Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 133147
Acord del Consell de Govern de 26 d’abril de 2021 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació corresponent al Projecte de construcció de rotonda al camí vell de Muro ( Ma-3240, PK 3+000) T.M. Inca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. EL 19 de març de 2021 va tenir entrada en la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat de les Illes Balears un escrit del conseller de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca en el qual sol·licita la declaració d'ocupació urgent dels terrenys necessaris per executar les obres del Projecte de construcció de rotonda al camí vell de Muro (Ma- 3240, PK 3+000) T.M. Inca. Amb l'escrit esmentat es remetien els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent amb la finalitat que aquesta es declari, si escau, pel Consell de Govern.

2. La documentació aportada pel Consell de Mallorca és la següent:

a. Resolució del conseller de Mobilitat i Infraestructures d'11 de juny de 2020 , sobre l'aprovació inicial del Projecte de construcció de rotonda al camí vell de Muro ( mA- 3240, PK 3+000) En aquesta Resolució s'acorda també sotmetre el projecte d'acord amb l'article 83 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques al tràmit d'informació pública, aprovar inicialment la relació concreta i indivualitzada de béns i drets afectats pel terme municipal d'Inca, sotmetre la relació esmentada de béns i drets afectats al tràmit d'informació pública previst a l'article18 i següents de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa, l'obertura d'un termini d'informació pública de vint dies, amb la inserció prèvia d'un anunci en el BOIB, en el web del Consell Insular de Mallorca i en un diari d'àmbit insular i disposar la tramesa a l'Ajuntament d'Inca d'un anunci amb la relació de béns i drets afectats.

b. Resolució d'aprovació definitiva del projecte de construcció de rotonda al camí vell de Muro ( Ma- 3240, PK 3+000) dins el terme municipal d'Inca amb clau 17-26.0-ML i de la relació de béns i drets afectats del conseller excutiu de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca de 21 d'octubre de 2020. En aquesta Resolució s'acorda resoldre les al·legacions presentades per part del Sr. José Francisco España Morell dins del tràmit d'informació p´ublica en relació amb la Resolució d'11 de juny de 2020, aprovar definitivament el projecte de construcció de rotonda al camí vell de Muro ( Ma-3240, PK 3+000), aprovar definitivament la relació concreta i individualitzada de béns i drets afectats, i declarar la necessitat d'ocupació en relació a les finques del terme municipal d'Inca indicades publicar aquesta Resolució en el BOIB i sol·licitar al Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la declaració d'ocupació urgent del béns i drets afectats per dur a terme les expropiacions relatives al projecte esmentat.

c. L'informe de l'enginyer del servei d'obres, planificació i supervisió de 2 de juny de 2020 sobre la urgència de l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al projecte esmentat.

d. L'informe complementari de 16 de març de 2021 de la responsable del Servei d'Expropiacions i Valoracions del Consell Insular de Mallorca en relació amb el contingut de l'al·legació presentada durant el tràmit d'informació pública del projecte rotonda al camí vell de Muro ( Ma-3240, PK 3+000) dins el terme municipal d'Inca, amb clau 17-26.0-ML i fa constar que l'al·legació presentada no fa referència a la tramitació del procediment d'ugent ocupació dels terrenys afectats.

e. El certificat de la cap del Servei d'Expropiacions de la Direcció Insular d'Infraestructures del Delegació de la secretària general, de 16 de setembre de 2020, relatiu a què el Projecte de construcció d'una rotonda al camí vell de Muro ( Ma- 3240, PK 3+000) ha estat sotmès a informació pública en el BOIB núm. 115, de 27 de juny de 2020, al diari Última Hora i a l'Ajuntament d'Inca d'acord amb els certificats tramesos per part d'aquest l'anunci relatiu a la relació de béns i drets afectats es va publicar en el tauler d'anuncis des del 17 de juliol al 10 d'agost i des del 31 d'agost al 8 de setembre , i en el Web del Consell Insular de Mallorca. Segons aquest certificat, l'al·legació presentada no fa referència a la tramitació del procediment d'urgent ocupació dels terrenys afectats.

f. El certificat de la interventora delegada del Departament d'Hisenda i Funció Pública del Consell de Mallorca de 15 de març de 2021 d'existència de crèdit adequat i suficient per atendre les despeses derivades de l'expropiació dels béns afectats per l'execució del Projecte de construcció de rotonda al camí Vell de Muro en base a les retencions de crèdit per a l'exercici 2021.

g. Els plànols parcel·laris dels béns afectats.

3. Cal referir-se a l'informe tècnic de l'enginyer del Servei d'obres, planificació i supervisió de 2 de juny de 2020 sobre la urgència de la l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al Projecte «Rotonda camí vell de Muro» Ma- 3240, PK3+000 TTMM Inca) Clau: 17-26.0-ML .Aquest informe justifica la declaració d'ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d'expropiació forçosa en els termes següents:

El projecte « Rotonda Camí Vell de Muro ( Ma-3240, PK 3+000) defineix les actuacions necessàries per a millorar l'estat actual de la intersecció de la carretera MA-3240 amb el Camí Vell de Muro, en el punt quilomètric 3. Com s'indica en la memòria del projecte, es projecta la construcció d'una nova rotonda en aquesta intersecció que actualment es configura com una interesecció en «T» sense camí central d'espera. El Camí Vell de Muro forma part d'un itinerari cicloturístic amb una alta demanda, i el seu creuament amb la carretera Ma-3240 s'ha transformat en un punt potencialment perillós ja que els ciclistes es veuen obligats a creuar la intersecció entre els espais de pas dels vehicles de la calçada principal. Les característiques habituals d'aquest tipus de trànsit no motoritzat, que en moltes ocasions circulen en grups reduïts, a més de l'elevada intensitat de trànsit que circula per la Ma-3240 i les deficients condicions de visibilitat al creauament, generen molt sovint situacions perilloses que aconsellen una actuació de millora per aquesta raó. Per tot això, la necessitat de l'obra es justifica amb l'objectiu de restablir les condicions de seguretat vial i confort als usuaris de la carretera.

Aquesta situació de perillositat i necessitat de millora de seguretat es fa evident amb les dades d'accidents que es disposen. En el període 2001-2017, per al tram de menys de dos-cents metres on s'ubica el projecte, es varen produir un total de 21 accidents amb les següents dades:

Número d'accidents:21

° Turismes: 28

° Pesants: 1

° Motocicletes: 2

° Ciclistes: 3

Número de víctimes: 15

° Ferits: 14

° Morts: 1

Les mesures proposades en aquest projecte, doncs, augmenten la seguretat i funcionalitat dels vehicles que transiten pel tram afectat.

Per tot això exposat anteriorment, l'enginyer que subscriu aquest informe considera necessària la tramitació per urgència de l'expedient d'expropiacions de bens i rets afectats per les obres esmentades.

Una vegada examinat l'expedient del Consell Insular de Mallorca, la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local va emetre un informe jurídic el 9 d'abril de 2021. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent són necessaris certs requisits, com en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.

Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d'altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003).

L'informe jurídic que s'ha esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Mallorca, atès que resta acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellen recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la seguretat. D'acord amb l'informe tècnic esmentat, l'actuació sobre el terreny es justifica per:

El Camí Vell de Muro forma part d'un itinerari cicloturístic amb una alta demanda, i el seu creuament amb la carretera Ma-3240 s'ha transformat en un punt potencialment perillós ja que els ciclistes es veuen obligats a creuar la intersecció entre els espais de pas dels vehicles de la calçada principal. Les característiques habituals d'aquest tipus de trànsit no motoritzat, que en moltes ocasions circulen en grups reduïts, a més de l'elevada intensitat de trànsit que circula per la Ma-3240 i les deficients condicions de visibilitat al creauament, generen molt sovint situacions perilloses que aconsellen una actuació de millora per aquesta raó. Per tot això, la necessitat de l'obra es justifica amb l'objectiu de restablir les condicions de seguretat vial i confort als usuaris de la carretera.

Aquesta situació de perillositat i necessitat de millora de seguretat es fa evident amb les dades d'accidents que es disposen.

D'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que en suposa l'estat o el traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.

Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel «Projecte de construcció de rotonda al camí vell de Muro MA-3240-PK3+000» té com a finalitat millorar la seguretat vial, en particular en allò que es refereix a facilitar l'encreuament de vianants, millorar la mobilitat en el barri i evitar situacions de risc. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Mallorca.

S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.

Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'Administració local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

L'article 2.2 b del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix l'exercici de la competència en matèria de relacions de col·laboració, cooperació i coordinació amb els ens territorials a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, mitjançant la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local.

En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i els drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, en la sessió de 26 d'abril de 2021, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Declarar l'ocupació urgent per dur a terme l'expropiació relativa als terrenys afectats pel «Projecte de construcció de rotonda al Camí Vell de Muro( MA- 3240PK-3+000), en el Terme Municipal d'Inca, atesa la sol·licitud del Consell Insular de Mallorca i a l'efecte d'allò que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i els drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell Insular de Mallorca i en l'informe jurídic de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local el qual considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i dels drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa i que es basen en la seguretat, d'acord amb els arguments que consten en els informes esmentats.

En concret es justifica per establir les condicions de seguretat vial i confort als usuaris de la carretera.

Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què es va sotmetre la sol·licitud d'ocupació urgent, s'han presentat al·legacions que no obstant, no fan referència a la tramitació del procediment d'ugent ocupació dels terrenys afectats.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 26 d'abril de 2021

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez

 

ANNEX 1 Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l'expropiació del terreny en relació amb el «Projecte de construcció de rotonda al Camí Vell de Muro ( Ma- 3240-PK 3+000). Terme municipal d'Inca

Finca

Pol.

Parc.

Referència cadastral

Titular

M2 a expropiar

M2 servitud

M2 ocupació temporal

1

3

216

07027A003002160000XO

 

Ahmed Mesduri Jawan

215

 

 

 

58

Esperanza Campins Amer

2

4

190

07027A004001900000XP

 

José Antonio Moreno Moreno

7

 

22

 

Patricia Gallardo Fernández

3

4

189

07027A004001890000XT

Esther Celaya Guerrero

67

251

 

4

4

91

07027A004000910000XG

Hereus de Pilar Morell Fortuny

3.537

285

346

5

3

5

07027A003000050000XZ

Gruas y Contenedores A. Castro S.L.

1.236

266

43

6

3

378

07027A003003780000XK

Maria Monserrata Isern Ferrer

186

 

37

7

4

49

07027A004000490000XW

Maria Aloy Cantarellas

 

54