Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 132163
Aprovació definitiva del Reglament Intern d’Extinció d’Incendis i Salvament del Consell Insular de Formentera (Bombers)
Es fa públic que el Ple del Consell Insular de Formentera, en sessió de caràcter Ordinari de 26 de març de 2021, va adoptar, entre d'altres, el següent acord:
PRIMER.- APROVAR DEFINITIVAMENT el nou Reglament intern del servei d'extinció d'incendis i salvament del Consell Insular de Formentera, el text del qual s'adjunta com ANNEX I.
SEGON.- Ordenar la publicació íntegra al BOIB de l'acord corresponent, en el tauler d'anuncis i en el web del Consell Insular de Formentera, www.consellinsulardeformentera.cat, com a text refós que incorpori la nova regulació, als efectes d'entrada en vigor, tot de conformitat amb els articles 103.1 i 113 de la citada Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Contra el present acord d'aprovació definitiva del Reglament Intern d'Extinció d'Incendis i Salvament del Consell Insular de Formentera (Bombers) els interessats poden interposar el recurs contenciós administratiu davant la sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la seva publicació en el BOIB, d'acord amb allò que preveu l'article 10.1.b de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
ANNEX I REGLAMENT INTERN DEL SERVEI DE PREVENCIÓ, EXTINCIÓ D'INCENDIS I SALVAMENT DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA.
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
I
El present Reglament té per objecte la regulació de determinats aspectes d'organització interna del SERVEI DE PREVENCIÓ I EXTINCIÓ D'INCENDIS I SALVAMENT del Consell Insular de Formentera i alguns aspectes puntuals en matèria de personal en què cal complementar la legislació vigent, en l'exercici de la potestat reglamentària d'aquesta institució, sense perjudici de la subjecció plena a aquesta legislació.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dins del seu àmbit competencial establert a l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (en endavant, EAIB), té competències de desenvolupament legislatiu i execució en matèria de protecció civil i emergències, tal com ve determinat en el seu article 31.11. Així mateix, ostenta la competència exclusiva en forest (article 30.9 EAIB), i és l'administració competent pel servei de vigilància i extinció d'incendis forestals d'acord amb l'article 43 i següents de la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de forests. En aquest marc competencial es va promulgar la Llei 2/1998, de 13 de març, d'ordenació d'emergències a les Illes Balears, l'objectiu de la qual és la regulació de les actuacions en aquesta matèria en l'àmbit de les Illes Balears.
En aquest sentit, l'esmentada Llei estableix que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears exercirà les funcions de coordinació que l'ordenament jurídic li atribueixi.
Igualment, aquesta llei estableix que els consells i els municipis exerciran les seves competències d'acord amb el que estableix la legislació estatal i de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el que en matèria de protecció civil i emergències es tradueix, entre altres, en la creació i manteniment dels serveis de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvament quan resultin obligats a això.
La Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local, modificà en part la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local. S'hi estableix que cada administració assumeixi una competència, és a dir, que no hi hagi solapament entre administracions en relació a les competències sobre la gestió d'aquests serveis, i introdueix els principis d'eficiència, estabilitat i sostenibilitat financera aplicats a la gestió dels serveis de prevenció i extinció d'incendis. En coherència amb aquests principis, es manté l'obligació dels municipis amb població superior als 20.000 habitants de prestar aquest servei (article 26.1.c), i s'introdueix per les diputacions i els consells insulars l'exercici de la competència subsidiària, que no directa, en l'àmbit de la prevenció i extinció d'incendis, quan els municipis amb població inferior als 20.000 habitants no procedeixin a la prestació del servei (article 36.1.c).
Així, la competència segueix sent pròpia dels municipis, en tot cas, amb independència del nombre d'habitants d'aquestes entitats (article 25.2.f). Si bé la legislació sectorial haurà de concretar aquestes competències dins el marc de l'eficiència, estabilitat i sostenibilitat financera, sobretot a l'hora d'avaluar la conveniència de la implantació de nous serveis, entre d'altres, els de prevenció i extinció d'incendis.
Atès que no s'ha efectuat una regulació específica al respecte, segons el que estableix la Llei 2/1998, seran serveis públics de prevenció i extinció d'incendis i de salvaments, dins l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears els serveis municipals, insulars de prevenció́ i extinció d'incendis i de salvaments dels consells insulars i els serveis de vigilància i extinció d'incendis forestals del Govern de les Illes Balears, amb les particularitats pròpies de Formentera, que més avall es detallen, per raons òbvies de fons, en sortir del marc general.
Així mateix, tindran la consideració de col·laboradors dels serveis abans esmentats: les agrupacions de defensa forestal o similars, els voluntaris de protecció civil, els bombers voluntaris i el personal de vigilància, seguretat, prevenció contra incendis i autoprotecció dels organismes i empreses públiques i privades.
D'altra banda, l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears estableix, en els articles 31.3 i 31.13, les competències de la CAIB en matèria de règim local i règim estatutari dels seus funcionaris, amb subjecció a la legislació estatal en aquesta matèria.
Així mateix, la Llei 2/1998 classifica als Serveis de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvament com a serveis essencials d'intervenció enfront d'emergències i determina que l'estructura, funcionament i organització d'aquests serveis es regularà per llei.
La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, ja esmentat, va establir la creació del Consell Insular de Formentera, que es va constituir el 10 de juliol de 2007 i representà l'assumpció i desenvolupament a l'illa de Formentera de noves competències, com el servei insular de prevenció i extinció d'incendis que anteriorment exercia el Consell Insular d'Eivissa i Formentera, però amb les circumstàncies sobrevingudes especials de Formentera, de manera simultània (geogràfiques, territorials, administratives i d'escala i base econòmica i poblacional o demogràfica).
El Consell Insular de Formentera està dotat d'autonomia pròpia per gestionar els seus interessos, d'acord amb l'article 137 en relació amb el 141.4 de la Constitució, i article 1.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local atribueix a la institució insular com a finalitat pròpia assegurar la prestació integral i adequada dels serveis de competència municipal (articles 31.2.a i 41.3 de la LBRL), però que s'ha d'acomodar a una realitat que no es dona enlloc més del conjunt del territori balear i espanyol. En efecte, en aqueix exacte sentit, per mor de la seua naturalesa especial de Consell Insular unimunicipal o d'illa de municipi únic”, segons el Tribunal Constitucional, el nostre Consell Insular administra i gestiona competències d'un ens local –municipal i insular- i competències d'una institució d'autogovern de les Illes Balears, si bé, aquí s'està estrictament parlant de les competències locals, que se'n surten del model general, com s'ha descrit.
El Consell disposa de potestat d'autoorganització i de potestat reglamentària que l'habiliten per aprovar aquesta norma, segons li reconeixen els articles 4.1.a de la Llei 7/1985 i 6 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, entre d'altres disposicions, com a competència local.
No se'ns amaga, emperò, que tot i aqueixes competències que el Consell Insular de Formentera administra i gestiona, també és cert que, tanmateix, el Govern de les Illes Balears, no ha de ser aliè a la realitat que, tot i tractar-se d'un Consell Insular, l'evidència és que es tracta d'un municipi –que a la vegada és una illa major habitada i d'altres illes i illots adjacents no habitats, o només eventualment, com ara s'Espalmador- que té menys de 20.000 habitants que és la xifra que marca la legislació de règim local per tal que els ens supramunicipals, insulars o provincials, auxiliïn, recolzin i donin suport als municipis, en el ben entès que en el supòsit especial de Formentera les competències municipals i insulars se solapen, i resulta una “contradictio in terminis” pretendre que el Consell Insular auxiliï l'Ajuntament de Formentera, perquè l'Ajuntament de Formentera està incorporat dins del propi Consell Insular i aquest darrer administra simultàniament les competències d'aquell. I aquesta peculiaritat extrema s'ha plasmat a nivell autonòmic amb aquestes tres normes, que han donat resposta administrativa a aquesta realitat:
La disposició addicional setena, inclosa en la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, en virtut de la Llei 11/2017, de 20 de desembre, sobre establiment d'un Règim específic i singular de Formentera en matèria de policia local. El contingut és el següent: “Disposició addicional setena. Règim específic i singular de Formentera. Atès el règim singular de l'illa de Formentera pel que fa al seu consell insular de caràcter unimunicipal, i atès que aquest només disposa del cos de la policia local que, juntament amb la Guàrdia Civil, resulta totalment insuficient, el Govern de les Illes Balears, com a garant de la política autonòmica i de l'equilibri intern interinsular previstos a l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, haurà de prestar el suport administratiu, tècnic i de gestió addicionals en matèria de policia local al consell insular d'aquesta illa”.
La disposició addicional sisena de la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears, sobre Règim específic de l'illa de Formentera en matèria territorial i urbanística, íntimament vinculat amb el supòsit que aquí tractam. El contingut (resumit) és el següent: “Disposició addicional sisena. Règim específic de l'illa de Formentera. 1. L'actual instrument d'ordenació territorial i urbanística vigent a Formentera, Pla Territorial Insular-Normes Subsidiàries, passa a anomenar-se, a tots els efectes, Pla Territorial Insular de Formentera.2. El Pla Territorial Insular de Formentera constitueix l'instrument integral per a la definició de l'ordenació territorial i urbanística de l'illa, per la qual cosa ha de contenir, a més de les determinacions que resultin exigibles en aplicació de la Llei14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial, les pròpies del pla general i dels plans d'ordenació detallada, d'acord amb el que estableix aquesta llei. L'informe que ha d'emetre la Comissió de Coordinació de Política Territorial, conforme a la esmentada Llei d'ordenació territorial, atendrà especialment a les conseqüències i derivacions, de tot ordre, que comporten els fets diferencials especials que, en el marc de la comunitat autònoma, atresora Formentera com la insularitat específica del territori i el règim jurídic propi de l'illa. Correspon, en tot cas, al ple del consell insular l'aprovació inicial i definitiva de l'instrument present. (...)”. I si bé és cert que l'existència de la Comissió de Coordinació de Política Territorial i la seua intervenció i, per tant, l'informe final de l'Administració depenent del Govern de les Illes Balears de cara a aprovar el PTI, han quedat derogats per la disposició derogatòria única, lletres h i j de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, provinent del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (en el mateix i exacte sentit), la insularitat, les necessitats i les altres peculiaritats, de tot ordre, de Formentera segueixen essent exactament les mateixes.
La disposició addicional desena de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears sobre Règim singular de Formentera, a propòsit de les obligacions que té el Govern de les Illes Balears envers Formentera, íntimament vinculat, en part, amb el supòsit que aquí tractam, en relació a garantir la prestació dels serveis municipals. El contingut és el següent: “Disposició addicional desena. Règim singular de Formentera. Ateses les singularitats territorials i administratives de l'illa de Formentera, el Govern de les Illes Balears ha de prestar al Consell Insular de Formentera: a) Suport tècnic, administratiu i de gestió, addicionals, per garantir la prestació integral dels serveis municipals en la totalitat del territori de Formentera. b) Assistència i cooperació jurídica. c) Col·laboració activa en el foment del desenvolupament econòmic i social de Formentera”.
És a dir, estam davant tres Lleis on el tractament del fet insular de Formentera, per part del Govern de les Illes Balears i les obligacions d'aquest, és absolutament correcte, tot havent ideat en el supòsit darrer una norma importantíssima, sense precedents (com també ho és la relativa a la norma sobre la policia local), i plenament aplicable, on s'explicita el paper diferent de l'actuació del Govern de les Illes Balears envers Formentera front a la resta d'illes, per tal de posar fre als diversos handicaps que la insularitat de Formentera comporta; i això, en matèria de servei contra incendis no és una qüestió que hom puga oblidar, en particular vista la redacció de la citada disposició addicional desena de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears que té caràcter general i, per tant, també aplicable en matèria de servei contra incendis, en particular les lletres a i b d'aqueixa disposició addicional.
II
La regulació que es pretén respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència, tot considerant que l'element personal és la peça clau sobre la qual pivota la funció de prevenció i extinció d'incendis. L'especificitat d'aquesta funció i la professionalitat, la preparació i l'ensinistrament dels qui la compleixen requereix una regulació que, si bé no ha d'ésser diferent del règim de la funció pública, almenys ha de tenir en compte les particularitats d'un personal que corre un risc permanent. Els drets i obligacions, la direcció del servei, fins i tot les condicions d'accés al servei, han d'ésser regulats i formar part d'un estatut del bomber.
La prevenció d'incendis és una funció que implica disposició de mitjans personals i materials, informació i conscienciació de la societat i execució de totes les accions que tendeixin a disminuir-ne el risc. L'extinció d'incendis és una funció material, però altament tecnificada, la direcció i l'execució de la qual s'han de portar a terme amb perfecta claredat, tant pel que fa als criteris com pel que fa a les ordres transmeses, en la qual no hi pot haver ni improvisació ni desconcert i en la qual la jerarquització́ pot arribar a ésser més operativa que la coordinació.
Així, la regulació està justificada per les raons d'interès general exposades.
III
El Reglament s'estructura en dos títols, abordant el primer d'ells al llarg dels seus dos capítols una sèrie d'aspectes, de caràcter general com són les categories de personal, les funcions i deures i les normes de funcionament dels SPEIS. N'estableix la naturalesa, l'àmbit d'actuació́, les funcions, l'organització́ i l'estructura funcional. Es pretén l'específica regulació de les tasques que desenvolupen i als drets i els deures inherents a les funcions que compleixen. Cal destacar l'estructuració́ del cos en tres categories.
El títol segon, que consta de deu capítols, el dedica a la regulació de l'organització i funcionament del SPEIS.
Comença pels principis generals de comandament, ordres i comunicacions.
Conté, d'altra banda una regulació relativa als drets personals i professionals dels treballadors, aspectes derivats de l'ingrés, provisió de destinacions i promoció professional, uniformitat, honors i distincions així com el règim disciplinari, completant el règim estatutari d'aquest col·lectiu, buscant sempre el necessari equilibri, per fer compatible la raó de ser de servei a la societat i els interessos professionals del conjunt que integren la totalitat dels Serveis de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvament.
A més s'estableixen les especificitats de la provisió dels llocs de treball i de l'accés a les categories professionals, es determina la jornada de treball, la compensació per la realització d'hores extraordinàries en les tasques de vigilància i extinció, l'horari de treball, atenent a l'època de perill que es tracti i adaptant-lo a les necessitats del servei, el règim de treball en diumenges i festius, la disponibilitat, que serà diària total en l'època de perill alt i sistemàticament de torn fora d'aquesta època, el règim específic per a concessió de permisos i llicències, la formació i les particularitats del règim disciplinari dins dels paràmetres establerts en el propi Conveni Col·lectiu per al personal laboral del Consell Insular de Formentera.
IV
Conforme al que es deriva de la Llei 17/2019, de 8 d'abril, de concessió de crèdits suplementaris per atendre despeses inajornables derivades de sentències judicials pendents de pagament en l'àmbit de la Llei 4/2008, de 14 de maig, de mesures urgents per a un desenvolupament territorial sostenible a les Illes Balears, amb càrrec als pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018, i de modificació del Decret llei 2/2018, de 18 d'octubre, pel qual s'estableixen ajudes i altres mesures urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per les pluges intenses i les inundacions del dia 9 d'octubre de 2018 a la comarca de Llevant de Mallorca, que inclou la disposició addicional segona relativa a la Classificació dels cossos de bombers i altres normes en matèria de personal dels serveis de prevenció i extinció d'incendis (SPEIS) de les administracions locals, aquesta corporació inclou aqueixa classificació i, en paral·lel, es fa la classificació dels llocs de treball, tot modificant el Catàleg de llocs de treball del Consell Insular, que a tal efectes ja ho preveu.
TÍTOL I Règim general del Servei de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvament
Capítol I. Disposicions generals
Article 1 Objecte
És objecte del present Reglament la regulació del règim de funcionament i organització del Servei de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvaments (d'ara en endavant SPEIS) del Consell Insular de Formentera (d'ara en endavant CIF).
Article 2 Competències del SPEIS
Al SPEIS li corresponen les competències establertes en la legislació vigent, especialment la Llei 2/1998, de 13 de març, d'ordenació d'emergències a les Illes Balears. Els Bombers del CIF presten un servei públic essencial d'emergències per prevenir i extingir incendis, i fer salvaments i rescats, d'acord amb la legislació autonòmica d'emergències, sense perjudici de les competències d'altres administracions en els àmbits de la prevenció i l'extinció d'incendis i salvaments.
En exercici de la disposició addicional desena de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears sobre Règim singular de Formentera, i a propòsit de l'objecte del Reglament present, ateses les singularitats territorials i administratives de l'illa de Formentera, el Govern de les Illes Balears ha de prestar al Consell Insular de Formentera:
a) Suport tècnic, administratiu i de gestió, addicionals, per garantir la prestació integral dels serveis municipals en la totalitat del territori de Formentera.
b) Assistència i cooperació jurídica.
Article 3 Àmbit d'actuació
L'àmbit territorial d'actuació del SPEIS és el terme municipal de Formentera.
Capítol II. Categories del personal, funcions i deures
Article 4 Estructura funcional
El SPEIS s'estructura segons les categories següents:
El comandament directe del SPEIS, l'exercirà el/la sergent/a en cap de parc de Bombers, que serà designat per la Presidència del CIF. El/la caporal/a serà designat per la presidència del CIF a proposta del/de la sergent/a en cap de parc d'entre la plantilla d'aquest i sobre la base a mèrits professionals i capacitacions.
Article 5 Funcions
En col·laboració i coordinació amb les Forces de Seguretat i amb ple respecte a l'àmbit competencial de cadascuna d'elles, correspon al SPEIS l'exercici de les funcions que venen encomanades per la llei i la resta de la normativa aplicable.
Article 6 Deures
Són deures de caràcter general i comú a tot el personal del SEIS:
Article 7 Funcions del/de la sergent/a en cap
Les funcions del cap de parc inclouran totes aquelles relacionades amb les pràctiques de salvament i extinció d'incendis en les seves facetes d'intervenció, preparació, manteniment i formació, així com totes aquelles funcions de caràcter administratiu i tècnic necessari pel correcte funcionament del servei. A continuació, es relacionen les funcions més comunes amb caràcter no exhaustiu.
Article 8 Funcions dels/de les caporals/es
Corresponen als/les caporal/es les següents funcions:
Article 9 Funcions dels/de les bombers/es
Corresponen als/les bombers/es les funcions:
Respondre a la trucada del/ de la sergent/a en cap del parc o al cap de torn per a la seua immediata incorporació a un servei desplaçant-se al parc al més aviat possible per equipar-se i dirigir-se al servei.
Atendre a l'extinció d'incendis i, en general, al salvament de persones, animals i béns, en cas de sinistre o situació d'emergència, que es produeixin dins de l'àmbit d'actuació del Servei, acatant les ordres donades pels seus superiors.
Instruir a altre personal del parc en l'execució d'operacions d'intervenció i manteniment.
Conduir els vehicles i cuidar del material, equips i instal·lacions del SPEIS.
Efectuar la revisió i el condicionament dels vehicles assignats, dels equips i instal·lacions del SPEIS i posar en coneixement dels seus superiors qualsevol novetat existent.
Realitzar les activitats d'exercici físic i les maniobres i simulacres necessaris per garantir una bona forma física i una correcta preparació professional, sobre la base del calendari de formació teòrica i pràctica que es planifiquin a través del CIF.
Responsabilitzar-se de l'equip que forma la dotació de material de personal o del vehicle assignat, coneixent la disposició d'aquest i realitzant la revisió pertinent al relleu de la guàrdia d'acord amb la següent sistemàtica:
h. I, en general, altres funcions de caràcter similar que li siguin atribuïdes.
TÍTOL II ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL SPEIS
Capítol III. Procediments operatius de comandament
Article 10 Comandament
Els membres del SPEIS realitzaran els serveis que els encomanin els seus comandaments, sempre que siguin comeses del Servei, i en cas que es consideri que algun servei no s'ajusta al que determina el present Reglament, donaran coneixement als seus superiors per la via jeràrquica.
El cap de torn és el responsable de tots els aspectes relatius al servei dins del seu torn de guàrdia, a excepció de les atribucions que són pròpies del cap del parc.
Article 11 Jerarquia de comandament
1. D'acord amb la línia jeràrquica de comandament del SPEIS, la direcció de la intervenció en cada sinistre, l'assumirà el membre del SPEIS amb un major nivell jeràrquic (cap de torn) que formi part de l'equip d'intervenció (són el conjunt de membres que s'han desplaçat fins al lloc on s'està produint un sinistre). En el cas que el cap de torn coincideixi amb el sergent en cap en el sinistre, la direcció de la intervenció recaurà sobre el màxim nivell jeràrquic.
2. En cas d'absència d'un comandament, assumirà les seues funcions el membre d'immediat nivell jeràrquic, i així successivament.
3. Donades les característiques de línia jeràrquica, les ordres del Servei ja siguin verbals o escrites, seran de compliment obligatori, sense perjudici que posteriorment puguin ser recorregudes.
Article 12 Ordres i instruccions
Les ordres i instruccions que amb caràcter general es dictin es publicaran amb l'exposició necessària per al coneixement de tots els membres del Servei. Aquestes ordres seran complementàries del present Reglament i no seran mai contradictòries.
S'entén per ordre aquella prescripció imperativa que, dictada per a ser complerta, és el mitjà per a l'assoliment dels fins propis d'una institució jeràrquicament organitzada, com és el cas del SPEIS.
Article 13 Informes
Un informe és la comunicació que es dirigeix a un superior per posar en el seu coneixement les novetats o qualsevol fet o situació relativa al Servei.
Per norma general:
Capítol IV. Servei de guàrdia localitzada i règim de vacances, permisos i canvis de guàrdia
Article 14 Servei de guàrdia localitzada
Per al funcionament operatiu del SPEIS existeix el servei denominat de guàrdia localitzada, el qual està regulat per les normes següents:
Article 15 Vacances, permisos i canvis de guàrdia
Les peticions de vacances i permisos per part dels membres del SPEIS hauran de ser sol·licitades per registre d'entrada a través de l'OVAC i autoritzades per part del/la sergent/a en cap.
Capítol V. Procediments operatius interns
Article 16 Torns
El Sergent/la Sargenta en cap del parc establirà per escrit els torns de guàrdia i els caps de Torn, els horaris setmanals de treball, descansos i procediments de totes les activitats diàries de revisió d'equips, materials i vehicles, formació, preparació física, pràctiques operatives, manteniment i neteja d'equips, materials i vehicles i de qualsevol altre aspecte relacionat amb el Servei.
Els esmentats protocols seran revisats periòdicament per analitzar les possibles incidències i aconseguir millorar el funcionament ordinari de les guàrdies.
Cada canvi de torn es farà la revisió de material i equip.
Article 17 Activitats internes de funcionament
Són activitats internes de funcionament del Servei les següents:
Capítol VI. Procediments operatius davant de sinistres o situacions d'emergència
Article 18 Normes generals relatives a l'actuació en sinistres o situacions d'emergència:
Les normes generals relatives a l'actuació en sinistres o situacions d'emergència són:
Capítol VII. Uniformitat i equips de protecció individual
Article 19 Uniforme
Els membres del SPEIS vestiran uniforme d'acord amb les normes i necessitats que s'estableixin. S'entén per uniforme totes aquelles peces de vestir, tant de protecció personal com de vestimenta, que li siguin assignades a cada membre del Servei per al seu ús personal.
La plena uniformitat de tots els components del Servei, tant individual, com en el conjunt, posa de manifest el grau de respecte que es té a la professió, a més l'ús de l'uniforme es configura com una necessitat real i pràctica especialment de l'Escala Operativa, donades les missions i serveis del SPEIS.
Article 20 Ús del vestuari
L'ús d'aquestes peces de vestir haurà d'estar subjecte a les següents normes:
Article 21 Equips de protecció individual
Els equips de protecció personal hauran de ser utilitzades en totes les intervencions, tenint en compte les necessitats pròpies de cada tipus de sinistre.
Article 22 Conservació del material
El material personal estarà sempre en perfecte estat d'utilització i sota la responsabilitat de la persona usuària, qui deurà notificar als seus superiors les anomalies i les deterioracions que s'observin.
Article 23 Distintius i emblemes
Els distintius i emblemes utilitzats només podran ser modificats per Decret de Presidència del CIF. Són distintius de comandament i emblemes del Servei els que s'observen en el capítol XI.
Article 24 Responsabilitat
Tot el personal, i especialment els comandaments, seran responsables del material i equips així com de la seva cura i correcta utilització.
Capítol VIII. Emblemes i distintius
Article 25 Acreditació
Tots els integrants s'identificaran mitjançant una acreditació expedida per part del CIF que demostrarà la seua pertinença al SPEIS del CIF.
Els distintius reglamentaris que caracteritzin el cos del SPEIS de Formentera, així com l'ordre jeràrquic de cada membre seran els que validi el CIF.
Article 26. Distintius del grau o categoria
També és norma de compliment obligat portar, durant el servei, els distintius propis de la categoria del lloc de feina que cada membre ocupa.
Capítol IX. Deontologia i normes de comportament
Article 27
El personal del SPEIS desenvoluparà les seves funcions amb la diligència deguda i la responsabilitat inherent al seu càrrec, a més dels deures genèrics que les lleis imposen als funcionaris i al personal laboral de l'Administració local.
Article 28
El personal del parc estarà en disposició permanent de sortida, sent responsabilitat individual dels membres, cuidar que la seva persona i equip es trobin en les degudes condicions. A aquest efecte haurà d'estar correctament uniformat.
Article 29
Queda expressament prohibit incorporar-se al torn de treball havent ingerit begudes alcohòliques o ingerir-les durant aquest.
Article 30
Tot el personal del Servei està obligat a guardar sigil i reserva, sobre aquells fets que coneguin en l'exercici de la seva activitat o relatius al Servei.
Article 31
Durant el torn de guàrdia o jornada de treball s'evitaran aquelles activitats i conductes que puguin menyscabar la disciplina i permanent disposició per al servei.
Article 32
1. Ningú podrà absentar-se del Parc o una altra dependència del Servei, si no és amb l'autorització pertinent del seu immediat superior en servei.
2. Per a assumptes menors, que no afectin el normal funcionament del servei, l'autorització serà de l'Encarregat del Parc, que l'atorgarà per temps determinat.
3. Per a assumptes personals i familiars, la durada dels quals no es pugui preveure, es requerirà el coneixement i autorització de la Direcció. En casos greus i urgents, en què a aquest no se li pugui localitzar immediatament, el comandament superior al Parc podrà concedir l'autorització sense perjudici de la posterior comunicació a aquesta Direcció, procurant la substitució si procedís.
Article 33
Al Parc, només està permesa la permanència continuada dels membres d'aquest. Es podrà autoritzar pel responsable del Parc l'accés per raons de convivència personal, sempre que això no causi alteracions o perjudici a la normal actuació del Servei. Qualsevol altra persona que pretengui entrar o romandre al Parc, requeriran autorització expressa del Cap del Parc.
Article 34
El personal del Servei serà responsable del bon ús i manteniment de les edificacions, instal·lacions i estris, responent dels desperfectes que es produeixin per causes negligents.
Article 35
El material del SPEIS únicament podrà ser utilitzat pel seu propi personal i per als fins d'aquell, excepte autorització expressa del Cap de Parc, quedant aquell material sota la responsabilitat de la persona que el va autoritzar.
En particular, els vehicles, no es podrà fer ús d'ells per a desplaçaments privats, quedant aquells sota la supervisió dels quals s'assignin a cada torn i els seus comandaments immediats.
Article 36
En tota actuació del Servei el comandament serà únic i recaurà sobre el de major categoria i quan en un acte de servei es personi un comandament superior al que en aquest moment dirigeixi els efectius, aquest el cedirà al primer, qui podrà ordenar la continuïtat fins que, una vegada rebuda la informació necessària i efectuats els reconeixements pertinents, estigui en disposició d'assumir-ho.
Article 37
a) No podran barrejar les peces de les diferents modalitats de la uniformitat ni les corresponents a períodes estacionals.
1. El personal haurà de disposar de la següent uniformitat que li serà lliurada amb la periodicitat que s'estableix en l'apartat 2.
Dos uniformes de treball complets, composts cadascun per:
UNIFORME DE TREBALL:
Jersei de màniga llarga (Hivern).
Jersei de màniga curta (Estiu).
Jaqueta/caçadora de servei.
Pantalons i jaqueta
b) A l'ingrés al SPEIS es lliurarà com a material esportiu:
UNIFORME ESPORTIU:
Xandall (pantalons i jaqueta).
Pantalons esportius.
Samarreta esportives.
Botes d'esport.
c) A l'ingrés al SPEIS es lliurarà com a material d'actuació:
Casc de protecció.
Jaqueta ignífuga.
Botes de treball.
Cinturó de seguretat.
Guants de seguretat.
2. La uniformitat serà renovada, no pel temps o període de durada, sinó pel seu ús, estat de conservació al final de cada període. Es pot substituir qualsevol peça que justificadament s'apreciï el seu deteriorament.
Capítol X. Règim disciplinari
Article 38 Règim legal
El règim disciplinari del personal del SPEIS, en tots els aspectes (faltes sancionades i la seua qualificació, procediment disciplinari i sancions aplicables), serà l'establert legalment per als funcionaris o el personal laboral de l'Administració local, segons correspongui.
Article 39 Amonestació
En el cas d'irregularitats causades per algun membre del SPEIS el cap del parc podrà prendre mesures a mode d´amonestació tot seguint el mateix procediment que l'establert per a les faltes de caràcter lleu i així mateix es donarà audiència a l'interessat.
Article 40 Incompliment resposta guàrdia localitzada
El bomber que no respongui a la trucada del sergent en cap durant el seu torn de guàrdia localitzada sense poder-ho justificar adequadament per més de 2 vegades durant el període d'un any, podrà ser expulsat del SPEIS.
També podrà ser motiu d'expulsió l'incompliment reincident de les obligacions establertes per als bombers.
En tot cas, les baixes per expulsió es tramitaran en expedient individual i amb audiència prèvia.
Capítol XI. Distintius de comandament i emblemes del Servei
Article 41 Distintius Sergent/a cap de parc
El/La sergent/a portarà un galó identificatiu format per dues franges horitzontals blanques dins un rectangle amb fons blau i vores blanques amb una mesura de 7cm d'ample per 5cm d'alt. (Annex 1)
El seu casc serà de color blau.
Article 42 Distintius caporal/a
El/La caporal/a portarà un galó identificatiu format per una franja horitzontal blanca dins un rectangle amb fons blau i vores blanques amb una mesura de 7cm d'ample per 5cm d'alt. (Annex 1)
El seu casc serà de color vermell.
Article 43 Distintius Bomber/a
Portarà casc de color groc.
Article 44 Emblemes del Servei
L'emblema del servei (Annex 2)
1. Escut pit
Estarà situat a la part superior del pit esquerre, amb una mesura de 6,5cm d'ample per 8cm de llarg.
2. Escut braç
Estarà situat a la part superior del braç esquerre, amb una mesura de 11cm d'ample per 7,5cm de llarg.
Capítol XII. Assistència jurídica.
Article 45.
Tots els membres del SPEIS que siguin inculpats o processats judicialment per accions o omissions no doloses, i en les que no s'estimin l'existència de negligència inexcusable, que siguin conseqüència del desenvolupament de les seves funcions, i sempre i quan no sigui el CIF la part demandant, se'ls proporcionarà, a càrrec de la corporació, l'assistència jurídica que requereixin amb l'objectiu de procurar la seva defensa. Les despeses derivades de fiances, responsabilitat civil, honoraris i costes judicials seran abonades per la corporació, que es podrà rescabalar amb càrrec a les pòlisses de les assegurances del personal en cas que en tinguin formalitzades.
Capítol XIII. Mèrits i reconeixements
Article 46 Informació, difusió pública i constància al expedient
Les accions o intervencions destacables de qualsevol membre del SPEIS que siguin mereixedors d'un reconeixement a proposta de persones o entitats públiques o privades, o a proposta del sergent en cap del SPEIS, s'informaran a la Presidència del Consell i si escau, es notificaran al tauler d'anuncis del Parc de Bombers, perquè se'n faci difusió pública a mode de reconeixement a l'interessat.
Quan es compti amb informe favorable del cap de parc, es farà constar en el full de servei o expedient personal, el qual serà mèrit per concórrer als ascensos.
Disposició derogatòria
Queda derogat el “Reglament intern del Servei d'Extinció d'Incendis i Salvament del Consell Insular de Formentera” publicat al BOIB núm. 131, de 3 de setembre de 2011.
Disposició final
El present Reglament entrarà en vigor l'endemà a la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes balears, i una vegada hagi transcorregut el termini a què es refereix l'article 113 en relació amb l'article 103 de la llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i l'article 65.2 en relació amb l'article 70.2 de la llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de bases de règim local.
ANNEX 1. Emblemes i distintius de comandament.
Caporal.
Una franja horitzontal dins d'un rectangle.
Sergent en Cap de Parc de Bombers.
Dos franges horitzontals dins d'un rectangle.
ANNEX 2.
Escut de pit:
Escut de braç:
La qual cosa es publica, per a general coneixement, i conforme a la normativa de funció pública.
Formentera, 23 d'abril de 2021
La presidenta Alejandra Ferrer Kirschbaum