Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 122083
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de dia 20 d’abril de 2021, per a l’aprovació del règim regulador per a l’atorgament d’una prestació econòmica d'urgència social, modalitat emergència, en el marc del Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears
Antecedents
1. Dia 13 d'abril de 2021, el director insular d'Inclusió Social de l'Institu Mallorquí d'Afers Socials (en endavant, IMAS), ha proposat l'inici d'un expedient administratiu per establir el règim regulador per l'atorgament una prestació econòmica d'urgència social, modalitat emergència, en el marc del Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, per a persones que s'han vist afectades per la derogació definitiva de la Renda Mínima d'Inclusió (RMI) a dia 31 de març de 2021, i encara no han accedit ni a la percepció de l'Ingrés Mínim Vital (IMV) ni de la Renda Social Garantida (RESOGA).
2. La cap de la Secció de Prestacions del SEISL (Servei Especialitzat d'Inserció Social i/o Laboral), amb el vist-i-plau de la Direcció Insular d'Inclusió Social, ha emès un informe de necessitat i un informe proposta els dies 15 i 19 d'abril de 2021, respectivament, relatius a la necessitat de crear i regular una prestació econòmica d'urgència social per la via del article 87.3 del Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears. Aquest informe proposta defineix l'objecte de la prestació, els criteris per la concessió i les quanties que es proposa que atorgui l'IMAS a les persones que es trobin en situació d'urgència social i compleixin els requisits fixats.
3. El President de l' IMAS, el 15 d'abril de 2021, ha dictat Resolució d'inici de l'expedient per la regulació de l'objecte, els criteris i la quantia i la regulació de les bases per l'atorgament del ajut econòmic, i designa Gerència com a òrgan instructor d'aquest expedient.
4. El Servei Juridicoadminstratiu ha emès Informe favorable respecte de la proposta.
Fonaments de dret
1. L'article 70.4 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears estableix que son competència dels Consells Insulars els «Serveis socials i assistència social. Desenvolupament comunitari i integració. Política de protecció i atenció a persones dependents. Complements de la Seguretat Social no contributiva. Voluntariat social. Polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.»
2. L'article 14 de la Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix la potestat reglamentària normativa als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears. 3. L'article 37, apartat i) de la Llei 4/2009 d'11 de juny, de Serveis socials estableix que es competència dels consells insulars la concessió, gestió i tramitació de les prestacions econòmiques incloses en les competències pròpies en matèria de serveis socials, i aquelles que se'ls encomanin dins el marc de la planificació general del Govern de les Illes Balears.
El sistema públic de serveis socials inclou, entre altres prestacions, les econòmiques, que són, d'acord amb l'article 22 de la esmentada Llei 4/2009, les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts Aquestes prestacions es poden atorgar amb caràcter d'urgència social i resten excloses de l'àmbit d'aplicació de la Llei de subvencions.
Com s'estableix a l'article 27 i a la Disposició final quarta de la Llei 4/2009, cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
4. El Decret llei 10/2020 de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, de 16 de juny de 2020, regula les prestacions socials de caràcter econòmic en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears i d'acord amb l'article 5.4 relacionat amb l'article 79.2 apartat c) de l'esmentat cos legal, les prestacions econòmiques d'urgència social «tenen la finalitat d'atendre a situacions de necessitats puntuals, urgents i bàsiques de subsistència, així com donar suport als processos personals d'inserció social» i s'atén a la tipologia d'emergència per «la situació de necessitat provocada per una emergència, generant una situació de carència en l'accés a necessitats socials bàsiques.
En el seu títol IV, es Decret llei estableix les principals característiques de les prestacions econòmiques d'urgència social, així com entre d'altres qüestions, les seves tipologies (bàsiques, d'emergència o de suport), l'òrgan instructor, els requisits i les obligacions de les persones beneficiàries així com el procediment de concessió, pagament i compatibilitat. L'article 9 disposa que les prestacions econòmiques d'urgència social no són incompatibles, per la seva naturalesa, amb cap pensió ni prestació pública. Mitjançant la Disposició derogatòria única apartat d), es deroga la Renda Mínima d'Inserció (en endavant, RMI), regulada per el Decret 117/2001, de 28 de setembre, i inclosa a la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017), aprovada per el Ple del Consell de Mallorca del 13 de juliol de 2017. 5. El Decret 14/2020, de 9 de desembre, de mesures urgents en determinats sectors de l'activitat administrativa, prorrogar la vigència de la RMI fins dia 31 de març de 2021.
6. La situació produïda per la derogació definitiva de la RMI a dia 31 de març de 2021 i la demora en l'atorgament d'un elevat nombre de sol·licituds dels ajuts d'IMV i RESOGA, és a dir, sol·licituds que encara no s'han resolt, situa a un gran nombre de persones en una situació de carència en l'accés a necessitats socials bàsiques; per fer front a la situació social d'emergència existent, resulta adient la via de l'article 87.3 del Decret llei 10/2020, la qual permet a l'òrgan de govern de l'administració competent, mitjançant un acord, regular la quantia, els criteris i els conceptes dels ajuts d'emergència, regular les bases d'un ajut econòmic d'urgència social, supeditat a disponibilitat pressupostària; mentre, s'està tramitant, mitjançant desenvolupament reglamentari, una prestació econòmica substitutòria, prevista en el mateix Decret.
7. L'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Drets Socials del Consell de Mallorca, és l'ens que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors, de conformitat a l'article 2 dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb els articles 7.2 apartat 7 i 7.3 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019). No obstant això, i d'acord amb l'article 8.2.1 les Vicepresidències de l'IMAS supliran a la Presidència i assumiran les seves atribucions en cas de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o una altre causa legal.
8. Aquest expedient no està sotmès a fiscalització d'Intervenció Delegada de l'IMAS perquè no aprova cap despesa econòmica; els actes administratius que es dictin posteriorment, en execució de la resolució, hauran de ser sotmesos a fiscalització, d'acord amb la normativa que resulti d'aplicació.
9. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015), el Decret llei 10/2020, de 16 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic i la Llei 4/2009 d'11 de juny, de serveis socials seran d'aplicació en defecte de regulació en la proposta.
Per tot l'exposat, dict la següent
RESOLUCIÓ
PRIMER. APROVAR el següent règim regulador per a l'atorgament d'una prestació econòmica d'urgència social, modalitat emergència,
A) CONCEPTES:
A.1 Principals conceptes.
L'objecte i finalitat d'aquest ajut la cobertura de les necessitats socials bàsiques dels nuclis familiars que fins al 31 de març de 2021 eren perceptores de la prestació econòmica de la Renda Mínima d'Inserció, i que han deixat de percebre aquests ingressos a partir del dia 1 d'abril de 2021.
La dilatació dels procediments de tramitació tant de l'Ingrés Mínim Vital (IMV) com la Renda Social Garantida (RESOGA), així com altres casuístiques i dificultats que s'han anat presentant al llarg d'aquest procediment, fa que un nombre significatiu de nuclis familiars que eren perceptors de la RMI quedin en situació de greu vulnerabilitat i desprotecció per part del sistema de prestacions públiques, generant una situació de carència en l'accés a recursos per a la cobertura de necessitats bàsiques, abocant-los a una situació d'emergència social.
S'entén per situació d'emergència, la situació de greu vulnerabilitat econòmica i desprotecció dels nuclis familiars per la carència de recursos econòmics causada per la finalització de la RMI sense haver accedit de forma efectiva a altres prestacions i/o pensions públiques. S'entén per vulnerabilitat econòmica, la situació dels nuclis familiars que no disposin dels mitjans econòmics necessaris per atendre les necessitats bàsiques. Es consideren en aquesta situació els nuclis unipersonals o nuclis familiars que en el moment de la presentació de la sol·licitud d'aquest ajut tenguin ingressos inferiors a la quantia del barem corresponent segons disposa l'apartat C d'aquest document.
S'entén per nucli familiar, el nucli unipersonal o nucli de convivència per vincle de matrimoni o una altra relació estable anàloga, per consanguinitat fins al primer grau en línia descendent o adopció. Es prendrà com a punt de referència per establir la relació de parentiu la persona titular de l'ajut.
B. CRITERIS:
B.1 Requisits de les persones sol·licitants.
a) Ser titulars de la Renda Mínima d'Inserció a 31 de març de 2021.
b) Estar empadronades i ser residents de forma efectiva en el moment de fer la sol·licitud en qualsevol dels municipis de l'illa de Mallorca.
c) No disposar al nucli familiar (per qualsevol concepte, inclosos els generats per qualsevol bé immoble o moble) dels mitjans econòmics necessaris per atendre les necessitats bàsiques. Es consideren en aquesta situació les persones individuals o els nuclis familiars que en el moment de la presentació de la sol·licitud d'aquest ajut tenguin ingressos inferiors al barem corresponent segons disposa l'apartat C d'aquest document.
d) Haver sol·licitat l'Ingrés Mínim Vital (IMV) com a data màxima a 31 de març 2021 o la Renda Social Garantida (RESOGA), segons pertoqui i no ser-ne perceptor (ni titular ni beneficiari), ni tenir una resolució denegatòria definitiva de ambdues.
e) No ser perceptora de cap altre prestació pública que l'import de la qual superi la quantia bàsica d'aquest ajut.
B.2. Obligacions dels destinataris.
a) Destinar l'import de l'ajut a la finalitat per a la qual s'ha atorgat.
b) Reintegrar l'import de les quanties percebudes indegudament.
c) Facilitar la tasca a les persones designades per verificar la seva situació econòmica i familiar, proporcionant-los tota la informació precisa.
d) Comunicar immediatament qualsevol canvis de situació personal o econòmica que pugui donar lloc a la modificació, la suspensió o l'extinció de l'ajut.
e) Sol·licitar i reclamar qualsevol prestació i/o pensió pública a la que pugui tenir dret així com qualsevol dret econòmic que pugui correspondre'ls per qualsevol títol i exercir les accions corresponents per fer-lo efectiu.
B.3. Procediments dels ajuts d'emergència.
L'accés als ajuts econòmics d'emergència es realitzarà mitjançant el procediment següent:
a) Comprovació de l'afectació i de la situació de carència provocada per l'emergència:
b) Tramitació de la prestació econòmica:
c) Comprovació del bon ús de la prestació econòmica mitjançant entrevistes de valoració, revisió i comprovació de la situació per part de l'equip tècnic del Servei Especialitzat d'Inserció Social i Laboral (SEISL) de l'àrea d'Inclusió Social de l'IMAS.
B.4. Presentació de les sol·licituds:
Forma i termini de presentació
El termini per presentar les sol·licituds començarà el dia següent a la publicació de la resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins que es dicti resolució de finalització de la prestació.
Les persones que compleixin els requisits poden presentar les sol·licituds al Registre General de l'IMAS a Palma i a les seves delegacions d'Inca i de Manacor, a les oficines de Registre del Consell de Mallorca o a qualsevol de les indicades en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques
Les sol·licituds també es podran presentar mitjançant el registre electrònic de l'IMAS, el qual es troba disponible en el següent enllaç https://IMAS.sedipualba.es/segex/tramite.aspx?idtramite=12092, així com des de la icona que està a la seu electrònica del Consell de Mallorca https://seu.conselldemallorca.net/la-seu.
Per facilitar la tramitació es pot contactar amb el Servei Especialitzat d'Inserció Social i Laboral – Secció de prestacions de l'IMAS a Palma o amb les seves delegacions d'Inca i de Manacor següents:
- Carrer del General Riera, 67. 07010 Palma. Tel: 971 763325.
- Carrer del Quarter (Antic quarter General Luque). 07300 Inca. Tel: 971 880216 / 971 880108.
- Carrer de José López, 2. 07500 Manacor. Tel: 871 986142.
B. 5 Causes de denegació o extinció:
Son causes de denegació:
- Incompliment dels requisits establerts a l'apartat B.1 d'aquest document.
Son causes d'extinció:
- Incompliment algun dels requisits establerts a l'apartat B.1 d'aquest document.
- Incompliment de les obligacions establertes a l'apartat B.2 d'aquest document.
El compliment dels requisits serà revisable mensualment per part del tècnics del SEISL.
B.6 Pagaments dels ajuts.
El pagament de l'ajut s'efectuarà mitjançant una transferència bancària, al compte corrent facilitat per la persona titular, amb el compromís de destinar-ne l'import al pagament dels conceptes que en motivaren la sol·licitud.
El pagament efectiu dels ajuts econòmics d'emergència ha de tenir caràcter prioritari en l'execució de despeses de l'administració gestora i no es pot dilatar en el temps.
L'import de l'ajut te caràcter periòdic i s'abonarà mensualment. No podrà superar els dotze mesos i en tot cas quedaran subjectes a disponibilitat pressupostària.
La resolució i concessió del ajut serà mensual
Els ajuts aprovats tindran efecte retroactiu des del mes natural anterior al de la data de presentació de la sol·licitud, sempre que es compleixin els requisits establerts a l'apartat B.1. Es cas de que sigui necessari esmenar-la, l'efecte retroactiu serà des del mes natural anterior a la data de esmena.
B.7.Aprovació
Les sol·licituds es resoldran per estricte ordre d'entrada. En cas de requerir esmena de deficiències de la sol·licitud, es tindrà en compte la data de registre d'entrada de l'esmena.
El termini màxim per resoldre la sol·licitud de percepció de l'ajut d'urgència social serà com a màxim de 40 dies hàbils.
B.8. Financiació de l'ajut d'emergència social.
La concessió del ajut prevists i regulat en aquest document, estan subjectes a disponibilitat pressupostària i estan finançats per l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS).
B.9 Règim de compatibilitat
Aquesta prestació és complementària i compatible amb totes les prestacions socials de caràcter econòmic que defineix el Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, així com amb la resta de prestacions o pensions públiques, tret que la legislació reguladora de les mateixes estableixi la seva incompatibilitat.
C) QUANTIES:
Per a la quantificació dels imports dels ajuts, es pren com a referència les quanties establertes per la Conselleria d'Afers Socials del Govern de les illes Balears en la darrera actualització de la prestació de la Renda Mínima d'Inserció, per al exercici 2020, aprovada per Resolució de 27 de gener (Boib núm 19, de 13 de febrer de 2020), atès que aquests imports foren fixats per la cobertura de les necessitats bàsiques dels nuclis familiars en situació de carència. Per aquest motiu, i donada la proximitat en el temps de la resolució abans esmentada s'apliquen aquestes quanties per l'ajut d'emergència objecte d'aquesta resolució.
L'import de l'ajut es compondrà per una quantia bàsica, que serà 461,51 euros mensuals. A aquesta quantia s'hi afegiran altres imports de caràcter finalista, que es basaran en les càrregues familiars de la persona perceptora. Aquesta tendrà dret a percebre una quantitat mensual addicional pels altres membres del nucli familiar, que serà del 30% de la quantia bàsica pel primer membre addicional, del 20% de la quantia bàsica pel segon membre addicional i del 10% de la quantia bàsica per cadascun dels restants membres del nucli familiar.
QUANTIES MENSUALS:
Ajuts addicionals per altres membre nucli familiar:
Concepte |
Percentatges aplicables |
Import unitari |
Import total |
Primera persona |
100% |
461,51 |
461,51 |
Segona persona |
30% |
138,45 |
599,96 |
Tercera persona |
20% |
92,30 |
692,26 |
Quarta persona |
10% |
46,15 |
738,41 |
Cinquena persona i més |
9,72% |
44,87 |
783,28 |
Per valorar la situació de vulnerabilitat econòmica i el càlcul de l'import de l'ajut, es computa com a ingressos del nucli familiar només la part de les pensions de jubilació, minusvalidesa, viduïtat i orfandat que percebi cada membre del nucli familiar que no sigui el seu titular, que passi de l'import de l'ajut bàsic. Del titular, es descomptarà sempre el 100% dels seus ingressos. Les prestacions i els subsidis per desocupació han de rebre el mateix tractament que les rendes de treball (es descompte el 100%). No es computen les prestacions finalistes (ajudes puntuals d'emergència, beques de guarderia i menjador, beques de formació per a adults, fills a càrrec, ajudes per al lloguer), incloses en aquest grup les pensions d'aliments reconegudes judicialment als fills, així com els ajuts per acolliments familiars.
En tot allò no regulat expressament en aquesta Resolució, serà d'aplicació el que disposa el Decret llei 10/2020, de 16 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic, la Llei 4/2009 d'11 de juny, de serveis socials i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
SEGON. Designar la Direcció Insular d'Inclusió Social com a òrgan instructor dels procediments d'atorgament d'aquest ajut.
TERCER. APROVAR els següents annexes: model de Sol·licitud de prestació econòmica d'urgència social-modalitat emergència (ANNEX-1), model de Consentiment informat per poder consultar informació a altres administracions (ANNEX 2) i model de Declaració responsable (ANNEX-3)) .
QUART. DONAR trasllad d'aquesta Resolució a la Direcció Insular d'Inclusió Social
CINQUÈ. PUBLICAR aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com a l'apartat de Transparència del web de l'IMAS i a la Seu Electrònica del Consell de Mallorca.
Palma, 20 d'abril de 2021
El president de l'IMAS Javier de Juan Martín