Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 139580
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 26 d’abril de 2021 per la qual es convoca la prova d’accés de caràcter general perquè les persones sense la titulació acadèmica necessària puguin accedir a les formacions esportives del cicle superior/nivell III del grau superior dels ensenyaments esportius de règim especial i es concreten aspectes sobre l’organització de la prova

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents.

1. La situació d'emergència sanitària provocada pel COVID-19 arreu del món ha obligat als governs a adoptar diverses mesures per lluitar contra els contagis i mitigar els efectes econòmics i socials que aquest fenomen està produint.

2. El Decret llei 7/2020, de 8 de maig, pel qual s'estableixen mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOIB núm. 77, de 09-05-2020).

3. La Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 15 d'abril de 2021 per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2021-2022 per als centres docents no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 51, de 17-04-2021).

Fonaments de dret

1. El Reial decret 1363/2007, de 24 d'octubre, (BOE núm. 268, de 8 de novembre) estableix l'ordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial. L'article 31 regula l'accés a aquests ensenyaments sense el títol de graduat en educació secundària obligatòria (ESO) per a les formacions de grau mitjà.

2. L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 28 de juliol de 2008 (BOIB núm. 113, de 14 d'agost) de regulació dels ensenyaments esportius de règim especial establerts a l'empara del Reial decret 1913/1997, de 19 de desembre, i de l'exhauriment de determinades formacions esportives regula, en l'article 17, la prova d'accés al grau mitjà per als alumnes que no tenen el títol de graduat en educació secundària obligatòria. En la disposició addicional cinquena de la mateixa Ordre s'especifiquen els equivalents acadèmics d'aquest títol.

3. La disposició final primera de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 28 de juliol de 2008 autoritza el director general competent en els ensenyaments esportius de règim especial perquè disposi la realització de les actuacions administratives necessàries per executar, desplegar i concretar aquesta Ordre.

4. El Decret 64/2019 de 2 d'agost (BOIB núm. 107, de 3 d'agost) pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5.El Decret llei 7/2020, de 8 de maig, (BOIB núm. 77, de 9 de maig), pel qual s'estableixen mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada pel COVID-19

6. El Decret llei 4/2020, de 20 de març (BOIB núm. 40, de 21 de març), pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 .

7. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15-02-2021).

8. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, de 16 de març, i suplement en català núm. 9, de 16 de març), el qual estableix, en l'article 36.2, que, en matèria d'ensenyament, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

9. La Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 4 de gener de 2021 per la qual s'estableix l'actualització de les bases, el tipus de gravamen i les quotes tributàries de les taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021 (BOIB núm. 3, de 07-01-2021).

Per tot això, dict la següent

Resolució

Primer

Convocar la prova d'accés de caràcter general a les formacions esportives de cicle superior/nivell III de grau superior dels ensenyaments esportius de règim especial per a les persones que no tenen la titulació acadèmica requerida per accedir a aquestes formacions. La Conselleria d'Educació i Formació Professional, convoca aquesta prova, corresponent a l'any 2021, a les Illes Balears, dins el seu àmbit competencial.

Segon

Aprovar les instruccions per les quals es concreten aspectes sobre l'organització de les proves: l'estructura, la qualificació, la durada, els continguts, el calendari, els tribunals i els professors que han d'actuar com a vocals de la Comissió Avaluadora d'aquestes proves. Aquests aspectes es concreten en els annexos següents:

L'annex 1: inclou les instruccions generals de les proves.

L'annex 2: especifica les característiques de la prova de grau superior.

L'annex 3: detalla el calendari de les actuacions corresponents.

L'annex 4: conté el full d'inscripció.

Tercer

1. Els processos d'inscripció a la prova d'accés de caràcter general es realitzarà de forma telemàtica a través d'un correu electrònic facilitat per cada centre, publicat a la seva pàgina web i a l'article 7 d'aquesta resolució.

2. El lliurament de la documentació que acompanya la inscripció o la matrícula es realitzarà també per via telemàtica als correus electrònics que s'habilitin en cada centre.

3. Les inscripcions, les publicacions de llistes, de resultats i la presentació de possibles reclamacions o al·legacions incloses en el calendari que s'aprova en aquesta Resolució es realitzaran de forma telemàtica.

4. Els centres donaran publicitat a les corresponents instruccions per a dur a terme els processos telemàtics i les publicaran a la seva pàgina web.

Quart

Notificar aquesta resolució als directors dels centres perquè les apliquin en el seu centre i perquè les donin a conèixer a tota la comunitat educativa. Aquesta Resolució es publicarà a la pàgina web de cada centre.

Cinquè

Disposar que aquesta Resolució comenci a vigir l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb el que s'estableix en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 26 d'abril de 2021

El director general de Planificació,  Ordenació i Centres Antonio Morante Milla

 

 

ANNEX 1 Instruccions generals de les proves

Article 1

Objecte i efecte de les proves

Aquestes instruccions concreten els diferents aspectes de les proves d'accés de caràcter general a les formacions esportives de cicle superior/nivell III de grau superior dels ensenyaments esportius de règim especial. El fet de superar-les permet justificar el requisit acadèmic d'accés de caràcter general en formalitzar la matrícula dels ensenyaments esportius i/o serveix de justificant en demanar l'homologació o la convalidació educativa d'altres formacions oficials o de les formacions federatives previstes en la normativa vigent.

Article 2

Requisits dels aspirants

S'hi poden inscriure les persones que no tenen el títol acadèmic requerit, ni els considerats equivalents, ni cap altre requisit que permeti accedir directament a les formacions esportives esmentades en l'article 1. Per poder fer la inscripció, han de complir les condicions previstes a l'article 31.b del Reial decret 1363/2007, que són: tenir denou anys (o complir-los dins l'any natural 2021) o tenir devuit anys (o complir-los dins l'any natural 2021) i tenir el títol de Tècnic Esportiu.

Article 3

Objectiu i continguts generals de les proves

Els inscrits han de demostrar la seva maduresa en relació amb els objectius formatius del batxillerat. Els continguts de la prova corresponen al de les matèries lingüístiques troncals comunes del currículum de batxillerat de les Illes Balears.

Article 4

Correspondència amb altres proves

La certificació acadèmica de superació de la part comuna de la prova d'accés a la formació professional de grau superior i qualsevol altra certificació considerada acadèmicament equivalent poden substituir, a efectes acadèmics, la prova regulada en aquesta Resolució.

Article 5

Inscripció a les proves

La inscripció es realitzarà de manera telemàtica, complimentant l'annex 4: sol·licitud per fer la prova d'accés de caràcter general als ensenyaments esportius de cicle superior/nivell III de grau superior, any 2021, que es descarregarà de la pàgina web del propi centre o de la pàgina web de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, i se remetrà junt a la documentació requerida (article 8), als correus electrònics facilitats pels centres referits i detallats a l'article 7 d'aquestes instruccions. El període d'inscripció a la prova d'accés és del 10 al 13 de maig de 2021 (ambdós dies inclosos).

Article 6

Taxes, descomptes i exempcions

1. La inscripció està subjecta a l'acreditació del pagament de les taxes establertes per a aquests tipus de proves o a l'acreditació d'estar-ne exempts. La taxa inclou l'expedició del certificat que acredita que s'ha superat la prova.

2. El pagament s'ha de fer telemàticament a través de la pàgina que trobareu de l'Agència Tributària de les Illes Balears  (atib.es): http://www.atib.es/TA/Modelos/Tasas046.aspx (Conselleria d'Educació i Formació Professional, Ensenyaments esportius de règim especial).

3. Import de la taxa:

a) Taxa completa: 17,45€

b) Taxa amb bonificació: les persones que s'indiquen a continuació poden aplicar un descompte del 50% a la taxa, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció: membres de famílies nombroses de categoria general o membres de famílies monoparentals de categoria general.

Han d'aportar el títol o el certificat expedit, en vigor, a l'efecte per l'òrgan competent.

La taxa s'ha de pagar en la forma establerta en l'apartat anterior.

 

​​​​​​​4. Estan exemptes de pagar aquesta taxa les persones que es trobin en alguna de les situacions següents, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de fer la inscripció:

a) Els membres de famílies nombroses o monoparentals de categoria especial. Han d'aportar el títol o el certificat expedit a l'efecte per l'òrgan competent.

b) L'alumnat que rebi beques o altres ajudes de caràcter oficial no està obligat a pagar la taxa per matrícula. L'alumnat que en formalitzar la matrícula s'aculli a l'exempció per haver sol·licitat la concessió d'una beca i posteriorment no obtingui la condició de becari o li sigui revocada la beca concedida, queda obligat a pagar la taxa corresponent a la matrícula que va fer. El fet de no pagar-la comporta l'anul·lació d'aquesta matrícula en l'ensenyament o els ensenyaments en què estigui matriculat.

c) Les persones amb una discapacitat igual o superior al 33%, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Han d'aportar un certificat que acrediti el tipus i el grau de discapacitat que tenen, expedit per la Direcció General d'Atenció a la Dependència de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

d) Les persones que hagin estat víctimes d'actes terroristes, i també el cònjuge i els fills, estan exemptes del pagament de la taxa, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Aquesta condició s'ha d'acreditar mitjançant la resolució administrativa corresponent. En el cas del cònjuge i els fills, també s'ha de presentar el llibre de família.

e) Les víctimes de violència de gènere, i també els fills que en depenen, estan exemptes del pagament de la taxa sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Aquesta condició s'ha d'acreditar mitjançant qualsevol dels documents que preveu la normativa vigent. En el cas dels fills o filles dependents, també s'ha de presentar el llibre de família.

f) Estan exempts de pagar la taxa les famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial, els joves tutelats i extutelats en via d'emancipació, els joves en acolliment familiar i les persones subjectes a mesures privatives de llibertat, sempre que acreditin documentalment, en el moment de la inscripció, que es troben en alguna d'aquestes situacions.

 

Article 7

Centres on es pot fer la inscripció  i la prova i altres punts d'informació

La inscripció es realitzarà telemàticament als correus electrònics indicats a aquestes instruccions i a cada centre de referència.

La prova es realitzarà de manera presencial en els centres mencionats, sempre que la normativa sanitària ocasionada pel COVID-19 ho permeti.

1. Centres on es pot fer la inscripció i on es desenvoluparan les proves:

a) IES Centre de Tecnificació Esportiva Illes Balears (IES CTEIB), a l'illa de Mallorca.

Gremi dels Forners, 4 (Poliesportiu Príncipes de España), 07009 Palma.

Telèfon: 971 43 37 14 www.iescteib.org

Correu electrònic inscripcions: eeee.cteib@gmail.com

b) IES Algarb, a l'illa d'Eivissa.

Ctra. de l'Aeroport, km 3, 07817 Sant Jordi de ses Salines.

Telèfon: 971 30 68 66 www.iesalgarb.es

Correu electrònic inscripcions: iesalgarb@educaib.eu

c) IES Cap de Llevant, a l'illa de Menorca.

C/ de Francesc F. Andreu, 2, 07703 Maó.

Telèfon: 971 35 35 82 www.iescapdellevant.org

Correu electrònic inscripcions: iescapdellevant@educaib.eu

2. Punts d'informació per a les persones sol·licitants:

a) Servei d'Ensenyaments de Règim Especial de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres (DGPOC).

C/ del Ter, 16, 07009 Palma (Illes Balears).

Tel.: 971 17 77 54 (extensió 62173).

b) Els centres especificats en el punt 1.

 

​​​​​​​Article 8

Formalització de la sol·licitud d'inscripció i documentació que s'ha de presentar

1. La sol·licitud d'inscripció s'ha de formalitzar de manera telemàtica, mitjançant l'imprès oficial que es troba en l'annex 4, que s'ha d'emplenar i signar. Els centres educatius indicats en l'article 7 han de facilitar aquest imprès en la seva pàgina web en format word i també és pot descarregar de la pàgina web de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres. Aquesta sol·licitud inclou la declaració jurada que no es té cap altre requisit que permeti l'accés directe a les formacions.

2. S'han d'abonar les taxes o s'ha d'acreditar l'exempció d'abonar-les (article 6).

a) S'ha de presentar, com a justificant, el document telemàtic del model 046, emplenat amb el codi P39 i amb el nom i els llinatges, el concepte (prova d'accés general) i l'import adequat. Si escau, s'ha d'acreditar el dret a la reducció en el pagament d'aquesta taxa amb els documents indicats en l'article 6.3.b.

b) S'ha d'acreditar l'exempció del pagament d'aquesta taxa amb els documents indicats en l'article 6.4.

3. Per acreditar el requisit d'edat, s'enviarà escanejat el document oficial d'identificació (DNI, NIE, passaport...) de manera telemàtica al correus facilitats pel centres, a l'article 7.

4. Les persones que tinguin alguna part de la prova d'accés superada ho han de fer constar en l'apartat d'observacions de la sol·licitud i han de presentar escanejat l'original del document requerit, a fi que la qualificació d'aquesta part es tingui en compte per al càlcul de la qualificació final de la prova. Si els correspon, es tindrà en compte en la qualificació d'aquella part. Aquestes persones també poden sol·licitar presentar-se per pujar la nota de les parts ja superades.

5. Les persones que vulguin que se'ls tingui en compte l'exempció d'alguna de les parts o de la totalitat de la prova ho han de fer constar en l'apartat d'observacions de la sol·licitud i ho han d'acreditar de la forma establerta. Si els correspon l'exempció, es tindrà en compte en les qualificacions.

6. En el cas que s'acumulin les exempcions de totes les parts, s'ha de presentar la documentació que sigui aplicable.

7. Les persones que necessitin una adaptació de les condicions en què s'ha de fer la prova ho han de fer constar en la sol·licitud i ho han d'acreditar presentant escanejat el document original. Si els correspon l'adaptació, es tindrà en compte en la realització i la qualificació de la prova.

Article 9

Actuació amb la documentació necessària per a la inscripció

1. Abans de dia 18 de maig, la Secretaria del centre on es fan les inscripcions per fer la prova, comprovarà que la sol·licitud d'inscripció està degudament emplenada i es correcta, així com la documentació que la acompanya.

En el cas que falti documentació o hagi errades, la Secretaria del centre comunicarà a les persones afectades, mitjançant correu electrònic, les modificacions que han de realitzar.

2. Les persones inscrites que han d'esmenar hauran d'enviar la documentació que ha de ser rectificada i retornada al centre, abans de dia 18 de maig.

3. Abans del dia 18 de maig de 2021, els centres han de fer arribar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres per correu electrònic:

a) La llista de les persones que sol·liciten l'adaptació de les condicions en què s'ha de fer la prova. S'hi han d'adjuntar les còpies de les sol·licituds i de la documentació que acredita que els sol·licitants tenen necessitats educatives especials o dificultats específiques d'aprenentatge.

b) Altres sol·licituds o observacions que no pugui resoldre el centre.

 

Article 10

Admissió per fer les proves

Cada centre educatiu ha de comprovar, amb la documentació rebuda, que les persones que sol·liciten fer les proves tenen l'edat requerida i compleixen la resta de condicions que permeten fer les proves.

 

​​​​​​​Article 11

Llista provisional de persones admeses per fer les proves i de persones excloses

1. La llista provisional de persones admeses per fer les proves i de persones excloses s'ha de publicar el dia 18 de maig de 2021 al tauler d'anuncis i a la pàgina web del centre on s'ha presentat la sol·licitud. Es farà constar nom i llinatges i per al DNI, tres asteriscs, quatre xifres i dos asteriscs finals.

2. A la llista provisional s'hi ha de fer constar:

a) Les persones que tenen l'exempció de l'avaluació de la llengua catalana, obtinguda de conformitat amb el que es determina en la normativa vigent. Han d'aportar el document que ho acredita durant el període d'inscripció. Si encara no el tenen, l'han de lliurar als membres de la Comissió Avaluadora el mateix dia de la prova. No s'admetran els documents que es presentin amb posterioritat al dia de la prova.

b) Les persones que estan exemptes de fer la part de la prova relativa a la llengua catalana pel fet d'haver presentat el certificat de nivell B1 de català o un certificat equivalent, o un certificat que acrediti un nivell superior de coneixements de llengua catalana.

c) Les persones que estan exemptes de fer la part de comunicació.

d) Les persones que estan exemptes de fer la part social.

e) Les persones que estan exemptes de fer la part cientificotecnològica.

f) Les persones que tenen alguna part de la prova ja superada, amb indicació de la qualificació corresponent o de la intenció de presentar-se per pujar nota, si aquest fet està certificat correctament.

g) La llista de persones excloses, amb indicació de la causa.

3. En el cas de les persones que hagin sol·licitat una exempció i no puguin presentar el certificat corresponent abans de la publicació de la llista provisional d'admesos, s'ha de fer constar «Exempció condicionada» en la llista provisional.

Article 12

Reclamacions

Les reclamacions contra les llistes provisionals de persones admeses per fer les proves i de persones excloses es poden presentar de manera telemàtica als correus electrònics indicats a l'article 7 d'aquestes instruccions, del 18 al 20 de maig de 2021 davant la direcció del centre educatiu on s'hagi presentat la sol·licitud.

Article 13

Llista definitiva de persones admeses per fer les proves

1. El dia 24 de maig de 2021, com a màxim, cada centre educatiu que duu a terme les proves ha de publicar la llista definitiva de les persones admeses al tauler d'anuncis i a la pàgina web. Es farà constar nom i llinatges i per al DNI, tres asteriscs, quatre xifres i dos asteriscs finals.

2. En aquesta llista definitiva s'hi han de fer constar cadascuna de les exempcions dels aspirants referents a alguna de les parts de la prova i les parts ja superades amb anterioritat que s'hagin acreditat en el moment de fer la inscripció, o les parts amb exempció condicionada a la presentació de la documentació el dia de la prova.

3. Contra la llista definitiva es pot presentar un recurs d'alçada davant el director general de Planificació, Ordenació i Centres en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la data en què s'hagi publicat.

Article 14

Comissió Avaluadora de les proves

1. La Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres ha de nomenar els membres de la Comissió Avaluadora de la prova el dia 14 de maig de 2021 i publicarà els nomenaments a la seva pàgina web.

2. La Comissió Avaluadora ha d'estar formada pels membres següents:

a) President: un responsable de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

b) Vocals:

- Un vocal de l'especialitat de llengua castellana i literatura.

- Un vocal de l'especialitat de llengua catalana i literatura.

- Un vocal de l'especialitat de llengua anglesa.

c) Secretari: ha d'actuar com a secretari de la Comissió Avaluadora el vocal designat a aquest efecte en l'acte de constitució de la Comissió.

El director general de Planificació, Ordenació i Centres pot nomenar, si ho considera oportú, un nombre superior de vocals.

3. La Comissió Avaluadora ha d'exercir les funcions següents:

a) Elaborar les diferents proves.

b) Enviar als centres els diferents exàmens de les proves, amb antelació i en la forma establerta.

c) Corregir i qualificar les proves.

d) Estendre les actes d'avaluació.

e) Resoldre les reclamacions que s'hagin presentat contra les qualificacions i l'avaluació.

f) Dur a terme qualsevol altra funció que li pugui assignar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.

4. Els membres de la Comissió Avaluadora rebran la compensació econòmica corresponent, d'acord amb els conceptes i els imports que estableix l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 27 d'octubre de 2008 per la qual es regulen les condicions generals i els mòduls econòmics dels pagaments al personal que participa en les proves d'accés als ensenyaments esportius del sistema educatiu (BOIB núm. 161, de 15 de novembre).

Article 15

Tribunals dels diferents centres

1. La direcció de cada IES proposarà els membres de cada tribunal i la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres farà els nomenaments dia 14 de maig de 2021 del tribunal que controlarà les proves en el seu centre el dia i l'hora establerts, així com ho publicarà a la pàgina web. Si hi ha modificacions posteriors en la composició dels membres del Tribunal haurà de publicar-se a la web de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i a les dels centres implicats amb un mínim de 48 hores abans de la prova.

2. Els tribunals han d'estar constituïts pels membres següents:

a) Un president, que preferentment ha de ser un membre de l'equip directiu del centre.

b) Dos vocals, un dels quals ha de fer les funcions de secretari del tribunal.

3. El tribunal de cada centre ha d'exercir les funcions següents:

a) Constituir el tribunal i estendre acta de la constitució.

b) Verificar la identitat de las persones inscrites en crida única en l'horari previst de començament de la primera prova.

c) Fer el seguiment de la prova que prèviament haurà enviat la Comissió Avaluadora.

d) Resoldre les reclamacions presentades pels aspirants en el procés, així com les incidències que es derivin de l'organització i la realització de la prova.

e) Estendre una acta en què s'han d'indicar els exàmens lliurats pels inscrits i s'ha de deixar constància de qualsevol incidència que es produeixi en el desenvolupament de la prova.

f) Quan hagin acabat les diferents proves, ha d'enviar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, per a la Comissió d'Avaluació, una còpia de les diferents proves, de les actes de constitució, de les llistes de presentats i dels exàmens lliurats pels aspirants.

4. Durant el desenvolupament de les proves hi haurà membres de la Comissió Avaluadora a l'IES CTEIB, de Palma.

Article 16

Data i horari de realització de la prova

1. La prova s'ha de fer el dia 27 de maig de 2021 de manera presencial, sempre que la normativa sanitària del COVID-19 ho permeti.

2. L'horari i l'ordre de desenvolupament de la prova són els següents:

a) 15.00 h. constitució dels tribunals de cada centre.

b) 15.15 h. inici de la prova amb el lliurament simultani dels exercicis de català, castellà i anglès (durada màxima: tres hores).

3. El secretari del tribunal ha d'emetre justificants de la presentació a l'examen als alumnes que ho demanin.

 

​​​​​​​Article 17

Relació d'estris necessaris per al desenvolupament de la prova

1. La relació d'estris és la normal per fer una prova escrita: bolígrafs, llapis, goma d'esborrar, etc.

- Es permet usar una calculadora científica, però no de gràfics ni programable.

- No es poden emprar telèfons mòbils ni aparells de telecomunicacions.

- Si l'aspirant vol, pot emprar un regle, un escaire, un cartabó i un compàs.

- L'examen s'ha de presentar escrit amb tinta blava o negra. En cap cas no es pot respondre a llapis.

- No es pot entrar a l'examen amb llibres, diccionaris o documents escrits.

- Si és necessari utilitzar taules científiques per resoldre algun examen, aquestes seran facilitades pels examinadors.

2. Si és necessari utilitzar altres materials que els especificats en els apartats anteriors, el centre ha de publicar, al tauler d'anuncis i a la pàgina web, la relació d'estris necessaris abans de dia 18 de maig de 2021.

Article 18

Verificació de la identitat dels aspirants

Els membres del tribunal han de verificar, en l'horari previst de començament de la prova i en crida única, la identitat dels inscrits. També la poden verificar quan ho considerin oportú i en qualsevol moment de la prova.

Els aspirants presents en aquest moment seran els qualificats en les actes de la prova. En el cas que, posteriorment, no lliurin l'examen, tindran la qualificació de no presentat.

Article 19

Expedients de les persones inscrites

Els centres educatius han de posar a disposició de la Comissió Avaluadora la documentació presentada per les persones inscrites per fer la prova.

Article 20

Correcció i qualificació de les proves

1. Un cop acabades les proves, els diferents tribunals han de trametre les actes i les còpies dels exàmens a la Comissió Avaluadora, que ha de corregir cadascun dels exercicis que conformen la prova i calcular-ne la nota mitjana.

a) La qualificació de cada una de les parts de la prova ha de ser numèrica, entre zero i deu punts, sense decimals.

b) La qualificació final s'ha de calcular sempre que s'obtingui almenys una puntuació de tres en cada una de les parts i ha de ser la mitjana aritmètica d'aquestes, expressada amb dos decimals. És positiva la qualificació de cinc punts o superior. Aquesta nota final, quan es pugui calcular, ha de quedar reflectida juntament amb la qualificació d'apte o de no apte. Si no es pot calcular, s'ha d'indicar que l'aspirant és no apte.

c) Si hi ha exempcions d'alguna de les parts de la prova, la nota mitjana s'ha de calcular sobre les parts avaluades.

d) Les parts ja superades han de computar amb la qualificació que consti en la corresponent certificació presentada. Si l'aspirant opta a pujar la nota, s'ha de computar la nota superior.

e) Quan no se superi la totalitat de la prova, la qualificació de la part o les parts superades pot mantenir-se en les convocatòries següents. Aquesta circumstància s'ha de fer constar en un certificat expedit, a aquest efecte, per la Secretaria del centre.

2. El centre ha de custodiar els exàmens realitzats pels aspirants durant un període de quatre mesos comptadors des del dia en què es publiqui la llista definitiva de persones aptes i no aptes a la prova d'accés.

Article 21

Contingut de les actes d'avaluació

El contingut de les actes d'avaluació ha de ser el següent:

a) La Resolució de la convocatòria de la prova d'accés.

b) Els llinatges i els noms dels aspirants.

c) El número del document oficial d'identificació dels aspirants.

d) La qualificació de les diferents matèries de la part comuna o la consideració d'exemptes, de ja superades o de no presentat.

e) La qualificació final d'apte o no apte, juntament amb la qualificació numèrica final, si aquesta s'ha pogut calcular.

 

Article 22

Actuació amb les actes d'avaluació

1. La Comissió Avaluadora ha d'estendre una acta d'avaluació dels resultats de les proves, que tots els membres de la Comissió Avaluadora han de signar.

2. Les actes originals s'han de remetre i arxivar al centre on s'han fet les proves d'accés i se n'ha d'enviar una còpia compulsada a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.

3. La còpia compulsada d'aquestes actes ha de romandre a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, juntament amb les còpies de les proves corregides.

Article 23

Llista provisional de persones aptes i no aptes a les proves d'accés

El dia 2 de juny de 2021, cada centre educatiu on s'han fet les proves ha de publicar al tauler d'anuncis i a la pàgina web la llista provisional de persones que han resultat aptes i no aptes en aquesta prova. Es farà constar el DNI complet, sense indicar nom ni llinatges.

Article 24

Reclamacions contra la llista provisional de persones aptes i no aptes

1. Contra la llista provisional de persones aptes i no aptes, es pot presentar una reclamació de forma telemàtica davant la direcció del centre del 2 al 4 de juny de 2021, ambdós inclosos.

2. Aquesta reclamació s'ha de presentar telemàticament, als correus electrònics indicats a l'article 7 d'aquestes instruccions, dirigit a la Secretaria del centre on s'ha fet la prova.

3. La Comissió Avaluadora té dos dies lectius per estudiar el contingut de les reclamacions i respondrà de forma telemàtica a les persones interessades.

4. La revisió de les reclamacions s'ha de fer els dies 7 i 8 de juny de 2021.

5. La Comissió Avaluadora ha d'estendre una acta de la sessió de resolució de les reclamacions presentades.

6. Les persones que no estiguin conformes amb el resultat de la reclamació poden interposar un recurs d'alçada davant el director general de Planificació, Ordenació i Centres,en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació de les llistes definitives.

Article 25

Llista definitiva de persones aptes i no aptes

La llista definitiva de persones aptes i no aptes s'ha de publicar el dia 8 de juny de 2021 al tauler d'anuncis i a la pàgina web de cada centre on s'hagi fet la prova. Es farà constar el DNI complet, sense indicar nom ni llinatges.

Article 26

Contingut del certificat d'aptitud de la prova

1. Al certificat d'aptitud de la prova hi ha de constar:

a) La Resolució de la convocatòria de la prova.

b) Els llinatges i el nom de l'aspirant.

c) El número del document oficial d'identificació de l'aspirant.

d) La qualificació de les diferents matèries de la part comuna o la consideració d'exempció o de ja superada.

e) La qualificació final d'apte o no apte, juntament amb la qualificació numèrica final, si aquesta s'ha pogut calcular.

f) L'especificació que la superació d'aquesta prova substitueix el requisit acadèmic d'accés a un cicle superior/nivell III de grau superior de qualsevol modalitat esportiva dels ensenyaments esportius de règim especial del sistema educatiu.

2. Aquest certificat també acredita la superació d'alguna de les parts de la prova.

Article 27

Lliurament dels certificats d'aptitud de la prova

Les persones que hagin superat la prova d'accés o n'hagin superat alguna part poden sol·licitar el certificat que ho acredita al mateix centre públic on s'ha fet la prova a partir del dia 8 de juny de 2021. No han d'abonar cap taxa.

Article 28

Sol·licitud de plaça

Les persones que tinguin el certificat que acredita que han superat la prova d'accés de caràcter general a les formacions esportives de cicle superior/nivell III de grau superior dels ensenyaments esportius de règim especial i les que tinguin una altra documentació que els permet demanar una plaça reservada pel torn que correspongui poden sol·licitar l'admissió a les formacions esportives de cicle superior/nivell III de grau superior dels ensenyaments esportius de règim especial que vulguin cursar, de conformitat amb la normativa d'admissió a aquests ensenyaments, sempre que compleixin la resta de requisits d'accés que determina la normativa vigent.

 

ANNEX 2 Prova d'accés a formacions esportives de cicle superior/nivell III de grau superior dels ensenyaments esportius de règim especial, any 2021

1. Els continguts de la prova han d'incloure els aspectes més instrumentals del batxillerat.

- Les matèries de referència són:

* llengua castellana

* llengua catalana

* llengua anglesa

- Els temaris per a les proves d'accés, els exàmens d'anys anteriors, etc., estan publicats a l'enllaç següent: 

ensenyamentsesportius.caib.es

2. Qualificació de cada matèria i del conjunt de la prova

a) Cada matèria que s'avaluï es qualificarà de zero a deu punts, sense decimals.

b) Si la persona aspirant està exempt d'examinar-se d'una o més matèries, la mitjana no tindrà en compte aquestes matèries exemptes, llevat que es presenti per pujar nota.

c) Si la persona aspirant certifica que té una o més matèries ja superades amb una qualificació numèrica, la mitjana es farà tenint en compte aquesta qualificació, llevat que es presenti per pujar nota i la qualificació obtinguda sigui superior.

d) Si la persona aspirant no fa la prova corresponent a alguna de les matèries i no està exempt de fer-la, ni l'ha superada amb anterioritat, la qualificació d'aquesta matèria serà de no presentat.

e) Les persones aspirants han d'aportar el certificat d'exempció i/o superació durant el període d'inscripció. Si l'han demanat i encara no el tenen, l'han de lliurar als membres del tribunal el mateix dia de la prova. No es poden admetre els certificats que es presentin amb posterioritat al dia de la prova.

3. Qualificació final

a) La qualificació de la part comuna i, per tant, de la prova, a tots els efectes, és la mitjana aritmètica de les qualificacions de les matèries que la conformen, matèries avaluades i superades amb anterioritat. Aquesta qualificació s'ha d'expressar de zero a deu punts, amb dos decimals.

b) La qualificació final s'ha de calcular sempre que s'obtingui almenys una puntuació de tres en cada una de les matèries i ha de ser la mitjana aritmètica d'aquestes, expressada amb dos decimals. És positiva la qualificació de cinc punts o superior. Aquesta nota final, quan es pugui calcular, ha de quedar reflectida juntament amb la qualificació d'apte o no apte.

c) Si hi ha exempcions d'alguna de les matèries de la prova, la nota mitjana s'ha de calcular sobre la resta de les matèries avaluades. Si l'aspirant es presenta per pujar nota d'una o més matèries amb exempció, la nota es tindrà en compte sempre que amb les qualificacions obtingudes l'aspirant pugui obtenir la qualificació final d'apte a la prova.

d) Si hi ha matèries ja superades, la nota mitjana s'ha de calcular amb la qualificació que consti al certificat. En el cas que no hi consti, s'ha de calcular la mitjana de la resta de les matèries avaluades. Si l'aspirant es presenta per pujar nota d'una o més matèries ja superades, la nota obtinguda es tindrà en compte si és superior a la qualificació inicial.

e) Si la qualificació d'una o més matèries és de no presentat, la qualificació final serà de no presentat.

f) Si no se supera la totalitat de la prova, la qualificació de les matèries superades es pot mantenir en les convocatòries següents. El certificat d'aptitud ha d'acreditar la superació d'alguna de les matèries.

 

​​​​​​​4. Durada de la prova

La durada de la prova és de tres hores per a les tres matèries de la part comuna.

5. Contingut de la prova, criteris d'avaluació de cada matèria i criteris generals d'avaluació

a) Contingut de la prova. La part comuna consta de tres exàmens:

- Un de llengua catalana.

- Un de llengua castellana.

- Un de llengua anglesa.

b) Estructura i criteris d'avaluació de cada matèria.

- L'examen de llengua catalana consta d'un text i de diverses qüestions sobre aquest text:

* Comprensió i interpretació del text (3 punts).

* Qüestions sobre ortografia, morfosintaxi, sinonímia, antonímia, etc. (4 punts).

* Redacció sobre un tema, que s'ha de triar entre els dos proposats, amb una extensió de 150 paraules aproximadament (3 punts).

- L'examen de llengua castellana consta d'un text i de diverses qüestions sobre aquest text:

* Comprensió i interpretació del text: resum del text i altres qüestions de comprensió (3 punts).

* Qüestions sobre ortografia, sintaxi, sinonímia, antonímia, etc. (4 punts).

* Redacció sobre un tema, que s'ha de triar entre els dos proposats, amb una extensió de 150 paraules aproximadament (3 punts).

- L'examen de llengua anglesa consta d'un text i de diverses qüestions sobre aquest text:

* Comentari del text:

  • Qüestions de comprensió (3 punts).
  • Qüestions sobre vocabulari (1 punt).
  • Qüestions gramaticals (3 punts).

* Redacció sobre un tema proposat o relacionat amb el text, amb una extensió de 100 paraules aproximadament (3 punts).

c) Criteris generals d'avaluació

S'avalua la comprensió del text proposat, l'adequació i la coherència de les respostes a les preguntes formulades i, en general, l'expressió i la correcció ortogràfica i gramatical.

6. Exempció de fer alguna de les matèries de la prova

a) Les situacions que eximeixen de fer alguna matèria de la part comuna de la prova d'accés són les que s'estableixen en l'article 21 de l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 7 de febrer de 2012 per la qual es regulen les proves d'accés als cicles formatius de formació professional del sistema educatiu a les Illes Balears (BOIB núm. 22, d'11 de febrer)

b) La mateixa norma estableix el certificat o la documentació que s'ha de presentar per tenir dret a l'exempció.

7. Situacions d'exempció total i d'acumulació d'exempcions

Les persones que puguin acreditar alguna de les situacions que s'indiquen a continuació poden sol·licitar i obtenir l'exempció total de fer la prova. Per sol·licitar plaça han d'aportar un certificat que acrediti:

a) Haver superat la part comuna d'una prova d'accés a cicles de grau superior.

b) Haver superat la part comuna d'una prova d'accés al grau superior dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny.

c) Haver superat la part comuna d'una prova d'accés als ensenyaments artístics superiors.

d) Haver superat la part comuna d'una prova d'accés a mòduls professionals del nivell 3 (MP3).

e) Haver superat la prova d'accés a la universitat per a majors de 25, 40 o 45 anys.

f) Acumular les exempcions i matèries ja superades de la totalitat de les diferents matèries de la prova.

8. Adaptació de les condicions de la prova

Les persones que sol·licitin l'adaptació de les condicions en què s'ha de fer la prova perquè poden acreditar que tenen necessitats educatives especials o dificultats específiques d'aprenentatge (dislèxia, disortografia, disgrafia, discalcúlia, etc.) han d'aportar un document oficial que ho acrediti.

La Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres ha de comunicar a cada un dels centres que fan les proves el nom de les persones la petició d'adaptació de les quals s'ha acceptat.

​​​​​​​

 

ANNEX 3 ​​​​​​​Calendari de la prova d'accés general a les formacions esportives de cicle superior/nivell III de grau superior dels ensenyaments esportius de règim especial

Any 2021

Dates

Actuació

Article

Del 10 al 13 de maig

Inscripció telemàtica al correu de l'IES de referència de cada illa, per fer la prova.

5

Fins el 10 de maig

Cada centre comunica a la DGPOC, per correu electrònic, la proposta dels membres del tribunal del centre.

15

14 de maig

Nomenament Comissió Avaluadora i Tribunals per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.

14

 

Abans del 18 de maig

- Els centres revisaran la documentació entregada per a la inscripció a la prova i notificarà telemàticament als aspirants la conformitat o rectificacions a realitzar.

-Cada centre trametrà a la DGPOC, per correu electrònic, les llistes i les còpies dels documents adjunts a les sol·licituds que hagi de valorar la Comissió Avaluadora.

-Si cal, publicació de la relació d'estris necessaris per fer la prova.

9

 

9

17

18 de maig

 

Publicació de la llista provisional de persones admeses i de persones excloses.

11

Del 18 al 20 de maig

Termini per presentar reclamacions contra les llistes provisionals.

12

24 de maig

Publicació de la llista definitiva de persones admeses i de les parts amb exempcions, ja superades i de les exempcions condicionades.

13

27 de maig

Prova.

16

2 de juny

Publicació de la llista provisional de persones aptes i de persones no aptes.

23

Del 2 al 4 de juny

Termini per presentar reclamacions contra la llista provisional davant el director del centre.

24

7 i 8 de juny

Revisió de les reclamacions.

24

8 de juny

-Publicació de la llista definitiva de persones aptes i no aptes.

-Tramesa de la còpia de les actes de les proves (constitució del tribunal, llista d'assistència) a la DGPOC.

25

20

 

A partir del 8 de juny

Sol·licitud i lliurament dels certificats d'aptitud.

 

27

A partir del 11 de juny

Un mes de termini perquè les persones que no estiguin conformes amb el resultat de les reclamacions puguin presentar un recurs d'alçada davant el director general de Planificació, Ordenació i Centres.

24

 

Documents adjunts