Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 131499
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 21 d’abril de 2021 per la qual s’aproven les instruccions per al desenvolupament de programes de formació intercentres sobre la competència matemàtica, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024, amb l’assessorament del centres de professorat de les Illes Balears
Fets
1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix en l'article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat.
2.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix en l'article 5.d) que és un objectiu de la formació permanent del professorat apropar la formació als centres docents, mitjançant diferents graus de planificació i gestió, i reforçar la formació pràctica, per facilitar iniciatives i acords pedagògics entre els equips docents d'un mateix centre. Així mateix, l'article 11 estableix que els centres de professorat han de promoure el desenvolupament professional del professorat per mitjà de la dinamització de la seva formació permanent, contextualitzada en la pràctica professional. L'article 5.c) determina que un altre objectiu de la formació permanent del professorat és l'impuls de la creació de xarxes de centres i personal docent per mitjà del treball col·laboratiu, per intercanviar experiències i difondre les bones pràctiques educatives.
3.L'article 8.1.b) del mateix Decret 41/2016 estableix com a modalitat formativa els programes de formació en els centres educatius adreçats als equips educatius dels centres, els quals constitueixen una eina de suport al projecte educatiu del centre en el marc de processos d'innovació educativa. L'article 8.1.c) estableix la modalitat de programes de formació intercentres, dirigits al professorat de diferents centres educatius o xarxes de centres que comparteixen projectes d'innovació similars o els volen implantar.
4.L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears estableix en l'article 1 que els centres de professorat han de donar resposta a les noves necessitats del sistema educatiu i especialment dels equips pedagògics dels centres educatius, en relació amb la formació permanent del professorat, i l'han de promoure especialment en els centres educatius.
5.La publicació del nou Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024 ha fet necessari publicar també una convocatòria amb noves instruccions per al desenvolupament, amb l'assessorament dels centres de professorat de les Illes Balears, de programes de formació en els centres i intercentres que tenguin la mateixa vigència que el Pla esmentat.
6.El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa en l'article 6.d) que la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa és competent en matèria de formació permanent del professorat.
Fonaments de dret
1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre.
2.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3.L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears (BOIB núm. 36, de 19 de març de 2016).
4.La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 22 de setembre de 2020 per la qual s'aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024.
5.El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1.Aprovar les instruccions per al desenvolupament de programes de formació intercentres sobre la competència matemàtica, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024, amb l'assessorament dels centres de professorat de les Illes Balears. Aquestes instruccions figuren en l'annex d'aquesta Resolució.
2.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web del Servei de Normalització Lingüística i Formació i dels centres de professorat de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 23 d'abril de 2021
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa
Amanda Fernández Rubí
ANNEX Instruccions per al desenvolupament de programes de formació intercentres per a la millora de la competència matemàtica en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024 amb l'assessorament dels centres de professorat de les Illes Balears
Primer
Objecte i àmbit d'aplicació
Aquestes instruccions concreten els aspectes necessaris per desenvolupar programes de formació intercentres (FiC) entre centres de primària i els de secundària d'adscripció per a l'actualització i la reflexió conjunta sobre la competència matemàtica i els seus processos d'aprenentatge i avaluació , en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024.
Segon
Centres participants
Poden participar en aquests programes tots els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Tercer
Modalitat
La participació en el programa formatiu es fa en la modalitat de formació intercentres (FiC) i requereix la participació de docents d'un centre de secundària i dos centres de primària adscrits, com a mínim.
Quart
Objectiu del programa de formació
1.L'objectiu és la formació conjunta dels docents dels centres de primària i secundària per actualitzar els coneixements sobre la fonamentació teòrica de l'aprenentatge de les matemàtiques, l'anàlisi del currículum relacionat i l'establiment de línies comunes d'actuació basades en experiències d'èxit, per tal de millorar els processos d'ensenyament, aprenentatge i avaluació de les matemàtiques.
2.El programa de formació ha de concordar amb el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024 i ha de treballar especialment la coordinació en l'actualització didàctica i de continguts, la creació de contexts per generar situacions d'aprenentatge matemàtic significatives i l'avaluació reguladora entre els docents, prioritàriament, del segon cicle de primària i el primer cicle de secundària.
3.També poden treballar-s'hi els aspectes següents:
a) L'impuls de metodologies actives i motivadores que afavoreixin un clima d'aula comunicatiu i participatiu pel que fa als processos d'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques.
b) El foment del treball globalitzat i interdisciplinari de les matemàtiques amb les altres matèries científiques (STEAM).
c) El reforç de les actituds positives entre l'alumnat envers les matemàtiques, que els facin prendre consciència que la seva aplicació els ajudarà a resoldre problemes quotidians.
d) L'elaboració de recursos i materials per facilitar el vertader canvi metodològic i curricular de la competència matemàtica.
e) La potenciació de l'activitat matemàtica dins els projectes de centre.
Cinquè
Destinataris
Els destinataris del programa formatiu són, preferentment, els docents que imparteixen matemàtiques al darrer cicle de primària o a primer i segon d'ESO. També hi poden participar docents que imparteixen altres matèries STEAM (àrea cientificotecnològica) en aquests nivells, inclosos els docents de suport a l'àrea.
Sisè
Coordinació
Per a cada programa de formació s'ha de designar una persona que el coordini, la qual ha de formar part del claustre del professorat del centre i ha de participar en la formació. Aquesta persona ha d'assumir les funcions següents:
a) Coordinar l'elaboració del programa de formació.
b) Vetlar pel compliment dels acords adoptats amb el centre de professorat per a la implementació del programa de formació.
c) Convocar les sessions de formació.
d) Organitzar i coordinar la feina, en col·laboració amb l'assessor de formació del centre de professorat que es designi a l'efecte.
e) Assistir a les reunions relacionades amb la formació que convoqui el centre de professorat.
f) Encarregar-se del control d'assistència a les activitats formatives.
g) Elaborar i lliurar la memòria final del programa formatiu.
Setè
Durada
Els programes de formació intercentres (FiC) tenen una durada mínima de vint hores i màxima de quaranta hores. En casos excepcionals, prèvia consulta al Servei de Normalització Lingüística i Formació i amb el seu vistiplau, aquests programes de formació poden tenir una duració inferior.
Vuitè
Tipus d'activitats formatives
1.Aquesta formació ha de concordar amb l'itinerari formatiu del centre, s'ha de basar en processos de reflexió-acció en equip, i ha de comptar amb el suport d'experts en el tema que es treballa, si es considera adient, i amb l'assessorament dels centres de professorat. A més, ha de fomentar l'aprenentatge entre iguals i el treball cooperatiu.
2.Cada programa de formació pot incloure ponències externes, que no poden superar el 30 % de la durada total del programa.
3.Una part o la totalitat d'aquestes activitats es pot dur a terme en un entorn virtual si així ho preveu el programa presentat, especialment si les circumstàncies sanitàries ho aconsellen.
4.A més, el programa de formació ha de dedicar, com a mínim, el 30 % de la durada total a la reflexió sobre la transferència a la pràctica educativa a l'aula.
5.Així mateix, el programa de formació ha d'incloure activitats per avaluar la formació i la transferència, les quals s'han de recollir en la memòria final. Aquestes activitats han de representar, almenys, un 10 % de la durada total del programa.
Novè
Presentació del document «Sol·licitud i programa de formació»
1.Els centres de professorat han de posar a disposició dels centres, al seu web, el document unificat «Sol·licitud i programa de formació» per tal que els centres educatius els facin arribar les seves demandes.
2.El document «Sol·licitud i programa de formació» s'ha de presentar al centre de professorat de referència. En el cas dels programes intercentres, si hi participen centres adscrits a distints centres de professorat, s'ha de presentar al centre de professorat de referència del centre al qual pertany el coordinador del programa.
3.El document ha de comptar amb l'aprovació de tots els claustres participants i se n'ha d'informar el consell escolar.
4.Cada centre pot presentar una única sol·licitud a aquest programa.
Desè
Terminis
El termini per presentar el document «Sol·licitud i programa de formació» comença l'1 de maig i finalitza el 15 de juny de cada curs escolar.
Onzè
Aprovació del programa de formació
1.Els equips pedagògics dels centres de professorat han d'aprovar el programa a partir d'un diàleg que s'ha d'obrir entre els centres sol·licitants i els centres de professorat en relació amb la qualitat del programa presentat, l'adequació a les línies estratègiques del Pla Quadriennal i la disponibilitat de recursos econòmics i humans del centre de professorat. Aquesta fase del procés ha de finalitzar abans del 30 de setembre de cada curs escolar.
2.Per aprovar el programa s'han de tenir en compte els criteris següents:
a) La viabilitat del programa formatiu per millorar la competència matemàtica de l'alumnat dels centres.
b) La coherència pedagògica del programa i la seva relació amb l'itinerari formatiu del centre.
c) La implicació d'una part representativa dels docents dels centres de primària i de secundària.
d) La participació i implicació de l'equip directiu.
e) L'adequació a la línia estratègica 6 del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024.
3.Els centres educatius participants s'han de comprometre a desenvolupar l'activitat d'acord amb els compromisos adquirits amb el centre de professorat per implementar el programa i s'han d'assegurar que les sessions de treball tenguin una durada d'almenys dues hores en el tram de formació de ponència externa i d'almenys noranta minuts en els altres trams formatius del programa. Així mateix, han d'aportar les dades que el centre de professorat determini per gestionar les activitats del programa i facilitar la posada en pràctica a les aules i al centre dels treballs generats per la formació.
4.Els centres de professorat han de publicar a la seva web la resolució amb la relació dels programes aprovats i denegats abans de dia 15 d'octubre de cada curs escolar.
Dotzè
Assessorament del centre de professorat
El centre de professorat ha d'assignar, per a cada programa aprovat, un assessor de formació que assumeixi les funcions establertes en la normativa vigent, especialment:
a) Assessorar en el disseny, el desenvolupament i l'avaluació de les activitats.
b) Gestionar l'expedient econòmic i administratiu del programa formatiu.
c) Programar i gestionar les ponències externes, si escau.
d) Organitzar i coordinar la feina, en col·laboració amb la persona que coordini el programa.
e) Avaluar, conjuntament amb el coordinador, les activitats duites a terme i les persones que hi participin.
f) Gestionar les certificacions pertinents per al reconeixement de la formació.
Tretzè
Finalització del programa de formació
1.Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa formatiu, el coordinador ha de presentar la memòria final al centre de professorat. Els centres de professorat han de posar el model de memòria a disposició dels centres, al seu web.
2.La documentació s'ha de presentar en el termini d'un mes a partir de la data de la darrera sessió de feina.
Catorzè
Certificació i inscripció en el registre de formació
1.La certificació i la inscripció en el registre de formació la fa d'ofici el centre de professorat corresponent.
2.Tenen dret a la certificació d'hores de formació permanent les persones avaluades com a aptes. Això implica, entre altres aspectes reflectits en la convocatòria de la formació, l'assistència al 85 % de les sessions presencials (com a mínim) i la participació activa.
3.Al coordinador del programa de formació se li han de certificar un 25 % d'hores més que el total d'hores del programa de formació.