Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE CULTURA, PATRIMONI I POLÍTICA LINGÜÍSTICA

Núm. 125657
Resolució de la vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística de modificació puntual de la Convocatòria de subvencions per a la recerca en matèria d’arqueologia i/o paleontologia a l’illa de Mallorca, a l’arxipèlag de Cabrera i en els illots adjacents, pluriennal 2020-2022

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. La Convocatòria de subvencions per a la recerca en matèria d'arqueologia i/o paleontologia a l'illa de Mallorca, a l'arxipèlag de Cabrera i en els illots adjacents,  pluriennal 2020-2022, s'aprovà per acord del Consell Executiu a la sessió de dia 15 de juliol de 2020 i es publicà, per conducte de la BDNS, en el BOIB núm. 137 de 06/08/2020. A la sessió de dia 5 d'agost de 2020, el Consell Executiu aprovà una correcció d'errada numèrica (BOIB núm. 144, de 20/08/2020).

La quantia global és de 900.000,00 €, repartits de la següent manera: 20 33620 48900 destinada a particulars per import de 100.000,00 €; 20 33620 46200 destinada a ajuntaments per import de 100.000,00 €, i 20 33620 45390 destinada a universitats i instituts de recerca per import de 100.000,00 €, per a cada anualitat, tot condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient per als anys 2021 i 2022. L'import total ascendeix a 900.000,00 €.

2. A la sessió de 25 de novembre de 2020, el Consell Executiu adjudicà les subvencions (BOIB núm. 201, de 28/11/2020).

3. El 26 de novembre de 2020, la vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística resol modificar la Convocatòria, de manera que s'amplia el termini per dur a terme l'activitat i justificar fins el dia 14 de maig de 2021 (BOIB núm. 204, de 5 de desembre de 2020).

4. El 6 d'abril de 2021, el cap de secció d'arqueologia i etnologia emet informe justificatiu de la necessitat de perllongar el període d'execució i justificació de l'anualitat 2020 fins al 21 de setembre de 2021 i l'anualitat de 2021 fins el 31 de desembre de 2021.

5. El  13 d'abril de 2021, la directora insular de Patrimoni emet informe favorable a la seva tramitació.

6. El 15 d'abril de 2021, qui subscriu resolgué l'inici del procediment modificació dels terminis d'execució i justificació de les anualitats 2020 i 2021.

7. El 19 d'abril de 2021, el cap del Servei Jurídic de Patrimoni emet informe favorable.

Fonaments de dret

Primer.- El Consell Insular de Mallorca exerceix les competències en matèria de Patrimoni Històric des de l'entrada en vigor de la Llei 6/1994, de 13 de desembre, de traspàs de les competències de Cultura, Patrimoni, Promoció Sòciocultural, Dipòsit de llibres i Esports de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 159, de 29/12/1994). Amb l'aprovació de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, les competències en matèria de patrimoni històric es consideren pròpies d'acord amb seu article 70. Entre aquestes competències es troba la de vetllar per la conservació del patrimoni cultural. L'art. 73 estableix que corresponen als consells insulars, en les matèries que aquest Estatut els atribueix competència pròpia, l'exercici de l'activitat de foment.

Segon.- La Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears en el títol IX sobre mesures de foment i difusió, i més concretament a l'article 81, sobre el principi de col·laboració, diu que les administracions públiques col·laboraran amb els propietaris i titulars de drets sobre béns culturals per conservar-los, recuperar-los i difondre'ls. L'article 22.3 estableix que els poders públics promouran, per tots els mitjans al seu abast, la conservació, la consolidació i la millora dels béns integrants del patrimoni històric de titularitat pública i privada.

Tercer. El Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries dins l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19, concretament l'article 54 que diu:

“Artículo 54. Medidas en materia de subvenciones y ayudas públicas.

1. En los procedimientos de concesión de subvenciones, las órdenes y resoluciones de convocatoria y concesión de subvenciones y ayudas públicas previstas en el artículo 22.1 de la Ley 38/2003, de 17 de noviembre, General de Subvenciones, que ya hubieran sido otorgadas en el momento de la entrada en vigor del Real Decreto 463/2020 podrán ser modificadas para ampliar los plazos de ejecución de la actividad subvencionada y, en su caso, de justificación y comprobación de dicha ejecución, aunque no se hubiera contemplado en las correspondientes bases reguladores.

A estos efectos, el órgano competente deberá justificar únicamente la imposibilidad de realizar la actividad subvencionada durante la vigencia del estado de alarma así como la insuficiencia del plazo que reste tras su finalización para la realización de la actividad subvencionada o su justificación o comprobación.”

Quart. El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, i entre aquestes la d'agilitzar i simplificar l'activitat administrativa de l'Administració. Concretament, en els procediments en curs en matèria de subvencions, l'article 28 estableix:

1. La continuació dels procediments de subvenció en tramitació a l'entrada en vigor d'aquest Decret llei es regeix per les disposicions estatals reguladores de l'estat d'alarma.

2. De conformitat amb allò que disposa l'article 54 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, en els procediments a què fa referència l'apartat anterior es pot concedir un període extraordinari d'execució i justificació del projecte o de l'activitat quan el període corresponent hagi expirat. Així mateix, es poden ampliar qualsevol altres terminis que no hagin expirat, encara que les bases reguladores o la convocatòria no ho prevegin.”

L'article 29, lletra c) respecte a la justificació de subvenció estableix que l'òrgan competent pot decidir motivadament l'ampliació dels terminis d'execució o de justificació abans que aquests expirin, o l'atorgament d'un període extraordinari.

Cinquè.- El 6 d'abril de 2021, el cap de secció d'arqueologia i etnologia del Servei Tècnic de Patrimoni Històric emet informe justificatiu sobre la necessitat de perllongar el termini d'execució i justificació de l'anualitat 2020, fent constar que:

L'ampliació de terminis que va suposar aquesta modificació s'han evidenciat com insuficients. El motiu és que molts de sol·licitants, especialment els ajuntaments, en compliment del que disposa la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 s'han vist obligats a licitar l'execució dels projectes d'investigació presentats a la convocatòria.

Els terminis de tramitació de la convocatòria de les licitacions, d'adjudicació i de formalització dels contractes que suposa el inexcusable compliment de la Llei 9/2017 estan suposant la impossibilitat de poder no tan sols justificar les tasques científiques programades que han estat objecte de subvenció, sinó també de no poder començar-ne la execució. És del tot pales que malgrat la voluntat de les administracions, la tramitació d'un expedient de contractació implica fins a la seva resolució un període de temps que en el cas que ens ocupa, invalida qualsevol possibilitat de execució de la primera anualitat, la de 2020, dels projectes que han estat objecte de subvenció dintre de la convocatòria de subvencions per a la recerca en matèria d'arqueologia i/o paleontologia a l'illa de Mallorca, a l'arxipèlag de Cabrera i en els illots adjacents, pluriennal 2020-2022.

Per aquest motiu es considera del tot necessari modificar els terminis de l'objecte de pagament que ha de correspondre a la activitat executada des del dia 1 de gener de 2020 fins al 21 de setembre de 2021. D'aquesta manera s'allarguen uns mesos indispensables per iniciar tot el procés de la investigació de manera optima, fet que implicarà el desenvolupament òptim, en els mesos següents.

En aquest sentit, les factures i altres justificants del pressupost subvencionable executat per a la primera anualitat, 2020, han d'estar emeses i pagades dins el període de dia 1 de gener de 2020 fins al 21 de setembre de 2021, on el termini per presentar el compte justificatiu finalitzarà el 21 de setembre de 2021.

Al temps, lligada a aquesta modificació es proposa modificar el termini de presentació del compte justificatiu de la segona anualitat, 2021, on la data màxima de presentació del compte justificatiu per la anualitat de 2021 sigui dia 31 de desembre de 2021.”

Davant la situació exposada es considera justificada la necessitat d'ampliació dels terminis proposats que inclouen la fase d'execució i presentació del compte justificatiu amb factures emeses i pagades fins a les dates assenyalades així com que s'entenguin modificats, en aquest sentit, els convenis de col·laboració subscrits amb els beneficiaris.

Sisè.- Delegació del Consell Executiu, a la sessió de dia 7 d'agost de 2019, en les persones titulars dels departaments del Consell Insular de Mallorca, de la competència per resoldre qualssevol actuació derivada de la concessió de les subvencions (modificació de la concessió, reintegrament, pèrdua del dret al cobrament de la subvenció, etc.) sempre que no es modifiqui l'objecte de la subvenció.

Vist que aquesta modificació no suposa un increment en el pressupost de l'entitat, no cal sotmetre-la a fiscalització prèvia.

Atès l'exposat en virtut de les atribucions que tenc conferides dicto la següent

RESOLUCIÓ

I. Ampliar els terminis d'execució i de presentació del compte justificatiu de l'anualitat 2020 fins al 21 de setembre de 2021 i de l'anualitat 2021 fins al 31 de desembre de 2021 de la Convocatòria de subvencions per a la recerca en matèria d'arqueologia i/o paleontologia a l'illa de Mallorca, a l'arxipèlag de Cabrera i en els illots adjacents,  pluriennal 2020-2022, emparada en el Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 que permet l'atorgament d'un període extraordinari. Així com que s'entenguin modificats, en aquest sentit, els convenis de col·laboració subscrits amb els beneficiaris.

II. Ordenar la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra aquesta resolució que no posa fi a la via administrativa es pot interposar recurs d'alçada davant la Presidència del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'UN MES, comptador a partir del dia següent al de la recepció de la present notificació.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la recepció de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Un cop transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució, podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, contra la desestimació presumpta del recurs d'alçada, sense limitació temporal, mentre no hagi resolució expressa.

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

 

Palma, 21 d'abril de 2021

El secretari tècnic de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística (Per delegació de competències de la vicepresidenta i consellera executiva de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística, per resolució de 23 de juliol de 2019; BOIB núm. 109 de 08/08/2019)