Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 109828
Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de12 d’abril de 2021 per la qual s’aproven les instruccions per regular les proves d’accés i el procés d’admissió i matrícula als ensenyaments artístics superiors d’Art Dramàtic, de Disseny i de Música
Fets
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, regula els ensenyaments artístics superiors en la secció tercera del capítol VI del títol I. Per accedir a aquests ensenyaments, s'ha de tenir el títol de batxillerat o s'ha d'haver superat la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys. A més, en el cas dels ensenyaments de música i dansa, d'art dramàtic i d'arts plàstiques i disseny, s'han d'haver superat les proves específiques a què es refereixen els articles 54, 55 i 57 d'aquesta Llei, respectivament.
2. Així mateix, l'apartat cinquè de l'article 69 de la Llei esmentada determina que les persones majors de divuit anys poden accedir directament als ensenyaments artístics superiors mitjançant la superació d'una prova específica, regulada i organitzada per les administracions educatives, que acrediti que l'aspirant té els coneixements, les habilitats i les aptituds necessaris per cursar amb aprofitament aquests ensenyaments.
3. A fi de desplegar l'article 58 de la Llei orgànica esmentada, es va dictar el Reial decret 1614/2009, de 26 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments artístics superiors. Pel que fa al contingut d'aquests ensenyaments, es regula en diversos reials decrets: el Reial decret 630/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de grau d'Art Dramàtic establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació; el Reial decret 631/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de grau de Música establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i el Reial decret 633/2010, de 14 de maig, pel qual es regula el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors de grau de Disseny establerts en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
4. L'article 5 d'aquests reials decrets determina els requisits d'accés a aquests ensenyaments i indica que correspon a les administracions educatives regular i organitzar les proves d'accés a cada un d'aquests ensenyaments.
5. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que l'exercici de les competències en matèria d'ensenyaments artístics superiors correspon a la Conselleria d'Educació i Formació Professional, mitjançant la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors.
6. D'acord amb el decret 11/2021 de febrer i amb el que s'ha exposat anteriorment, correspon a la Conselleria d'Educació i Formació Professional regular i organitzar la prova per als aspirants majors de dinou anys que no compleixen els requisits acadèmics exigits. També li correspon regular la convocatòria, l'organització, el desenvolupament i l'avaluació de la prova específica d'accés a aquests ensenyaments.
7. Amb l'objectiu de millorar l'eficiència dels recursos de l'Administració, i atesos el context econòmic, la coincidència dels continguts i la manca de mitjans humans i materials de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors per organitzar les proves per als aspirants als ensenyaments artístics superiors majors de dinou anys que no compleixen els requisits acadèmics d'accés, aquests es poden presentar a les proves d'accés als ensenyaments artístics professionals d'arts plàstiques i disseny que convoca la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
8. La disposició addicional vuitena del Reial decret 21/2015, de 23 de gener, pel qual es modifica el Reial decret 1614/2009, de 26 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments artístics superiors regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, disposa que, amb caràcter d'excepcionalitat i d'acord amb l'article 69.5 de la Llei orgànica 2/2006, les administracions educatives poden establir l'accés directe als majors de divuit anys d'edat als ensenyaments artístics superiors en general mitjançant la superació d'una prova específica regulada i organitzada per les administracions educatives, que acrediti que l'aspirant té els coneixements, les habilitats i les aptituds necessaris per cursar amb aprofitament els corresponents ensenyaments, així com l'accés directe als estudis superiors de Música i Dansa dels majors de setze anys en les mateixes condicions.
9. La Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors ha d'expedir un certificat que acrediti que s'ha superat la prova d'accés a totes les persones que ho sol·licitin. La superació d'aquesta prova té validesa permanent per accedir als ensenyaments artístics superiors a tot l'Estat, d'acord amb l'article 5.2 dels reials decrets que regulen el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors.
10. Segons l'article 14 del Decret 64/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que substitueix el Decret 37/2008, la Conselleria d'Educació i Formació Professional ha de determinar els criteris pels quals s'ha de regir l'admissió dels alumnes als centres que imparteixen ensenyaments de règim especial. A més, s'hi estableix que l'admissió d'alumnes als centres que imparteixen ensenyaments artístics i esportius, l'accés als quals requereix la superació d'una prova, s'ha de regir pel resultat d'aquesta prova i que els sol·licitants s'han d'ordenar, a l'efecte d'admetre'ls, segons el resultat obtingut. En el mateix article també es determina que la Conselleria d'Educació i Formació Professional ha d'establir els criteris per resoldre els casos d'empat.
11. Mentre no es publiqui una ordre del titular de la Conselleria d'Educació i Formació Professional que reguli les proves d'accés i el procés d'admissió i matrícula als ensenyaments artístics superiors d'Art Dramàtic, de Disseny i de Música, i a fi que les persones que hagin de preparar les proves disposin del temps suficient per saber com són i per poder preparar-les de manera adequada, es fa necessari publicar unes instruccions per a les proves d'accés i per al procés d'admissió i matrícula als ensenyaments artístics superiors d'Art Dramàtic, de Disseny i de Música.
12. Entre les mesures del capítol II del Decret llei de 7/2020, de 8 de maig, pel qual s'estableixen mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 77, de 9 de maig de 2020), s'inclouen les disposicions normatives necessàries per simplificar el procediment d'adscripció i admissió. Es preveu que la tramitació per participar-hi es faci preferentment de manera electrònica, a causa de la crisi sanitària (article 3.1). D'aquesta manera es permet simplificar i avançar el procediment i evitar els tràmits presencials, tal com recomanen les autoritats sanitàries, la qual cosa fa que no es produeixin aglomeracions i concentracions de participants en els processos als centres escolars ni l'assistència massiva als serveis públics o privats per dur a terme activitats relacionades o previstes en els procediments esmentats, com, per exemple, la consulta de llistes provisionals, l'obtenció de documentació acreditativa dels criteris d'admissió o d'altres.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar les instruccions per regular les proves d'accés i el procés d'admissió i matrícula als ensenyaments artístics superiors d'Art Dramàtic, de Disseny i de Música (annexos 1, 2, 3 i 4) per al curs 2021-2022.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de la data en què es publiqui, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 12 d'abril de 2021
El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors
Antonio Baos Relucio
ANNEX 1
Instruccions
I. Instruccions de caràcter general
Primer
Objecte i àmbit d'aplicació
Aquestes instruccions estableixen, mentre no es publiqui l'ordre que l'ha de regular, el procediment que s'ha de seguir per dur a terme les proves d'accés per a les persones majors de dinou anys que no compleixen els requisits acadèmics d'accés que s'indiquen en el punt tercer d'aquest annex, així com les proves específiques d'accés als ensenyaments artístics superiors d'Art Dramàtic, de Disseny i de Música i les normes d'admissió i matrícula a aquests ensenyaments als centres sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.
Segon
Finalitat de les proves d'accés
1. Les proves d'accés tenen la finalitat de permetre accedir als ensenyaments artístics superiors d'Art Dramàtic, de Disseny i de Música a les persones que compleixen els requisits acadèmics exigits per accedir-hi.
2. També permeten accedir als ensenyaments artístics superiors a les persones majors de dinou anys que no tenen el títol de batxillerat o equivalent ni han superat les proves d'accés a la universitat per a majors de 25 anys.
Tercer
Accés als ensenyaments artístics superiors per a les persones que compleixen els requisits acadèmics
Poden accedir als ensenyaments artístics superiors les persones que compleixin els requisits següents:
a) Tenir el títol de batxillerat o equivalent o haver superat la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys.
b) Superar la prova específica d'accés que s'estableixi per a cada ensenyament.
Quart
Accés als ensenyaments artístics superiors per a les persones majors de dinou anys que no compleixen els requisits acadèmics
Les persones majors de dinou anys que no compleixen els requisits acadèmics exigits per accedir als ensenyaments artístics superiors han de complir els requisits següents:
a) Tenir dinou anys complerts o complir-los durant l'any natural en què es convoqui la prova específica d'accés.
b) Superar la prova que acrediti que l'aspirant té la maduresa necessària amb relació als objectius del batxillerat.
c) Superar la prova específica d'accés que s'estableixi per a cada ensenyament.
Cinquè
Sol·licitud d'adaptació de les condicions en què s'han de fer les proves
1. Les persones que acreditin que tenen necessitats educatives especials o dificultats específiques d'aprenentatge (dislèxia, disortografia, disgrafia, discalcúlia, etc.) poden sol·licitar l'adaptació de les condicions en què s'han de fer les proves. Per justificar aquesta petició han d'aportar, en el moment d'inscriure's a la prova, algun dels documents que figuren a continuació:
- Un certificat oficial que acrediti el tipus i el grau de discapacitat que tenen, emès per un organisme oficial competent en matèria d'afers socials.
- Un informe emès pel departament d'orientació sobre les dificultats específiques d'aprenentatge que presenten.
- Un informe emès per una associació d'experiència reconeguda sobre les dificultats específiques d'aprenentatge que presenten.
- Un informe emès per un professional col·legiat que atengui les dificultats específiques d'aprenentatge de la persona interessada.
2. Els centres d'ensenyaments artístics superiors que fan la prova han de revisar la documentació presentada. Si la documentació no acredita que la persona interessada necessita una adaptació de la prova, el centre li ho ha de comunicar abans que es publiqui la llista definitiva de persones admeses a la prova.
Sisè
Informació i orientació sobre les proves
1. Els centres d'ensenyaments artístics superiors han de donar informació, orientació i suport a les persones interessades a presentar-se a les proves que ho sol·licitin.
2. La informació ha d'incloure els continguts i l'estructura de les proves, bibliografia, els criteris d'avaluació, els tipus d'exàmens i tot el que els centres considerin adequat. També poden facilitar models de proves de convocatòries anteriors.
II. Instruccions per a la prova per a les persones majors de dinou anys que no compleixen els requisits acadèmics
Setè
Requisits dels aspirants
S'hi poden inscriure les persones que no reuneixen els requisits acadèmics per accedir als ensenyaments artístics superiors i que tenen dinou anys o més o els han de fer dins l'any natural en què es fa la prova.
Vuitè
Convocatòria
Atesos el context econòmic, la coincidència dels continguts i la manca de mitjans humans i materials de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors per dur a terme les proves per als aspirants majors de dinou anys que no compleixen els requisits acadèmics, i amb l'objectiu de millorar l'eficiència dels recursos de l'Administració, els aspirants als ensenyaments artístics superiors que no compleixen aquests requisits s'han d'inscriure a la prova general per a majors de dinou anys per accedir als cicles formatius de grau superior d'arts plàstiques i disseny que anualment convoca la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, d'acord amb els terminis establerts en la resolució de convocatòria.
Novè
Exempció de fer la prova
Queden exemptes de fer la prova les persones que puguin acreditar alguna de les situacions següents:
- Tenir superada una prova d'accés a cicles formatius de grau superior.
- Tenir superada una prova d'accés de caràcter general a ensenyaments esportius de règim especial de grau superior o a formacions esportives de nivell 3.
- Tenir superada la part general d'una prova d'accés a grau superior dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny.
- Tenir superada la prova d'accés a mòduls professionals de nivell 3.
Desè
Efectes de la superació de la prova
1. La superació d'aquesta prova té validesa permanent a tot l'Estat, d'acord amb l'article 5.2 dels reials decrets que regulen el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors.
2. La superació d'aquesta prova té les equivalències previstes en l'article 4.2 de l'Ordre EDU/1603/2009, de 10 de juny, per la qual s'estableixen equivalències amb els títols de graduat en educació secundària obligatòria i de batxillerat regulats en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
Onzè
Certificació de la superació de les proves d'accés
Una vegada superada la prova general per a majors de dinou anys per accedir als cicles formatius de grau superior d'arts plàstiques i disseny que convoca la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors ha d'expedir un certificat que acrediti que han superat la prova per a les persones majors de dinou anys que no compleixen els requisits acadèmics als aspirants que ho sol·licitin. Aquest certificat té validesa permanent a tot l'Estat, d'acord amb l'article 5.2 dels reials decrets que regulen el contingut bàsic dels ensenyaments artístics superiors.
III. Instruccions per a les proves específiques d'accés als ensenyaments artístics superiors
Dotzè
Requisits dels aspirants
1. S'hi poden inscriure les persones que compleixen algun dels requisits acadèmics que permeten accedir als ensenyaments artístics superiors:
a) Tenir el títol de batxillerat o un títol equivalent.
b) Haver superat la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys.
2. S'hi poden inscriure les persones que no compleixen els requisits acadèmics d'accés als ensenyaments artístics superiors, però es troben en algun dels supòsits següents:
a) Han superat la prova general per a les persones majors de dinou anys, segons figura en el punt quart de l'annex 1 de la Resolució del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors de 12 d'abril de 2021.
b) Accés als ensenyaments artístics superiors per a persones sense requisits acadèmics, amb caràcter d'excepcionalitat.
- L'accés per aquesta via té caràcter excepcional i s'ajusta al que disposa l'article 69.5 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, segons el qual les administracions educatives poden establir l'accés directe dels majors de divuit anys d'edat als ensenyaments artístics superiors en general mitjançant la superació d'una prova específica, regulada i organitzada per les administracions educatives, que acrediti que l'aspirant posseeix els coneixements, habilitats i aptituds necessaris per cursar amb aprofitament els corresponents ensenyaments, així com l'accés directe als estudis superiors de música o de dansa dels majors de setze anys en les mateixes condicions.
- L'alumne haurà d'adjuntar a la sol·licitud d'inscripció la documentació acreditativa que justifiqui aquesta excepcionalitat.
- La direcció del centre resoldrà i aquests efectes podrà sol·licitar els informes pertinents. La notificació es realitzarà mitjançant els procediments ordinaris.
Tretzè
Convocatòria
1. La direcció general competent en matèria d'ensenyaments artístics superiors ha de convocar, almenys una vegada a l'any, una prova específica d'accés a aquests estudis, que ha de ser diferent per a cada un dels ensenyaments artístics superiors que s'ofereixen a les Illes Balears.
2. Aquesta prova faculta únicament per poder cursar íntegrament el nivell acadèmic pel qual ha estat convocada, que és el primer curs d'ensenyaments artístics superiors.
3. Les convocatòries han de determinar:
a) Els centres en què s'han de presentar les sol·licituds d'inscripció.
b) La documentació que han d'aportar els aspirants en formalitzar la inscripció per fer la prova d'accés.
c) El període d'inscripció.
d) Els centres on es duran a terme les proves.
e) Les dates, l'horari i l'ordre en què es faran les proves.
Catorzè
Contingut de la prova
1. El contingut i l'estructura de la prova específica per accedir als ensenyaments artístics superiors de Disseny s'estableixen en l'annex 2 d'aquesta Resolució.
2. El contingut i l'estructura de la prova específica per accedir als ensenyaments artístics superiors d'Art Dramàtic s'estableixen en l'annex 3 d'aquesta Resolució.
3. El contingut i l'estructura de la prova específica per accedir als ensenyaments artístics superiors de Música s'estableixen en l'annex 4 d'aquesta Resolució.
Quinzè
Exempció total de fer la prova d'accés als estudis superiors de Disseny
1. Queden exemptes de fer la prova específica per accedir als ensenyaments artístics superiors de Disseny les persones que poden acreditar que tenen el títol de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny o un títol declarat equivalent.
2. Els centres educatius que fan la prova han d'aplicar aquesta exempció a les persones que ho sol·licitin i que ho acreditin documentalment.
Setzè
Comissió avaluadora de les proves específiques d'accés
1. Al centre on es faci la prova s'hi ha de constituir una comissió avaluadora, que ha d'estar formada pels membres següents:
a) Un president: el director del centre o la persona en qui delegui.
b) Tres vocals, com a mínim, designats pel director del centre, preferentment entre els professors amb destinació definitiva al centre.
c) Un secretari: ha d'actuar com a secretari de la comissió avaluadora el vocal designat a aquest efecte en l'acte de constitució de la comissió.
d) En el cas que al centre no hi hagi professors adequats per cobrir totes les matèries de la prova, el director del centre pot sol·licitar assessors a la direcció general competent en matèria d'ensenyaments superiors.
2. La direcció del centre, a petició de la comissió avaluadora, pot designar els professors necessaris per col·laborar en la correcció de les proves, els quals en cap cas formen part de la comissió esmentada.
3. La comissió avaluadora ha d'exercir les funcions següents:
a) Elaborar la prova.
b) Comprovar la identitat dels aspirants.
c) Actuar en el lloc, la data i l'hora prevists en les convocatòries, així com en els termes que s'hi prevegin.
d) Resoldre les reclamacions presentades pels aspirants durant el procés, a més de resoldre les incidències que es derivin de l'organització i de la realització de la prova.
e) Corregir i qualificar les proves i estendre les actes d'avaluació.
f) Resoldre les reclamacions que s'hagin presentat sobre les qualificacions i l'avaluació.
g) Qualsevol altra funció que li pugui assignar la Conselleria d'Educació i Formació Professional.
Dissetè
Qualificació final de la prova d'accés
La qualificació final de la prova d'accés ha de ser numèrica, amb una valoració entre 0 i 10 punts, i es determina, per a cada ensenyament, segons el que s'indica en els annexos 2, 3 i 4.
Divuitè
Publicació dels resultats provisionals de les proves
Els resultats provisionals de les proves s'han de publicar al tauler d'anuncis i a la pàgina web del centre.
Dinovè
Procediment de reclamació contra els resultats de les proves
1. Les persones interessades disposen d'un termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació dels resultats per presentar reclamacions davant la comissió avaluadora.
2. Els qui no estiguin conformes amb el resultat de la revisió de la comissió avaluadora poden interposar un recurs d'alçada davant el director general competent en matèria d'ensenyaments artístics superiors en el termini d'un mes comptador des de la publicació dels resultats definitius.
3. La resolució del recurs d'alçada exhaureix la via administrativa.
Vintè
Publicació dels resultats definitius
1. Els resultats definitius de les proves s'han de publicar al tauler d'anuncis i a la pàgina web del centre l'endemà de la sessió de resolució de les reclamacions.
2. La direcció general competent en matèria d'ensenyaments artístics superiors pot establir altres mitjans per donar a conèixer els resultats de les proves en la resolució de convocatòria.
Vint-i-unè
Actes d'avaluació
1. Cada comissió avaluadora ha d'estendre una acta d'avaluació amb els resultats de les proves, que han de signar tots els membres de la comissió.
2. Les actes originals i els exercicis de les proves s'han d'arxivar al mateix centre en què s'han fet les proves. Aquesta documentació s'ha de conservar fins que no comenci el procés d'admissió i matrícula de l'any acadèmic següent.
Vint-i-dosè
Efectes de la superació de la prova específica d'accés
1. La superació de la prova específica permet participar en el procediment d'admissió a l'ensenyament per al qual s'ha superat únicament l'any acadèmic per al qual s'ha convocat la prova.
2. La superació de la prova específica permet accedir a qualsevol centre de l'Estat en què s'imparteixin aquests ensenyaments, sense perjudici de la disponibilitat de places.
3. Aquesta prova faculta, únicament, per a matricular-se al curs acadèmic per al qual s'ha convocat.
Vint-i-tresè
Certificat
El secretari de la comissió avaluadora ha d'expedir un certificat a tots els alumnes que ho sol·licitin, en què han de constar, com a mínim, les dades següents:
a) El nom complet i el document oficial d'identificació (DOI).
b) El nom de la prova: «Prova específica per accedir als ensenyaments artístics superiors de [...] l'any acadèmic [...]».
c) El nom de l'ensenyament i l'especialitat.
d) La qualificació.
e) La data.
IV. Instruccions per al procés d'admissió i matrícula
Vint-i-quatrè
Alumnes de nou ingrés
Les condicions d'accés per als alumnes que sol·liciten l'ingrés al primer curs dels ensenyaments artístics superiors són les següents:
a) Tenir el títol de batxillerat o equivalent o haver superat la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys.
b) Haver superat la prova per a majors de dinou anys, en cas que no compleixin el requisit anterior.
c) Haver superat la prova d'accés específica de cada centre i de cada especialitat, si escau.
d) Formalitzar la inscripció i lliurar els documents exigits pel centre en el termini establert.
Vint-i-cinquè
Calendari
La convocatòria anual de les proves regulades en aquestes instruccions ha d'establir el següent:
a) Els terminis d'admissió de sol·licituds per cursar aquests ensenyaments.
b) El període per a la publicació de les places adjudicades i les vacants que es produeixin en cada especialitat.
c) El període, durant el mes de setembre, en què es pot fer una nova adjudicació de places per a les persones que compleixen els requisits en cas que quedin vacants.
Vint-i-sisè
Procediment d'adjudicació de les places
1. Les places s'han d'adjudicar per ordre de nota de la prova específica d'accés, publicada en la llista mitjançant la qual es fan públics els resultats d'aquesta prova. Per superar la prova d'accés s'exigeix una qualificació final de 5 o superior.
2. En cas d'empat en la nota d'accés, tenen prioritat els alumnes amb el títol de batxillerat o equivalent. Si l'empat persisteix, tenen prioritat els alumnes amb millor expedient acadèmic de batxillerat o equivalent. Si l'empat encara persisteix, la direcció general competent en matèria d'ensenyaments artístics superiors ha de fer un sorteig per determinar la lletra a partir de la qual es farà l'ordenació alfabètica dels llinatges dels sol·licitants que han quedat empatats.
3. El 25 % de les places de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears s'ha de reservar per als aspirants amb accés directe a aquests ensenyaments pel fet de tenir el títol de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny o un títol declarat equivalent, d'acord amb el Decret 165/2003. En cas que hi hagi més sol·licituds que places reservades, tenen prioritat els alumnes amb millor expedient acadèmic en els estudis del títol que dona accés directe a aquests ensenyaments. Si hi ha vacants en la reserva de places que quedin sense cobrir, s'han de sumar a les places per als aspirants que hagin superat la prova d'accés.
Vint-i-setè
Admissió i adjudicació de places per a persones amb discapacitat
1. Cada centre ha de reservar una plaça per especialitat per als sol·licitants que acreditin una discapacitat igual al 33 % o superior i que compleixin els requisits d'accés als ensenyaments corresponents.
2. Si hi ha més d'una persona amb discapacitat que pugui obtenir la plaça reservada, cal ordenar totes les sol·licituds d'acord amb el que s'estableix en el punt vint-i-sisè d'aquestes instruccions i s'ha d'adjudicar la plaça a la persona que hi tengui més dret. Les sol·licituds de les persones amb discapacitat que no obtinguin aquesta plaça s'han de valorar amb les de la resta de persones interessades a accedir a aquests ensenyaments.
3. Les persones amb discapacitat han de acreditar, juntament amb la sol·licitud d'admissió, els documents oficials justificatius de la seva discapacitat.
4. Les places reservades per a persones amb discapacitat que quedin vacants s'acumulen a la resta de les places.
Vint-i-vuitè
Al·legacions al procediment d'adjudicació
1. Una vegada publicades les llistes provisionals d'adjudicació de places, els aspirants no admesos disposen de tres dies per presentar al·legacions davant la direcció del centre, que les ha de resoldre en un termini màxim de dos dies i, a continuació, ha de publicar les llistes definitives.
2. Els qui no estiguin conformes amb el resultat definitiu de l'adjudicació poden interposar un recurs d'alçada davant el director general competent en matèria d'ensenyaments artístics superiors en el termini d'un mes comptador des de la publicació de les llistes definitives.
3. La resolució del recurs d'alçada exhaureix la via administrativa.
Vint-i-novè
Matriculació
1. Els aspirants que hagin estat admesos s'han de matricular en línia o, si les circumstàncies sanitàries ho permeten, a través de la secretaria del centre en el període establert en la resolució anual de convocatòria.
2. Si un aspirant no formalitza la matrícula en el període establert, perd la plaça.
3. Quan el centre tengui les dades de matriculació, les ha de comunicar a la direcció general competent en matèria d'ensenyaments artístics superiors.
4. En cas que hi hagi vacants, el centre pot obrir un nou termini de matriculació durant el mes de setembre, d'acord amb la resolució anual de convocatòria.
Trentè
Assignació de vacants
En cas que quedin places vacants, el centre n'ha de publicar la informació organitzada per especialitats. Poden optar a aquestes places els qui hagin superat la prova específica per accedir als ensenyaments artístics superiors a una altra comunitat autònoma. Per dirimir situacions d'empat, s'han d'ordenar totes les sol·licituds d'acord amb el que s'estableix en el punt vint-i-sisè d'aquestes instruccions.
Trenta-unè
Incompatibilitat dels professors
Els professors no poden matricular-se de cap ensenyament ofert al mateix centre en què imparteixen docència.
ANNEX 2
Prova específica d'accés als ensenyaments artístics superiors de Disseny
Està previst que les proves d'accés a aquests estudis per al curs 2021-2022 es facin presencialment a les instal·lacions del centre. En el cas que la situació sanitària no ho permeti, les proves es faran en línia. En aquest cas, s'avisarà a través de la pàgina web del centre.
I. Estructura de la prova específica
La prova específica d'accés als ensenyaments artístics superiors de Disseny consta de dos exercicis:
Primer exercici
Escrit i de caràcter teòric, té una durada màxima de dues hores. Consisteix en l'anàlisi i la crítica d'un text, d'una imatge o d'una sèrie d'imatges o materials gràfics proporcionats per la comissió avaluadora i procedents dels mitjans de comunicació i d'informació habituals que tenen relació amb les diferents manifestacions del disseny. En aquest exercici es valora:
o El grau de maduresa quant a la comprensió de conceptes.
o La utilització adequada del llenguatge i l'expressió escrita.
o La capacitat d'anàlisi, síntesi i relació.
L'exercici es qualifica amb una valoració numèrica de 0 a 10 punts.
Segon exercici
De caràcter pràctic, s'ha de basar en material proposat per la comissió avaluadora referent a realitats bidimensionals o tridimensionals, que han de servir de models.
L'alumne pot triar una de les tres propostes següents:
Opció A
Exercici de caràcter descriptiu que consisteix en la representació del model proposat per la comissió avaluadora, amb les tècniques pròpies del dibuix tècnic. La durada màxima d'aquest exercici és de tres hores. En aquest exercici es valora:
o L'ús del dibuix tècnic com a destresa i recurs per analitzar, sintetitzar i representar.
o L'ús del dibuix tècnic com a instrument per comunicar la informació significativa que es vol transmetre.
Opció B
Exercici de caràcter analític i descriptiu que consisteix en la representació del model proposat per la comissió avaluadora, amb les tècniques pròpies del dibuix artístic. La durada màxima d'aquest exercici és de tres hores. En aquest exercici es valora:
o L'ús del dibuix artístic com a destresa i recurs per analitzar, sintetitzar i representar.
o L'ús del dibuix artístic com a instrument per comunicar la informació significativa que es vol transmetre.
Opció C
Exercici de caràcter creatiu i comunicatiu que consisteix en el desenvolupament d'una proposta de disseny a partir d'una reinterpretació creativa del model proposat per la comissió avaluadora. La durada màxima d'aquest exercici és de tres hores. En aquest exercici es valora:
o La qualitat de la proposta de reinterpretació del model quant a singularitat i adequació a l'enunciat de l'exercici.
o L'adequació i la correcció de la comunicació gràfica.
L'exercici es qualifica amb una valoració numèrica de 0 a 10 punts.
En cada convocatòria s'han de fixar els mitjans tècnics i materials per dur a terme els exercicis.
II. Qualificació final de la prova específica d'accés
La qualificació final de la prova específica d'accés és la mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes en els dos exercicis. Al primer exercici li correspon un 40 % i al segon, un 60 %. Aquesta qualificació final s'ha d'expressar en termes numèrics del 0 al 10 amb dos decimals, que s'han d'arrodonir a la centena més propera o, en cas d'equidistància, a la superior.
Per superar la prova d'accés s'exigeix una qualificació final de 5 punts o superior.
ANNEX 3
Prova específica d'accés als ensenyaments artístics superiors d'Art Dramàtic
A causa de la situació d'excepcionalitat produïda per la COVID-19, està previst que les proves d'accés per al curs 2021-2022 es facin en línia. En cas que la situació sanitària ho permeti, les proves es faran presencialment a les instal·lacions del centre i se n'informarà els aspirants amb una antelació mínima de quinze dies.
I. Estructura de la prova específica
La prova consta dels apartats següents: un exercici teòric, uns exercicis tècnics i la preparació i presentació d'una representació individual de teatre de text.
Els exercicis tècnics són de caràcter pràctic. S'hi valoren les aptituds específiques en les àrees de moviment, veu, dicció i música. S'ha de proposar als aspirants que executin exercicis individuals per valorar les seves capacitats en aquestes àrees.
Exercici teòric
Es concertarà una cita en línia amb cada aspirant. La prova serà individual en forma oral i tindrà una durada de mitja hora.
Els aspirants han d'haver llegit prèviament quatre obres teatrals del repertori clàssic i contemporani, que s'hauran determinat amb antelació. L'exercici consisteix en un qüestionari amb preguntes sobre les quatre obres.
La comissió avaluadora ha de valorar la maduresa i els coneixements de l'aspirant pel que fa a la comprensió de conceptes, la utilització del llenguatge i la capacitat per relacionar i sintetitzar, mitjançant l'anàlisi del text, des de la perspectiva del gènere teatral en el qual s'insereixi, la descripció de les característiques més importants que defineixen aquest gènere i la identificació dels aspectes històrics, socials i artístics relacionats amb l'obra.
Exercici de moviment
Els aspirants han de demostrar les seves aptituds corporals mitjançant la presentació d'un exercici de creació corporal proposat per la comissió avaluadora, amb què s'ha de valorar la disponibilitat corporal, el sentit rítmic, la capacitat de coordinació i dissociació i el control del cos.
Exercici de veu, dicció i música
Per comprovar les aptituds de veu i de dicció, els aspirants han de llegir dos textos en llengua catalana proposats per la comissió avaluadora, un en prosa i un de poètic, amb què s'ha de valorar la dicció, el ritme i l'entonació.
Per comprovar les aptituds de veu i de música, els aspirants han d'interpretar una cançó melòdica de lliure elecció, que es pot acompanyar amb un instrument o amb un enregistrament, mitjançant la qual s'han de valorar les aptituds musicals i les condicions de la veu. Si hi ha alguna irregularitat vocal, la comissió avaluadora pot exigir un certificat mèdic o una prova de foniatria per verificar si l'aspirant pateix alguna patologia.
Exercici d'interpretació
L'aspirant ha de preparar i presentar un exercici interpretatiu d'un text en llengua catalana proposat per la comissió avaluadora. L'aspirant ha de memoritzar el text per fer aquest exercici. Pot utilitzar vestuari i utillatge, que, en qualsevol cas, han de ser molt simples. La comissió avaluadora ha de valorar:
o La capacitat d'observació, d'estructuració i d'anàlisi.
o L'aptitud per executar les tècniques pròpies de la interpretació.
o La capacitat d'aprenentatge progressiu en el sentit d'entendre i d'integrar indicacions.
o La comprensió de les situacions dramàtiques i la creativitat en les respostes als estímuls que es proposen.
II. Qualificació final de la prova específica d'accés
Cada exercici s'ha de qualificar amb una valoració d'entre 0 i 10 punts, amb dos decimals. Per superar-los s'ha d'obtenir una puntuació igual a 5 punts o superior. La qualificació final de la prova d'accés resulta de la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes en els quatre exercicis (a, b, c i d) expressada en termes numèrics del 0 al 10 amb dos decimals. Per superar la prova d'accés es requereix que la qualificació dels quatre exercicis (a, b, c i d) sigui igual a 5 punts o superior.
Els textos proposats per als exercicis s'han de publicar durant el període d'inscripció al tauler d'anuncis i a la pàgina web de l'ESADIB (http://www.esadib.com).
ANNEX 4
Prova específica d'accés als ensenyaments artístics superiors de Música
Està previst que les proves d'accés per al curs 2021-2022 es facin de manera no presencial.
I. Estructura de la prova específica
L'estructura i el contingut de la prova de cada especialitat són els següents:
1. Per a l'especialitat d'interpretació, itineraris de corda, vent de fusta, vent de metall, percussió, piano, guitarra i saxòfon:
Part A (33,3 % de la nota)
a) Exercici d'anàlisi consistent a respondre un qüestionari referit a una partitura facilitada pel Conservatori en el moment de la prova. Les preguntes poden ser d'índole formal, temàtica i harmonicotonal. La partitura pot ser instrumental, vocal o vocal i instrumental (fins a un màxim de quatre instruments o parts vocals). No es facilita l'audició de la partitura. Aquest exercici representa el 50 % de la nota de la part A.
b) Exercici d'harmonia consistent a xifrar harmònicament i funcionalment i a realitzar per a cor mixt a quatre veus un baix donat. La realització ha de ser escolàstica, ha d'estar articulada rítmicament amb valors no més breus que la negra i s'hi han d'utilitzar, com a mínim, acords tríades i de sèptima de dominant en estat fonamental i invertits, així com algun acord de dominant secundària. En el cas d'utilitzar alguna nota estranya als acords, ha de figurar en el xifrat de realització harmònica. El baix ha de tenir una extensió compresa entre vuit i dotze compassos. Aquest exercici representa el 50 % de la nota de la part A.
Part B (66,7 % de la nota)
Interpretació d'un programa de lliure elecció compost per un mínim de tres obres de diferents estils amb una durada mínima de 15 minuts. S'han de tenir en compte els aspectes següents:
o Almenys una obra s'ha d'interpretar de memòria.
o El tribunal pot escoltar el programa sencer o només una part, si ho considera oportú.
2. Per a l'especialitat d'interpretació, itinerari de veu:
Part A (33,3 % de la nota)
a) Exercici d'anàlisi consistent a respondre un qüestionari referit a una partitura facilitada pel Conservatori en el moment de la prova. Les preguntes poden ser d'índole formal, temàtica i harmonicotonal. La partitura pot ser instrumental, vocal o vocal i instrumental (fins a un màxim de quatre instruments o parts vocals). No es facilita l'audició de la partitura. Aquest exercici representa el 50 % de la nota de la part A.
b) Exercici d'harmonia consistent a xifrar harmònicament i funcionalment i a realitzar per a cor mixt a quatre veus un baix donat. La realització ha de ser escolàstica, ha d'estar articulada rítmicament amb valors no més breus que la negra i s'hi han d'utilitzar, com a mínim, acords tríades i de sèptima de dominant en estat fonamental i invertits, així com algun acord de dominant secundària. En el cas d'utilitzar alguna nota estranya als acords, ha de figurar en el xifrat de realització harmònica. El baix ha de tenir una extensió compresa entre vuit i dotze compassos. Aquest exercici representa el 50 % de la nota de la part A..
Part B (66,7 % de la nota)
Interpretació d'un programa de lliure elecció de com a mínim 10 minuts de durada, compost per un mínim de tres cançons de diferents estils i idiomes, una ària d'òpera o sarsuela i una ària d'oratori. S'han de tenir en compte els aspectes següents:
o S'ha d'interpretar de memòria tot el programa, menys l'ària d'oratori.
o El tribunal pot escoltar el programa sencer o només una part, si ho considera oportú.
3. Per a l'especialitat d'interpretació, itinerari de jazz i música moderna:
Part A (33,3 % de la nota)
a) Dictat ritmicomelòdic. Dictat de vuit compassos de durada que té com a objectiu comprovar el domini auditiu i de transcripció escrita i en el qual es valora el reconeixement de les notes i del ritme. L'avaluació es fa atenent el grau de precisió en la transcripció (25 % de la nota). Per fer aquest dictat es disposa de 45 minuts.
b) Dictat polifònic. Dictat de vuit compassos de durada que té com a objectiu comprovar el domini auditiu i de transcripció escrita i en el qual es valora el reconeixement del tipus d'acord i de la funció que té (25 % de la nota). Per fer aquest dictat es disposa de 45 minuts.
c) Anàlisi auditiva i reconeixement d'aspectes tècnics i teòrics. Anàlisi auditiva i reconeixement d'aspectes tècnics i teòrics d'un fragment o d'una obra musical que té com a objectiu demostrar el reconeixement auditiu de diversos aspectes i elements musicals: instruments (ordre de solos, nombre de compassos dels solos), forma, harmonia, ritme, llenguatge, estil, etc. Es valora la capacitat d'identificar diferents elements musicals, connectar-los i situar-los en un context històric, a més de l'expressió i la comunicació (50 % de la nota). Per fer aquesta prova es disposa d'una hora.
Part B (66,7 % de la nota)
Prova d'interpretació. En començar aquesta part, l'aspirant ha de presentar al tribunal una còpia de les partitures de les obres que interpretarà, corresponents a estils i períodes diferents. El nombre mínim d'obres que s'han de presentar és de quatre. La durada mínima d'aquest repertori ha de ser de quinze minuts. Una de les obres d'aquesta part ha de ser a solo o amb acompanyament d'un instrument polifònic. Les altres poden ser a solo, amb acompanyament d'un instrument polifònic o en petit grup. Així mateix, almenys una d'aquestes obres s'ha d'interpretar de memòria. Si són necessaris altres intèrprets per a aquestes obres, l'aspirant se'ls ha de procurar pel seu compte. El tribunal avaluador pot reduir el nombre d'obres que s'han d'interpretar o demanar que se'n facin interpretacions fragmentàries. Aquesta prova té com a objectiu comprovar el domini tècnic de l'instrument, el plantejament estilístic i la complicitat entre els músics. Aquesta prova representa el 50 % de la nota de la part B.
4. Per a l'especialitat de pedagogia del llenguatge i de l'educació musical a secundària:
Part A (33,3 % de la nota)
a) Exercici d'anàlisi consistent a respondre un qüestionari referit a una partitura facilitada pel Conservatori en el moment de la prova. Les preguntes poden ser d'índole formal, temàtica i harmonicotonal. La partitura pot ser instrumental, vocal o vocal i instrumental (fins a un màxim de quatre instruments o parts vocals). No es facilita l'audició de la partitura. Aquesta prova representa el 50 % de la nota de la part A.
b) Exercici d'harmonia consistent a xifrar harmònicament i funcionalment i a realitzar per a cor mixt a quatre veus un baix donat. La realització ha de ser escolàstica, ha d'estar articulada rítmicament amb valors no més breus que la negra i s'hi han d'utilitzar, com a mínim, acords tríades i de sèptima de dominant en estat fonamental i invertits, així com algun acord de dominant secundària. En el cas d'utilitzar alguna nota estranya als acords, ha de figurar en el xifrat de realització harmònica. El baix ha de tenir una extensió compresa d'entre vuit i dotze compassos. Aquesta prova representa el 50 % de la nota de la part A.
Part B (66,7 % de la nota)
a) Exercici d'interpretació vocal. Exercici que consisteix a:
- cantar una cançó triada per l'aspirant sense acompanyament;
- cantar a primera vista un fragment vocal amb text proposat pel tribunal;
- després de l'escolta d'un àudio, imitar i variar els paràmetres rítmics i/o melòdics, segons se li demani.
b Exercici d'interpretació amb l'instrument propi de l'alumne. Interpretació d'un programa de lliure elecció amb l'instrument propi de l'aspirant amb una durada aproximada de 15 minuts.
c) Desenvolupament d'un tema sobre aprenentatge musical. El Conservatori farà arribar a l'aspirant uns enregistraments de vídeo sobre aprenentatge musical una vegada s'hagin publicat les llistes definitives. El dia de la prova, l'alumne haurà d'expressar oralment les idees principals que se'n desprenen, així com unes conclusions i una opinió personal.
5. Per a l'especialitat de composició:
a) Exercici d'interpretació consistent a interpretar un programa lliure amb l'instrument propi de l'alumne.
b) Presentació dels darrers treballs d'harmonia tradicional i contrapunt, així com d'alguna obra de composició lliure, i defensa oral d'aquestes obres.
c) Realització d'un treball harmonicocontrapuntístic amb l'anàlisi funcional i estructural corresponent (baix xifrat i sense xifrar).
d) Exercici auditiu: intervals, acords, cadències i progressions.
6. Per a l'especialitat de musicologia:
Part A (33,3 % de la nota)
a) Exercici d'anàlisi consistent a respondre un qüestionari referit a una partitura facilitada pel Conservatori en el moment de la prova. Les preguntes poden ser d'índole formal, temàtica i harmonicotonal. La partitura pot ser instrumental, vocal o vocal i instrumental (fins a un màxim de quatre instruments o parts vocals). No es facilita l'audició de la partitura. Aquest exercici representa el 50 % de la nota de la part A.
b) Exercici d'harmonia consistent a xifrar harmònicament i funcionalment i a realitzar per a cor mixt a quatre veus un baix donat. La realització ha de ser escolàstica, ha d'estar articulada rítmicament amb valors no més breus que la negra i s'hi han d'utilitzar, com a mínim, acords tríades i de sèptima de dominant en estat fonamental i invertits, així com algun acord de dominant secundària. En el cas d'utilitzar alguna nota estranya als acords, ha de figurar en el xifrat de realització harmònica. El baix ha de tenir una extensió compresa entre vuit i dotze compassos. Aquest exercici representa el 50 % de la nota de la part A.
Part B (66,7 % de la nota)
Exercici historicofilosòfic:
o Comentari de text
o Comentari de tres audicions
II. Qualificació final de la prova específica d'accés
Tots els exercicis de qualsevol especialitat es valoren conjuntament amb una nota d'entre 0 i 10 punts.
La nota mitjana de l'expedient del grau professional constitueix el 50 % de la nota final de la prova d'accés, sempre que aquesta hagi estat superada i en el supòsit que la nota mitjana del grau professional sigui igual o superior a la nota de la prova d'accés.
La qualificació final s'ha d'expressar en termes numèrics del 0 al 10 amb dos decimals.