Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 133121
Acord del Consell de Govern de 26 d’abril de 2021 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent per l’expropiació corresponent al Projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 a l'altura del polígon de Can Valero, al terme municipal de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. El 19 de març de 2021 va tenir entrada en la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat de les Illes Balears un escrit del conseller de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca en el qual sol·licita la declaració d'ocupació urgent dels terrenys necessaris per executar les obres del Projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 a l'altura del polígon de Can Valero, al terme municipal de Palma. Amb l'escrit esmentat es remetien els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent amb la finalitat que aquesta sigui declarada, si escau, pel Consell de Govern.

2. La documentació aportada pel Consell de Mallorca és la següent:

a) Resolució del conseller de Mobilitat i Infraestructures d'11 de juny de 2020, sobre l'aprovació inicial del projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 a l'altura del polígon de Can Valero. En aquesta Resolució s'acorda també sotmetre el projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 a l'altura del polígon de Can Valero, dins el terme municipal de Palma, d'acord amb l'article 83 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques al tràmit d'informació pública; aprovar inicialment la relació concreta i individualitzada de béns i drets afectats; sotmetre la relació esmentada de béns i drets afectats al tràmit d'informació pública previst en l'article18 i següents de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa; obrir un termini d'informació pública de vint dies, amb la inserció prèvia d'un anunci en el BOIB, en el web del Consell Insular de Mallorca i en un diari d'àmbit insular, i disposar que durant aquest termini el projecte i la relació dels béns i drets afectats es poden consultar a les dependències del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca. Disposar la tramesa a l'Ajuntament de Palma d'un anunci amb la relació dels béns i drets afectats a l'efecte que l'insereixin en el seu tauler d'edictes per un termini de vint dies.

b) Resolució d'aprovació definitiva del projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 a l'altura del polígon de Can Valero, dins el terme municipal de Palma i de la relació dels béns i drets afectats, del conseller executiu de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca de 3 de desembre de 2020. En aquesta Resolució s'acorda resoldre les al·legacions presentades per l'Empresa Municipal de Transports de Palma dins el tràmit d'informació pública en relació amb la Resolució d'11 de juny de 2020; aprovar definitivament el projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 a l'altura del polígon de Can Valero; aprovar definitivament la relació concreta i individualitzada de béns i drets afectats, i declarar la necessitat d'ocupació de les finques del terme municipal de Palma indicades; sol·licitar al Consell de Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats per dur a terme les expropiacions relatives al projecte esmentat.

c) L'informe de l'enginyer del servei d'obres, planificació i supervisió d'1 de juny de 2020 sobre la urgència de l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al projecte esmentat.

d) El certificat de la cap del Servei d'Expropiacions de la Direcció Insular d'Infraestructures de delegació de la secretària general, de 3 de desembre de 2020, que acredita que el Projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041, amb clau 18-20.0-ML, ha estat sotmès a informació pública de 20 dies, amb la inserció prèvia d'un anunci en el BOIB, en el web del Consell Insular de Mallorca i en un dels diaris de major circulació de l'illa, i que es va disposar la tramesa a l'Ajuntament de Palma d'un anunci amb la relació dels béns i drets afectats, a l'efecte de la seva inserció en el tauler d'anuncis per un termini de 20 dies. Que el 27 de juny de 2020 es va publicar l'anunci d'aprovació inicial en el BOIB núm. 115, en el diari Última Hora i en el web del Consell Insular de Mallorca i, d'acord amb el certificat emès per l'Ajuntament de Palma, l'anunci relatiu a la relació dels béns i drets afectats es va publicar en el tauler d'anuncis des del 17 de juliol fins al 13 d'agost de 2020.

e) El certificat de la interventora delegada del Departament d'Hisenda i Funció Pública del Consell de Mallorca de 16 de març de 2021 d'existència de crèdit adequat i suficient per atendre les despeses derivades de l'expropiació dels béns afectats per l'execució del projecte de reordenació del trànsit de la carretera MA-1041 a l'altura del Polígon de Can Valero sobre la base de les retencions de crèdit per a l'exercici 2021.

f) Els plànols parcel·laris dels béns afectats.

3. Cal referir-se a l'informe tècnic de l'enginyer del Servei d'Obres, Planificació i Supervisió d'1 de juny de 2020 sobre la urgència de la l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al Projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 al seu pas pel polígon de Can Valero, al terme municipal de Palma. Aquest informe justifica la declaració d'ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d'expropiació forçosa en els termes següents:

El projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 al seu pas pel polígon de Can Valero defineix les actuacions necessàries per millorar l'estat actual de la intersecció d'aquesta carretera amb el carrer Asival del polígon industrial esmentat.

Com s'indica en la memòria del projecte, «l'actual configuració de la intersecció en T entre la MA-1041 i el carrer Asival del polígon de Can Valero no compleix els requisits de seguretat viària. L'elevada intensitat de trànsit d'entrades i sortides com a conseqüència de l'activitat industrial provoca que aquesta intersecció es torni un punt perillós de difícil maniobrabilitat i, per tant, es fa necessària la realització d'una actuació de millora de la seguretat d'aquest tram. Es proposa la intersecció en rotonda com a solució òptima que ha mostrat una gran versatilitat per solucionar el problema de seguretat de la intersecció en T en diverses vies interurbanes similars. Aquesta intersecció afavoreix l'entrada i sortida del polígon de Can Valero cap a a la Ma-1041 a més del canvi de sentit.»

Per altra banda, amb les dades de trànsit aportades pel Consell de Mallorca que s'inclouen en l'annex 3 «Planejament i trànsit», s'obté la xifra de 718 vehicles pesants/dia com a intensitat mitjana diària de vehicles pesants (IMDp) prevista en el tram de projecte en l'any de posada en servei (2020). Aquesta càrrega de trànsit és molt superior a la que pot suportar l'actual existent, la qual cosa també constitueix una reducció en la seguretat dels usuaris en cas de degradació del paviment.

 

Les mesures proposades en aquest projecte, doncs, augmenten la seguretat i funcionalitat dels vehicles que transiten pel tram afectat.

 

Per tot allò exposat anteriorment, l'enginyer que subscriu aquest informe considera necessària la tramitació per urgència de l'expedient d'expropiacions dels béns i drets afectats per les obres esmentades.

Una vegada examinat l'expedient del Consell Insular de Mallorca, la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local va emetre un informe jurídic el 9 d'abril de 2021. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent són necessaris certs requisits, com, en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu, i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.

Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta, entre d'altres, en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003).

L'informe jurídic que s'ha esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Mallorca, atès que resta acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que aconsellen recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la seguretat. D'acord amb l'informe tècnic esmentat, l'actuació sobre el terreny es justifica per:

L'actual configuració de la intersecció en T entre la Ma-1041 i el carrer Asival del polígon de Can Valero no compleix els requisits de seguretat viària. L'elevada intensitat de trànsit d'entrades i sortides com a conseqüència de l'activitat industrial provoca que aquesta intersecció es torni un punt perillós de difícil maniobrabilitat i, per tant, es fa necessària la realització d'una actuació de millora de la seguretat d'aquest tram.

 

Per altra banda, amb les dades de trànsit aportades pel Consell de Mallorca que s'inclouen en l'annex 3 «Planejament i trànsit», s'obté la xifra de 718 vehicles pesants/dia com a intensitat mitjana diària de vehicles pesants (IMDp) prevista en el tram de projecte en l'any de posada en servei (2020). Aquesta càrrega de trànsit és molt superior a la que pot suportar l'actual existent, la qual cosa també constitueix una reducció en la seguretat dels usuaris en cas de degradació del paviment.

 

Les mesures proposades en aquest projecte, doncs, augmenten la seguretat i funcionalitat dels vehicles que transiten pel tram afectat.

D'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que en suposa l'estat o el traçat i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.

Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel Projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 a l'altura del polígon de Can Valero, terme municipal de Palma, té com a finalitat millorar la seguretat viària, en particular, en allò que es refereix a augmentar la seguretat i funcionalitat dels vehicles que transiten pel tram afectat. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Mallorca.

S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.

Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'Administració local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears, i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

L'article 2.2.b) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix l'exercici de la competència en matèria de relacions de col·laboració, cooperació i coordinació amb els ens territorials a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, mitjançant la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local.

En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i els drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, en la sessió de 26 d'abril de 2021, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme

l'expropiació relativa al Projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 a l'altura del polígon de Can Valero, terme municipal de Palma, atesa la sol·licitud del Consell Insular de Mallorca i a l'efecte d'allò que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i els drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació que ha presentat el Consell Insular de Mallorca i en l'informe jurídic de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local, el qual considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i dels drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa i que es basen en la seguretat, d'acord amb els arguments que consten en els informes esmentats.

En concret, es justifica per augmentar la seguretat i la funcionalitat dels vehicles que transiten pel tram afectat.

Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què es va sotmetre la sol·licitud d'ocupació urgent, s'han presentat al·legacions que, no obstant això, no fan referència a la tramitació del procediment d'ocupació urgent dels terrenys afectats.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar a les persones que figuren com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma 26 d'abril de 2021

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez

 

 

ANNEX 1 Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l'expropiació del terrenys en relació amb el Projecte de reordenació del trànsit de la carretera Ma-1041 a l'altura del polígon de Can Valero, terme municipal de Palma

Finca

Pol.

Parc.

Referència cadastral

Titular

M2 a expropiar

M2 servitud

M2 ocupació temporal

2

6

11

07040A00600011000RQ

Lluc Fontirroig Barceló

1

101

0

3

6

13

07040A006000130000RL

Los Arenales del Casar, SA

2.517

33

475

Dámaso Julio Tomás Ribot

Elena Jinamar Tomás Ribot