econòmiques que es regulen en el present reglament tenen com a finalitat pal·liar les necessitats següents:

a) Carència o insuficiència de recursos econòmics per a l'accés o manteniment de l'habitatge habitual i/o de les despeses que en deriven.

b) Necessitats bàsiques de manutenció

c) Necessitats d'integració educativa.

d) Necessitats d'integració social.

e) Necessitats d'integració laboral.

f) Necessitats de suport a la infància en risc.

3.2 El conjunt de prestacions que es regula en el present Reglament és de caràcter dinerari i de pagament únic dirigides a cobrir puntualment les necessitats bàsiques d'aquelles persones i/o nuclis familiars que manquen de recursos econòmics suficients per fer front a despeses específiques necessàries per prevenir, evitar o pal·liar situacions d'exclusió social. El pagament únic, podrà ser objecte de fraccionament.

Article 4. Àmbit d'aplicació.

El present reglament serà d'aplicabilitat a persones físiques i nuclis familiars empadronats i residents efectivament al municipi de Ferreries.

 

Article 5. Naturalesa jurídica dels ajuts.

5.1. Els ajuts contemplats en el present reglament seran, a tots els seus efectes, considerats despesa de dret públic.

La Regidoria amb competències en matèria de Serveis Socials, en els casos en què no hi hagi disponibilitat pressupostària suficient, podrà limitar l'import dels ajuts o ordenar que es prioritzin els casos que hagin obtingut una major puntuació, d'acord amb el barem que figura com annex.

5.2. Els ajuts tenen un caràcter puntual i voluntari. Majoritàriament són a iniciativa de la persona interessada.

5.3. Els ajuts contemplats en la present ordenança no tenen caràcter de subvenció, d'acord amb el que estableix l'article 22.3 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears i en el Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.

Article 6. Dotació pressupostària.

6.1. L'Ajuntament consigna en una partida pressupostària les quanties destinades a persones en situació de vulnerabilitat social.

6.2. Les esmentades partides podran ser incrementades en funció de les modificacions de crèdits que eventualment pugui aprovar la corporació davant de circumstància d'exhauriment de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària de l'ens.

Igualment podran ser augmentades amb les aportacions que, a tal efecte atorguin altres Administracions.

6.3. Les prestacions econòmiques vinculades no gaudiran de l'efecte de la consolidació en el pressupost municipal de l'exercici següent.

Article 7. Quantia màxima de les prestacions i condicions pel seu gaudiment

Els imports màxims dels ajuts i condicions per al seu atorgament són els següents:

7.1 Ajuts per a habitatge

a) Pagament de lloguers i quotes puntuals d'hipoteca: es pot concedir un ajut amb un import màxim equivalent a 3 mensualitats, ja sigui en concepte de lloguer o com a dipòsit, fiança o mensualitat d'hipoteca.

b) Equipament de la llar: petits electrodomèstics i estris bàsics i necessaris de l'habitatge. Fins a un màxim de 500 euros.

c) Manteniment de la llar i subministraments: petites obres i reparacions per tal de millorar les condicions de l'habitatge i pagament de subministraments. Fins a un màxim de 600 euros.

d) Inspeccions tècniques obligatòries d'immobles: fins a un màxim d'un 75% de l'import de la inspecció per antiguitat d'edificis.

e) Pagament de pensions/hostals: atesa la temporalitat de la situació, es pagarà com a màxim l'import de dos mesos d'estada, sempre que s'hagin esgotat altres vies com cases d'acollida o altres recursos disponibles.

En tots els casos d'ajuts per habitatge ha de quedar acreditat que no s'han pogut acollir a les ajudes per arrendament, ni a les de renda bàsica d'emancipació per a joves ni a les de rehabilitació del Govern de les Illes Balears o altres ajuts que convoquin l'Administració local o autonòmica durant el període de sol·licitud de les ajudes regulades en aquestes bases.

7.2 Ajuts per a manutenció

a) Pagament de bolquers i llet per a nadons: per a un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 180 euros per mes i fillet/a.

b) Pagament de menús: per un període màxim d'un mes i per una quantia màxima de 180 euros per persona, sempre que no siguin possibles o s'hagin esgotat altres vies, com ara menjadors socials, cases d'acollida, etc.

c) Manutenció en general: per a aquelles unitats familiars que, per circumstàncies puntuals, no compten amb ingressos econòmics suficients per cobrir les necessitats bàsiques d'alimentació de tots els seus membres. Per un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 120 euros per mes i persona.

7.3 Ajuts per a activitats educatives

a) Pagament de l'escola infantil. Els ajuts per aquest concepte es basaran en el que estableixin la convocatòria i bases d'ajuts de l'Ajuntament pel finançament del cost del preu públic per prestació del servei d'educació infantil a l'Escola Infantil de Ferreries.

b) Pagament de material escolar:

Educació infantil: fins a 150 euros any per fillet/a.

Primària: fins a 210 euros any per fillet/a.

Secundària: fins a 240 euros any per fillet/a.

c) Pagament del menjador escolar durant el període lectiu: fins a un màxim del 75% del cost total anual, A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir del servei de menjador escolar.

d) Pagament dels menjadors infantils d'activitats d'estiu: fins a un màxim del 100% de la despesa. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir del servei de menjador escolar.

e) Pagament d'activitats extraescolars i de lleure durant el període lectiu: fins a un màxim del 75 % del cost total anual. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir d'aquestes activitats.

f) Pagament d'activitats extraescolars i de lleure durant l'estiu: fins a un màxim del 100 % de la despesa. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir d'aquestes activitats.

g) Pagament de transport escolar: fins a un màxim del 75% del cost total anual. Així mateix, en els casos que no puguin acollir-se a transport escolar organitzat, es pot subvencionar el cost de la targeta de transport del Consell Insular.

En tots els casos d'ajuts classificats en la categoria d'activitats educatives ha de quedar acreditat que no s'han pogut acollir a les ajudes que convoqui la Conselleria competent en educació pel mateix concepte. Quan es rebi un ajut de la Conselleria d'Educació, aquest es podrà complementar en casos d'elevada necessitat fins arribar al 75% del cost total.

Excepcionalment, en el cas dels ajuts per necessitats educatives, quan es donin circumstàncies en què sigui necessari prioritzar el benestar i l'atenció del o de la menor, les poden superar els màxims previstos en els apartats anteriors. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics corresponents.

7.4 Ajuts per a inserció social i laboral

a) Pagament puntual d'ajuts per a assistència a accions formatives per a persones amb especials dificultats d'inserció social i laboral que no es puguin acollir a altres tipus de beques, ajuts o prestacions, i sempre que es valori que l'ajut és imprescindible per les circumstàncies del cas (amb un màxim de 12 euros/dia).

b) Ajudes de transport per afavorir la inserció social i laboral per a les persones que assisteixen a una acció formativa i que viuen fora del municipi on s'imparteix. Es valorarà la possibilitat de finançar una part de la targeta de transport corresponent o, de forma excepcional, en els casos en què no sigui possible el transport públic, finançar fins a un màxim de 0,21 €/km.

c) Ajuts puntuals per desplaçaments per inserció social per a les persones que no compten amb recursos econòmics suficients per poder atendre les despeses de desplaçament que siguin imprescindibles per afavorir-ne la inserció social (desplaçaments per tramitació de documentació, assistència a judicis, permisos i visites penitenciàries, etc.).

d) Ajuts puntuals per a la guarda de fills i/o filles, per a les situacions en què la seva atenció dificulti la inserció laboral, sempre que no hi hagi altres alternatives, recursos o ajuts.

e) Altres accions per promoure la inserció social i laboral que formin part d'un pla d'intervenció i uns objectius determinats: fins un màxim de 240 euros mensuals i un màxim de tres mesos.

7.5 Ajuts per motius sociosanitaris

a) Ajudes tècniques: per a aparells com audiòfons, ulleres, cadires de rodes, faixes ortopèdiques, pròtesis, matalassos antiescares, adaptació de vehicles, etc. Se'n finançarà com a màxim el 75% del cost total. Per tal de fixar el tant per cent que es finançarà es valorarà, a més de la capacitat econòmica de la unitat de convivència, que el model sol·licitat s'adeqüi a la prescripció feta per l'especialista, si està o no finançat per l'IBSALUT o una altra entitat, i el grau de necessitat.

b) Reparació/adaptació de la llar: es tracta de totes les obres que es duen a terme en un domicili amb l'objectiu de facilitar l'estada a una persona discapacitada o a una persona major amb dificultats de mobilitat. S'atorgarà només en els casos en què el sol·licitant no s'hagi pogut acollir, per un motiu justificat, als ajuts d'accessibilitat a edificis i habitatge regulats per la conselleria competent del Govern de les Illes Balears. Se'n finançarà com a màxim el 75% del cost total. Per tal de fixar el tant per cent que es finançarà, es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència i el grau de necessitat de l'obra efectuada.

c) Tractaments professionals: es tracta dels tractaments que no són coberts pel sistema nacional de salut, pel sistema d'autonomia i d'atenció a la dependència o per qualsevol organització de servei públic implantada al territori, com poden ser tractaments psicològics, de rehabilitació, d'estimulació precoç, de logopèdia, etc. En aquests casos excepcionals es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència, la necessitat del tractament, la freqüència i el període previst de tractament. Se'n finançarà com a màxim el 75% del cost total.

d) Serveis d'atenció residencial i/o terapèutics especialitzats que es facin a Menorca: en aquests casos excepcionals es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència, la necessitat del recurs i la impossibilitat d'accés a un recurs adient a la xarxa pública de serveis socials o de salut, la freqüència i el període previst de tractament. 

Se'n finançarà com a màxim el 75% del cost total.

7.6 Ajuts per emergència social

Es tracta d'emergències greus i imprevisibles que fan que una persona/família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple a causa d'incendis, inundacions, catàstrofes, epidèmies, pandèmies, accidents, robatoris, etc.

Excepcionalment, en el cas dels ajuts per necessitats emergència social, quan es donin circumstàncies en què sigui necessari prioritzar el benestar i l'atenció de les persones menors, es poden superar els màxims previstos en els apartats anteriors. En qualsevol cas, les excepcions han d'estar degudament justificades amb els informes tècnics corresponents.

7.7. En el cas que, per qualsevol situació extraordinària, se superin les quanties màximes establertes en les modalitats anteriors serà necessari l'aprovació expressa i motivada de la direcció tècnica de l'àrea de Serveis Socials i el vist i plau de la Regidoria amb competències en matèria de Serveis Socials.

7.8. L'import de les ajudes concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes destinades al mateix fi, superi el cost de la necessitat a cobrir.

Capítol 2. Persones beneficiàries, accessibilitat i acreditació de la necessitat

Article 8. Persones beneficiàries, requisits i obligacions

8.1. Persones beneficiàries

Podran ser persones beneficiàries dels ajuts qualsevol persona o nucli familiar que es trobi en una situació de dificultat socioeconòmica i per al qual els ajuts establerts siguin necessaris per contenir o evitar l'empitjorament de la situació.

Es considera nucli familiar, a efectes de les prestacions que regula el present Reglament, el nucli constituït per dues o més persones amb grau de parentesc i que convisquin com a tal.

8.2. Requisits

Les persones sol·licitants de les prestacions han de complir els requisits següents:

Ser major de 18 anys o estar emancipades legalment o haver iniciat el tràmit legal d'emancipació.

Estar empadronades, amb una antiguetat mínima de 6 mesos, i residir a Ferreries.

No disposar de béns mobles, immobles, diferents a l'habitatge habitual, envers els quals es disposi de dret de propietat, possessió o usdefruit, i se'n pugui derivar un rendiment econòmic. Amb caràcter general no disposar de recursos alternatius que demostrin l'existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita l'ajut.

No tenir accés a prestacions econòmiques atorgades per altres administracions que puguin cobrir la totalitat de la necessitat sorgida.

8.3. Obligacions de les persones beneficiàries.

Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les ajudes.

Comunicar al/la professional de referència les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o nucli familiar que puguin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i resolució.

Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar.

En el cas de les prestacions econòmiques amb modalitat de pagament al proveïdor del servei i, en el cas que aquesta cobreixi només una part del cost, la persona beneficiària tindrà l'obligació de fer-se càrrec de la part restant.

Justificar l'ajuda mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa.

Comunicar al/la professional de referència l'obtenció d'altres ajudes.

Acceptar les actuacions de seguiment i comprovació que efectuïn els/les professionals de serveis socials i facilitar quanta informació i documentació li sigui requerida.

Mantenir l'empadronament i la residència efectiva a Ferreries durant el temps de percepció de l'ajuda.

Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l'objecte de l'ajuda i que específicament s'estableixi en l'acord-contracte d'inserció social.

Article 9. Criteris d'atorgament

9.1. L'atorgament de l'ajut se sustentarà en els requisits contemplats a l'apartat segon de l'article 8, sense perjudici que els/les professionals puguin proposar excepcions motivades de casos quan la situació així ho requereixi.

La prestació requerirà la valoració prèvia del personal tècnic dels Serveis Socials de l'Ajuntament de Ferreries.

 

Aquesta valoració ha de tenir en compte dues vessants:

a. Valoració econòmica

Per establir la situació econòmica de la persona o nucli familiar es consideren les despeses i els ingressos nets percebuts pel conjunt del nucli familiar durant els 6 mesos anteriors a la data de sol·licitud.

Els ingressos els composen:

- Ingressos del treball per compte aliena

- Beneficis i pèrdues del treball per compte pròpia

- Prestacions socials i altres (SEPE, INS,...)

- Ingressos percebuts per infants

- Altres ingressos: arrendament d'habitacions, vivendes,...

b. Valoració Social

Les persones tècniques dels Serveis Socials de l'Ajuntament de Ferreries valoraran la situació de necessitat social de la persona o nucli familiar.

Es tindrà en compte:

•Família monoparental formada per pare o mare sola amb infants, sempre que aquests convisquin amb ell o ella i en depenguin econòmicament de forma exclusiva. En el cas que el tutor o tutora monoparental tingui una parella de convivència estable, es tindran en compte els ingressos de tota la unitat de convivència.

•Càrregues familiars: famílies amb persones dependents a càrrec i fills i/o filles menors

•Persones soles sense suport familiar o veïnal.

•Nuclis familiars amb causes sobrevingudes (en tràmits de separació i/o divorci en l'any en curs, mort d'algun progenitor, sinistres de la llar, entre altres)

•Problemes de salut (discapacitat i/o dependència reconeguda, problemes de salut que dificultin el normal desenvolupament de les activitats bàsiques de la vida quotidiana)

•Situació social de risc de les persones menors i joves

•Joves en procés d'emancipació procedents de residències tutelades

•Situacions que suposen un risc per a la integritat de les persones (persones que pateixen qualsevol tipus de violència)

•Dificultats d'habitatge (deficiències estructurals, amuntegament, manca de subministraments elèctric i d'aigua, entre d'altres)

•Pronòstic: implicació, motivació cap al canvi,...

Els/les professionals tramitaran l'ajut i la Regidoria amb competències en matèria de Serveis Socials l'autoritzarà prèvia revisió tècnica de l'expedient i amb criteris d'equitat i control pressupostari.

9.2 La majoria de prestacions estan vinculades al pla de treball individual-familiar de les persones beneficiàries de l'ajut. No obstant, no tots els casos atesos des dels centres municipals de serveis socials necessiten l'elaboració d'un pla individualitzat, ja què es resolen amb informacions, orientacions, derivacions o pel caràcter assistencial i de contenció que els cal. A l'igual que quan es tracta de prestacions de dret subjectiu.

9.3. D'acord amb l'article 6 del present reglament l'atorgament de les prestacions restarà subjecte, en general, a la disponibilitat pressupostària d'aquest Ajuntament.

9.4. Les prestacions concedides no podran ser invocades per la persona beneficiària com a precedent per a l'obtenció de noves prestacions.

9.5. És un criteri rellevant per a l'atorgament que la prestació econòmica contribueixi a la resolució o millora de la situació carencial.

9.6. Les prestacions regulades en el present reglament són intransferibles i, per tant, no podran oferir-se en garantia d'obligacions, ser objecte de cessió total o parcial, compensació o descompte i/o retenció o embargament, excepte en els supòsits i amb els límits previstos en la legislació general de l'Estat que resulti aplicable.

9.7. En el supòsit que diferents persones sol·licitants d'una mateixa unitat de convivència (dos o més persones/nuclis familiars que conviuen a un mateix habitatge) concorrin per fer front a la mateixa despesa, només podrà concedir-se a una d'elles, promovent l'acord entre les parts interessades.

Article 10. Documentació que acredita la situació de necessitat

La documentació general a aportar és la següent:

Original del DNI de la persona sol·licitant i de les persones majors de 16 anys del nucli familiar o documentació acreditativa de la identitat.

En el supòsit de persones que no tinguin la nacionalitat espanyola, original del NIE, passaport o document que legalment els substitueixi.

Si escau, original del Llibre de Família complert i, en el seu cas, sentència de separació o divorci, o conveni regulador on consti pensió alimentaria i custodia de fills i/o filles.

Si escau, original del títol de família nombrosa.

En el cas que la persona sol·licitant o algun altre membre del nucli familiar estigui afectat per algun tipus de discapacitat, dictamen de valoració del grau de discapacitat certificat per l'òrgan o entitat que correspongui.

En cas de malaltia greu d'algun membre del nucli familiar, informes mèdics o altres documents que ho acreditin.

Si en el nucli familiar hi ha algun cas d'acolliment, el corresponent document acreditatiu d'aquesta situació.

Si escau, la targeta d'atur o millora de l'ocupació de les persones majors de 16 anys que es trobin en situació d'atur laboral.

Si escau, certificat que acrediti la percepció de la prestació per atur de tots els membres adults del nucli familiar i de l'import de la prestació o, certificat negatiu.

Si escau, certificat de vida laboral dels membres adults del nucli familiar.

Si escau, original de la declaració de la renda.

Declaració jurada d'ingressos del nucli familiar, únicament en el supòsit en què quedi suficientment justificada la impossibilitat d'aportar la documentació requerida en l'apartat anterior (declaració de renda).

En el cas de persones treballadores per compte aliè: original del contracte de treball i de les sis darreres nòmines de les persones majors de 16 anys que realitzin activitat laboral.

En el cas de persones treballadores autònomes: última liquidació trimestral d'IRPF i/o butlletí de cotització a la Seguretat Social, i, en tot cas, declaració jurada dels ingressos.

Si escau, certificat de percebre o no pensions de l'Administració Pública i en cas afirmatiu de la seva quantia.

Si escau, justificant del capital mobiliari en el que constin els rendiments i els saldos de tots els comptes oberts a nom de la persona sol·licitant.

Justificació de despeses fixes mensuals: contracte de lloguer de l'habitatge o hipoteca de l'habitatge habitual i les despeses corrents de llum i aigua que puguin ser objecte de l'ajut

En cas de separació o divorci: document notarial, els justificants d'interposició de la demanda, la sentència judicial o altres documents que demostrin aquesta situació.

Declaració acreditativa de la reclamació de la pensió d'aliments (en cas de separació i quan no es compleix aquesta mesura).

Declaració jurada de no disposar de béns mobles, immobles, diferents a l'habitatge habitual, envers els quals es disposi de dret de propietat, possessió o usdefruit, i se'n pugui derivar un rendiment econòmic. Amb caràcter general no disposar de recursos alternatius que demostrin l'existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual se sol·licita l'ajut

Qualsevol altra documentació que per a la correcta valoració de la sol·licitud pugui ser requerida durant la seva tramitació, que podrà ser sol·licitada pel personal tècnic de referència dels equips de serveis socials o aportada per la persona interessada si ho considera convenient.

La documentació acreditativa aportada serà incorporada a l'expedient electrònic obert a tal efecte.

La documentació relacionada en aquest article serà considerada com a màxima i es reclamarà, en cada cas, a la persona sol·licitant la necessària per a realitzar la valoració econòmica i social d'una forma fidedigna.

En cap cas es reclamarà documentació que ja consti actualitzada a l'expedient de la persona sol·licitant o del nucli familiar.

Capítol 3. El procediment de concessió

Article 11. Òrgan competent per resoldre i òrgan gestor

11.1. L'òrgan competent per resoldre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades és la Batlia Presidència, a proposta de la Regidoria que exerceixi les competències en matèria de Serveis Socials.

11.2. La competència de dur a terme la gestió administrativa i tècnica de les prestacions sol·licitades són la unitat administrativa i els serveis socials comunitaris de l'Ajuntament de Ferreries.

Article 12. Procediment per a la gestió de la prestació

L'accés a les prestacions estarà subjecte a la valoració i diagnòstic dels/de les professionals. A tal efecte per conèixer la situació social es portaran a terme les entrevistes individuals o familiars necessàries amb els interessats, visites domiciliàries, o altres actuacions tècniques.

L'inici del tràmit dels ajuts implica l'acceptació per part de la persona beneficiària de la totalitat de la regulació descrita en el present reglament.

Article 13. Pagament de les ajudes.

Les ajudes econòmiques es tramitaran preferentment via transferència bancària.

Article 14. Justificació de la despesa.

La justificació de la despesa s'acreditarà presentant les factures dels pagaments i despeses realitzats, o mitjançant altres documents de valor probatori equivalent, davant el/la professional de referència dels Serveis Socials.

La justificació s'haurà d'efectuar un cop haver fet ús de l'ajuda i en tot cas en el termini màxim de 3 mesos següents a la data de concessió. La manca de justificació o la justificació incorrecta de l'ajuda rebuda pot ser motiu de sanció.

El/La professional de referència farà constar en l'expedient del sol·licitant la correcta justificació de l'ajuda concedida.

Capítol 4. Denegació, anul·lació i infraccions

Article 15. Procediment de denegació, modificació i anul·lació.

Aquests procediments podran iniciar-se d'ofici o a instància de part. Una vegada iniciats es comunicaran a la persona beneficiària les causes que el fonamenten i les possibles conseqüències que se'n deriven.

15.1. Denegació

Podran ser denegades aquelles sol·licituds en què pugui concórrer alguna de les següents circumstàncies:

•La falta de tots o alguns dels requisits necessaris per a la seva concessió.

•Que correspongui l'atenció de la persona sol·licitant per raó de la naturalesa de la prestació a una altra Administració pública.

•Que es demostri que la persona sol·licitant pot satisfer adequadament les necessitats per si mateixa i/o amb el suport dels seus familiars o representants legals.

•Superar el màxim anual d'ingressos per unitat familiar.

•Que no existeixi crèdit suficient per a l'atenció de la sol·licitud.

•Que l'ajuda sol·licitada no sigui adequada per la resolució de la problemàtica plantejada o que la seva mera concessió no sigui suficient per la resolució de la problemàtica plantejada.

•Que la persona no utilitzi les ajudes de dret existents per a resoldre o pal·liar la situació de dificultat així com no voler rebre atenció de serveis que siguin necessaris per a la resolució/millora de la seva problemàtica.

Atenent a les circumstàncies i prèvia valoració de l'equip de professionals, es pot estimar la denegació per altres situacions sempre de forma motivada. En quedarà constància escrita a l'expedient.

15.2. Modificació

Quan variïn les circumstàncies que motivaren la sol·licitud però persisteixi la necessitat de l'ajut, es podrà modificar la finalitat i la quantitat de la prestació a proposta de la pròpia persona interessada o del/de la professional.

15.3. Anul·lació

Procedirà l'anul·lació de les prestacions per alguna de les causes següents:

Per voluntat o renúncia de la persona beneficiària a la prestació econòmica.

Mort de la persona beneficiària. Quan l'ajuda s'hagi concedit a un nucli familiar l'equip de professionals valoraran si és pertinent o no la seva continuïtat.

Per l'aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material de continuar amb la prestació de l'ajuda.

Article 16. Infraccions i sancions.

16.1 Constitueixen infraccions en matèria d'ajuts les següents accions:

El falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants, inclòs quan la persona sol·licitant reuneixi els requisits per la concessió

La no aplicació, en tot o en part, de la quantitat rebuda a les finalitats per a les quals l'ajuda fou concedida.

L'incompliment reiterat i continu, per raons imputables a la persona beneficiària, del pla de treball individualitzat, si escau, i dels acords relacionats amb la prestació concedida.

La falta de justificació de l'ús donat als fons rebuts, la justificació incompleta o inexacta i la justificació fora de termini.

L'obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de valoració, seguiment i/o comprovació per part de l'equip de professionals.

Incompliment de l'obligació de comunicar al/a la professional qualsevol canvi o millora en les circumstàncies que van propiciar la concessió de l'ajuda.

Amb caràcter previ a la imposició de qualsevol penalitat, l'Ajuntament haurà de donar audiència a la persona interessada als efectes de formular les al·legacions i aportació de la documentació que estimi pertinent.

16.2. Seran responsables de les infraccions les persones beneficiàries o les seves representants quan aquelles manquin de capacitat d'obrar. Tindrà lloc l'exempció de responsabilitat amb relació als actes, accions o omissions, tipificats com a infraccions en el present reglament en aquells supòsits en què concorri força major.

16.3. Les infraccions anteriorment enumerades podran suposar la imposició d'una de les sancions següents:

Tancament temporal de dos a sis mesos de l'expedient.

Extinció de les prestacions concedides.

No poder tornar-se a valorar la situació de la persona beneficiària durant un període de sis mesos a comptar des de la imposició de la sanció.

Les sancions abans esmentades no seran acumulatives.

Es crearà una comissió integrada per la persona professional referent, la Regidoria amb competències de Serveis Socials i una persona tècnica de l'Àrea de Serveis Socials per determinar la durada del tancament de l'expedient.

L'acta de la comissió es guardarà a l'expedient i es comunicarà el contingut a la persona usuària.

Article 17. Règim d'incompatibilitats.

Amb caràcter general les ajudes previstes en el present reglament són compatibles amb qualsevol altre de les concedides per altres Administracions, tenint, en tot cas, el caràcter de complementari d'aquestes.

En el supòsit d'existir qualsevol causa d'incompatibilitat en el moment de valoració i abans de proposta de concessió de l'ajuda, s'informarà a la persona beneficiària per part de l'Ajuntament.

Article 18. Règim fiscal i Dret supletori.

18.1. Les prestacions econòmiques regulades en aquest reglament queden sotmeses al règim fiscal vigent en el moment del seu atorgament.

18. 2. Tot allò no previst en aquest reglament es regularà pel que estableixi la legislació específica, estatal, autonòmica o local, que sigui d'aplicació.

Article 19. Tractament de dades personals i confidencialitat de les ajudes concedides.

Amb l'obertura de l'expedient, la persona beneficiària dóna el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal, laboral, econòmic i familiar amb la signatura del document elaborat a aquest efecte. Es garanteix la total confidencialitat amb relació a les peticions efectuades en aquest àmbit, així com de qualsevol de les seves dades personals i familiars facilitades, essent utilitzades les mateixes, estrictament, per a les finalitats per a les quals han estat facilitades i dins del marc establert per la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Disposició derogatòria única.

Queden derogades totes les normes municipals que s'oposin, contradiguin o siguin incompatibles amb el que disposa aquesta Ordenança.

Disposició final. Entrada en vigor.

Aquesta Ordenança entrarà en vigor a partir de l'endemà de la publicació definitiva en el Butlletí Oficial de les Illes Balears

 

​​​​​​​BAREM PER A LA REGULACIÓ DE LES AJUDES ECONÒMIQUES DE SERVEIS SOCIALS DE L'AJUNTAMENT DE FERRERIES

Núm exp: ...........................................................................................

Tècnica/a de Serveis Socials:.............................................................................

Data: ..................................................................................................

DADES FAMILIARS: ………………………….

  • Família monoparental:

- amb un/a fill/a: 1 punt

- amb dos fills i/o filles: 2 punts

- amb més de 2 fills i/o filles: 3 punts

  • Família nombrosa : 1 punt
  • Família nombrosa especial: 2 punts
  • Famílies o persones soles amb una situació especial no descrita: 2 punts
  • Altres: 1 punt

DADES ECONÒMIQUES DE LA FAMILIA

Entenem per renda per càpita, els ingressos de la unitat de convivència menys l'import del rebut de lloguer o hipoteca, l'import del subministrament d'aigua, electricitat i/o gas i les despeses de salut, dividit pel nombre de membres de la unitat de convivència. En cas d'estar pagant dos habitatges, es computarà només la de renda superior.

A partir del barem de renda per càpita, s'aplicarà la puntuació següent:

IPREM en vigor ….

Menys del 40% del IPREM (……..)

4 punts

Del 40% al 50% de SMI (de ... a ….€)

3 punts

Del 50% al 60% de SMI (de…….a …..€ )

2 punts

Del 60% al 70% de SMI (de …. a …. €)

1 punt

Entenem per ingressos de la Unitat de convivència la suma de tots els ingressos nets de totes les persones que conviuen en el domicili x 12 o 14 pagues /12 mesos, a excepció d'aquells nuclis familiars que conviuen de forma provisional.

SITUACIÓ LABORAL (del membre de la unitat de convivència que es trobi en la millor situació)

SITUACIÓ SOCIOLABORAL

PUNTS

Treballador/a fix / fixo discontinuo

0 punts

Treballador/a per compte propi

1 punt

Treballador/a eventual

1 punt

Desocupat/da cobrant prestació

0 punts

Desocupat/da cobrant subsidi

1 punt

Desocupat/da en tràmits

2 punts

Pensionista o jubilat/da amb quantia mínima

1 punt

Pensionista en tràmits

2 punts

Treballador/a de la llar

2 punts

Estudiant

1 punt

Mestressa de casa

0 punts

RMI

1 punt

Desocupat/da sense dret a subsidi

3 punts

 

​​​​​​​SITUACIÓ ESPECIAL DE RISC (article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears)

(1 ítem = 1 punt, 2 ítems =2 punts, 3 o més ítems = 3 punts)

Condicions laborals precàries, desocupació i pobresa

 

Discapacitat psíquica, física o sensorial

 

Dificultats d'integració familiar o comunitària derivades de malalties mentals i malalties cròniques

 

Necessitat social, com ara la relacionada amb la manca d'habitatge o amb desestructuració familiar

 

Vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran,infants i les persones adolescents

 

Violència masclista i les diverses manifestacions de violència familiar

 

Discriminació per raó de sexe, lloc de procedència, discapacitat, malaltia, ètnia, cultura o religió o per qualsevol altra raó

 

Dificultat d'integració familiar o comunitària derivada de la drogodependència i d'altres addiccions.

 

Vulnerabilitat, exclusió i aïllament social.

 

Problemes de convivència i/o cohesió social

 

Urgències socials

 

Emergències socials per catàstrofe.

 

PLA DE PREVENCIÓ (de 0 a 3 punts)

Implicació i motivació del recurs per a la resolució dels objectius del Pla d'ntervenció.

Requerirà un increment en el percentatge que li pertoca per situacions excepcionals, justificat amb informe social.

INFORME PROPOSTA

PUNTUACIÓ TOTAL:                                                                  (....)

QUANTIA SOL.LICITADA:                                                         (....)

QUANTIES REBUDES ANY EN CURS:                                     (....)

QUANTIA APROVADA:                                                              (....)

PROPOSTA DEL TÈCNIC MUNICIPAL

ACCEPTADA                                                                  (....)

DENEGADA                                                                    (....)

DOCUMENTACIÓ NECESSÀRIA PER FER LA VALORACIÓ

  • Fotocòpia del DNI de tots els membres majors de 16 anys.
  • Llibre de família.
  • Justificació d'ingressos de la persona beneficiària i de la unitat de convivència:
    • Certificat prestacions i pensions de la seguretat social
    • Certificat prestacions SEPE (i altres que escaiguin)
    • Nòmines
  • Rebut de lloguer o rebut d'adquisició de l'habitatge.
  • Certificat de minusvalia o dependència
  • En cas de separació o divorci: sentència del conveni regulador.
  • Fotocòpia de la targeta de demanda de treball de tots els adults desocupats.
  • Qualsevol altra que els Serveis Socials considerin necessaris en funció de les característiques del nucli de convivència.

​​​​​​​DECLARACIÓ RESPONSABLE

Nom i llinatges ___________________________________________________________

DNI/NIE_________________________________________________________________

Adreça:_________________________________________________________________

Població: ________________________________Codi postal:______________________

DECLAR:

Que no he rebut ajudes pel mateix destí d'altre organisme, públic o privat. En cas contrari, hauré d'indicar les que hagi sol·licitat i l'import de les rebudes.

Que em compromet a justificar les ajudes concedides per aquest Ajuntament.

Que no posseesc béns mobles o immobles, diferents de l'habitatge habitual, sobre els que tengui un dret de propietat, possessió, usdefruit o qualsevol altre que, per les seves característiques, valoració, possibilitat d'explotació o venda, indiqui l'existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual sol·licit l'ajut.

Que autoritz expressament a l'Ajuntament de Ferreries per sol·licitar qualsevol tipus d'informació que pugui obrar en el seu poder o sol·licitar-la a altres Administracions I em compromet a comunicar-li qualsevol modificació que es produeixi en la meva situació econòmica personal.

Que estic informat/da de les obligacions establertes en l'Ordenança reguladora de les prestacions econòmiques de l'Àrea de Serveis Socials comunitaris bàsics de l'Ajuntament de Ferreries com a perceptor d'aquesta ajuda i que figuren al revers d'aquest full.

FERRERIES_____d______________________ de ______