Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 136102
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de dia 26 d’abril de 2021 per la qual s'aproven les bases de la convocatòria unificada de programes de formació i innovació educativa i de programes educatius per al curs 2021-2022, adreçada als centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix a l'article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat i preveu que s'han d'afavorir les iniciatives de desenvolupament de projectes d'innovació pedagògica i curricular que tenguin l'objectiu d'estimular la capacitat d'aprenentatge, les habilitats i potencialitats personals, l'èxit escolar de tots els alumnes, la millora de l'activitat educativa i el desenvolupament del projecte educatiu dels centres.

2.Així mateix, el Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la formació permanent és un element clau en qualsevol professió en la mesura que es relaciona de forma directa amb les possibilitats d'innovació, canvi i millora de les institucions i de les organitzacions, preocupades per complir encara més les seves finalitats, objectius i funcions. Aquest fet és especialment rellevant en la professió docent, que es troba subjecta a una renovació constant i profunda, tant pel que fa a les transformacions socials i econòmiques de l'entorn en què es desenvolupa, com per la mateixa evolució dels contextos educatius, cada vegada més complexos.

3.Per tant, la formació permanent del professorat ha de ser un mecanisme que garanteixi l'actuació competent del personal docent, la seva actualització i l'adequació del sistema educatiu a les noves necessitats que la societat té en cada moment.

4.Dins el marc dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), es desenvolupa l'Agenda Balear 2030 com un pla d'acció integral i transformador orientat a afavorir el desenvolupament que definiran les Illes Balears dels pròxims anys. I ho fa dins dels paràmetres de seguiment establerts en el context internacional gràcies a l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible aprovada per l'ONU l'any 2015.

5.Per aquest motiu, és convenient promoure la unificació de les convocatòries de programes de formació i innovació i de programes educatius dels centres per tal de potenciar el caràcter transformador d'una escola preocupada per la sostenibilitat social i pel desenvolupament integral de l'alumnat des d'una perspectiva de l'aprenentatge entre iguals, adequada als ODS de l'Agenda Balear 2030.

6.Amb aquesta convocatòria unificada es vol impulsar la innovació pedagògica com un procés planificat de canvi i de renovació que es fonamenti en la recerca i que respongui a l'evolució social, que condueix a obtenir una millora en la qualitat del sistema educatiu i que pugui ser transferible a la resta de centres educatius.

7.Amb la voluntat de facilitar als centres educatius l'accés a la informació i simplificar els processos de participació en els programes d'innovació promoguts per la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, aquesta resolució pretén regular les bases per donar a conèixer i poder sol·licitar els diferents programes de formació i d'innovació educativa per al curs 2021-2022.

Fonaments de dret

1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre.

2.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3.L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4.El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024.

5.El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1.Aprovar les bases de la convocatòria de programes de formació i innovació educativa per al curs 2021-2022, adreçada als centres educatius de les Illes Balears. Aquests programes es caracteritzen per incloure una fase de formació presencial o a distància, una fase d'aplicació a la pràctica docent i una memòria reflexiva sobre la transferència feta en el centre, i condueixen al reconeixement d'hores de formació (annex 1).

2.Aprovar les bases de la convocatòria de programes educatius per al curs 2021-2022, adreçada als centres educatius de les Illes Balears. Aquests programes es caracteritzen pel desenvolupament d'accions educatives i de sensibilització de bones pràctiques que no condueixen al reconeixement d'hores de formació (annex 2).

3.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i a la plataforma Moodle del Servei de Normalització Lingüística i Formació.

Interposició de recurs

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (27 d'abril de 2021)

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa

Amanda Fernández Rubí

 

ANNEX 1

Bases de la convocatòria unificada de programes de formació i innovació educativa

 

Primer

Objectiu

Harmonitzar tota l'oferta de programes de formació i innovació educativa dirigits als centres educatius, així com unificar calendaris i aconseguir la simplificació documental per garantir la qualitat de la proposta metodològica, la transferència i la coherència amb el projecte educatiu de centre.

Segon

Programes

1.L'oferta de la convocatòria s'ha organitzat en 13 programes que permeten millorar la transparència i l'equitat de l'oferta, garantint que tots els centres educatius accedeixen a la mateixa informació, i procurant que es reparteixin els recursos de forma objectiva.

2.La major part d'aquests programes inclouen una fase de formació presencial o a distància, una fase d'aplicació a la pràctica docent i una memòria reflexiva sobre la transferència feta en el centre.

3.Els programes d'aquesta convocatòria es vinculen a les línies estratègiques del Pla Quadriennal de Formació del Professorat 2020-2024 i als Objectius per al Desenvolupament Sostenible (ODS 2030).

4.Els programes podran sofrir canvis i adaptacions segons la situació sanitària.

5.Els diferents programes es coordinen des dels serveis següents de la DGPICE:

a) Servei de Normalització Lingüística i Formació:

  • Estades pedagògiques entre centres educatius
  • RobotIB
  • Iemprèn Jove. En col·laboració amb l'Institut d'Innovació Empresarial (IDI).
  • Aprenentatge Servei (APS) a la Serra de Tramuntana. En col·laboració amb el Consorci Serra de Tramuntana del Consell de Mallorca.
  • Acompanyament constructiu al pràcticum. En col·laboració amb la UIB.

b) Servei d'Innovació Educativa:

  • Escacs a l'escola. En col·laboració amb la Federació Balear d'Escacs i la Unió de Cooperatives d'Ensenyament (UCTAIB).
  • Cooperació-Centres Educatius per a la Ciutadania Global i Transformadora. En col·laboració amb la Conselleria d'Afers Socials i Esports. Direcció General de Cooperació.
  • Competència Comunicativa i Pla Lector
  • Map teatre. En col·laboració amb la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura. Direcció General de Cultura.
  • Tutories teatrals. En col·laboració amb el Teatre Principal de Palma.
  • Centres ecoambientals A. (Aquest programa té dues modalitats).  En col·laboració amb la Conselleria de Medi Ambient i Territori. Direcció General de Residus i Educació Ambiental.

c) Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar :

  • Cap a la coeducació. Finançat per l'Institut Balear de la Dona, mitjançant el Pacte d'Estat.

d) Servei de Llengües Estrangeres i Programes Internacionals:

  • Activitats de mobilitat del professorat (formació personal) Erasmus+ KA102

Tercer

Destinataris

1.Poden participar en aquesta convocatòria els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

2.Cal tenir en compte l'apartat de destinataris de cada un dels programes a les seves instruccions específiques, en què es concreta la participació segons la titularitat i la tipologia de centre, etapa i nivell educatiu de l'alumnat.

Quart

Compromisos generals

1.La Conselleria d'Educació i Formació Professional es compromet a:

a) Organitzar la formació per als docents que participin a cada programa.

b) Crear un entorn virtual educatiu del programa per compartir materials i experiències.

c) Avaluar el procés i els resultats del programa.

d) Oferir el web formacioinnovacio.cat per a la difusió de bones pràctiques realitzades pels centres.

e) Certificar les hores de formació permanent del professorat indicades a cada programa.

2.Els centres participants es comprometen a:

a) Aprovar la participació als programes per part del claustre i del consell escolar del centre a finals del curs 2020-2021.

b) Incloure els programes adjudicats en la programació general anual del centre.

c) Formalitzar per part dels docents la inscripció a la formació a través del Portal de Serveis al Personal quan es faci pública la convocatòria dins els terminis que s'estableixin.

d) Participar activament en la formació.

e) Dissenyar, implementar i avaluar el projecte, si escau, relacionat amb el programa en el centre.

f) Participar activament en l'entorn virtual educatiu amb l'aportació de material i experiències, si escau.

g) Facilitar els aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del programa.

h) Designar una persona de contacte responsable de cada un dels programes sol·licitats.

i) Comunicar per escrit al servei responsable qualsevol imprevist que pugui sorgir i que afecti el desenvolupament del programa.

j) Presentar una memòria final del programa dins el termini establert.

k) Compartir les bones pràctiques a través de la plataforma formacioinnovacio.cat.

 

 

​​​​​​​Cinquè

Sol·licitud, termini i lloc de presentació

1.La sol·licitud per participar en aquesta convocatòria l'ha d'emplenar la direcció del centre mitjançant la plataforma Moodle, entrant a “Sol·licitud unificada de programes de formació i innovació educativa i de programes educatius” de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. Curs 2021-2022”: https://fweib.caib.es/course/view.php?id=565.

2.Al mateix Moodle es poden consultar les instruccions específiques de cada programa inclòs en aquesta convocatòria.

3.Un mateix centre educatiu pot sol·licitar més d'un programa formatiu.

4.La sol·licitud es pot presentar de l'1 de maig al 15 de juny de 2021.

Sisè

Projecte inicial

El model de presentació del projecte inicial està indicat a les instruccions de cada un dels programes.

Setè

Finalització del programa

1.Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, cada centre ha de lliurar una memòria de cada un dels programes en què ha participat a la plataforma Moodle.

2.El termini de presentació de les memòries finalitza el 30 d'abril de 2022, excepte els programes que indiquin expressament una altra data a les seves instruccions.

3.Una vegada finalitzat el programa, tots els docents participants han d'emplenar el qüestionari d'avaluació de la formació al portal del personal.

Vuitè

Certificació i inscripció al registre de formació

El Servei de Normalització Lingüística i Formació és el responsable de fer la certificació i la inscripció al registre de formació permanent del professorat.

Els docents que hagin fet la formació i totes les activitats incloses a cada programa, sempre que comptin amb una valoració positiva, tenen dret al reconeixement de les hores de formació permanent que determini cada programa.

 

ANNEX 2

Bases de la convocatòria unificada de programes educatius

 

Primer

Objectiu

Harmonitzar tota l'oferta de programes educatius dirigits als centres, així com unificar calendaris i aconseguir la planificació, la transferència i la coherència amb el projecte educatiu de centre.

Segon

Programes

1.L'oferta de la convocatòria s'ha organitzat en sis programes que permeten millorar la transparència i l'equitat de l'oferta, garantint que tots els centres educatius accedeixen a la mateixa informació, i procurant que es realitzi un repartiment dels recursos de forma objectiva.

2.Els programes educatius d'aquest annex es caracteritzen pel desenvolupament d'accions educatives i de sensibilització de bones pràctiques que no condueixen al reconeixement d'hores de formació permanent del professorat.

3.Els programes d'aquesta convocatòria es vinculen a les línies estratègiques dels Objectius per al Desenvolupament Sostenible (ODS 2030).

4.Els programes podran sofrir canvis i adaptacions segons la situació sanitària.

5.Els diferents programes es coordinen des dels serveis següents:

a) Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, amb el finançament d'IBDona,  mitjançant el Pacte d'Estat.

  • Accions de sensibilització entorn al 25 de novembre i 8 de març
  • Xarxa de centres coeducatius

b) Servei d'Innovació Educativa:

  • Centres ecoambientals B. (Aquest programa té dues modalitats). En col·laboració amb la Conselleria de Medi Ambient i Territori. Direcció General de Residus i Educació Ambiental.

c) Servei de Normalització Lingüística i Formació:

  • Tallers de llengua catalana per a joves nouvinguts
  • Parlem català
  • Dinamitzadors lingüístics

Tercer

Destinataris

Poden participar en aquesta convocatòria els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regulats per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Cal tenir en compte l'apartat de destinataris de cada un dels programes a les seves instruccions específiques, en què es concreta la participació segons la titularitat i la tipologia de centre, etapa i nivell educatiu de l'alumnat.

Quart

Compromisos generals

1.La Conselleria d'Educació i Formació Professional es compromet a:

a) Coordinar la Conselleria d'Educació i Formació Professional amb altres institucions sobre les actuacions concretes de cada programa.

b) Crear un entorn virtual educatiu del programa per compartir materials i experiències.

c) Avaluar el procés i els resultats del programa.

d) Oferir el web formacioinnovacio.cat per a la difusió de bones pràctiques realitzades pels centres.

2.Els centres participants es comprometen a:

a) Aprovar la participació als programes per part del claustre i el consell escolar del centre a finals del curs 2020-2021.

b) Incloure els programes adjudicats en la programació general anual del centre.

c) Dissenyar, implementar i avaluar el projecte, si escau, relacionat amb el programa en el centre.

d) Participar activament a l'entorn virtual educatiu aportant material i experiències, si escau.

e) Facilitar els aspectes organitzatius, espais i horaris per assolir els objectius del programa.

f) Designar una persona de contacte responsable de cada un dels programes sol·licitats.

d) Comunicar per escrit al servei responsable qualsevol imprevist que pugui sorgir i que afecti el desenvolupament del programa.

h) Presentar una memòria final del programa dins el termini establert, si s'escau.

i) Compartir les bones pràctiques a través de la plataforma formacioinnovacio.cat.

 

Cinquè

Sol·licitud, termini i lloc de presentació

1.La sol·licitud per participar en aquests programes l'ha d'emplenar la direcció del centre mitjançant la plataforma Moodle, entrant a “Sol·licitud unificada de programes de formació i innovació educativa i de programes educatius” de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. Curs 2021-2022”: https://fweib.caib.es/course/view.php?id=565.

2.Al mateix Moodle es poden consultar les instruccions específiques de cada programa inclòs en aquesta convocatòria.

3.Un mateix centre educatiu pot sol·licitar més d'un programa.

4.La sol·licitud es pot presentar de l'1 de maig al 15 de juny de 2021.

Sisè

Projecte inicial

El model de presentació del projecte inicial està indicat a les instruccions de cada un dels programes.

Setè

Finalització i memòria del programa

Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa, cada centre ha de lliurar una memòria en les dates marcades en cada un dels programes en què ha participat.