Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 131490
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 21 d’abril de 2021 per la qual s’aproven les instruccions per al desenvolupament de programes de formació en els centres i intercentres, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024, amb l’assessorament dels centres de professorat de les Illes Balears
Fets
1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix en l'article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat.
2.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix en l'article 5.d) que és un objectiu de la formació permanent del professorat apropar la formació als centres docents, mitjançant diferents graus de planificació i gestió, i reforçar la formació pràctica, per facilitar iniciatives i acords pedagògics entre els equips docents d'un mateix centre. Així mateix, l'article 11 estableix que els centres de professorat han de promoure el desenvolupament professional del professorat per mitjà de la dinamització de la seva formació permanent, contextualitzada en la pràctica professional. L'article 5.c) determina que un altre objectiu de la formació permanent del professorat és l'impuls de la creació de xarxes de centres i personal docent per mitjà del treball col·laboratiu, per intercanviar experiències i difondre les bones pràctiques educatives.
3.L'article 8.1.b) del mateix Decret 41/2016 estableix com a modalitat formativa els programes de formació en els centres educatius adreçats als equips educatius dels centres, els quals constitueixen una eina de suport al projecte educatiu del centre en el marc de processos d'innovació educativa. L'article 8.1.c) estableix la modalitat de programes de formació intercentres, dirigits al professorat de diferents centres educatius o xarxes de centres que comparteixen projectes d'innovació similars o els volen implantar.
4.L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears estableix en l'article 1 que els centres de professorat han de donar resposta a les noves necessitats del sistema educatiu i especialment dels equips pedagògics dels centres educatius, en relació amb la formació permanent del professorat, i l'han de promoure especialment en els centres educatius.
5.La publicació del nou Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024 ha fet necessari publicar també una convocatòria amb noves instruccions per al desenvolupament, amb l'assessorament dels centres de professorat de les Illes Balears, de programes de formació en els centres i intercentres que tenguin la mateixa vigència que el Pla esmentat.
6.El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa en l'article 6.d) que la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa és competent en matèria de formació permanent del professorat.
Fonaments de dret
1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre.
2.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3.L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears (BOIB núm. 36, de 19 de març de 2016).
4.La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 22 de setembre de 2020 per la qual s'aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024.
5.El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1.Aprovar les instruccions per al desenvolupament de programes de formació en els centres i intercentres en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024 amb l'assessorament dels centres de professorat de les Illes Balears, que figuren en l'annex d'aquesta Resolució.
2.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web del Servei de Normalització Lingüística i Formació i dels centres de professorat de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 23 d'abril de 2021
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí
ANNEX Instruccions per al desenvolupament de programes de formació en els centres i intercentres en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024 amb l'assessorament dels centres de professorat
Primer
Objecte i àmbit d'aplicació
Aquestes instruccions concreten els aspectes necessaris per al desenvolupament de programes de formació en els centres (FeC) i intercentres (FiC) en l'àmbit de les Illes Balears en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024.
Segon
Centres participants
Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Tercer
Modalitats
La participació en aquesta convocatòria es pot fer en una de les modalitats de formació següents:
a)Formació en el centre (FeC): requereix la participació d'almenys el 50 % dels membres del claustre o d'etapa, amb un mínim de quinze persones. Per als centres de menys de vint membres de claustre, es requereix un mínim de dotze participants (en casos excepcionals, prèvia consulta al Servei de Normalització Lingüística i Formació i amb el seu vistiplau, el nombre de participants pot ser inferior a dotze, sempre que s'arribi al 70 % dels membres del claustre).
b)Formació intercentres (FiC): requereix la participació d'un mínim de quinze persones dels claustres de dos centres educatius o més.
Quart
Objectiu del programa de formació i relació amb el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat
L'objectiu del programa és la formació del professorat del centre per al disseny, la posada en pràctica i l'avaluació d'actuacions que repercuteixin en la millora dels processos d'ensenyament-aprenentatge. El programa de formació ha d'estar basat en la pràctica reflexiva, ha d'incorporar especialment processos d'aprenentatge entre iguals, com l'observació entre iguals dins el mateix centre o les visites pedagògiques entre centres, i ha de fomentar el treball cooperatiu entre els mateixos docents. Així mateix, ha d'estar relacionat amb les necessitats que la pràctica educativa planteja, amb el projecte educatiu del centre i amb el seu itinerari formatiu, i s'ha de vincular a una de les línies estratègiques del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024.
Cinquè
Destinataris
1.En la modalitat de formació en centres (FeC) és obligatòria la participació d'un membre de l'equip directiu del centre, preferentment el director o el cap d'estudis, com a mínim.
2.En la modalitat de formació intercentres (FiC) es recomana la participació d'un membre dels equips directius de cada un dels claustres.
3.A més dels docents del claustre, poden participar en totes o en una part de les activitats formatives altres membres no docents de la comunitat educativa (com el personal d'administració i serveis, el personal de suport o auxiliars tècnics educatius o les famílies) quan es consideri convenient incorporar-los-hi.
4.També es poden admetre docents que no formin part del claustre del centre, fins a un 10 % del total de participants en l'activitat formativa, si el centre ho considera adient, sempre que es garanteixi que es pugui dur a terme la transferència.
5.El nombre de membres inclosos al programa que no formin part del claustre del professorat no es pot computar per determinar el nombre mínim de participants requerits que s'estableix en el punt tercer d'aquestes instruccions.
Sisè
Coordinació
Per a cada programa de formació s'ha de designar una persona que el coordini, la qual ha de formar part del claustre del professorat del centre i ha de participar en la formació. Aquesta persona ha d'assumir les funcions següents:
a)Coordinar l'elaboració del programa de formació.
b)Vetlar pel compliment dels acords adoptats amb el centre de professorat per a la implementació del programa de formació.
c)Convocar les sessions de formació.
d)Organitzar i coordinar la feina, en col·laboració amb l'assessor de formació del centre de professorat que es designi a l'efecte.
e)Assistir a les reunions relacionades amb la formació que convoqui el centre de professorat.
f)Encarregar-se del control d'assistència a les activitats formatives.
g)Fer difusió dels aspectes més importants de la formació a la comunitat educativa.
h)Elaborar i lliurar la memòria final del programa formatiu.
Setè
Durada
Els programes de formació en el centre (FeC) i intercentres (FiC) tenen una durada mínima de vint hores i màxima de quaranta hores. En casos excepcionals, prèvia consulta al Servei de Normalització Lingüística i Formació i amb el seu vistiplau, aquests programes de formació poden tenir una duració inferior.
Vuitè
Descripció dels programes de formació
1.El programa de formació en el centre (FeC) constitueix una eina de suport al procés de millora del centre lligat al seu projecte educatiu i parteix de la demanda del mateix centre educatiu. Aquests programes són convocats per la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i coordinats pels centres de professorat.
2.La formació intercentres (FiC) és una modalitat dirigida a docents de diferents centres educatius que comparteixen necessitats de formació i que volen implantar projectes similars o aprendre els uns dels altres mitjançant una formació conjunta. En aquests programes hi han de participar, almenys, professors de dos centres educatius. Aquests programes són convocats per la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i coordinats pels centres de professorat com a formació d'àmbit illa.
3.Ambdues modalitats de formació han de concordar amb l'itinerari formatiu del centre, s'han de basar en processos de reflexió-acció en equip i han de comptar amb el suport d'experts en el tema que es treballa, si es considera adient, i amb l'assessorament dels centres de professorat. A més, han de fomentar l'aprenentatge entre iguals i el treball cooperatiu.
4.Les ponències externes, si es preveuen, no poden superar el 30 % de la durada total del programa de formació.
5.Una part o la totalitat d'aquestes activitats es pot dur a terme en un entorn virtual si així ho preveu el programa presentat, especialment si les circumstàncies sanitàries ho aconsellen.
6.El programa de formació ha de dedicar com a mínim el 30 % de la durada total a la reflexió sobre la transferència a la pràctica educativa a l'aula o a l'organització del centre.
7.El programa de formació ha d'incloure activitats per avaluar la formació i la transferència, les quals s'han de recollir en la memòria final. Aquestes activitats han de representar, almenys, un 10 % de la durada total del programa.
Novè
Formacions de competència digital
El Programa de Cooperació Territorial per a la millora de les competències digitals docents, que desenvolupa el Ministeri d'Educació i Formació Professional i les comunitats autònomes, preveu un procés d'acreditació de la competència digital docent amb una primera fase de formació inicial de caràcter individual. Aquesta formació i altres de relacionades amb el pla digital seran coordinades pel CEP IBSTEAM. Atesa la necessitat de donar resposta a aquestes formacions, durant el curs 2021-2022, no es desenvoluparan FeC/FiC de competència digital.
Desè
Presentació del document «Sol·licitud i programa de formació»
1.Els centres de professorat han de posar a disposició dels centres, al seu web, el document unificat «Sol·licitud i programa de formació» per tal que els centres educatius els facin arribar les seves demandes.
2.El document «Sol·licitud i programa de formació» s'ha de presentar al centre de professorat de referència. En el cas dels programes intercentres, si hi participen centres adscrits a distints centres de professorat, s'ha de presentar al centre de professorat de referència del centre al qual pertany el coordinador del programa.
3.El document ha de comptar amb l'aprovació de tots els claustres participants i se n'ha d'informar el consell escolar.
4.Cada centre pot presentar una única sol·licitud per curs escolar, excepte els centres que imparteixen més d'una etapa educativa i tenen un claustre format per més de seixanta professors. En aquest cas, poden presentar fins a dues sol·licituds si cada un dels programes sol·licitats s'adreça específicament al professorat d'una sola etapa.
Onzè
Terminis
1.El termini per presentar el document «Sol·licitud i programa de formació» comença l'1 de maig i finalitza el 15 de juny de cada curs escolar.
2.Els centres de professorat poden obrir noves convocatòries en les condicions que estableixen aquestes instruccions durant el curs escolar, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries i de recursos.
Dotzè
Aprovació del programa de formació
1.Els equips pedagògics dels centres de professorat han d'aprovar el programa a partir d'un diàleg que s'ha d'obrir entre els centres sol·licitants i els centres de professorat en relació amb la qualitat del programa presentat, l'adequació a les línies estratègiques del Pla Quadriennal i la disponibilitat de recursos econòmics i humans del centre de professorat. Aquesta fase del procés ha de finalitzar abans del 30 de setembre de cada curs escolar.
2.Per aprovar el programa s'han de tenir en compte els criteris següents:
a)La viabilitat del programa formatiu per produir millores als centres.
b)La coherència pedagògica del programa i la seva relació amb l'itinerari formatiu del centre.
c)La relació amb les necessitats de la pràctica educativa i amb el projecte educatiu del centre.
d)La implicació d'una part representativa del professorat del centre, segons el que indica el punt tercer d'aquestes instruccions.
e)El compromís de participació i implicació de l'equip directiu.
f)L'adequació a la línia estratègica del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024 proposada.
3.Els centres educatius participants s'han de comprometre a desenvolupar l'activitat d'acord amb els compromisos adquirits amb el centre de professorat per a la implementació del programa i s'han d'assegurar que les sessions de treball tenguin una durada d'almenys dues hores en el tram de formació de ponència externa i d'almenys noranta minuts en els altres trams formatius del programa. Així mateix, han d'aportar les dades que el centre de professorat determini per gestionar les activitats del programa i facilitar la posada en pràctica a les aules i al centre dels treballs generats per la formació.
4.Els centres de professorat han de publicar a la seva web un document amb els programes aprovats i denegats abans del dia 15 d'octubre de cada curs escolar.
Tretzè
Assessorament del centre de professorat
El centre de professorat ha d'assignar, per a cada programa aprovat, un assessor de formació que assumeixi les funcions establertes en la normativa vigent, especialment:
a)Assessorar en el disseny, el desenvolupament i l'avaluació de les activitats.
b)Gestionar l'expedient econòmic i administratiu del programa formatiu.
c)Programar i gestionar les ponències externes, si escau.
d)Organitzar i coordinar la feina, en col·laboració amb la persona que coordini el programa.
e)Avaluar, conjuntament amb el coordinador, les activitats duites a terme i les persones que hi participin.
f)Gestionar les certificacions pertinents per al reconeixement de la formació.
Catorzè
Finalització del programa de formació
1.Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa formatiu, el coordinador ha de presentar la memòria final al centre de professorat. Els centres de professorat han de posar el model de memòria a disposició dels centres, al seu web.
2.La documentació s'ha de presentar en el termini d'un mes a partir de la data de la darrera sessió de feina.
Quinzè
Certificació i inscripció en el registre de formació
1.La certificació i la inscripció en el registre de formació la fa d'ofici el centre de professorat corresponent.
2.Tenen dret a la certificació d'hores de formació permanent les persones avaluades com a aptes. Això implica, entre altres aspectes reflectits en la convocatòria de la formació, l'assistència al 85 % de les sessions presencials (com a mínim) i la participació activa.
3.Al coordinador del programa de formació se li han de certificar un 25 % d'hores més que el total d'hores del programa de formació.