Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 131739
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Modificació Puntual núm. 26 de les NNSS de Porreres per a la incorporació de l’àmbit de sòl delimitat en l’autorització minera de la pedrera Montisión III com a ús extractiu (31e/2021)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 24 de març de 2021, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe ambiental estratègic sobre la Modificació Puntual núm. 26 de les NNSS de Porreres per a la incorporació de l'àmbit de sòl delimitat en l'autorització minera de la pedrera Montisión III com a ús extractiu , en els termes següents:
Antecedents - Tramitació ambiental
1.En sessió de 29 de maig de 2012, el Ple de la CMAIB va acordar informar favorablement amb condicionants la "Pedrera Montission I i II" (autorització minera núm. 199/221) en el marc de la llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.
2.En sessió de 27 de setembre de 2018, el Ple de la CMAIB va acordar informar favorablement amb condicionants el projecte d'instal·lació d'una planta d'aglomerat asfàltic a la pedrera Montisión III núm. 199 del terme municipal de Porreres en el marc de la llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Objecte i característiques de la Modificació Puntual núm. 26 de les NNSS
L'objecte de la modificació és la incorporació del sòl delimitat per l'autorització minera amb la qualificació de sòl d'ús extractiu, d'acord amb la Resolució del Conseller de Treball, Comerç i Indústria de regularització de dades de l'explotació minera Montision III.
La modificació proposada comporta un canvi en el plànol vigent núm. 11 de les NNSS aprovat en data 2 de maig de 2019 (BOIB núm. 63 de 9 de maig) referent a la modificació puntual de les normes subsidiàries per a la incorporació de l'àmbit de l'autorització minera Son Amat 3 amb la qualificació de zona d'ús extractiu. Així es proposa substituir-ho per un plànol (núm. 11) a escala 1:5000 en el qual hi ha delimitada l'autorització minera de Son Amat 3 i l'autorització minera Montision III, amb la qualificació de zona d'ús extractiu. En aquest sentit s'aporta plànol referent a la delimitació de la nova zona d'ús extractiu (març de 2020).
El Departament de Territori del Consell de Mallorca sol·licita mitjançant ofici de data 3 de març de 2021, la innecessarietat de tramitar una avaluació ambiental estratègica simplificada respecte a la modificació puntual proposada atès que, els projectes d'explotació i restauració de la pedrera Montision III ja han estat avaluats ambientalment.
Fonaments jurídics
El Text refós de la llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, aprovat per Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost estableix a l'article 19. Particularitats de l'avaluació ambiental estratègica simplificada, que:
3. En els casos que l'òrgan ambiental, a instància motivada de l'òrgan substantiu, valori, amb l'informe tècnic previ, que el plan o programa o la seva modificació, no té efectes significatius sobre el medi ambient, els podrà excloure del procediment avaluació ambiental.
Així mateix, cal tenir en compte que l'article 12. Àmbit de aplicació de la avaluació ambiental estratègica, estableix als punts 2.a) i 4.a) el següent:
2. També seran objecte d'una avaluació ambiental estratègica ordinària les modificacions de plans i programes inclosos en les lletres a) i b) de l'apartat 1 d'aquest article quan, per si mateixes, impliquin:
a) Establir un marc nou per a l'autorització futura de projectes legalment sotmesos a l'avaluació ambiental en les matèries incloses en l'apartat 1.a) anterior.
4. També seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:
a) Les modificacions esmentades en l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que es defineixen en l'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Consideracions tècniques
1.La tramitació ambiental de la pedrera Montision I i II (autorització minera núm. 199/221) a l'any 2012, es va realitzar tenint en compte, entre d'altres, la documentació planimètrica aportada, la qual incloïa el plànol nº 11. Emplaçament parcel·la (núm de visat 154/08 de setembre de 2009), que delimitava el perímetre de la pedrera així com una zona de seguretat de 30m a la part sud.
Aquest plànol és coincident, respecte del perímetre en ell delimitat, amb la fulla nº 1. Plànol actual i situació de les fases d'actuació (juliol de 2005) que va ser aportada per a la tramitació de la pedrera Monti-Sion a l'Annex II (annex d'adaptació) del Pla Director Sectorial de Pedreres a l'any 2005. En aquest cas es pot veure que es deixa fora del límit de l'explotació la zona sud corresponent a la franja de seguretat de 30 m.
2.La planimetria aportada per a la modificació plantejada resulta ser similar a la publicada al visualitzador IDEIB respecte a l'autorització minera vigent de l'explotació Montision III, on s'indica que la superfície de la zona autoritzada és de 337.220, 965 m2
Cal tenir en compte, tal i com s'indica a la Resolució del Conseller de Treball, Comerç i Indústria per la qual es registren les dades corresponents a l'explotació Montision III (núm. 199) de 22 de desembre de 2017, que de la superfície autoritzada de 337.220,965 m2, la que se s'autoritza com a explotable és de 320.179,96 m2.
Segons l'anterior hi ha una zona de l'autorització minera que no va ser inclosa dins la planimetria sotmesa al tràmit ambiental (zona oest i nord-oest) del 2012 i que per tant actualment no podria veure's afectada per l'activitat minera extractiva en el sentit que no disposa de declaració d'impacte ambiental.
Mateixa consideració respecte a la planimetria de la modificació puntual proposada, es a dir, la zona que no ha estat objecte de tràmit ambiental no pot ser incorporada a la modificació com a zona d'ús extractiu.
3. Respecte a la tramitació ambiental de la planta d'aglomerat asfàltic a l'any 2018 cal aclarir que el seu objecte era la pròpia planta en sí i la seva ocupació concreta dins l'àmbit de la pedrera. Per tant, malgrat el plànol utilitzat per a la seva ubicació dins l'explotació va ser el que representava la superfície autoritzada per mines, no implica que tota la superfície autoritzada hagi passat tràmit ambiental.
CONCLUSIONS
Per tot l'anterior, el president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears resol:
No excloure d'avaluació ambiental estratègica la modificació puntual núm. 26 de les NNSS de Porreres atès que la zona oest i nord-oest de l'autorització minera no va ser objecte de tràmit ambiental.
En el supòsit que la modificació puntual s'hagués adaptat al plànol avaluat en el tràmit ambiental de 2012, l'avaluació ambiental estratègica no seria necessària.
Es recorda a promotor i a l'òrgan substantiu que la zona de l'autorització minera (zona oest i nord-oest) que no va ser inclosa dins del tràmit ambiental de 2012 no podrà ser afectada por l'activitat extractiva.
Palma, 24 de març de 2020
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias