Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 131606
Resolució de la Consellera d’Afers Socials i Esports per la qual es regula la composició i la regulació de la Comissió Tècnica de Seguiment dels punts de trobada familiar per derivació judicial

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El punt de trobada Familiar per derivació judicial és un recurs social especialitzat per a la intervenció i el compliment del règim de visites en aquelles situacions de separació, divorci o altres supòsits de conflictivitat familiar en les quals la relació dels menors amb algun progenitor o membre de la seva família es troba interrompuda o és de desenvolupament difícil. Aquesta intervenció, desenvolupada per professionals en un lloc neutral, és de caràcter temporal i té com a objectiu principal la normalització del règim de visites del règim de visites.. En tot cas s'han de seguir les indicacions que estableixi l'autoritat judicial competent i s'han de garantir l'interès i la seguretat dels menors i dels membres de la família en conflicte.

2. El Decret 57/2011, de 20 de maig, pel qual s'estableixen els principis generals d'organització i funcionament dels punts de trobada familiar per derivació judicial (BOIB núm. 81, de 2 de juny), regula els aspectes organitzatius i funcionals dels punts de trobada familiar per derivació judicial com a recursos socials especialitzats de suport a la família en el marc dels programes de suporta a la família, la infància i l'adolescència.

3. El Decret 66/2016, de 18 de novembre pel qual s'aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017-2020, així com l'actualització que s'està duent a terme, preveu la prestació de Punt de Trobada Familiar en compliment de resolucions judicials, com a prestació garantida.

4. D'acord amb l'article 5 del Decret 57/2011, la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies presta el servei dels punts de trobada familiar per derivació judicial, a través de la gestió indirecta.

5. Es considera adient modificar i actualitzar la composició i la regulació de la Comissió Tècnica de Seguiment dels punt de trobada familiar per derivació judicial, la constitució de la qual està prevista en la disposició addicional tercera del Decret 57/2011. Aquests Comissió te les finalitats d'analitzar el funcionament d'aquest servei especialitzat i promoure mesures que permetin millorar-ne el desenvolupament de les funcions i els objectius, tal com estableix la Resolució de la consellera de Família i Serveis Socials d'11 de maig de 2015 per la qual es crea i regula la Comissió Tècnica de Seguiment dels punts de trobada familiar per derivació judicial.

Fonaments de dret

1. L'article 30.16 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears assenyala com a competència pròpia de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la denominada «protecció social de la família», entesa com el conjunt de mesures adreçades a les famílies i a altres unitat de convivència, com ara grups socials, que pretenen contribuir al seu desenvolupament en la societat.

2. L'article 35.1.m) de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, estableix que correspon al Govern de les Illes Balears crear, organitzar, finançar i gestionar els programes i els centres de serveis socials que, per la seva naturalesa, siguin de caràcter suprainsular.

3. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula els òrgans col·legiats en els articles 17 i següents. L'Article 19.2 disposa que els òrgans col·legiats que exclusivament funcions consultives internes o de assessorament i de consulta no preceptiva es poden crear per conveni, d'acord del Consell de Govern, o per resolució del titular de la conselleria interessada.

4. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, desenvolupa aquesta qüestió en la secció 3 capítol II del títol preliminar (article 15 i següents).

5. El Decret 57/2011, de 20 de maig, pel qual s'estableix els principis generals d'organització i funcionament del punts de trobada familiar per derivació judicial, en la disposició addicional tercera, disposa que la Conselleria d'Afers Socials, Promoció i Immigració (ara (Conselleria d'Afers Socials i Esports) ha de promoure la constitució d'una comissió tècnica en la qual poden estar representats professionals de l'àmbit judicial, de protecció a la infància, de la dona, de la família i dels punts de trobada familiar, per analitzar el funcionament d'aquest servei especialitzat i promoure mesures que permetin millorar-ne el desenvolupament de les funciones i objectius.

6. Així mateix, la disposició final del decret 57/2011 autoritza la consellera d'Afers Socials, Promoció i Immigració (ara Conselleria d'Afers Socials i Esports) perquè dicti les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret.

7. El Decret 66/2016, de 18 de novembre pel qual s'aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017-2020, per quant preveu la prestació garantida de Punt de Trobada Familiar en compliment de resolucions judicials.

8. Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, determina que la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies de la Conselleria d'Afers Socials i Esports exerceix les seves competències en l'àmbit, entre d'altres, de les polítiques de promoció i suport a les famílies i unitats de convivència.

Per tot això, dit la següent resolució:

RESOLUCIÓ

1. Constituir la Comissió Tècnica dels punts de trobada familiar per derivació judicial, com un òrgan col·legiat tècnic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que està adscrit a la Conselleria de d'Afers Socials i Esports, la qual s'ha de regir pel que es detalla a l'annex 1 que acompanya aquesta resolució

2. Disposar que la constitució d'aquesta Comissió no implica cap despesa addicional a càrrec dels pressuposts de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Derogar la Resolució de la consellera de Família i Serveis Socials d'11 de maig de 2015, per la qual es creava i regulava la Comissió Tècnica de Seguiment dels punts de trobada familiar per derivació judicial i les modificacions posteriors.

4. Ordenar que es publiqui aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de Recursos

Contra aquesta Resolució , que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març,de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratius davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 20 d'abril de 2021

La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez

 

ANNEX 1

1. Són finalitats de la Comissió Tècnica de Seguiment dels punts de trobada familiar per derivació judicial:

  • Analitzar el funcionament dels punts de trobada familiar per derivació judicial.
  • Promoure mesures que permetin el millor desenvolupament de les funcions i objectius dels punts de trobada familiar.

2. Són funcions de la Comissió Tècnica de Seguiment dels punts de trobada familiar per derivació judicial

  • Analitzar el funcionament dels punts de trobada familiar per derivació judicial i assessorar i fer recomanacions als responsables del Punt de Trobada Familiar i el seu equip tècnic pel que fa al funcionament dels punts de trobada familiar.
  • Promoure mesures que permetin el millor desenvolupament de les funcions i objectius dels punts de trobada familiar.
  • La gestió de queixes i suggeriments sobre les condicions i funcionament del servei del Punt de Trobada Familiar.

3. Les sessions de la Comissió Tècnica tindran una periodicitat semestral, preferiblement dins la primera setmana del semestre, tot i que el president, a iniciativa pròpia o a petició de qualsevol dels altres membres de la Comissió, podrà convocar-la amb caràcter extraordinari.

4. Les actes i els informes de la Comissió Tècnica del Punt de Trobada Familiar poden servir de base per a la motivació dels actes resolutius adoptats pels responsables i personal tècnic del Punt de Trobada Familiar.

5. Són membres integrants de la Comissió Tècnica de Seguiment dels punts de trobada familiar per derivació judicial:

  • President o presidenta: la persona que ocupi el càrrec de cap de Servei de Família de la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies, o la persona en que delegui.
  • Vocal primer o vocal primera: la persona que ocupi el càrrec de cap de secció del Servei de Família de la Direcció General d'Infància Joventut i Famílies.
  • Vocal segon o vocal segona: un funcionari o funcionària del servei de famílies de la Direcció General de Infància, Joventut i Famílies.
  • Vocal tercer o vocal tercera: una persona en representació de l'Oficina Balear d'Infància i l'Adolescència, designada per el director per directora d'aquesta Oficina.
  • Vocal quart o vocal quarta: un persona en representació de Institut Balear de la Dona.
  • El president o presidenta , a iniciativa pròpia o a petició d'altres membres de la Comissió, podrà convocar per l'anàlisi de casos i/o per circumstàncies concretes, a membres de l'àmbit Judicial, de protecció de infància, als responsables de l'empresa adjudicatària i d'altres que considere necessari.
  • El secretari o secretària de la Comissió serà elegit d'entre els membres de la Comissió.

6. En aquells casos en que es consideri necessari, es requerirà l'assistència a la Comissió de tècnics d'altres entitats que puguin aportar un millor coneixement dels temes a debatre.

Sempre que sigui possible, es tractarà de fomentar la presència equilibrada d'homes i dones entre els membres de la Comissió.

Els membres de la Comissió no rebran cap remuneració per l'exercici de les seves funcions.

Els membres de la Comissió són nomenats mitjançant resolució de la directora general d'Infància, Joventut i Família.

La resolució esmentada ha d'incloure per a cada vocal, a més del nomenament del titular, el nomenament de dos vocals suplents per als casos d'absència, malaltia o vacant, prèvia proposta dels mateixos òrgans competents per formular la proposta de nomenament dels vocals.

La directora general d'Infància, Joventut i Família pot acordar, mitjançant una resolució, el cessament dels vocals en els casos següents:

a) Renúncia fefaent del vocal.

b) A petició de l'òrgan que va proposar-ne el nomenament.

c) Per mort.

d) Per incapacitat permanent o inhabilitació per a l'exercici de càrrec públic declarada per resolució judicial ferma.

En el cas de cessament d'algun dels vocals, s'haurà d'efectuar una nova proposta de nomenament a la directora general d'Infància Joventut i Família.

La Comissió s'entendrà vàlidament constituïda, a l'efecte de la celebració de les sessions, deliberacions i presa d'acords, quan hi siguin presents el president i el secretari, o en el seu cas, les persones que els substitueixen, i almenys la meitat dels altres membres.

En tot el que no és previst a aquesta Resolució, el funcionament de la Comissió s'ha d'ajustar a les normes establertes per als òrgans col·legiats al Títol Preliminar, capítol II de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic al capítol V del Títol II de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Qualsevol dubte sobre la interpretació i aplicació d'aquesta Resolució ha de ser resolta per la directora general d'Infància, Joventut i Família.