Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 129571
Acord del Consell de Govern de 23 d’abril de 2021 pel qual s’estableixen els nivells d’alerta sanitària per illes que han de vigir a la comunitat autònoma de les Illes Balears, s’estableixen mesures excepcionals de prevenció del contagi de la COVID-19 aplicables temporalment a les illes i s’introdueixen modificacions puntuals al Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l’Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 27 de novembre de 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

I

L'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020 pel qual s'estableixen els nivells d'alerta sanitària i s'aprova el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 inclou un seguit exhaustiu de mesures de prevenció del contagi de la COVID-19 perquè, en el cas que es produeixi, es pugui disposar d'unes possibilitats més grans de traçar i controlar els rebrots de la malaltia.

A banda d'un seguit de mesures de prevenció genèriques, aquest Pla conté mesures adreçades concretament a diferents sectors d'activitat. Totes aquestes mesures, combinades amb l'establiment de 5 nivells d'alerta sanitària, determinen de manera automàtica una intensitat major o menor de l'aplicació de les mesures establertes —nivells revisables per part del Consell de Govern, a proposta de la persona titular de la Conselleria de Salut i Consum, amb l'informe previ i preceptiu del Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses, en funció de l'evolució dels indicadors epidemiològics i avaluat el risc sanitari i la proporcionalitat de les mesures que comporta— i constitueixen un sistema de protecció de la salut pública ampli, i marcat pel principi de prudència i de protecció de la salut individual i col- lectiva.

II

El dia 9 d'abril de 2021, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Salut i Consum i amb l'informe previ del Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses, va determinar els nivells d'alerta sanitària que havien de vigir des del dia 11 fins al dia 25 d'abril de 2021, de manera que Menorca va seguir en nivell d'alerta 1; mentre que la resta de les illes varen passar al nivell d'alerta 2 o el varen mantenir.

Malgrat que la situació epidemiològica de les illes era positiva si es compara amb la situació que es va viure en els mesos de gener i febrer, per aplicació del principi de prudència que, d'una banda, condueix a prendre mesures de contenció tan bon punt es presenta una situació de risc, i, de l'altra, condueix a mantenir aquestes mesures fins que no es demostri una consolidació de la situació de millora, es varen mantenir, amb matisacions, bona part de les mesures excepcionals de caràcter temporal vigents fins a aquell moment, que intensificaven les restriccions pròpies dels nivells d'alerta sanitària 1 a 3 per a totes les illes.

Així mateix, i com a conseqüència d'un augment en el nombre de contagis que es va produir a l'illa de Mallorca, amb l'empitjorament consegüent de les dades epidemiològiques generals de la comunitat autònoma atès el pes demogràfic en relació amb el total de la població balear, el Consell de Govern, per l'Acord adoptat en la sessió de 24 de març de 2021, va establir un seguit de mesures excepcionals i temporals aplicables en exclusiva a l'illa de Mallorca, complementàries a les establertes prèviament mitjançant l'Acord de dia 12 de març, i que serien aplicables també fins al dia 11 d'abril de 2021.

III

En data 20 d'abril, el Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses ha emès un informe del qual es desprèn que, com a conseqüència del seguiment i de l'anàlisi del risc sanitari que s'han fet des del dia 5 d'abril, la situació epidemiològica de les Illes Balears en conjunt es troba en una situació estable amb oscil- lacions lleus a l'alça i a la baixa de les dades de contagis (IA7, IA14 —aquests mateixos indicadors referits específicament a persones majors de 65 anys—, les taxes de positivitat i la traçabilitat dels casos), les quals es continuen movent entre les xifres pròpies del llindar superior de la situació de nova normalitat i els llindars inferiors de la situació de risc mitjà.

Aquest informe recull que el dia 5 d'abril les Illes Balears registraren una incidència acumulada a 14 dies de 58,11 casos per 100.000 habitants, mentre que el dia 20 d'abril va ser de 64,29. A Mallorca la incidència va passar de 57,69 a 58,93; a Menorca, de 32,12 a 27,84; a Eivissa va passar de 29,07 a 45,97, i a Formentera va passar de 66,06 a 41,28.

En conseqüència, el Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses constata un increment lleu de la propagació de la COVID-19 a les illes de Mallorca i Eivissa, i una disminució lleu a les illes de Menorca i Formentera des de l'emissió de l'informe anterior de data 5 d'abril de 2021, i assenyala que preocupa especialment el possible increment dels casos de COVID-19 i la incidència de la variant britànica.

L'escenari continua recordant els inicis de la segona i la tercera onades. Així, el dia 1 d'agost a Mallorca, a l'inici de la segona onada, es registrà una incidència a 14 dies de 43. El dia 29 d'agost s'assolí una incidència de 539. El dia 11 de desembre a Eivissa, a l'inici de la tercera onada, hi havia una incidència de 89. A final de gener, la incidència superava els 2.000.

D'altra banda, els indicadors relatius a la pressió assistencial sobre el sistema sanitari presenten una franca millora i fan veure els primers fruits del procés de vacunació, molt especialment quan s'ha estès de manera generalitzada als col- lectius que estadísticament necessitaven més atenció hospitalària una vegada produït el contagi —sia a planta o a unitats de cures intensives— com era el cas de la gent gran, amb incidència especial en els usuaris de residències de gent gran.

En conseqüència, d'aquest informe es desprèn que allò més oportú és mantenir en el nivell 2 el nivell d'alerta sanitària a les illes de Mallorca i Eivissa i mantenir el nivell 1 a l'illa de Menorca. Formentera, la qual confirma la seva evolució positiva passarà també a nivell 1..

Així doncs, es mantenen bona part de les mesures temporals i excepcionals aplicables que es varen preveure en l'Acord del Consell de Govern de 9 d'abril de 2021, si bé amb una certa relaxació de les restriccions dedicades a limitar l'activitat de relació social de la ciutadania, tot estenent l'aplicació de les mesures establertes per a la illa de Menorca també a l'Illa de Formentera

IV

Finalment, és necessari dur a terme unes modificacions puntuals de les mesures generals en matèria d'atraccions de fira i d'activitat dels serveis socials que es varen establir en el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears de 27 de novembre de 2020.

Per tot això, i atès l'informe del Comitè Autonòmic de Gestió de Malalties Infeccioses, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Salut i Consum, en la sessió de 23 d'abril de 2021, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Disposar que els nivells d'alerta sanitària per a cada una de les illes de la comunitat autònoma de les Illes Balears són els següents:

- Per a l'illa de Mallorca, el nivell d'alerta sanitària 2.

- Per a l'illa de Menorca, el nivell d'alerta sanitària 1.

- Per a l'illa d'Eivissa, el nivell d'alerta sanitària 2.

- Per a l'illa de Formentera, el nivell d'alerta sanitària 1.

Aquests nivells seran efectius des de la publicació d'aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins a les 00.00 hores del dia 9 de maig de 2021.

Segon. Establir les mesures preventives i de seguretat excepcionals següents, de caràcter temporal, aplicables a les illes de Menorca i Formentera des de la publicació d'aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins a les 00.00 hores del dia 9 de maig de 2021:

a) Mesures relatives a les activitats socials

- Tret dels supòsits en què s'estableixi expressament una altra cosa, les reunions de caràcter familiar o social que es duguin a terme en espais interiors públics o privats queden limitades a la participació d'un màxim de 6 persones, provinents d'un màxim de dos nuclis de convivència, i a un màxim de 6 persones sense limitacions de nuclis de procedència en els espais exteriors. Tenen la consideració de reunions familiars o socials les celebracions d'aniversaris. Es recomana que a les reunions socials en espais exteriors es limiti el nombre d'unitats de convivència participants, així com espaiar en el temps i reduir les reunions socials amb diferents unitats de convivència.

- Fora dels supòsits en què s'estableixi expressament una altra cosa, les reunions socials a les platges i altres espais oberts o a l'aire lliure s'han de reduir a la participació d'un màxim de 6 persones, les quals han de dur mascareta en tot moment, excepte, si s'escau, en el moment precís de la ingesta d'aliments i begudes. Els ajuntaments respectius han de regular els horaris de tancament de les platges del seu terme municipal.

- La participació en cerimònies i celebracions nupcials civils o religioses, primeres comunions i batejos queda limitada a un màxim de 20 persones si es du a terme en espais exteriors o a l'aire lliure, o de 10 persones en locals o espais tancats i sempre que no se superi el 50 % de la capacitat d'aquests espais o locals tancats.

- Els parcs i jardins urbans, àrees recreatives o de descans d'àrees naturals oberts al públic, qualsevol que en sigui la titularitat, han de romandre tancats entre les 21.00 hores del vespre i les 07.00 hores del matí de cada dia. És obligatori l'ús de mascareta a les reunions socials que s'hi duguin a terme, llevat del moment precís de la ingesta d'aliments i begudes, si s'escau. Aquestes reunions, si s'esdevenen, han de ser d'un màxim de 6 persones.

- Llevat dels supòsits en què s'estableixi específicament una altra cosa, es pot fer activitat física a l'aire lliure sense contacte, incloent-hi les excursions, en grups d'un màxim de 15 persones.

- Es prohibeix la realització de fires, mostres, festes populars, revetles, sopars a la fresca i altres esdeveniments populars, qualsevol que en sigui la denominació, tant d'organització privada com municipal o insular.

b) Mesures en l'àmbit del desenvolupament de l'activitat laboral, professional o funcionarial

- El desenvolupament de l'activitat laboral o funcionarial s'ha de dur a terme preferentment en règim de teletreball, sempre que aquest règim de prestació no sigui incompatible amb les característiques del lloc de feina.

- Es recomana evitar reunions de treball o professionals fetes de manera presencial.

c) Mesures relatives a serveis socials

- Els casals, clubs, centres de gent gran o, en general, els centres recreatius destinats a gent gran, qualsevol que en siguin la denominació i titularitat, com també els centres que en la pràctica en facin les funcions, poden dur a terme la seva activitat habitual amb una reducció de la cabuda al 50 % de la capacitat màxima habitual en espais interiors. Es recomana traslladar l'activitat a l'aire lliure sempre que sigui possible. L'ús de la mascareta és obligatori en tot moment, excepte durant el moment precís de la ingesta d'aliments o begudes. Les activitats dirigides s'han de fer sempre respectant la distància de seguretat interpersonal ampliada de dos metres. Es poden dur a terme en grups d'un màxim de 15 persones en espais exteriors i de 10 persones en espais interiors.

Aquests centres han de disposar d'aparells mesuradors de CO2, els quals han d'estar col- locats en llocs visibles al públic.

d) Mesures relatives a la comunitat educativa

- Les acadèmies, autoescoles i centres privats d'ensenyaments no reglats i centres de formació poden dur a terme l'activitat docent presencial, amb una limitació de la capacitat de les aules o espais on s'imparteix la docència reduïda al 50 % de la capacitat habitual, capacitat que no es pot ampliar. Queden excloses d'aquesta reducció de cabuda les embarcacions de pràctiques per a l‘obtenció de titulacions nàutiques. Resten exclosos també els cursos per a l'obtenció del certificat d'aptitud professional (CAP) per a conductors, en els quals, quan les aules tenguin una capacitat habitual inferior a 28 persones, els grups d'alumnes poden ser d'un màxim de 14 persones. En els casos en què els grups superin el 50 % de la capacitat màxima autoritzada de l'aula, s'hi ha de disposar d'aparells mesuradors de CO2, els quals han d'estar col- locats en llocs visibles al públic, i els titulars o explotadors dels locals han d'assegurar la ventilació correcta. En conseqüència, la concentració de CO2 no ha de superar en cap moment les 800 ppm. En cas que se superin, s'ha d'incrementar la ventilació o disminuir la cabuda fins que se situï per sota d'aquest indicador. En el cas d'espais en què no es pugui aconseguir el nivell de ventilació exigit, es pot optar per equips purificadors d'aire fixos o portàtils amb filtres d'alta eficàcia HEPA de qualificació igual o superior a H13, que han de proporcionar un cabal d'aire net suficient per a, almenys, cinc renovacions per hora de tot l'aire de l'espai.

- Les acadèmies de ball poden romandre obertes al públic amb una reducció de la capacitat al 50 % de la cabuda màxima autoritzada habitual, i es permeten grups d'un màxim de 15 persones simultàniament a la mateixa sala. En tot cas, és obligatori l'ús de la mascareta, tant per al personal monitor com per a qui du a terme l'activitat. Aquestes acadèmies han de disposar d'aparells mesuradors de CO2, els quals han d'estar col- locats en llocs visibles al públic, i els titulars o explotadors dels locals han d'assegurar la ventilació correcta. En conseqüència, la concentració de CO2 no ha de superar en cap moment les 800 ppm. En cas que se superin, s'ha d'incrementar la ventilació o disminuir la cabuda fins que se situï per sota d'aquest indicador. En el cas d'espais en què no es pugui aconseguir el nivell de ventilació exigit, es pot optar per equips purificadors d'aire fixos o portàtils amb filtres d'alta eficàcia HEPA de qualificació igual o superior a H13, que han de proporcionar un cabal d'aire net suficient per a, almenys, cinc renovacions per hora de tot l'aire de l'espai. Aquests equips s'han d'instal- lar de manera que puguin arribar a tots els punts del local. No són aplicables aquestes restriccions als centres docents que imparteixin ensenyaments oficials de dansa, els quals es regeixen per les normes específiques establertes per la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

- Això no obstant, respecte de l'activitat de formació professional per a l'ocupació, s'ha de reprendre l'activitat formativa presencial en les condicions que es determinin per resolució del president del SOIB. En tot cas, en funció de l'evolució de la situació epidèmica es poden plantejar fórmules mixtes d'alternança de formació presencial i a distància.

e) Mesures relatives a la pràctica esportiva

- Es permeten els entrenaments amb contacte físic i les competicions autonòmiques d'àmbit insular i interinsular d'esports d'equip i de contacte exclusivament per a esportistes federats a partir de 6 anys. Es recomana que es prioritzin els partits d'àmbit insular. En tot cas, l'inici de les competicions està subjecte al compliment dels requisits vigents en la normativa.

- A la resta d'esports s'ha d'assegurar el manteniment de la distància de seguretat de metre i mig, i evitar en tot cas les situacions en què es produeixi contacte físic.

- A les competicions esportives es permet la presència de públic, amb una reducció de la cabuda al 50 % de la capacitat màxima autoritzada de la instal- lació i de 500 persones assistents en el cas que es tracti de competicions en instal- lacions descobertes, i una reducció de la cabuda al 30 % de la capacitat màxima autoritzada de la instal- lació i 200 persones assistents en el cas d'instal- lacions cobertes. A les competicions d'àmbit estatal es pot augmentar el nombre límit de persones assistents mantenint els percentatges esmentats exclusivament en les fases finals de la competició o play-off, amb l'autorització prèvia de la Direcció General de Salut Pública i Participació. En tot cas, hi ha d'haver 3 seients de separació entre persones, llevat que es tracti de convivents, i s'han d'habilitar intercalant-hi files que no es puguin fer sevir. Resta prohibit el consum d'aliments i begudes per part del públic, excepte a la zona de bar que hi pugui haver a les instal- lacions, activitat que s'ha de dur a terme d'acord amb la normativa aplicable a les activitats de restauració.

- Les sales d'activitats dirigides poden romandre obertes al públic, amb una reducció de la capacitat al 50 % de la cabuda màxima autoritzada habitual, i es permet la presència simultània a la mateixa sala d'un grup de màxim 15 persones en el cas d'activitats de baixa intensitat o d'un grup de màxim 10 persones en el cas d'activitats d'alta intensitat. Es recomana l'ús de la mascareta, tant per al personal monitor com per a qui du a terme l'activitat esportiva.

- Les sales de musculació poden romandre obertes al públic amb una reducció de la capacitat al 50 % de la cabuda màxima autoritzada habitual. Es recomana l'ús de la mascareta, tant per al personal monitor com per a qui du a terme l'activitat esportiva.

-Tant les sales d'activitats dirigides com les de musculació han de disposar d'aparells mesuradors de CO2, els quals han d'estar col- locats en llocs visibles al públic, i els titulars o explotadors dels locals han d'assegurar la ventilació correcta i, en conseqüència, la concentració de CO2 no ha de superar en cap moment les 800 ppm. En cas que se superin, s'ha d'incrementar la ventilació o disminuir la cabuda fins que se situï per sota d'aquest indicador. En el cas d'espais en què no es pugui aconseguir el nivell de ventilació exigit es pot optar per equips purificadors d'aire fixos o portàtils amb filtres d'alta eficàcia HEPA de qualificació igual o superior a H13, que han de proporcionar un cabal d'aire net suficient per a, almenys, cinc renovacions per hora de tot l'aire de l'espai. Aquests equips s'han d'instal- lar de manera que puguin arribar a tots els punts del local.

- La resta de zones interiors d'instal- lacions i centres esportius es poden fer servir amb una reducció de la capacitat al 75 % de la cabuda màxima autoritzada habitual.

- Es permet l'ús dels vestidors de tota casta d'instal- lacions esportives, amb una reducció de la capacitat al 50 % de la cabuda màxima habitual. Resta permès l'ús de les dutxes, de manera alternada, de forma que no es pot fer servir el cubicle immediatament contigu a un cubicle en ús. Les dutxes inhabilitades per aquesta raó han d'estar senyalitzades permanentment.

f) Mesures relatives als serveis i projectes de lleure infantil i juvenil i en els locals d'oci infantil

- Els locals d'oci infantil han de limitar la capacitat al 50 % de la cabuda màxima autoritzada de l'espai i a grups d'un màxim de 15 persones. La dispensació i el consum de menjar i beguda en els locals queda limitada als menors per un temps limitat a 30 minuts, àpats que s'han de dur a terme sota la supervisió de persones adultes.

- Els casals de joves, les ludoteques i altres centres anàlegs han de limitar la capacitat al 50 % de la cabuda màxima autoritzada de l'espai i a grups d'un màxim de 15 persones, amb l'ús obligatori de la mascareta per part dels participants.

g) Mesures relatives a activitats culturals

- Les sales de cinema i els circs de carpa han de reduir la capacitat al 50 % de la cabuda màxima habitual permesa sempre que no es permeti el consum de begudes o aliments. En cas que l'establiment permeti el consum d'aliments i begudes a la sala, ha de reduir la capacitat al 40 % de la cabuda màxima habitual permesa.

- Els teatres, auditoris i espais similars poden dur a terme l'activitat amb els seients preassignats sempre que no superin el 50 % de la capacitat màxima autoritzada.

- Els recintes, locals i establiments, permanents o temporals, diferents dels que preveuen els apartats anteriors i que acullin activitats culturals, tant de manera habitual com esporàdica, poden dur a terme l'activitat sempre que el públic romangui assegut i que no se superi el 50 % de la capacitat màxima autoritzada del recinte, local o establiment, i sempre que no se superi una assistència de 200 persones en espais tancats i de 500 persones si es tracta d'activitats a l'aire lliure.

- En totes las activitats culturals que es duguin a terme en els establiments o espais descrits en els tres paràgrafs precedents, les portes s'han d'obrir amb l'antelació suficient per permetre accedir a l'espai de manera escalonada, i s'han de fixar franges horàries adequades per a l'accés. S'hi ha de garantir l'existència de mínim un seient lliure entre persones o grups de persones no convivents a la mateixa filera, en el cas d'espais amb seients fixos, i d'un metre i mig de distància entre cadires en el cas que l'espai no compti amb seients fixos. La sortida del públic s'ha de fer de manera escalonada per zones, seguint les instruccions que es donin per megafonia. S'ha de garantir en tot moment la distància entre persones i evitar les aglomeracions. La gerència de l'espai ha d'assegurar que durant l'espectacle es compleixen en tot moment les mesures de seguretat establertes.

- Les biblioteques, els arxius i museus han de reduir la capacitat al 75 % de la cabuda màxima habitual permesa.

h) Mesures relatives a l'activitat d'hoteleria i restauració

- Es permet el servei de restauració de bars, cafeteries i restaurants en espais interiors fins a les 17.00 hores de dilluns a dijous i fins 18.00 hores els divendres dissabtes i diumenges. Aquests espais interiors han de reduir al 50 % la capacitat màxima autoritzada i només es permet una ocupació màxima de 4 persones per taula o agrupació de taules, d'un màxim de 2 nuclis de convivència, sense que es puguin dividir agrupacions majors entre taules o agrupacions de taules contigües. Les taules que no es poden fer servir per reducció de la capacitat han d'estar expressament senyalitzades. Excepte en els serveis d'autoservei de restaurants, tant la comanda com el servei s'han de fer amb els clients asseguts a taula. Es prohibeix el servei i el consum a les barres.

Els explotadors dels locals han d'assegurar la ventilació correcta i, en conseqüència, la concentració de CO2 no ha de superar en cap moment les 800 ppm, per la qual cosa hi ha d'haver mesuradors de CO2 visibles pel personal i la clientela en els interiors. En cas que se superin les 800 ppm, s'ha d'incrementar la ventilació o disminuir la cabuda fins que se situï per sota d'aquest indicador. En el cas d'espais en què no es pugui aconseguir el nivell de ventilació exigit es pot optar per equips purificadors d'aire fixos o portàtils amb filtres d'alta eficàcia HEPA de qualificació igual o superior a H13, que han de proporcionar un cabal d'aire net suficient per a, almenys, cinc renovacions per hora de tot l'aire de l'espai. Aquests equips s'han d'instal- lar de manera que puguin arribar a tots els punts del local.

- S'estableixen les excepcions següents a les limitacions anteriors envers l'ús d'espais interiors dedicats a la restauració:

  • Els serveis de restauració integrats en centres i serveis sanitaris, sociosanitaris i socials, i els serveis de menjador escolar o de caràcter social.
  • Altres serveis de restauració de centres de formació no inclosos en el paràgraf anterior i els serveis de restauració dels centres de treball destinats al personal que hi fa feina.
  • Les terrasses de restaurants d'hotels i altres allotjaments turístics, que poden romandre obertes sempre que sigui per a ús exclusiu dels seus clients allotjats i no es trobin situades en zones de via pública o amb accés directe des de la via pública; per tant, han d'estar situades dins les instal- lacions de l'allotjament.

- Resta permesa l'activitat de les terrasses de bars, cafeteries i restaurants continuadament des de l'obertura fins a les 22.30 hores de cada dia, excepte els divendres, dissabtes i diumenges, en què s'ha d'interrompre l'activitat de les terrasses entre les 18.00 i les 20.00 hores. L'ocupació màxima de les taules és de 6 persones per taula o agrupació de taules, sense que es puguin dividir agrupacions majors entre taules o agrupacions de taules contigües. La disposició de les taules ha de garantir una distància mínima d'1,5 metres entre la posició de més proximitat entre els seients de dues taules o agrupacions de taules. Excepte en els serveis d'autoservei de restaurants, tant la comanda com el servei s'han de fer amb els clients asseguts a taula. Tenen la mateixa consideració que les terrasses els patis descoberts i les zones de jardí interiors dels locals. Es permet l'accés als interiors dels locals mentre estiguin obertes les terrasses, tant per accedir al bany com als patis descoberts o jardins interiors.

L'ocupació màxima per taula, tant interior com exterior, s'ha d'adaptar a les dimensions de la taula, de manera que les taules de menys de 45 cm de costat o diàmetre només poden ser ocupades per un màxim de 2 persones i les taules de més de 45 cm de costat o diàmetre però menys de 90 cm de costat o 90 cm de diàmetre només poden ser ocupades per un màxim de 4 persones. A les taules s'ha de disposar d'informació recordatòria de les normes de prevenció de la COVID-19 en l'àmbit de la restauració.

En el cas que aquests establiments disposin de tendals o cobertes a les zones de terrassa, a banda de la coberta superior, només poden tenir o fer servir un màxim total de dos tancaments verticals laterals, frontals o de fons simultàniament, tant si es tracta de tancaments totals com parcials, que es despleguin des de la coberta o cap a la coberta, i en el cas dels establiments que disposin de tendals o pèrgoles fixades a la façana del local, d'un màxim d'un d'aquests tancaments verticals laterals o frontals.

Les autoritats municipals, sempre que el trànsit rodat no es vegi impossibilitat, poden autoritzar l'ocupació de la via pública destinada al trànsit rodat o a estacionament de vehicles immediatament adjacent a les terrasses o façana dels locals destinats a restaurants, bars o cafeteries per ocupar-la provisionalment amb taules com a terrassa d'aquests locals. En cap cas la suma de les places de les terrasses o dels espais exteriors ocupats ordinàriament pel local i les autoritzades provisionalment no pot excedir de la capacitat ordinària de la terrassa del local o, en el cas que el local no disposi ordinàriament de terrassa, del 50 % de la capacitat ordinària autoritzada del local. Aquestes places provisionals de terrassa resten sotmeses a les mateixes regles de disposició, màxim d'ocupació de taules i distàncies que les places ordinàries.

- No es poden vendre begudes alcohòliques per al consum fora de l'establiment. En el cas de les comandes per endur-se i a domicili, només es poden subministrar begudes alcohòliques quan vagin acompanyades de menjar.

- Els establiments de restauració han d'anunciar la recomanació d'usar RadarCovid.

- Els establiments de restauració han d'anunciar en un lloc visible a l'exterior la capacitat permesa de l'establiment, tant a l'interior del local com a la terrassa.

- Tots els establiments de restauració tenen com a hora de tancament la legalment autoritzada, i no poden superar en cap cas les 24.00 h. Entre les 22.30 h i les 23.00 h només es permet l'activitat de prestació de servei per endur-se o a domicili, i a partir de les 23.00 h només es permet l'activitat de prestació de servei a domicili fins a les 24.00 hores.

- Resta suspesa l'activitat dels locals d'oci nocturn. Aquesta suspensió no afecta les activitats secundàries de restauració (o principal, en el cas de bars de copes) de què disposin els establiments d'acord amb el seu títol habilitant. En tots aquests casos l'activitat esmentada s'ha d'ajustar a les condicions que estableix aquest Acord per a l'activitat de bars, cafeteries i restaurants.

- Les zones comunes en espais interiors dels hotels, dels allotjaments turístics i de les instal- lacions juvenils que preveu el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, han de reduir la capacitat al 50 % de la cabuda màxima autoritzada. En els albergs, refugis, hostatgeries o establiments anàlegs, qualsevol que en sigui la denominació, que comptin amb habitacions o sales habilitades per a la pernoctació d'ús compartit i capacitat múltiple, es prohibeix la pernoctació en la mateixa estança de persones que formin part d'unitats de convivència diferents.

i) Mesures relatives al transport públic

- Els autobusos interurbans tenen limitada la cabuda i només es poden ocupar les places amb seient, i no es poden admetre passatgers que viatgin drets. Pel que fa a la limitació de la cabuda del vehicle, s'exceptua el passatge amb mobilitat reduïda, el qual pot utilitzar el servei malgrat s'hagi assolit el límit màxim d'ocupació.

j) Mesures relatives a l'activitat de jocs i apostes

- Es permet l'obertura al públic dels espais interiors dels establiments de jocs i apostes, amb una reducció de la capacitat al 50 % de la cabuda màxima autoritzada habitual. El tancament del locals no pot excedir de les 17.00 hores. Els explotadors dels locals han d'assegurar la ventilació correcta i, en conseqüència, la concentració de CO2 no ha de superar en cap moment les 800 ppm. En cas que se superin, s'ha d'incrementar la ventilació o disminuir la cabuda fins que se situï per sota d'aquest indicador. En el cas d'espais en què no es pugui aconseguir el nivell de ventilació exigit es pot optar per equips purificadors d'aire fixos o portàtils amb filtres d'alta eficàcia HEPA de qualificació igual o superior a H13, que han de proporcionar un cabal d'aire net suficient per a, almenys, cinc renovacions per hora de tot l'aire de l'espai. Aquests equips s'han d'instal- lar de manera que puguin arribar a tots els punts del local.

k) Mesures relatives a l'activitat comercial

- Tots els establiments comercials han de concloure l'activitat a les 22.00 hores. S'exceptuen d'aquestes limitacions les benzineres i els establiment dedicats al comerç essencial (alimentació, begudes, productes higiènics, altres productes de primera necessitat), farmàcies, ortopèdies, òptiques, estancs, quioscs i establiments dedicats a la venda de premsa i papereria, establiments dedicats a productes de telecomunicacions, serveis de perruqueria i d'estètica, centres de veterinària, jardineria i planta viva, i establiments de venda, manteniment i reparació de vehicles de motor.

Tercer. Establir les mesures preventives i de seguretat excepcionals següents, de caràcter temporal, aplicables a les illes de Mallorca i Eivissa des de la publicació d'aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins a les 00.00 hores del dia 9 de maig de 2021:

a) Mesures relatives a les activitats socials

- Tret dels supòsits en què s'estableixi expressament una altra cosa, les reunions de caràcter familiar o social que es duguin a terme en espais interiors públics o privats queden limitades a la participació d'un màxim de 6 persones, provinents d'un màxim de dos nuclis de convivència, i a un màxim de 6 persones sense limitacions de nuclis de procedència en espais exteriors. Tenen la consideració de reunions familiars o socials les celebracions d'aniversaris. Es recomana que a les reunions socials en espais exteriors es limiti el nombre d'unitats de convivència participants, així com espaiar en el temps i reduir les reunions socials amb diferents unitats de convivència.

- Fora dels supòsits en què s'estableixi expressament una altra cosa, les reunions socials a les platges i altres espais oberts o a l'aire lliure s'han de reduir a la participació d'un màxim de 6 persones, les quals han de dur mascareta en tot moment, excepte, si s'escau, en el moment precís de la ingesta d'aliments i begudes. Els ajuntaments respectius han de regular els horaris de tancament de les platges del seu terme municipal.

- Es recomana posposar la celebració de cerimònies i celebracions nupcials civils o religioses, primeres comunions i batejos. En cas que es dugui a terme la celebració, la participació queda limitada a un màxim de 10 persones si té lloc en espais exteriors o a l'aire lliure, i de 6 persones en locals o espais tancats i sempre que no se superi el 30 % de la capacitat d'aquests espais o locals tancats.

- Els parcs i jardins urbans, àrees recreatives o de descans d'àrees naturals oberts al públic, qualsevol que en sigui la titularitat, han de romandre tancats entre les 21.00 hores del vespre i les 07.00 hores del matí de cada dia. És obligatori l'ús de la mascareta en les reunions socials que s'hi duguin a terme, llevat del moment precís de la ingesta d'aliments i begudes, si s'escau. Aquestes reunions, si s'esdevenen, han de ser d'un màxim de 6 persones.

- Llevat dels supòsits en què s'estableixi específicament una altra cosa, es pot fer activitat física a l'aire lliure sense contacte, incloent-hi les excursions, en grups d'un màxim de 10 persones.

- Es prohibeix la realització de fires, mostres, festes populars, revetles, sopars a la fresca i altres esdeveniments populars, qualsevol que en sigui la denominació, tant d'organització privada com municipal o insular.

b) Mesures en l'àmbit del desenvolupament de l'activitat laboral, professional o funcionarial

- El desenvolupament de l'activitat laboral o funcionarial s'ha de dur a terme preferentment en règim de teletreball, sempre que aquest règim de prestació no sigui incompatible amb les característiques del lloc de feina.

- Es recomana evitar reunions de treball o professionals fetes de manera presencial.

c) Mesures relatives a serveis socials

- Els casals, clubs, centres de gent gran o, en general, els centres recreatius destinats a gent gran, qualsevol que en siguin la denominació i titularitat, com també els centres que en la pràctica en facin les funcions, únicament poden romandre oberts al públic o als seus associats per dur a terme activitats dirigides, que s'han de fer sense contacte físic i sempre respectant la distància de seguretat interpersonal ampliada de dos metres. Aquestes activitats s'han de dur a terme en grups estables de màxim 10 persones si tenen lloc en espais tancats o de 15 si es tracta d'espais a l'aire lliure. La capacitat d'aquests centres queda limitada al 50 % de la cabuda habitual. Aquests centres han de disposar d'aparells mesuradors de CO2, els quals han d'estar col- locats en llocs visibles al públic. Es prohibeix el servei de bar i les activitats en què es consumeixin aliments i/o begudes, tret de la hidratació necessària durant la realització d'altres activitats permeses.

d) Mesures relatives a la comunitat educativa

- Les acadèmies, autoescoles i centres privats d'ensenyaments no reglats i centres de formació poden dur a terme l'activitat docent presencial, amb una limitació de la capacitat de les aules o espais on s'imparteix la docència reduïda al 50 % de la capacitat habitual, capacitat que no es pot ampliar. Queden excloses d'aquesta reducció de cabuda les embarcacions de pràctiques per a l'obtenció de titulacions nàutiques. Resten exclosos també els cursos per a l'obtenció del certificat d'aptitud professional (CAP) per a conductors, en els quals, quan les aules tenguin una capacitat habitual inferior a 28 persones, els grups d'alumnes poden ser d'un màxim de 14 persones. En els casos en què els grups superin el 50 % de la capacitat màxima autoritzada de l'aula, s'hi ha de disposar d'aparells mesuradors de CO2, els quals han d'estar col- locats en llocs visibles al públic, i els titulars o explotadors dels locals han d'assegurar la ventilació correcta. En conseqüència, la concentració de CO2 no ha de superar en cap moment les 800 ppm. En cas que se superin, s'ha d'incrementar la ventilació o disminuir la cabuda fins que se situï per sota d'aquest indicador. En el cas d'espais en què no es pugui aconseguir el nivell de ventilació exigit, es pot optar per equips purificadors d'aire fixos o portàtils amb filtres d'alta eficàcia HEPA de qualificació igual o superior a H13, que han de proporcionar un cabal d'aire net suficient per a, almenys, cinc renovacions per hora de tot l'aire de l'espai.

- Les acadèmies de ball poden romandre obertes al públic amb una reducció de la capacitat al 30 % de la cabuda màxima autoritzada habitual, i es permeten grups d'un màxim de 15 persones simultàniament a la mateixa sala. En tot cas, és obligatori l'ús de la mascareta, tant per al personal monitor com per a qui du a terme l'activitat. Aquestes acadèmies han de disposar d'aparells mesuradors de CO2, els quals han d'estar col- locats en llocs visibles al públic i els titulars o explotadors dels locals han d'assegurar la ventilació correcta. En conseqüència, la concentració de CO2 no ha de superar en cap moment les 800 ppm. En cas que se superin, s'ha d'incrementar la ventilació o disminuir la cabuda fins que se situï per sota d'aquest indicador. En el cas d'espais en què no es pugui aconseguir el nivell de ventilació exigit, es pot optar per equips purificadors d'aire fixos o portàtils amb filtres d'alta eficàcia HEPA de qualificació igual o superior a H13, que han de proporcionar un cabal d'aire net suficient per a, almenys, cinc renovacions per hora de tot l'aire de l'espai. Aquests equips s'han d'instal- lar de manera que puguin arribar a tots els punts del local. No és aplicable aquesta restricció als centres docents que imparteixin ensenyaments oficials de dansa, els quals es regeixen per les normes específiques establertes per la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

- Això no obstant, respecte de l'activitat de formació professional per a l'ocupació, s'ha de reprendre l'activitat formativa presencial en les condicions que es determinin per resolució del president del SOIB. En tot cas, en funció de l'evolució de la situació epidèmica es poden plantejar fórmules mixtes d'alternança de formació presencial i a distància.

e) Mesures relatives a la pràctica esportiva

- Es permeten els entrenaments amb contacte físic i les competicions autonòmiques d'àmbit insular i interinsular d'esports d'equip i de contacte exclusivament per a esportistes federats a partir de 6 anys. Es recomana que es prioritzin els partits d'àmbit insular. En tot cas, l'inici de les competicions està subjecte al compliment dels requisits vigents en la normativa. Es recomana un calendari federatiu amb un partit setmanal com a màxim. Aquesta mesura és de caràcter obligatori en les competicions de menors de 12 anys.

- A la resta d'esports s'ha d'assegurar el manteniment de la distància de seguretat de metre i mig i evitar en tot cas les situacions en què es produeixi contacte físic.

- A les competicions esportives d'àmbit estatal es permet la presència de públic, amb una reducció de la cabuda al 50 % de la capacitat màxima autoritzada de la instal- lació i de 400 persones assistents en el cas que es tracti de competicions en instal- lacions descobertes i una reducció de la cabuda al 25 % de la capacitat màxima autoritzada de la instal- lació i 200 persones assistents en el cas d'instal- lacions cobertes. En aquestes competicions d'àmbit estatal es pot augmentar el nombre límit de persones assistents mantenint els percentatges esmentats exclusivament en les fases finals de la competició o play-off, amb l'autorització prèvia de la Direcció General de Salut Pública i Participació. En el cas de competicions esportives de menors, d'àmbit autonòmic o insular, es permet l'assistència de dues persones acompanyants per menor, fins a un màxim del 25 % de la cabuda. En tot cas, hi ha d'haver 3 seients de separació entre persones, llevat que es tracti de convivents, i s'han d'habilitar intercalant-hi files que no es puguin fer sevir. Resta prohibit el consum d'aliments i begudes per part del públic, excepte a la zona de bar o restaurant que hi pugui haver a les instal- lacions, activitat que s'ha de dur a terme d'acord amb la normativa aplicable a les activitats de restauració.

- Les sales d'activitats dirigides poden romandre obertes al públic, amb una reducció de la capacitat al 30 % de la cabuda màxima autoritzada habitual, i es permet la presència simultània a la mateixa sala d'un grup de màxim 15 persones en el cas d'activitats d'intensitat baixa o d'un grup de màxim 6 persones en el cas d'activitats d'intensitat alta. En tot cas, és obligatori l'ús de la mascareta, tant per al personal monitor com per a qui du a terme l'activitat esportiva.

- Les sales de musculació poden romandre obertes al públic amb una reducció de la capacitat al 30 % de la cabuda màxima autoritzada habitual. En tot cas, és obligatori l'ús de la mascareta, tant per al personal monitor com per a qui du a terme l'activitat esportiva.

- Les sales d'activitats dirigides i de musculació han de disposar d'aparells mesuradors de CO2, els quals han d'estar col- locats en llocs visibles al públic i els titulars o explotadors dels locals han d'assegurar la ventilació correcta i, en conseqüència, la concentració de CO2 no ha de superar en cap moment les 800 ppm. En cas que se superin, s'ha d'incrementar la ventilació o disminuir la cabuda fins que se situï per sota d'aquest indicador. En el cas d'espais en què no es pugui aconseguir el nivell de ventilació exigit es pot optar per equips purificadors d'aire fixos o portàtils amb filtres d'alta eficàcia HEPA de qualificació igual o superior a H13, que han de proporcionar un cabal d'aire net suficient per a, almenys, cinc renovacions per hora de tot l'aire de l'espai. Aquests equips s'han d'instal- lar de manera que puguin arribar a tots els punts de les sales.

- Es permet l'ús dels vestidors de tota casta d'instal- lacions esportives, amb una reducció de la capacitat al 30 % de la cabuda màxima habitual. Queda permès l'ús de les dutxes, de manera alternada, de forma que no es pot fer servir el cubicle immediatament contigu a un cubicle en ús. Les dutxes inhabilitades per aquesta raó han d'estar senyalitzades permanentment. Malgrat això, queda prohibit l'ús dels vestidors en els esports d'equip o de contacte, excepte en el cas dels desplaçaments interilles o d'equips provinents d'altres comunitats autònomes.

f) Mesures relatives als serveis i projectes de lleure infantil i juvenil i en els locals d'oci infantil

- Els locals d'oci infantil han de limitar la capacitat al 50 % de la cabuda màxima autoritzada de l'espai i a grups d'un màxim de 10 persones. La dispensació i el consum de menjar i beguda en els locals queda limitada als menors per un temps limitat a 30 minuts, àpats que s'han de dur a terme sota la supervisió de persones adultes.

- Els casals de joves, les ludoteques i altres centres anàlegs han de limitar la capacitat al 50 % de la cabuda màxima autoritzada de l'espai i a grups d'un màxim de 10 persones, amb l'ús obligatori de la mascareta per part dels participants.

g) Mesures relatives a activitats culturals

- Les sales de cinema i els circs de carpa han de reduir la capacitat al 50 % de la cabuda màxima habitual permesa sempre que no es permeti el consum de begudes o aliments. En cas que l'establiment permeti el consum d'aliments i begudes a la sala, ha de reduir la capacitat al 40 % de la cabuda màxima habitual permesa.

- Els teatres, auditoris i espais similars poden dur a terme l'activitat amb els seients preassignats, sempre que no superin el 50 % de la capacitat màxima autoritzada.

- Els recintes, locals i establiments, permanents o temporals, diferents dels que preveuen els apartats anteriors i que acullin activitats culturals, tant de manera habitual com esporàdica, poden dur a terme l'activitat sempre que el públic romangui assegut i que no se superi el 50 % de la capacitat màxima autoritzada del recinte, local o establiment, i sempre que no se superi una assistència de 200 persones en espais tancats i de 400 persones si es tracta d'activitats a l'aire lliure.

- En totes las activitats culturals que es duguin a terme en els establiments o espais descrits en els tres paràgrafs precedents, les portes s'han d'obrir amb l'antelació suficient per permetre accedir a l'espai de manera escalonada, i s'han de fixar franges horàries adequades per a l'accés. S'ha de garantir l'existència de mínim un seient lliure entre persones o grups de persones no convivents a la mateixa filera, en el cas d'espais amb seients fixos, i d'un metre i mig de distància entre cadires en el cas que l'espai no compti amb seients fixos. La sortida del públic s'ha de fer de manera escalonada per zones, seguint les instruccions que es donin per megafonia. S'ha de garantir en tot moment la distància entre persones i evitar les aglomeracions. La gerència de l'espai ha d'assegurar que durant l'espectacle es compleixen en tot moment les mesures de seguretat establertes.

- Les biblioteques, els arxius i museus han de reduir la capacitat al 50 % de la cabuda màxima habitual permesa.

h) Mesures relatives a l'activitat d'hoteleria i restauració

- Es prohibeix el servei de restauració de bars, cafeteries i restaurants en espais interiors. No es permet el consum a les barres dels establiments. Queda prohibida també la utilització de màquines recreatives, màquines de joc i similars en els interiors d'aquests establiments. Aquesta prohibició inclou el servei de bar i restauració dels casals, clubs, centres de gent gran o, en general, els centres recreatius destinats a gent gran, qualsevol que en siguin la denominació i titularitat, com també els centres que en la pràctica en facin les funcions.

- S'estableixen les excepcions següents al tancament al públic dels establiments o espais interiors dedicats a la restauració:

  • Els restaurants d'hotels i altres allotjaments turístics, que poden romandre oberts sempre que sigui per a ús exclusiu dels seus clients allotjats amb pernoctació, sense perjudici que també puguin fer serveis d'entrega a domicili o recollida a l'establiment. En aquests casos, s'ha de reduir la capacitat dels espais interiors dedicats al servei de restauració a un 50 % de la capacitat màxima autoritzada de l'establiment i han de concloure l'activitat, en tot cas, a les 22.00 hores.
  • Els serveis de restauració integrats en centres i serveis sanitaris, sociosanitaris i socials, i els serveis de menjador escolar o de caràcter social.
  • Altres serveis de restauració de centres de formació no inclosos en el paràgraf anterior i els serveis de restauració dels centres de treball destinats al personal que hi fa feina.
  • Les terrasses de restaurants d'hotels i altres allotjaments turístics, que poden romandre obertes sempre que sigui per a ús exclusiu dels seus clients allotjats i no es trobin situades en zones de via pública o amb accés directe des de la via pública; per tant, han d'estar situades dins les instal- lacions de l'allotjament.

- Resta permesa l'activitat de les terrasses de bars, cafeteries i restaurants amb plena capacitat fins al màxim autoritzat i fins a les 22.30 hores de cada dia, si bé han d'interrompre aquesta activitat entre les 17.00 i les 20.00 hores, llevat dels divendres, dissabtes i diumenges, dies en què l'horari de tancament de les terrasses és a les 17.00 hores. L'ocupació màxima de les taules és de 4 persones per taula o agrupació de taules, sense que es puguin dividir agrupacions majors entre taules o agrupacions de taules contigües. La disposició de les taules ha de garantir una distància mínima d'1,5 metres entre la posició de més proximitat entre els seients de dues taules o agrupacions de taules. Excepte en els serveis d'autoservei de restaurants, tant la comanda com el servei s'han de fer amb els clients asseguts a taula. Tenen la mateixa consideració que les terrasses els patis descoberts i les zones de jardí interiors dels locals. Es permet l'accés als interiors dels locals mentre estiguin obertes les terrasses, tant per accedir al bany com als patis descoberts o jardins interiors.

L'ocupació màxima per taula s'ha d'adaptar a les dimensions de la taula, de manera que les taules de menys de 45 cm de costat o diàmetre només poden ser ocupades per un màxim de 2 persones i les taules de més de 45 cm de costat o diàmetre però menys de 90 cm de costat o 90 cm de diàmetre només poden ser ocupades per un màxim de 4 persones. A les taules s'ha de disposar d'informació recordatòria de les normes de prevenció de la COVID-19 en l'àmbit de la restauració.

En el cas que aquests establiments disposin de tendals o cobertes a les zones de terrassa, a banda de la coberta superior, només poden tenir o fer servir un màxim total de dos tancaments verticals laterals, frontals o de fons simultàniament, tant si es tracta de tancaments totals o parcials, que es despleguin des de la coberta o cap a la coberta, i en el cas dels establiments que disposin de tendals o pèrgoles fixades a la façana del local, d'un màxim d'un d'aquests tancaments verticals laterals o frontals.

Les autoritats municipals, sempre que el trànsit rodat no es vegi impossibilitat, poden autoritzar l'ocupació de la via pública destinada al trànsit rodat o a estacionament de vehicles immediatament adjacent a les terrasses o façana dels locals destinats a restaurants, bars o cafeteries per ocupar-la provisionalment amb taules com a terrassa d'aquests locals. En cap cas la suma de les places de les terrasses o dels espais exteriors ocupats ordinàriament pel local i les autoritzades provisionalment no pot excedir de la capacitat ordinària de la terrassa del local o, en el cas que el local no disposi ordinàriament de terrassa, del 50 % de la capacitat ordinària autoritzada del local. Aquestes places provisionals de terrassa resten sotmeses a les mateixes regles de disposició, màxim d'ocupació de taules i distàncies que les places ordinàries.

- No es poden vendre begudes alcohòliques per al consum fora de l'establiment. En el cas de les comandes per endur-se i a domicili, només es poden subministrar begudes alcohòliques quan vagin acompanyades de menjar.

- Els establiments de restauració han d'anunciar la recomanació d'usar RadarCovid.

- Els establiments de restauració han d'anunciar en un lloc visible a l'exterior la capacitat permesa de l'establiment, tant a l‘interior del local com a la terrassa.

-Tots els establiments de restauració tenen com a hora de tancament la legalment autoritzada, i no poden superar en cap cas les 24.00 h. Entre el tancament de les terrasses i les 23.00 h només es permet l'activitat de prestació de servei per endur-se o a domicili. Entre les 23.00 h i les 24.00 h només es permet l'activitat de prestació de servei a domicili.

- Resta suspesa l'activitat dels locals d'oci nocturn. Aquesta suspensió no afecta les activitats secundàries de restauració (o principal en el cas de bars de copes) de què disposin els establiments d'acord amb el seu títol habilitant. En tots aquests casos l'activitat esmentada s'ha d'ajustar a les condicions que estableix aquest Acord per a l'activitat de bars, cafeteries i restaurants.

- Les zones comunes en espais interiors dels hotels, dels allotjaments turístics i de les instal- lacions juvenils que preveu el Decret 23/2018, de 6 de juliol, pel qual es desplega la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, han de reduir la capacitat al 50 % de la cabuda màxima autoritzada. En els albergs, refugis, hostatgeries o establiments anàlegs, qualsevol que en sigui la denominació, que comptin amb habitacions o sales habilitades per a la pernoctació d'ús compartit i capacitat múltiple, es prohibeix la pernoctació en la mateixa estança de persones que formin part d'unitats de convivència diferents.

i) Mesures relatives al transport públic

- Els autobusos interurbans tenen limitada la cabuda i només es poden ocupar les places amb seient, i no es poden admetre passatgers que viatgin drets. Pel que fa a la limitació de la cabuda del vehicle, s'exceptua el passatge amb mobilitat reduïda, el qual pot utilitzar el servei malgrat s'hagi assolit el límit màxim d'ocupació.

- Els serveis de tren i metro tenen limitada la cabuda i només es poden ocupar els seients i les places de persones dretes senyalitzades expressament al terra. Aquesta norma no és aplicable a les persones amb mobilitat reduïda, les quals poden emprar el servei malgrat s'hagi assolit el límit màxim d'ocupació.

j) Mesures relatives a l'activitat de jocs i apostes

- Es permet l'obertura al públic dels espais interiors dels establiments de jocs i apostes, amb una reducció de la capacitat al 30 % de la cabuda màxima autoritzada habitual. No es poden fer servir els serveis de bar o cafeteria d'aquests locals i els clients no poden consumir aliments o begudes a l'interior. El tancament dels locals no pot excedir de les 17.00 hores. Els explotadors dels locals han d'assegurar la ventilació correcta i, en conseqüència, la concentració de CO2 no ha de superar en cap moment les 800 ppm, per la qual cosa hi ha d'haver mesuradors de CO2 visibles pel personal i la clientela en els interiors. En cas que se superin les 800 ppm, s'ha d'incrementar la ventilació o disminuir la cabuda fins que se situï per sota d'aquest indicador. En el cas d'espais en què no es pugui aconseguir el nivell de ventilació exigit es pot optar per equips purificadors d'aire fixos o portàtils amb filtres d'alta eficàcia HEPA de qualificació igual o superior a H13, que han de proporcionar un cabal d'aire net suficient per a, almenys, cinc renovacions per hora de tot l'aire de l'espai. Aquests equips s'han d'instal- lar de manera que puguin arribar a tots els punts del local.

k) Mesures relatives a l'activitat comercial

- Els establiments comercials han de concloure l'activitat a les 21.00 hores i amb una reducció al 75 % de la cabuda màxima autoritzada. S'exceptuen d'aquestes limitacions les benzineres i els establiment dedicats al comerç essencial (alimentació, begudes, productes higiènics, altres productes de primera necessitat), farmàcies, ortopèdies, òptiques, estancs, quioscs i establiments dedicats a la venda de premsa i papereria, establiments dedicats a productes de telecomunicacions, serveis de perruqueria i d'estètica, centres de veterinària, jardineria i planta viva, i establiments de venda, manteniment i reparació de vehicles de motor.

Els centres comercials i les grans superfícies han de concloure també l'activitat a les 21.00 hores i poden obrir amb una reducció de la capacitat al 50 % de la cabuda màxima autoritzada. S'exceptuen d'aquestes reduccions de capacitat i d'obligació de tancament els centres comercials i les grans superfícies o part d'aquests establiments que estiguin destinats al comerç essencial (alimentació, begudes, productes higiènics, altres productes de primera necessitat) o dedicats a farmàcies, ortopèdies, òptiques, estancs, quioscs i establiments dedicats a la venda de premsa i papereria, establiments dedicats a productes de telecomunicacions, serveis de perruqueria i d'estètica, centres de veterinària, jardineria i planta viva, i establiments de venda, manteniment i reparació de vehicles de motor, o els ubicats en mercats permanents.

Els centres comercials i les grans superfícies han d'assegurar la ventilació correcta, i es recomana que es mantenguin els nivells de CO per sota de 800 ppm en tot l'establiment; a tal efecte hauran d'instal- lar aparells de medició de CO2 que hauran de ser visibles pel públic

Quart. Establir que, malgrat el que disposen els punts segon i tercer, en relació amb la prohibició de la realització de festes populars, mostres, fires i esdeveniments semblats, es permet la realització local de fires del llibre entre els el dies 24 i 25 d'abril, sota organització municipal. Els ajuntaments han d'assegurar la distribució de les parades de manera que s'evitin aglomeracions i establint una distància mínima de 4 metres entre parades.

Disposar, quant a l'abast del concepte de nuclis de convivència, que s'ha de tenir en compte per a totes les illes que es considera que les persones menors d'edat formen part d'un nucli de convivència amb cadascun dels progenitors, encara que visquin en domicilis diferents; que es considera que les persones amb vincle matrimonial o de parella formen també un nucli de convivència, encara que visquin en domicilis diferents, i, finalment, que la cura, l'atenció o l'acompanyament de persones menors d'edat, gent gran o persones dependents, amb discapacitat o especialment vulnerables, per motius justificats, no es considera una reunió social o familiar, sinó un deure inexcusable.

D'altra banda, no es consideren reunions de caràcter familiar o social i, en conseqüència, no estan incloses en les limitacions que resulten d'aquests punts les activitats laborals, les institucionals, les de transport i les dels centres docents que imparteixen els ensenyaments a què fa referència l'article 3 de la Llei orgànica d'educació, incloent-hi l'ensenyament universitari, ni aquelles per a les quals s'estableixen mesures específiques en el nou Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19 o en aquest Acord.

Cinquè. Modificar el primer paràgraf del punt 3 de l'apartat XV del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020, amb la redacció següent:

Es permet l'activitat de les atraccions infantils o atraccions de fira amb les condicions següents, d'acord amb el nivell d'alerta sanitària vigent en el territori:

  • Nivell 0: es permeten, seguint els protocols de neteja i desinfecció generals.
  • Nivells 1, 2, 3 i 4: les atraccions es poden habilitar en grups de màxim tres, i hi ha d'haver una distància mínima de vint-i-cinc metres entre grups d'atraccions. En cas que les atraccions siguin d'ús exclusivament individual (un usuari per viatge), no es comptabilitzen en el còmput total d'atraccions. Tampoc no resten sotmeses a aquestes limitacions de distàncies i agrupacions les atraccions i parades que facin servir com a establiment d'atenció al públic un vehicle remolc (xurreries, casetes de tir i anàlegs, tómboles).

Sisè. Modificar el primer paràgraf del punt 2 de l'apartat VI, relatiu a mesures aplicables als serveis socials, del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020, modificat per l'Acord del Consell de Govern de 12 de febrer de 2021, el qual passa a tenir la redacció següent:

Els centres i serveis han de seguir sempre les mesures de seguretat que recomani en cada moment l'autoritat sanitària. A causa de la vulnerabilitat especial d'aquests col- lectius, la distància mínima de seguretat ha de ser igual o superior a dos metres, excepte en els centre en què la taxa de vacunació sigui com a mínim del 70 %, tant a treballadors com usuaris; en aquests casos, la distància mínima de seguretat pot ser igual o superior a 1,5 metres. En ambdós casos, la capacitat dels espais s'ha d'ajustar per tal de poder complir la distància mínima de seguretat.

Setè. Modificar el paràgraf dotzè del punt 2 de l'apartat VI, relatiu a mesures aplicables als serveis socials, del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020, modificat per l'Acord del Consell de Govern de 12 de febrer de 2021, el qual passa a tenir la redacció següent:

Els serveis de transport es poden dur a terme amb una capacitat màxima del vehicle del cinquanta per cent, excepte en els centre en què la taxa de vacunació sigui com a mínim del 70 %, tant a treballadors com usuaris; en aquests casos, es pot fer servir la capacitat màxima del vehicle. En el cas de persones amb discapacitat, el transport es pot fer amb la capacitat màxima del vehicle. En tot moment, s'ha de fer ús de la mascareta i s'han d'assegurar la neteja i desinfecció interiors del vehicle després de cada viatge.

Vuitè. Modificar el cinquè incís del quart paràgraf del punt 7 de l'apartat VI, relatiu a mesures aplicables als serveis socials, del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020, modificat per l'Acord del Consell de Govern de 12 de febrer de 2021, el qual passa a tenir la redacció següent:

En el cas de sortides amb pernoctació superiors a 72 hores d'usuaris no vacunats o amb pauta de vacunació incompleta, abans que la persona usuària torni al centre i amb l'antelació suficient, la residència ha de sol- licitar una prova de detecció del SARS-CoV-2 al Centre Coordinador del circuit de gestor vulnerables de la Central de Coordinació COVID, i especificar el motiu RETORN a la residència (i indicar-hi el nom del centre).

Novè. Modificar el punt 10 de l'apartat VI, relatiu a mesures aplicables als serveis socials, del Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020, modificat per l'Acord del Consell de Govern de 12 de febrer de 2021, el qual passa a tenir la redacció següent:

Punt 10. Realització de proves de detecció del SARS-CoV-2 en l'àmbit residencial de gent gran i de persones amb discapacitat

S'ha de fer una prova de diagnòstic d'infecció activa (PDIA) de detecció del SARS-CoV-2 de manera obligatòria en els casos següents:

Usuaris de nou ingrés en els centres residencials que no tenguin la vacunació completa contra la COVID-19.

Treballadors que s'incorporen d'un període de permís o vacances que no tenguin la vacunació completa contra la COVID-19.

Treballadors de nova incorporació en el centre residencial que no tenguin la vacunació completa contra la COVID-19.

Les persones (usuaris i treballadors) que hagin passat la infecció per COVID-19 estan exemptes de la realització d'aquestes proves de cribratge preventiu durant els 90 dies següents al diagnòstic de la infecció.

Sempre que sigui possible, la prova s'ha de fer amb una antelació màxima de 72 hores a l'ingrés o la incorporació laboral en el centre residencial.

S'han de fer proves periòdiques de detecció del SARS-CoV-2 als treballadors dels centres de serveis socials de tipus residencial que duen a terme la seva tasca en contacte directe amb els residents en el cas que no estiguin vacunats contra la COVID-19. La periodicitat d'aquestes proves s'ha d'ajustar a una avaluació del risc que tengui en consideració la situació epidemiològica del territori en què es trobi la residència, i la tipologia i situació sanitària del centre residencial.

S'han de fer cribratges als usuaris no vacunats dels centres residencials amb un percentatge de vacunació inferior al 70 % tant d'usuaris com de treballadors. La periodicitat d'aquestes proves s'ha d'ajustar a una avaluació del risc que tengui en consideració la situació epidemiològica del territori en què es trobi la residència, i la tipologia i situació sanitària del centre residencial.

Desè. En tot allò que no estigui específicament regulat per les mesures preventives excepcionals que recullen els punts segon i tercer d'aquest Acord són aplicables en el territori de cada illa les mesures que estableix el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 27 de novembre de 2020 i les modificacions posteriors, corresponents al nivell d'alerta sanitària declarat en el punt primer d'aquest Acord.

Ontzè. Notificar aquest Acord a la Delegació del Govern a les Illes Balears, així com a la direcció operativa del Pla Territorial de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (PLATERBAL) per a la transició cap a una nova normalitat derivada de la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19.

Corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i als ajuntaments, en l'àmbit de les seves competències, les funcions de vigilància, inspecció i control del compliment correcte de les obligacions que preveu aquest Acord, a l'efecte de garantir-ne l'efectivitat. Amb aquesta finalitat, les administracions esmentades poden sol- licitar la col- laboració de les forces i cossos de seguretat de l'Estat. L'incompliment de les mesures pot ser sancionat de conformitat amb la normativa aplicable en matèria de salut pública.

Dotzè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Tretzè. Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que el dicta, en el termini d'un mes comptador des que es publiqui, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o, alternativament, un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des que es publiqui, de conformitat amb el que disposen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

  

Palma, 23 d'abril de 2021

La secretària del Consell de Govern

Mercedes Garrido Rodríguez