Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 131517
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 21 d’abril de 2021 per la qual s’aproven les instruccions per al desenvolupament de programes de formació en els centres i intercentres per al foment de la normalització lingüística i la dinamització cultural de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024, amb l’assessorament dels centres de professorat de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix en l'article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat.

2.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix en l'article 5.d) que és un objectiu de la formació permanent del professorat apropar la formació als centres docents, mitjançant diferents graus de planificació i gestió, i reforçar la formació pràctica, per facilitar iniciatives i acords pedagògics entre els equips docents d'un mateix centre. Així mateix, l'article 11 estableix que els centres de professorat han de promoure el desenvolupament professional del professorat per mitjà de la dinamització de la seva formació permanent, contextualitzada en la pràctica professional. L'article 5.c) determina que un altre objectiu de la formació permanent del professorat és l'impuls de la creació de xarxes de centres i personal docent per mitjà del treball col·laboratiu, per intercanviar experiències i difondre les bones pràctiques educatives.

3.L'article 8.1.b) del mateix Decret 41/2016 estableix com a modalitat formativa els programes de formació en els centres educatius adreçats als equips educatius dels centres, els quals constitueixen una eina de suport al projecte educatiu del centre en el marc de processos d'innovació educativa. L'article 8.1.c) estableix la modalitat de programes de formació intercentres, dirigits al professorat de diferents centres educatius o xarxes de centres que comparteixen projectes d'innovació similars o els volen implantar.

4.L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears estableix en l'article 1 que els centres de professorat han de donar resposta a les noves necessitats del sistema educatiu i especialment dels equips pedagògics dels centres educatius, en relació amb la formació permanent del professorat, i l'han de promoure especialment en els centres educatius.

5.La publicació del nou Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024 ha fet necessari publicar també una convocatòria amb noves instruccions per al desenvolupament, amb l'assessorament dels centres de professorat de les Illes Balears, de programes de formació en els centres i intercentres que tenguin la mateixa vigència que el Pla esmentat.

6.El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa en l'article 6.d) que la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa és competent en matèria de formació permanent del professorat.

Fonaments de dret

1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 2/2020, de 29 de desembre.

2.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3.L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears (BOIB núm. 36, de 19 de març de 2016).

4.La Resolució del conseller d'Educació i Universitat i Recerca de 22 de setembre de 2020 per la qual s'aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024.

5.El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1.Aprovar les instruccions per al desenvolupament de programes de formació en els centres i intercentres per al foment de la normalització lingüística i la dinamització cultural de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024, amb l'assessorament dels centres de professorat de les Illes Balears. Aquestes instruccions figuren en l'annex d'aquesta Resolució.     

2.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web del Servei de Normalització Lingüística i Formació i dels centres de professorat de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 23 d'abril de 2021

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa

Amanda Fernández Rubí

  

ANNEX Instruccions per al desenvolupament de programes de formació en els centres i intercentres per al foment de la normalització lingüística i la dinamització cultural de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024 i amb l'assessorament dels centres de professorat de les Illes Balears

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

Aquestes instruccions concreten els aspectes necessaris per desenvolupar programes de formació en els centres (FeC) o intercentres (FiC) per al foment de la normalització lingüística i la dinamització cultural de la llengua catalana, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024 i amb l'assessorament dels centres de professorat de les Illes Balears.

Segon

Centres participants

Poden participar en aquests programes els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Tercer

Modalitats de formació

La participació en aquesta convocatòria es pot fer en una de les modalitats de formació següents:

a) Formació en el centre (FeC): requereix la participació d'almenys el 50 % dels membres del claustre o d'etapa, amb un mínim de quinze persones. Per als centres de menys de vint membres de claustre, es requereix un mínim de dotze participants (en casos excepcionals, prèvia consulta al Servei de Normalització Lingüística i Formació i amb el seu vistiplau, el nombre de participants pot ser inferior a dotze, sempre que s'arribi al 70 % dels membres del claustre).

b) Formació intercentres (FiC): requereix la participació d'un mínim de quinze persones dels claustres de dos centres educatius o més.

 

Quart

Objectiu del programa de formació

1.L'objectiu és la formació del professorat del centre per al disseny, la posada en pràctica i l'avaluació d'actuacions que repercuteixin en la millora dels processos d'ensenyament i aprenentatge en català i en el foment de l'ús del català com a llengua vehicular dins i fora de l'aula i com a element clau de cohesió social. Aquestes actuacions han d'estar basades en metodologies que vinculin l'aprenentatge a les situacions de la vida quotidiana i a la cultura pròpia de les Illes Balears. A més, s'han de dissenyar a partir de la reflexió sobre la situació sociolingüística de la llengua catalana i del projecte lingüístic de cada centre.

2.El programa de formació ha de concordar amb el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat vigent i ha de referir-se a algun dels aspectes següents:

a) La millora de les actituds del professorat amb relació a l'ús de la llengua catalana en totes les relacions interpersonals dins l'àmbit escolar.

b) El reforç de la competència comunicativa del professorat i l'alumnat, especialment l'oral, per millorar els processos d'ensenyament i aprenentatge en català.

c) El disseny, execució, seguiment i avaluació dels projectes lingüístics dels centres en el marc de la normativa vigent.

d) L'anàlisi sociolingüística dels centres amb la finalitat de contextualitzar els projectes lingüístics i avaluar amb eficàcia la competència comunicativa.

e) La promoció d'activitats escolars, complementàries i extraescolars en llengua catalana.

f) L'impuls de metodologies d'aprenentatge motivadores, participatives i actives que tenguin el català com a llengua vehicular.

g) L'ús dels recursos digitals disponibles per desenvolupar la competència comunicativa dels alumnes.

h) L'intercanvi d'experiències i recursos entre distints centres educatius que implementin el programa.

i) El desenvolupament de programes d'acolliment lingüístic destinats a l'alumnat nouvingut per facilitar-li la incorporació al sistema educatiu de les Illes Balears.

j) La creació de recursos per acollir i atendre en català l'alumnat d'origen immigrant i d'incorporació tardana en totes les àrees.

k) L'organització d'activitats de coneixement de la cultura pròpia de les Illes Balears i activitats lúdiques vehiculades a través del català.

 

Cinquè

Destinataris

1.A més dels docents del claustre, poden participar en totes o en una part de les activitats formatives altres membres no docents de la comunitat educativa (com el personal d'administració i serveis, el personal de suport o auxiliars tècnics educatius o les famílies), quan es consideri convenient incorporar-los-hi.

2.També es poden admetre docents que no formin part del claustre del centre, fins a un 10 % del total de participants en l'activitat formativa, si el centre ho considera adient, sempre que es garanteixi que es pugui dur a terme la transferència.

3.El nombre de membres inclosos al programa que no formin part del claustre del professorat no es pot computar per determinar el nombre mínim de participants requerits que s'estableix en el punt tercer d'aquestes instruccions.

Sisè

Coordinació

Per a cada programa de formació s'ha de designar una persona que el coordini, la qual ha de formar part del claustre del professorat del centre i ha de participar en la formació. Aquesta persona ha d'assumir les funcions següents:

a) Coordinar l'elaboració del programa de formació.

b) Vetlar pel compliment dels acords adoptats amb el centre de professorat per a la implementació del programa de formació.

c) Convocar les sessions de formació.

d) Organitzar i coordinar la feina, en col·laboració amb l'assessor de formació del centre de professorat que es designi a l'efecte.

e) Assistir a les reunions relacionades amb la formació que convoqui el centre de professorat.

f) Encarregar-se del control d'assistència a les activitats formatives.

g) Fer difusió dels aspectes més importants de la formació a la comunitat educativa.

h) Elaborar i lliurar la memòria final del programa formatiu.

 

Setè

Durada

Els programes de formació en el centre (FeC) i intercentres (FiC) tenen una durada mínima de vint hores i màxima de quaranta hores. En casos excepcionals, prèvia consulta al Servei de Normalització Lingüística i Formació i amb el seu vistiplau, aquests programes de formació poden tenir una duració inferior.

Vuitè

Tipus d'activitats formatives

1.Aquesta formació s'ha de basar en processos de reflexió-acció en equip i han de comptar amb el suport d'experts en el tema que es treballa, si es considera adient, i amb l'assessorament dels centres de professorat. A més, ha de fomentar l'aprenentatge entre iguals i el treball cooperatiu.

2.Les ponències externes, si es preveuen, no poden superar el 30 % de la durada total del programa de formació.

3.Una part o la totalitat d'aquestes activitats es pot dur a terme en un entorn virtual si així ho preveu el programa presentat, especialment si les circumstàncies sanitàries ho aconsellen.

4.El programa de formació ha de dedicar com a mínim el 30 % de la durada total a la reflexió sobre la transferència a la pràctica educativa a l'aula o a l'organització del centre.

5.El programa de formació ha d'incloure activitats per avaluar la formació i la transferència, les quals s'han de recollir en la memòria final. Aquestes activitats han de representar, almenys, un 10 % de la durada total del programa.

Novè

Presentació del document «Sol·licitud i programa de formació»

1.Els centres de professorat han de posar a disposició dels centres, al seu web, el document unificat «Sol·licitud i programa de formació» per tal que els centres educatius els facin arribar les seves demandes.

2.El document «Sol·licitud i programa de formació» s'ha de presentar al centre de professorat de referència. En el cas dels programes intercentres, si hi participen centres adscrits a distints centres de professorat, s'ha de presentar al centre de professorat de referència del centre al qual pertany el coordinador del programa.

3.El document ha de comptar amb l'aprovació de tots els claustres participants i se n'ha d'informar el consell escolar.

4.Cada centre pot presentar una única sol·licitud a aquest programa.

Desè

Terminis

El termini per presentar el document «Sol·licitud i programa de formació» comença l'1 de maig i acaba el 15 de juny de cada curs escolar.

Onzè

Aprovació del programa de formació

1.Els equips pedagògics dels centres de professorat han d'aprovar el programa a partir d'un diàleg que s'ha d'obrir entre els centres sol·licitants i els centres de professorat en relació amb la qualitat del programa presentat, l'adequació a les línies estratègiques del Pla Quadriennal i la disponibilitat de recursos econòmics i humans del centre de professorat. Aquesta fase del procés ha de finalitzar abans del 30 de setembre de cada curs escolar.

2.Per aprovar el programa s'han de tenir en compte els criteris següents:

a) La viabilitat del programa formatiu per produir millores als centres amb relació al foment i l'ús de la llengua catalana.

b) La coherència pedagògica del programa i la seva relació amb l'itinerari formatiu del centre.

c) La relació amb les necessitats de la pràctica educativa i amb el projecte lingüístic del centre.

d) La implicació d'una part representativa del professorat del centre, segons el que indica el punt tercer d'aquestes instruccions.

e) El compromís de participació i implicació dels equips directius.

f) L'adequació a la línia estratègica número cinc de competències lingüístiques del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024.

3.Els centres educatius participants s'han de comprometre a desenvolupar l'activitat d'acord amb els compromisos adquirits amb el centre de professorat per a la implementació del programa i s'han d'assegurar que les sessions de treball tenguin una durada d'almenys dues hores en el tram de formació de ponència externa i d'almenys noranta minuts en els altres trams formatius del programa. Així mateix, han d'aportar les dades que el centre de professorat determini per gestionar les activitats del programa i facilitar la posada en pràctica a les aules i al centre dels treballs generats per la formació.

4.Els centres de professorat han de publicar a la seva web un document amb els programes aprovats i denegats abans del dia 15 d'octubre de cada curs escolar.

Dotzè

Assessorament del centre de professorat

El centre de professorat ha d'assignar, per a cada programa aprovat, un assessor de formació que assumeixi les funcions establertes en la normativa vigent, especialment:

a) Assessorar en el disseny, el desenvolupament i l'avaluació de les activitats.

b) Gestionar l'expedient econòmic i administratiu del programa formatiu.

c) Programar i gestionar les ponències externes, si escau.

d) Organitzar i coordinar la feina, en col·laboració amb la persona que coordini el programa.

e) Avaluar, conjuntament amb el coordinador, les activitats duites a terme i les persones que hi participin.

f) Gestionar les certificacions pertinents per al reconeixement de la formació.

 

Tretzè

Finalització del programa de formació

1.Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa formatiu, el coordinador ha de presentar la memòria final al centre de professorat. Els centres de professorat han de posar el model de memòria a disposició dels centres, al seu web.

2.La documentació s'ha de presentar en el termini d'un mes a partir de la data de la darrera sessió de feina.

Catorzè

Certificació i inscripció en el registre de formació

1.La certificació i la inscripció en el registre de formació la fa d'ofici el centre de professorat corresponent.

2.Tenen dret a la certificació d'hores de formació permanent les persones avaluades com a aptes. Això implica, entre altres aspectes reflectits en la convocatòria de la formació, l'assistència al 85 % de les sessions presencials (com a mínim) i la participació activa.

3.Al coordinador del programa de formació se li han de certificar un 25 % d'hores més  que el total d'hores del programa de formació.