Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 143143
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes corresponents a l’any 2021 per a la millora de la producció i la comercialització dels productes de l’apicultura en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord amb el Programa nacional apícola 2020-2022
L'apicultura representa un sector ramader amb unes característiques molt especials que la defineixen i la diferencien de la resta d'activitats agràries.
Juntament amb l'interès econòmic de les produccions apícoles, no hi ha dubtes sobre el paper mediambiental imprescindible de l'apicultura i la seva contribució a l'equilibri ecològic, així com a la millora i al manteniment de la biodiversitat i a la fixació de la població en el medi rural.
El Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris i es deroguen els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/2001 i (CE) núm. 1234/2007, estableix a l'article 55 que, per millorar les condicions generals de producció i de comercialització dels productes apícoles, els estats membres poden establir programes nacionals per al sector de l'apicultura d'una durada de tres anys. A més, estableix que la contribució de la Unió als programes apícoles serà del 50% de les despeses efectuades pels estats membres.
D'altra banda, el Reglament d'execució (UE) 2015/1368 de la Comissió, de 6 d'agost de 2015, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa a les ajudes al sector de l'apicultura, dicta les normes d'aplicació de les ajudes concedides per la Unió als programes nacionals per al sector de l'apicultura que preveu l'article 55 del Reglament (UE) núm. 1308/2013.
D'acord amb la normativa esmentada, la Comissió Europea, en data 12 de juny del 2019 i mitjançant la Decisió d'execució (UE) 2019/974, aprova el Programa nacional de mesures d'ajuda a l'apicultura 2020-2022 elaborat per l'Estat espanyol, els objectius del qual són millorar la rendibilitat de les explotacions apícoles i optimitzar el cost de producció, mantenir un estat sanitari adequat de les caseres, facilitar l'assentament i el transport als apicultors transhumants, millorar la competitivitat del sector amb vista a obtenir noves estratègies de comercialització i instaurar una dinàmica d'innovació tecnològica aplicada a la producció, entre d'altres.
El Reial decret 930/2017, de 27 d'octubre, pel qual es regula el règim d'ajudes a l'apicultura en el marc dels programes nacionals anuals, publicat al BOE núm. 264, de 31 d'octubre de 2017, estableix la regulació d'un règim d'ajudes per al foment de les activitats destinades a millorar la producció i la comercialització dels productes de l'apicultura. Aquest reial decret determina que el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) ha de contribuir al finançament del sistema mitjançant un règim d'ajudes de fins a un màxim del 25% del cost total de les mesures que es duran a terme, sempre d'acord amb les seves disponibilitats pressupostàries.
En l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.
A més, mitjançant el Decret 65/2007, de 25 de juny, es regula la constitució, l'organització i el funcionament de l'organisme pagador de les despeses del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Així mateix, a l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, es disposa que el FOGAIBA assumeix, a partir de l'1 de gener del 2006, l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca pel que fa a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer.
Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
Per aplicar el Reial decret 930/2017 esmentat en aquesta comunitat autònoma, cal adaptar-lo a les particularitats organitzatives i procedimentals establertes de conformitat amb el que preveu l'article 3.2 del text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajudes per a la millora de la producció i la comercialització dels productes de l'apicultura, per a l'any 2021, d'acord amb el Programa nacional de mesures d'ajuda a l'apicultura 2020-2022 i d'acord amb el que preveu el Reial decret 930/2017, de 27 d'octubre, pel qual es regula el règim d'ajudes a l'apicultura en el marc dels programes nacionals anuals, i es modifica el Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'estableixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles (BOE núm. 264, de 31 d'octubre de 2017).
2. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de quaranta-quatre mil euros (44.000,00 €), amb la possibilitat d'ampliar la dotació de la partida pressupostària amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA per a l'exercici 2021.
2. Les ajudes que preveu aquesta resolució les finançaran amb vint-i-dos mil euros (22.000,00 €) el Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA); amb once mil euros (11.000,00 €) el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), i amb once mil euros (11.000,00 €) la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
3. La distribució del pressupost entre les illes es farà de la manera següent:
- Per a l'illa d'Eivissa, el 23,75% del pressupost total de la convocatòria.
- Per a l'illa de Formentera, el 1,77% del pressupost total de la convocatòria.
- Per a l'illa de Mallorca, el 60,85% del pressupost total de la convocatòria.
- Per a l'illa de Menorca, el 13,63% del pressupost total de la convocatòria.
Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació de l'illa, el pressupost restant s'haurà de distribuir entre les altres illes de manera proporcional d'acord amb el seu percentatge.
4. De conformitat amb el que preveu l'article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la quantia que preveu el punt 1 es podrà veure incrementada amb un import addicional d'un màxim de 60.000,00 euros, condicionada l'efectivitat d'aquesta quantia addicional a la declaració de disponibilitat de crèdit com a conseqüència de les circumstàncies que indica l'apartat a del punt 2 de l'article 58 esmentat, amb l'aprovació prèvia de la modificació pressupostària corresponent, si escau, amb anterioritat a la resolució de concessió de la subvenció.
Tercer
Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució:
a) Les persones físiques o jurídiques titulars d'una explotació apícola, incloses les de titularitat compartida que preveu la Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries que:
- Figurin inscrites al Registre Apícola de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural abans de l'1 de gener del 2021, i hagin fet la declaració anual obligatòria abans de l'1 de març del 2021. La comprovació d'aquest aspecte es farà d'ofici, llevat de manifestació en contra del peticionari, atès que aquesta autorització s'entén atorgada amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
Els abellars abandonats i les caseres mortes no donen lloc al cobrament d'ajudes per part del seu titular.
- Facin com a mínim un tractament a l'any contra la varroasi, d'acord amb el que estableix el Reial decret 608/2006, de 19 de maig, pel qual s'estableix i es regula un programa nacional de lluita i de control de les malalties de les abelles de la mel.
- Disposin d'una assegurança de responsabilitat civil.
- Compleixin les previsions que conté el Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'estableixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles.
b) Les cooperatives apícoles i les organitzacions representatives amb personalitat jurídica pròpia que, quan finalitzi el termini de presentació de les sol·licituds, estiguin integrades per apicultors que compleixin els requisits que estableix l'epígraf anterior.
2. Un mateix apicultor només pot ser beneficiari d'ajuda per una mateixa actuació de manera única per cadascuna de les seves caseres, tant si és a títol individual com si és com a integrant d'una cooperativa o d'una organització representativa.
3. Només poden ser beneficiaris els sol·licitants que, després de la baremació feta segons el punt 3 de l'apartat setè d'aquesta resolució, obtinguin una puntuació mínima de 5 punts.
4. Només poden ser beneficiaris de les actuacions C1 i C2 que indica l'apartat quart d'aquesta resolució els apicultors amb l'explotació classificada com a transhumant.
5. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, han de complir els requisits que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; tot això abans que s'acabi el termini de presentació de les sol·licituds.
6. D'acord amb el que disposa l'article 13.2.e de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, que desenvolupa determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006 esmentat, de 21 de juliol. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió i en el moment del pagament.
La comprovació del compliment d'aquests requisits la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, atès que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a la seva comprovació, llevat de manifestació expressa en contra. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.
7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Poden ser subvencionades les despeses corresponents a les activitats o inversions realitzades i pagades pel beneficiari entre l'1 d'agost del 2020 i el 31 de juliol del 2021, destinades a les finalitats següents:
A) Assistència tècnica a apicultors i a les organitzacions d'apicultors:
A.1 Contractació de tècnics i especialistes per a informació i assistència a apicultors i a membres de les agrupacions d'apicultors en aspectes de sanitat apícola, lluita contra agressions de les caseres, anàlisi de laboratori, cria i selecció, optimització ambiental d'explotacions i assessorament global en producció i gestió apícola així com en pràctiques per a l'adaptació de l'apicultura al canvi climàtic.
A.2 Organització, celebració i assistència a cursos de capacitació i formació continuada, especialment sobre les matèries que indica l'apartat anterior, per a apicultors, tècnics i especialistes d'agrupacions i associacions d'apicultors, així com per al personal de laboratoris apícoles de cooperatives, inclosos els desplaçaments.
A.3 Mitjans de divulgació tècnica.
B) Lluita contra les agressions i les malalties de les caseres:
B.1 Tractaments quimioteràpics contra varroasi, autoritzats per l'Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris, seleccionats i aplicats sobre la base de la prescripció veterinària corresponent.
B.2 Tractaments contra varroasi autoritzats per l'Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris que siguin compatibles amb l'apicultura ecològica, seleccionats i aplicats sobre la base de la prescripció veterinària corresponent, per a aquells apicultors que produeixin d'acord amb les condicions que estableix el Reglament 2018/848 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció ecològica i etiquetatge dels productes ecològics i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 834/2007 de Consell.
B.3 Promoció i creació d'agrupacions de defensa sanitària (ADS) apícola per coordinar la lluita contra la varroasi i altres agressors de les caseres.
B.4 Ús de productes autoritzats per a l'alimentació de les abelles per tal de millorar la vitalitat de la casera. Renovació i/o purificació de cera. Aquests ajuts només es poden concedir a aquells apicultors beneficiaris de les mesures 1 i/o 2 de la línia B, i sempre que es cobreixin les necessitats financeres per assistir les sol·licituds de les mesures B1 i B2 esmentades.
B.5 Adquisició de trampes, atraients, equips de protecció individual i qualsevol altra mesura aprovada per l'autoritat competent per a la captura, l'eliminació, la dissuasió i el control de la vespa asiàtica (Vespa velutina), així com per a altres espècies exòtiques invasores.
C) Racionalització de la transhumància:
C.1 Adquisició, conservació i millora dels mitjans de transport. Material per al maneig de caseres: grues, malles de cobertura, canvi de caixa per millorar el seu rendiment, sistemes mòbils d'extracció de mel i/o pol·len així com altres estris i equips necessaris per facilitar la transhumància, llevat de vehicles de transport, combustible, productes per a l'alimentació de les abelles i cera.
C.2 Sistemes de protecció o vigilància antirobatori o de geolocalització de les caseres.
D) Suport als laboratoris d'anàlisi de productes apícoles per ajudar els apicultors a comercialitzar i a fer valer els seus productes:
D.1. Contractació de serveis d'anàlisi de mel i de productes apícoles per a apicultors i agrupacions d'apicultors que es facin en laboratoris acreditats per la norma ISO17025.
D.2. Promoció i creació de laboratoris d'agrupacions d'apicultors.
D.3. Adquisició d'aparells, equips i altres materials per a l'anàlisi de la mel i d'altres productes apícoles.
E) Mesures de suport a la repoblació de la cabanya apícola:
E.1. Inversions per a la cria de reines (nuclis de fecundació, incubadores i material per a la inseminació artificial de reines).
E.2. Adquisició i cria de reines de races i/o subespècies no al·lòctones per a la reposició de baixes, sempre que es cobreixin els imports necessaris per atendre les sol·licituds de la mesura E1.
2. Quant a les despeses subvencionables, s'aplicarà el que estableixen els articles 31 a 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i també el que estableix l'article 83 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 18.000,00 euros en cas de subministrament de béns d'equipament o de prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o d'assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o del lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o l'ofereixin, o quan la despesa s'hagi fet abans de la sol·licitud de subvenció.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'adjuntar a la justificació de la subvenció, s'ha de fer segons criteris d'eficiència i d'economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
4. L'impost sobre el valor afegit (IVA) no és subvencionable en cap cas.
Cinquè
Quantia de les ajudes
1. La quantia de les ajudes que han de rebre els beneficiaris serà la corresponent a l'aplicació del 75% sobre el pressupost i la despesa aprovada, tret dels tractaments quimioterapèutics contra la varroasi que no siguin compatibles amb l'agricultura ecològica, que serà del 50% i la formació que serà del 90%.
2. En el cas de contractació de tècnics i d'especialistes per a la informació i l'assistència tècnica als apicultors, s'han de tenir en compte els límits següents:
Preu horari màxim del tècnic o especialista: 60,00 €/h
Preu màxim per a l'allotjament: 150,00 €/dia.
El transport ha de ser en tarifa turística.
3. En el cas de tractaments quimioteràpics contra varroasi (apartat B1), el cost màxim és de 2,50 €/casera, (5,00€ en cas de realitzar dos tractaments a l'any).
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds és des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució fins al 11 de juny del 2021.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits específics que estableix aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'acord amb el model de l'annex 1 que figura al web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954) . Les sol·licituds s'han de presentar, correctament emplenades, al registre d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o dels consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera, o a qualsevol dels registres que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen a l'annex esmentat, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest mateix annex.
Les sol·licituds d'ajuda han d'adjuntar la documentació següent:
a) En el cas de persones jurídiques: fotocòpia del NIF del sol·licitant.
b) Si escau, acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud.
c) Memòria de les activitats que es desenvoluparan i de les inversions previstes.
d) Pressupostos detallats o factures proforma de les activitats i de les inversions previstes. En el cas del transport, ha de ser en tarifa turística.
e) Fotocòpia del llibre de registre d'explotació apícola en què figuri el nombre de caseres, el tipus i la classe d'explotació o l'autorització per comprovar d'ofici les dades que figuren en el Registre Apícola de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural. En el cas de cooperatives apícoles i d'organitzacions representatives, s'ha de presentar, respecte de cadascuna de les explotacions per a les quals se sol·licita l'ajuda, la mateixa documentació o l'autorització dels socis de l'entitat, d'acord amb el model de l'annex 4.
f) En el cas de cooperatives apícoles i d'organitzacions representatives, a més, cal aportar la relació detallada dels apicultors sol·licitants, indicant-n'hi el NIF, el número de registre d'explotació i el nombre de cens de les caseres, renovades abans de l'1 de març del 2021 i el nombre de tractament de varroa que sol·licitaran, indicant si es convencional o ecològic. Aquesta relació també es presentarà en suport informàtic (full de càlcul).
g) Fotocòpia de l'assegurança de responsabilitat civil de cada apicultor, vigent a la data de presentació de la sol·licitud, i justificant bancaria del pagament de l'assegurança. En el cas d'agrupacions d'apicultors que hagin subscrit una assegurança col·lectiva, se n'haurà de presentar una còpia i l'acreditació dels apicultors que cobreix.
h) Documentació per verificar que s'ha fet com a mínim un tractament a l'any contra la varroasi, d'acord amb el que estableix el Reial decret 608/2006, de 19 de maig, que consistirà en una fotocòpia del full d'informació sanitària del llibre de registre d'explotació apícola, amb el darrer tractament realitzat. En el cas de cooperatives apícoles i d'organitzacions representatives, caldrà presentar la documentació de cadascuna de les explotacions per a les quals se sol·licita l'ajuda.
3. No caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics en cas que ja s'hagi presentat algun d'aquests documents de resultes de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació; en aquest cas, n'hi haurà prou a esmentar l'expedient en què consta aquesta informació o, si escau, que la informació figuri a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.
4. La comprovació del DNI de la persona beneficiària i del seu representant la farà d'ofici el FOGAIBA.
5. En cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per a la comprovació dels DNI i per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social o d'inscripció en el Registre Apícola de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, caldrà aportar el document de denegació i els certificats corresponents.
En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.
6. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits indicats, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o adjunti els documents preceptius, indicant que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix el Reial decret 930/2017 esmentat, de 27 d'octubre, i de la resta de normativa d'aplicació.
Setè
Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència
1. El procediment de concessió de les subvencions que regula aquesta resolució es tramitarà en règim de concurrència competitiva.
2. En cas que les peticions presentades excedeixin el crèdit disponible, la distribució es farà d'acord amb l'ordre de prelació següent:
1r. Assistència tècnica als apicultors i a les organitzacions d'apicultors.
2n. Lluita contra les agressions i les malalties de les caseres.
3r. Racionalització de la transhumància.
4t. Suport als laboratoris d'anàlisi de productes apícoles per ajudar els apicultors a comercialitzar i a fer valer els seus productes.
5è. Mesures de suport a la repoblació de la cabanya apícola.
3. Dins de cada grup de prelació, en cas necessari, s'ordenaran les sol·licituds d'acord amb la puntuació obtinguda i amb els criteris objectius de valoració següents:
a) Dimensió de les explotacions acollides a l'ajut. Entesa com el nombre de caseres potencialment destinatàries de la mesura, tant en el cas de sol·licituds presentades per titulars d'explotacions com de sol·licituds presentades per organitzacions o associacions d'apicultors reconegudes legalment i agrupacions de defensa sanitària (màxim 5 punts).
En cas de sol·licituds presentades per apicultors individuals:
< 50 caseres: 1 punt.
50-150 caseres: 3 punts.
> 150 caseres: 5 punts.
En cas de sol·licituds presentades per agrupacions:
< 100 caseres: 1 punt.
100-450 caseres: 3 punts.
> 450 caseres: 5 punts.
b) Participació en règims de les figures de qualitat diferenciada reconegudes d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1151/2012 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de novembre de 2012, sobre els règims de qualitat dels productes agrícoles i alimentaris, o d'acord amb el Reglament (CE) núm. 834/2007 del Consell, de 28 de juny de 2007, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics, pel qual es deroga el Reglament (CEE) núm. 2092/91, o d'acord amb marques de qualitat reconegudes mitjançant la normativa autonòmica, 1 punt (màxim 1 punt).
c) Pertinença del sol·licitant a una agrupació de defensa sanitària ramadera reconeguda legalment, 1 punt (màxim 1 punt).
d) Pertinença del sol·licitant a una cooperativa apícola, 1 punt (màxim 1 punt).
e) Que les explotacions sol·licitants tinguin titularitat compartida, als efectes del que estableix la Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries, o que la titularitat l'ostenti un agricultor jove, d'acord amb la definició i les condicions que estableix el Reglament (UE) núm. 1307/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen normes aplicables als pagaments directes als agricultors en virtut dels règims d'ajuda inclosos en el marc de la PAC, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 637/2008 i (CE) núm. 73/2009 del Consell, 1 punt (màxim 1 punt).
f) Sol·licitar per primera vegada en les darreres dues convocatòries, inclosa l'actual, o haver sol·licitat l'any anterior, sense haver-ne estat beneficiari, complint els requisits per manca de pressupostos: 2 punts
g) Si disposen d'assessor tècnic: 2 punts.
4. Els criteris de valoració especificats anteriorment s'han de complir en el moment de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds. La disponibilitat d'assessor tècnic es demostrarà mitjançant factures d'aquest concepte.
5. En cas d'un altre empat, es resoldrà amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que resultin empatats.
Vuitè
Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
- Vocals:
* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
* Un representant del Consell Insular de Mallorca.
* Un representant del Consell Insular de Menorca.
* Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
* Un representant del Consell Insular de Formentera.
* Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret d'ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
Això no obstant, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, i també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no serà preceptiva i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.
3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de les persones que els substitueixin i, com a mínim, de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.
Novè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca i, si escau, previ informe de la Comissió Avaluadora. Abans d'emetre l'informe de la Comissió Avaluadora, la unitat gestora emetrà un informe en què s'acreditarà, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. En aquesta resolució s'ha de detallar el finançament de cadascuna de les administracions que hi intervenen.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les que s'estableixen a l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions indicades és el que preveu la Llei 38/2003 esmentada, de 17 de novembre, amb les especificitats procedimentals i organitzatives que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprendrà des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
3. Pel que fa als impagaments i les penalitzacions, i sens perjudici d'actuacions posteriors efectuades per l'autoritat inspectora en l'àmbit de les seves competències, s'aplicarà el següent:
a) L'interès afegit a l'import dels pagaments indeguts recuperats d'acord amb l'article 54, apartat 1, l'article 58, apartat 1, lletra e, o l'article 63, apartat 3, del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000 i (CE) núm. 485/2008 del Consell, s'ha de calcular de conformitat amb l'article 27 del Reglament d'execució (UE) núm. 908/2014 de la Comissió, de 6 d'agost de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als organismes pagadors i altres organismes, la gestió financera, la liquidació de comptes, les normes relatives als controls, les garanties i les transparències.
b) En cas de frau o negligència greu que siguin responsabilitat dels beneficiaris, a més de tornar els pagaments indeguts i els interessos corresponents de conformitat amb l'article 63, apartat 3, del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, han d'abonar l'import pagat inicialment i l'import al qual tenen dret.
4. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o d'irregularitat amb relació a operacions o projectes finançats, totalment o parcialment, amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea, en el marc d'aquesta convocatòria, podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte per aquest servei al web
http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei.
Onzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per justificar l'execució de l'actuació i de les despeses objecte de subvenció acaba el 13 d'agost del 2021 i són elegibles les activitats o inversions fetes i pagades pel beneficiari entre l'1 d'agost del 2020 i el 31 de juliol del 2021.
2. Quant a la forma de justificació de la despesa realitzada i dels justificants de la despesa, s'aplicarà el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. Dins del termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar la sol·licitud de pagament, que inclourà el compte justificatiu corresponent, el qual s'ha d'ajustar al model de l'annex 2 que figura al web del FOGAIBA, adreçat al FOGAIBA (A04026954). Caldrà subministrar totes les dades, assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que s'indiquen en aquest annex.
A aquestes sol·licituds, caldrà adjuntar-hi la documentació següent:
a) Memòria de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.
b) Indicadors de rendiment, amb el model que indica l'annex 5.
c) Relació de justificants imputats, d'acord amb el model de l'annex 3 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.
d) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s'entendrà efectuada mitjançant la presentació de les factures pagades que reuneixin les formalitats i els requisits que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el reglament que regula les obligacions de facturació (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012) i els justificants de pagament.
Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:
1r. Extracte bancari en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part de l'emissor o de la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, a la factura han de quedar consignats la data de cobrament, la identificació (amb indicació del nom), el NIF i la signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa, que serà facultatiu en cas que l'emissor sigui una persona física.
3r. Comprovant de la transferència bancària en què quedi identificat el pagament fet mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.
4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti la realització efectiva del pagament.
Aquesta documentació romandrà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques per realitzar qualsevol control que es consideri oportú.
No s'admetran pagaments en efectiu d'un import igual o superior als 2.500,00 euros, en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.
e) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes, incorporats en la relació de justificants de despeses.
f) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, i també la memòria justificativa de l'elecció, si escau.
g) Certificat del banc acreditant la titularitat del número de compte bancari on s'ha de pagar l'ajuda.
4. En cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, caldrà aportar el document de denegació i els certificats corresponents.
En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, caldrà presentar una declaració responsable que n'acrediti el compliment.
5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, previ informe de la unitat gestora. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s'aplicarà el que estableix el punt 2 de l'apartat desè d'aquesta resolució.
Dotzè
Incompatibilitat de les ajudes
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada; en cap cas, però, l'import rebut, aïlladament o conjuntament, pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.
Tretzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria serà el que estableixen:
- El Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris i pel qual es deroguen els reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/2001 i (CE) núm. 1234/2007.
- El Reglament delegat (UE) 2015/1366 de la Comissió, d'11 de maig de 2015, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa a les ajudes al sector de l'apicultura.
- El Reglament d'execució (UE) 2015/1368 de la Comissió, de 6 d'agost de 2015, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa a les ajudes al sector de l'apicultura.
- El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
- El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
- El Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, quant al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o la retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.
- El Programa nacional de mesures d'ajuda a l'apicultura 2020-2022, aprovat per la Decisió d'execució (UE) 2019/974 de la Comissió Europea, 12 de juny de 2019.
- El Reial decret 930/2017, de 27 d'octubre, pel qual es regula el règim d'ajudes a l'apicultura en el marc dels programes nacionals anuals.
- El Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'estableixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles.
- El Reial decret 608/2006, de 19 de maig, pel qual s'estableix i es regula un programa nacional de lluita i control de les malalties de les abelles de la mel.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- El text refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Quinzè
Eficàcia
L'efectivitat de la present Resolució queda condicionada a la modificació del Reial decret 930/2017, de 27 d'octubre, pel qual es regula el règim d'ajudes a l'apicultura en el marc dels programes nacionals anuals, i es modifica el Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'estableixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles (BOE núm. 264, de 31 d'octubre de 2017) en els termes prevists a la present Resolució. En cas contrari, es procedirà a la seva modificació amb la finalitat d'adaptar-la al text aprovat.
Setzè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 30 d'abril de 2021
La presidenta del FOGAIBA
María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX 4
________________________________________________________________________________ ,
amb DNI __________________, i cartilla ramadera núm.: ________IB_________________________,
soci o sòcia de__________________________________________________________________ ,
AUTORITZO:
1. La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació i les empreses que en depenen perquè comprovin d'ofici les dades que figuren al Registre Apícola de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural a l'efecte de qualsevol tramitació d'ajudes corresponent al Programa nacional apícola 2020-2022.
2. Que el FOGAIBA pugui trametre les dades que figurin al Registre Apícola de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural en la tramitació dels expedients d'ajudes del Programa nacional apícola 2020-2022 a l'associació ______________.
____________, ________ de/d' _______________ de 20__
[rúbrica]
ANNEX 5. Indicadors de rendiment
__________________________________________________, amb DNI __________________, en nom propi/en representació de_____________________________ ______, amb NIF __________________,
INFORMA:
Amb les ajudes rebudes s'han cobert els indicadors següents:
1. Assistència tècnica
1.1 Nombre de cursos finançats
1.2 Nombre de documents tècnics publicats
1.3 Nombre d'apicultors que han rebut formació
1.4 Ràtio de tècnics contractats
_____________ 1.4.a per casera
_____________ 1.4.b per apicultor
2. Lluita contra la varroasi i altres agressors
2.1 Nombre de tractaments de varroasi finançats
2.2 Ràtio de tractaments de varroasi finançats per explotació
2.3 Cost mitjà del tractament de varroasi per casera
2.4 Nombre d'intervencions finançades per fer front a altres agressors i malalties
2.5 Nombre de tractaments de purificació de cera finançats
3. Racionalització de la transhumància
3.1.a Nombre d'apicultors que han rebut ajuda
3.1.b Nombre de caseres afectades
3.2 Nombre d'apicultors que s'han beneficiat de la compra d'equipament
3.3 Cost mitjà de la inversió finançada
4. Suport a laboratoris d'anàlisi
4.1 Nombre i tipus d'anàlisi d'acord amb la directiva de la mel
4.2 Nombre i tipus d'altres anàlisis de mel finançades
4.3 Nombre d'anàlisis efectuades en altres productes
4.4 Nombre d'anàlisis de residus en cera
5. Repoblació
5.1 Nombre d'apicultors finançats
5.2 Nombre d'apicultors venedors de material reproductiu que han rebut suport
5.3 Cost mitjà de la compra de reines
____________, ________ de/d' _______________ de 20__
[rúbrica]